Audi a Airbus zkouší elektrické létající taxi – zatím jen jako model

V rámci Amsterdam Drone Week představili Audi a Airbus funkční model elektrického létajícího taxi. Zatím v poměru 1:4.

Prototyp létajícího elektrického taxíku Airbus-Audi v měřítku 1:4
foto: Audi

Poprvé se koncept létajícího elektrotaxíku objevil letos na autosalonu v Ženevě. Tehdy to vypadalo skutečně jen jako odvážná studie, jejímž hlavním cílem je pouze zaujmout.

Málokdo asi čekal, že se Airbus a Audi do něčeho takového skutečně pustí, byť ve zmenšeném měřítku. Amsterdamský týden dronů si o to ale řekl. Jde vlastně o dva stroje, elektromobil s odjímatelnou kabinou a létající dron. Dron dokáže kabinu nabrat a letět s ní kam je třeba.

V Číně se osobní přepravní drony už dnes testují v životní velikosti. Příkladem může být stroj Ehang 184, který dokáže létat rychlostí až 100 km/h. Prozatím je dron řízen vzdáleně z kontrolního centra skrze 4.5G sítě, počítá se s přechodem na 5G. Ve vzduchu by měl vydržet asi 25 minut.

tisková zpráva

106 Comments on “Audi a Airbus zkouší elektrické létající taxi – zatím jen jako model”

    1. Samozřejmě, že se to bude do budoucna používat.
      Hlavně v

      Samozřejmě, že se to bude do budoucna používat.

      Hlavně v USA a podobných aglomeracích, kde jsou v centru města mrakodrapy a obklopuje je široká nízká zástavba.
      Pak se na dvou okrajích, za kterými začínají zácpy, takového města postaví sběrné parkoviště, a z něj budou střední manažery s rodinou ve venkovském prostředí dovážet do kanceláří vyhrazenými pruhy robotické minibusy a nejvyšší tyhle drony přímo na střechy mrakodrapů.

          1. Walker:
            1. Nikde, ani v Saúdské Arábii, netestují

            Walker:
            1. Nikde, ani v Saúdské Arábii, netestují elektro-vznášedla-motorky ve zkušebním provozu. Pokud chceš oponovat, předlož důkaz.

            2. Žádné takové aerotaxi nikdo nechystá, protože takový prostředej je nereálný.

            3.
            Doporučuju sledovat solidní informační zdroje a nebrat vážně bulvár.

            1. Ne Saudská Arábie ale SAE Spojené arabské emiráty, tedy
              Ne Saudská Arábie ale SAE Spojené arabské emiráty, tedy konkrétně Dubaj to testuje a i ty taxíky.

              Nepleť si fyzikální zákony a cancy papíru, které to chtějí popřít!

              Bulvár asi čteš ty protože to bylo na nějakém technickém zpravodaji, ale nechce se mi to hledat.

              1. e-LUKY:
                Napsal jsem „Nikde, ani v Saúdské

                e-LUKY:
                Napsal jsem „Nikde, ani v Saúdské Arábii…“.
                Takže NIKDE, tedy žádný stát ani Spojené arabské emiráty, NETESTUJÍ žádné takové prostředky ani v roli taxíků.

                Fyzikální zákony platí, energetická hustota je dána vlastnostmi chemických prvků. Nedovolí nic takového.

                Bulvár tyhle informace přináší, solidní zdroje zaměřené na techniku nikoliv.

                Doporučuju číst odborné zdroje a nebrat vážně nějaké senzační výkřiky.

                1. Promiň.
                  Ty nečteš bulvár, ty neumíš pochopit psané

                  Promiň.

                  Ty nečteš bulvár, ty neumíš pochopit psané slovo.

                2. e-LUKY:
                  Ne, nečtu bulvár, nemám důvod číst nějaké

                  e-LUKY:
                  Ne, nečtu bulvár, nemám důvod číst nějaké kraviny.
                  A nekecej o tom, že neumím pochopit psané slovo – ty sám jsi naivní hlupák, který někde viděl senzační zprávy v bulváru o tom, že kdesi létají jakési elektrické taxíky a protože nemáš dostatek znalostí, jednoduše jsi tomu uvěřil a šíříš tyhle blbosti dál.

                3. e-LUKY:
                  Aha, tvoje reakce je na to smajlík…?
                  Takže tu

                  e-LUKY:
                  Aha, tvoje reakce je na to smajlík…?
                  Takže tu napíšeš kravinu, která se nezakládá na skutečnostech a ještě podjebáváš do toho, kdo tě upozorní na tvůj omyl?
                  A následně ještě reaguješ jako typický vymaštěný puberťáček…

                4. e-LUKY:
                  Napsals tohle:
                  „…Ne Saudská Arábie ale SAE

                  e-LUKY:
                  Napsals tohle:

                  „…Ne Saudská Arábie ale SAE Spojené arabské emiráty, tedy konkrétně Dubaj to testuje a i ty taxíky….“

                  Dolož to…!

