Hyundai představil solární střechu pro svá elektroauta, říká tomu „supertechnologie“

Hyundai a Kia plánují vybrané modely vybavovat technologií solárního nabíjení. Solární panely budou integrovány do střechy nebo kapoty vozidel.

Solární nabíjecí systém nabíjí akumulátory vozidla prostřednictvím solárních panelů na jeho střeše nebo karoserii, čímž prodlužuje dojezd a snižuje emise.
foto: Hyundai

Dodatečnou elektrickou energií zvýší solární panely hospodárnost a prodlouží dojezd vozidel poháněných spalovacími motory, hybridními systémy nebo elektromotory napájenými z akumulátorů. Cílem je podpora hlavního zdroje hnací síly vozidla.

Tím se sníží spotřeba paliva, resp. elektrické energie, a emise CO2. Systém může nabíjet akumulátory nejen hybridů a elektromobilů, ale také vozů, poháněných výhradně spalovacími motory, a zvýšit tak jejich hospodárnost.

Hyundai vyvíjí tři druhy střešních solárních nabíjecích systémů. První generaci představuje střešní solární systém na bázi křemíku, druhou generaci tvoří částečně průhledný střešní solární systém a u třetí generace jsou aplikovány lehké solární kapoty, resp. víka zavazadlového prostoru na karoseriích vozidel.

První generace střešního solárního systému, která nalezne uplatnění u hybridních modelů, je složena z velkosériově vyráběných křemíkových solárních panelů, připevněných ke konvenční střeše. Tento systém dokáže za den nabít akumulátory na 30 až 60 % jejich kapacity, v závislosti na povětrnostních podmínkách a okolním prostředí.

Poloprůhledné střešní solární panely pro auta

Poloprůhledné střešní solární panely pro auta
foto: Hyundai

Částečně průhledný střešní solární systém bude poprvé na světě využit u vozidel se spalovacími motory. Systém druhé generace se od první generace liší tím, že nabízí možnosti a přednosti průhledného panelu, který uspokojí spotřebitele, požadující ve svém interiéru pocit otevřenosti.

Částečně průhledné solární panely jsou použity u panoramatického střešního okna. Zachovávají přitom jeho průhlednost a zároveň nabíjejí akumulátory elektromobilu nebo doplňkový akumulátor vozidla se spalovacím motorem.

Využití solárních nabíjecích systémů ve vozidlech se spalovacími motory přispěje ke zvýšení odbytu automobilů, které budou díky této technice splňovat požadavky ekologické legislativy, omezující množství emisí CO2, v globálním měřítku.

Třetí generace, představující lehké solární kapoty, resp. víka na karoseriích vozidel, se v současnosti nachází ve fázi zkušebních studií, s předpokladem jejich budoucího využití v ekologických modelech. Tyto solární panely jsou připevněny na kapotě, popř. na víku zavazadlového prostoru, ale lze je použít i na střeše vozidel, aby bylo dosaženo co nejvyššího nabíjecího výkonu.

Je-li vozidlo například vybaveno 100W solárním panelem, vyrobí za letního poledne s intenzitou záření 1000 W/m2 za hodinu až 100 Wh elektrické energie. Elektronická řídicí jednotka přitom zajišťuje také úlohu měniče a disponuje funkcí MPPT (Maximum Power Point Tracking), která regulací napětí a proudu zvyšuje účinnost výroby elektrické energie solárním panelem.

Elektrický proud z tohoto procesu je měničem přeměňován na standardní napětí a následně ukládán do akumulátorů, nebo využíván ke snížení zatížení generátoru střídavého proudu vozidla. Koncern Hyundai se při vývoji solárního nabíjecího systému zaměřil nejen na účinnost, ale také na design.

Výroba střešních solárních panelů Hyundai

Výroba střešních solárních panelů Hyundai
foto: Hyundai

„Naším cílem je, aby mohly být u vozidel v blízké budoucnosti propojeny různé druhy technologií pro výrobu elektrické energie, včetně solárního nabíjecího systému. Automobily se díky této supertechnologii vyvinou z pasivních zařízení, která spotřebovávají energii, v dopravní prostředky, které si energii aktivně vyrábějí,“ řekl Jeong-Gil Park, výkonný viceprezident divize pro konstrukci a design ve společnosti Hyundai Motor Group, která tuto supertechnologii vyvinula.

„Paradigma majitele vozidla se tak změní z výhradního spotřebitele energie na uživatele, který si část potřebné energie sám vyrábí,“ dodává. Hyundai Motor Group začne vybavovat svá vozidla první generací této, jak píše v tiskové zprávě, „supertechnologie“, po roce 2019. Tento krok přispěje k plnění emisních cílů globální legislativy a ke snížení spotřeby paliva vozidel.

