TEST: nový Nissan Leaf 40kWh – jezdí jako blesk, ale pomalé nabíjení je problém

Dlouhé čekání na novou generaci nejprodávanějšího elektromobilu je u konce. Vyzkoušeli jsme nový Nissan Leaf s 40kWh baterií.

Nový Nissan Leaf má dvě hlavní přednosti: vzhled a jízdní vlastnosti. Trápí ho ale také jeden zásadní a pár méně zásadních nedostatků.
foto: Hybrid.cz

Před osmi lety automobilka Nissan v závěsu za Mitsubishi pionýrsky pustila do prodeje moderní elektromobil. První generace Nissanu Leaf se rychle stala nejprodávanějším elektromobilem na světě. Zejména, vyjma Mitsubishi, díky téměř neexistující konkurenci.

Jenže doba pokročila. A otázka, kterou si nutně musíme položit, zní: „Jak se Nissan vypořádal s narůstající konkurencí?“ Odpověď bohužel zní, že nepříliš obratně. Víc a víc výrobců elektromobilů s sebou totiž nutně přináší četné inovace i širší nabídku aut.

Když nebylo původní Leaf téměř s čím porovnávat, bylo snadné jej prohlásit za skvělý elektromobil. Dnes je i na českém trhu dostupná víc než desítka různých elektromobilů. A chtě nechtě je musíme porovnávat.

Nissan Leaf je pětidveřový hatchback o výkonu 110 kW/150 koní/320 Nm. Palubní nabíječka je ve standardu konečně 6,6kW a s takovou budete auto nabíjet asi 7,5 hodiny. Na rychlonabíječce zvládne nový Leaf max. 50 kW. Ale moc mu to nejde.

Nissan Leaf je pětidveřový hatchback o výkonu 110 kW/150 koní/320 Nm. Palubní nabíječka je ve standardu konečně 6,6kW a s takovou budete auto nabíjet asi 7,5 hodiny. Na rychlonabíječce zvládne nový Leaf max. 50 kW. Ale moc mu to nejde.
foto: Hybrid.cz

Začněme tedy těmi plusy. V novém Nissanu Leaf je radost jezdit. Je to zábavné, hbité auto, jak se na elektromobil sluší a patří (i když se najdou i výjimky). Jakkoliv elektromobily obvykle nutí spíš k šetrné jízdě, nový Leaf nás jemně nabádal k pravému opaku.

I proto mu sluší mnohem agresivnější, sportovnější, ale zároveň více konvenční design. Mnozí si nejspíš povzdychnou: konečně!

ePedal? Zbytečnost

Aby mohl Nissan představit nový Nissan jako „nový“, musel kromě nového designu a větší baterie přidat i další vychytávky. Jednou z nich má být ePedal.

Marketingové oddělení japonské automobilky samozřejmě udělalo kolem nové fíčury jak se patří hlučný humbuk, ba skoro další matějskou. V podstatě ale nejde o nich jiného než o pokročilou rekuperaci ovládanou plynovým pedálem, na kterou jsou třeba řidiči BMW i3 zvyklí už řadu let.

ePedal? Děkuji, nechci.

ePedal? Děkuji, nechci.
foto: Hybrid.cz

U BMW i3 jde o zcela přirozenou součástí elektromobilu a nikdo kolem toho nedělá velký humbuk a už vůbec ne samostatný čudlík. A stejně tak by to mělo být i v novém Nissanu, protože opět jde jen o další zbytečný, matoucí pojem.

Jezdit bez rukou se nemá

Další klíčovou novinkou má být asistenční systém ProPilot. V podstatě jde o pokročilý adaptivní tempomat skombinovaný s hlídáním jízdy v pruhu, který znají třeba i řidiči vozů Škoda Octavia. Vyzkoušeli jsme ho na dálnici a verdikt zní: OK, ale nic výjimečného. Mimo dálnice rozhodně aktivovat nedoporučujeme.