                5. Ano, to je v pořádku a taky jsem psal, že ti to nebudu
                  Ano, to je v pořádku a taky jsem psal, že ti to nebudu hledat.
                  Možná to bylo i zde na hybridu?

                  Chapišto!

                6. e-LUKY:
                  Jasně – takže napíšeš dezinformaci, ale dokládat

                  e-LUKY:
                  Jasně – takže napíšeš dezinformaci, ale dokládat nic nebudeš.

                  Opakuji – ŽÁDNÝ odborný informační zdroj neuvedl, že by se cokoli podobného zkoušelo v provozu.
                  Jde o blamáž.

                7. To je informace a asi pro ostatní, pro tebe
                  To je informace a asi pro ostatní, pro tebe dezinformace.
                  Každý ať si s tím naloží podle potřeby.

                  Mne neživí vyhledávání odkazů na internetu.

                8. e-LUKY:
                  Ano, je to jen dezinformace, protože v reálu nikdo

                  e-LUKY:
                  Ano, je to jen dezinformace, protože v reálu nikdo nic podobného nezkouší v provozu.

                9. 🙂
                  Pá už musím jít makat.
                  PS:
                  Čím se živíš ty?

                  🙂

                  Pá už musím jít makat.

                  PS:
                  Čím se živíš ty?

                10. e-LUKY:
                  Já? Odborná práce v oboru elektro.
                  —-
                  A co

                  e-LUKY:
                  Já? Odborná práce v oboru elektro.
                  —-
                  A co ty?
                  Student, ekoúředníček, neziskovkář…?

                11. Zde bych si dovolil adekvátně zareagovat:
                  :)))))

                  Zde bych si dovolil adekvátně zareagovat:

                  :)))))

                12. Já myslím, že je fajn, že existují lidi, kteří neví
                  Já myslím, že je fajn, že existují lidi, kteří neví to, co ví nějaký razor z Hybridu, a zkoušejí jít přes nemožné. Já jim držím palce a přeju, aby zase lidi překonali „nemožné“. Je to lepší než platit válečníky a armádu
                  🙂

                13. Fero:
                  S Václavem Pokorným se dej dokupy, ten má výborné

                  Fero:
                  S Václavem Pokorným se dej dokupy, ten má výborné nápady a ví, že stačí bandička s vodou a můžeš jezdit celý den…!

                  :O)))

                14. Doufám, že ve svém mobilu hrdě používáš NiMh baterie
                  Doufám, že ve svém mobilu hrdě používáš NiMh baterie namísto LiOn, protože před 10 lety měly NiMh NEPŘEKONATELNOU hustotu energie.
                  To bylo taky přesně dokázané přírodními zákony, dále to už vyvjíjet nešlo…

                  .-„“““““-.
                  .‘ ‚.
                  / O -=-
                  : :
                  | |
                  : ‚, ,‘ :
                  ‚-……-‚ /
                  ‚. .‘
                  ‚-……-‚

                15. OT: Asi mam malou fantazii, ale co je to v tom ascii-artu? Ani
                  OT: Asi mam malou fantazii, ale co je to v tom ascii-artu? Ani kdyz to zkopiruju do editoru s neproporcionalnim fontem, tak to nevypada o nic vic smysluplne. Dik

                16. On je ten původní smajlík moc široký a nevejde se do
                  On je ten původní smajlík moc široký a nevejde se do zúženého místa pro reakce. Zajímavé, že už nejde smajlík zkopírovat, protože se text napevno odřádkoval…

                  Zmenšenina už nevypadá tak hezky, ale snad to půjde poznat

                  .-„““-.
                  / O -=-
                  | |
                  ‚-.-‚ /
                  ‚-…-‚

                17. Tak ne.
                  🙂
                  Byl to
                  ͡° ͜ʖ ͡ –

                  Tak ne.
                  🙂

                  Byl to
                  ͡° ͜ʖ ͡ –

                18. Trochu vedle, ale já se učím celý život, takže podle
                  Trochu vedle, ale já se učím celý život, takže podle tebe asi životní učedník.

                  Tak nevím jestli ti tu odbornou práci někdo platí, ale asi neví že zaměstnává Eunucha a měl by si rychle sehnat gigola.

                  Možná na autoforu bys byl King, ale tady většina ví, že o tom co automobilky stále říkají, že nejde, tak my v tom už roky jezdíme. Stejné jako s tou elektro helikoptérou, časem.

