Šéf českého E.ONu: Plyn má před sebou velkou budoucnost

Hlavním tématem odborné konference Českého plynárenského svazu, která se konala na začátku listopadu v Praze, byla budoucí role plynárenství ve světovém i celoevropském kontextu, nové trendy v plynárenství a uplatnění zemního plynu v energetickém mixu.

Martin Záklasník vystudoval ekonomii na univerzitách v Praze a ve Vídni. Na pozici generálního ředitele energetické společnosti E.ON je dva roky, předtím působil jako vedoucí B2B marketingu a prodeje významným zákazníkům společnosti T-Mobile v Praze. Do roku 2008 pracoval na různých manažerských pozicích v Berlíně.
foto: E.ON

„EU se zavázala snížit emise CO2 do roku 2030 nejméně o 40 %. To s sebou nese několik klíčových změn, kde plyn bude hrát velkou roli. Emise z energetiky, které vytrvale klesaly v posledních letech, budou klesat i nadále. Přitom je ale stále potřeba zajišťovat stabilní dodávky elektřiny. To je místo, kde může zemní plyn posloužit jako zajímavá alternativa. Například v používání paroplynových elektráren, které díky rychlému náběhu mohou vyrovnávat špičky v síti, nebo tzv. power-to-gas technologii, kde se naopak přebytečná elektřina přeměňuje na plyn,“ říká Martin Záklasník, generální ředitel energetické společnosti E.ON Česká republika.

„Abychom však dosáhli tak výrazného snížení emisí, je třeba se soustředit i na jiná odvětví, než je energetika a průmysl. Musíme mnohem intenzivněji řešit i emise z dopravy nebo vytápění domácností. I tady plyn nabízí zajímavá řešení – například provoz aut na CNG je ve srovnání s auty se spalovacími motory nejen mnohem ekologičtější, ale i výrazně levnější,“ dodává Martin Záklasník.

Ve svém příspěvku poukázal také na skutečnost, že tzv. čistě elektrická cesta úplné dekarbonizace se v současné době podle mnohých studií ukazuje jako ekonomicky i technicky nerealizovatelná. Čistě elektrická varianta je jen v rámci EU o 94 miliard eur ročně dražší než varianta bezemisního plynu. Komplexní problém vyžaduje komplexní řešení a bude tedy potřeba zapojit i plyn a jeho celou infrastrukturu.

Využitím stávající plynárenské infrastruktury lze vyřešit řadu technologických problémů a dosáhnout značných úspor. „Nebojme se proto začít diskutovat s příslušnými orgány o ideální formě podpory využití zemního plynu a představme jim náš pohled na věc. Zemní plyn může být velmi nápomocen v dosažení ambiciózních emisních cílů i při transformaci energetiky jako takové,“ vysvětluje Martin Záklasník.

Při zavádění nových a potřebných technologií je vhodné, aby byl správně nastaven systém podpory. „Může jít o cílenou podporu, daňové úlevy, zelené certifikáty či osvětovou kampaň,“ je přesvědčen Záklasník. V technologiích týkajících se výroby elektřiny zafungoval tento přístup dobře. Například v sousedním Německu jsou již plánovány větrné elektrárny s nulovou podporou, podíl OZE se celosvětově zvyšuje. Větší využití zemního plynu je ale zatím podporováno jen málo.

tisková zpráva

19 Comments on “Šéf českého E.ONu: Plyn má před sebou velkou budoucnost”

  1. Jedním slovem plynoprd.
    Smutné je, že plyn tlačí jako

    Jedním slovem plynoprd.
    Smutné je, že plyn tlačí jako manažer společnosti, která se zabývá prodejem elektřiny.

    Ale co byste chtěli od profesionálního manažera, který neumí nic jiného? U EONu je dva roky, předtím byl u T-Mobile, předtím na různých manažerských pozicích v Berlíně. Kdyby mu nabídli víc v pekle, tak bude dělat generálního ředitele Luciferovi. Prostě za prachy cokoli.

  2. Dobře si toho pána prohlédněte a zapamatujte si ho. To je
    Dobře si toho pána prohlédněte a zapamatujte si ho. To je on, kdo nestaví rychlonabíječky a tlačí nám tu ruský a blízkovýchodní plyn. Žába na prameni. Je to o lidech. Proč EON v Dánsku může provozovat obrovskou nabíjecí síť a v o něco větším Čezku ne? Protože tento pán v Dánsku neřediteluje.
    Možná by stačil jeden zkrácený garážový test, aby pochopil. Možná jen obejmout komín plynového kotle rodinného domku a chvilku zhluboka dýchat. Třeba by se mu s tou plynovou dopravou rozsvítilo.
    Včera na eSalonu nás veřejně v rámci diskuse na konferenci pán, co dělá pro Bosch a Deutz přesvědčoval, jak jsou brutálně eko, když jejich nové naftové motory spálí o třetinu méně nafty. Že tím přispívají svým dílem k čistotě ovzduší. Vůbec mu nedocházelo, že jde o to nezasírat námi dýchaný vzduch spálenou naftou vůbec, ne o trochu méně. Ano, i takoví se najdou.

