Vodíkové auto Hyundai Nexo vyhlášeno jako Český energetický a ekologický projekt roku

Hyundai se ve výzkumu a aplikaci vodíkového pohonu považuje za lídra a druhá generace vodíkového elektromobilu značky Hyundai, model Nexo, získává řadu prestižních ocenění po celé Evropě.Vodíkové auto Hyundai Nexo v Evropě sbírá jedno ocenění za druhým. Letošní ročník soutěže proběhl pod záštitou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Výsledky vyhlásila společnost Top Expo CZ v rámci slavnostního galavečera 20. 11. 2018 v Betlémské kapli v Praze.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v Evropě sbírá jedno ocenění za druhým. Letošní ročník soutěže proběhl pod záštitou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Výsledky vyhlásila společnost Top Expo CZ v rámci slavnostního galavečera 20. 11. 2018 v Betlémské kapli v Praze.
foto: ČEPP

Koncept vodíkového auta Hyundai Nexo byl představen na autosalonu v Ženevě již v roce 2016 a za pouhé dva roky Hyundai na stejném místě prezentoval finální podobu vozu. Nedávno bylo auto k vidění také v Praze, kde jsme si ho na vlastní oči prohlédli a projeli.

„Jedná se o výjimečný vůz a velice nás těší, že stejný názor sdílí i odborná porota soutěže ČEEP. Pro nás jsou moderní technologie, inovace a především čistá mobilita dlouhodobé cíle, ke kterým směřujeme a jejichž výsledky můžete na silnicích potkávat již dnes. Proto je nám ctí převzít toto ocenění, jelikož potvrzuje správnost naší cesty,“ uvedl Jan Pohorský, specialista komunikace společnosti Hyundai Motor Czech.

Odborná porota ČEEP předání titulu komentuje slovy: „Hyundai Nexo nabízí nejvyspělejší techniku na trhu také díky funkcím autonomní jízdy, chytrým vyspělým asistenčním systémům a nejvýkonnějšímu poháněcímu ústrojí ve svém segmentu.“

Vůz Nexo je vybaven nejmodernějšími asistenčními systémy a prvky aktivní bezpečnosti SmartSense, aby splňoval nejvyšší evropské bezpečnostní standardy. Bezpečnost vodíkového elektromobilu Nexo potvrzuje také nedávno dosažený plný počet pěti hvězdiček v hodnocení nezávislé organizace Euro, která testuje bezpečnost vozidel. Hyundai Nexo se tak stal prvním vozem s pohonem na vodík, který takové ocenění obdržel.

Cílem soutěže je prezentovat projekty, stavby, technologie a inovace zaměřené na zvýšení energetické účinnosti a dosažení úspor energie ČR, podporu iniciativy průmysl 4.0 a programu smart city, zvýšení konkurenceschopnosti a rozvoje průmyslu ČR, zlepšení životního prostředí ve městech, obcích a aglomeracích ČR a podporu zájmu o studium technických oborů na univerzitách v ČR.

tisková zpráva

62 Comments on “Vodíkové auto Hyundai Nexo vyhlášeno jako Český energetický a ekologický projekt roku”

  1. Můj trenér by se odporné poroty ČEEP zeptal svým
    Můj trenér by se odporné poroty ČEEP zeptal svým oblíbeným jízlivým: „Si blby nebo najebany?!“ (překlad – jsi hloupý nebo opilý)

    Protože vyhlásit vodíkový pohon za eko počin roku může při dnešním stavu výroby vodíku a účinnosti pohonu jen hlupák nebo ožralec. Nebo podplacený…..

    P.S. Vodík není bezemisní. Z auta kape na cestu voda, v zimě se budou tvořit na vozovce zmrazky. Sice to v zimě ještě nidko reálně jet neviděl, ale logika to předpokládá. Hlavně když banda vodíkářů se skleničkou pod výfukem na propagačních videích tu destilku tak nadšeně chlemtá…

    1. Radovane, co to je? Tenhle komentář snad ani není od vás.
      Radovane, co to je? Tenhle komentář snad ani není od vás. Nebo jste už trochu zešílel. Ano souhlasím, že vodík je dnes na dvě věci, ale napsat: „Z auta kape na cestu voda, v zimě se budou tvořit na vozovce zmrazky.“ je stejně hloupý jako fanatici proti elektromobilům píšou nesmysly jako: „v zimě to nikam nedojede, a baterka se po 2 letech musí vyhodit“. Myslel jsem si, že jste chytřejší aby jste se od takových výlevů odprostil…

      1. Proto je to až v P.S., proto je tam napsáno, že to v praxi
        Proto je to až v P.S., proto je tam napsáno, že to v praxi nikdo neviděl, a proto je tam jen odkaz na logiku. Zkušenost s tím prostě není. A nelze se jednoduše odkázat na dnešní zkušenost s louží pod autem, kterou tam v létě udělá klimatizace. A tu už má dnes většina vozů.

