Toyota vyvinula revoluční vodíkový hořák s nulovými emisemi

Toyota ve spolupráci s firmou Chugai Ro vyvinula jako první na světě univerzálně využitelný vodíkový hořák pro průmyslové účely. Hořák se od nynějška bude používat na kovací lince v závodu Honsha automobilky Toyota.

Do budoucna Toyota usiluje o rozvoj vodíkové společnosti a snižování dopadů průmyslové výroby na životní prostředí. Prosazuje průmyslové využití vodíku a podporu poptávky po vodíkovém palivu.
foto: Toyota

V konvenčních hořácích spalujících vodík dochází k rychlé reakci vodíku s kyslíkem, což má za následek vysokou teplotu plamene a tvorbu škodlivých emisí NOx. Z těchto důvodů se praktická využitelnost vodíkových hořáků až doposud jevila jako problematická.

Nově vyvinuté hořáky obsahují dvě nové konstrukce, jejichž smyslem je zpomalit spalování vodíku. Kromě toho vykazují nulové emise CO2 a výrazně nižší emise NOx, čímž dosahují mimořádně příznivých ekologických vlastností.

Zamezení úplného smíchání vodíku s kyslíkem

Pokud je vodík při zapálení úplně smíchán s kyslíkem, výsledná směs hoří velmi prudce a za vysoké teploty plamene. U nově vyvinutého hořáku proudí vodík paralelně s kyslíkem a zapaluje se nedokonalá směs těchto plynů, což vede k pomalejšímu spalování s nižší teplotou plamene.

Srovnání konvenčního a vodíkového hořáku Toyota.

Srovnání konvenčního a vodíkového hořáku Toyota.
foto: Toyota

Snižování koncentrace kyslíku uvnitř pece

Pokud palivová směs v okamžiku zapálení vykazuje vysokou koncentraci kyslíku, spalování je prudké a plamen má vysokou teplotu. Aby se tomu zabránilo, otevírají se malé otvory v trubkách dodávajících do hořáku vodík, což umožňuje předspalování malého objemu vodíku a kyslíku. Koncentrace kyslíku se poté pro účely hlavního spalování omezí na optimální úroveň 19 procent, doprovázenou i nižší teplotou plamene.

Toyota usiluje o nulové emise CO2, což je součástí strategického programu Toyota Environmental Challenge 2050. Automobilka má rovněž v plánu využívat ve svých závodech energii z obnovitelných zdrojů, včetně vodíku.

Tyto technologie umožní v závodech po celém Japonsku nahradit 1000 průmyslových hořáků na zemní plyn hořáky vodíkovými. Konvenční technologie se významným způsobem podílí na tvorbě emisí CO2. Toyota plánuje postupně instalovat vodíkové hořáky i ve svých dalších závodech, podobnou instalaci zvažují i další společnosti ze skupiny Toyota Group.

tisková zpráva

54 Comments on “Toyota vyvinula revoluční vodíkový hořák s nulovými emisemi”

  1. To je úžasne, při spalováni vodíku nevzniká CO2, plyn,
    To je úžasne, při spalováni vodíku nevzniká CO2, plyn, který otepluje zemi.Vzniká jen vodní pára,nekolikanásobně účinější pro otepleni země.Kysličníky dusíku,a to vše společně z náročnou vyrobou vodíku je nějaký přínos?Tak funguje ekologie?To je dobrý vtip- no, jen tak dál ,ku světlým zítřkům.

    1. Klasicka ukazka demagogie a debility. Ruku v ruce ukazuje
      Klasicka ukazka demagogie a debility. Ruku v ruce ukazuje ekodebilove, ze chybeli v zakladni skole v hodinach fyziky (vsichni z EU) chemie a zakladu logickeho mysleni. CO2 opravdu nikdy nevznikne, chybi uhlik. Vodni para, vznikla pri spalovani, ale k oteplovani planety rozhodne nenapomuze, verte nebo ne, ona totiz mrska jedna rychle zkondenzuje do kapalneho skupenstvi.

