Zkušenosti autoservisů: Start-stop systém autům moc neprospívá

V dnešní době už není Start-stop systém doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají.

Nejen v souvislosti se systémem Start-stop je nezbytná pravidelná údržba vozu, majitel by měl používat motorový olej, který je u systému Start-stop doporučený výrobcem automobilu. Jakmile se rozhodne použít něco jiného, musí si uvědomit, že sám ovlivňuje samotný systém i fungování motoru.
foto: ProfiAuto

Stále více diskusí se vede právě na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Start-stop systém motor?

„Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.

Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Start-stop má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností.

Např. kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením.

Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Start-stop. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO.

V prvním případě je pak systém Start-stop pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.

Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně,“ říká Jindřich Krejčí.

tisková zpráva

39 Comments on “Zkušenosti autoservisů: Start-stop systém autům moc neprospívá”

  1. Kdyz jedu v Nemecku po dalnici a je zacpa, tak nekteri frajeri
    Kdyz jedu v Nemecku po dalnici a je zacpa, tak nekteri frajeri nechaji bublat motor klidne pul hodiny i kdyz je 100% jasne ze se nic nehne. Takovym frajerum bych to namontoval bez moznosti deaktivace. Samozrejme jsou jeste kamiony. Ale tam je vec komplikovanejsi. Vzduchove brzdy potrebuji porad tlak a ne kazdy kamion ma perfektne tesny system. Kdysi takova Liazka musela dlouho tlakovat nez se vubec rozjela. Ale co takhle vybavit kamiony elektrickym kompresorem na baterky.

    1. Plus chladaky, u tech predpokladam taky musi bezet motor, aby
      Plus chladaky, u tech predpokladam taky musi bezet motor, aby jim dodaval elektrinu. Mimochodem, u te vodikovky, co jsem posilal vedle, bylo parkoviste prave pro chladaky s pripojkami na cerveny petikolik (podle nalepky placene, takze zadny zdroj dobijeni zdarma).

          1. Už vidím to podobenství:
            dostanu raka => poté začnou

            Už vidím to podobenství:

            dostanu raka => poté začnou někdy konat ogány (pojišťovna, zdravotnická centra)

            Je tam malinkatý rozdíl – škodu „hradí“ stát, u postřelení jde ukázat na pachatele a vše mu spočítat.

            Vlastně je to správně – dokud není postaven výfuk na úroveň pistole tak ať platí všichni daňoví poplatníci protože je to vina společnosti.

    2. Kdysi jsem Start/stop pracovně řešil v oponentním
      Kdysi jsem Start/stop pracovně řešil v oponentním řízení. LC cyklu auta, to nic neřeší (jeho přínos je záporný – jak emisně, tak energeticky, tak cenově), pomáhá jen a pouze v přesně definovaném cyklu – tenkrát NEDC. V autech býval velmi často deaktivovaný při použití (prohřátí motoru – olejová náplň – dobíjení a klimatizace měla tenkrát přednost – dnes již tomu tak není a auto klidně start stopí se studeným olejem = rychlá destrukce motoru, protože motor běží častěji takřka na sucho). Kombinace start/stop v aktivovaném režimu je pro motory s turbem smrtelná – stačí párkrát na něj zapomenout sjet z dálnice a zastavit (turba v tomto režimu běžně odchází po 20 – 30 tis km)

          1. Tudle někdo rozebíral, že to co stát vybere na spotřební
            Tudle někdo rozebíral, že to co stát vybere na spotřební daní z PHM není zas takovej vejvar k tomu aby mu to pokrylo s tím spojený externality a starosti, který pak musí řešit a že vlastně stát bude rád když se toho všeho zbaví. Vo strategický závislosti nemluvě.

