Evropský parlament chce elektrická nákladní auta; Tesla je brzy začne vyrábět, ostatní výrobci pláčou

Evropský parlament podpořil návrh na razantní snížení emisí oxidu uhličitého u nákladních automobilů. Zástupci automobilového průmyslu jsou rozčarováni.

Elektrický tahač Tesla Semi se měl původně začít vyrábět už příští rok. Teď to vypadá, že výroba začne v roce 2020. Stát má podobně jako elektromobil Tesla Model S, dojezd má být s plným nákladem až 800 km. Desítky či stovky kusů už si objednali Budweiser, Walmart, PepsiCo a další. Tesla chce vyrábět až 100 000 kusů ročně.
foto: Tesla

Evropský parlament schválil zvýšení cílové hranice pro snížení emisí CO2 do roku 2025, a to z původně plánované hranice 15 % na 20 %. Navíc má do roku 2030 dojít k celkovému snížení emisí CO2 u nákladních vozidel o 35 %.

Tak razantní snížení není dosažitelné technologií spalovacích motorů a jde o jasný tlak Evropského parlamentu na elektrifikaci nákladní dopravy poté, co schválila podobná opatření také v oblasti dopravy osobní.

Ostatně, nové usnesení EP dokonce výslovně nastavuje kvóty pro výrobu těžkých nákladních vozidel s nulovými nebo velmi nízkými emisemi. V roce 2025 to má být 5 % a v roce 2030 už dokonce 20 %. Pokud výrobci tyto kvóty dodržovat nebudou, budou pokutováni.

Odhaduje se, že navzdory násobně nižšímu počtu se těžká nákladní auta podílejí na emisích z dopravy až jednou čtvrtinou. Sdružení automobilového průmyslu pochopitelně kontruje:

„Výsledek hlasování ze 14.11. o pozici Evropského parlamentu k návrhu nařízení, které stanoví emisní normy (CO2) pro nová těžká užitková vozidla, nereflektuje komplexnost tohoto segmentu ekonomiky a jeho reálné možnosti v rámci vývoje a produkčních cyklů.“

Pro větší rozšíření elektrických nákladních aut podle zástupců AutoSAP „chybí jak dostatečné zdroje na nákup či budování infrastruktury, tak ochota zákazníků, které trh nutí uvažovat především ekonomicky“. A důsledkem by prý nepochybně bylo navyšování cen dopravy a tím i spotřebitelských cen nebo další růst stáří vozového parku.

„Bude proto nyní na ministrech životního prostředí členských zemí, aby schválili pozici Rady EU, která bude realističtější a nebude, na rozdíl od Evropského parlamentu, zavádět protitržní aspekty, například povinnost výrobců prodávat významný podíl nízkoemisních, tedy elektrifikovaných, vozidel,“ prohlásil Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP.

Podobné zděšení jako v AutoSAP zavládlo také v kancelářích Evropského sdružení automobilových výrobců ACEA. Vývojové cykly i výrobní procesy těžkých nákladních aut jsou podle jeho zástupců v Evropě výrazně delší, než naplánované cíle snižování emisí.

V Evropské unii se v roce 2017 vyrobilo přibližně 415 000 nákladních aut s hmotností přes 15 tun. Narozdíl od amerických a čínských automobilek ale zatím evropští výrobci na poli elektrických těžkých nákladních aut spíše tápou, ač první vlaštovky se samozřejmě pomalu objevují.

Zatímco Tesla už řadu měsíců intenzivně testuje svůj elektrický tahač Tesla Semi a v Číně se těžká nákladní auta na elektřinu vcelku běžně vyrábějí (a vyvážejí), Evropa se teprve těžkopádně rozkoukává. Za chvíli už ale může být pozdě.

EP, Euractiv

47 Comments on “Evropský parlament chce elektrická nákladní auta; Tesla je brzy začne vyrábět, ostatní výrobci pláčou”

  1. Můžete se prosím dát někdo výpočet, kolik by SEMI musel
    Můžete se prosím dát někdo výpočet, kolik by SEMI musel mít Kg a m3 baterek, aby ujel 300 km reálně a kolik kg by mu zbývalo na náklad do celkových cca 40 tun. Mě ten SEMI připadá stále jako FAKE od Elona, který je nereálný při aktuální hustotě baterek.

