Nadšenec si vylepšil elektromobil Nissan eNV 200 o tažné zařízení

Ladislav Kalous, dlouholetý majitel elektromobilu Nissan e-NV200, se pokusil najít limity jeho využitelnosti.

Elektromobil Nissan e-NV200 s tažným zařízením a karavanem.
foto: archiv autora

autor: Ladislav Kalous

Video na webu Nissanu, kde jsou v továrně na Leafy vyrobená auta nakládaná na podvalník, který používá jako vlečné vozidlo nejnovější verze Nissan Leaf s 30kWh baterií, mě inspirovalo k pokusu, zda je to možné v praxi a jak naplno využít eNV 200.

Obrátil jsem se tedy s dotazem na technické oddělení Nissanu. Ptal jsem se které e-NV může mít instalováno tažné zařízení, jaké jsou technické parametry a kde lze závěsné zařízení koupit. Odpověď chodila po částech, jedno stanovisko vylučovalo druhé, potěšilo mě však prohlášení Nissanu, že závěs lze dodat. Teoreticky.

Jak se ukázalo, prakticky to možné nebylo. Na kompletní odpověď jsem se rozhodl dále nečekat a zakoupil jsem tažné zařízení výrobce Bosal určené pro klasické NV200 a instaloval ho na moje eNV-200.

Nové tažné zařízení namontované na elektromobilu Nissan e-NV200

Nové tažné zařízení namontované na elektromobilu Nissan e-NV200
foto: archiv autora

Montáž byla velmi jednoduchá, vše zapadalo do originalnich otvorů v nosnících karoserie a nebylo potřeba nic vrtat nebo jinak zasahovat do karoserie vozidla. Jediné násilí spáchané na éenvéčku bylo v podobě odřiznutí asi dvoucentimetrového proužku z plastového nárazníku na spodní straně pod autem.

Montáž zásuvky elektro si už ale vyžádala trochu přemýšlení a laborováni, neboť instalovat ji podle návodu na výrobcem přiložený držák by již příliš zmenšilo zadní nájezdový úhel. eNV-200 má totiž spodní hranu nárazníku poměrně nízko a zásuvka by byla velmi zranitelná.

Vyřešil to robustní zinkovaný úhelník z Hornbachu, který přišel namontovat na dva z řady otvorů, které jsou kdoví k čemu ve spodním nosníku pod nárazníkem.
Elektroinstalace byla třešničkou na dortu, auto má z výroby připravené otvory, kterými se protáhne kabeláž za zadní světla a opět není potřeba nic vrtat či jinak zasahovat do vozu.

Elektřina přišla zapojit na zadní lampy, vše jsem poctivě zapájel a moderní cvakací nespolehlivé rychlokonektory skončily v bedně pro strýčka příhodu. eNV-200 nemá v zadních lampách klasické žárovky, ale LED, proto je nutné použít zesilovač pro elektroniku přívěsu, neboť připojení světel přívěsu auto vyhodnotí jako poruchu osvětlení, kterou signalizuje na displeji u tachometru.

Detail tažného zařízení

Detail tažného zařízení
foto: archiv autora

eNV je však na montáž TZ připravené, v kabelovém svazku v levém zadním podběhu je tajný hnědý konektor, který se zapojuje do zesilovače pro přívěs a informuje počítač auta, že je připojen přívěs a změna parametrů žárovek není poruchou.

V setu mého TZ zesilovač chyběl, protože u klasického NV-200 není potřeba (nemá kontrolu žárovek ) a bylo potřeba vyřešit jak dát autu vědět, že má připojen přívěs. Řešení nebylo složité, na mém starém Volvu jsem zesilovač spálil několikrát, když jsem při odlivu ponořil přívěs s člunem moc hluboko do vody a opravoval jsem ho několikrát.

Řekl jsem si že Nissan to bude mít asi zapojené podobně a nemýlil jsem se. Spínač v zásuvce TZ propojený přes dva rezistory a diodu zapojené do tajného konektoru iniciuje na displeji řidiče cca na 2 vteřiny hlášku TRAILER READY, a auto tak ví, jak se má dále chovat.

První testování proběhlo s obytným karavanem o hmotnosti 1200 kg. Premiéra se konala na trase Brno-Zoo Dvůr Králové a pak následovaly již rutinní cesty s karavanem i s běžným přívěsem. Ale o tom až příště.

vlastní

63 Comments on “Nadšenec si vylepšil elektromobil Nissan eNV 200 o tažné zařízení”

  1. Zdravim p.Kalous. Mam take Nissana NV 200 ve verzi se 40kw.
    Zdravim p.Kalous. Mam take Nissana NV 200 ve verzi se 40kw. Take premyslim o taznem zarizeni ale spise pro umisteni kol ci elektromotocyklu. Tahani privesu nebude moc ekonomicke pro zvyseny odpor vzduchu a vyssi valivy odpor. Nedoval jste se na jiny uspornejsi system? V podstate na miste kempovani vytazeni cele zadni casti – cca 2m na delku z auta a na cestovani to zase smrsknout na normalni velikost? Tim by se pro spani a kempovani zvysil skoro dvojnasobne objem a zaves by zbyl na elektroskutr s kterym by clovek mohl jezdi na vylety po okoli ci do hospody ci do kramu.

