Čeští studenti IT můžou urychlit nástup autonomních vozidel

Společnost Valeo se stala titulárním partnerem letošní akademické soutěže IT SPY. Ze všech letos obhájených diplomových projektů vybere ten, který zásadním způsobem přispěje k vylepšení počítačového vidění a zpracování dat ze senzorů.

Valeo, jedna z největších světových společností zabývajících se inovacemi pro automobilový průmysl, sází na české a slovenské studenty.
foto: Valeo

Valeo investuje ročně do vývoje 1,9 miliardy eur a v České republice má své vlastní vývojové centrum. Právě vývoj systémů pro autonomní vozidla vytváří jeden z nejzajímavějších IT trhů budoucnosti. Podle analytické společnosti Gartner bude stačit jen necelá dekáda, než autonomní technologie zcela ovládnou automotive trh. Každý technologický patent tak může mít v budoucnu značný dopad.

„V České republice se nachází jeden z našich největších testovacích polygonů pro testování autonomních systémů a každá dobrá myšlenka se tak může rychle dostat do ověřovacího procesu. Pokud se nám podaří dodat naším zapojením do IT SPY studentům odvahu, aby svým nápadům začali klást vyšší cíle, budu jedině rád. Bez nadsázky – čeští a slovenští studenti a absolventi mohou svými vědomostmi přispět k nástupu autonomních vozidel na světové silnice,“ zmiňuje Matouš Kostlivý za Valeo.

Valeo již dnes umožňuje studentům pracovat na projektech i v době studia v rámci svého R&D programu. Ten je určen pro studenty magisterského a doktorského stupně studia vysokých škol a je uzpůsoben tak, aby jeho účastník mohl zároveň studovat.

tisková zpráva

66 Comments on “Čeští studenti IT můžou urychlit nástup autonomních vozidel”

  1. Dobry den (nejen) Realisto, uz jednou jsem s Vami vedl
    Dobry den (nejen) Realisto, uz jednou jsem s Vami vedl polemiku na toto tema, tak se pridam i zde k Vasim odpurcum. 🙂

    Pisete, ze nikdo nebude financovat narocnou infrastrukturu. To jako ze dnes je infrastruktura lacina a ty bile pruhy jsou prilis drahe? Nebo mate na mysli elektronicke soucasti pro uroven 4? Podelite se prosim, co to obnasi na urcity usek silnice?

    Za posledni leta se siri urcity druh dopravnich nehod, kde ridic je pod vlivem, nedodrzuje rychlost, predjizdi na plne care nebo v neprehlednych mistech. Ruku na srdce, nestalo se Vam nekdy, ze jste za volantem udelal botu, nebo jel na tricitce 35? 🙂 Mne ano.

    Co se tyce pojisteni vozu, v CR to nebude problem, tady je opravdu pojistene vozidlo nikoliv ridic. Rekl bych, ze stejny model budou muset zavest i ostatni zeme. Nebojte, lidem se to urcite vyplati. A argument, ze prece nebudou platit za nekoho jineho…, taky nemate na vetsinu vyrobku dozivotni zaruku, takze platite, kdyz se po ni rozbije.

    Neverim, ze pocatecnim nasazenim samoriditelnych aut zmizi nehodovost. Z meho pohledu staci pro masivni nasazeni prokazatelne snizeni nehodovosti na 10 a mene procent. Proste se odevzdame stejne jako kdyz si sednete do letadla ci autobusu. Clovek ma reakcni limity daleko za limity stroje (rychlost svetla).

