ČOI začala kontrolovat nabíjecí stanice pro elektromobily

Česká obchodní inspekce provedla během června a července tohoto roku první kontrolní akci zaměřenou na dodržování právních předpisů, které se týkají nabíjecích stanic pro elektromobily.

Zdá se, že elektromobily se konečně dostávají do pozornosti státních orgánů. Mezi prvními je ČOI.
foto: ČOI

Česká obchodní inspekce provedla v měsíci červnu a červenci roku 2018 první kontrolní akci zaměřenou na dobíjecí stanice pro elektromobily. Vzhledem k doposud malému počtu provozovaných elektromobilů na území ČR je i počet dobíjecích stanic rozmístěných v kontrolovaných oblastech relativně malý.

V období 11. června až 3. srpna 2018 bylo provedeno 7 kontrol. Kontrolováno bylo 5 typů dobíjecích stanic provozovaných 6 různými subjekty. V rámci této akce bylo ověřováno plnění požadavků pro uvedení výrobků na trh a jejich provozu. Jednalo se například o kontrolu průvodní dokumentace k výrobku, kde nedostatky nebyly nezjištěny. U každé dobíjecí stanice byly k dispozici informace o kompatibilitě s elektrickým vozidlem a účtované ceně.

Současně bylo u veřejně přístupných dobíjecích stanic umožněno uživatelům elektrických vozidel jednorázové dobití, bez uzavření smlouvy s provozovatelem, která by je vázala nad rámec tohoto jednorázového dobití (ve smyslu § 6q odst. 1, 4, 5 zákona č. 311/2006 Sb.).

Česká obchodní inspekce zjistila nedodržení zákonů ve 2 případech, kdy na výrobcích chybělo označení CE. V 1 z uvedených případů pak chyběl celý výrobní štítek. ČOI bude tyto případy řešit kontrolou technické dokumentace u výrobce.

Přínosem akce byla i spolupráce se stavebními úřady, kdy ve 2 případech veřejné dobíjecí stanice nebyly příslušným stavebním úřadům stavby ohlášeny. Toto zjištění je předmětem dalšího šetření místně příslušných stavebních úřadů.

Česká obchodní inspekce předpokládá, že s postupným rozšiřováním elektromobility v ČR bude vzrůstat i počet instalovaných dobíjecích stanic. Proto se na kontroly dobíjecích stanic zaměří i v dalších letech.

tisková zpráva

46 Comments on “ČOI začala kontrolovat nabíjecí stanice pro elektromobily”

  1. V období 11. června až 3. srpna 2018 bylo provedeno 7
    V období 11. června až 3. srpna 2018 bylo provedeno 7 kontrol. Kontrolováno bylo 5 typů dobíjecích stanic provozovaných 6 různými subjekty.

    Přínosem akce byla i spolupráce se stavebními úřady, kdy ve 2 případech veřejné dobíjecí stanice nebyly příslušným stavebním úřadům stavby ohlášeny. Toto zjištění je předmětem dalšího šetření místně příslušných stavebních úřadů.

    Mám se smát, nebo brečet? Za měsíc a půl sedm kontrol?

    V katastru nemovitostí najdete miliony černých staveb a oni se zaměří na wallboxy a na plechové krabice (velikosti psí boudy) někde na parkovišti u Lidlu? A hlavně chybělo označení CE! Tak to jó, to je důležité!

  2. Všechno je to příliš složité, nekonformní, zdlouhavé a
    Všechno je to příliš složité, nekonformní, zdlouhavé a drahé . Minulé století. A na tom display, když svítí sluníčko není lautr nic vidět. Jediné řešení kde není co řešit je kupodivu „Tesla supercharger“.
    To je řešení pro 21století.

    1. Tak Supercharger neni verejna nabijeci stanice a rozhodne by
      Tak Supercharger neni verejna nabijeci stanice a rozhodne by nesplnila ten zminovany paragraf, tj. ze lze nabit bez dalsich smluvnich ujednani. Nechapu, proč v dnešní době nejlze vedle nabijecek umistit platebni terminal jako je napr. pro placeni parkovneho. Tedy na peniza z na kartu. Proc ma byt maijtel elektromobilu nucen instalovat kvuli tomu aplikaci do mobiu. Bez chytreho telefonu nenabijes? Ne kazdy chce mit chytry telefon. Ne vsude a vzdy funguje pripojeni k internetu atd.

      1. A proč není. Nejde to? Vidím to tak že Elon nevěděl že
        A proč není. Nejde to? Vidím to tak že Elon nevěděl že to nejde.
        Veřejná nabíjecí stanice to prostě mohla být. To už se NIKDO z výrobců elektromobily mimo něho nechce se tu probítá již roky. A Supercharger s tím souvisí.