    1. Keďže z tohoto: www. tesla.com/semi vieme, že bude mať
      Keďže z tohoto: www. tesla.com/semi vieme, že bude mať Semi spotrebu pod 2kWh/míla (do 1,25kWh/km) tak si lahko spočítame, že nám na to bude stačiť 4ks 100kWh bateriek, z ktorých každá má objem približne 0,5m3 a hmotnosť 630kg.
      Z toho nám vyplýva, že nám ešte zostane 37,5t na ťahač, náves a náklad.
      No mne to ako FAKE nepripadá. Som presvedčený, že je to úplne reálna vec.
      Neviem akú má bežný kamion priemernú spotrebu. Možno 25-30L/100km? To je 5násobok spotreby osobáku. A 5násobok spotreby Tesly S (220Wh/km) mi vychádza, že sa do 1,25kWh/km zmestí, pretože to má aj rekuperáciu, ktorá v tomto prípade bude dosť podstatná výhoda oproti spalováku.
      Stačí takto?

    2. néé hele určitě to je fejk od ílona, tovižejo, vyhazuje
      néé hele určitě to je fejk od ílona, tovižejo, vyhazuje milijardy voknem a z akcionářů dělá voly. To je stejný jako před 10ti lety s elektromobilama, ty prostě nejdou vyrobit! nikam nedojedou a v zatáčkách tomu upadávají kolečka jasný jak facka. fejk jako prasevolesotvasvýučákem, ílon tomu určitě nerozumí, ty seš větší borec, nejspíš to bude zas další bóringtunel :)))))

    1. Monokulturní Čína začala sama o sobě na základě
      Monokulturní Čína začala sama o sobě na základě vlastního výzkumu letos masově vyrábět revoluční formu baterií s pevným elektrolitem pro přenosnou elektroniku.
      Pro automobily je nasadí během pár let, a už nejenže nebude potřebovat dekadentní Západ, ale postupně ani primitivní Arábii.

  2. Opakovaně si čtu titulek a ptám se – to fakt už ti
    Opakovaně si čtu titulek a ptám se – to fakt už ti přeplacení nenažranci europoslanci neví, co by roupama. Evropský parlament chce elektrická nákladní auta. Jako by si nemohli zadky vozit dál obyčejnou limuzínou jako doteď. 🙂

  3. A elektřinu vyrobíme jak z uhlí, ropy, biomasy. Všechno
    A elektřinu vyrobíme jak z uhlí, ropy, biomasy. Všechno jen produkce CO2, stačí, že Němci zavírají atomovka a energie z obnovitelných zdrojů zvýšila produkci CO2. Není vybudována základní infrastruktura pro dopravu (parkoviště) už vidím jak budu hledat přípojku pro náklaďák, když už teď není po 18hod. kde zastavit. Zase jen plácnutí bezmozku. Když řeknu A tak musím vědět už B. Ne oni to nařídí to jediný oni umí. Elektro rozvážka po městech, MHD, příměstská doprava, zelená vlna ve městech a produkce skleníkových plynů se o dost sníží. Třeba takový Stuttgart problémy s emisemi, ale stojíš na každých semaforech a ty jsou na každý 2. křižovatce. Fakt by mě zajímalo co tam fetujou, tohle zdravější mozek nevymyslí

      1. V tomhle státě? Ve státu kde tunel Blanka, byl hned
        V tomhle státě? Ve státu kde tunel Blanka, byl hned vícerozměrný tunel do kapes daňových poplatníků? V tom případě by jsme měli novou jadernou elektrárnu v roce 2060 a za tak astronomické finance jakoby jsme rozjížděli vlastní vesmírný program 😀

