Škoda Auto dál inovuje logistiku, zkouší inventurní dron

Škoda Auto pokračuje v implementaci technologií dle zásad Průmyslu 4.0. V hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi testuje dron, který je schopen z vzduchu identifikovat a počítat palety na vnějších plochách automobilky.

Autonomní dron při inventuře pomáhá s identifikací a počítáním palet. Jde o spolupráci Škoda Auto a české společnosti Robodrone. Pro precizní měření vzdáleností a rychlostí se využívá vysoce komplexní technologie.
foto: Škoda

Šestirotorový dron, vycházející z modelu „Kingfisher“ firmy Robodrone, létá rychlostí až 20 km/h a unese až pět kilogramů užitečné zátěže. Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně zcela autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách jedné z výrobních hal v Mladé Boleslavi. Data se následně předávají do IT-systémů logistiky, kde se dále zpracovávají.

Člen představenstva společnosti Škoda za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus zdůrazňuje: „Průběžně pracujeme na zvyšování efektivity našich každodenních výrobních procesů a ulehčování práce našich zaměstnanců. Dron ulehčuje a urychluje proces inventury. V budoucnu budou takové procesy probíhat zcela automaticky, což je i jedním z hlavních pilířů naší Strategie 2025“.

Jelikož se pozice palet pomocí technologie GPS nedá zjistit s dostatečnou přesností, je dron vybaven takzvanou technologií LIDAR (Light Detection and Ranging), která precizně měří vzdálenost a rychlost. Senzor LIDAR zaznamená až 300 000 obrázků za sekundu. Dron je navigován prostřednictvím 3D-mapy, vzniklé na základě této technologie, která zároveň rozpoznává a počítá palety pomocí algoritmů.

Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně zcela autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách jedné z výrobních hal v Mladé Boleslavi. Data se následně předávají do IT-systémů logistiky Škoda Auto, kde se dále zpracovávají.

Během aktuální zkušební fáze dron třikrát denně zcela autonomně zaznamenává počet prázdných palet na vnějších plochách jedné z výrobních hal v Mladé Boleslavi. Data se následně předávají do IT-systémů logistiky Škoda Auto, kde se dále zpracovávají.
foto: Škoda Auto

Taková technologie není zatím na trhu dostupná – Škoda Auto proto algoritmy vyvíjí společně s českou firmou Robodrone Industries přesně na míru pro tuto aplikaci. Automobilka do této technické inovace investovala zhruba 200 000 eur.

Zkušební provoz běží od začátku května. Ve střednědobém horizontu dron plynule přejde do pravidelného provozu – ve druhé fázi vývoje se „Kingfisher“ dočká i vlastního „hnízda“, kdy elektřinou poháněné zařízení bude autonomně létat do nabíjecí stanice. V ní bude i meteorologická stanice, která bude dronu poskytovat krátkodobou předpověď počasí.

tisková zpráva

17 Comments on “Škoda Auto dál inovuje logistiku, zkouší inventurní dron”

  1. Chtělo by to více podrobností. Takhle to vypadá, že borce
    Chtělo by to více podrobností. Takhle to vypadá, že borce s tužkou, papírem, štaflemi a dalekohledem (vyšší výbava tablet, ještě vyšší výbava tablet online) nahradil dron. Například mne hned napadne, proč se to počítá, když se ví, kolik palet dojelo a kolik součástek v nich, kolik se vyrobilo, a tím pádem kolik palet opustilo halo a čekají venku. Jako že někdo ty palety krade nebo si je bez identifikace půjčují sousední haly nebo se jedná o kontrolu zda je borci po vyprázdnění správně skladují nebo zda kontrolují jejich oběh a odvoz externími dopravci k dodavatelům…… Je to divné dělat 3x denně inventuru, což je k tomu jediná informace v článku. Prostě ten dron tam musí mít nějakou logiku systémovou i ekonomickou.

      1. Každá firma obhospodařující nad 1000 položek má ve
        Každá firma obhospodařující nad 1000 položek má ve skladu bordel, čím větší firma a komplikovanější skladovací systém, tím narůstá bordel exponenciálně,ale to je v pořádku, problém je, když bordel ovlivní výrobu (a že to někdy trvá, než na to dojde). Takže ano, nakonec mnohdy nezbývá nic jiného než najít ty, kdož přijdou a vše přepočítají v ruce

    1. Predevsim nemaji cesky mluvici lidi, kteri by ty palety
      Predevsim nemaji cesky mluvici lidi, kteri by ty palety obihali…
      A jestli si maji vybrat mezi nacerno zamestnanym rumunem, madarem a ukrajincem, ktery na otazku: „Kolik je tam dnes prazdnych palet?“ Odpovi „Ehemterelek babak!“ Coz v prekladu muze byt cokoliv vcetne „Vubec nerozumim hlavne at uz je padla!“….
      Tak je asi jednodussi naprogramovat drona…

Napsat komentář