            1. Co vím, tak kompletní zdanění benzínu je cca 54% ceny –
              Co vím, tak kompletní zdanění benzínu je cca 54% ceny – to dostane stát, samotná spotřební daň je cca 43% procent ceny u nafty je to lehce méně, přepočítavat na sazební čísla daně to nebudu, protože mám údaj v Kč, ještě pro pořádek zdroj je z 04/18. Závěr je jednoduchý – stát si rozhodně takovýto příjem nenechá utéct, zvlášť, když vždy máme deficitní rozpočet. Jakákoli jiná úvaha je porušení pravidel řádného hospodáře

              1. To je vše pěkné a jasné. A teď by mne zajímal systém
                To je vše pěkné a jasné. A teď by mne zajímal systém jak to zdanění paliva posunout. Jakože stát zdaní počet najetých km od jedné STK po druhou STK? Je nějaká vize jak to zdanění elektromobilů provést? Tak aby bylo sociálně přijatelné i pro dědečka, který pokud je venku sucho 1x týdně sjede s vozem z koberečku v garáži a vyveze babču přes náves 200m do kostela? Já ji nenašel.

                1. Proste mesicni pausal napocitany tak, aby to v prumeru bylo
                  Proste mesicni pausal napocitany tak, aby to v prumeru bylo sul nul. nekdo vydela, nekdo prodela. Duchodcum a mensinam se na to zavede specialni davka.

                2. A co jednodušší řešení – polovina politiků a byrokratů
                  A co jednodušší řešení – polovina politiků a byrokratů zrušit, 3/4 daní také? Nebo už jste zapomněli, že jsme chtěli svobodu?

                3. Nebojte, tohle si ujít nenechají a metodu najdou.
                  Např –

                  Nebojte, tohle si ujít nenechají a metodu najdou.
                  Např – doma zakáží nabíjet a nabíjecí stanice je zdanit snadné
                  nebo
                  doma povolí nabíjet, ale jakmile bude prokázán zvýšený odběr po nějakou dobu, přeskočí to na dražší tarif (s daní)
                  nebo doma povolí nabíjet, ale majitel bude mít sazbu elektromobil, tedy xy procent z roční ceny elektřiny bude takto zdaněno
                  atd…
                  Navíc máme dobu konektivity – tedy každý elektromobil při připojení k dobíječce se napráská a do cloudu napíše, kolik dobil a kde…
                  Jen si to vemte – dneska platíte nějakých 17kč z l/benzínu, tzn při spotřebě 7 l/100 km platíte za každých 100 km je to 119 kč státu. ročně je to při nájezdu 15 000km 17850Kč, to už je zajímavá částka,
                  Zvlášť, když ve výsledku veškeré náklady se zařízením možnosti zdanění je tak snadné přenést na lidi.. stačí jen říct kolik bude daň a jak se bude vybírat a je to. To, že to dneska není je proto, že tuto daň za všechny elektromobilisty „platí“ zbytek společnosti, když část společnosti přejde na elektromobily, tak bude zaváděno zdanění…

                4. lidí, kteří mají FVE je spousta, zvlášť těch co si ji
                  lidí, kteří mají FVE je spousta, zvlášť těch co si ji postavili svobodně a nejsou nikde registrováni. A denně jich přibývá. Netuším jak zdanit elektřinu z panelu. Zvlášť u těch, kteří se odpojí od distribuční sítě. (již takoví existují, respektive jsou to ti, kteří se nepřipojili, protože přípojka by je stála více než FVE.

                5. Jak zdanit elektřinu z FVE? Jednoduše – každý, kdo má
                  Jak zdanit elektřinu z FVE? Jednoduše – každý, kdo má číslo popisné – bude dokládat jaké a jak má řešení energetické pokrytí domácnosti. Je to stejná diskuse jako šetření s vodou, jak to budou řešit ty, kdo má výhradně svoji studnu…taky to půjde

              2. Stat se zahoji tim, ze spotrebovana elektrina je tuzemska a
                Stat se zahoji tim, ze spotrebovana elektrina je tuzemska a zadne penize neutecou do ruska a k sejkum. Ty penize se nekolikrat protoci v ekonomice a stat pokazde kasiruje dph a jine dane. Kouknete do Arabie co se za nase prachy da poridit. A to vsechno zustane tady. No, neco jim zaplatime za ropu pro chemicky prumysl. Ale za phm uz moc ne.

              3. a) stát není hospodář, řádný už vůbec ne
                b) daně

                a) stát není hospodář, řádný už vůbec ne
                b) daně jsou státem uznaná loupež za bílého dne, nepodvolení se lupiči má za následek státní násilí
                Deficitní rozpočet je právě proto, navíc se krade více, než stačí podojením ovčanů přitéct.

