V Českých Budějovicích bude jezdit 11 nových elektrobusů, nákup pokryje z velké části EU

Dopravní podnik města České Budějovice koupí 46 autobusů, elektrobusů a trolejbusů za 498,7 milionu korun. Z 85 % nákup pokryje dotace EU.

Elektrické autobusy Škoda 29 BB s průběžným nabíjením.
foto: DPMČB

Vozový park se rozroste o 24 autobusů na CNG od firmy Solaris, 11 elektrobusů a 11 trolejbusů z firmy Škoda Electric. Kloubové klimatizované trolejbusy dlouhé 18 metrů budou mít i přídavnou baterii, která umožní dojezd dvacet kilometrů bez trolejí.

Jako elektrobusy byly vysoutěženy modely Škoda 29 BB s průběžným nabíjením ze stávající trolejové sítě. Do provozu budou nasazeny od 1. 11. 2018.

Jsou to částečně nízkopodlažní midibusy s délkou 8,9 m a s celkovou kapacitou 45 osob (21 sedících). Jezdit budou na nových linkách 21, 22 a 23 v historickém centru. Dále také letos přibude několik nových zastávek, z nichž dvě budou na Dlouhé louce. Ve vozech půjde v budoucnu také hradit jízdné i platební kartou.

Vozový park Dopravního podniku města České Budějovice dnes čítá 83 autobusů a 57 trolejbusů, které jezdí na 15 autobusových a osmi trolejbusových linkách. Cena 11 elektrobusů byla 142,5 miliónu Kč, 85 % z toho hradila Evropská unie.

tisková zpráva

33 Comments on “V Českých Budějovicích bude jezdit 11 nových elektrobusů, nákup pokryje z velké části EU”

    1. To je nejprve potreba zastupitelstvo, rada, nekdo kdo jim k
      To je nejprve potreba zastupitelstvo, rada, nekdo kdo jim k tomu pripravi podklady, pak to mozna schvali, zadaji nekomu realizaci, ten bude delat tendr, kdo to udela, pak bude jedine kriterium cena, pak stavebni povoleni, zabor, zadost o pripojku, … ;o) Hlavne ze mame u zimaku barak jako kr.va (E.ON – pro nebudejcaky), ktery za vykladni skrini propabuje elektromobilitu, ale ze by u sebe pred domem udelal nabijeci stanice, nenapadne nikoho. Hlavne ze maji teslu s a eupa na chvastani. Par soukr nabijecek po meste je.

      1. Není to až tak dávno, co jsem na toto téma mluvil s panem
        Není to až tak dávno, co jsem na toto téma mluvil s panem Konečným na radnici. A výsledek? Město se angažovat zrovna moc nechce, vhodné plochy nemá, možná tak něco u budovy EONu, ale to by bylo složité… Rozjednána je nabíječka právě na parkovišti Jírovcova, ale v placené zóně. EONu se ale do realizace moc nechce (podle dotačního programu už to tento měsíc mělo stát), takže v ČB se rychlonabíjet zkrátka nedá a po odmontované pomalé nabíječce v Mercury centru zde má EON nabíječkovou bilanci -1.

        1. Ahoj Jirko? ;o) Uplne bych nesouhlasil s tim poctem. Podle mne
          Ahoj Jirko? ;o) Uplne bych nesouhlasil s tim poctem. Podle mne ma jednu E.ON u Dentamedu. Alespon mapy.cz tvrdi, ze je jejich, i kdyz me se zda, ze to byla nabijecka Dentamedu.

          Jinak z boku E.ON u Hajecku by fakt mohla nejaka byt. Jsou tam i parkovaci stani. Kde nabiji E.ON ty jejich auta? V garazich pod E.ONem? Tam maji rychlonabijecky?

          Jinak dalsi je v IGY a pak u TERMSu. ;o) Destination Tesla je pak u Knezinka v Haklaku.

