Test hybridu Toyota Prius v Římě: většinu cesty ujede na elektřinu

Hybridní Toyota Prius jezdí v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukuje žádné emise. Vyplývá to z nedávného testu organizace CARe uskutečněném v Římě a jeho okolí.

Test hybridního auta Toyota Prius v městském provozu: ujelo většinu cesty jen na elektřinu.
foto: Toyota

Celkově hybridní Prius 4. generace jel čistě na elektřinu 79,4 % času, což odpovídá 76,3 % vzdálenosti ujeté v ulicích italské metropole. Při vyhodnocení celé trasy včetně mimoměstských úseků jela hybridní Toyota na elektřinu 73 % doby, respektive 62,5 % vzdálenosti.

Podobný test uskutečnila pařížská Polytechnická universita, které vyšlo, že Prius jel v Paříži 87 % doby pouze na elektřinu. V obou případech šlo o plně hybridní model s autonomním dobíjením, nikoliv o plug-in hybrid.

“Pokud se zaměříme na provozování vozidla výhradně s elektrickým pohonem s vyloučením intervalů, kdy žádnou trakci nepotřebuje, jako je jízda z kopce nebo stání na křižovatce, choval se hybridní Prius jako elektromobil po 67 procent času a na 63 procentech trasy,” komentuje výsledky šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška.

Průměrná ekvivalentní kilometrová spotřeba se v rámci celého testu pohybovala kolem 3,7 l/100 km. Mimo město klesla na 3,5 l/100 km, zatímco v rámci městského úseku byla 4,8 l/100 km.

Prius jezdil na trase dlouhé 37 km, rozdělené do tří odlišných úseků. Nasazeno bylo 20 řidičů, z nichž každý absolvoval tři testy a každá jízda trvala v průměru jednu hodinu a 35 minut.

V průběhu časového období asi 1,5 měsíce bylo provedeno všech 60 testů, v jejichž rámci byla získána data na základě více než 2200 testovacích kilometrů, představujících cca 95 hodin. Sběr dat zahrnoval 28 parametrů, což znamená celkem 168 milionů získaných hodnot.

Test tak potvrdil hlavní výhody hybridních vozů, tedy ekologičnost a nízkou spotřebu. Mezi další benefity hybridů patří nízké náklady na servis, cena už dnes srovnatelná s konvenčními vozy a vysoká zůstatková hodnota v porovnání s nejistou budoucností dieselů nebo dlouhá, až desetiletá výdrž baterie.

Prodej osobních aut na hybridní pohon od ledna do října v Česku vzrostl meziročně o dvě třetiny na 3866 vozů. Z toho 66 % připadá na značku Toyota a desetina na Lexus. Množství hybridů na českých silnicích se podle odhadu ministerstva průmyslu a obchodu do roku 2020 zdvojnásobí na 12 000 vozů. Počet elektromobilů vzroste čtyřikrát.

tisková zpráva

61 Comments on “Test hybridu Toyota Prius v Římě: většinu cesty ujede na elektřinu”

  1. Vlastním P II, zkušenosti mám.
    Výsledky z článku mi

    Vlastním P II, zkušenosti mám.

    Výsledky z článku mi přijdou též divné. (Celkově hybridní Prius 4. generace jel čistě na elektřinu 79,4 % času, což odpovídá 76,3 % ujeté vzdálenosti)
    Když nebudete topit a 33 km pojedete 1,5h tak se u P4 memusí 79,4 % času motor rozběhnout, nepřijde mi to divné. Nastal díky optimalizaci a silnější aku nějaký pokrok.

    Mě přijde divná ta městská spotřeba 4,8 na 100/km.
    P II v dost podobném režimu pražské trati 23km 1h jezdí průměrně cca s mužem 4,5/100 km a řízeno ženou cca 5,5/100km.
    To by zas znamenalo, že pokrok nenastal, nebo polovina řidičů byli ženy, nebo se polovina řidičů nesnažila jet rozumně při akceleraci.