tisková zpráva

110 Comments on “Hyundai představil solární střechu pro svá elektroauta, říká tomu „supertechnologie“”

  1. Mojí druhou myšlenkou je pořídit si rezervu na elektřinu,
    Mojí druhou myšlenkou je pořídit si rezervu na elektřinu, takovou baterii nabíjenou ze solárního panelu jako kanystr. Často dostávám otázku co dál když mi na cestě elektřina dojde, moje odpověď je- nic, vyprosit někde zásuvku a pár hodin marnit čas nebo odtahovka.
    Ve Francii stojí jen naložení a složení auta na odtahovku 300 Eur !
    Taková záložní baterie dobíjená panelem, ať se nabíjí jak dlouho chce, v případě nouze vytáhnout kabel od měniče a zapojit ho do nabíjecího portu a přelít do trakční baterie té cca 1,5 kWh což bohatě stačí na dojetí někam k el. síti nebo nabíječce…
    Mnohokrát se mi stalo, že jsem přijel k nabíječce která nešla,
    naposledy před týdnem EV mapa-Svitavy-Fabrika. O půlnoci chci nabít a jet domů ale, nabíječka OFFLine ! Tato nabíječka mne vypekla už 3x !!! Nejbližší nabíječka 20km Lukysystem, ten samý problém OFF line. Stačí výpadek internetu a nocujete u zásuvky pokud nějakou seženete. Jinak rada pracovníka EV mapy: Než takhle o půlnoci někam pojedeš, tak se podívej do mapy jestli nabíječka jde ! 🙂 Tímto se omlouvám všem, které jsem den den o půlnoci volal, že jim nejede nabíječka. Ale nocovat u 10A zásuvky a furt přepínat mezi topením a nabíjením ( ve Svitavách bili v noci 4 stupně ) to byl zážitek na celou noc. Následující pracovní den stál za… výkon nula, ztracené zakázky protože jsem zaspal a rýma jako bonus.

    1. Ladislav -eNV 200:
      Výborný nápad! Z baterky do baterky, k

      Ladislav -eNV 200:
      Výborný nápad! Z baterky do baterky, k tomu ještě tahat další závaží. Dokonalý kanystr!

      Když spočteš všechny ztráty nabíjením a vybíjením, přijdeš na to, že se vyplatí vozidlo se spalovacím motorem.
      Elektrovozítka mají smysl pouze jako velmi lehké dopravní prostředky na krátkou vzdálenost, tj. hmotnost max. několik set kg a akční rádius v desítkách km.
      Žádné dodávky pro živnostníky, offroady, velkoprostorové rodinné tratary pro jítdy na hory apod.

      1. Právě přesně e-NV200 jsem si vloni užil na horách
        Právě přesně e-NV200 jsem si vloni užil na horách několikrát (Červená Voda a 2x Portáš – viz 2 články na Hybridu). Na sněhu a ledu to nemá chybu a třeba po lyžování nesmrdím pod sjezdovkou, abych vyhřál sebe a auto. Na hory super!

      2. o sračkomety co vypouští samý jedy z těch spalovacích
        o sračkomety co vypouští samý jedy z těch spalovacích motorú někteří fakt nemají zájem tak nám to laskavě nevnucuj a ušetři nás i těch blábolú že elektromobili nejsou pro živnostníky a ty dalši píšoviny který tady plácáš. Dej si raději garážový test 🙂

          1. Nabijim 90% na sve FVE, tedy krom delsich vyjezdu nic nepalim.
            Nabijim 90% na sve FVE, tedy krom delsich vyjezdu nic nepalim. Efektivita dnesnich lithiovych baterii je pres 95%, zato spalovaky maji efektivnost asi 20%, ty popelnice toho zbytecneho tepla vyprodukuji mnohem vice. Take kolik asi energie stala extrakce ropy, rafinace ropy na benzin, prevozy nafty nakladaky a lodema s tim spojene.. Elektrinu si snadno vyrobi kazdy doma z FVE, kogeneracni jednotkou nebo MVE, ale benzin?

            1. Mno a mimo pohádku o dobíjení ze soláru bych ještě
              Mno a mimo pohádku o dobíjení ze soláru bych ještě prosil tu pohádku o Šípkové Růžence.V létě,kdy mi ampérmetr na ostrovním systému ukazuje klidně i 35A ,se kterými dobíjím vyřazené baterky z elektromobilu,tak v zimě jsou to s bídou klidně jen 2A ve stejnou hodinu.Tedy výkon menší než desetinový. Chtěl bych vidět systém,kdy by v zimě bylo možno nabít třeba jen 15kWh denně. Naštěstí mám tolerantního šéfa a dovolí mi nabít v práci,protože nabíjecím stojanům chybí obyčejná 63A zásuvka,která se rovná rychlonabíječce.

          2. Nevím kdo je tady větší trouba ale já na rozdíl od tebe
            Nevím kdo je tady větší trouba ale já na rozdíl od tebe umim aspoň číst !! Takže až zvladnes znalosti žáka 3tí třídy zš tak mudruj a poučuj !
            Jinak když neumíš ani číst tak ti to zopakuju. Jedná se o energii vyrobenou fotovoltaickým panelem, čistě ze slunce tak neplácej hovadiny o pálení čehosi. A jednou až se něco dozvíš o moderních polovodočích a jejich využití ve výkonové elektronice často pracující na vysokých frekvencích téměř bezeztrát a odpadního tepla tak možná přijdeš na to o čem dnes byla řeč.

    2. S těmi OFFLine nabíjecími body na EVmapě je to potíž.
      S těmi OFFLine nabíjecími body na EVmapě je to potíž. Dokonce i když to urguji (dokonce několikrát), dočkal jsem se, že to asi 3 měsíce stejně nešlo. V současné době např. Bystřice n/P. Je to velká škoda – zrovna tato stanice. Nešlo by to naprogramovat přesně obráceně? Když nejde internet, tak to nabíjí zdarma? Rád následně zaplatím z vlastní vůle. Hlavně, že jsem dojel. Jinak EVmapu chválím a jsou situace, kdy jim i rád zaplatím 10 Kč/kWh, ale musí to fungovat!!

      1. Prave ted Bystrice pod Hostynem je online na EVMape. Internet
        Prave ted Bystrice pod Hostynem je online na EVMape. Internet tam zabezpecuje mistni lokalnik podle vseho. EVMapa vetsinou jen propojuje mistni nadsence elektromobility, neni to sit jako ma CEZ, ale hraje dulezitou roli, nektere casti republiky se bez EVMapy zatim neobejdou. Tak je potreba to brat. Alespon vidite, ze je dobijecka offline, to je podstatne.