    1. No fakt supr video. Ekonomická realita je neúprosná. V
      No fakt supr video. Ekonomická realita je neúprosná. V čase videa 11:30 zhodnocení: Energeticky je efektivita v neprospěch vodíku ve srovnání s bateriemi 3,5 x horší . Cena vodíku na 1 km je ale po započtení nákladů na transport + marže čerpacích stanic 8x vyšší…

      Elon to zhodnotil jasně: Bull Shit.

          1. Ani to nepomůže. Vyzkoušeno. Cena za minutu nabíjení je
            Ani to nepomůže. Vyzkoušeno. Cena za minutu nabíjení je špatně, je špatně, je špatně….
            JE TO NORMÁLNÍ ZLODĚJNA. PROČ?
            ČEZ nynější stanice většinou postavil za evropské dotace. Takže z našich daní. Ty byly nastaveny tak, že na ně mohly dosáhnout jen ČEZ, EON a PRE, nikdo další (podmínka alespoň dvou let provozování nabíjecí infrastruktury v ČR plus mít povolení k prodeji elektřiny v ČR a toto provozovat je fakt nediskriminační).
            Všechny jeho rychlonabíjecí stanice deklarují výkon 50 kW, reálně dodávají průměrně od 25 do 43. Vymlouvá se přitom na elektroniku nabíjeného auta, nicméně ani Hyundai Ioniq se 100 kW příkonem se na těch 50 deklarovaných nedokáže dostat. Ostatní vozy jsou na tom ještě hůře, čím menší baterie, tím horší.
            Původně ČEZ tvrdil, že chce rozjet elektromobilitu, aby měl další velké odběratele elektřiny doma i na silnicích. Proto dělá stanice. Pak nějak potichu otočil. Nejprve ztrojnásobil během 2 měsíců paušálních 150,- měsíčně na 450,- Kč za přístupový čip, přitom rychlonabíječek měl pět a půl. Ohlašované termíny
            nedodržoval, nic nerostlo. Prakticky půlka lidí čip vrátila.
            Následně 11/2017 začal platit zákon, že musí poskytovat nediskriminační přístup všem, i těm bez paušálu. Ignoroval ho půl roku, než přišla podle zákulisních informací předžalobní výzva kohosi a pak je začal poskytovat zdarma všem. Načež se ozvali plátci čipů, za co jim teda chodí od ČEZ faktury, když nabíjí všichni zdarma. ČEZ prohlásil, že jim tedy účtovat nyní nebude. ČEZ tvrdil, že hledá provozovatele platebního systému. Kupodivu si vybral toho nejméně schopného s nejmenším počtem stanic a pokrytím Polyfazer. Ač Evmapa tohle umí daleko lépe, déle a nediskrimančně a je rozšířenější.
            Následně 2-3 týdny střídavě u mnoha stanic nenabil nikdo. Ani majitelé čipů, ani plátci přes Polyfazer. Prý se trochu nepovedl přechod. Pak zveřejnil ceník a v rozporu s dosavadními tvrzeními zavedl prasáckou platbu za minutu. Bez ohledu na výkon stanice a možnosti vozu.
            Je to stejné, jakoby spalováci platili ne za načerpané litry paliva, ale za čas strávený na pozemku čerpací stanice. K tomu jim majitel čerpačky místo pistolí s pořádným průměrem hadice čepoval palivo přes akvarijní hadičku. Aby byli přítomni co nejdéle. Absurdní.
            Přitom už dlouhé roky existuje jednoduchý platební systém PRE (10,- Kč za přístupovou kartu měsíčně, +-3 Kč za 1 kWh a pár Kč za minutu stání nad 2 hodiny u pomalých stanic, tedy když je někdo blokuje nebo zneužívá k neplacenému parkování v centru města). Nebo pro neregistrované platba přes ČSOB. Nebo přímé platby kartou u EON. Pro, zejména cizince projíždějící ČR elektromobilem, ale i našince, občas cestujícího, je to další důvod proč se ČEZ nabíječkám vyhýbat obloukem. Na Moravě to naštěstí jde, tady jsme se dlouho ignorováni ČEZem museli spoléhat na soukromníky, v Čechách je to horší.
            Vzali jsme Iona a čip a šli schválně v Ostravě ČEZáky prověřit, jak pěkně na neregistrovaných vydělávají. Jak je dřou z kůže. Podmínky ideální, tma, doznívající špička, +4°C. Ion najel přes 40 km po rychlostkách, po městě i mimo něj, aby zahřál baterii a přiblížili jsme se běžnému provozu. Se 4 dílky baterky z 16 (4 kWh z 16 kWh) zastavil na rychlonabíječce ČEZu Hornopolní. Nabíjení se rozjelo ihned, displej nahlásil 32% kapacity baterie a 27 minut předpoklad nabití do 80%. Už to bylo podezřelé, obvykle to bývá 15. Baterie byly prochladlé natolik, že klasické chlazení klimatizací bylo jen velmi krátké, prvních pár minut. Ale to je běžná situace u většiny elektrovozidel v tomto období, trvajícím v ČR obvykle 5 měsíců.
            Po 7:22 minutách displej ukazoval 47% kapacity baterie a dodaných 2,16 KWh. Zbývající čas 20 minut. Po 11:51 minutách displej ukazoval 55% kapacity baterie a dodaných 3,18 KWh. Zbývající čas 15 minut. Na palubovce zářilo 8 dílků baterie z 16. Po 21:09 minutách displej ukazoval 67% kapacity baterie a dodaných 4,71 KWh. Zbývající čas 6 minut. Na palubovce zářilo 10 dílků baterie z 16. Nedalo se na to dívat, nabíjení jsme sami ukončili.
            Za 21 minut nedodala rychlonabíjecí stanice ČEZ s jmenovitým deklarovaným výkonem 50 kW do Peugeotu Ion ani 5 kWh elektřiny. Jinými slovy výkon mizerných 15 kW. UŽ CHÁPETE, PROČ ÚČTUJÍ PO MINUTÁCH?
            PROČ TO U PRE JDE A U ČEZ NE? ODPOVĚZTE SI KAŽDÝ SÁM….