      2. Platební terminál na karty = výpalné 4%.
        Nemluvě o

        Platební terminál na karty = výpalné 4%.
        Nemluvě o dalším udělátku které se tam musí namontovat.

        Nejsem zastáncem appek ale když funguje, beru to jako věc poskytovatele – jeho riziko že zvolil daný typ komunikace pro platební transakce.
        (a chyba vágního požadavku pro čerpání dotace)

        1. Jste trochu zaspal. Dneska je výpalné jednak kolem 1% a
          Jste trochu zaspal. Dneska je výpalné jednak kolem 1% a jednak ve většině appkách máte zadánu platební kartu, takže provozovatel stejně poplatek odvede.
          A když to „udělátko“ může mít i blbý automat na kafe či colu, nevidím jediný rozumný důvod, proč by to nemohla mít i nabíječka, která je až 50x dražší než ty automaty na kafe (takže se ta drobnost v těch nákladech lehce ztratí)

          1. 1% není vždy, žádný zákon na to není a banky to
            1% není vždy, žádný zákon na to není a banky to určují podle objemů a častosti.

            Jen namátkou:
            https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/platba-kartou-mela-pro-obchodniky-zlevnit-nekteri-ale-stale/r~e3c6898a129011e8a79a0cc47ab5f122/

            „Mezi poplatky, které hradí obchodníci se stejným měsíčním objemem plateb, jsou významné rozdíly, a to při nízkých i vysokých objemech plateb. Při objemu plateb mezi 20 a 30 tisíci korun měsíčně je možné platit 1,27 procenta, ale i čtyři procenta z každé transakce. V objemu kolem 120 tisíc korun měsíčně se poplatek z každé transakce pohybuje od 0,94 do čtyř procent,“ uvádí analýza.

            1. Já netvrdím, že je to vždy. Ale hýbe se to kolem 1%. Dvě
              Já netvrdím, že je to vždy. Ale hýbe se to kolem 1%. Dvě hospody, kam chodím, mají 0,9% a druhá 1,15%.
              4% jsou už dnes totální extrém a je to spíše o lenosti provozovatele si dojít do banky pro novou smlouvu.
              Nicméně je to jedno. Když může mít čtečku karet automat na kafe nebo parkovací automat, tak nevidím jediný obhajitelný důvod, proč by to nemohla mít nabíječka…

    2. No od roku 2020 začne platit pro provozovatele stanic v EU
      No od roku 2020 začne platit pro provozovatele stanic v EU povinnost umožnit funkci „Plug and Charge“. Sice předpokládám, že to zas bude platit jen pro stanice zprovozněné po roce 2020, ale stejně jsem zvědav na to jak se s tím poperou.

  3. Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu
    Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu elektrických baterií. Společnostem, které chtějí stavět velké závody na jejich výrobu, pak nabídne spolufinancování v řádu miliard eur. Napsal to dnes list Financial Times (FT). Brusel se totiž obává, že automobilový průmysl, který v EU zaměstnává kolem 13 milionů lidí, by kvůli závislosti na bateriích z Asie mohl prohrát závod o budování trhu elektromobilů.

    1. Takže zase budeme kapitalizovat zisky – tedy zisky z prodeje
      Takže zase budeme kapitalizovat zisky – tedy zisky z prodeje finální produkce koncovým zákazníkům (vozy), a socializovat náklady – budeme podporovat stavbu subdodavatelských podniků se kterými si finalizující odběratelé budou vytírat – použiji spisovné slovo – řiť. Tak takto ne soudruzi, za toto jsme na Václaváku necinkali! Ať jdou Faultcvágni a jim podobná verbež v Baťových stopách – za své Ivánku, za své! Tesla Ti ukazuje kudy vede cesta.

    1. Když se elektřina dostala loni do zákona jako palivo, tak
      Když se elektřina dostala loni do zákona jako palivo, tak se tím automaticky stala cílem státní buzerace. Ta mj. říká, že k zařízení musí být průvodní dokumentace a to v češtině. Dochází pak k takovým absurditám, že když si poučený, zkušený a opakovaně proškolovaný člověk vleze dovnitř stroje spolu s dálkovým ovladačem stroje, který předtím odcizil ze skříňky kanceláře mistra výrobní linky, stroj zapne a ten ho zabije, že pokutu dostane firma stroj provozující. Protože když už je neměli na co chytit, tak zjistili, že manuál pověšený u stroje je v němčině. Tedy si v něm dotyčný nemohl ve volných chvílích láskyplně listovat. Prokazatelně neuměl německy. Že školitelé mluvili česky nestačilo.
      A pokud se ptáte proč tam lezl, tak aby se mu stroj lépe čistil, než zvenčí. A pootáčet strojem je lepší elektřinou než rukama. Jó dej blbci funkci a vymysli lejstro…..