                1. Opět se neshodneme
                  a) stát je hospodář, ale ne řádný –

                  Opět se neshodneme
                  a) stát je hospodář, ale ne řádný – ale to není problém prinicpu leč provedení
                  b) daně jsou nutné pro funkci společnosti – z něčeho se to platit musí – to je taková společnská odpovědnost, jako že děti můžou na školu zadarmo atd..(ano výběr daní pro vlastné blaho bez dalšího užitku je loupež)
                  deficitní rozpočet je, protože stát není řádným hospodářem a jedinci kladou své zájmy nad stát nad přípustnou mez, ono stát, rodina, firma, jednotlivec je ekonomická utilita, jen to nejde prostě slíbit, garantovat a zařídit, je to prostě obrovská práce a zodpovědnost

  2. žiadne emisie neboli (pôvodne) dôvodom!
    zalistujte si v

    žiadne emisie neboli (pôvodne) dôvodom!
    zalistujte si v USS, keď to tam bolo niekedy po 1973, ako to vložiť do ľubovoľného automobilu a ako to používať. aj so všetkými +/- z prevádzky. a s odhadom, že sa neušetrí nič. hoci v prahe už v tých časoch predávali na pumpách benzín s tak hnusným odórom pri výfuku …
    krátko po prevrate som bol v londýne a všimol si, že taxi nevypínajú motor a predsa necítiť smrad. čím to asi je?

  3. Start-stop systém vrchol šoliny technologickýho vývoje
    Start-stop systém vrchol šoliny technologickýho vývoje autodebilek jak zazdít elektromobily minulýho desetiletí posílá autopopelnice přesně tam kam autodebilky chtějí = NAŠROT :)))))))

    Pochopte že v jejich zájmu není aby vám autopopelnice 2000+ vydržela 20 let jako autopopelnice z 90tých let, ale naopak aby vám co nejdříve chcípla nejlépe těsně po záruce a do 10ti let ste od nich kupovali NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a zase NOVOU a futr dokola …. 😉
    Je vám to už jasný kam vás otroky ty bohatý autodebilky s nenažranýma manenažerama chtějí nahnat :)))))

    PS: Proto nepodporujte autodebilky! podporujte elektromobilky :)))) tam se nemá skoro co posrrr :DDDDD

    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/

  4. Ono to nevzniklo proto, aby se šetřila kapsa řidiče
    Ono to nevzniklo proto, aby se šetřila kapsa řidiče výdaji za palivo. Opravdu neušetříte tolik, kolik dáte navíc za servis. Vzniklo to proto, aby se šetřily plíce kolemjdoucích. Ve městě k nezaplacení. Alespoň do doby, kdy budou mít všichni elektromobil, nebo aspoň hybrid. Pochopím, že někdo nemá na nové auto a jezdí starou rakovinou, ale mít možnost šetřit lidem zdraví, ale raději ten systém vypínat může jen malej českej sobeček.

      1. Za studena určitě. Ale ty start-stop systémy se aktivují
        Za studena určitě. Ale ty start-stop systémy se aktivují jen za určitých podmínek. Tedy alespoň tak jak to znám třeba z Peugeota 309. Kažá automobilka to může mít implementované trochu jinak. Upřímně podobným způsobem argumentovlai zastánci odstranění filtrů pevných částic – vždyť je to pak stejně při regeneraci vyfoukne. Když sotjíte minutu a déle na červené, tak bych vsadil, že vyprodukujete více, než při startu. Každopádně přiznávám se, že nevím a věřím, že to nevíte ani vy, ale jeslti ano, tak odkažte na příslušné měření, bez toho je to z mé i vaší strany jen otázka víry a názoru. Pravdou jest, že start stop systémy vnikly hlavně kvůli tomu, aby vůz dobře dopadl při ne úplně realitu odrážejících emisních testech. Zrovna proto bych předpokládal, že ty emise dopadly líp s vypnutým motorem a opakovaným startem a tedy nebude pravda, že nejvíc škodlivin vzniká vždy při startu. Záležet bude na době jak dlouho je motor vypnutý. Ostatně od toho se bude odvíjet i jak moc mezi tím motor vychladne a jak moc se bude opětovným startováním ničit.