  3. Šéf jednoho našeho dodavatele končil poslední setkání s
    Šéf jednoho našeho dodavatele končil poslední setkání s tím, že pro příští rok i nadále předpokládají největší prodeje 19″ CRT monitorů. Firma cca za dva roky zkrachovala. Dle mého názoru je plyn do aut mrtvý už teď a cca za 20 let nastane jeho konec i pro potřebu vytápění.

  4. Co je tohle za blábol? „Čistě elektrická varianta je jen v
    Co je tohle za blábol? „Čistě elektrická varianta je jen v rámci EU o 94 miliard eur ročně dražší než varianta bezemisního plynu.“

    — Ohledně nákladů. Z čeho vycházely ty studie, jak se to počítalo?
    — Ohledně bezemisního plynu. No to je úplně šílené. Žádný plyn se nedá spalovat bezemisně. Ani v případě vodíku ne. Vznikají emise vodní páry a pokud se H2EV rozšíří, bude se to muset řešit. Tím méně CNG neumí hořet bezemisně.

    Hroznota. A to je člověk od E.ON. Ten by měl vědět, kterak třít ebonitovou tyč liščím ohonem.

  5. Plyn podporován není, protože nikdo nechce, aby spotřeba
    Plyn podporován není, protože nikdo nechce, aby spotřeba plynu nějak extra expandovala, jde spíše o to, aby se přesměrovala z topení a chemické výroby na vykrývání problematických částí výroby elektřiny (14 dní bez větru a slunce v zimě) nebo dopravy (dálková doprava, letectví, lodní doprava), kde to (zatím) nejde jinak.
    Taky se sluší připomenout, že plynárenský byznys ovládají velké a velmi ziskové korporace, ty to zvládnou i bez dotací. Maximálně bych souhlasil s nějakou daňovou úlevou nebo zajištěním přístupu k levným úvěrům na investice do novinek, třeba na rozjezd P2X.

    1. Podobnou ověřenou informaci jsem už měl jednou, ohledně
      Podobnou ověřenou informaci jsem už měl jednou, ohledně EONu na parkovišti Jírovcova. Podle radnice hotová věc, podle skutečnosti utopie. Ale Globus vypadá dost reálně, budu se těšit. Už aby to bylo. V ČK by se nabíjecí stanice taky hodila (že by pod nemocnicí, jak se tam teď hrabou v zemi?), ale pokud bude jen AC, je to škoda.

      1. Na parkovišti v Jírovcovce skutečně dobíjecí stanice
        Na parkovišti v Jírovcovce skutečně dobíjecí stanice být měla, nicméně město nakonec couvlo a nedalo souhlas, stejná situace byla v dalších městských lokalitách. Globus se začne stavět pravděpodobně příští týden, každopádně do 14.12 bude spuštěn. V ČK bude několik AC pod nemocnicí, další AC bude v centru ČB.

        1. Díky za informace, ČB se tím posunou do roku 2016 :-). Tak
          Díky za informace, ČB se tím posunou do roku 2016 :-). Tak ještě Soběslav nebo Tábor, tam by to chtělo pro bezpečné propojení do Prahy taky jednu DC nabíječku. Trošku nám také vázne Klatovsko / Domažlicko, něco by to chtělo v Příbrami nebo Dobříši, určitě chybí nabíječka i v okolí Kaplice. Nemáte nějaké informace?

        2. Pokud máš nějaké bližší informace, proč město nakonec
          Pokud máš nějaké bližší informace, proč město nakonec couvlo a nedalo souhlas, tak sem s nimi. Chybami se člověk, resp. lidé učí. Takže je dobré znát argumenty, kterými to město zdůvodnilo, protože proti každému argumentu se dá vymyslet protiargument.

          Je zajímavé, že v Písku to šlo (2x ČEZ, 1x EON), kdežto v ČB ne. Vidím to tak, že vždycky v každé konkrétní lokalitě záleží hlavně na tom, zda to někdo z úředních šimlů popostrčí, nebo naopak brzdí.

  6. Vy byste furt něco spalovali. S tímhle názorem jděte do
    Vy byste furt něco spalovali. S tímhle názorem jděte do Boleslavi. A vůbec, pane šéf, pořád čekáme na to, až bude EON stavět na svém distribučním území nabíječky. To, co máte, je spíš ostuda. Třeba Lipno, to je taková polámaná zásuvka, když jsem zavolal na telefonní číslo u ní uvedené, řekli mi, že dnes je pátek kousek před zavíračkou, tak ať přijedu v neděli.. Nabíječku v Mercury v Č. Budějovicích jste bez varování a hlavně bez náhrady rovnou odvezli.

    V projektech EAST-E nebo FAST-E jsou namalované dvě nabíječky někde u Tábora a Soběslavi, ale projekty skončily v říjnu, to jako ty nabíječky nebudou? Zkuste trošku dohnat současnost, postavit síť nabíječek jako ČEZ a lidé vás začnou vnímat jako dodavatele energií.

Napsat komentář