                  PS:
                  už jsi se někomu v životě za svoje názory a předpovědi Omluvil?

                19. Jen klid,razor je jen další ego starého známého chechty a
                  Jen klid,razor je jen další ego starého známého chechty a jeho bratříčků. Je čas poslat do spravedlivého boje dalšího bráchu, tenhle už se zase totálně znemožnil.

                20. A já že kde jsem už videl ten styl psaní :-))))
                  Taky jsem

                  A já že kde jsem už videl ten styl psaní :-))))
                  Taky jsem se divil, že je dneska aktivni jak naspídovanej krtek a to ma asi jenom propustku z blázince, tak to chce využít naplno 🙂

                21. A v tomto článku se nazval nonym.
                  Je to jeden a ten samy

                  A v tomto článku se nazval nonym.
                  Je to jeden a ten samy jako tady razor, a hlavně že se ptal na zdroj?!

                  hybrid.cz/v-cine-se-testuje-osobni-prepravni-dron-ehang-podivejte-se-na-video

                  :))

                22. e-LUKY:
                  Pokud bys byl kvalifikován v oboru elektro, musel bys

                  e-LUKY:
                  Pokud bys byl kvalifikován v oboru elektro, musel bys vědět, co je energetická hustota akumulátoru.
                  Zjevně to nevíš a navíc zde blamuješ, píšeš lži.

                23. Blamuješ tu jen sám sebe.
                  🙂

                  Blamuješ tu jen sám sebe.
                  🙂

                24. e-LUKY:
                  Blamáž tu šíříš ty a navíc nehodláš doložit

                  e-LUKY:
                  Blamáž tu šíříš ty a navíc nehodláš doložit tvá tvrzení.

                25. Už to někdo našel a beze
                  Už to někdo našel a beze mne.
                  hybrid.cz/v-cine-se-testuje-osobni-prepravni-dron-ehang-podivejte-se-na-video

                  Co ty teď na to?

                26. e-LUKY:
                  Ano, pod článkem je diskuze a v ní jsou i moje

                  e-LUKY:
                  Ano, pod článkem je diskuze a v ní jsou i moje odpovědi na konkrétní dotazy.
                  Nevím, kdo a proč změnil můj nick „razor“ na „a nonym“, možná majitel stránek.

                  Pokud se hodláš bavit k věci, klidně odpovím. Jestliže chceš jen blebtat nepodložené nesmysly, nehodlám je rozvíjet.
                  Sám vidíš, že jsem pod tím článkem rozebíral i porovnání energetických hustot paliv.

                27. Tak on někdo bez tvého vědomí změnil „jméno“, fakt
                  Tak on někdo bez tvého vědomí změnil „jméno“, fakt hustý, musím si tedy dávat pozor na záměnu.

                  Ty se ale nikdy nebavíš k věci, jen meleš jen o energetické hustotě paliv a dál ses nedostal, jak vidno ani po roce.

                  Takže spi dál.

                28. e-LUKY:
                  Ano, administrátor může snadno změnit v již

                  e-LUKY:
                  Ano, administrátor může snadno změnit v již napsaném příspěvku nick.

                  V odpovědích je jasně vysvětleno, proč ten prostředek nelze prakticky uplatnit – je to kvůli nedostatečné vytrvalosti způsobené právě příliš těžkými akumulátory.

                  Pokud nemáš nic k věci, nemáš technické znalosti, tvoje kvalifikace není technického zaměření, pak ti těžko budu vysvětlovat složitější věci.

                29. Velká ale veliká škoda, žes to dřív taky nevysvětlil
                  Velká ale veliká škoda, žes to dřív taky nevysvětlil Muskovi.

                  Čau.

                30. e-LUKY:
                  Musk je byznysmen, který nechal udělat za velký

                  e-LUKY:
                  Musk je byznysmen, který nechal udělat za velký prachy auto s baterkama v podlaze, nijak zvláště kvalitní. Vše podepřel velkohubým marketingem a teď se jen čeká, kdy vše spadne, až bublina praskne. Životnost akumulátorů – tam je potíž u vozidel.
                  Jenže ty se příliš nezajímáš o technické detaily, nejspíš máš jen humanitní vzdělání…

                31. Mohu vás ubezpečit, že zde nikdo žádné nicky neměnil.
                  Mohu vás ubezpečit, že zde nikdo žádné nicky neměnil.

                32. Tomu věřím stejně, jako zázračným českým bateriím
                  Tomu věřím stejně, jako zázračným českým bateriím HE3DA.