    K Vasemu vyberu stopy. Tvrdim, ze to neumi ani lide. Kazdy prejede pres kanal ci drobny vymol, spoust lidi nerespektuji znacku a i realny montazni hrb pri frezovani silnice. Hodne ridicu ma ocni vady, nekteri i dusevni. 🙁 Kdyz to vezmeme do dusledku, mozek je taky jen hmota, ktera je pospojovana urcitym zpusobem, takze projevuje znamky inteligence. My se snazime o algoritmy simulujici mozek – neuronove site. Takze umela inteligence neni o tom, ze vsechny mozne situace naprogramujete (to opravdu neni v silach lidskych programatoru), budete postupovat jako s vyvojem novorozenec – dospely. Naprogramujete smysly, reflexy a pocity (tim myslim rozeznani, co je spatne a co je dobre) a pak AI nechate ucit. Date mu ulohu a cil a doladujete ty smysly, reflexy a predevsim pocity (stejne jako to dela rodic nastavenim mantinelu). No a tim se AI vyviji. Jiste chapete, ze ma od cloveka nekolik vyhod – daji se kopirovat znalosti a zkusenosti nesrovnatelne efektivneji, nez jak to delaji skoly u cloveka. Je take rychlejsi jak clovek a ta se bude dale zvysovat. No a doufam, ze bude „poslusnejsi“ jak clovek (nebude porusovat zakladni instrukce (smysly, reflexy a pocity). Tim netvrdim, ze nektera „neposlusnost“ je spatna, proto bude hodne tezke nahradit cloveka ve vsem. Reknete mi, proc by AI nemohla od lidi prevzit neco tak jednoducheho, jako je rizeni auta, kdyz to zvlada temer kazdy clovek, a tudiz je to lehce naucitelna vec (na zaklade smyslu, reflexu, pocitu a pameti, ktera uchovava predchozi zkusenosti)? Navic, kdyz mame brilantniho ridice, ktery bez problemu a nehody driftuje mezi prekazkami (taky bych to chtel umet), tak toto „nadani a drill“ nelze snadno prenest na ostatni ridice narozdil od AI, protoze clovek je silene ale silene pomaly v uceni. No a AI muze simulovat i ve virtualnim prostredi se stejnou ucinnosti jak v tom realnem. Bohuzel ja kdyz o necem snim, jak skvele mi to pujde, tak v realu je to tristni.

    Verim, ze do roku 2025 nastane ten zlom, kdy si uvedomime, ze muzeme rizeni delegovat na AI, nejde totiz o to mit dokonaly ale daleko efektivnejsi system.

      1. Co obnasi ta infrastruktura navic?
        Jak jsem psal, dnes si

        Co obnasi ta infrastruktura navic?
        Jak jsem psal, dnes si platime povinne ruceni, proc bychom nemohli v budoucnu platit desetinu (ci mene) toho co dnes s tim, ze ve vozidle se povezeme a nebudeme jej ridit? Ti, co jej ridit budou, budou platit stejne penize jak nyni.

          1. povídá jeden Azték Španělovi,
            když ti říkám že

            povídá jeden Azték Španělovi,
            když ti říkám že neexistuje žádné zvíře které běží rychleji než já, tak tomu věř, běhám tady v pralese pro vodu už desítky let a jsem v tom nejlepší z celého pralesa a tak to snad musím vědět nejlépe a ty mi tu na nos věšíš nesmysly o nějakém zvířeti co se jmenuje kůň a že je rychlejší než já…..

              1. realista:
                tady nejde ani tak o ty fyzikální zákony spíš o

                realista:
                tady nejde ani tak o ty fyzikální zákony spíš o to, že je mimo moje chápání jak někdo může skálopevně tvrdit, že něco nemůže fungovat
                ale je fakt že lidi taky dřív tvrdili že nemůžou létat, a milion dalších věcí které jsou v dnešní době zcela běžné a často je zvládá ovládat i dítě z mateřské školky

                ale pokud tvrdíš že za 100let si školní dítě nepřivolá mobilem přes hlasové ovládání nějaké autonomní přibližovadlo které ho samo bez zásahu řidiče dopraví kam bude potřebovat tak můžu jen poznamenat počkejme si těch 100let a pak uvidíme kdo bude mít pravdu :-)))

                1. utopista:
                  Ale ano, právě o fyzikální zákony jde – jak

                  utopista:
                  Ale ano, právě o fyzikální zákony jde – jak nacpat energii do hmoty tak, abys ji opět mohl vytáhnout.
                  A hmota má své limity…

                  Přibližovadlo bude třeba běžící pás a ten pojede přes směrovací stanice. Chá, a nic volat nemusí, jen vyleze ze školičky a vleze do čehosi jako je lanovka, že…?

                2. Mate pravdu, hmota ma sve limity, vejde se do ni pouze jeji
                  Mate pravdu, hmota ma sve limity, vejde se do ni pouze jeji hmotnost vynasobena kvadratem rychlosti svetla energie. Treba antihmoty by byly potreba miligramy na cestovani po slunecni soustave. Jen jsme tim chtel nastinit ty fyzikalni limity.