    1. No spíš to vypadá, že fetuješ ty. Možná by stačilo
      No spíš to vypadá, že fetuješ ty. Možná by stačilo použít to co ti vyrostlo na krku místo kolena.
      Německo sice zavírá JE, ale zrovna tak zavírá i uhelky a přesto nemá žádné bleckouty. Před 10 lety měli podíl z uhelných elektráren cca 50% jako my v našem ČEZku. Dnes mají podíl uhlí asi 37% !!!
      A co myslíš, jak je na tom ČR? Pořád stejně tj. podíl uhlí kolem 50%. Tak se tu nenavážej do Němců, kteří narozdíl od nás s tím něco dělají. Ono to totiž nejde udělat přes noc, ale změna energetiky je na xx desetiletí. A bohužel my sjme s tím ještě nezačali, jen nadáváme na ostatní jak to dělají špatně a sami neděláme nic.
      Co se týká elektřiny a zásuvek, s tím problém také není jak říká pán z ČEZu:
      https://autobible.euro.cz/rozhovor-kvuli-elektromobilum-se-nova-elektrarna-stavet-nemusi/
      A to že není kde na sídlišti zastavit po 18. hodině je fakt sranda argument. Který je úplně mimo téma. Nebo snad on někdo parkuje velký náklaďáky v obytných čtvrtích?
      To že silnice hlavně na sídlíštích nejsou dělaný na současný počet aut je podle tebe chyba politiků z bruselu? To jako vážně? Ten fet je fakt hustej.
      Ano, dneska je v módě všechno házet na Brusel. Nejde elektřina, joo to bude tím, že nám Brusel hodil strom na kabely, nejde voda, joo to bude tím, že brusel rozkopal silnici před domem a bagrista překopl trubku. Nejde něco jiného, šup, máme to na koho svést, může za to brusel, stejně jako ty faky o zakazování našeho rumu a jiných potravin.
      Místo toho aby jsi se zamysel nad sebou a zametl jsi si před vlastním prahem. Tak tu křičíš, že za všechno můžou ostatní.

      Ale přiznej se, že ty máš auto, že ty máš počítač, doma televizi, ledničku, pračku, sušičku, … mobil, tablet. Jak to že neuděláš sám něco proti mou a nechodíš pěšky, nevyhodíš ty elektrický přístroje, protože pak by hned bylo minimálně o jedno auto méně a ušetřil by jsi hooodně CO2. Ale to né, to radší hodím na Brusel, protože to určitě on za to může, že jsou erupce na slunci….

  4. A elektřinu vyrobíme jak z uhlí, ropy, biomasy. Všechno
    A elektřinu vyrobíme jak z uhlí, ropy, biomasy. Všechno jen produkce CO2, stačí, že Němci zavírají atomovka a energie z obnovitelných zdrojů zvýšila produkci CO2. Není vybudována základní infrastruktura pro dopravu (parkoviště) už vidím jak budu hledat přípojku pro náklaďák, když už teď není po 18hod. kde zastavit. Zase jen plácnutí bezmozku. Když řeknu A tak musím vědět už B. Ne oni to nařídí to jediný oni umí. Elektro rozvážka po městech, MHD, příměstská doprava, zelená vlna ve městech a produkce skleníkových plynů se o dost sníží. Třeba takový Stuttgart problémy s emisemi, ale stojíš na každých semaforech a ty jsou na každý 2. křižovatce. Fakt by mě zajímalo co tam fetujou, tohle zdravější mozek nevymyslí

  5. takže ako ďalej?
    poslať niekdajšieho ministra dopravy

    takže ako ďalej?
    poslať niekdajšieho ministra dopravy (dnes ochranca kresťanov) figeľ-a do basy a s ním podobných. on totiž stál za rušením žalazničnej (najmä nákladnej) dopravy. ak by vymenili všetky persóny, aby preprava (naloženého) vagóna na vzdialenosť dvesto kilometrov netrvala dva týždne (v najlepšom prípade)!
    následene bude potreba ťažkotonážnych kamiónov rádovo nižšia, ľahké nákladiaky s batériami už eú výrobcovia majú odskúšané (?).

  6. Jsem fanda elektromobility ale tohle je hovadina. Náklady na
    Jsem fanda elektromobility ale tohle je hovadina. Náklady na km astronomické, infrastruktura nevybudovatelna. Podívejte se třeba večer v Rozvadově. Ti chudáci nemají ani kde zaparkovat, není žádné zázemí. Natož tak aby bylo dost nabíječek. S kWh od ČEZu na 10Kc se můžeme těšit za pořádné palby za přepravu a zboží.

    1. Opět nejde o změnu z roku na rok. Jenže pokud to těm
      Opět nejde o změnu z roku na rok. Jenže pokud to těm dinosaurům nenařídí soudruzi z Brusele, tak se elektricky jen utestujou k smrti. Nic víc pro to neudělají. Zkuste pohledat, jak dlouho má třeba Daimler s Mitsubishi eCanter, kolik jich za tu dobu vyrobili a jak to stále není běžné zboží…..
      A ano, řidiči kamionů, zejména v ČR, nemají kde realizovat státem povinně nařízené přestávky. Jenže to je taky o tom, že ČESMAD, jako jejich zástupce, je měkkýš obecný. Kecat umí, akci zorganizovat ne. Když by se totiž domluvili a měsíc to poctivě na minutu dodržovali, tak rychle uvedou zemi v chaos. A to je přesně to, co proti takovým nedotaženým volovinám potřebujeme. Jenže na to jsou bačkory. Zlatý Dušek a odbory strojvůdců. To mělo šťávu a výsledky.