    Leo

    1. V originali studie je spotreba 4.2l v priamom centre Rima
      V originali studie je spotreba 4.2l v priamom centre Rima (rychlost 20-30km/h, cca 6-7km).
      Dalsi usek bol na dialnicnom okruhu okolo Rima (15km, 70km/h) a ulicami v meste (15km, 40-60km/h) so spotrebu 3.7l.
      Celkovo v Rime 3.8l/100km. Islo o 37km dochadzania do prace v centre (tam/spat). V maji s vypnutou klimou.

  2. Je to jen další PR, které lidi zbytečně mate. Ty hybridy
    Je to jen další PR, které lidi zbytečně mate. Ty hybridy samozřejmě z logiky věci nemůžou v takovém rozsahu jezdit jen ČISTĚ na elektřinu, když se elektřina získává rekuperací a hlavně pak pomocí spalovacího motoru. Ten čistý není, že ano? viz. elektrickevozy.cz

  3. Mam Prius 3. generace plug-in.
    Prumerna spotreba asi 2,2 l na

    Mam Prius 3. generace plug-in.
    Prumerna spotreba asi 2,2 l na 100 km. (Samozrejme nabijim a elektrika neni zadarmo.) Celkove ciste v EV rezimu asi 55% vzdalenosti, zbytek hybridni rezim. Oproti „normalnimu“ hybridu je vyhoda (hlavne v kopcich), ze je temer neustale kam nabijet. Jednou se mi povedlo nabit rekuperaci celejch 20km. Nikdy bych necekal ze i tak mala baterie tak pomuze. V zime realnej dojezd asi 16km, v lete asi 21. Rekord necelych 28km.

    Co me prekvapuje je jizda po dalnici v ciste hybridnim rezimu, kde mam prumer asi 3.5l /100km. Pri rychlosti 100-115km/h. Prislo mi to malo tak jsem spocital i natankovanej benzin a opravdu to sedi. Nestezuju si.

    Kdyby se nekdo divil tem „pomalym“ rychlostem na dalnici, bydlim v Japonsku. Donedavna tu byl limit 100, ted na nejnovejsim useku povolili 110. Na okreskach i mimo mesto je vetsinou 50km/h. Fakt nekecam.

    1. Já mám BMW 330e, tedy plug-in hybrid a spotřeba je
      Já mám BMW 330e, tedy plug-in hybrid a spotřeba je pochopitelně závislá na délce trasy a dostupnosti nabíjení. Nicméně i s plně vybitými bateriemi jsem na trase Ostrava-Šumperk-Hradec Králové-Praha jel celých 96 kilometrů čistě elektricky.
      Plug-in hybrid také neustále nabíjí. Brzdy – nabíjí, klesání – nabíjí. Za všech okolností – pokud může – tak nabíjí.

      Dokonce jsem zjistil, že sílu rekuperace mohu ovlivnit přepnutím režimu ECO – NORMAL – SPORT. Ve sportu rekuperuje až 25kWh, v ECO okolo 11kWh.

      Úžasné na BMW 330e je to, že spolupracuje při rekuperaci s navigací a rychlostními limity. Když „plachtím“ v 90 km/h a blíží se změna třeba na 70 nebo 50, tak auto rekuperuje čím dál víc a okolo značky už projíždím v podstatě danou rychlostí nebo si jen lehce přibrzdím.

      Spotřeba na dlouhých trasách je cca 5l /100km, jinak většinou 0,4 – 1l /100km v závislosti na tom, kolikrát se dostanu na nabíjecí stanici.