Na délku měří auto 4490 mm, na šířku 1788 mm, na výšku 1530 mm. Rozvor činí standardních 2700 mm. Hmotnost vozu je podle verze 1545 až 1597 kg. Aerodynamický koeficient má hodnotu 0,28 a homologovaný dojezd dle WLTP činí 270 km kombinovaný a 389 km ve městě. Max. rychlost je omezena 144 km/h, zrychlení 0-100 km/h zvládne za 7,9 sekundy, což nezní jako nějaké moc velké wow, ale pocitově je to paráda.

Na délku měří auto 4490 mm, na šířku 1788 mm, na výšku 1530 mm. Rozvor činí standardních 2700 mm. Hmotnost vozu je podle verze 1545 až 1597 kg. Aerodynamický koeficient má hodnotu 0,28 a homologovaný dojezd dle WLTP činí 270 km kombinovaný a 389 km ve městě. Max. rychlost je omezena 144 km/h, zrychlení 0-100 km/h zvládne za 7,9 sekundy, což nezní jako nějaké moc velké wow, ale pocitově je to paráda.
foto: Hybrid.cz

Pokud sundáte ruce z volantu při zapnutém ProPilotu, auto vás po chvilce začne významně upozorňovat, že byste ho měli znovu chytit. Pokud tak neučiníte, samo zastaví.

Nejdéle vydrží ProPilot aktivní na české dálnici pár desítek sekund. Pak se obvykle vypne a je nutné opět počkat na příhodné podmínky. Za těch 11 900 Kč příplatku to ale stojí. Inteligentní automatické parkování je nicméně za příplatek dalších 32 000 Kč, a to už je na zváženou.

Překvapení v interiéru – i ta nepříjemná

Hned po pár prvních kilometrech nás nepříjemně překvapily tuhé a neforemné sedačky. Na ty bylo nutné si chvíly zvykat. Na druhou stranu, ortopedi by z ní možná měli radost.

Dalším nepříjemným překvapením se ukázal být panel palubních přístrojů. Je pomalý, málo přehledný a jen s vypětím všech sil poskytuje základní informace o autě a jízdě, jako je aktuálních rychlost, zbývající dojezd a stav nabití baterie.

Chtít po něm cokoliv víc už je podle Nissanu troufalost. Podobné je to s infotainmentem, kde už rozhodně je čas na změnu (Nissanu rádi poradíme: zkuste se mrknout na některý z elektromobilů značky Tesla).

Nový Nissan je prostorný, čtyři dospělí se do něj vejdou snadno, ale na zadních sedačkách jen ti do 190 cm výšky. Bohužel, ani tentokrát sklopením zadních sedaček nezískáte rovnou plochu. I tak je ale kufr slušný (435 litrů), po sklopení je dost místa i na objemnější náklad (1176 litrů).

Promovaní inženýři… to tentokrát nedomysleli

O aféře Rapidgate, tedy zpomalování nabíjení nového Leafu po delší cestě po dálnici nebo při druhém a dalším rychlonabíjení už jste nejspíš slyšeli. Můžeme vás ubezpečit, že problém je reálný a velmi nepříjemný.

Nejde nám do hlavy, jak mohli japonští manažeři Nissanu pustit ven auto s tak zásadním nedostatkem, který musel navíc být při testování ihned zjevný.

Nabíjíme výkonem 41 kW, ačkoliv auto by mělo zvládat až 50 kW.

Nabíjíme výkonem 41 kW, ačkoliv auto by mělo zvládat až 50 kW.
foto: Hybrid.cz

Podle zkušeností některých majitelů nových Leafů v Česku se sice Nissan snaží situaci řešit (údajně softwarovým updatem), ale zatím nic nevyřešil. A než do svých aut začne montovat aktivní tepelný management baterie, nejspíš ani nevyřeší.

Nový Nissan Leaf můžeme proto doporučit těm, kteří vědí, že nebudou rychlonabíjení využívat příliš často a nejčastěji budou nabíjet doma. Což ostatně dělá většina elektromobilistů, protože je to zdaleka nejvýhodnější.