        1. V Bystřici pod Hostýnem ještě není pevný internet a tak
          V Bystřici pod Hostýnem ještě není pevný internet a tak se tam zabezpečuje pomocí SIM karty od operátora. Došly na něm data a tak nefungoval, jak jsem to zjistil, tak jsem data navýšil.
          Nevím nefungoval asi 3-5 dní, než jsem to zjistil.
          Pokud by mi to někdo nahlásil mohlo to být zprovozněné dřív.

    3. Normálně to funguje, nazazil jsem na to když jsem hledam
      Normálně to funguje, nazazil jsem na to když jsem hledam BMS pro baterie na solární elektrárnu.

      baterioveboxy.cz/domains/baterioveboxy.cz/bateriove-elektrocentraly/

      Otázka je jestli není lepší (levnější) si lépe plánovat trasu, aby se Vám to že se vybije baterka nestalo. S trochou zkušeností se Vám to nestane, hlavně je třeba počítat s převýšením.

        1. Jeden nabízí Láďovi benzínovou centrálu, druhý aby si
          Jeden nabízí Láďovi benzínovou centrálu, druhý aby si lépe plánoval cesty , ješte chybí doporučení jezdit spalovákem ..

          Ale jinak Vážně udělat si elektrickej kanystr není problém dají se sehnat třeba 40 Ah články z Outlanderu PHEV třeba 14 Ks na systémové napětí 48 V jsou cca po 900 Kč.

          takže dáme za články nějakých 12600,- Kč za kapacitu 2 KWh a k tomu hybridní měnič trvalý výkon 3 Kw za 30+ tis. rovnou pomocí kabelu se dá nabíjet za 40 minut přeče proud do trakční baterky a 10 Km by to udělat mohlo.

          Sám bych si to jako přenosnou bateriovou centrálu udělal hodí se k baráku při výpadku sítě, nebo i tak na stavbu, nebo práci.

          Hmotnost by byla tak 50 KG a cena taky asi 50 tis. takže když je zbytečných 50 tis. tak jako koníček dobrý.

          1. Ano ano, jsme přece národ kutilů. Jestli by nebylo lepší
            Ano ano, jsme přece národ kutilů. Jestli by nebylo lepší si tu částku přišpórovat na nový EV. Třeba E Niro. No a je po starostech. Tam stejně všichni, kdo už jezdíme na proud, během pár let dospějme. Pravda je, že naše starosti budou řešit noví majitelé našich nynějších aut. Ale takový je holt vývoj, no.

  2. Někteří mne budou mít za blbce…
    ale už déle si

    Někteří mne budou mít za blbce…
    ale už déle si zahrávám s myšlenkou mít v létě nad autem vlastní mobilní střechu. V současnosti mám na střeše eNV jeden 300 W panel, ale uvažuji co jich mít na střeše 5, to už dá 1,5 kWh a v určitých situacích by to mělo v létě smysl.
    Často v létě někam ráno přijedu, auto stojí na slunci do večera a na auto celý den praží slunce. Uvažuji těch 5 panelů napevno instalovaných na pantech rozložit, když můžu mít jeden tak proč né 5 ? Jsou místa kde elektřina prostě není, třeba rybník, moře,koupaliště či autocamp a tam by to mělo i smysl. Ve většině kempů hlavně v Itálii je elektřina drahá a mají slabé jističe a EV auta nabíjet nelze. V mém případě trávím s rodinou na cestách celé léto 2-3 měsíce. Jsou dny kdy jsem třeba i celý den u zákazníka, tam sice elektřina je, ale po zkušenostech se nikde o elektřinu nedoprošuji neboť spousta lidí neřekne ne, ale má pak pocit, že jsem mu odebral elektřiny za 5 tisíc.

      1. Moje prúměrná cestovní rychlost mimo obec je 80 a dálnice
        Moje prúměrná cestovní rychlost mimo obec je 80 a dálnice využívám co nejméně takže aerodynamický odpor se výrazně neprojevuje, jen někdy větší hluk ze střechy jako když je na auté zahrádka. Prinos po stránce energie už ale zanedbatelný není.
        Jinak všem je jasný, že je to z dúvodu malé kapacity batrie 24 kWh. Kdyby mělo auto baterii alespoň 60 kWh nebyli by takové obludnosti potřeba.

  3. Vážení, pro snadnější odhady přínosu fotovoltaické
    Vážení, pro snadnější odhady přínosu fotovoltaické střechy na autě uvádím údaje z reálného provozu fotovoltaiky pana Kubiše z Rožnova.
    Data z jeho

    webové tabulky

    jsem si postupně jak přibývala přepisovat do Excelu.
    Výhoda těchto údajů je, že pochází z naší republiky a ne někde z dalekého jihu.
    Mám data za 9 ucelených roků provozu, což již činí dost vypovídající obrázek.
    Parametry jeho elektrárny

    jsou zde.

    Zde jsou uvedeny denní průměry z celkové výroby za jednotlivé měsíce:
    přepočet na jeden čtverečný metr plochy panelů
      1. –  3. = 0,13; 0,222; 0,359
      4. –  6. = 0,476; 0,484; 0,518
      7. –  9. = 0,511; 0,496; 0,384
    10. – 12. = 0,266; 0,173; 0,12

    Pokud si změříte střechu na svém autě, vypočítáte možnou „zastavěnou“ plochu a pronásobíte výše uvedenými průměrnými výdobytky z jednotlivých měsíců, zjistíte asi, že to až tak moc smyslu nedává.
    Nesměl by na parkující auto padat stín stromů či domů, nesmělo by přes den pod střechu atd. atd.