  2. off
    ČT: Vláda začala hledat způsob, jak snížit podporu

    off

    ČT: Vláda začala hledat způsob, jak snížit podporu solárním elektrárnám
    https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2647559-ct-vlada-zacala-hledat-zpusob-jak-snizit-podporu-solarnim-elektrarnam

    Já myslím, že za takovejch 20 let ho určitě najdou…

    „Stát se ale chce vyvarovat problémů, které způsobil solární boom v letech 2009 a 2010.“

    Problémy nezpůsobil solární boom, ale politický šmejdi, kteří proti tomu naprosto nic neudělali, aby se mohli se svejma lobystickejma kámošema napakovat. V Německu zareagovali na prudký pád ceny FV panelů v roce 2009 už za 3 měsíce, ale u nás to pěkně natáhli na 2 roky.

      1. Problém s Tvým komentářem je ten, že nejde o dotace,
        Problém s Tvým komentářem je ten, že nejde o dotace, nýbrž o provozní podporu – stejnou jako má kdekdo kdekoli. Problém tedy není v podpoře. Bez ní by jaksi nikdo nic nepostavil a ČR by jaksi nesplnila své mezinárodní závazky, že jo. No že to ČR udělala tak jak to udělala je třeba řešit s posranci činnými v létech 2008, 2009 a 2010. Byli na to opakovaně upozorňováni. Jak řešit to sem napsat nemohu, každý má svou vlastní obrazotvornost o účinnosti různých variant.

        1. Ta zakladni otazka je, proc prijimat mezinarodni zavazky.
          Ta zakladni otazka je, proc prijimat mezinarodni zavazky. Teprve nasledne se muzeme ptat, jak je dodrzime. Takze pokud by nase vlady a posranci nebyli zkorumpovani poserove, pak by nikdy nekyvli na takove nesmysly.

          Apropos, jaky je rozdil mezi provozni podporou a dotaci? Ja to chapu tak, ze dotace zaplatim jednou a provozni podporu platim po nejakou dobu. Ale zaklad toho vseho, tedy ze nekomu ukradnu penize, abych je nekomu jinemu dal je stale stejny. Protoze stejne jako neexistuje pozitivni diskriminace, diskriminuji bud vetsinu nebo mensinu, ale nespravedlive je oboji, tak dotace je vzdy kradez. Nepokrades=nebudes dotovat.

          1. Omyl je jen v pořadí, jinak máte pravdu. Dotace i podpora
            Omyl je jen v pořadí, jinak máte pravdu. Dotace i podpora jsou jen důsledek prvotního hříchu = daně. Státem posvěcené krádeže. Pod pohrůžkou státem legalizovaného násilí. Bohužel státu, který už dávno nefunguje pro prvotní účel – spravedlnost, obrana a organizace, ale pro sebe sama. Politiky, byrokraty a jimi uplácené vrstvy. A ti jsou pro změnu udržováni u moci těmi, kteří se dokázali, většinou nelegálně, dostat k penězům, aby si je vydržovali a žili nad nimi a mimo zákony.

          2. výborně. Prosaď prosím Tě, že nebudeme spolupracovat s
            výborně. Prosaď prosím Tě, že nebudeme spolupracovat s okolím. Mi totiž z Tvého komentáře vyplývá
            1) nechci se s nikým dohodnout pokud nepřistoupí na mé podmínky. (modla groše v kapse)
            2) pokud někdo dohodu udělá, tak ji budu torpédovat, protože to není můj zástupce, tak na to mám svaté právo, protože nikdo a nic mne nedonutí vyndat groč z kešeně.
            3) a vůbec je jedno kdo co řekne, žádné dohody nejsou platné a je třeba uzákonit že kdokoli může kohokoli napálit tím, že od dohody upustí v průběhu běhu oné dohody v nejlepší okamžik pro mne. Tak abych měl mít možnost maximalizovat počet grošů v kešeni.

            Sorry s tím já nesouhlasím. Pokud neprosadíš svou u voleb, pak trp jako každý jiný. To je demokracie. Tvou totalitu modly groše v Tvé kapse zde chci ještě méně než to co kritizuješ. Vím jak jsou jáisté nebezpeční už tím, že jdou přes mrtvoly.