          1. Trefil jsi se, ale stejně nevím, kdo jsi :). Nicméně co se
            Trefil jsi se, ale stejně nevím, kdo jsi :). Nicméně co se týče IGY, tak o té ani nevím, ani v plugsharu není. Terms má nabíječku za vraty, takže není přístupná 24/7, navíc je to kabel s Mennekesem (ne zásuvka), takže to do Leafa (bez redukce) nezapojím a ještě k tomu je to přes Polyfazer, který jsem nainstaloval do telefonu, kouknul jsem na ceny a pak to zase odinstaloval.
            U Dentamechaniku jsem jednou z nouze nabíjel, nabíječka známky EONu nenese (a proč by, vždyť co by zrovna tam EON dělal), nicméně funguje spolehlivě. Ale je to jen Mennekes 32A, CHAdeMO mají bohužel za plotem a je z dotací, takže za plotem musí zůstat.
            A takhle tady žijem :). Takže nabíjet můžu akorát tak doma + na pár místech, kde to zrovna není potřeba, rychle nabíjet můžu nejblíž v Písku (což se směr Praha a Plzeň hodí) a nebo v Jihlavě a Vystrkově, jinak vlastně nikam jinam na 24 kWh nedojedu. O nabíječce EONu v Jírovcovce se mluví už docela dlouho, ale zatím jsem tam nic nezpozoroval (ovšem podle radních je to prý hotová věc, jen se neví kdy). Hodně by pomohly možnosti nabíjení v okolí Soběslavi, J. Hradce (tam se spekuluje o novém Lidlu a o Zahradním centru), poblíž Kaplice a pokud se porozhlédnu dál, líbily by se mi Klatovy a rozhodně něco chybí v Příbrami nebo okolí (D4). Šušká se o nabíječce EONu ve Strakonicích na parkovišti naproti Lidlu.

            A kde že nabíjí EON ta jejich auta? Noooo, když vidím, jak EON funguje, asi bych to viděl na prodlužovačku hozenou z okna na parkoviště a pěkně 230V/10A. 🙂

            1. V IGY stoji dost casto tesla s dentamechaniku pripichnuta na
              V IGY stoji dost casto tesla s dentamechaniku pripichnuta na tu nabijecku. Je proti jednomu sjezdu dolu. Kouknu v jakym patre. Ta U pily je v mapy.cz znacena ikonkou dobijecka a po kliknuti to napise e.on :o) Take bych rekl, ze je to blbost.

              Nyni v autosalonu na coolu bus z Hradce. Dojezd 260-300km a pres noc maji sve stani a sosaji na 100%.

      1. Já si myslím, že když se chce, tak jde všechno. Kdo si
        Já si myslím, že když se chce, tak jde všechno. Kdo si myslíte, že vlastní pozemky kolem silnice a ulic ve městě – obec, kdo vlastní místní komunikace – obec, kdo vlastní vesměs parkoviště ve městě – obec. Já bydlím v malé obci a u nás už několik let nabíječka od ČEZu je a byla tady postavená mj proto, že obec projevila u ČEZu zájem o to, aby tam stanice vybudována byla. Takže si myslím, že pokud obec, nebo město bude chtít a projeví zájem u ČEZu, nebo i u jiné energetické firmy, tak nepochybně něco společně vymyslí, ale musí nejprve majitel pozemků chtít (tedy obec)…..

  1. Vedeni mesta vymyslelo, ze postavi zachytne parkoviste „za“
    Vedeni mesta vymyslelo, ze postavi zachytne parkoviste „za“ mestem, udela novou linku pro EV bus a bude dovazet z tohoto parkoviste lidi do prace do centra. ;o) Pred vice jak rokem. Vysledek? Pidi zachytne parkoviste, na ktere po 7:30 se nevejde ani jeden kus, EV bus objednany pozde (tj. prozatimni reseni minibus nafta – predelane dodavky s manualni prevodovkou), trasa navzdory logice a uzemnimu planu skrz pesi zonu v protismeru a skrz zastavbu, kde zataceji do ulice 90 stupnu a nevytoci se, zrusena trasa minibusu soudem. Nyni hledani nove trasy.
    A ted neco k tem EV. Je pekne, ze maji prubezne nabijeji, ale po planovanych trasach troleje nejsou. ;o) ale asi jednou budou nebo trasu prehodi, tam kde budou. Nyni je na zachytnem parkovisti zastavka, ktere ma vytazene dobijeni na jedno misto jako trolej. tj. EV bus stoji v zastavce a ceka na dalsi jizdu, bude mit asi vytazeny pantograf a nabije se. Objede trasu a zase se pripoji.

    1. Proč mě tento popis situace nepřekvapuje.. V Hradci budou s
      Proč mě tento popis situace nepřekvapuje.. V Hradci budou s novými elektobusy s malou baterií a parciály do budoucna také jen problémy. A přitom stačilo tak málo. Výrobci dát kudlu na krk, buď dodáte elektrobusy s adekvátní baterií nebo máte smůlu. Parciální trolejbusy vedle ebusu s adekvátní baterií pak ztrácí význam úplně.