          2. Vzdyt jsme psal, ze povinne ruceni bude platit majitel auta,
            Vzdyt jsme psal, ze povinne ruceni bude platit majitel auta, jak je to doposud. Casem se jen urci, jaka castka bude pri samorizeni a ja pri vlastnim rizeni (ta bude rozhodne vyssi).
            Zapomel jste mi riic, co draheho obnasi ta infrastruktura navic pro samoriditelna auta.

            1. Pavel K:
              Jo ahá – takže „se určí“ a máš hotovou

              Pavel K:
              Jo ahá – takže „se určí“ a máš hotovou odpověď. No jasně, a rozlišovat to bude kdo?
              = = = = =
              A „…co draheho obnasi ta infrastruktura navic pro samoriditelna auta….“ – ?
              Velké množství signalizace, náročnou údržbu.
              Budem se o tom bavit podrobněji?
              Mám zkušenosti z provozu…

              1. Stejne jako se dnes urcilo, ze majitel vozidla musi platit
                Stejne jako se dnes urcilo, ze majitel vozidla musi platit povinne ruceni, nevidim v tom problem.
                Rozlisovat s eto bude stejne, jako pojisteni u Allianz (cim mene auto najede, tim mene plati) – cestnym prohlasenim (fotkou). Pokud clovek zalze, je to podvod. Samoriditelne auto jiste bude mit zaznamy, zda mu nekdo saha do rizeni, takze se bude dat prokazat, zda clovek podvadi.
                Poucte me, prosim, jaka signalizace navic bude potreba pro samorizeni urovne 5. Rad si rozsirim obzory.

                1. Jestli a jaka extra signalizace bude nutna pro L5 dneska nikdo
                  Jestli a jaka extra signalizace bude nutna pro L5 dneska nikdo nevi, protoze takove vozidlo pro bezny provoz zatim neexistuje (i to Waymo je pokud vim L4 diky geofencingu).

              2. Sakra jasně že podrobněji. Zatím jediné co jste tu
                Sakra jasně že podrobněji. Zatím jediné co jste tu vyplodil, je nadhození několika problému, k nímž jste si sám udělal závěr, že to nejde a nikdy to nepůjde. Tak prosím zkuste jednou vyplodit příspěvek, který bude alespoň trochu přínosný. Nemůžu psát za všechny, ale za mě jste tu doposud jen prudil. Zkuste to změnit a podělit se o vaše zkušenosti z provozu (tedy doufám, že jste tím nemyslel, že najedete v autě 20 tisíc km ročně a tím jste zkušený v oblasti pokročilých asistenčních systémů).

  2. „….studenti a absolventi mohou svými vědomostmi přispět
    „….studenti a absolventi mohou svými vědomostmi přispět k nástupu autonomních vozidel na světové silnice,“ zmiňuje Matouš Kostlivý za Valeo…..“

    Ten člověk povídá nesmysly.
    Žádné autonomní řízení na silnici nebude, protože nikdo nebude financovat tak náročnou infrastrukturu.

                1. Co je proboha senzačního na informativním článku o tom,
                  Co je proboha senzačního na informativním článku o tom, že dnes v noci vydala Tesla update s funkcí propojení navigace a autopilota. Jasně, není to plnohodnotné, ale tisíce lidí už s tím co bylo předtím dává běžně 98+ % tras na současných silnicích bez náročné infrastruktury.

                2. Jiří_Švarc:
                  Totální nesmysl – jakých
                  „…běžně 98+ %

                  Jiří_Švarc:
                  Totální nesmysl – jakých
                  „…běžně 98+ % tras na současných silnicích bez náročné infrastruktury….“
                  …???
                  Neexistuje ani zařízení, které by umělo vybírat stopu pro vedení vozidla, natož cokoliv složitějšího.
                  A nezkoušej tu vytahovat nějaké tzv. „asistenty“, co někde snímají bílý pruh na vozovce nebo chytaj odrazy od poletujícího alobalu…

            1. realisto čím můžeš podpořit svoje tvrzení?
              vedle u

              realisto čím můžeš podpořit svoje tvrzení?
              vedle u sousedů bylo samozřejmě myšleno vedle u sousedů v mléčné dráze (pár tisíc let technického pokroku…) ty jsi asi myslel vedle u sousedů v Rakousku, Německu, ale pochybuji že tam jsou o pár tisíc let kupředu v technickém vývoji, maximálně o 10let