      1. Ahoj Stealth, viděl jsem tvá videa o BMW 330e. Rád si
        Ahoj Stealth, viděl jsem tvá videa o BMW 330e. Rád si hraju, tak jsem si ho také koupil. Zatím mám tedy najeto jen 3000 km. Tak ho teprve „objevuji“. Tedy jesli mohu pár dotazů. Snížila se ti nějak znatelně spotřeba proti tomu, když jsi měl vůz nový a pak po pár tisícovnách na motoru? Jak velký rozdíl je v elektrickém dojezdu v zimě a létě? Já zatím teplo s vozem nezažil. Nicméně je fajn při nabíjení, že vozidlo na dálku hezky ze zásuvky vytopím a ušetřím tak energii v baterii pro jízdu. Jinak si za jizdy běžně topím a používám Harman Kardon aparaturu bez omezení. Navigaci využím pro tu optimalizaci jízdy. Z Prahy do Příbrami ( po Praze cca 25 km ) jsem 1.12. v -3 stupních a vybitou baterií jel za 6,5 litru/100 km, ale nijak jsem ho nešetřil. Tedy normální ani ekonomická ani agrasivnější jízda. Auto mě baví. Umí být ekonomické i velice dynamické. 35 až 45% trasy se dá ujet na elekřinu i pokud je baterie při startu na udržovacím minumu 4-9%. Do práce a z práce jezdím jen na elektřinu. S nabitou baterií mimo město do 70km ( délka cesty ) pod 3 ltr. Ahoj

  4. Nejlevnější plug-in hybridy jsou za milion a cena
    Nejlevnější plug-in hybridy jsou za milion a cena samotných baterií (do 10 kWh) je tak 50 tisíc, takže je jasné, že celková cena nemá kam moc klesat a auto jsou drahá hlavně kvůli ohromné složitosti. Je jen otázkou času, kdy BEV budou drtivě převažovat. Zatím se z podílu 50:50 v roce 2016 dostávají toto čtvrtletí pomalu na 60:40 a až bude na výběr za stejnou cenu PHEV nebo 60kWH BEV (a to je otázka maximálně dvou let), tak bude mít PHEV podíl pod 10 %.

      1. Až to tak bude, tak bude i 50+kWh BEV stát 600 tisíc,
        Až to tak bude, tak bude i 50+kWh BEV stát 600 tisíc, uvidíte :). Plug-in si může vybrat jenom člověk, který má nabíjecí místo (jinak je to nesmysl a mnohem lepší volba je to samé auto v obyčejném hybridu o pár set tisíc levnější). Pokud tedy má nabíjecí místo a jistotu, že každý den vyrazí „s plnou“, pak jediný důvod, proč si v dnešní době za stejnou cenu vybere PHEV může být jenom nedostupnost, dlouhé dodací lhůty a malý výběr BEV (třeba neexistuje auto, které by vyhovovalo velikostně). Až budou BEV běžně dostupné u všech značek ve více provedeních a to klidně i se současnou technikou a cenou (tj. 40-50 kWh za +-milion), tak PHEV budou mít cenu pro maximálně 20 % lidí, až budou za milion BEV s 60 kWh, pak to číslo klesne pod 10 %.

        1. No tak jasne, ja se spise podivoval nad tim, proc ty PHEV
          No tak jasne, ja se spise podivoval nad tim, proc ty PHEV nejsou dostupnejsi, a jako priklad uvedl ten auris, ktery je v zasade za cenu naftaku, a pro PHEV by stacila vetsi baterka nakladove za par desitek tisic a zastrcka na kabel, pritom nikdo nic takoveho nedela (kdyz uz tak to stoji mega jako ioniq nebo niro..)

          1. Asi bych to tipnul na moc malou výrobu. Nejprodávanější
            Asi bych to tipnul na moc malou výrobu. Nejprodávanější PHEV na světě je Prius s jen 35 tisíci kusy za leden až září, a když nepočítám Číňany, tak v první dvacítce už je jen Mitsubishi Outlander (28 280/9měsíců) a BMW 530e (22500 ks), ostatní musí být pod 2000/měsíc.
            Jinak nákladový rozdíl mezi 10 kWh PHEV a 40 kWh je jen těch 30 kWh baterií (všechno ostatní jako měnič, chlazení apod. tam stejně musí bejt) a to jsme na cca $5000, který bohatě vyrovná ten spalovák se vším všudy okolo v PHEV (proto to mé tvrzení, že budou BEV a PHEV budou stát vždycky stejně, jenom se budou rozevírat nůžky mezi kapacitou baterie).
            Obyčejný Prius má prodeje za 9 měsíců 165 tisíc, tak uvidíme, kam klesnou prodejní ceny až budou takové prodeje u BEV/PHEV zavedených značek.

