Autosalon Paříž 2018: nový Seat Arona TGI – první SUV na stlačený zemní plyn

Seat odhalí ve světové premiéře na autosalonu v Paříži první SUV s pohonem na stlačený zemní plyn.

Tři palivové nádrže na CNG prodlužují dojezd modelu Arona TGI na zemní plyn na 400 km.
foto: Seat

Seat Arona TGI je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky Seat s továrním pohonem na stlačený zemní plyn. Seat tak pokračuje ve své snaze o širší využívání CNG.

Arona TGI byla navržena, vyvinuta a bude vyráběna v Martorellu, sídle a hlavním výrobním závodě společnosti Seat. „Seat aktivně podporuje CNG, protože toto palivo je další trvale udržitelnou alternativou,“ řekl Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT.

„Naše vyspělá technika je navíc kompatibilní s používáním kvalitního biometanu z obnovitelných zdrojů, což zaručuje dlouhodobou budoucnost CNG jako alternativy v oblasti mobility s nízkými emisemi.“

Pod kapotou

Nový Seat Arona je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 litru s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu otáček od 4500 do 5800 min-1 a maximální točivý moment 160 N.m od 1900 do 3500 min-1.

Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou, která zvyšuje hospodárnost a je ideálně sladěna s výkonovou charakteristikou inovativního tříválce. Nejvyšší rychlost je 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.

Arona ve verzi na CNG je vybavena stejnými systémy jako verze 1.0 TSI na benzin, ale navíc zahrnuje komponenty, umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi dodatečnou výbavu modelu Arona TGI patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzin, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI.

Konstrukce motoru byla dalekosáhle přizpůsobena provozu na zemní plyn. Modifikované písty pro spalování zemního plynu mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu.

Seat Arona TGI

Seat Arona TGI
foto: Seat

Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů. Výsledkem je ještě vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, takže turbínové kolo reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou.

Seat Arona TGI spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu Arona TGI spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzinu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG.

Arona TGI používá benzin pouze jako alternativní palivo, které se kromě výše uvedeného spouštění motoru v mrazivých podmínkách uplatní až po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Tři nádrže na zemní plyn však zaručují při provozu na zemní plyn pro většinu uživatelů více než dostatečný dojezd.

Palivové nádrže atraktivního SUV pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet 
400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzinu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km.

CNG je mnohem levnější než benzin, takže je nákladově mnohem efektivnější než tradiční paliva. CNG navíc nepodléhá neočekávaným výkyvům cen, protože se nejedná o ropný derivát. CNG je také mnohem efektivnější než nafta, benzin a dokonce i LPG. Energie obsažená v 1 kg CNG odpovídá 2 litrům LPG, 1,3 litru nafty 
a 1,5 litru benzinu.

Přechod na spalování benzinu po spotřebování zásoby zemního plynu je tak plynulý, že jej řidič prakticky nezaznamená. Pouze kontrolka na panelu přístrojů signalizuje, že vůz je nyní poháněn na benzin místo stlačeného zemního plynu.

Nový Seat Arona TGI je praktické, variabilní a individualizovatelné SUV, nabízené ve všech výbavových liniích – Reference, Style, Xcellence a FR. Zákazníci si tak mohou vybrat verzi, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům.

Seat Arona TGI

Seat Arona TGI
foto: Seat

Široký výběr prvků výbavy na přání, včetně palety 68 různých barevných kombinací, umožňuje každému zákazníkovi vytvořit si jedinečný automobil podle vlastních představ.

Seat Arona TGI s vnější délkou 4138 mm je o 79 mm delší než Ibiza a o 99 mm vyšší. Kromě toho nabízí vyšší světlou výšku a polohu sedadel. Přestože jsou nádrže na zemní plyn uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízí Arona pozoruhodný objem zavazadlového prostoru 282 litrů.

Seat, který již nabízí modely Leon, Ibiza a Mii s pohonem na zemní plyn, bude mít po zahájení prodeje modelu Arona TGI jednu z nejširších nabídek vozidel na CNG na trhu. Seat Arona TGI bude na českém trhu k dispozici od února 2019.

tisková zpráva

48 Comments on “Autosalon Paříž 2018: nový Seat Arona TGI – první SUV na stlačený zemní plyn”

    1. Někteří akcionáři možná budou rovnou žalovat
      Někteří akcionáři možná budou rovnou žalovat SEC.
      Elonův twít zvýšil dočasně cenu akcií o 10 %, obvinění SECu, který není vyšetřovacím orgánem takže má jen kupu podezření a dohadů, sundalo cenu o 14 %. Úlohou SECu je chránit investory.