                1. :-)) jasně bez důkazu ani ránu,
                  dříve taky vědci tvrdili

                  :-)) jasně bez důkazu ani ránu,
                  dříve taky vědci tvrdili že Země je široko daleko jediná v obyvatelném pásmu (správná teplota,voda,atd)
                  dneska se už ví že takových planet jsou tisíce akorát jsou pro nás tím pomalým cestováním trošku z ruky
                  indiáni při objevování Ameriky taky neměli určitě ani páru natož nějaké důkazy že na opačné straně Země jsou Španělé dokud tam jednoho dne nepřistáli,
                  a nikde není řečeno, že dnešní lidé nejsou pouze v pozici těch indiánů akorát cca o 400let později

                2. utopista:
                  Jenže to, co jsi tu napsal, nic nemění na

                  utopista:
                  Jenže to, co jsi tu napsal, nic nemění na faktech, která jsem uvedl. Důkaz dosud nebyl nalezen.
                  A co se týká tzv. autonomního řízení, jde jen o teorii a marketingem podepřenou kampaň – v reálu je takový provoz na pozemních komunikacích nemožný.
                  Vytvořit infrastrukturu pro něco takového je příliš drahá záležitost, navíc těžko převezme výrobce odpovědnost za provoz takového vozidla.

                3. jojo realisto máš svým způsobem pravdu
                  potíž je v tom

                  jojo realisto máš svým způsobem pravdu
                  potíž je v tom že ty jsi v pozici toho indiána, já naopak v pozici Španěla :-)))
                  až uvidíš Santa Mariu tak snad už nebudeš překvapený

                4. utopista:
                  Nikoliv. Já vycházím z faktů, ty z dohadů a

                  utopista:
                  Nikoliv. Já vycházím z faktů, ty z dohadů a snů.
                  Důkaz objeven nebyl.
                  A k věci:
                  Autonomní řízení = nesmysl už kvůli nemožnosti výběru stopy.

                5. Jak může být nemožné něco, co už je nasazené v
                  Jak může být nemožné něco, co už je nasazené v reálném provozu? 😀

                6. Jiří_Švarc:
                  V reálném provozu nic takového nasazeno

                  Jiří_Švarc:
                  V reálném provozu nic takového nasazeno není, voidlo řídí ŘIDIČ.

                7. Ne, řidič jenom kontroluje a přebírá řízení v těch
                  Ne, řidič jenom kontroluje a přebírá řízení v těch 1-2 %, kde si autopilot (zatím) neporadí. V 98-99 % případů si dokáže sám zvolit stopu i na silnicích bez středové linie.

                8. Jiří_Švarc:
                  Lžeš – ŘIDIČ je odpovědný za řízení

                  Jiří_Švarc:
                  Lžeš – ŘIDIČ je odpovědný za řízení vozidla, nic víc.
                  Žádné procento, žádné přebírá – pokud chceš oponovat, ukaž, který výrobce tohle vydal.
                  A nezkoušej cokoli o výběru stopy, protože pro ten je nutná i předvídavost situace – takovou věc nemůže řešit žádné zařízení, protože nezapracovává např. změnu vlastností povrchu vozovky při náhlých změnách počasí apod.

                9. Svezte se realisto reálně Teslou Model X. Já dal na toho
                  Svezte se realisto reálně Teslou Model X. Já dal na toho jejich autopilota/asistenta Ostravu Bohumín a zpět s rukama na kolenou. Včetně parkování. Zklamala jen při návratu, když chyběla bílá čára u krajnice. Novější verze už si ji umí dopočítat a jedou dál jakoby nic, tahle zpomalila, vyzvala k převzetí řízení a když jsem to neudělal, zastavila na kraji a spustila varovná světla. Až jsem auto manuálně rozjel a čára se objevila, znovu nabídlo přechod na asistenta/autopilota.

                10. Radovan:
                  Vozidlo ovšem stále řídí řidič, veškeré

                  Radovan:
                  Vozidlo ovšem stále řídí řidič, veškeré pomůcky v podobě „asistentů“ a podobně jsou jen další krámy na kšeft. Pokud trakař někoho sejme, trestán bude RIDIČ.

                11. A co má být? To jako demontujeme z aut posilovač brzd a
                  A co má být? To jako demontujeme z aut posilovač brzd a budete chodit do posilovny, abyste nohama zvládl fakt dupnout na brzdy? Nebo posilovač řízení a budete mít paži jako stehno a pracky jako lopaty, abyste otočil koly čehokoliv nad 1 tunu? Nebo i takové „blbiny“ jako je vrácení páčky směrovky po ukončení odbočení a navrácení kol do přímého směru jenom proto, že to není plná autonomie a za nedobrzdění, nezvládnutí odbočení a nevypnutí blinkru je stále zodpovědný ŘIDIČ?

