V Ostravě-Svinově byla dokončena výstavba první stanice pro ultrarychlé nabíjení elektrobusů v České republice.
foto: Ekova.cz
Stanice je součástí dodávky prvních dvou elektrobusů, které Ekova Electric vyrobila na zakázku pro mateřský Dopravní podnik Ostrava, poté, co uspěla ve výběrovém řízení. Nové elektrobusy už několik týdnů úspěšně testují nabíjení ve standardu opportunity charging i jízdy na lince č. 64 – zatím bez cestujících.
NEPŘEHLÉDNĚTE V Českých Budějovicích bude jezdit 11 nových elektrobusů, nákup pokryje z velké části EU
Trasa linky 64, na kterou budou elektrobusy po předání ostravskému dopravnímu podniku nasazeny v pilotním projektu, vede od svinovských mostů (dolní zastávka) do klimkovických sanatorií. Jízda do Klimkovic (11,5 km) zabere zhruba 22 minut, zpáteční jízda 11,8 km trvá cca 26 minut.
Po návratu do Svinova se bude elektrobus u nové stanice nabíjet, aby mohl neprodleně zahájit další přepravu cestujících na lince. Samotné nabíjení, které umožní až hodinovou jízdu, trvá pouhých 5 minut (300 vteřin).
Proces nabíjení je zajištěn po příjezdu elektrobusu ke stanici obousměrnou komunikací infračerveným přenosem a po propojení nabíjecích kontaktů po metalickém vedení. Řidič musí zastavit na předepsaném místě, připojení pantografu, který je součástí nabíjecího stojanu, probíhá v automatickém režimu.
Řidič pouze stiskne tlačítko rychlonabíjení na přístrojové desce autobusu, kde také může sledovat stav nabití trakčních baterií. Po ukončení nabíjení se pantograf automaticky odpojí. Řidiči se nemusejí obávat, že by odjeli od stanice v době nabíjení. Po tuto dobu je jízda blokována a je povolena, až když pantograf vyjede do horní polohy.
EKOVA ELECTRON – technická specifikace.pdf
http:/
EKOVA ELECTRON – technická specifikace.pdf
http:/ /ekova.cz.web1.relaxhosting.cz/uploads/assets/e2bd154a-d168-4fe1-afdb-4628c1159f83.pdf
Očekával bych od redakce trochu vlastního zájmu a tedy uvedení techto parametrů..
Off
Info o nabíjení-
Ve Šternberku vše zdarma a bez čipu
Off
Info o nabíjení-
Ve Šternberku vše zdarma a bez čipu a Polyf.., jak na DC tak i AC a asi tak i bude, protože jak jsem tam stál, tak na stojanu není nálepka „spolufinancováno EU“ ale jen ČEZ a Kaufland.
Hodoním zpolatněn, ovládáno čipem a Polyf.. všechny konektrory
Břeclav – přes EVmapa – zdarma.
Na Slovensku má GreenWay nabíječky DBT na konektoru CCS zdarma – ověřeno, Chademo a mennekes zpoplatněn,
ostatní jsou zpoplatněné a ceny mě vychází na cca 12Kč/kWh tedy 0,13Eur/min, pozor na nabíjení nad 80% baterky!
Nějak mi nezapočítaly paušál 5 Eur za použití nabíječky.
ZSE má ceny za kWh, DC 0,39E a AC 0,13E
Nabíjel jsme na AC asi 2 hodiny a kWh mě vyšla na 5,15 Kč, 5,45kWh mně stálo necelých 30 Kč, 1,11 Eur.
Tak „zajímavé“, ale mě se stejně víc líbí to české
Tak „zajímavé“, ale mě se stejně víc líbí to české řešení konečné se střechou proti dešti a sněhu, kde se přez stropní kolejnice můžou nabíjet minimálně 3 autobusy pouze vysokou rychlostí čili 10 minut.
Ovšem městské elektrobusy s malou baterií, která zvládne rychlé a velmi časté nabíjení, je zcela jasně ideální.
A je to tady. Padlo další dogma elektromobiliy – délka
A je to tady. Padlo další dogma elektromobiliy – délka nabíjení. Doba nabíjení se přestává měřit v hodinách, ba dokonce v minutách. Stačí nám k tomu vteřiny.
Fakt je, že i já, stejně jako ten ebus, za 300 vteřin nabiju na cca 25 km.
Ale to se mýlíte, to dogma nepadlo, to nikdy nebylo. Docela
Ale to se mýlíte, to dogma nepadlo, to nikdy nebylo. Docela by mě zajímalo, co jsou tam za baterky a jaká je účinnost dobíjení – s vysokým výkonem dobíjení, klesá životnost (rapidně) a kapacita baterie (o desítky procent) a zároveň jsou ztráty. Výrobci článků ne bez důvodně dělají životnostní testy s parametry např. Ch/DCh 0,5C/0,7C, mnohdy 0,2C/0,3C. Jediné, co to umí jsou LTO, ale tam je zase ten rozdíl, že mají vysokoou cyklickou životnost, že je docela kde brát, pokud má baterka v optimálu 1000 – 1500 cyklů, tak vyžaduje jiné zacházení
nic jiného než LTO tam být nemůže.
nic jiného než LTO tam být nemůže.
Skoda ze tu neni zminka jednim souvetim to bat.je xykWh a
Skoda ze tu neni zminka jednim souvetim to bat.je xykWh a chlazena dusikem.
Treba priste.
a kde to má skrytý spaľovací motor? pretože to predsa
a kde to má skrytý spaľovací motor? pretože to predsa nejde jazdiť na baterky! obyčajný prehrávač ich vybyje razdva a čo taký autobus!
nééé vůbec to nejde jezdit na baterky, musí se furt
nééé vůbec to nejde jezdit na baterky, musí se furt zlatit bubákům vodovodní kohoutky a čuchat raka to je jasný od ropáckých prasat co zradili přeci 😉
a když to nejde jezdit na baterky proč se tedy debilové
a když to nejde jezdit na baterky proč se tedy debilové nakupují debilní vodíkový autobusy?? :)) zase korupce, kdy už se za to bude věšet ;))
5 minut nabíjení na 1 hodinu jízdy ?! Hustý ! Myslím, že
5 minut nabíjení na 1 hodinu jízdy ?! Hustý ! Myslím, že v tomto směru padlo jakékoli omezení co se týká dojezdu elektrické hromadné dopravy.
Co se týká kilometrů je to 25km / 5 minut. Pro MHD asi naprosto v pohodě.
Copak pět minut! Ale jenom 300 vteřin !!!
Palec vzhůru !
Copak pět minut! Ale jenom 300 vteřin !!!
Palec vzhůru !
Bude to vypadat takhle:
Čas: 00:00 Elektrobus přifrčí do
Bude to vypadat takhle:
Čas: 00:00 Elektrobus přifrčí do boxu ála Ferari F1. Vysune pantograf
Čas: 01:30 Mechanici mění všechna kola
Čas: 02:00 Bába z WC odvedle opláchne přední sklo
Čas: 02:10 Pod autobusem se nanápadně odsune mříž od kanálu
Čas: 02:20 Chlápek z kanálu vystrčí tajně tankovací hadici
Čas: 04:30 Končí vyskorychlostní tankovaní dieslu, borec zasune mříž a zmizí v podzemí.
Čas: 05:00 Šofér típne vajgla, zasune se pantograf, bába z WC zvedne lízátko, prudký start… výbuch…..
Super!
Super!