            1. Nesouhlasit muzete, o tom mimo jine je demokracie. A souhlas s
              Nesouhlasit muzete, o tom mimo jine je demokracie. A souhlas s tim, ze tohle se ma rozhodnout ve volbach. Ty minule parlamentni me potesily, vysledek zelenodebilu je uchvatny, ty krysy nedostaly ani penize za hlasy. Vivat Stropnicky mladsi!

  3. Nejsem chemik a proto asi nechápu, jak při spalování
    Nejsem chemik a proto asi nechápu, jak při spalování směsi kyslíku a vodíku může vznikat NOx. Kde se tam bere ten dusík ??
    A naopak mi přijde velmi logické, že emise CO2 z téhle reakce jsou nulové, když do ní žádný uhlík nevstupuje. Takový hořák bych snad dokázal navrhnout i já.

    1. Protože to hoří v atmosféře a při vysokých teplotách
      Protože to hoří v atmosféře a při vysokých teplotách vzdušný dusík reaguje s kyslíkem. Já bych problém typoval spíš na nesprávný směšovací poměr vodíku a kyslíku. Když je kyslíku příliš, zbytek kyslíku pak reaguje s ostatními okolními plyny a dusíku je tam nejvíc. Vysoká teplota tomu je napomáhá.

    2. Učebnice tepelné techniky a/nebo ochrany ovzduší o tom
      Učebnice tepelné techniky a/nebo ochrany ovzduší o tom hovoří jasně.
      Dusík se tam bere ze vzduchu (z paliva jen velmi zřídka), protože tvoří asi 75% jeho hmoty. Při hoření vznikají oxidy dusíku dvěma mechanismy:
      1) Při vysokých teplotách dochází k disociaci molekul N2 a atomární dusík okamžitě reaguje s okolním kyslíkem.
      2) Na rozhraní plamene (plazma) a vzduchu vznikají volné radikály (atomární kyslík, atomární dusík, …), které spolu reagují za vzniku NOx.
      Existuje celá velká věda okolo konstrukce spalovacího prostoru, hořáků, apod., aby zároveň došlo k co nejdokonalejšímu spálení paliva a zároveň u toho vzniklo co nejméně NOx.

      1. Nikde na obrázku spalovací komory nevidím vzduch,
        Nikde na obrázku spalovací komory nevidím vzduch, přiváděn je do jedné roury kyslík a do druhé vodík. Následuje zmíněná spalovací komora. Učebnice by nám tedy měla sdělit KDE se v komoře vezme vzduch? Nebo to je pane Veselý Vaše mírná nepozornost při studiu náčrtku spalovací komory v článku? Nebo rád hovoříte o Koze přes to, že článek popisuje Vůz? Tedy z5 k otázdce? Kde se při spalování bere dusík?

    3. Pri horení vodíka sice CO2 nevzniká, ale pri výrobe z
      Pri horení vodíka sice CO2 nevzniká, ale pri výrobe z metánu (takmer 96% sa tak vyrába) vznikne na každý vyrobený 1kg H2 až 7kg CO2.

      technet .idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

      1. To mě napadlo po shlédnutí epizody Fully Charged o
        To mě napadlo po shlédnutí epizody Fully Charged o Orknejích, kde na ostrově na konci světa přešli z totální energetické závislosti na britské pevnině obratem na velko výrobce energie a zároveň laboratoř nových nových způsobů získávání energie. Pohled na ty najednou zbytečné monstrźní dieselgenerátory to jen utvrdil. Vůbec je pěkný, že ostrovy kam se vždycky všechno draze dováželo můžou najednou bejt víc samostatný a nepálit ropu, aby si vyrobili elektřinu.