    2. a to je prave duvod aby se zacal snizovat pocet kamionu na
      a to je prave duvod aby se zacal snizovat pocet kamionu na csetach a zbozi prevazene z jedne strany Evropy na druhou stranu Evropy se pomalu vratilo na zeleznici 😉

      infrastruktura vybudovatelna je, jen to zabere nekolik let, cerpaci stanice taky nevznikli za noc, a to na ne v minulich letech davala Evropska Unie miliardy eur 😉

  7. Nějak nechápu co se automobilkám nelíbí.
    Rok 2020 –

    Nějak nechápu co se automobilkám nelíbí.

    Rok 2020 – továrny na baterie v Evropě
    Rok 2022 – evropský trh bude mít dostatek vlastních baterií
    Rok 2025 – část nákladních aut má být elektrických
    Rok 2035 – 30% aut má být elektrických

    Vyrobit zbrusu nové designové auto zvládá automobilka za 2-3 roky, takže když dnes začnou, budou to auto mít připravené v roce 2021 a další 4 roky mohou ladit masovou výrobu.

    1. 2 roky na kompletní vývoj a rozjetí sériové výroby
      2 roky na kompletní vývoj a rozjetí sériové výroby nového auta – ty budeš viditelně z automotive.
      A další 4 roky ladit sériovou výrobu… Ne každý je Tesla, aby používal prvních několik (desítek) tisíc zákazníků jako testery. Většina firem, co si kupuje náklaďák chce již odladěné auto 😉
      Náklaďák musí jezdit a vydělávat, to není osobák, kde si cestu na dovolenou naplánuješ na několik dní podle aktuálně fungujících nabíječek.

      1. Bude to chtít jít na web a trochu se porozhlédnout, jak
        Bude to chtít jít na web a trochu se porozhlédnout, jak dlouho dinosauři už vše testují a jak dlouho mají spokojeně nulové výsledky.
        Takže by mohli vyrazit ty zbytečné testery a začít konečně něco reálně dělat. Slepé uličky mají za poslední desítky let prochozené křížem krážem, takže předpokládám, že našli i tu schůdnou a průchozí.

      2. Jo viditelně jsem.
        Vytvořit nové auto, pokud dnes začnou,

        Jo viditelně jsem.

        Vytvořit nové auto, pokud dnes začnou, tak ho v roce 2021 mají navržené.
        A reálně ho potřebují prodávat od roku 2025 – takže mají další 4 roky kdy mohou odladit výrobu a řešit problémy.

        Je potřeba si uvědomit, že narozdíl od Tesly, tihle výrobci nezačínají z nuly. Nemusí shánět zaměstnance, mají zajištěný dodavatelský řetězec, mají dostatek vlastních financí a mají i kompletní informace o tom, co jejich zákazníci potřebují.

      3. jáák 2 roky na kompletní vývoj a rozjetí sériové
        jáák 2 roky na kompletní vývoj a rozjetí sériové výroby?? Je rok 2018, měli na to 18 let !! flákali se, pakovali, ropáka korupčili tak zrachujou, normálka, palchanti, zaslouží si to a vůbec tu ropáckou sebranku nelitujem 😉 Neboj, bude čím jezdit, nahradí je schopnější americká Tesla a číňani ;))

        Do propadliště dějin se slačkama :)))

            1. Včetně nabíjení: „The V8100’s 13.2 kW onboard charger
              Včetně nabíjení: „The V8100’s 13.2 kW onboard charger supports Level 2 and DC fast charging. This solution allows for optimal charging versatility. Just plug in the V8100 at your depot for an overnight charge, or utilize DC fast charging for an 80% charge in a little over an hour.“

    1. Reportáž bohužel nabídnout nemůžeme, tak alespoň pár
      Reportáž bohužel nabídnout nemůžeme, tak alespoň pár zpráv: Čínský Šen-čen si objednal 500 elektrických sklápěčů, Čínské BYD představilo popelářské auto na elektřinu, BYD otevře v Kanadě továrnu na elektrické náklaďáky. A pro útěchu něco z Evropy: Daimler představil elektrický náklaďák s obří 212kWh baterií.

Napsat komentář