              1. Mohu. Jen se mi to dobře to počítá z těch dílků, je
                Mohu. Jen se mi to dobře to počítá z těch dílků, je jich totiž 16 a baterie má kapacitu 16 kWh. Takže co dílek, to 1 kWh (Leaf má třeba 12, což bylo u 24 kWh baterky fajn, 1 dílek 2 kWh, u 30 kwh už o ničem). Procenta nemáme, ty nám řekne až nabíjecí stojan. Stejně jako dodané kWh. Trojčata jsou na tyto informace skoupá, bez OBDII a propojeného mobilu s nějakým SW se z nich nedá zjistiti prakticky nic dalšího.

            1. Radovane, díky za otevřené shrnutí, máte můj souhlas.
              K

              Radovane, díky za otevřené shrnutí, máte můj souhlas.
              K uvedenému dodám:
              – ČEZ tato jednorázové nevýhodné platby udělal záměrně a nejde nim zde o zákazníka, bylo to z nutnosti (pro zákazníky mají jak uvádí velmi výhodný chip)
              – Jelikož je hodně negativních ohlasů, zveřejnil ČEZ, že je to dočasné a po určité době to vyhodnotí a upraví… (https://elektrickevozy.cz/clanky/cez-platby-za-dobijeni-elektroaut-ladime-prijdou-zmeny)
              – Nečekejme ale, že to bude za hubičku a uživatelsky přívětivé, když ČEZ chce, aby uživatelé uzavírali smlouvy na chipy, kde je to údajně za hubičku… (odhaduji zdražení chipu na 1.800,- Kč/měsíc).
              – Neočekávejte cenu jako u PRE (PRE jistě časem srovná ceny s ČEZem a E.ONem, který již zvedl cenu z 11,80 na 12,834 Kč/minutu).
              – ČEZ bude mít svoji aplikaci k nabíjení (Polyfazer a Chipy jsou provizorní řešení).
              – Bohužel ale ČEZ nechce sdílet své nabíječky, aby se na nich nechalo nabíjet přes různé poskytovatele, jak je to běžné v cizině.
              – Slibované stanice ČEZu na jihozápadě asi jen tak nebudou – bude zde stavět PRE, ale to také potrvá (snad do 2021).