                33. Pravděpodobně bude pracovníkem „Společnosti pro
                  Pravděpodobně bude pracovníkem „Společnosti pro uvádění věcí na pravou míru“ 😉
                  Holt musí být vidět i zde na Hybridu, že naše daně jsou investovány ku prospěchu lidstva 😉

                  Už to, že píše „dosud nikdy,…. nikde….“ je celkem sebestředné. Asi se bavíme s CML (Centrálním Mozkem Lidstva). Variantně může jít o věrozvěsta, který nenápadně úkoluje ostatní v rešerších. Prvně milý zlatý zaplať a potom vyzývej. My nejsme placeni ze státního rozpočtu.

                34. A co eště fyzikální zákony nedovolí, pověz nám to
                  A co eště fyzikální zákony nedovolí, pověz nám to prosímtě!

                35. Nech si předělat vrtulník na elektromotor a nacpi dovniř
                  Nech si předělat vrtulník na elektromotor a nacpi dovniř baterky.
                  Hned se uvidí, jak hloupý nápad to je – udržíš se ve vzduchu asi tak 10 minut a končíš.
                  V praxi k ničemu, proto se taková věc nepoužívá, víš….,

                  :O)))

            2. Nikde? A co ta Cina – „…V Číně se osobní přepravní
              Nikde? A co ta Cina – „…V Číně se osobní přepravní drony už dnes testují v životní velikosti. …“?

              Mimochodom, velke objavy vacsinou vznikli prave tak, ze sa objavil niekto/vedec/vynalezca, kto neveril, ze to nejde a nasiel riesenie… 😉

              1. eLaco:
                Ano, nikde v provozu nic takového není.
                Pokusy

                eLaco:
                Ano, nikde v provozu nic takového není.
                Pokusy jakéhosi prototypu nelze považovat ani za zkušební provoz.
                A také to žádný úřad nepovolí kvůli bezpečnosti – viz např. když nepovolili ani v ČR ten nebezpečný nesmysl od Spudicha…

        1. No… s tím, že „akumulátorový pohon pro létající
          No… s tím, že „akumulátorový pohon pro létající stroje je nesmysl“ bych byl opatrný. Viděl jsem na eSalonu letadlo, pravda, kategorie ULL, které mělo akumulátorový pohon. Baterka 35 kWh stačí na 2,5 hodinový let. A není to žádná blamáž, je to funkční prototyp.

            1. Tak si asi vymýšlí v technických
              Tak si asi vymýšlí v technických datech:
              pure-flight.eu/#Technicaldata

              Je to ULL s možností namontovat větší křídla pro plachtění. Bavil jsem se na stánku s člověkem z té firmy, ten letoun má při ustáleném spotřebu mensí než elektroauto.

              Já vím, že to zatím není nic moc, jen jsem chtěl upozornit na to tvoje nesmyslné tvrzení o akumulátorech v létajících strojích.

              1. Marek:
                V datech jsou mezní údaje, které ale nevyjadřují

                Marek:
                V datech jsou mezní údaje, které ale nevyjadřují parametry pro jeden a tentýž let.
                Akumulátory v létajících strojích jsou použitelné jen pro krátký let, tj. pro RC modely a malé bezpilotní prostředky.
                Tenhle Pure-flight je asi tak stejný experiment, jako ten německý motorový letoun pro tahání větroňů – ano, funguje a větroń vytáhne, motorový let cca 6 minut a šup dolů měnit baterky.
                No a Pure-flight je také jen experiment, vyfrčet nahoru a nepouštět se daleko, v žádném případě ne přelety a podobně.
                Vzhledem k vysokým nákladům vše zůstane jen u experimentu.

                1. Létal jsem s RC modely a pamatuji si (není to dávno), co
                  Létal jsem s RC modely a pamatuji si (není to dávno), co starší modeláři tvrdili, že elektrický pohon je nanic, že benzín je lepší, že baterky jsou těžké, let je krátký, atd… pak se elektřina prosadila do letadel a začali to samé tvrdit o vrtulnících a dopadlo to stejně 🙂

                  Prostě akumulátory do letadel mají smysl a i ten pure flight to velmi dobře dokazuje. Je to v počátcích, takže zatím jenom na kratší vzdálenost, ale stejně začínali i elektroauta.

                  Ano, cena je vysoká, u prototypu asi 3x vyšší než srovnatelný ULL.

                2. Marek:
                  Model potřebuje několik minut letu, nic víc.
                  Tam to

                  Marek:
                  Model potřebuje několik minut letu, nic víc.
                  Tam to stačí.
                  Ale např. 500 kg ULL pro dolet 300 km bude potřebovat 45 kWh.
                  Kolik je hmotnost baterky?