Dojezd a spotřeba

S autem jsme po ujetí než 800 km dosáhli průměrné spotřeby 16,6 kWh. Zhruba polovinu jsme přitom strávili na dálnici a rozhodně se nedrželi nijak zpátky. Takže tady dobrý! Reálný dojezd dálniční se bude pohybovat kolem 200 km, po městě a okreskách nový Leaf bez problémů zvládá 250 km až 280 km, když budete opatrnější.

Konečný verdikt nad nejnovějším Leafem bude nejspíš řadě elektromobilistů znít povědomě. Mnohem víc než nová generace nejprodávanějšího elektromobilu na světě totiž nový Leaf připomíná jen slušný facelift s jedním velkým zásekem v podobě nabíjení. Takový Nissan Leaf v1.5. Cena začíná na 926 000 Kč vč. DPH pro výbavu Acenta, nejvyšší výbavu Tekna seženete od 1 026 000 Kč.

Už teď je navíc jisté, že příští rok se objeví další nový Leaf s 60kWh baterií a označením „e-Plus“ (v1.8?). Ta by měla zcela eliminovat jakékoliv obavy z nedostatku dojezdu, kterými by snad řidiči mohli ještě trpět u této verze.

Pokud ale Nissan nevyřeší problém s přehříváním baterie, resp. tepelným managementem jako takovým, těžko se bude moct prosadit vedle konkurence typu Hyundai Ioniq Electric, Opel Ampera-e, Hyundai Kona Electric, Kia eNiro, Tesla Model 3 a mnohých dalších, kteří se vbrzku chystají na trh. Dlouho ho už totiž nebude chránit ani titul nejprodávanějšího elektromobilu světa.

vlastní

81 Comments on “TEST: nový Nissan Leaf 40kWh – jezdí jako blesk, ale pomalé nabíjení je problém”

  1. Já myslím, že Nissan primárně řešil dojezd a výtky
    Já myslím, že Nissan primárně řešil dojezd a výtky ohledně designu a snažil se co nejvíce ušetřit , aby mohl poskytnout dobrou cenu. Nyní mu prodeje jdou velmi dobře. Až přijde M3 do Evropy, tak tam dají šedesátku a čtyřicítku zlevněj. Až IONIQ zvedne baterii, tak zlevnej znovu. Pokud se má to auto prodávat dalších pět let, tak se domnívám,že ho dobrý fleetový zákazník bude dostávat 600 plus, tak za dva a půl roku (čtyřicítku).

  2. POMOOOOOC,!!!
    Stojím v Kladně u nabíječky ČEZu a nelze mi

    POMOOOOOC,!!!
    Stojím v Kladně u nabíječky ČEZu a nelze mi nabíjet. Na čip to nefunguje a na telefon to taky nejde. Zákaznická linka ČEZu 371 100 351 mi říká, že volám mimo pracovní dobu.
    A já už fakt nevím jak dojedu do Litoměřic!
    Ráno jsem nabíjel na Vystrkově – v pohodě (EON). Dopoledne na Gulfu (polyester) ale ČEz v Kladně. Nevíte jestli nefunguje celý ČEZ (jde mi o nabíječky), nebo jenom ta Kladenská
    – ať nejedu zbytečně k další nabíječce od ČEZu!!!

      1. Dík, už to funguje. Stačilo zavolat na Polyester.
        To mi

        Dík, už to funguje. Stačilo zavolat na Polyester.
        To mi poradil technik od ABB. Ale nevěděl číslo. Na nabíječce není (je ta 2 x to na ČEZ mimo pracovní dobu.
        Tak kdyby někdo taky někde visel – tel. Číslo na Polyfazer je: 270 007 900