  5. ano, vazeni. hybrid je alternativa soucasnosti, masove
    ano, vazeni. hybrid je alternativa soucasnosti, masove pouzitelna. nikoliv ta vysnena predotovana cista elektromobilita. na tu si jeste chvilku budeme muset pockat. a ani dotace, ani musk na tom nic nezmeni. elon vyhodi spoustu svych penez, kdyby delal hybridy, planete by pomohl vic, ale tak jsou to jeho prachy. a politici vyhodi akorat spoustu penez danovych poplatniku. technologie proste musi dozrat. a ona dozraje.

  6. Tak pokud se z toho časem nevyklube nějaký emisní podvod,
    Tak pokud se z toho časem nevyklube nějaký emisní podvod, potom slušný výsledek. Předpokládám, že se nemuselo bůhvíjak klimatizovat nebo (hlavně v Římě) topit. To by byly zřejmě trochu jiné výsledky. Odpovídá to aspoň trochu WLTP?

      1. Díky hybrida mám i když né tu zázračnou toyotu.
        Na

        Díky hybrida mám i když né tu zázračnou toyotu.

        Na elektřinu jezdím tak v 70% a 30% na benzín ,ale mám Plug-in hyrid. Vysvětlete mi jak může full hybrid jezdit z 80% na elektřinu? To přeci nedává logiku.

        za 4500 Km mám průměrnou spotřebu 2 l/100 Km
        zbytek do 100% je elektřina cca 10 kwh/100 Km což je v mechanické práci cca 3,3 litru benzínu

        celkem tedy nějakých 5,3 l/100 Km což je pro hybrid normální hodnota.

        Ale pokud článek tvrdí , že jedí od 67-80% na elektřinu , tak by ten prius musel jezdit za 1,8 litru ,ale i oni sami přiznávají že jezdí za 3,7-4,8 , tak co je v pořádku?

          1. Jako věřím že jezdíte za 4-5 litrů o tom není sporu
            Jako věřím že jezdíte za 4-5 litrů o tom není sporu ,ale pokud to jezdí z 80% na elektřinu tak by jste měl přeci jezdit za 1,5 litru.Ale sprintmotor říká 5,1

            Jak tomu přijde třeba velikostně srovnatelný Rapid 1,0 TSI co jezdí na benzín 100% času a má spotřebu podle sprintmotoru 5,93

            Proto logika věci říká že výrazné snižení spotřeby a CO2 jde pouze přes elektrickou zásuvku , jedině externí dobíjení sníží výrazně tyto hodnoty. Přínos hybridního systému od Toyoty je,ale jen v řádu 20%, max 30%

            1. Moderné autá (ktoré majú vstrekovanie a nie karburátor)
              Moderné autá (ktoré majú vstrekovanie a nie karburátor) pri brzdení motorom nespotrebúvajú palivo, takže určite neplatí, že Rapid alebo hociktoré iné auto ide na benzín 100% času. A pri hybridoch nejde ani tak o CO2 ako o ten ostatný sajrajt čo lezie autám z výfukov a toho je vďaka spôsobu akým hybridy od toyoty fungujú oveľa menej. 2 základné dôvody: nepriamy vstrek a beh spaľovacieho motora v najúčinnejšom pásme otáčok a spaľovania.

            2. jenom k tomu srovnání Rapida a Aurise, Auris HSD jedzí po
              jenom k tomu srovnání Rapida a Aurise, Auris HSD jedzí po silnicích v naprosté většině v provedení kombi a často je kupován jako rodinné auto, tedy vždy reálně těžší auto než rapid, který se jako rodinné auto moc neprodává a často slouží spíše jako služební pro 1 řidiče. Zde bych pro srovnání vzal spíše Octavii. Navíc radip má malý turbo motor a auris 1,8 atmosféru. Jám mám aurise hsd jako rodinné auto a se spotřebou jsem v létě kolem 4,5 L a v zimě tak 4,8 – 5.0 a ve městě mohu potvrdit, že auto reálně jede bez spalováku poměrně často. Podstatnou část mé spotřeby dělá mimoměstská jízda při vyšších rychlostech a zatížení.