                12. Radovan:
                  1.
                  Posilovač brzd není třeba vyndat, zvláště

                  Radovan:
                  1.
                  Posilovač brzd není třeba vyndat, zvláště pokud vozidlo JE stavěné na to, aby tam ten posilovač musel být (u některých vozidel byl třeba na přání).

                  2.
                  Mám vůz vyšší střední třídy BEZ posilovače řízení, nijak mi nevadí, že tam není.
                  Když jsem nechal řídit známého, ještě si mlaskal, jak prý to řízení pěkně jde, jistě mám posilovač v cajku.
                  Pokud je vše správně nastaveno a nepoškozeno, to auto se obejde bez posilovače.
                  Ale pokud půjde o trakař, kde je posilovač nutnost, nač jej vyndavat…?

                  3.
                  Zpětný vypínač směrových světel od volantu je stará věc – vcelku k něčemu dobrá, někdy nutno jí usměrnit rukou.

                  4.
                  „…navrácení kol do přímého směru…“
                  – co to je…?

                  5.
                  Brzdí řidič, pokud nedobrzdí, je to blb a nemá na silnici co dělat.

                  6.
                  „…nezvládnutí odbočení…“
                  – co to je…?
                  Pokud někdo neumí odbočovat, nemá na silnici co dělat.

                  7.
                  „…nevypnutí blinkru …“
                  Je tam optická i akustická kontrola.

                  Ještě něco…?

                13. Nevím, co rozebíráte. Zjevně jste nepochopil, že se
                  Nevím, co rozebíráte. Zjevně jste nepochopil, že se bavíme o tom, jak postupně systémy nahrazují řidičem do jisté doby rutinně vykonávané operace. Třeba řazení s meziplynem, namátkou. Ano, veteránisti to mají rádi. Ostatní ne.

                  P.S. A pokud bezprostředně odpovídáte, opravdu není potřeba označovat znovu pisatele příspěvku, na který reagujete. I tady zasáhl automat a je ve vlákně jasně vidět, že odpovídáte na něj. Je to jako u těch aut.

                14. Radovan:
                  1.
                  Rozebírám zcela konkrétní body.
                  2.
                  Ne,

                  Radovan:
                  1.
                  Rozebírám zcela konkrétní body.

                  2.
                  Ne, posilovač brzd či posilovač řízení nenahrazuje operaci PROVEDENOU ŘIDIČEM.

                  3.
                  U řazení s meziplynem je to na dlouhou diskusi – kdo umí, tomu se v krizovkách hodí.
                  Synchron = pomocné zařízení. Sice v tomto případě nahradil část úkonů, ne ale celou operaci. Tu nahrazuje až automatická převodovka (a ta má opět krom výhod své nevýhody…).

                  4.
                  Ale já vím dobře, proč označuji, komu adresuji.
                  Jednak je to pěkně vidět na náhledu posledních příspěvků a umožňuje rychlejší orientaci v celém fóru a za další když se objeví další příspěvky od dalších uživatelů v samotném jednom tématu, je stále přehlednost vyšší.
                  Nehledě k tomu, že třeba u jiných fór (takový mnoha „inteligentními“ kecaly velmi oblíbený Jaroš (dfé..) pokud někdo tu adresaci nepoužívá, nastane tam chlív asi tak po pátém „zalomení“, kdy odražení zleva skončí a dál se štosuje už jen rovně pod sebe.
                  = = =
                  Jsem odchován technikou a provozem, signalizací a směrováním k bezpočnosti; někdo jiný je třeba naopak veden jen touhou po rychlém zisku, leností udělat pohyb navíc, tendencemi podléhat jakýmkoli módním trendům, bulvárním výkřikům atd…

                15. No vidíte, když „Jste odchován technikou a provozem,
                  No vidíte, když „Jste odchován technikou a provozem, signalizací a směrováním k bezpočnosti;“ tak byste mohl z textu pochopit, že poslední „že to není plná autonomie a za nedobrzdění, nezvládnutí odbočení a nevypnutí blinkru je stále zodpovědný ŘIDIČ?“ navazuje na předchozí otázky. Takže není potřeba tyto pojmy rozebírat, nýbrž ony pouze upozorňují na fakt, že čehokoli z uvedeného se dopouští auto, jest odpovědností řidiče samého, nikoli vozidla. To však neopravňuje nás k závěru, že všechna tato vylepšení vozidel pošleme k šípku jen proto, že jsme revolučně nepřešli ihned k plné autonomii, na řidiči plně nezávislé.