    1. Kolego věř tomu, že to smysl dává !!!
      Panel na střeše

      Kolego věř tomu, že to smysl dává !!!
      Panel na střeše je ocvícen v nejideálnějším směru a pokud vyrábí cca 250W a to v létě pří plném osvitu skutečně vyrábí (ještě lépe za jízdy, kdy je proudem vzduchu panel ochlazován ) tak je to nemalá ůspora drahocenné energie z baterie.
      Taková lednička ( nejhorší je polovodičová s Peltierovým článkem ) tak ti za 6 hodin vybije 12V akumulátor a pak např. po příchodu z koupaliště neodjedeš protože jednoduše EV ,,nenastartuješ,, a potraviny v ledničce budeš mít skažený, protože už odpoledne se lednička vypne -odstaví ji kontrola vybití akumulátoru.
      Za jízdy je to taky na houby, protože ,,alternátor,, stále dobíjí 12V akumulátor, který např. lednička stále vybíjí.
      Mne to v Nissanu odebralo z dojezdu i 15% a na dovolené, když potřebuješ ujet co nejvíc je to citelně nepříjemné.
      Tímto chci říct, že panel na střeše je výhodný pro napájení různých spotřebičů, je super při kempování apd.
      Na dobíjení trakční baterie to moc není…

        1. Ďakujem za užitočné čísla
          S Vašim dovolením 🙂 som

          Ďakujem za užitočné čísla
          S Vašim dovolením 🙂 som prepočítal tie hodnoty, na dennú výrobu v kWh vzťahujúcu sa na jednotlivý 250Wp panel a *FVE inštaláciu 1kWp*
          Nie každému sa to bude chcieť prepočítavať z plochy 66m2 a 9,24kWp, ktorú má pán Kubiš.

          1.január- 0,232 *0,929*
          2.február- 0,396 *1,586*
          3.marec- 0,641 *2,564*
          4.apríl- 0,851 *3,4*
          5.máj- 0,864 *3,457*
          6.jún- 0,925 *3,7*
          7.júl- 0,912 *3,65*
          8.august- 0,885 *3,54*
          9.september- 0,685 *2,74*
          10.oktober- 0,475 *1,9*
          11.november- 0,309 *1,236*
          12.december- 0,214 *0,857*

          1. Tak se dívám co vyrobila moje FVE na střeše domu s
            Tak se dívám co vyrobila moje FVE na střeše domu s kvalitními panely 3,6 kWp, ale nevýhodně orientované na SZ -osvit do 12 hod. =výkon 10% a teprve po 12 hodině pracují…

            Zisk za leden 2018 -31 kWh to projezdím každý den :)))
            ůnor 2018 -70 kWh to už bych jezdil dva dny
            celkem za téměř rok 2018 2000 kWh

    2. Použil jsem data z tabulky, dosadil jsem panel o velikosti
      Použil jsem data z tabulky, dosadil jsem panel o velikosti 1,3 m2 (netuším kolik m2 se reálně dá využít na střeše vozu). Použil jsem spotřebu 0,2 kWh/km (Na forums.tesla jsem našel, že Tesla S má spotřebu 0.212 kWh/km. Na stránkách elektrické vozy uvádí 20,5 kWh/100 km).
      Tak v lednu to dodá 0,8 km/den; únor 1,4 km/den; březen 2,3 km/den, … Nejlepší měsíc červen 3,4 km/den. Celkově 819 km za rok, tj, průměrně 2,24 km denně. Jestli čísla souhlasí, tak jsem čekal menší hodnoty. Pokud to začnou nabízet, tak na první verzi to není špatné.

      1. Tak si ty vypočtené kilometry ještě zmenšete zhruba na
        Tak si ty vypočtené kilometry ještě zmenšete zhruba na polovinu. Na střeše nic nestíní a má úhel 45°. Na střeše auta bude úhel v průměru nula a pokud nestojí uprostřed pole, tak tam značnou dobu bude něco stínit (na parkovišti stromy, lampy, větší auta, v zástavbě budovy okolo) nebo budete stát rovnou pod střechou či v podzemí.

      2. Pane radku,
        doplnil jsem tabulku i o tento výpočet.
        Pokud

        Pane radku,
        doplnil jsem tabulku i o tento výpočet.
        Pokud vás to ještě zajímá, tak upravená tabulka je

        ke stažení zde

        Vy pouze zadáte úplně vpravo do žluté buňky V1 předpokládanou plochu pokrytí střechy a do žluté buňky AC1 spotřebu konkrétního e-auta na kilometr.
        Ve sloupci AC jsou „zadarmové“ kilometry na den v jednotlivých měsících a v buňce AD13 průměr za rok.
        Výpočty nám vyšly stejně 🙂
        Mám obavy, že pokud se započítají ztráty, tak na pohon vozu to moc nepomůže.

  4. Mohli to standartně montovat od začátku. Každýho napadne
    Mohli to standartně montovat od začátku. Každýho napadne jaký to má přinos. Já mám panel 290Wp na střeše eNV-200 už dva roky a energii co dodává po celou dobu velmi oceňuji predevšim v létě. Je to paráda skočit si od vody na parkoviště do ledničky pro nápoje, které mi krásně vychladilo sluníčko.

    1. Celé léto mi na panel na střeše jede lednička,
      Celé léto mi na panel na střeše jede lednička, nabíječky nářadí, které potřebuji neustále ke své práci, počítač, tablety, nabíječky telefonů. V součtu ty přístroje sežerou celkem dost a hlavně je nevýhodný převod proudu z trakční baterie na 12V a pak další ztráty snižováním napětí na nabíječkách pro elektroniku.