  1. off
    SEC nabíd Muskovi dohodu, že ho jen pokárá „tzv.

    off

    SEC nabíd Muskovi dohodu, že ho jen pokárá „tzv. plácne přes ruku“ a součástí toho mělo bejt i to, že se na 2 roky vzdá vedení firmy :))))
    Na to jim logicky řek že jim na to kašle a šel do boje.
    Ropáci a šórtéři chtěj Teslu potopit stůj co stůj.

            1. Tak už víme odkud vítr vane 🙂 Tonoucí se stébla chytá.
              Tak už víme odkud vítr vane 🙂 Tonoucí se stébla chytá. Trapný pokus jak zastavit Teslu, ubožáci !
              To měli udělat před deseti lety, tak jak to předpovídali na autoforu. Že prej aby opustil Teslu na dva roky :DDD
              Já fak musím z toho dízlblejt ;-PPP

              1. Evropané by z toho ale měli mít radost protože fakticky
                Evropané by z toho ale měli mít radost protože fakticky vzato je tesla americká společnost a z jejich zisků nemá evropa vůbec nic. To že američené jdou po krku američanovi a snaží se srazit na kolena možná svou největší naději na budoucí rozvol amerického trhu s automobily, je vyloženě jejich velká chyba a my bychom ji měli zřejmě sledovat s pobavením a škodolibým úsměvem ve tváři protože naše evropské automobilky touhle jejich trapnou eskapádou pouze získají. Líto je mi pouze Muska což je člověk který působí skutečně jako velmi upřímný a poctivý nadšenec technologií, který do toho šel skutečně s upřímnou snahou něco zlepšit, ale oni ho ty pyraně stejně sežerou. Tak to tam prostě chodí. Ti co investovali do tesly ji už považují víc za svou společnost než maskovu a když někomu pokrozíte ze si vezmete svoje zpět, tak vám pochopitelně dá nuž pod krk a to se přesmě muskovi muselo stát.

                1. Tak já z toho radost rozhodně nemám a nevěřím, že je za
                  Tak já z toho radost rozhodně nemám a nevěřím, že je za tim jenom emerika. Celý svět je už nějakým spůsobem propojen takže zisky z americké firmy můžou klidně téct do evropy.

                2. Té slušná krávovina, my v Evropě nemáme vůbec žadnou
                  Té slušná krávovina, my v Evropě nemáme vůbec žadnou radost z evropskejch automobilek a jejich rakovinometů a dízlgejtů. My už máme naopak těch autolobbystů plný zuby. Zato máme velkou radost z toho že Tesla nakopává ostatní automobilky aby dalších 20 let nedodávali pouze zkriplený elektrokáry, ale vyrobili aspoň něco kloudnýho. Všichni se s Teslou porovnávaj, speciálně Němcům to dost pošramotilo jejich sebevědomí. Je to dost potřebná dirupce pro dinosaury.
                  Daleko víc evropskej autoprůmysl dostává na frak v Číně než v Americe.

                  Z každý prodaný Tesly v Evropě máme nahrazenou jednu spalovací popelnici nebo jeden rakovinomet a za to jsme hodně rádi.

                3. joo! ja z toho radost taky nemam, trumpetu nesnašim stejnak
                  joo! ja z toho radost taky nemam, trumpetu nesnašim stejnak jako 99% populace planety a ropný prasata už vůbec at sou evropský nebo americký, žádná segregace, prase jako prase bez ident původu rasy barvy pleti i přesvedčení ;)))

      1. proc by to melo byt na bliti?V Americe jsou jasna pravidla co
        proc by to melo byt na bliti?V Americe jsou jasna pravidla co lze rici,jak hlavni predtavil co ma verejne obchodovatelne akcie. Co tady u nas projde, v USA te za tyto nepravdive reci zavrou az zcernas.Obchodnici na burze diky Muskovi mohli prijit o dost penez.

    1. To je zas třeba podružná zpráva pro mne, naprosto
      To je zas třeba podružná zpráva pro mne, naprosto nezajímavá. Tesla nikdy nebude v evropě velký trhák, protože vygumovaný idiot Trump teď pravděpodobně hodí muskovi další klacek pod nohy a zavede vysoká cla na dovoz automobilů z evropy do USA, tím přímo způsobí odvetné opatření evropského trhu které bude namířeno opačným směrem a prodraží dovoz tesly a jim podobných. Tudy prostě cesta nevede, evropa potřebuje být v této otázce soběstačná a víc dbát o svoje vlastní výrobce, kteří zisk nechávají tady v Evropě a kteří dávají práci evropanům než nějakou Teslu kdesi až za oceánem, která nám popravdě může být ukradená.