        1. To je prave ono. Toyota ma svuj system fungovani a hybridu a
          To je prave ono. Toyota ma svuj system fungovani a hybridu a samotne techniky za dvacet let tak opatentovan ze uadna jina znacka nema takovou ucinost a schopnost fungovani tak jako Toyota. Auto umi jet ciste na el kterou si samo umi velmi rychle vyrobit a to nejen brzdenim jak si sposta lidi mysli. Doporucim vyzkouseni hybridu od Toyoty. Kdyby to nebylo tak dobre tak u toho lodi nezustavaji a neprodava ji se takova cisla. Kdyz debatu tak jedine s clovekem ktery hybridem od Toyoty jezdi jinak se nemuzou hazet hybridy do jednoho pytle.

          1. Někdy si zajedu do Toyoty nějaký vyzkoušet, ale dost
            Někdy si zajedu do Toyoty nějaký vyzkoušet, ale dost testů bylo kdy se dua NIRO, Ioniq Toyotě nimimálně vyrovnalo.

            Když se podíváte server sprintmotor kde uživatelé ukládají své spotřeby, tak ty spotřeby zas tak zázračné nejsou jak nám zde tvrdí někteří diskutující.

            Rozdíl oproti modernímu konvečnímu turbo tříválci je poměrně zanedbatelný 20-30% na to že ty auta jsou o stovky tisíc dražší.

            Také prodej těchto aut u nás je někde okolo 3% což není moc, je fakt,ale že stoupá což je u této technologie jen dobře, ale nesmí se zase v těch reklamách psát nadnesené údaje, tak to lidi je zklame.

            1. Porovnejte si Toyotu Auris. Stejné auto a 3 různý typy
              Porovnejte si Toyotu Auris. Stejné auto a 3 různý typy pohohu. Hybrid má reálnou spotřebu o cca 2 l menší než obyčejný benzín. Rozdíl v ceně hybridu proti nejlevnější benzínové verzy je cca 100 000Kč, při lepších výbavách se zmenšuje.

              1. Auris na sprinmotoru
                diesel 6,1
                benzín 7,16
                hybrid

                Auris na sprinmotoru

                diesel 6,1
                benzín 7,16
                hybrid 5,54

                rodíl tedy 1,5 litru

                ale protože má toyota rozežraný motory , tak srovnatelný vůz veliskostně beru Škoda rapid 1,0 TSI 81 kw a ten má spotřebu 5,93 takže jaký je rozdíl oproti hybridu?

                Až bude dělat škoda hybridy a snad se jich dočkáme, tak budou spotřebou 100% pod toyotou.

                1. Nože a ešte daj životnosť tej rapidky, či bude aspoň
                  Nože a ešte daj životnosť tej rapidky, či bude aspoň trochu porovnateľná s priusom, lebo taxikárske priusy s 1 mega km existujú, ale o rapidkách s 1,2 tsi 82kw s takým nájazdom asi nikdy počuť nebudeme…, toľko k tej žravosti, o servisných nákladoch a spoľahlivosti sa už ani baviť nemusíme…

                2. V benzín 7,16 je ale započteno spousta hybridů ! Podívejte
                  V benzín 7,16 je ale započteno spousta hybridů ! Podívejte se na počátek tabulky co vám vyjede když si vyhledáte Auris, Benzín. Vidíte tam záplavu názvů Auris HDS, Toyota HDS, Hybrid a podobně. Průměr bez hybridů rozhodně nebude 7.16 l/100km.

            2. Sprittmonitor priemer (min. 30000km): Ioniq 4,63, Niro 5,03,
              Sprittmonitor priemer (min. 30000km): Ioniq 4,63, Niro 5,03, Prius IV 4,42

              Absolútne najnižšie spotreby (min. 30000km): Ioniq 3,63, Niro 3,85, Prius IV 3,33

              Najlepšia spotreba dieslového auta aspoň trochu veľkostne porovnateľného: Honda HRV 4,71 priemer, 4,15 min.

              Najlepšia spotreba benzínového nehybridného auta aspoň trochu veľkostne porovnateľného: Škoda Rapid 6,31 priemer, 5,19 min.