      1. ale to je cíl EU, zlikvidovat vzdělání a zemědělství
        ale to je cíl EU, zlikvidovat vzdělání a zemědělství (což se u nás povedlo skvěle) a dávat naše peníze velkým firmám, které za předražednou cenu dají podřadné EV…. důvod vytvoření EU se skvěle daří, tak co reptáte? Děláte skutečně něco proti? Ne? Tak nemáte právo ani o tom ceknout 🙂
        A nejhorší jsou ti, co se ptají, co já dělam nebo co dělat… ti nejzbytečnější 🙂

      2. Na bateriích vydělávají nejvíc Asiaté, elektrobusy jsou
        Na bateriích vydělávají nejvíc Asiaté, elektrobusy jsou stále příšerně drahé.

        Dalších minimálně 15 let upřednostňovat autobusy na metan nebo co nejmenší baterii bude nejrozumnější řešení.
        Pro česká města malobaterkáče stačí, když nabíjení na konečných zvládnou do 10 minut. Jen je potřeba místo klimatizace používat v létě zdravější větrání okénky a stropem, a v zimě topit jen trochu, stejně jsou všichni navlečení a když se sedí na vybrané trati maximálně půl hodinu, tak se to dá i při nižší teplotě.

          1. Nemusí se nabíjet do 100%, stačí obnovit číst kapacty na
            Nemusí se nabíjet do 100%, stačí obnovit číst kapacty na další kolo. Stávají technologie v Teslách to zvládá. Jediný problém ve vysokém nasazení jsem zaznamenal když majitel nabíjel pouze na Superchargerech až do 100% a nenechal baterii vychladnout.

      3. Zdravím Pajdu, mám na Vás dotaz (který podle Vaší
        Zdravím Pajdu, mám na Vás dotaz (který podle Vaší stálé rétoriky odpovíte levou zadní detailně, techniky a ekonomicky správně):
        Jak udělat auto s baterií řekněme 500 kWh, obsaditelností 80 lidí, 12m kastle, celková hmotnost 18t (čr má sice 19, ale musí to být prodejné všude, požadovanými nápravovými tlaky a za prodejní cenu pod 400 000€

        1. Proč zrovna 500 kWh? To je zbytečné. Stačí tolik, aby se
          Proč zrovna 500 kWh? To je zbytečné. Stačí tolik, aby se to nabíjelo na konečné. Kolik vlastně ujede běžně bus denně a kolik je na to potřeba kWh? V Číně mají tisíce elektrobusů a nějak to zvládají, včetně veškerého nabíjení, takže jim to evidetně jde.

          1. presne. BYD to soupe po stovkach.
            btw ty budejce. Ta linka ze

            presne. BYD to soupe po stovkach.

            btw ty budejce. Ta linka ze zachytne do centra a zpet je tak kratka, ze na to staci stnad nakoupit v marketu tuzkovky. ;o) Ted jsem meril starou trasu. 1,9km tam a 1,9km zpet. tj. 4km jedna otocka od nabijecky k nabijecce. Jezdily dva proti sobe. Ve spicce po 10min. Tato trasa soudem zrusena. Novou co jeste neni vymyslena, ale osobne tipuju je 2,9km jedna cesta. tj. 6km od nabijecky k nabijecce. Maji udajne vytipovane i dalsi trasy, ale nikdo nechce rict odkud kam. Budejce jsou ale dost zatrolejovane a tak po ceste jiste budou mista pro dobijeni.

          2. Protože Pajda chce adekvátní baterku a dopravní podniky
            Protože Pajda chce adekvátní baterku a dopravní podniky chtějí náhradu busu 1:1 k naftě nebo CNG. Dobíjení na konečných je zatím utopie – není infrastruktura (a hned tak všude nebude – je to další investice a to nemalá) – stačí se podívat na údaje dnešních busů s baterkama 200 kWh použitelnými ujedou podle prospektů auta 100 – 150 km.. tzn spotřeba 1,5 – 2 kWh/km. Denní nájezd busů podle linky ale řekněme 200 km – potom potřebujeme zhruba 400 kWh použitelných při DOD80 – 480 kWh – aby to bylo jednodušší – 500 kWh

            1. Proč je dobíjení na konečných utopie? U nás v Praze se
              Proč je dobíjení na konečných utopie? U nás v Praze se jelo hodně roků jen na testovací provoz, ale zřídit „dobudku“ na konečné byla otázka několika dní. Dříve byla na Želivského, nyní na Palmovce. Nemusí být na každém konci, stačí ta blíže centru a infrastruktuře. Navíc Budějovice už mají zavedenou síť měníren pro trolejbusy, tak proč ji nevyužít?