        1. Jo je to prostý konstatování, ale spousta lidí si to
          Jo je to prostý konstatování, ale spousta lidí si to ještě neuvědomilo a berou to jako něco co bude někdy kdovíkdy v budoucnu, ale rozhodně né teď a tady a proto stále myslí postaru. A první reakcí je strach, že si nebudou mít kde vopíct buřty :)))

          1. nezlobte se, ale tahle nabidka je nevyhodna. nekdo placa
            nezlobte se, ale tahle nabidka je nevyhodna. nekdo placa nesmysly a ja to mam ignorovat. a coze mi za to nabizite? vasi lecbu alergie na nicky zacinajici malym r? zopakujme si ten vyrok znova:“Spalování čehokoliv za účelem pohybu či získání energie je v současnosti už těžkej přežitek. Mělo by se to používat jedině v případech, kdy není jiná možnost.“ nepride Vam, ze druha veta docela neguje prvni? pokud jsou pripady, kdy neni jina moznost, z toho jaksi vyplyva, ze to spalovani cehokoliv neni v soucasnosti prezitek. doplnuji, ze tech „pripadu, kdy neni jina moznost“ rozhodne neni malo. dovlim si opakcny vyrok: bez ohledu na to, kolik nam je, pocas nasich zivotu se spalovanim cehokoliv jako zdroje energie budeme muset muset pocitat jako s realnou alternativou.

              1. Mikrovlnka ohřívá pouze molekuly vody, ostatní „pálí“.
                Mikrovlnka ohřívá pouze molekuly vody, ostatní „pálí“. Netvrdím, že to pozná úplně každý, ale pro citlivé jedince je jídlo z mikrovlnky odporné.
                Například maso v mikrovlnce ztratí šťavnatost, houby se znehodnotí a ani samotná voda ohřátá v mikrovlnce není dobrá, i když nevím čím to je, ale necítím se potom dobře a to mi stačí.

                1. Pane Fg Ab,
                  pan Anonym se ptal na nějaké „seriózní

                  Pane Fg Ab,
                  pan Anonym se ptal na nějaké „seriózní zdůvodnění“.
                  Vaše interní (subjektivní) pocity jej asi moc zajímat nebudou.

                2. Je to opravdu do jisté míry věc názoru. Jenže žijeme
                  Je to opravdu do jisté míry věc názoru. Jenže žijeme příliš krátce a technologie je tu příliš krátce na to, abychom mohli dát pravdu té či oné straně. Takže si můžete přečíst toto http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/mikrovlnka-mytu-zbavena-aneb-je-duvod-k-obavam–13546 i toto https://www.celostnimedicina.cz/skodlivost-mikrovlnnych-trub.htm. První článek to bere technicky a na datech, druhý se zabývá výskytem nových jevů, souvisejících s rozšířením mikrovlnek. Každý si může vybrat.

                3. Pane Radovane,
                  moc děkuji za oba odkazy.
                  Přečetl jsem

                  Pane Radovane,
                  moc děkuji za oba odkazy.
                  Přečetl jsem pečlivě oba vámi zmíněné články a utvrdilo mne to v mém dlouhodobém názoru, že mi mikrovlnka nevadí.
                  Zato ten web celostnimedicina.cz mne znechutil. Nebudu zde vypočítávat čím vším, ale celkový dojem na mne působí nedobře.
                  Řečeno slovy klasika — „Ani kolo bych o to neopřel.“

                4. Rádo se stalo, to byla ukázka klasické pravice – levice,
                  Rádo se stalo, to byla ukázka klasické pravice – levice, ode zdi ke zdi. Bohužel, svět je šedivý, složitý, věci individuální a závisející na spoustě faktorů. Snad univerzálně platný je jen zákon schválnosti – potřebuji něco udělat na zahradě, byl jsem 2 víkendy doma, lilo, tento víkend na cestách, je tam nádherně – a teorie muších křídel – i malá změna někde daleko může mít dalekosáhlé důsledky a ještě s odstupem času, takže je skoro nezjistitelná příčina důsledků.

                5. OT:
                  Zdravim.
                  Mam vas za znaleho veci se spoustou

                  OT:
                  Zdravim.
                  Mam vas za znaleho veci se spoustou kontaktu.
                  Mohu pozadat o radu kdo by mi byl schopen dodat FVE s primarnim stacionarnim bateriovym ulozistem a moznosti pouzit jako sekundarmi uloziste, nektere z EV jenz jsou aktualne na trhu? S TM3 se asi nechytam, Tesla myslim ven stavu nepusti. Idealne tedy Konu v horsim pripade holt i Leaf 2. U nej se myslim psalo, ze je pro to pripraven.
                  Vsichni me hrozne presvedcuji jak to umi, a kdyz po nich chci zavaznou nabidku zjisti, ze je to problem…

                  Pripadne nekdo jiny tady by vedel/umel?