      1. inšpekcia je o obchode (predaj elektriny, benzínu, …),
        inšpekcia je o obchode (predaj elektriny, benzínu, …), alebo o výrobe (výdajný stojan)?
        neviem ako v česku, ale na slovensku je štátna norma NADRADENÁ zákonu. z toho vyplýva, že si súdruhovia pomýlili predmet skúmania. môžu trestať za predaj doplnkového tovaru vo sviatok, ale nesmú vyžadovať výrobný štítok, ktorý je iba o predajcovi a kupujúcom (stojanu),
        pobavio by ma, ak by vyžadovali prehlásenie, štítok o kvalite, pôvode elektrinynod metrologickej autority (ako je na stojane s benzínom, naftou).

      2. Ďakujem za objasnenie, ale nešlo by napísať jednoduchšie
        Ďakujem za objasnenie, ale nešlo by napísať jednoduchšie to slovné spojenie „nedostatky nebyly nezjištěny“.

        Myslel som že hybrid.cz je popularizažný portál na témy – Elektromobily, elektrokola, elektroskútry, auta na plyn CNG, LPG, testy.

        Z tejto vety mám pocit, že čítam vestník ministerstva spravodlivosti. 🙂

  4. Tak uz zname duvod „vypadku“ u nabijecek CEZu. Dostali info ze
    Tak uz zname duvod „vypadku“ u nabijecek CEZu. Dostali info ze COI bude kontrolovat a radeji to v obdobi kontrol uvolnili zadara. Zajimalo by me, na kterych nabijeckach jsou uvedeny ceny za nabijeni. Zatim jsem to nevidel ani u jedne. Kontrola byla typu nazrany vlk a ziva a zdrava koza.

      1. V jakých aplikacích? Jedu, dochází ekeltřina, v hospodě
        V jakých aplikacích? Jedu, dochází ekeltřina, v hospodě se zeptám kde zde mají nabíjecí stanici, oni řeknou že za rohem. Kde na té nabíječce tu aplikaci najdu? Zatím žádná nabíjecí stanice ČEZu na displeji žádnou aplikaci nenabízela. Pouze tam bylo stiskni a přilož čip. Ani telefon nefunguje. Zavoláš na číslo a tam melou něco o nějaké instalaci. Ať si instalují co chtějí, já chci dle zákona nabíjet. Nejsem žádný podnikatel abych měl zákonnou povinnost mít u sebe něco nevím co.

        1. Také nejsem podnikatel. Na nabíječce je návod a když se
          Také nejsem podnikatel. Na nabíječce je návod a když se ptáte konkrétně na ČEZ, tak téměř na každou ještě vylepili návodnou samolepku.
          Nevím zda jste tu nový, ale většinou každá stanice umožňuje více způsobů nabíjení. Pak také doporučuji plánovat, kde a jak cestou nabiji.

          1. To jestli plánuji či ne, do toho je Ti s prominutím trus.
            To jestli plánuji či ne, do toho je Ti s prominutím trus. Reagoval jsem na zákonnou povinnost nechat nabít za jednorázovou platbu. Nikde není stanovano že platbu je možno omezit pouze na nějakou aplikaci, která je už ze své podstaty nebezpečná. Opakuji, že je třeba zákon zrušit, neb je nevynutitelný.

            1. Psal jste ale pod můj příspěvek kde se ve vláknu
              Psal jste ale pod můj příspěvek kde se ve vláknu diskutuje o zveřejňování cen…
              Nabít přes aplikaci je jedna z možností. Můžete platit i hotově složenkou na poště. Nikdo Vám aplikaci nenutí.
              Například u samoobslužných stojanů platíte také kartou a s hotovostí musíte jít k pokladně.