                3. Ten pure flight má baterku 35 kWh. Nevím kolik váží, ale
                  Ten pure flight má baterku 35 kWh. Nevím kolik váží, ale pokud si pamatuji správně, tak hmotnost letounu bez posádky byla nějakých 420 kg? To znamená, že s pilotem tak kolem těch 500 kg a je tam ještě 100 kg rezerva pro druhého cestujícího, do limitu ULL.

                  Předpokládám, že ty údaje o spotřebě a doletu platí při obsazení jenom pilotem.

                  Takže nevím hmotnost baterie, ale jak vidíš, funguje to a ten letoun reálně létá. Smiř se s tím, že akumulátory mohou sloužit v létajících strojích i pro přepravu osob. Důkaz máš a to jsou jenom začátky.

                4. Marek:
                  35 kWh = cca 160-180 kg.
                  Lehčí neuděláš. Pokud

                  Marek:
                  35 kWh = cca 160-180 kg.
                  Lehčí neuděláš. Pokud ano, buchne při zatížení. Víš proč?

                  Ano, létá – a při experimentu taky někdo obletěl zeměkouli na elektromotory.
                  A konec, protože energetická hustota je dána samotnými chemickými prvky.
                  Takže uhlovodíková paliva, ta v letectví zůstanou.

                5. To nic nemění na tom, co jsem napsal. Prostě tady je
                  To nic nemění na tom, co jsem napsal. Prostě tady je použitelný létající stroj (ULL), který dokáže na elektřinu létat a a i přepravovat osoby. Tečka.

                  Já netvrdím, že zítra tady budou létat Boeingy na elektřinu, jen jsem chtěl poukázat na nesmyslnost toho tvého tvrzení na počátku, že „akumulátorový pohon pro létající stroje je nesmysl“. Ne, není to nesmysl, jen to je zatím v začátcích, je to drahé a ekonomicky se to nevyplatí. Ale to ani většina EV a přesto jezdí.

                6. Marek:
                  Jenže ty pořád nechápeš, o co jde – lze sice

                  Marek:
                  Jenže ty pořád nechápeš, o co jde – lze sice postavit experimentální stroj, ale nelze jej využívat v praxi.
                  A problém tkví v energetické hustotě.

                  Ano, jezdí EV a brzy boom opadne, až přijde krize a ty vzletné marketingové fráze oschnou.
                  Elektrické vozítko má smysl pouze pro akční rádius nejvýše několika desítek kilometrů a jen pro velmi lehkou přepravu, typicky do hmotnosti celého vozidla 500 kg.
                  Výše už se vyplatí jen spalovací motor.

                  U letadel lze použít chod motopru opět jen řádově v minutách, protože pro desítky minut už je nutný velmi těžký akumulátor.
                  S RC vrtulníkem o hmotnosti 420 g taky lítám 12 – 15 minut, ale skutečný elektrický vrtulník pro 1 osobu už by smysl neměl kvůli krátkému doletu.

                7. Ale vždyť v tom Norsku s tím létají, v praxi. A ten pure
                  Ale vždyť v tom Norsku s tím létají, v praxi. A ten pure flight taky létá, testuje se, spotřeba pod 10 kWh/100 km mi přijde super. Dle mého je to už použitelný stroj, akorát je drahý, no… ale o tom se nebavíme.

                  Tys tvrdil, že to je nesmysl a že „nikdy“. To prostě neberu… existují létající stroje na baterky, jsou použitelné.

                8. A ze prave ja robim takmer denne cca 170 km mojim Ioniq-om,
                  A ze prave ja robim takmer denne cca 170 km mojim Ioniq-om, ktory ma viac ako 500kg 🙂

                  A este sa mi to aj ekonomicky vyplaca 🙂

                  „Ja tedy nevim, kde soudruzi z NDR udelali chybu.“ Vlastne to boli „soudruzi“ z Koree a „udelali elektro-auto, ktere je 3x tezsi jak 500 kg a vyplati se i pro denni jezdeni nad 100 km“ 🙂

                9. eLaco:
                  Životnost baterky je tak nízká, že se ti to

                  eLaco:
                  Životnost baterky je tak nízká, že se ti to nevyplatí, ale ty o tom zatím nevíš.

                10. Postacuje mi zaruka vyrobcu 200 000 km alebo 8 rokov na vymenu
                  Postacuje mi zaruka vyrobcu 200 000 km alebo 8 rokov na vymenu baterie, ak jej kapacita poklesne pod 70% ci 80% (to je jedno).