                  Dekuji

                6. U Leafa psali, ze na vytazeni energie z nej je treba specialni
                  U Leafa psali, ze na vytazeni energie z nej je treba specialni krabice primo od Nissanu (zapojena do chademo). Cena, pokud si dobre pamatuju, okolo sto tisic.

                7. Aha. Diky
                  To byl jeden z kamenu urazu, ze nikdo nevi pres jake

                  Aha. Diky
                  To byl jeden z kamenu urazu, ze nikdo nevi pres jake rozhrani se k tomu autu vubec pripojit.
                  Vsichni blabolili neco o tom, ze musi zjistit jakou baterku to auto pouziva a chteli ji pripojovat stejne jako to stacionarni uloziste, coz mi prijde jako kravina.

                8. Na VSB to z Nissanu dostat ven umíme
                  Na VSB to z Nissanu dostat ven umíme https://www.fei.vsb.cz/export/sites/fei/cs/o-fakulte/organizacni-struktura/vedecka-rada/files/Habilitace_Prokop.pdf, už je to komerčně dostupné https://www.elektroprumysl.cz/casopis/2017/brezen/51/, hezky popsáno zde https://www.elektrina.cz/energeticka-sobestacnost-domacnosti-s-pomoci-elektromobilu-a-tetrisu-s-energii.

                  Ovšem máte Teslu, tak proč nevyužijete Teslí ekosystém FVE Solar city – Tesla Powewall – Tesla elektromobil? Netuším, jak je to s koupí v Evropě, ale jste zákazník, tak ho prostě chtějte. Ať se Elon snaží 🙂

                9. Svoji Teslu k tomu nevyuziju, protoze v dobe kdy sviti je se
                  Svoji Teslu k tomu nevyuziju, protoze v dobe kdy sviti je se mnou nekde venku a domu se vracim az vecer. Ted v zime za uplne tmy.
                  Chci tedy za tim ucelem vymenit manzelky auto, ktere vetsinu casu stoji v garazi a tedy se na to vyborne hodi.
                  No a M3 je stale jeste v nedohlednu, s jejich Solar city to bude v Evrope obavam se podobne.

                  Konkretni firmu co by to umela na klic neznate? Nechce se mi to studovat a kutit po domacku.

                10. Aha, tak to se nedá nic dělat. Zkuste kluky z Teco a.s.
                  Aha, tak to se nedá nic dělat. Zkuste kluky z Teco a.s. Kolín, http://www.tecomat.cz, oni to řešení vystavovali s VŠB už na Infotermě počátkem roku 2017. Popisují systém v tom časopise.

                11. Urcite „Tesla reseni“ umi brat energii z auta (pozadavek
                  Urcite „Tesla reseni“ umi brat energii z auta (pozadavek Michelina)?

                12. Asi jsem slepy, kde presne to v tom videu je? Jasne, ze muze
                  Asi jsem slepy, kde presne to v tom videu je? Jasne, ze muze brat energii z Powerwallu, ale ze by ji mohl brat z auta tam nikde nevidim. Dokonce se tvrdilo, ze to je zakazane umyslne, aby si lide nevozili domu „elektrinu zdarma“ ze superchargeru.

                13. Opravdu to v tom evropském videu nikde není. Pohledám to
                  Opravdu to v tom evropském videu nikde není. Pohledám to americké, někde na něj mám v seznamech odkaz. Tam k tomu měl borec připojen k FVE i bazén a ohřev vody v něm.

                14. Já už dlouhé léta používám místo mikrovlnky parní
                  Já už dlouhé léta používám místo mikrovlnky parní troubu (rozměrové podobná, rychlost ohřevu taky podobná) a chuť ohřátých pokrmů je nesrovnatelně lahodnější.
                  Třeba bramborová kaše je k nerozeznání od čerstvě uvařené, zatímco z mikrovlnky to byl kus oschle hmoty..

Napsat komentář