                16. Radovan:
                  Místo aby opravdu řídil, bude se věnovat

                  Radovan:
                  Místo aby opravdu řídil, bude se věnovat čemukoli jinému a pak najednou aby hlídal, jestli něco neselhává.
                  Co kdyby najednou se rafnul nějaký hloupý SW/HW, a prásk!
                  Tak…?

                17. Buďte demokrat a svobodný člověk! Odhoďte bolševické
                  Buďte demokrat a svobodný člověk! Odhoďte bolševické myšlení a rozhodování, co lidem dát a co ne, protože by si mohli být náhodou nebezpeční. První, co se údajně díval na filmeček a pak podjel návěs, to ukázal všem ostatním dostatečně plasticky a v barvách. Je to jejich svoboda a jejich zodpovědnost, svěřit se asistentům. I ten pitomý obyčejný posilovač, v okamžiku kdy selže při brzdění za kolonou, znamená prásk. Pokud nechcete, nemuseli jsme kdysi vylézt z jeskyně ani slézt ze stromu. Obojí bylo životu nebezpečné…

                18. Radovan:
                  Bez posilovače se brzdit dá, vyžaduje to sílu

                  Radovan:
                  Bez posilovače se brzdit dá, vyžaduje to sílu (pokud nejde o vozidlo stavěné i na použití bez posilovače).
                  Na silnic nejsi sám – asi ti nedošlo, že tě může sejmout debil, který dělá, co nemá, protože mu to přemíra svobodemomarketingu umožnila.

                19. Nasi meli T613, kdyz clovek vypnul motor a po trech seslapnuti
                  Nasi meli T613, kdyz clovek vypnul motor a po trech seslapnuti brzdy uz nepomahal posilovac, tak jste rozhodne nedokazal zabrzdit tak razantne jako s nim (brzdna draha rozhodne dvojnasobna). A to nejsem zadnej skripkac.
                  Ano, na silnici je spousta debilu a osttani lide, kteri se obcas nejvenuji rizeni na 100%, a proto je potreba je nahradit samoriditelnymi vozy, aby bylo bezpecneji. 🙂

                20. Viz výše.
                  Co se debila co se mne snaží sejmout týče,

                  Viz výše.

                  Co se debila co se mne snaží sejmout týče, není to žádná přemíra „svobodemomarketingu“, je to jen normálně nefunkční STK, policie, správní úřady a další státem na naše daně zřizované a provozované instituce. Většinou jde o debila co by na to auto normálně neměl, kdyby nestálo pár grošů protože prošlo jen úplatkem STK, co by ho měla při prvním přestupku lapnout policie, kdyby se věnovala bezpečnosti a plynulosti provozu a ne buzeraci a kdy by správní úřady takového člověka nepustily vůbec do provozu díky nevydání řidičského oprávnění podivnou autoškolou. Jinak se mne denně snaží sejmout alespoň 3.

                21. Uplne stejne muze ridice chytnout infarkt ci jiny zachvat.
                  Uplne stejne muze ridice chytnout infarkt ci jiny zachvat. Takovy SW/HW bude prochazet testy, najezdi miliardy kilometru. A jak Radovan poznamenal u TMX, pokud neco nastane, nebo si auto nebude vedet rady, zastavi.

                22. Radovan:
                  … a ještě na tohle bych rád dostel

                  Radovan:
                  … a ještě na tohle bych rád dostel odpověď:

                  4.
                  „…navrácení kol do přímého směru…“
                  – co to je…?