              1. To je možné, ze nerozumím ani základní fyzice. Ale pokud
                To je možné, ze nerozumím ani základní fyzice. Ale pokud píšu nesmysly, prokaž mi tu službu a napiš v čem přesně je to nesmysl.
                Odkud je ta informace nebo (jak je u diskutujících fanatiků zvykem) je to jen zbožné přání v hlavě?

        2. Me to hlava nebere taky ale pravda bude nekde v tom jak
          Me to hlava nebere taky ale pravda bude nekde v tom jak vlastně ten hybrid funguje. Toyota to má sice opatentovaný a vyzkoušený už pres 20 let, ale fyziku určitě neodrbou, takže na 100km nejde snížit spotrebu bez vnejšího zdroje energie (v PHEV je to síť). Takže jediná možnost kde mužou získat tech 60-80% jízdy na elektriku je když se při jízdě zapíná motor na krátký čas aby dobil baterii. Takže musí jet na maximální, ale porád ješte ekonomický provoz. To se muže dít jenom za optimálních podmínek (do určité rychlosti, záteže, profilu trati…) Jakmile se to nedodrží, tak žere jak ujetej a pri rovnakých (jemu nevýhodných) podmínkách dopadne huř jako srovnatelnej čistě spalovák.
          Známej má RAV4 hybrida. Když jsem mu před koupí říkal, že na jeho styl jízdy to není a uváděnou spotřebu nikdy nedosáhne, tak mi nevěril. Ted jezdí do 7 litru na 100 a ješte mu vadí, že se mu ten motor startuje kdy se mu zachce a když nemá puštený rádio, tak to hodně slyšet.
          Ted už ví, že jedině čisté EV a to s pořádnou baterkou.

    1. Co nesedi?
      1. celkova spotreba (centrum+predmestie)= 3.7

      Co nesedi?
      1. celkova spotreba (centrum+predmestie)= 3.7 l/100km
      2. celkove EV = 62.5% vzdialenosti
      3. zapnuty spalovak = 100-62.5 = 37.5% vzdialenosti
      4. spotreba bez „baterie“ = (3.7/37.5)x100 = 9.9 l/100km
      Spotreba 10l v meste je standardna spotreba nizkoemisneho atmosferickeho motora bez turba. Moderne turbovstreky maju turbo s priamym vstrekom a v meste spotrebu 7-8l. Je to vsak vykupene 10x vyssimi emisiami castic a preto musia mat podla novych pravidiel filtre.
      Dolezite je, ze v priamom centre mesta je podiel casu (nie vzdialenosti) v bezemisnom EV az 80%.
      V clanku su nepresnosti voci UK originalu, „mimomestsky usek“ je v skutocnosti predmestie Rima a „mestsky usek“ je priame centrum.
      62.5% vzdialenosti v EV sa zda byt vela, ale treba si uvedomit, ze full hybridy Toyoty neustale dobijaju bateriu ak je zapnuty spalovak, aj ked idu do kopca. Plus rekuperacia brzdenia, cesta z kopca, atd.

      1. Myslím ,že jste přehodil čísla % a spotřeb proto Vám
        Myslím ,že jste přehodil čísla % a spotřeb proto Vám vyšlo „jen 9,9“ a mělo 14. A pak to porovnáváte se spořebou spalováku jen ve městě i když 3,7 je za kombinaci.

        Auto velikostí a aerodinamikou s priusem rozhodně nebere ani 10 ani 14 litrů. Jsou to jen PR keci.

        Nepopírám, že hybridní auto má smysl,ale takto to prezentovat?

        Normální člověk co to čte když vidí čísla že to jede až 80% na elektřinu a tak si myslí že to jezdí zadarmo a už jde doo Toyoty a to je asi účel článku.