    1. Ne, ten systém vznikl proto, aby se (teoreticky) ušetřilo
      Ne, ten systém vznikl proto, aby se (teoreticky) ušetřilo pár gramů CO2 a automobilka se vlezla do limitu. Opravdu motivací výrobců nebylo šetřit plíce kolemjdoucích.

      A samozřejmě, spousta lidí to vypíná z důvodu vyšší zátěže pro motor a startér, logicky. Proto je do městské zácpy lepší (jak pro motor tak pro plíce) hybrid, který ani spalovák nespouští a ve městě jede na elektřinu, než nějaký start/stop.

      1. palec nahoru. Alespon nekdo znalej pomeru proc se vymyslel
        palec nahoru. Alespon nekdo znalej pomeru proc se vymyslel start/stop. ;o)

        Chvilku si pockam (myslim, tak max do 5let) a tyto stale startujici auta budou na vyhozeni rady soucastek. Bohuzel to dalsi kupujici asi nijak nepozna. Nejake pocitadlo startu to mit asi nebude. ;o)

        Moje plice jsou davno asi tytam z toho azbestu na skolach, panelacich, strechach chat, …. takze toto me asi uz moc nerozhodi.

        Musim se vzdy smat, kdyz vidim rano pri mrazech popojizdet auta v kolone a pokazde kdyz jim to nastartuje, tak jim dokonce pohasnou svetla, protoze je to proste kopr to stale starovani. Nehlede co na to rikaji ventilatory topeni ci klima.

    2. Přesně tak, ten sobeček si to vždy zdůvodní, proč stát
      Přesně tak, ten sobeček si to vždy zdůvodní, proč stát na uzavírce (kde vím, že z 90% budu čekat několik minut) čichat výfuk toho před sebou, na oplátku mu svítit do zrcátek a toho za sebou vykuřovat a ještě ho oslepovat brzovkama. Prostě český blábol: “Víš jak se ničí zářivka každým znovurozsvěcením? Raději ať to svítí celý den.” A tak dále, zdravý rozum a snaha neplýtvat je někde za hranicemi tohoto státu ovčanů.

    3. Omlouvam se predem, ale co je to za blabol? Vzniklo to proto,
      Omlouvam se predem, ale co je to za blabol? Vzniklo to proto, aby se setrily plice kolemjdoucich? ;o) To myslite vazne? Vite proc vznik start/stop system? Kvuli lidem to fakt neni. ;o) Nebudu to hledat, protoze na internetu je vse, ale pri zavadeni nejake prisnejsi normy EURO, dosel vsem vyrobcum dech a CO2 bylo moc. Motor, ktery vyrabeli proste se pod normu nedostal. Nekoho „chytreho“ ve vyvoji ale napadlo, ze ono se preci to CO2 meri v urcitem cyklu (dalnice, mesto, mezimesto, …) a v teto norme mereni je zapoctena i doba na stani napr na semaforech ve meste. No a zde je az ten duvod start/stop systemu. Co takhle po tuto dobu motor vypnout, tim padem zadne CO2 a tim padem se vejdu do CO2 normy a tim padem nemusim s motorem nic delat a dalsi EURO normu preziju s tim starym? ;o) To je ta pointa. Ne vase plice.
      Jinak uz jsem to tu nekde psal, ale zarnym prikladem je muj VW Touran 2,0TDI, ktery pro svuj modelovy rok NEMA start/stop system a to pouze z duvodu vybavy ac by ho jiz mel mit. Vsechny ho jinak jiz maji. Protoze ale v mem je vsechna vybava, tak konstrukterum nezbylo misto na tlacitko start/stop a tak tam proste neni.;o) To jen jan moc jim jde o vase plice. Dva totozne Tourany se stenym motorem a jeden ma systemu, druhy nema, protoze ma vice vybavy. Trosku nedava logiku, ne? V manualu je jen lakonicky napsano. Muze se lisit v navaznosti na vybavu. ;o)

Napsat komentář