  2. Zajímavé čtení, bohužel se tu strhla debata na, pro
    Zajímavé čtení, bohužel se tu strhla debata na, pro baterkáče, intimní téma. Cena nabíjení.
    Mám na E-Golfu tažné/netažné od Brinku. Hlavně na kola. V létě jsem je vezl 700 km k moři. Montoval ho autorizovaný servis se souhlasem importéra a i přes to občas zlobí. Padá ACC. Gratuluji k úspěšné montáži a těším se na pokračování článku. Karavany jsou moje srdcovka.

    1. já to dával na Leafa taky od Brinku, zejména pro nosič kol
      já to dával na Leafa taky od Brinku, zejména pro nosič kol a úplně bez problémů. Vše připravené – krom tří děr na levém zadním nosníku, které se musely vrtnout v připravených „prohlubních“. Jinak na ele. připravené konektory v blatnících, průchodky kabeláže atd. – za chvilku bylo hotovo. Žádnou chybu mi to zatím nikdy nehlásilo a vše pěkně funguje. Vozík jsem táhnul jen nákladní a jen pár km.

        1. Trochu ti uniká, že veřejná parkovací místa jsou pro
          Trochu ti uniká, že veřejná parkovací místa jsou pro všechny. Takže pokud by přijelo spalovací auto s přívěsem, zaparkuje stejně, jen snad ne na zeleném podkladu. A jak bys tam asi zaparkoval s přívěsem ty ??? A navíc – parkoviště u Lidlu je u nabíječek většinou, stejně jako v tomto případě volné. Nabíječky jsou záměrně a logicky stavěny na takřka nejzazší kout parkoviště. Snad právě proto, aby to měli řidiči daleko ke vchodu a nesvádělo to k neoprávněnému zabírání zelených míst.
          Notabene – Láďa tam stejně nebyl déle než dvacet minut – doba nutná k rychlému nabití a utracení nějaké kačky v obchodě.
          Bravo Láďa, Bravo Lidl.
          Všechno je to o ohleduplnosti ke svému okolí.

  3. OT: Už jsou data od SDA za září a velmi zajímavé
    OT: Už jsou data od SDA za září a velmi zajímavé sledovat kdo jak zvládl přechod na nové emisní limity.
    Celkově se trh oproti srpnu propadl skoro na polovinu, ale někteří z toho vyšli jako vítězové, třeba Škoda, kde sice propad byl, ale nijak výrazný (12 %) a zvýšila tím podíl na trhu na více než 41 % (a 50% podíl v naftě), automobilky Toyota a Peugeot si dokonce meziročně polepšily. Mezi „poraženými“ je například Nissan a Seat, jejichž meziroční propady prodejů jsou okolo 85 %, Audi a VW jsou ani ne na třetině a tedy propad 65+ %.

        1. kdyby redakce otiskla všechny moje příspěvky tak jsme si
          kdyby redakce otiskla všechny moje příspěvky tak jsme si tu dávno mohli přečist, že francouský lídr mezi výrobci karavanú fa Dethlev má davno vivinut a začiná prodávat karavan, který je určený pro tahání elektromobilem, má vlastní baterii i motory v kolech a lze na něm nastavit jakou váhou má tažný elektromobil zatěžovat.

  4. Hezký, jen by mě zajímalo, jak by se s tím jela dovolená
    Hezký, jen by mě zajímalo, jak by se s tím jela dovolená Provance, nebo Toskánsko – samozřejmě požadavek rychlého přesunu a co nejméně času strávit na cestě, aby posádka něco z cílové destinace během 10 – 14 denní dovolené v těch destinacích něco viděla, taková typická poznávačka a obytným povozem…

        1. s eNV-200 jezdim vétšinou 125-130 km aniž bych se musel
          s eNV-200 jezdim vétšinou 125-130 km aniž bych se musel omezovat či bát že nedojedu, ale už jsem dokázal ujet i 160 km. S naloženým autem, záměrně většina nákladu naložena do auta aby karavan s lehkým autem necvičil jsem měl bezpečný dojezd 100 km a byť byla spotřeba proudu vyšší na trase, kterou jezdím pravidelně jsem nabíjel na stejných mistech jako když jedu bez karavanu, jen snad o pár minut děle než jindy takže ve výsledku žádná zména.
          Takže ten rýpavý příspěvek je jen provokace, ale jen tak dál, většinu cest a všeho co jsem dosud podnikl bylo pro to, abych těm co mi tvrdí že to nejde dokázal že to jde.