        Přitom hybrid bere cca jen o 30-40% méně než koncenční nikoliv o 80%

        1. Precitajte si este raz clanok:
          1. „Průměrná ekvivalentní

          Precitajte si este raz clanok:
          1. „Průměrná ekvivalentní kilometrová spotřeba se v rámci celého testu pohybovala kolem 3,7 l/100 km“ -> 3.7 l
          2. „Při vyhodnocení celé trasy včetně mimoměstských úseků jela hybridní Toyota na elektřinu 73 % doby, respektive 62,5 % vzdálenosti.“ -> 62.5% vzdialenosti
          pozn. „mimoměstske úseky“ = predmestie Rima

          Prius ma nizkoemisny atmosfericky motor 1.8l bez turba. Taky motor (bez hybridnej baterii a rekuperacii) moze mat pri 1.4 tonovom aute spotrebu okolo 10l v meste. V sucasnosti sa atmosfery takmer neponukaju, ale staci si spomenut na staru atmosfericku Octaviu 1.8. Aj s turbom 1.8T bola realna spotreba 10-11l v meste. A to bola Octavia I. o 200kg lahsia ako Prius (1250kg vs 1450kg).

          Mate pravdu, spotreba benzinoveho hybrida je v meste o 35% nizsia ako pri benzinovom turbovstreku (7l vs 4.5l).
          Ale z pohladu emisii sucasne plati, ze hybridna atmosfera ma 10x menej castic ako benzinovy turbovstrek.
          Okrem toho, full hybrid Toyoty neustale vypina motor aj na velmi kratke intervaly, ma ho vypnuty pred a na krizovatke, pri dojazde na sidlisko, na parkovisku, atd.
          A to je tych 80% casu v centre mesta, ktore nam chrani zdravie. Je to dobra prezentacia hybrida.

    2. Mate spatny predpoklad ze motor v kovecnim spalovaku(cela
      Mate spatny predpoklad ze motor v kovecnim spalovaku(cela cesta s motorem) a hybridu pracuji vice mene stejne, ve skutecnosti je kazdy rizen jinak.

      Konvencni spalovaci motor je rizen na minimalni spotrebu(v idealnim pripade): Motor dodava minimalni vykon potrebny k jizde a toho dosahuje pouzitim skrtici klapky, ktera ridi mnozstvi smesy paliva. V takovem modu ma motor malou spotrebu ale malou ucinnost. Mala ucinnost nevadi protoze pro ustalenou jizdu nizkou rychlosti je treba jen velmi malo energie.

      Hybrid ridi spalovaci motor na maximalni ucinnost ustroji: motor obvykle pracuje s maximalni ucinosti: optimalni smes, tlaky. Podava relativne vysoky zbytecny, ktery by bez baterie byl zbytecny. Motor vyrobi energiny kterou pohani auto a dobije bateri: ma velkou spotrebu ale jen chvili. Pak se vypne.

      Proto srovnavat pouze dobu behu motoru bez zohledni ruznych „vykonu“ podavanych motory nedava smysl. Jeden bezi kratce s velkou spotrebou, druhy ma porad „nizkou/nizsi“ spotrebu… Tohle napr na dalnici uz ale platit nemusi.

      1. Myslím , že jste to dokonale vysvětlil a určitě máte
        Myslím , že jste to dokonale vysvětlil a určitě máte pravdu.
        Oni měli do článku napsat

        „Auto nás jede ze 75% času na elektřinu,ale ve zbylém čase v 25% zase žere 3x tolik než konvenční a tám Vám můžeme představit úsporu 25% benzínu!“

        to by asi tak bombasticky nevypadalo že?

        Ale jsem rád i za těch 25% určitě to má nějaký ekologický přínos, ale čistý elektromobil ,nebo plug -in hybrid je úplně jinde, protože ta Toyota ve full hybridu je stejně jen benzínák.

        Dost lidí si právě myslí, že když si ji koupí tak třeba do práce pár Km bude jezdit na elektřinu a na dálky na benzín, nepochpopí že ten motor zas při dobíjení baterie bere jak tank.

