Elektrický minibus Karsan Jest staví na pohonném systému z BMW i3

Turecký výrobce autobusů Karsan našel nové využití pro elektrický pohon elektromobilu BMW i3. Zastavěl ho do svého elektrického minibusu Jest.

Elektrický autobus Karsan Jest
foto: Karsan

Elektrický minibus Jest Electric se vyrábí v tureckém městě Bursa. Je určen pro domácí turecký, ale i mezinárodní trh. BMW tak rozšiřuje svůj dodavatelský záběr o další zajímavou firmu.

Už delší dobu BMW dodává baterie pro poštovní elektromobily DHL StreetScooter. Nedávno BMW ohlásilo, že baterie pro BMW i3 našly využití v elektrických člunech Torqueedo.

A kromě toho všeho pochopitelně slouží také v nejrůznějších stacionárních bateriových úložištích. „Naši průmysloví klienti oceňují jednoduché zacházení s plug-and-play technologií, kterou komponenty BMW i nabízejí, stejně jako jejich robustnost a spolehlivost,“ řekl Uwe Breitweg, šéf divize pohonů BMW pro průmyslové klienty.

Předsériové prototypy šestimetrového elektrobusu Jest Electric využívají dvě 44kWh baterie (8 modulů po 12 článcích) a 125kW/250Nm elektromotor. Díky tomu má elektrický autobus dojezd 210 km a může pracovat až 18 hodin bez nabíjení.

tisková zpráva

21 Comments on “Elektrický minibus Karsan Jest staví na pohonném systému z BMW i3”

  1. off
    Tak jsem ode dneška zprovoznil další 3 wallboxy,

    off

    Tak jsem ode dneška zprovoznil další 3 wallboxy, tentokrát v Jeseníkách.
    Karlovice, Rýmařov a Ramzovou.

    Tak už jezděte a nabíjejte! 🙂

    Po tom co to ČEZ zpoplatnil přes Polyfazer, je to na mých podstatně lepší! :))

    Děkuji.

    Stále hledám další místa, kde by se daly namontovat alespoň Wallboxy nebo i DC, proto rád přijmu jakoukoliv pomoc v tomto od každého s nalezením konkrétního místa.

      1. Já se vám ještě jednou omlouvám že jsem tak vyjel. Co se
        Já se vám ještě jednou omlouvám že jsem tak vyjel. Co se týče problematiky obytných vozů tak o tom nevím vůbec nic, ale vím že se toto téma docela intenzivně řešilo pro „Bčkové“ dodávky. jmenovitě VW u e-crafteru, ale myslím že nakonec nevyřešilo. Ten má max. povolenou hmotnost výrobcem 4250kg, akorát má teď dle platné legislativy dvě homologace. Na Bčko do něj smíte legálně naložit pouze 970kg (do 3,5t) a na plných 1,72t nákladu musíte mít Cčko a hlavně jinou homologaci, ale stále je to jedno a to samé vozidlo.

        Nijak tím nezpochybňuji nastavení legislativy, spíš tím mířím na to, že z hlediska technologie vozidla je těch 500kg baterie navíc marginální problém (přesněji řečeno nijak to uživatele neomezuje v běžném silničním provozu). Mnohem větší problém by byl, kdyby kvůli baterii byla omezena ložná plocha, pak by byla kritika zcela na místě.

  2. offtopic:
    Tady máte další důkaz toho co tu vysvětluji

    offtopic:

    Tady máte další důkaz toho co tu vysvětluji již přes rok. Jednou provždy prostě 350kW nabíjení dnes v osobáku nikdo nemá a před 2025 mít nebude! Těch cca 250kW je ono dnes dosažitelné maximum pro baterii s kterou dojedete dál než k nejbližšímu Kauflandu.

    Nepředpokládám, že je zde mezi zkušenými elektromobilisty ještě někdo, kdo věří tomu že softwarový update něco zásadního vyřeší. Mimochodem Bjorn už zkoušel Jaguár po tom očekávaném kruciálním updatu a jak to dopadlo ani netřeba komentovat. (Pro ty méně zkušené, nevyřešil samozřejmě vůbec nic)

  3. BMW dělá opravdu v posledních letech zajímavé věci, po
    BMW dělá opravdu v posledních letech zajímavé věci, po té co asi narazilo s možností růstu v omezeném luxusním segmentu.
    Největší dlouho neviditelný projekt byla ta výstavba úplně nové automobilky ve Vietnamu.

    Ale stejně si myslím, že by se raději měli přednostně soustředit na spojení s jinou tradiční automobilkou, aby dosáhli pro budoucnost potřebné daleko větší velikosti.
    Sloučení s někým jako Honda, bych pokládal za minimum.

          1. Ne, ve skutečnosti je opravdu problém prostor a na hmotnost
            Ne, ve skutečnosti je opravdu problém prostor a na hmotnost sere bílý tesák (omlouvám se za expresivní vyjádření, ale už jsem si nemohl pomoci). Hmotnost elektromobilu dnes nediskutují jako významný problém, který by něčemu bránil, už ani velké automobilky. Jaguar >2t no problem, Audi >2t no problem, Mercedes >2t no problem..

            Na toto téma dnes už diskutují pouze jen ti, co jim došly argumenty, přesněji řečeno nikdy žádné neměly a problematice nerozumí a rozumět nechtějí. Je to zhruba stejně zbytečné téma jako recyklace baterií, nebo nedostatek elektřiny.

            1. Obávám se že jsou vaše argumenty dost mimo. U obytných
              Obávám se že jsou vaše argumenty dost mimo. U obytných automobilů je prostoru poměrně dost, například v podlaze. Ale hmotnost představuje zásadní problém z důvodů které jsem napsal výše. Pokud si myslíte že na jejich hmotnost sere bílý tesák, tak o tom nevíte zhola nic. Odkaz na Jaguar a Audi je irelevantní, tito výrobci obytná auta nedělají. Mercedes je dělá a s hmotností má velké problémy

              1. Pardon, v mé zaslepenosti jsem přehlédl, že se zde mluví
                Pardon, v mé zaslepenosti jsem přehlédl, že se zde mluví o obytných/užitkových automobilech a v tomto případě pak máte samozřejmě pravdu a hmotnost zde hraje zásadní roli. Ovšem musíme k tomu dodat, že to je z důvodu omezení legislativou a nikoliv technologií. Pokud se pro EV schválí výjimka na 4250kg, pak platí můj původní příspěvek bezezbytku.

                1. Hmotnost u karavanu by nebyl problém. By se to otypovalo na
                  Hmotnost u karavanu by nebyl problém. By se to otypovalo na menší nosnost. Vestavba by určitě nevážila tolik, co 25 kaštanů, nebo kolik jich to má vézt.
                  Větší problém je cena. Určitě je spousta výhodnějších možností na obytňák.

Napsat komentář