          1. Zdravím,
            jak se Vám to podařilo zapsat do TP? To si myslím

            Zdravím,
            jak se Vám to podařilo zapsat do TP? To si myslím asi bylo to nejtěžší že? Dočteme se dále?

            Osobně jsem v létě přehozoval tažně i NIRA HEV na Nové PHEV co jsem si koupil a nový majitel toho mého HEVu tažné nechtěl.

            Bylo to podobně jak jste psal vše je připraveno, vzadu se do konektoru strčí přídavná jednotka a je tam klema co se musí přestřihnout a tím pádem auto ví že má tažné. Tu klemu sem při vyndání tažného musel zase spojit.

            Přihlášení bez problému při dovozové evidenčce,ale je fakt že to NIRO má v TP tažné 1300 KG uvedeno.

            Jinak mohu potvrdit , že jízda s vlekem v EV módu dojezd moc nesnižuje a jezdí bezvadně .

  5. nemajú všetky BEV (okrem TMX) výslovne uvedené „žiadny
    nemajú všetky BEV (okrem TMX) výslovne uvedené „žiadny príves“, montáž „gule“ iba za účelom nosiča bicyklov?
    jestvujú síce videá s prívesmi, ale v diskusiách nik nedoložil „schválenie výrobcu/dovozcu, zato kopec citácií zakazujúcich ťahanie prívesu.
    dokonca „range extender“ R ZOE EV má to zariadenie na ráme pripevnené na dvoch bodoch a jedno pneu ako klavír.

    1. je to pravda, ovšem v TP jen jen zápis u výbavě vozidla
      je to pravda, ovšem v TP jen jen zápis u výbavě vozidla tažným zařízením odkazujícím na příslušnou normu v číselném kodu. Tzn při běžné silniční kontrole nepředpokládám, že na to někdo přijde. Průšvih by byl v případě nehody s vozíkem. Sám to mám na Leafu.

      1. Tažné zařízení máte zapsané v malém techničáku.
        Tažné zařízení máte zapsané v malém techničáku. Kontrola to poznák okamžitě na místě. Navíc na štítku vozu máte uvedné i hmotnosti celkovou na nápravy a také cekovou hmotnost soupravy.

        Osobně bych se to bál používat za tahání vlaku, max na ty jídní kola.

        1. ale no tak. Žijeme v Česku a víme, že u nás v podstatě
          ale no tak. Žijeme v Česku a víme, že u nás v podstatě dopravní policie neexistuje. Vlastně jsem nikdy u nás neviděl silniční hlídku, která by dělala tu skutečnou práci tzn. dopravně bezpečnostní dohled. Postavit se na obecně známé místo a tam měřit rychlost nebo kontrolovat propadlé emise 2x za rok – to není práce, ale policejní alibismus, předstírání činnosti.
          V Leafu žádný štítek s hmotnostmi přívěsu není popř. jsem ho za víc jak 3 roky zatím neobjevil. V malém TP je uvedeno „Spojovací zařízení třída A50-X; Brink typ 545234“. Co z toho kdo pozná?
          I s vozíkem jsem v klidu… 🙂

          1. Nikoli Zbyňku, je to suplování činnosti berňáku. Brát
            Nikoli Zbyňku, je to suplování činnosti berňáku. Brát lidem peníze za <|>viny. Opravdu nebezpečné chování (předjíždění přes střed křižovatky najetím do odbočovacího pruhu), případně to co zdržuje provoz (debil co vjede do křižovatky i když vidí, že je za ní štreka takže zablokuje všechny směry….) to lidem domlouvat nejde….

          2. Ano, doslova přesně tak. Do velkého TP otrávený
            Ano, doslova přesně tak. Do velkého TP otrávený ůředník opíše ůdaje/hmotnosti z homologačního listu. Otrávený je proto, že BEV je málo vesměs jsou to novinky a data nejsou standartně v počítači tak jako u spalouváků kterých jsou mraky. Vše se musí do databáze ručně dopisovat a to ,,špatně,, zaplacené ůředníky obtěžuje, je to moc práce.
            Stačí být na ně milý, hezky se usmívat a hlavě je nenas_at.
            V OTP je pak napsán ůdaj- Spojovací zařízení třída A50-X; Brink typ 1231234 toť vše, ale případná silniční kontrola, když bude chtít, tak si přesné ůdaje z databáze dnes velmi rychle zjistí.
            Mne to zjistili už před deseti rokama, na D1 jsem čertům hodil myšáka a tak posčítali hmotnosti auta a hengru podle techničáků, souprava vážila celkem 3.550 Kg. Osolili mne za dálniční známku, která bila klasika do 3,5 tuny. Na místě jsem si musel koupit známku na náklaďák a flastr 3.000. Drahá myška….