                  A pri najazde 200 000 km uz budem mat rozdiel ceny davno vrateny 😉

        2. Autonomne riadenie vo vzduchu, pri vzajomnej komunikacii
          Autonomne riadenie vo vzduchu, pri vzajomnej komunikacii lietajucich „vozitiek“/“aerotaxikov“ bude ovela jednoduchsie ako riesenia vsetkych moznych situacii pri autonomnom riadeni na pozemnych komunikaciach 😉

          Navyse uz aj teraz sa v clanku pise „…Prozatím je dron řízen vzdáleně z kontrolního centra skrze 4.5G sítě…“

          1. eLaco:
            Kdepak, žádné aerotaxíky s autonomním

            eLaco:
            Kdepak, žádné aerotaxíky s autonomním řízením!
            To je čistá fantasmagorie – nemožný pohon, neuskutečnitelný provoz už z hlediska prostoru.
            Že nějaký bulvární žurnalista napíše canc o 4,5G-cosi nic neznamená, ten může psát trebárs o bosorkách…

            1. 🙂 Presne takto rozpravali nejaki odborni technici o
              🙂 Presne takto rozpravali nejaki odborni technici o lietadlach v case, ked spravili prve lety, ci skor „skoky“ zo zaciatku luky na jej koniec.

              A dnes sme niekde uplne inde 🙂

              A o „energetickych“ hustotach som sa ako IT-ckar napocuval dost v case, ked diskove pole velke ako skrina malo zopar GB. Aku velku mas dnes SD kartu v mobile?

              Jednoducho to bude na zaciatku „trochu velke“, a potom vedci najdu cestu k „miniaturizacii“.

              1. Kdysi byli odborníci, kteří tvrdili, že stroj těžší
                Kdysi byli odborníci, kteří tvrdili, že stroj těžší než vzduch nemůže nikdy létat, že je to fyzikálně nemožné. Dnes zase jiní odborníci tvrdí, že „akumulátorový pohon v létajících strojích je nesmysl“. Vidím v tom jistou podobnost.

                1. Marek:
                  To nebyli odborníci.
                  Kdyby byli, všimli by si třeba

                  Marek:
                  To nebyli odborníci.
                  Kdyby byli, všimli by si třeba ptáků.
                  A doporučuju sledovat solidní informační zdroje – podívej se třeba na hmotnosti vrtulníků a jejich výkony pohonných jednotek – napadá tě něco…?

                2. Na počátku bylo toto tvoje tvrzení:
                  „…akumulátorový

                  Na počátku bylo toto tvoje tvrzení:
                  „…akumulátorový pohon pro létající stroje je nesmysl…“

                  Chtěl jsem jenom ukázat, že je nesmyslné, jak se ukazuje na reálně fungujícím letounu na baterky, to je vše.

                3. Marek:
                  Experiment je pořád něco jiného, než reálný

                  Marek:
                  Experiment je pořád něco jiného, než reálný provoz a tenhle větroň s pomocným motorem je stále jen experimentem.

                4. Ale tys tvrdil, že je to nesmysl. A jak je vidět, nesmysl to
                  Ale tys tvrdil, že je to nesmysl. A jak je vidět, nesmysl to není.

              2. elaco:
                Aha, takže jsi ještě jen školák…
                Měl bys trochu

                elaco:
                Aha, takže jsi ještě jen školák…
                Měl bys trochu zapracovat na znalostech základní fyziky.
                Energetická hustota je dána vlastností chemických prvků, tu si nemůžeš přepisovat, jak ti napadne.
                A proto elektrické akumulátory jsou vhodné leda pro modely, nikdy se neuplatní pro dopravu osob.
                Chceš uvést příklad s reálnými hodnotami…?

                1. Právě ten elektrický pure flight je reálně létající
                  Právě ten elektrický pure flight je reálně létající stroj, umím si to představit jako školní letoun pro výuku pilotů ULL. Ta baterka mu na 1-2 hodiny letu vystačí a na zemi ji dobije za 30-40 minut.

                2. na Bjorn kanalu byl pred par tydny rozhovor s clovekem z
                  na Bjorn kanalu byl pred par tydny rozhovor s clovekem z (norske) pilotni skoly, kde podobnou vec maji a rikal, ze ji pouzivaji pro vycvik startu a pristani, na nejake dlouhe litani to zatim moc neni (start a pristani sezere docela dost). A samozrejme prehazuji dve sady baterek, na jednu se lita, druha se nabiji.

                3. Jo, tak je vidět, ře reálné použití je možné. Jasně,
                  Jo, tak je vidět, ře reálné použití je možné. Jasně, že na dlouhé lety to zatím není. Jen jsem chtěl polemizovat s tím radikálným tvrzením, že „akumulátorový pohon do létajících strojů je nesmysl“. Ne, není to nesmysl.

                4. Marek:
                  Kdepak 2 hodiny výcviku, to je naivní představa.

                  Marek:
                  Kdepak 2 hodiny výcviku, to je naivní představa. Sotva 45 minut při motorovém letu, máš v ní jen 35 kWh.
                  Už jsem psal, že ty parametry, co zveřejnili, jsou mezní.
                  Na zemi ji za 30 – 40 minut VYMĚNÍŠ ZA JINOU, nikoli dobiješ.