              1. Nabijeni si predstavuji tak, ze na Touchpanelu se ukaze cenik
                Nabijeni si predstavuji tak, ze na Touchpanelu se ukaze cenik a navod. Pak poslanim SMS z registrovaneho mobilu s napojenim na inkaso nebo kreditku poslu kod nabijecky a pocet kWh ktere potrebuji. Zpetne dostanu SMS s kodem ktery zadam na touchpanelu. V kodu te sms dle algoritmu je zakodovano vse potrebne pro nabijeci stanici aby se spustilo dobijeni a automaticky vypnulo po pozadovanych kWh. Nebo bez inkasa per premium SMS. Pokud si nabijecka rozlouskne nabijeci kod a dostane vse potrebne info, pak neni vubec nutne aby nabijecka umela komunikovat s ridicim systemem. Staci offline provoz. Levne, jednoduche a i pro cizince. Nevim jak ochotne byste zadal do albanske aplikace svoji kreditku, kdyz byste musel s appkou nebijet v Albanii. To same asi plati pro Nemce a ceskou appkou 😮

                1. Uvítal bych, kdyby někde byly vidět veškeré ceny všech
                  Uvítal bych, kdyby někde byly vidět veškeré ceny všech poskytovatelů dané stanice a pak bych zvolil poskytovatele, který mi bude vyhovovat. Možná se toho dočkáme jako je to běžné na netu u pojištění, cestování atd.

                2. +1 A stačilo se inspirovat u parkovacích automatů,
                  +1 A stačilo se inspirovat u parkovacích automatů,

                3. Nabijeni budoucnosti si predstavuji tak, ze zastavim na
                  Nabijeni budoucnosti si predstavuji tak, ze zastavim na parkovacim miste vybavenem nabijecim zarizenim a nabijeni se automaticky spusti aniz bych musel cokoli delat. Mohl bych jen ukoncit nabijeni ovladacem z vozidla, na displeji ve vozidle (prip. i v telefonu sparovanem s vozidlem) bych videl informace o prubehu nabijeni a cene.
                  Technicky by to znamenalo:
                  – standard pro (nejspise bezdratove?) nabijeni
                  – e-identita zabudovana ve vozidle, sparovana s uctem provozovatele
                  – sifrovanou komunikaci vozidlo-nabijec

                  Takze bych si pri koupi vozidla sparoval platebni prostredek (ucet/kartu…) s e-ID vozu a dal uz bych nikde neresil zadne rozdily v nabijecich konektorech, zpusoby spousteni nabijecek ruznych provozovatelu, registrace, platby, manipulaci s kabely v desti/mrazu…
                  Leda bych si podle on-line mapy nasel vhodne nabijeci misto podle vzdalenosti a ceny.
                  Predstava ze takova nabijeci mista by byla v hojnych poctech na kazdem vetsim parkovisti u obchodnich domu, parkovacich domu apod. je pak samozrejmosti.

            1. Přes Polyfazer opravdu nelze stojan ovládat. Musíte si
              Přes Polyfazer opravdu nelze stojan ovládat. Musíte si nainstalovat novu aplikaci Polyfazer_Direct, pod kterou naleznete 106 stanic ČEZu.
              Další rady typu „radeji mlcte“ psané od nějakého Anonyma nekomentuji.
              Chcete-li zde odborně diskutovat, tak se raději přihlašte.

      1. Nu a výsledek je, že nejsou. Je zapotřebí zákon zrušit.
        Nu a výsledek je, že nejsou. Je zapotřebí zákon zrušit. Protože možnost nabití za platbu by mohla být dána tak na benzinkách kde můžeš zaplatit staletími prověřeným způsobem. Hotovostí. A to na žádné nabíječce nejde. Takže zákon zrušit rozhodnutím prezidenta! Zatím nemám povinnost mít platební kartu. A využívám toho.
        Jen na to ti koumáci z ČOI zatím nepřišli, neb všichni vyměkli a nabíjelo se zdarma. Inu podnětů na ČOI bude přibývat. Kdo s čím zachází (zákony) s tím i schází.

          1. Ani vejce ani koza nejsou státem uznané platidlo. Tak se
            Ani vejce ani koza nejsou státem uznané platidlo. Tak se tady nesnaž dělat z lidí ty co seno žerou. To že lidi jsou pitomí a hazardují s vlatní prací je jejich věc, ale nutit mne abych do té studny skočil za Vámi je tak trochu přes hranu milej zlatej. Takže ruce z kapes ven, stejně větší nebude.

            1. Samozřejmě Vás nikdo nenutí mít platební kartu, účet
              Samozřejmě Vás nikdo nenutí mít platební kartu, účet atd. a myslím že je to tak správně, ale nutit někoho aby musel přijímat hotovost, nebo karty na své stanici je dle mého taky špatně. Když si postavím nabíjecí stanici a budu chtít platit třeba tou kozou je to dle mého moje věc a nikdo by mě neměl nic nařizovat, když nebude nikdo ochotný zaplatit kozou, tak mám smůlu a nic neprodám. Souhlasím jen s tím že by měla být dopředu známá cena.

Napsat komentář