    1. Já jsem měl ten samý zážitek včera večer v cca 22hod v
      Já jsem měl ten samý zážitek včera večer v cca 22hod v Hradci Králové. Ať jde celý ČEZ do prdele, volám na tu jejich zákaznickou linku a také že jsem mimo pracovní dobu,/jak to že není ta linka nonstop?/ v pondělí běda tomu kdo mi to vezme, hovory se nahrávají, tak si budou mít co přehrávat. Naštěstí jsem dojel k soukromníkovi. Nechápu proč to celé nespustí, až když to bude otestované a plně funkční jako Evmapa. Opravdu se spojili s tou „nejlepší“ firmou. Nefunguje ani čip ani aplikace no naprostá bomba. Jsem zvědavý kdo jim to jako první vzteky rozmlátí.

    2. Stejny problem ja na ceste praha zlin. CEZ jsou banda
      Stejny problem ja na ceste praha zlin. CEZ jsou banda vypatlanych amateru. Nastesti me zachranili na hotlajne polyfazeru. Meli to vysr. Jejcich server nekomunikoval s nabijeckou. Pustili mi to zadara. Nicmene je tonehoraznost za tu cenu. Nenazranost totalni

          1. Bohužel Mirku, ten amatérismus největšího výrobce
            Bohužel Mirku, ten amatérismus největšího výrobce elektřiny a největšího dotovaného poskytovatele nabíječek v ČR je prostě zarážející. Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči pro spoustu lidí, co dopadli přesně jako Ty. A to víme jen o těch, co se ozvali.

            Nedávno jsem s panem Chmelíkem mluvil osobně a chválil ČEZ za zrychlené tempo s výstavbou rychlonabíječek. To jsem nevěděl, co se chystá za hrůzu. Technicky, organizačně, informačně i finančně. Fiasko na všech frontách. To se takovým velkým subjektům nesmí stávat. Jak jim pak mám věřit, že složité jaderné elektrárny jim fungují bezvadně, když nezvládnou ani ověřování na obyčejné rychlonabíječce (co evmapa.cz umí už léta levou zadní a několika způsoby) a a ještě nasazením nového systému zdestruují i ten starý s čipy?

            1. No nevím Radovane,
              asi se na to fungování ČEZu díváš

              No nevím Radovane,
              asi se na to fungování ČEZu díváš jinou optikou než já, co mám komíny od Dukovan na dohled.
              Velmi citlivě jsme u nás doma vnímali to, jak fušeřili kontrolu svárů.
              Když se na to přišlo odstavili nám některé bloky Dukovan na delší dobu.
              Sám víš, že se přijde sotva na polovinu prů..rů co se „povedou“.
              A tak to tady – na dohled komínů – není taková idyla, jak by to mohlo vypadat a jak nám tvrdí v tom časopise, co od Dukovan dostávám čas od času do schránky.

              Na druhou stranu se kolega nedávno vrátil velmi potěšen z Pripjati.
              Po 25 letech na tomto území už zase vítězí příroda.

              1. To máš vcelku šumafuk Mirku. Když to u Vás bouchne, tak
                To máš vcelku šumafuk Mirku. Když to u Vás bouchne, tak za chvíli je to i v Ostravě.
                Ledaže…, ledaže byste konečně dali za pravdu protestujícím Rakušákům a celý ten sajrajt poslali štandopéde exkluzivně jen jim. I když…. Oni ten radioaktivní mrak určitě lehce bloknou na hranicích těmi svými traktory a jejich matky s kočárky to odrazí zpět do ČR, ještě donedávna to často trénovali na hraničních přechodech 🙂
                Pripjať je prý fajn. Vlci s dvěma hlavami, veverky s 8 nohama jak pavouk a tak, příroda si poradila 🙂
                Nicméně opět se v Černobylu elektřina vyrábí http://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/1mw-fotovoltaicka-elektrarna-u-cernobylske-jaderne-elektrarny-brzy-zahaji-provoz/

                1. Radovane,
                  kdes to viděl vlci se dvěma hlavami. Kdes to

                  Radovane,
                  kdes to viděl vlci se dvěma hlavami. Kdes to slyšel veverky s osmi nohami, …

                  Nelze všemu věřit – vždyť víš jak se tam chlastá!