                5. Klidně i 45 minut až hodina by stačila na výcvik. Jen jsem
                  Klidně i 45 minut až hodina by stačila na výcvik. Jen jsem chtěl ukázat, že to je reálné a není to nesmysl, jak si tvrdil ty na počátku této diskuse. A ještě tvrdíš, že „nikdy“…

                  Za 30-40 minut tu baterku v pohodě nabiješ, pokud tedy dovoluje DC nabíjení kolem těch 100 kW, co tam mají ty Nikola nabíječky.

                6. Marek:
                  Nenabiješ jí za 40 minut, ale min. za

                  Marek:
                  Nenabiješ jí za 40 minut, ale min. za dvojnásobek.
                  To je úplně jiný akumulátor, kvůli změnám tlaku nelze použít články 18650.

                7. A jaké jsou tam články a jaký nabíjecí výkon (DC)
                  A jaké jsou tam články a jaký nabíjecí výkon (DC) snesou?
                  V tom případě je budou měnit, jeden akupack létá a jiný se na zemi nabíjí. To nic nemění na použitelnosti tohoto létajícího stroje pro ten účel, který jsem zmínil.

                8. Marek:
                  Jasně, že lze měnit.
                  Extra 330LE má lithiovky 18,6

                  Marek:
                  Jasně, že lze měnit.
                  Extra 330LE má lithiovky 18,6 kWh, když tahá větroně nahoru, taky se hned mění a trvá to cca 25 minut, pokud se pamatuju.

                9. OK, takže použitelné to v praxi je… koukal jsem, ta Extra
                  OK, takže použitelné to v praxi je… koukal jsem, ta Extra má dva packy každý o kapacitě 18,6 kWh, motor 260 kW, jen jsem se nedopátral nic o doletu.

                10. Marek:
                  Extra 330LE je použitelná jen pro ten režim výtahu

                  Marek:
                  Extra 330LE je použitelná jen pro ten režim výtahu pro větroně.
                  Dolet neuvádí, neměl by smysl.

                  Stále jsme u toho, co píšu – experimenty, pokusy.
                  S nízkou energetickou hustotou nemá smysl jít do vzduchu.

                11. To se neshodneme, protože mě ten pure flight připadá jako
                  To se neshodneme, protože mě ten pure flight připadá jako smysluplný ULL a na určité účely i dobře použitelný. Samozřejmě, ekonomicky to smysl nedává, ale opakuji už po několikáté, že jsem jenom chtěl upozornit na to tvoje radikální tvrzení o nesmyslnosti použití baterek pro letadla a ještě jsi tvrdil, že nikdy. Takže jenom tolik.

                12. Dnes jsem koukal na Prime na reportáž z esalonu a tam
                  Dnes jsem koukal na Prime na reportáž z esalonu a tam člověk od Pure Flight říkal, že to jejich elektrické letadlo má dolet 3 hodiny při cestovni rychlosti 130 km/h nebo 4 hodiny při stovce. To už mi přijde jako hodně dobře použitelné a ne jenom experiment. Příští rok chtějí rozjet výrobu.

                13. razor leckde uvádí nikde, nikdo. Jen tím provokuje.
                  razor leckde uvádí nikde, nikdo. Jen tím provokuje.

                14. Tak ten priklad bych si rad poslechl.
                  Kdyz si vezmu dnesni

                  Tak ten priklad bych si rad poslechl.

                  Kdyz si vezmu dnesni hrackovy dron, tak vazi cca 500g a lita 15 minut na baterku o rozmerech, at nezeru 5x5x10cm. Protoze potrebne energie jsou umerne hmotnosti a kapacita objemu, tak 500kg jednomuzni dron by mohl letat 15 minut (parkoviste-strecha) na krabici 100x50x50cm. Vsechno samozrejme plus minus vlak, ale alespon z pohledu „sanity check“ se to zda realizovatelne (nemluvim o ekonomicke ani energeticke strance veci).

                15. E-Ryc:
                  Pokud chceš mít zařízení, které udrží 1 osobu

                  E-Ryc:
                  Pokud chceš mít zařízení, které udrží 1 osobu ve vzduchu a bude schopno stoupat do řekněme 100 metrů výšky, pak musíš počítat s hmotností stroj+pilot cca 150 kg.
                  Mechanický výkon je nutný v rozmezí 15 – 20 kW.
                  Pro 6 minut letu to bude tedy cca min 2 kWh baterka, která ovšem váží 12 – 15 kg.
                  Pokud chceš vydržet 12 minut, už to bude 25 – 30 kg a mechanický výkon ti nestačí.