              Zkusil jsem nabíjet u ČEZu v Žebráku, kde se nám to s kolegou nepodařilo – stále to čekalo asi na ověření platební karty.
              Zkusil jsem tedy nabít v Plzni, kde jsme v minulosti registrovali zhruba poloviční i menší výkon nabíječky. Světe div se, možná když to bylo za peníze, tak to jelo plným výkonem. Za 21 minut a 54 sekund jsem s IONIQem nabil 16,22 kWh za 158,40 Kč (jedná se asi o nejlevnější jednorázové nabíjení u ČEZu za 1kWh) a POZOR – účtuje se za každou započatou minutu a ukončení trvá cca 8 sekund…

              – Jak je to s dokladem za jednorázovým nabíjením u ČEZu, nevíte někdo?

  2. (Nejen) vzhledem k počtu veřejných vodíkových stanic v
    (Nejen) vzhledem k počtu veřejných vodíkových stanic v ČR bych této odborné porotě doporučoval příští rok vyhlásit českým energeticky ekologickým projektem roku třeba nějakou fúzní elektrárnu, vyjde to totiž úplně na stejno.
    Mimochodem ve stejné kategorii získal stejné ocenění také Jaguar I-PACE (zdroj) a cituji „odbornou“ porotu: Nabíjecí port modelu I-PACE umožňuje používat všechny běžné mezinárodní standardy nabíjení.

  3. Jsem rád, že tu na hybrid.cz máme jednou/dvakrát do
    Jsem rád, že tu na hybrid.cz máme jednou/dvakrát do měsíce nějakou vodíkovou perlu. Je to takový lakmusovový papírek. Doufám, že tu diskusi čtou i výrobci a politici.

    OFF Topic: Už jsem pochopil jak ANO staví dálnice. Z bombastickeho titulku je realita po zacteni dost miziva. „V letošním roce skončí s bilancí otevřených 45,5 kilometrů silnic, z toho 30 kilometrů dálnic a 15,5 km silnic I. třídy.“

    https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Bilance-stavebni-sezony-Letos-stavba-204-kilometru?returl=/Media/Media-a-tiskove-zpravy

      1. já jen nechci chápat novinářskou politiku hořčíka že
        já jen nechci chápat novinářskou politiku hořčíka že mu za ty jidášský prachy tahle vodíková dehonestace hybridu stojí 😉 řadí se tím k webům manipulujícím veřejný mínění články na objednávku, echt když to podkopává elektromobilitu vodíkovým nepřítelem 😉

        1. Nemáš pravdu. Je potřebné o vodíku hodně psát a to i
          Nemáš pravdu. Je potřebné o vodíku hodně psát a to i zde protože je prostor v diskuzi uvést argumenty proti vodíku.
          Veřejně se o negativech (vysoká energetická náročnost výroby vodíku a problémy s uskladněním) nepíše asi ze dvou důvodů, vodík má své místo v uchování přebytků energie které by se stejně nedaly spotřebovat. Tam pak je celkem jedno jakou účinnost má tato výroba vodíku z přebytků energie protože cokoliv nad 0 je dobré. Druhý důvod je že je to cool a politici a různí „odborníci“ se u toho mohou pěkně fotit a předvádět.

          1. Ano argumenty máme – hodně proti vodíku.
            Nejvhodnější

            Ano argumenty máme – hodně proti vodíku.

            Nejvhodnější pro uchování energie je metanol (ono teda ještě lepší je etanol, ale je to složitější na výrobu).

            Vodík má jen jednu výhodu – to je jednoduchá výroba
            Nevýhod má velmi mnoho – manipulace, nízká objemová hustota, drahá technologie pro práci s ním, potřeba vysokých tlaků, speciálních kontejnerů …

            Metanol má jednu nevýhodu – složitější výroba
            A má mnoho výhod – jedoduchá manipulace, možnost použití existující infrastruktury …

            A palivové články na vodík i na metanol existují – takže tam není rozdíl.

              1. Což ovšem neplatí v případě, že se metanol vyrábí
                Což ovšem neplatí v případě, že se metanol vyrábí zachycením CO2 ze vzduchu a následnou syntézu metanolu.

                http://www.osel.cz/8684-jak-z-oxidu-uhliciteho-vykouzlit-metanol.html

                Jediné co potřebuji je energie.