                2. To byla samozřejmě legrace, proto ty smajlíky. A chlastají
                  To byla samozřejmě legrace, proto ty smajlíky. A chlastají ligu, za komančů jsem s nimi – po mé celodenní pivní smršti v Budějovicích – pil večer vodku, chleba a rybu na kolejích v Praze na Žižkově. Nezapomenutelný zážitek.

  3. Dnes po necelem roce, kdy je tu 40tka Leaf je jiste, ze tuto
    Dnes po necelem roce, kdy je tu 40tka Leaf je jiste, ze tuto linii je treba ignorovat a pockat na 60tku. Tedy pochopitelne nas nissana akceptujicich.

    A Q na zaver: bude zde v CZ ke koupi (tj od obj. k dodani do 90ti dnu) drive Leaf60 anebo TM3? Ac nerad, prognozuji TM3.

    1. Polyfazer? Nejak se mi nedari dohledat, co je to za firmu, kdo
      Polyfazer? Nejak se mi nedari dohledat, co je to za firmu, kdo za tim stoji? Ve verejnem rejstriku korporaci Polyfazer neni. Vlastnika domeny dle NIC.cz kryje registrator (Casablanca). Ten web nabizi vedle cestiny i rumunstinu? To jsou nejaci rumuni? V kontaktu je odkaz na Facebook. Kde je ICO, DIC, adresa?

        1. EVMapa.cz ma naprosto transparentni fakturacni udaje k s.r.o.
          EVMapa.cz ma naprosto transparentni fakturacni udaje k s.r.o. korektne IČO, DIČ.. v kontaktech. Ten Polyfazer je evidentne nejaky subjekt, protoze to existovalo nezavisle na ČEZ uz nejaky rok a meli i sve nabijecky v Praze. Takze je mozna ČEZ ted koupili.

  4. OFF : je 22:20 a nabíjím v Plzni v Guldenerově ul na
    OFF : je 22:20 a nabíjím v Plzni v Guldenerově ul na nabíječce ČEZu.
    Poprvé po čtvrt roce chce zapnout čipem nebo mobilem. Spouštím tedy čipem.

    A kupodivu tady není samolepka Polyfazeru !!!

    Zřejmě už nejsou odemčené – tak pozor na to !!!

        1. Nefunguje to? Tak ČEZ si naběhl na vidle Polyfazer, proc to
          Nefunguje to? Tak ČEZ si naběhl na vidle Polyfazer, proc to proboha neresi zavedena a spolehliva EVMapa.cz? Hlavne ty platby ma EVMapa.cz vyresene na nekolik zpusobu a alternativni spousteni pouze vytocenim cisla telefonem taky vyuzivame.

          1. Přesně tak, EVmapa je dlouhodobě nejlepší, co znám.
            Přesně tak, EVmapa je dlouhodobě nejlepší, co znám. Bohužel, není nám to nic platné. 🙁
            Proč mám mít v telefonu další debilní aplikaci, která se pořád ladí a aktualizuje pro nové telefony, když totéž a s mnohem většími možnostmi zvládá EVmapa přes web prohlížeč, který má každý telefon odladěný od výrobce a není co řešit??????????

                1. Polyfazer Direct funguje a ukazuje vsechny stanice CEZ.
                  Polyfazer Direct funguje a ukazuje vsechny stanice CEZ.

            1. Já tam vidím jedinou stanici, a to Praha městská část 5.
              Já tam vidím jedinou stanici, a to Praha městská část 5. Nic víc. Přitom v normálním Polyfazeru jsou i ostatní – jak v ČR, tak i v Rumunsku. To je asi odpověď na otázku, kdo zatím stojí. Zřejmě někdo, kdo dokázal prorazit jen v ČR a Rumunsku. Jinde ho asi hnali.
              Podle mě nejhorší rozhodnutí ČEZ v oblasti elektromobility za pár posledních let.