              1. Autobus je v MHD na konečné 5-7 minut (vytíženost vozidel,
                Autobus je v MHD na konečné 5-7 minut (vytíženost vozidel, řidičů = náklady), tzn velké dobíjecí proudy. V Zeeusu to v Plzni zkoušeli a ne nadarmo postavili tu dobíječku nedaleko rozvodny a ještě opodstatněnější bylo použití LTO článků. V centru nikdo nebude pořádné rychlodobíjení dobíjení chtít z pohledu bezpečnosti – jde o nejrizikovější okamžik provozu.
                Jinak samozřejmě počítejte s velkými ztrátami takových baterek (pokud nepoužijete LTO) – řádově děsítky kilowatt (BOL článek), a nízkou efektivitu dobíjení – běžné je při vysokých proudech, že článek je možno nabít jen na 80 a méně procent kapacity (80 BOL, EOL radši nepředpokládat).
                Takže kompromis je velká baterka, která dostane přes polední pauzu „čuchnout“ pro oživení, což se ovšem dopravcům nelíbí…nejradši mění rychle řidiče a vozidlo zpět do provozu,pač disponibilita – ostatně i čas na konečných je snaha zkracovat, stejně tak, jako odstávky kamionů při přepravě.. protože efektivita a produktivita.

            2. No ve světě si již evidentně někdo tu 480kWh „adekvátní
              No ve světě si již evidentně někdo tu 480kWh „adekvátní baterku“ pro 12m vůz objednal a co čert nechtěl ji tomu nešťastníkovi opravdu někdo dodá. Ten prototyp už nějaký ten pátek jezdí, to že to začnou sekat až 2020 nemá s dostupností technologie nic společného. Aby taky ne, když 400kWh baterie pro 12m vozy mohly být normálně nasazovány již od roku 2012.

              Jinak jako jeden z mála pokládáte adekvátní otázky a tak vám rád odpovím, že technologicky dnes naprosto průměrná 400kWh baterie se celá bez problémů vejde na střechu 12m vozu a počítejte s hmotností cca 2000kg (2500kg když hodně ušetříte na výrobní technologii a materiálech), která bude rozložena 50:50 neb baterie je uložena ve dvou pásech po obou stranách střechy.

              Těch 480-500kWh je pro 12m vůz současná špička, avšak stále ještě s dobrým poměrem cena/výkon. Je to asi jako ekvivalent 100kWh baterie TMS. Dnes by šlo už jít i na 550kWh, ale už to bude vyžadovat dražší technologii výroby celé baterie (nikoliv článků, ty mají vesměs pořád stále stejné parametry již od roku 2012), ale především budete mít problém s hmotností.

              1. To myslíte ty Winstony, co má tuším Sileo?
                Tam jsem moc

                To myslíte ty Winstony, co má tuším Sileo?
                Tam jsem moc zvědav, jak vydrží v zátěži požadovanou záruku – bežně 5 – 7 let. A samozřejmě, jak bude vypadat stárnutí – moje zkušenost je taková, že při trakční zátěži nás Winstony moc rádi opouštějí takřka sprintem.
                Ten MAN vypadá slibně – dokonce přiznávají, narozdíl od Silea, docela reálnou spotřebu, že s tou mega baterkou ujedou reálně 200 km, při ideálu 270 km – otázka je, kdo to koupí (a to ještě až nebudou dotace)

                Ohledně hmotnosti baterek – v tom vidím až sekundární problém (ne nedůležitý, ale napřed je třeba, aby bylo dosaženo relevantní fyzikální funkce) , nejčastěji vidím problém v chlazení, že je to ohromná masa (2000 kg / 400kWh považuji za silný extrém, protože už jsem nějakou tu baterku postavil a jezdí) akumulačního tepla, takže při vysoké zátěži je v požadovaných podmínkách velký problém dosáhnout běhm 24 hodin uzavřeného tepelného cyklu

                1. no ono je otázkou zda je na vině trakce, nebo způsob
                  no ono je otázkou zda je na vině trakce, nebo způsob nabíjení/vybíjení. Běžně výrobcem udávané parametry nejsou zcela nejšetrnější k článkům. (stačí výdrž 2 roky a výrobce má další kšeft).

                2. Pak je to neprodejné – běžná záruka požadovaná dopravci
                  Pak je to neprodejné – běžná záruka požadovaná dopravci je těch 5-7 let, pokud chce výrobce tvrdě neprodělat, tak potom musí s životností baterky dát do ceny vozidla baterku 3x aby to nějak splnil – což je samozřejmě pro dopravce naprosto neakceptovatelné ceny – samozřejmě v reálu elektrovozidla běžně omezují své výkony – např opěvovaná tesla S má S1 výkon pouhých 69kW – proti snovým krátkodobým hodnotám skoro nic…a i tak, S1 69kW stačí na ústálenou rychlost 160 – 180 km/h – kolik v takovém režimu Tesla S ujede a při jakých teplotách?

Napsat komentář