      Nedávno jsem vyslechl komentář jednoho řemeslníka, který si chválil strobboskopický maják, že málo žere a nevymlátí mu baterku než se vrátí z opravy k autu. Já používal standartní blikače (blinkry) a baterku mi dokázali za dvě hodiny vymlátit, že jsem nemohl odjet.
      Dnes mám na střeše LED majáky 600W a celou dobu blikání je krmí panel a neužírají mi cennou elektřinu na jízdu a i v zimě když slunce moc nesvítí dokáže 300Wp panel napájet Webasto nezávislé topení, které mi v zimě jede i 15 hodin v kuse a nevymlátí za 2 hodiny baterii.

  5. Pro nás co jezdíme sockou a auto stojí celý týden
    Pro nás co jezdíme sockou a auto stojí celý týden zaparkované venku je to ideální. Nabíjení skoro zdarma je nza cenu panelů. A pokud budou integrované, cena bude nízká.

    Super to bude také pro rozvážkové dodávky, protože ty mají dost velkou plochu a během roznášky se mohou dobíjet.

  6. „Volkswagen podváděl a dluží za to poškozeným
    „Volkswagen podváděl a dluží za to poškozeným spotřebitelkám a spotřebitelům náhradu škody,“ zdůvodnil žalobu Klaus Müller z Verbraucherzentrale Bundesverband, která na jejím podání spolupracovala s největším evropským autoklubem ADAC

    auto.ihned.cz/c1-66321640-v-nemecku-byla-podana-prvni-vzorova-zaloba-na-volkswagen-tisice-lidi-mohou-kvuli-dieselgate-zadat-odskodneni-nebo-vraceni-penez

    1. Přesně tak! Dnes už nejsou výjimkou FV panely s
      Přesně tak! Dnes už nejsou výjimkou FV panely s účinností přes 20 %. Na 1 m2 to dělá 200 W ve špičce. S větší plochou a/nebo účinností FV panelu lze v letních měsících (v ČR) tímto způsobem na jednom autě vyrobit několik i kWh.

      Spoustě lidem by to opravdu pokrylo „denní nájezd“, jak jsem četl níže. Viz také třeba tento odkaz:

      elektrickevozy.cz/clanky/sono-sion-elektricke-auto-pohanene-sluncem

    1. chápem, že to je „výskum“ typu namerali sme čo sme
      chápem, že to je „výskum“ typu namerali sme čo sme potrebovali.
      ale aj tak by ma zaujímalo, ako k tým výsledkom dospeli.

      bulšitovať sa dá len do istej miery a teda niektoré veci asi budú objektívne (nejazdili v zime, jazdili po „reprezentatívnej“ trase a nie len do kopca).

      Ako im teda mohli výsť také výsledky? čisto len tým, že jazdili jak prasce? (túrovali čo to dá, vypínali/nepoužívali regenerative breaking)?

      1. 400 km na Konu je Vam malo? Podle me naprosto realny vysledek
        400 km na Konu je Vam malo? Podle me naprosto realny vysledek v provozu. To ze ten Nor s tim umi a najede jen o 25% vic nic neznamena. A pres 200 km na leafa2 taky obcas si tu nekdo posteskne ze da jen 190 km. Co mate za auto a kolik ujedete? Mam miev umim 130 ale v realu pri plnem dodrzovani limitu jen 80 az 90 km.

          1. 100 km,to není moc!
            Nedávno jsem opět propadl naději v

            100 km,to není moc!
            Nedávno jsem opět propadl naději v rozumnou výměnu jednoho z našich aut za EV.Našel jsem BMWi3 s 4×4 a tak kalkulačka pracovala!
            i3 je již jetá,ale cena i bez připočítání nákladů na provoz byla oproti naši Suzuki a to včetně až přehnané částce na provoz hodně navýšená.Netuším jak staré je vaše EV, ani kolik ztratilo z dojezdu oproti stavu nového vozidla,ale s představou, že denně několik krát vyjíždíme do slušného kopce i v zimě mne od záměru docela odrazuje.Pořád je tu docela důležitá věc na kterou neznám odpověď,
            a to, kolik km ujede a po jakém čase EV na baterii, která pomalu degraduje.Tím pádem neumím sečíst šanci na návratnost v provozu.

            1. I3 se ve 4×4 nedela, takovou jste najit nemohl. A stav baterie
              I3 se ve 4×4 nedela, takovou jste najit nemohl. A stav baterie lze urcit docela snadno pomoci servisniho menu, navody najdete na youtube, nebo pomoci aplikace a bluetooth obd2. Ja mam auto z roku 2014, najeto 53500 km. Baterka ukazuje 17 kWh vyuzitelnych z puvodnich 18,8 kWh nominalnich, ale podle vseho nejde o realnou degradaci, ale bmw ma softwarovy bug a kapacitu lze resetem pres sowftware ista vratit zpet na plnou kapacitu. Ale to zatim nemam osobne overeno, cekam na obd2 adapter, pak poreferuji.

                1. Na tyhle inzeráty v poslední době opatrně. Podvody se
                  Na tyhle inzeráty v poslední době opatrně. Podvody se spalováky se už přelily i mezi BEV. Princip je jednoduchý. Pokud auto chcete, budete obvykle vyzván – po dohodnutí termínu koupě – ke složení rezervačního poplatku. Což bude poslední věc, kterou s Vámi dotyčný probere, pak zmizí on i inzerát. Ostatně není to tak dlouho, co kolegové prověřovali řecký VW eGolf s minimálním nájezdem za +- 200 tisíc Kč. A ano, podvodník.

