BMW, Samsung a BASF chtějí udržitelně těžit kobalt

BMW, Samsung a BASF se dohodli na společném projektu těžby kobaltu v Demokratické republice Kongo. Kobalt je spolu s lithiem a grafit klíčovým prvkem při výrobě li-ion baterií.

Kobalt (chemická značka Co, latinsky Cobaltum) je namodralý, feromagnetický, tvrdý kov. Používá se v metalurgii pro zlepšování vlastností slitin, při barvení skla a keramiky a je důležitý i biologicky.
foto: Alchemist-hp, licence Creative Commons 3.0

Největší světové zásoby kobaltu se nacházejí právě v Demokratické republice Kongo. Tato obří středoafrická země, s 83 miliony obyvatel čtvrtý nejlidnatější v Africe, se sice může chlubit zásobami nerostného bohatství, ale žít byste tam určitě nechtěli.

I přesto se nějakým zázračným způsobem podařilo společnostem BMW Group, BASF SE, Samsung SDI a Samsung Electronics dohodnout pilotní projekt, který má prozatím u jednoho kobaltového dolu a v jeho okolí pomoci zlepšit životní i pracovní podmínky.

Projekt má trvat tři roky a ani jedna ze společností nebude samotný důl provozovat. Nejde o průmyslový důl, které tvoří asi 80 % konžské produkce kobaltu, nýbrž důl využívající čistě lidskou sílu. Kongo dnes zajišťuje zhruba 60 % světové produkce Kobaltu. Cena jedné tuny v posledním roce narostla trojnásobně k $80 000.

Podle některých odborníků by se právě kobalt mohl stát achillovou patou elektromobilního boomu. Největším světovým těžařem kobaltu je Glencore. Firma se chystá do roku 2025 rozšířit v Kongu těžbu. Kromě Konga se uvažuje o obnovení těžby také v městečku příznačně pojmenovaném Cobalt v kanadské provincii Ontario.

tisková zpráva, vlastní

29 Comments on “BMW, Samsung a BASF chtějí udržitelně těžit kobalt”

  1. No to je zase guláš informací, parta Němců a Korejců
    No to je zase guláš informací, parta Němců a Korejců udržitelně lidskou silou neprůmyslově bude težit kobalt v Kongu…?!?!?!? Je to vůbec možné pomocí bandy kopáčů s krumpáčem a ošatkama něco vytěžit z těch děr v zemi? Doufám že tam taky udržitelně nebudou využívat i děti, jak to dělaj na stejným místě Čínský výkupčí v pantoflích.
    Tesla do M3 snížila/sníží potřebu kobaltu o 50 % a pracuje na tom, aby se ho zbavila vůbec. A to si ještě vemte, že maj ten kobalt z Filipín, kde se proto nejspíš nevyužívá dětská práce.

  2. Zajímavé je sledovat poslední dobou kauzu Mitsubishi s
    Zajímavé je sledovat poslední dobou kauzu Mitsubishi s Outlandery PHEV. Mitsu totiž na mimoamerických trzích slíbilo, že při poklesu kapacity baterie pod 80 % tuto baterii vymění, ale nakonec to nedělají. V Evropě se jedná o hodnotu 70 %. Zdá se, že s tím mají docela velkou potíž.

    1. Mam batérie z búraneho Outlandera v solarnom systéme a
      Mam batérie z búraneho Outlandera v solarnom systéme a majú pokles cca 5% kapacity.. V aute boli cca 2 roky a rok sú u mňa v garáži denne nabijane slnkom. Asi záleží ako sa používajú, predsa len v tom aute dostávajú poriadne zabrať.

        1. Je to zložené v batérii 24V kde sú ešte ďalšie baterky.
          Je to zložené v batérii 24V kde sú ešte ďalšie baterky. Celková kapacita cez 7kWh. Baterie z Outlandera su cca 3kWh. Nabíjací prúd max 30A..vyvbijaci 15-20A.Bateria viac ako rok bez BMS zatiaľ sa nerozchadza.. Max rozdiel medzi článkami 0.03V.

    2. Sem myslel, že Mitsubishi má jen záruku na funkčnost, né
      Sem myslel, že Mitsubishi má jen záruku na funkčnost, né na kapacitu? Pokud by to dělal jak píšete, bylo by to rozumné.
      Otázka jak se to počítá jestli 80% z jmenovité kapacity,nebo z výrobní.

      Typicky MIEV na 50Ah článek jmenovité kapacity,ale nová auta ukazují 45-46 Ah, po roce jen 43, za tři roky 41 a to je ještě prakticky bez poklesu dojezdu protože to schová BMS.

      Takže jestli Vám na 40 Ah což je 80% dají novou baterku, nebo až když bude dojezd o 20% menší, ale v tu dobu je článek na nějakých 36 AH což je jen něco málo na 60%

  3. Volkswagen dnes oznámila, že do roku 2023 vynaloží
    Volkswagen dnes oznámila, že do roku 2023 vynaloží téměř 44 miliard eur na vývoj elektrických automobilů, autonomní jízdy a nové služby mobility a zároveň prozkoumá oblasti spolupráce s americkou automobilkou Ford

    finance.yahoo.com/news/volkswagen-planning-north-america-factory-024627122.html

        1. zatim za vrchol slibu povazuji ze strany VW to, ze co nejdrive
          zatim za vrchol slibu povazuji ze strany VW to, ze co nejdrive zacnou prodavat I.D. a to za polovicni cenu oproti T3. ;o) Tak zoufale se snazi udrzet stavajici majitele VW v napeti, ze dostanou to co chteji (a neutecou k Tesle ci jinam), ze uz si nevidi ani na spicku nosu. Aby pro druhou pulku lidstva hned sef VW dodal, ze zavedeni elektr aut bude stat mnoho pracovnich mist v auto prumyslu. ;o) To si fakt v tom VW mysli jako poslanci ve vlade, ze jsme stado, kteremu staci zamavat slamou pred ksichtem a sezereme uplne vsechno? ;o)

Napsat komentář