                23. bože ty jsi trubka, teda vlastně pružina…
                  to máte u

                  bože ty jsi trubka, teda vlastně pružina…
                  to máte u lampasáků takový samý starý herky co nemají pružiny ?
                  pusť volant v nízké rychlosti a uvidíš co se stane, auto přestane zatáčet, ale pokud nemáš ani posilovač, tak nebudeš mít ani ty pružiny

                24. Pokud jde o posilovač, ten posiluje, nikoli nahrazuje
                  Pokud jde o posilovač, ten posiluje, nikoli nahrazuje činnost řidiče. V případě problémů se dá jet i bez něj. Není-li však přímé mechanické spojení paží s koly či nohy s brzdami v kolech, pak jde o sic líbivou, avšak časovanou zbraní hromadného ničení. Vzpomeň na ukončení podpory pro různé operační systémy. Jak to bude s automobily? Jak dlouho bude garantována bezpečnostní podpora a ze strany koho po případném bankrotu automobilky a rozutečení vývojářů? Co potom s neupotřebitelným šrotem, který si bude dělat co se mu zlíbí, zaparkovanému v garáži? Má otřesná zkušenost s eGolfem, kdy ač zařazena zpátečka se vůz rozjíždí dopředu proti sloupu veřejného osvětlení jen můj názor na věc posílil.

                25. Ale to se mýlíte. Setsakra nahrazuje činnost řidiče.
                  Ale to se mýlíte. Setsakra nahrazuje činnost řidiče. Zkuste si sednout do tisícovky embéčka a zabrzdit. Nedej bože do Spartaka nebo čehokoli staršího. Ten rozdíl je nebetyčný.
                  Proč řešíte, co nikoho netrápí? Jejich rozhodnutí, jejich peníze. Co mají říkat majitelé vozů Simca, Trabant, Wartburg, Rover, NSU a tisíce dalších značek, kterým skončila HW podpora, a to neměli mnohdy ani ten posilovač?
                  Taky zapomínáte na to, že se stále bavíme o asistentech, kde rovněž můžete jet bez nich, pokud to ještě budete umět a v okolním automatizovaném provozu reálně zvládat.
                  Vaše otřesná zkušenost s eGolfem je určitě výmysl, to by se přece německé preciznosti a náskoku díky technice (já vím, to je Audi, ale ze stejného chvástavého koncernu) nemohlo nikdy stát. Určitě byla chyba mezi volantem a sedadlem 🙂

                26. Radovan:
                  „…Setsakra nahrazuje činnost řidiče…“
                  —-
                  NE,

                  Radovan:
                  „…Setsakra nahrazuje činnost řidiče…“
                  —-
                  NE, nenahrazuje – v obou případech nutno obsluhovat pedál brzdy.

                27. Posaďte do staré tatrovky blondýnu 50 kg a nechte ji
                  Posaďte do staré tatrovky blondýnu 50 kg a nechte ji šlapat brzdu. A pak tam dejte posilovač. Určitě zaznamenáte rozdíl. Proč si myslíte, že ženy dnes mohou řídit autobusy a trolejbusy, dokonce i kamiony? Protože posilovače.

                28. No pokud půjde do konce mého života o asistenty – tedy
                  No pokud půjde do konce mého života o asistenty – tedy zodpovědnost řidiče, pak jsem částečně v klidu. Rodina bude mít po kom vymáhat náhradu jako rovný s rovným – nepůjde-li o Janouška.
                  Pokud skončí HW podpora, tak to rozeberu a holt za obětování fůry času to vyrobím, nebo si nechám vyrobit. Ale SW není takto řešitelné.
                  😉 ten egolf sedí, fakt jsem si to vymyslel a se mnou tři jiní řidiči v jeden den. Není to možné, jediného na nebesích se také nedoporučuje zpochybňovat. Schválně, možná na nějakém srazu se to povede zopakovat.

                29. Supr věc pro autonomní vůz. Což Tesla není. Stalo se Ti
                  Supr věc pro autonomní vůz. Což Tesla není. Stalo se Ti Radovane, alespoň 1x v životě, že Ti PC zhavarovalo na vir nebo jiný zásah z Internetu? Máš pod kontrolou své IP kamery? Na PC svět neleží, ale v automobilu jde o sekundy a závisí na nich lidské životy. Plná soustředěnost řidiče a schopnost fyzicky ovládat vůz (než bezpečně zaparkuješ u krajnice) je dle mého základ kterého nejsem ochoten se vzdát.