                2. Na inzerát jsem nereagoval,spíš mne zaujala informace o 4×4.
                  Na inzerát jsem nereagoval,spíš mne zaujala informace o 4×4.

                3. Bohužel, žádné BMW i3 se 4×4 se nedělá, jedině kdyby to
                  Bohužel, žádné BMW i3 se 4×4 se nedělá, jedině kdyby to byla domácí předělávka.

                4. Bohužel hromada podvodníků je už i na českém sauto.cz.
                  Bohužel hromada podvodníků je už i na českém sauto.cz. Pár inzerátů už jsem hlásil. A reakce? „Děkujeme za nahlášení … bla bla … bereme vážně…“. Realita? Inzerát visí dodnes 🙁

                5. U těch velkých inzertních portálů je to jejich ostuda,
                  U těch velkých inzertních portálů je to jejich ostuda, že se o to nestarají a nechávají to tam viset.
                  Vypadá to, že jakýkoliv rozvoj těchto „zavedených“ portálů už skončil a jejich majitelům je to fuk.

                6. Ono to není úplně pravda. Mobile takové inzeráty po
                  Ono to není úplně pravda. Mobile takové inzeráty po nahlášení maže. Ale není v jejich silách to mazat hned.

                7. Ešte to funguje aj takto:
                  Našiel som si na mobile.de leafa v

                  Ešte to funguje aj takto:
                  Našiel som si na mobile.de leafa v perfektnom stave s malým nájazdom za super cenu v DE. Kontakt iba mail, tak som napísal. Ozval sa týpek a potvrdil, že auto je, ale v Severnom Írsku, lebo sa rozviedol so svojou manželkou s ktorou žil v DE a vyrozprával celý príbeh o tom ako ho to ranilo, že musel odísť od svojich detí…. To som už trochu spozornel.
                  Následne navrhol, že auto mi pošle špedičkou. Zistí cenu prevozu a vraj polovicu platí on a polovicu ja. Následne auto pošle a ja zaplatím polovicu ceny tej špedičke. On na tie peniaze nebude mať dosah a ja budem mať istotu, že o peniaze neprídem, lebo budú blokované. Keď auto príde, tak budem mať týždeň na to aby som si ho vyskúšal a keď budem spokojný, tak doplatím zvyšok plus polovicu dopravných nákladov a auto je moje. Ak by som ho nechcel, tak zaplatím dopravu a špedička mi vráti tú prvú polovicu ceny a jemu auto. Ale ubezpečil ma, že to je jeho miláčik a staral sa oňho úplne príkladne a keď ho uvidím, tak ho určite budem chcieť.
                  V ďalšom maily upresnil celý postup. Poslal mi oscanovaný „svoj“ občiansky a chcel odo mna zasa môj (vraj kvôli tej špedičke). Prevoz vraj bude stáť 500€ a ja mám zaplatiť iba 250. Poslal aj link na tú špedičku (ktorý aj fungoval a skutočne tam niečo také bolo).
                  V tomto štádiu som to ukončil, lebo samozrejme tá špedička neexistuje, auto tiež a peniaze by išli pá pá.

                8. lúčim sa so svojím miláčikom – ale to som videl na
                  lúčim sa so svojím miláčikom – ale to som videl na mobile.de – soul. 🙂

    2. včera čakajúc na „teóriu“ som v „auto“ relácii počul,
      včera čakajúc na „teóriu“ som v „auto“ relácii počul, že 60 litrová nádrž na hodnotenom aute so spotrebou od 12.5 litra je akosi … to si majiteľ, ktorý dá zaň cez milión poriadne nastaviť záujmové body na navigácii!

    3. Jako promin, ale zrovna tenhle clanek je podle me velice
      Jako promin, ale zrovna tenhle clanek je podle me velice presnej a vyvazenej. Vysledky dojezdu odpovidaji testum i diskuzim na tomto serveru. To ze se da lehkou nohou hyperm. Ujet az o 30% vic je snad kazdymu jasny. Ale ta realita tam je presne.

      1. Nezodpovedá to skutočnosti. Môžem z vlastných
        Nezodpovedá to skutočnosti. Môžem z vlastných skúseností povedať, že spotreba na TMS 75D ktorú tam uvádzajú 25kWh/100km pripadá na rýchlosť 140-150km/hodinu so zapnutým kúrením na 23st. Takže ako vždy musia prehánať aby predsa „dokázali“ že BEV je horšie ako spalovák.
        Na autoforum sa dá v tomto spolahnúť.

        1. Jen jsi povrdil ze ten clanek je pravdivej nebo jako ze oni
          Jen jsi povrdil ze ten clanek je pravdivej nebo jako ze oni meli topeni na 22 a ty na 23 tak lzou? Ten jeden stupen rozdilu v kabine kolik asi udela? A rychlost 140 az 150 po dalnici je preci realny zivot. Sem jezdil 130 s105 pred 25 lety na vojnu.

          Stejne zverejnily jen vysledky nejake Britske skupiny autoforum ty testy nedela.

        2. Podle me je klicova veta
          „Poté byl opět kompletně nabit a

          Podle me je klicova veta

          „Poté byl opět kompletně nabit a naměřený rozdíl byl použit k vypočtení celkového dojezdu, i spotřebě na kilometr.“

          Ktera zni jako ze uvadene spotreby jsou vcetne ztrat pri nabijeni, ne to, co ukazuje auto.