                1. Zkuste zrušit FILTR, já vidím 107 stanic a všechny
                  Zkuste zrušit FILTR, já vidím 107 stanic a všechny vypadají funkční – někde je i obsazeno… Aplikaci jsem instaloval před chvilkou.

    1. Nevíte někdo jestli ty ceny v aplikaci polyfazer direct za
      Nevíte někdo jestli ty ceny v aplikaci polyfazer direct za minutu 1,5 AC a 7,2 DC jsou kalkulovány pro udávaný výkon a obsahují tzv. FCP slevu?

      Jinak 60 x 1,5 je za hodinu 90 Kč což při 22 Kw jw 4 Kč Kwh. Ale když budu nabíjet PLUG in Hybrida a nejedná se o žádnou vykopávku NIRO Phev s nabíječem 3,3 kW (15A).

      Tak bych zaplatil za dobítí,které trvá 2,5 hodiny cca 225 Kč což by asi nikdo nedal, že. Nabíjet malé EV přeba IONa na AC při návštěvě Kina by asi taky nikdo nedělal.

        1. A co vás zajima mam bohate zkusenosti da se rict ze jsem Niro
          A co vás zajima mam bohate zkusenosti da se rict ze jsem Niro nadesenec mam uz druhe a tesim se na plne eletricke . Mate zkusenosti s hybridnim Nirem ze bych popsal hlavni rozdily? Ani si nejsem jist jestli se da v Cechach objednat. Mam dojem ze jsou k mani jen skladovky- predvadecky.

          1. Elektrické vypadá super. Ale málo jeté phev z německa
            Elektrické vypadá super. Ale málo jeté phev z německa bude na polovině ceny elektrického. A ten zas už bude jen kousek od tm3. U phev se mi líbí vyšší dojezd. Zajímalo by mne každodenní využití. Kolik % se zhruba měsíčně najede el. Jaká je průměrná spotřeba při delší cestě po dálnici. Celková zkušenost. U nás bohužel nikde není ani předváděčka. Díky.

      1. Ktery ko-k-ot vymyslel to uctovani za minutu. S Leafem prijde
        Ktery ko-k-ot vymyslel to uctovani za minutu. S Leafem prijde kwh na AC skoro na 30 Kc. Chademo je pri prazdne baterce trochu lepsi, ale od 60% se prikon snizuje a zacne to byt take lichva. Az bude nabijecka kazdych 50km, tak se muze nabijet rychle do 60% a popojet k dalsi. Takhle ukazal CEZ co jsou to zac. Ten vyraz je bohuzel nepublikovatelny. Az koupim Teslu, tak ty svi.e nebudu potrebovat.

        1. Účtování za minutu určitě nevymyslel ČEZ, to bys jako
          Účtování za minutu určitě nevymyslel ČEZ, to bys jako zkušený elektromobilista mohl dávno vědět.
          Co se týká Tesly, tak pokud nekoupíš TMS nebo TMX s doživotním SC zdarma, tak stejně budeš okupovat CHAdeMO s adaptérem. 😉

          1. V Nemecku to je caste, tam to oduvodnuji nemeckym zakonem o
            V Nemecku to je caste, tam to oduvodnuji nemeckym zakonem o cejchovani elektromeru. Pry to neni legislativne doresene. Mozna to je jen vymluva, protoze nekdo uctuje dle spotreby. V CEZku takovy zakon nejspis ani neexistuje, tak jaky duvod muzou mit? 30kc/kWh jim platit nehodlam. To si vezmu svuj benzinovy agregat a postavim se pred CEZ a budu nabijet svepomoci.

            Tesla 3 vycucne bez problemu tech 50kW a cena bude uplne jinde, nez s Leafem ktery bere nad 60% jen asi 15-20 kW.