                  Pobíráš, nebo mám počítat dál, příp. podorbněji…?

                16. Pardon, porad nevidim ten PRINCIPIALNI problem. Tak bude vykon
                  Pardon, porad nevidim ten PRINCIPIALNI problem. Tak bude vykon motoru ne 20, ale 30kW a baterka bude mit ne 30, ale 50kg. Porad to zni jako rozumna (pouzitelna) cisla. Samozrejme ne pro stroj, ktery ma plnohodnotne nahradit auto, ale pro stroj na nejakou specifickou aplikaci.

                17. E-Ryc:
                  Nevidíš?
                  Baterka 50 kg, ano?
                  Fajn, pilot 100 kg + 50

                  E-Ryc:
                  Nevidíš?
                  Baterka 50 kg, ano?
                  Fajn, pilot 100 kg + 50 kg bat. + létající zařízení min. 100 kg, aby uneslo tu baterku, to už bude 250 kg. 30 kW bude málo…

                18. Ten reálně létající letoun pure flight má motor o
                  Ten reálně létající letoun pure flight má motor o výkonu 60 kW a baterku s kapacitou 35 kWh, hmotnost kolem 420 kg, maximální vzletová hmotnost 600 kg.

                19. Marek:
                  Jenže tady jsem uváděl údaje pro stroj s kolmým

                  Marek:
                  Jenže tady jsem uváděl údaje pro stroj s kolmým startem.
                  Chápeš rozdíl…?

                20. OK, to jsem si nevšiml. To chápu, že pro něco jako
                  OK, to jsem si nevšiml. To chápu, že pro něco jako vrtulník je potřeba vyšší výkony.

                21. Marek:
                  U RC modelu to poznáš taky, 1 kg letadlo a 1 kg

                  Marek:
                  U RC modelu to poznáš taky, 1 kg letadlo a 1 kg vrtulník budou mít velký rozdíl ve vytrvalosti.

                22. To mi je jasné, létal jsem RC modely, ale jenom letadla.
                  To mi je jasné, létal jsem RC modely, ale jenom letadla.

                23. Ty hmotnosti máte dost přestřelené. Solar Impulse 2 (a to
                  Ty hmotnosti máte dost přestřelené. Solar Impulse 2 (a to se bavíme o letadle konstruovaném v roce 2011): 4x 21 kWh = 84 kWh a 450 kg, tedy 5,3 kg/kWh. Vsadil bych se, že dnes by bylo možné se dostat i pod 4 kg/kWh.

                24. Koukám, že jsi dneska aktivní jak krtek. Pořád tě baví
                  Koukám, že jsi dneska aktivní jak krtek. Pořád tě baví se s nekým dohadovat?
                  Nechci se přít ale ty hodnoty hustoty energie máš popletený. To už dávno neplatí, píše se rok 2018

                25. Aha, podobný komentář jsem mu teďka odepsal… Chudák, co
                  Aha, podobný komentář jsem mu teďka odepsal… Chudák, co mu to ti nedoukové provedli s jeho přesnými čísly?
                  🙂

                26. Kto sa pasuje za odbornika, dokaze citat s pochopenim.
                  A

                  Kto sa pasuje za odbornika, dokaze citat s pochopenim.

                  A zamysli sa, ako si skolak dovoli kupit EV a stihnut s nim za rok najazdit 30000 km 😉

                  A zamysli sa, ako si moze skolak IT-ckar pamatat casy, ked „rack-size“ diskove pole malo len niekolko GB 😉

                27. eLaco:
                  A tys asi nepochopil, že diskové pole není

                  eLaco:
                  A tys asi nepochopil, že diskové pole není akumulátor energie.

                28. Vpodstate je. Ale ne moc prakticky 🙂
                  Vpodstate je. Ale ne moc prakticky 🙂

              1. Ruda.Vi:
                Ano, je tam video.
                A co má být?
                Že snad jako

                Ruda.Vi:
                Ano, je tam video.
                A co má být?
                Že snad jako několikaminutové vrčení vzduchem s takovým verglem něco mění na faktu, že jde o vysoce nepraktický, neekologický a drahý prostředek s velmi omezeným použitím, k jehož veřejnému provozu nikdy žádný letecký úřad nevydá povolení…?

                1. Jde o Tvůj debilní styl tvrdit očividné kraviny. A klidně
                  Jde o Tvůj debilní styl tvrdit očividné kraviny. A klidně používat zobecňující slova jako nikdo a nikde. Egocentrický jáista jakého svět hledal! Bohužel jej našel. proč ale musí blinkat zde je nám záhadou.

Napsat komentář