  7. Proč ten pesimismus?
    Osobně jsem se podivoval nad tím,

    Proč ten pesimismus?
    Osobně jsem se podivoval nad tím, přoč to není na EV jako standartní záležitost, cenové navýšení vzhledem k ceně auta naprosto minimální.
    Dostat do auta 1kWh za den jen tím, že na něj svítí slunce mi přijde pecka.
    To je v Ioniqu 10km, pro některé lidi denní nájezd.
    Za mě znovu palec nahoru pro korejce. Je vidět, že na místo kecání do toho pořádně šlapou.

    1. Tu 1 Kwh tam dostanete jenom pokud bude 10 hodin svítit
      Tu 1 Kwh tam dostanete jenom pokud bude 10 hodin svítit slunce v dobrém úhlu. A to jistě nebude. A ušetří se tím 3 KČ?

      Právě to navýšení ceny je důležité. Pokud by cena zůstala, tak je to dobré plus, jakékoliv (i malé) navýšení ceny z toho dělá ekonomický nesmysl, vzhledem k tomy výkonu.

      1. U Ioniqu je střecha + kapota + zadní víko plocha přes 4m2.
        U Ioniqu je střecha + kapota + zadní víko plocha přes 4m2. To může být nějakých 800Wp? Při slunečném letním dni třeba 4kWh?
        Za příplatek do 20tis bych do toho já osobně šel.

        3Kč/kWh myslím dlouho mít nebudeme, navíc cena na komerčních nabíječkách je kolem 12Kč, to už ta ekonomika vypadá jinak.

        1. Tak pokud by těmi panely bylo pokryté celé auto, tak ta
          Tak pokud by těmi panely bylo pokryté celé auto, tak ta cena by byla určitě výrazně vyšší 🙂 A ten výkon a kapacita, kterou to dobije, taky jenom teorie.

          Cenu jsem bral, když se nabíjí doma. Ostatně, EV se prý stejně nabíjí většinou doma. A na rychlonabíječce je cena vyšší, to je jasné. Ale zase je tam ta rychlost.

          Opravdu nevidím smysl… když auto stojí několik hodin (nabíjení sluncem), tak obvykle stojí doma nebo někde u práce, kde je předpoklad, že bude zdroj levného nabíjení. Jako nabíjet solárem někde, kde je drahá el. (na cestě) to nedává smysl.

          1. O ceně se v článku nic nepíše, vzhledem k dnešním
            O ceně se v článku nic nepíše, vzhledem k dnešním možnostem není důvod, aby byla v nějakých závratných výšinách.

            Nedaří se mi rozlousknout logiku té vaší poslední věty, já to tedy vidím přesně obráceně 🙂
            Každopádně ten solární generátor pracuje i za jízdy, a to dokonce s lepší účinností, protože nemá rád přehřívání a za jízdy se bude lépe chladit. A to dokonce i na dálnici, kde je právě to drahé nabíjení.

          2. Kdyz vezmu polovinu vyroby na m2 z moji fve v letnich
            Kdyz vezmu polovinu vyroby na m2 z moji fve v letnich mesicich, tak si myslim ze jen z panelu na strese to musi za den 2 kW denne. Pro me osobne by to znamenalo prodlouzeni dojezdu o 15 km denne, respektive pokriti poloviny cesty a dobijeni jednou tydne.

  8. Žertovné. 100W panel = 1kWh když slunce pere od 8 ráno do
    Žertovné. 100W panel = 1kWh když slunce pere od 8 ráno do 6 večer. Na cestu z Brna do Prahy (20kWh) je potřeba nabíjet zhruba měsíc (každý den není smažák). V Praze opět měsíc na slunku (v zimě tak tři-čtyři měsíce) a jedu zpátky. SUPERTECHNOLOGIE!

    1. Já bych to nezatracoval.
      Vypnutý elektromobil stále

      Já bych to nezatracoval.
      Vypnutý elektromobil stále spotřebovává energii – se solární střechou se mi nestane, že za 2 týdny, co mi stojí auto na odstavném parkovišti u letiště bude baterie na půl vybitá.
      Není to o nějakém super pocitu, není to o nabíjení na jízdu, ale například mi to umožní provozovat autoledničku.

      1. za tu cenu pokud by se do auta dal větší akumulátor 12V,
        za tu cenu pokud by se do auta dal větší akumulátor 12V, tak to bude tu ledničku zvládat taky. Já jsem raději za FV krytá stání pro automobily (např. parkoviště u domu, v práci, u superhypercokoli) která ušetří problém s přehřátým interiérem po příchodu k vozu. To mi dává větší smysl.

  9. „Tento systém dokáže za den nabít akumulátory na 30 až
    „Tento systém dokáže za den nabít akumulátory na 30 až 60 % jejich kapacity, v závislosti na povětrnostních podmínkách a okolním prostředí.“
    Typická PR chujovina bez relevantnej hodnoty!
    Schválne nenapíšu kolko kWh to vyrobí.

      1. To je pak ale k ničemu, takový slaboučký výkon. Pokud
        To je pak ale k ničemu, takový slaboučký výkon. Pokud jsem velký optimista, tak to za den vyrobí max 1 kWh elektřiny, když opravdu celý den svítí slunce. To znamená, že ušetřím nějaké 3 KČ? Hm… kolik ten panel stojí navíc oproti obyčejné střeše?