        1. Nežere, do hybridů se používá motor s Aktinsonovým
          Nežere, do hybridů se používá motor s Aktinsonovým cyklem – tedy expanzní zdvih pístu je delší než kompresní – motor je dražší, komplikovanější, ale účinnější. Běžná auta si o takové motoru mohou nechat zdát a místo toho dostávají kurvítko známé pod jménem turbodmychadlo

        2. „Auto nám jede ze 75% času na elektřinu, ale ve zbylém
          „Auto nám jede ze 75% času na elektřinu, ale ve zbylém čase v 25% zase žere 3x tolik než konvenční a tak Vám můžeme představit úsporu 25% benzínu!“

          Nemate pravdu + neuvazujete celkove emisie a ekologiu:

          -> 1/3 vzdialenosti mal hybrid prepocitanu spotrebu okolo 10l (cela trasa 3.7l/100km), ale cca 40% energie spalovaka islo na nabijanie baterie, ktora sa neskor vyuzila na pohyb, navyse spalovak mohol pracovat s tepelnou ucinnostou az 41% (bezny motor v meste pracuje s ucinnostou 20% mimo efektivneho pasma), okrem toho turbovstrek by mal v meste takmer dvojnasobnu spotrebu cca 7l/100km

          -> 2/3 vzdialenosti bol hybrid v bezemisnom EV, pretoze bateria sa nabijala pri zapnutom spalovaku, pri rekuperacii brzdenia, z kopca, atd.

          -> v centre mesta kde sa casto stoji az 80% casu v EV, nizke alebo nulove emisie na krizovatkach, parkoviskach, sidliskach, atd.

          -> celkove emisie HC, CO, NOx, castice su radovo nizsie ako diesel elebo turbovstrek, overte si to na ADAC Ecotest

          -> hybrid vie zrealizovat „mobilitu pre vsetkych“ aj pre 100 mil aut celosvetovo bez ekologickych nasledkov (2 miliardy aut kazdych 20 rokov), pretoze ma malu 1.3 kWh NiMh bateriu, ktora sa da 100% recyklovat, nepotrebuje tazbu lithia/kobaltu, atd.

    1. Baterky berou energie nejvíc z rekuperace, to znamená, když
      Baterky berou energie nejvíc z rekuperace, to znamená, když auto zpomaluje a namísto brzd se používá motor a dobíjí baterky. Pak také jízdou z kopce a někdy taky jízdou ustálenou rychlostí.

      Moc jsem tomu nevěřil, ale nějak to funguje a úspora paliva tam je. A jako bonus i ta čistě elektrická jízda po městě není na zahození. jednak kvůli neexistenci emisí, ale taky kvůli úspoře paliva v městskěm provozu.

      1. Nie energiu beru vzdy iba z benzinu. Rekuperacia je iba
        Nie energiu beru vzdy iba z benzinu. Rekuperacia je iba vyuzitie potencialnej energie, ktora vznikla kinetickou pri jazde do kopca kde bol vyuzity benzin/nafta. V podstate je v hybride iba energia , ktora sa vyuziva na brzdenie. Nic viac. Pri PHEV je ta energia aj zo siete to je dost podstatny rozdiel. PHEV je fajn, ale ked clovek zisti, ze chodi 90% na elektriku co je aj zmyslom PHEV, tak pride na to, ze je to vlastne nezmysel a staci mu ciste EV. PHEV tu mali byt iba docasne na potacenie iracionalneho strachu z maleho dojazdu EV a mali dat cas na vybudovanie infrastruktury. Podla mna aj ich cas pomaly konci a po 2025 asi uz nebudu mat zmysel.

        1. Ano, ale podstatné je, že ta proměna kinetické energie se
          Ano, ale podstatné je, že ta proměna kinetické energie se děje jaksi „navíc“, to znamená, že v porovnání s klasickým spalovákem se ta energie využije později na pohon auta. To samé s rekuperaci při brždění. Není to moc, ale oproti čistému spalováku je tam malý pokrok. Samozřejmě, PHEV je něco jiného…

      2. „Baterky berou energie nejvíc z rekuperace, to znamená,
        „Baterky berou energie nejvíc z rekuperace, to znamená, když auto zpomaluje a namísto brzd se používá motor a dobíjí baterky. Pak také jízdou z kopce“ S tim souhlasím, ale při jízdě ustálenou rychlostí, tak to určitě ne. To si můžeš dát na kufr vrtuli a vyrábět energii při jízdě. Pěkná blbost, že :))

Napsat komentář