                30. Třeba včera mi zmizela z jednoho z PC pošta. Pravidelně mi
                  Třeba včera mi zmizela z jednoho z PC pošta. Pravidelně mi ti pomatenci z MS posílají různé aktualizace, které pravidelně způsobují havárie různých služeb na PC. IP kamery nemám, kamery na PC nám děti preventivně všechny zakryly posouvátky, po jakémsi školení ohledně kybernetické bezpečnosti ve škole :-).
                  V automobilu jde o sekundy, které obvykle vyhodnocují nedokonalí lidé. Proto jim pomáhá čím dál tím více technika, která z nich snímá rutinu. Jinak je to věcí vkusu každého jednoho soudruha, zda bude řadit s meziplynem nebo používat jednostupňový automat s rekuperačním brzděním. Mám spoustu známých, co se nakonec meziplynu vzdali, ale kvedlačku nechtějí dát za živého boha. Takže bych to nechal na nich, já si tesláckých věcí užívám. Ostatně obyčejný tempomat jsem už před 10 lety přivítal jako osvobození.

                31. Rekl bych, ze srovnavat viry v PC se „zavirovanim“ AI je
                  Rekl bych, ze srovnavat viry v PC se „zavirovanim“ AI je nemozne. To jako ze umela inteligence nepozna, ze se ji nekdo snazi napadnout? To jako ze vyvojari nebudou toto testovat (= naucit) a i treba nepostavi 2 umele inteligence proti sobe, aby se pokusili „zavirovat“? Ja se vic bojim lidi s „virozou“, co predjizdi v zatacce.

                32. A proc by nemela AI jit zavirovat. V dusledku to neni nic
                  A proc by nemela AI jit zavirovat. V dusledku to neni nic jineho nez hromada bytu a cast z nich jde prepsat (samozrejme to vyzaduje jiste znalosti, ale nevidim, proc by to mel byt principialni problem). Resp. ochrana je principialne stejna jako u kazdeho jineho programu.

                  Osobne bych videl daleko vetsi potencialni riziko v „zavirovani“ souboru testovacich dat (napr. podstrceni par obrazku: jed tam, kde vidis „zlutou prdel“). Vzhledem k vlastnosti neuronek to na natrenovane nejde poznat, ale naraz se vsechna auta sjedou u mekace. V horsim pripade bude vysledkem auto nabourane ve vodikovem stojanu, aby nekteri dosli sve vytouzene vodikove katastrofy.

                33. Podle meho by mela byt AI odolnejsi na zavirovani kvuli jeji
                  Podle meho by mela byt AI odolnejsi na zavirovani kvuli jeji schopnosti takovy utok detekovat. Ale nejsem bohuzel odbornik na AI, ac bych moc rad se na jeji vyvoji ucastnil.

                34. Dost by me prekvapilo, kdyby AI trenovana na rizeni auta umela
                  Dost by me prekvapilo, kdyby AI trenovana na rizeni auta umela detekovat pocitacove utoky (a naopak).

                  Spis bych cekal, ze na urovni auta bude neco relativne jednoducheho jako podepsany zavadec a podepsana binarka a nejaka komplexnejsi ochrana se bude resit na hranici VPN, do ktere jsou ta auta pripojena. Plus samozrejme sandboxnuty infotainment, aby se z nej nedalo dostat do ridici casti auta.

                  Ale z principu veci jsou vzdycky utocnici o krok napred, takze dokonala ochrana neexistuje. Ani ten pocitac zality v betonu bez pripojeni (model „nenapadnutelnoisti“ za mych studii) uz neni to, co byval, jsou ruzne utoky vyuzivajici vyzarovani obrazovky, fluktuace odberu…

                35. A ktery autopilot „v 98-99 % případů si dokáže sám
                  A ktery autopilot „v 98-99 % případů si dokáže sám zvolit stopu i na silnicích bez středové linie“?
                  Protoze Autopilot od Tesly to urcite neni. V mistech bez delici cary bud nejde aktivovat vubec nebo bere celou silnici jako jeden pruh a jede suverenne prosredkem.

                36. A ktery autopilot „v 98-99 % případů si dokáže sám
                  A ktery autopilot „v 98-99 % případů si dokáže sám zvolit stopu i na silnicích bez středové linie“?
                  Protoze Autopilot od Tesly to urcite neni. V mistech bez delici cary bud nejde aktivovat vubec nebo bere celou silnici jako jeden pruh a jede suverenne prosredkem.

                37. Podle toho, co je videt na displeji, tak to pruh spiny
                  Podle toho, co je videt na displeji, tak to pruh spiny uprostred zrejme povazuje za delici caru. To, stejne jako pokud je uprostred spoj, jak se poklada asfalt ve dvou pruzich, obcas funguje.

                  Ale hadat se nebudu, proste moje osobni zkusenost je jina. Treba to okomentuje nejaka vetsi autorita s vetsim najezdem.

Napsat komentář