            1. Nevím jak ČEZ, ale když EON spouštěl Vystrkov, tak
              Nevím jak ČEZ, ale když EON spouštěl Vystrkov, tak účtování za minutu bylo zdůvodněno stanoviskem ERÚ, tedy výkladem existujícího zákona. Totéž v podstatě EVmapa (která to řeší FCP slevou). Musel bych to někde dohledat, ale hraje v tom zásadní rozdíl mezi poskytovatelem služby nabíjení, který má zároveň licenci na obchodování s elektřinou, a poskytovatelem, který není obchodníkem s elektřinou.

              Ad „Tesla 3 vycucne bez problemu tech 50kW …“ – to nic nemění na tom, že budeš okupovat CHAdeMO nabíječky s adaptérem. Takže sám sobě zpochybňuješ předchozí prohlášení, že „ty sv.ně (myšleno ČEZ) nebudeš potřebovat“.

                1. Podle nového zákona z roku 2017 už provozovatel nabíjecí
                  Podle nového zákona z roku 2017 už provozovatel nabíjecí stanice nemusí mit licenci energetického úřadu, aby mohl prodávat proud, t.j. již není zákonem nucen účtovat minuty nabíjení!

                2. Dik za info. Mozna by si ten zakon meli precist v Cezu.
                  Dik za info. Mozna by si ten zakon meli precist v Cezu.

                3. Neobětoval byste se a nedal k dispozici odkaz na
                  Neobětoval byste se a nedal k dispozici odkaz na zákon?

                  ideálně bych si rád někde přečetl seznam úkonů, které musí udělat soukromník/firma bez licence na prodej elektřiny po té co si postaví a zprovozní stanici a chce ji následně nabídnout jako veřejnou.

                  Vím že je nejlepší se obrátit na nějakého operátora třeba EVmapa, ale přesto bych chtěl vědět co i ten operátor musí ze zákona splňovat.

                4. a ještě
                  Zákon č. 311/2006 Sb.

                  a ještě

                  když se to pokusím shrnout pro DC stanici spuštěnou
                  když se to pokusím shrnout pro DC stanici spuštěnou právě teď:

                  1) splnit technické požadavky na stavbu a elektrické zařízení včetně nutnosti podpory CCS (Combo2)
                  2) nahlásit stanici do registru
                  3) zajistit možnost jednorázové platby bez uzavření smlouvy

                  Pak mě napadá

                  4) musím vydat účtenku (postačí elektronicky?) Musím k tomu vést EET?

                  ještě něco jsem vynechal?

        1. Nejen Matejskou, ale tohle má mít elektromobil jako
          Nejen Matejskou, ale tohle má mít elektromobil jako samozřejmost. Místo toho se někteří výrobci snažili napodobit chování spalovaku s automatem takže vám auto zrychlovalo místo brzdilo pri pusteni pedalu.
          Což je z hlediska bezpečnosti naprostá blbost. A elektromobil to konečně napravil 🙂

              1. Podle mě nejlíp to má ošetřené Tesla – buď se při
                Podle mě nejlíp to má ošetřené Tesla – buď se při povolení pedálu brzdy auto rozjede, anebo se nerozjede a stojí – dá se to zvolit v nastavení. Každý z režimů má své výhody či nevýhody – vždy ve vztahu ke konkrétní situaci. Např. při popojíždění v koloně na rovině, kdy se auto na neutrál samo nerozjíždí, je výhodnější režim, kdy po povolení brzdy auto zastaví a stojí. Pak stačí při rozjezdu ťuknout do plynu, popojet a zase stát. Čili ovládání jen pedálem plynu. Tedy abych byl přesný – de facto pedálem akcelerátoru. 🙂 Totéž vlastně dělá e-Pedal. Je možno ho vypnout, podobně jako u Tesly
                Akorát je pravda, jak bylo uvedeno výše, že Nissan kolem toho dělá zbytečný mediální humbuk – myšleno pro nás, zasvěcené. Ti, kdo o tom nevědí nic, právě těm je určena mediální kampaň „naše auto má revoluční vlastnost a bla bla.“. Přece nebudou vytrubovat do světa, že ušetřili pár (tisíc) éček… a že se jim kvůli tomu přehřívá baterka! 😉

                1. S automatem ve spalovaku jsem nikdy dlouhodobe nejezdil a
                  S automatem ve spalovaku jsem nikdy dlouhodobe nejezdil a presto jsem si v Tesle ihned zapnul chovani jako u automatu. Prijde mi to mnohem praktictejsi i do tech kolon jen poustet a prislapavat brzdu bez ohledu na to jestli je to mirne do kopce nebo z kopce. I kdyz v kolonach to resim spise autopilotem.