        1. No právě, ta solární střecha bude stát majlant, ale
          No právě, ta solární střecha bude stát majlant, ale zákazník bude ochotem zaplatit pro ten dobrý pocit. Jinak střecha BMW 735 má přesně 1,15×1,5=1,725m2 krát 0,2=0,345kW. Takže tu 1,5kWh baterku (kdyby to byl trapný mildhybrid) by to tak za šest hodin nabít mohlo. Ekonomicky to asi rentabilní nebude, ale fungovat by to mohlo. Na takové EVV200 či obytňák, by se asi dal přibastlit i běžný panel za pár korun…

        2. 1 kWh v baterce znamená energii, kterou může člověk ráno
          1 kWh v baterce znamená energii, kterou může člověk ráno využít k odjezdu od baráku, aniž by musel startovat studený motor a smrdět lidem do oken a budit je. Na 1 kWh jde ujet až 10 km, v reále to bude spíš 5 km. Pokud bude ta fičura stát pár korun (jako že by mohla, kdyby to byl napařovaný panel na panoramatické střeše, bude to stát opravdu desetikoruny…

          1. Pokud stojí auto přes noc, tak se patrně i nabíjí, ne?
            Pokud stojí auto přes noc, tak se patrně i nabíjí, ne? Že zásuvky a ne že slunce, které v noci nesvítí. A pokud je to hybrid, tak ten má pořád nějakou zásobu energie. Ale hlavně to podle mě nebude dávat ekonomický smysl. No uvidíme…

            1. Jenže i ten hybrid může dojet někam s kapacitou baterie na
              Jenže i ten hybrid může dojet někam s kapacitou baterie na úrovni 10-20%. Pak někde většinou stojí a nenabije vůbec nic. Solar by mu pomohl na odjezd od baráku bez benzínu třeba jen ten jeden kilometr a to už bude za vesnicí, kde mu nastartuje spalovací motor.
              To že si nedovedeš něco představit, neznámé, že to neexistuje.

          2. Já si využitelnost taky dokážu představit. Auris HSD se
            Já si využitelnost taky dokážu představit. Auris HSD se snaží udržovat stav nabytí max okolo 75% (podle ukazatele). Samostatný výkon elektromotoru stačí tak na udržování +-50kmh na rovině. Pokud ale narekuperuji na 100% tak se chování výrazně změní a elektromotor dokáže zrychlovat klidně i na 70kmh v mírném kopci. Při nastartování se studeným motorem se spalovák vždy spouští, aby byl připraven pro použití (nutnost většího výkonu). Je to vlastnost určitě opodstatnělá, ale v mém případě kdy od domu vždy první 1,5km sjíždím z kopce a bez plynu mě spalovák stejně vrní se spotřebou 5-7l/100 a přitom bych teoreticky nemusel spálit nic. Pokud by byl stav baterky blízký 100% po nasednutí do auta tak by snad mohla logika systému upravit tak aby se spalovák opravdu zahříval až bude potřeba. Ekonomická návratnost EV panelu na střeše se asi blíži životnosti auta, ale vliv fungování hybridů by to mohlo mít vliv.

    1. „Je-li vozidlo například vybaveno 100W solárním panelem,
      „Je-li vozidlo například vybaveno 100W solárním panelem, vyrobí za letního poledne s intenzitou záření 1000 W/m2 za hodinu až 100 Wh elektrické energie.“

      Tak mě to vychází, že pokud bude tak 5-10 hodin za den dobře svítit slunce, tak ten panel vyrobí max. tak 1 kWh elektřiny. A to jsem ještě optimista ohledně toho slunce. Tak kolik těch panelů tam bude, aby to nabilo baterku na 30-60%? Resp. s jakou je počítáno kapacitou baterky?

      Jak píšeš, PR chujovina 🙂

          1. Tesla tudle fíčuru zatím opustila jako nepraktickou pro
            Tesla tudle fíčuru zatím opustila jako nepraktickou pro jejich elektromobily, tudíž to můžem zahrnout do zatím nevyužitelnejch chujovin, maximálně tak dobrejch na podporu klimatizace či teplotní management baterie. Zatím je to jen nápad čekající na průlom v několikanásobném zvýšení efektivity fv článků.
            Zda to bude mít přínos pro hybridy s pár kWh je otázka druhá.

            Já jen čekám na praktický celoroční test FV panely pokrytých vozítek Sono. Kolik jim ty panely přihoděj v reálu dojezdu vs kolik jim svou hmotností uberou. Teprve pak si řeknu jestli to má ňákou šanci.

          2. Představ si nákladní auto(diesel), které rozváží
            Představ si nákladní auto(diesel), které rozváží balíky, nebo palety po městě. Co kilometr to start motoru plus zatížení od sklopného čela. Životnost baterie 2x12V maximálně dva roky. O solárních panelech na střeše jsem přemýšlel už jen z důvodu udržení kapacity startovací baterie, kdy to auto stálo přes víkend a po víkendu se běžně stávalo, že baterie nestačila na nastartování. Podobně bych viděl uplatnění u dnešních systémů start stop, kdy je baterie více zatížena.
            Já v tom jistý smysl vidím.

      1. To si ale velky optimista 🙂
        100Wp panel ti v najlepšom dni

        To si ale velky optimista 🙂
        100Wp panel ti v najlepšom dni v lete v odealnom sklone a natočený presne na juh, vyrobí okolo 600Wh/den. V tomto prípade o idealnych podmienkach nebude žiadna reč, takže to v najlepších dňoch vyrobí možno 300Wh.
        Ako hovorí Kuk, pokial to nebude mať aspon 3nasobnu efektivitu tak to v EV nema zmysel. V hybride asi ano.
        Jeden moj známy si namontoval na strechu svojho auta 250Wp flexi panel, doplnil baterky a tvrdí, že mu to znižilo spotrebu benzinu o 1 liter. Panel s regulatorom stal 500€, takže po 40 000km to má zaplatené. Na EV by sa to vratilo až po 200 tis km.

Napsat komentář