            1. Vždyť to vychází na 10Kč za kWh, co chceš?
              Ať to

              Vždyť to vychází na 10Kč za kWh, co chceš?
              Ať to udělají jakkoli, vždycky se najde někdo nespokojený.
              Třeba dnes mě osočil jeden řidič e-Upu, že prý když nabíjím já na veřejné stanici, on má nárok nabíjet na mojí soukromé, protože ho zdržuju. Prý mi i zaplatí. Tak jsem mu vysvětlil, že když utratím třičtvrtě milionu za nabíječku, není mou povinností nechat ji volně k užívání. Jak by se mu líbilo, kdybych dnes místo hotelu přespal u něj doma? Klidně mu zaplatím.

              1. Pokud mám auto s velkou baterkou, tak cena paušálu je cena
                Pokud mám auto s velkou baterkou, tak cena paušálu je cena za jedno dobití, t.j. má smysl si nechat paušál. Pokud mám malobaterkáče, tak abych dojel, tak potřebuju dobíjet řekněme k 90 procentům baterky a v tom okamžiku je cena za 1 kW výrazně vyšší než 10 Kč / kWh. Dobře – teoreticky můžu hlídat dobíjení a ve správný okamžik přepojit z rychlonabíjení na Mennekes ale … . Takže mi to připadá jako snahu dokázat, že jednorázové placení vlastně nikdo nechce a přitom se těžce zahojit na těch pár projíždějících cizincích.

                1. A všude v cizině je jednorázové nabíjení dostupné všem
                  A všude v cizině je jednorázové nabíjení dostupné všem a levné? Určitě ne. V Itálii jsem si letos zažil nervy.
                  Elektromobilita není levná sranda. To že může být levný provoz není všeobecné pravidlo. Platí to za určitých podmínek. Registrace, plánování, nabíjení doma, nabíjení pomalu.
                  Rychle, jednoduše a bez přemýšlení to je dražší než na benzín anebo taky nedojedu.

                2. Nabíjení povinně nemusí být levné. Ale pokud ČEZ
                  Nabíjení povinně nemusí být levné. Ale pokud ČEZ nasadí cenu, která je výrazně vyšší než např. u evmapy a přitom na rozdíl od provozovatelů nabíječek evmapa pobral na stavbu hromadu dotací, tak to budu považovat za neetické. Dokonce byt to označil za z jejich strany za pitomé – ČEZ dodává elektřinu a očekával bych, že bude mít motivaci spotřebu elektřiny propagovat a zvyšovat. V evmapa jsou nabíječky prodávající 1 kWh za 6 Kč a nevěřím že na tom prodělávají. Nasadit cenu, která je reálně minimálně dvojnásobná je .

                3. Presne, tuhle cenu at si strcej nekam jestli to tak bude ale
                  Presne, tuhle cenu at si strcej nekam jestli to tak bude ale treba PRE chce 5,- tusim tak ze by CEZ byl o tolik vejs?
                  A co E.O.N?

                4. Pokud se něco nezměnilo, tak PRE chce 3 Kč za kWh a 10,-
                  Pokud se něco nezměnilo, tak PRE chce 3 Kč za kWh a 10,- Kč paušál měsíčně. Teoreticky ještě je platba za minutu ale ta se uplatní až po takové době, že ji reálně snad nikdo neplatí. Předpokládám, že při té ceně nabíječku zadotovali ale že na vlastní elektřině neprodělávají. Odhaduji, že při ceně 6 Kč / kWh by to zaplatilo i tu nabíječku. Což překvapivě odpovídá cenám za kWh na levnějších nabíječkách v evmapa.

                5. To sice popisujete spravne ale to jsou ceny pri smlouve na
                  To sice popisujete spravne ale to jsou ceny pri smlouve na pausal ale od 1.9 spustila PRE na vsvych nabijeckach i platbu pres mobil- platebni kartu a tam je cena 5,- tak proto pisu at se jde CEZ bodnout.

                6. PRE muze chtit kolik chce, kdyz pokryti republiky jejich
                  PRE muze chtit kolik chce, kdyz pokryti republiky jejich nabijeckami je takove, jake je…

                1. aha. A co je směrodatné?
                  Jen pro info: neexistuje velký

                  aha. A co je směrodatné?
                  Jen pro info: neexistuje velký otp. Je buď otp nebo vtp 🙂

Napsat komentář