                2. Jasně, „proti gustu žádný dišputát“ neboli každému
                  Jasně, „proti gustu žádný dišputát“ neboli každému vyhovuje něco jiného. Právě proto je to ideální, že se to dá nastavit. A samozřejmě pokud je autopilot, tak už vůbec není cop řešit.

              2. Jenže tak to je v pořádku. Pokud máte zařazeno D, tak
                Jenže tak to je v pořádku. Pokud máte zařazeno D, tak při uvolnění plynu se to rozjede na volnoběh. Je to to samé, jako když při zařazené jedničce pustíte spojku na volnoběh, tak se také rozjedete.
                Nicméně dneska se Auto hold dostává i do levnějších aut, takže auto drží brzdy, dokud nešlápnete na plyn.

                1. Tak to rozhodně v pořádku není.
                  Spalovaci auta takto

                  Tak to rozhodně v pořádku není.
                  Spalovaci auta takto fungují, protože spalovaci motor musí mít určitě otáčky jinak „chcipne“. Dále proto aby usnadnili řidičům jízdu do kopce aby to auto nejelo do zadu. Ale to neznamená že je to v pořádku.
                  Jak jsem psal z hlediska bezpečnosti je lepší a správnější aby auto brzdilo.
                  Pokud se něco stane ridici, tak je dobré aby auto brzdilo a ne se naopak rozjíždělo.
                  Toto elektrické auto umí samo o sobě aniž by se muselo na pedálu něco měnit. Tj. aby vytvořili e-pedal tak vlastně odstranili elektroniku, která navíc musela držet auto v otáčkách a zrychlovat aby „napodobili“ chování automatu. Tj. opravdu ušetřili.
                  U prvnich elektrickych aut toto neřešili a e-pedal fungoval ihned. Pokud se v tom člověk svezl zjistil, že se pedal chová jinak, ale zvykli jste si ihned po par jízdách a naopak když se vrátíte ke spalovaku tak toto chování chybí.

                2. Elaborát sice dlouhej, ale mimo mísu. Já vysvětloval
                  Elaborát sice dlouhej, ale mimo mísu. Já vysvětloval chování klasické chování automatu spalovacího auta. Těžko jsem mohl popisovat chování EV, když EV jaksi automatickou převodovku nemají.
                  Ncméně neznám žádný EV, který by po puštění brzdy přidal plyn, aby se to chovalo jako klasické auto, když se rozjedete na volnoběh. Vy ano? (nebavím se teď o držené brzdě, ale aby se to rozjelo „jakoby“ na volnoběh)

                3. Mimo mísu to není. V tom jsme za jedno já jsem také
                  Mimo mísu to není. V tom jsme za jedno já jsem také popisoval spalovák a pak k tomu elektro.

                  Například e-golf, e-up, a jak napsal někdo jiný tesla, když si to zapnete.

                  Nicméně, snažím se vzpomenout v kolika elektrických autech jsem jel (plus jedno vlastní) a je to něco přes 10 kusů. Všechny auta, která byla levnější nebo předělané tak toto neřešili a chovali si jako elektrická auta.
                  Naopak všechna sériově vyráběná elektrická auta se snažili napodobit ovládání a chování spalováků. Naštěstí to byla „móda“ jen v začátcích. Teď už nová elektrická auta toto neřeší a naopak vyzdvyhují to jako něco co je navíc :-).

Napsat komentář