                Takže stačí propojit 4 technologie – zachycování vody ze vzduchu (10g na m3 lze získat), vytvoření vodíku z vody, zachycení CO2 a nakonec syntéza metanolu.

                1. Je potřeba hodně moc energie. Bude lepší nacpat tu energii
                  Je potřeba hodně moc energie. Bude lepší nacpat tu energii do baterek.

                2. Souhlasím a kdyby cokoli (vodík, metan…) bylo energeticky
                  Souhlasím a kdyby cokoli (vodík, metan…) bylo energeticky tak výhodné, tak je vždy možné udělat elektrárnu a z té to nacpat do EV :-).

                3. Vodík je jednoznačne najhorší na skladovanie
                  Vodík je jednoznačne najhorší na skladovanie energie.
                  Prečerpávacie elektrárne a bateriové úložiská sú na rovnakej účinnosti ale dobré by bolo vedieť ako sú na tom s cenou za uloženú kWh.
                  Zaujímavé možnosti TU: www .technickytydenik.cz/rubriky/archiv/prulom-do-skladovani-elektriny_16046.html

                4. Zaujímavé je supravodivé magnetické skladovanie energie s
                  Zaujímavé je supravodivé magnetické skladovanie energie s účinnosťou 99%

                5. No tady se spíš jednalo o tom, jak tu přebytečnou energii
                  No tady se spíš jednalo o tom, jak tu přebytečnou energii v létě uchovat do zimy. Samozřejmě, že to ekonomicky vyjde lépe dát přímo do baterií, ale ty na uskladnění na půl roku nejsou zrovna vhodné.

  4. cooo, co je na tom přínosem ?
    abych vyrobil pro tohle

    cooo, co je na tom přínosem ?
    abych vyrobil pro tohle pohonou směs tak but odeberu plyn z ruska či norska – finance vytvořené zde směřují do cizí státní pokladničky – a nebo převedu učinost elektromotoru na hodnotu nižší než spalovák – elektřina na vodík je cca 70 % a z vodíku na elektřinu 60 % učinost tj ze 100kW udělám nějakých 42 kW
    kde je zisk z tohoto řešení , pouze snad v tom že pohonou směs si doma na střeše neukuchtíte takže budete odkázáni na benzínky ( pardon vodíkovny ) a velkovýrobce

    a na silnici budete mít nestabilní materiál na krásné ohňostroje

    a ano natankujete za cca 10 – 15 minut ale vzhledem k novým superdobíječkám s výkonem 350 kWh dobiju 42 kWh do baterky za cca 9-12 minut

    1. V clanku se uvadi:
      Cílem soutěže je prezentovat projekty,

      V clanku se uvadi:
      Cílem soutěže je prezentovat projekty, stavby, technologie a inovace zaměřené na zvýšení energetické účinnosti a dosažení úspor energie ČR…
      Takze treba jiz dokazi ne 42 ale 43% anebo jim nekdo nakukal, ze ucinnost JE je nekolik promile (mysleno z toho prutu premenu na kWh), u fosilni E je to 30% (premena toho tepla), tak i tech 42% dobre podanych je vlastne (relativne) lepsi.
      Anebo kde je ta efektivita?

    2. NeNe, žiadnych 42% sa nekoná. Účinnosť
      NeNe, žiadnych 42% sa nekoná. Účinnosť Elektrina-Vodík-Elektrina je približne 25% v reále. Ak by sa ten vodík nemusel stláčať, tak by to bolo tých 42%, ale stláčanie je v tomto prípade nevyhnutné a vysoko energeticky náročné. Energia potrebná na stlačenie na tlak 350Bar predstavuje až 30% energie obsiahnutej v samotnom vodíku. A do aút sa stláča na 700-800Bar!!!!!

      technet. idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

            1. ále jistě, ale to už je věc čtenáře tvůho výtvoru jak
              ále jistě, ale to už je věc čtenáře tvůho výtvoru jak moc věří tomu zdroji a z jakých dalších prstů si ten výcuc porovná a zpravděpodobní. Podstatný je aby se čtenář ve žblechtech všech diskuzních expertů vyznal udávat zdoj, není jinak čas ani energie na ověřování u autora se jménem anonym jak moc se mu dáí věřit a proto pak nastupuje pravidlo fejkňjůs: nepodložený zblechy rovnou odfiltrovat a když už tak věnovat se pouze těm podloženým 😉

Napsat komentář