  2. OT: jsou venku specifikace i3 (i3s) pro rok 2019.
    Baterie 42,2

    OT: jsou venku specifikace i3 (i3s) pro rok 2019.
    Baterie 42,2 kWh pro dojezd 246 km EPA; 0-100 7,3 s (6,8 s); maximálka 149 km/h (159 km/h); 3f nabíječka 11 kW; u obou verzí možno s REX. Pro zajímavost ten pidi REX 38koňový 0,65litrový motůrek s 9 litrovou nádrží se vším tím okolo přidává na hmotnosti 138 kg k jinak pro mě skvělé váze 1345 kg bez spalováku.
    Mně osobně se tyhle specifikace hodně líbí a jsem rád, že to BMW jako jedinej ze všech těch německejch srágor myslí alespoň trochu vážně.

        1. +převodovka, olejová nádrž, výfuková soustava,… Ono to
          +převodovka, olejová nádrž, výfuková soustava,… Ono to nebude těžké těch 138 kg najít.
          Pro zákazníka je ale nejdůležitější, že za tu jistotu 150-200 km navíc tahá neustále přes 10 % hmotnosti auta navíc, tedy si dobrovolně v průměru navýší spotřebu o cca 5 % (což je nemalých 10 MWh na 100 tisíc km) + další problémy jako větší zátěž na tlumiče, menší užitečná hmotnost a nutné revize spojené se spalovákem (jak je to vůbec s STK u REX? Měří se emise? Já bych tipnul, že pokud se tam něco podělá, že ho projít nenechaj).
          No já bych to nechtěl, připadá mi to strašnej nesmysl u takového dojezdu. Neví někdo, jak se poměrově prodávaly i3 vs. i3 Rex u té menší baterie?

          1. Názor
            Palubní generátor REX Proč ANO ?
            Velká škoda, u

            Názor
            Palubní generátor REX Proč ANO ?
            Velká škoda, u BMW i3 REX je ,že se spalovací motor nepodílí na temperováni interiéru Zvyšovalo by to efektivitu celého systému
            -Když přijedu k nefunkční nebo obsazené nabíjecí stanici,
            tak to neřeším, jedu dál na benzín.
            -Jako Plug- in- Hybrid Může snadněji provozovat i člověk, který nemá stále nabíjecí místo
            -Prodlužuje dojezd, je možné podnikat dlouhé trasy
            -Prodloužení životnosti akumulátoru (vozidla)?
            -Pokles kapacity akumulátoru (za chladného počasí a s léty používání ) To díky REX nebude majiteli tolik vadit
            -Není potřeba tolik plánovat Proste když to nevýjde palubní generátor mi pomůže nečekaně delší trasu dojet do cíle.
            A to je mnohdy k nezaplacení.

            1. Ale REX neprodlužuje dojezd, je to nouzové řešení, není
              Ale REX neprodlužuje dojezd, je to nouzové řešení, není určený na dlouhé trasy. Proboha vždyť to má 38 koní = 28 kW! Budete rád, když to na plnej výkon vytáhne na stovku (pro srovnání Škoda 105 celých 33 kW a sice to vytáhla na 130, ale při hmotnosti 3/4 tuny).
              Rozhodně to tedy ani neprodlužuje životnost akumulátoru a životnost vozidla to naopak zkracuje kvůli další spoustě pohyblivých částí.
              A že ta nouzovka je k nezaplacení? Ale kdeže, je k zaplacení částkou 123 500 Kč! To je taková částka, že kdybych náhodou na cestě do Chorvatska zapomněl dobít a zůstal bych stát, tak si za to můžu zaplatit odtah ze Splitu do Prahy a ještě se rozmyslet a letět na dovolenou na z Chorvatska na Seychely, s celou rodinou, a 2x :).

                1. Děkuji za odkaz a omlouvám se některé části, které
                  Děkuji za odkaz a omlouvám se některé části, které vycházely z toho, že jsem se domníval, že REX se automaticky zapíná až po vybití baterie a nejde zapnout manuálně, natož fungovat v hybridním režimu. Trochu jste mi zamotal hlavu, protože teď tedy nevím, v čem se to liší od plug-in hybridu kromě jiného poměru velikosti baterie a spalovacího motoru.
                  Pochopil jsem z data příspěvku v tom odkaze na diskuzi, že „Martin“ má verzi s 22kWh baterií (EPA dojezd 130 km) a bylo to v první polovině roku 2016. Tohle je verze pro rok 2019 s dvojnásobným dojezdem v době, kdy je síť dobíjecích míst 2-3x hustší, navíc díky dvojnásobné baterii při stejném proudu (známé 0-80 za půl hodiny) přidá místo 100 km celých 200 km dojezdu za půl hodiny. Proto si stále stojím za tím, že dávat 123 500 Kč a tahat zbytečně celý spalovák na 1 % cest je nesmysl pro každého.

                2. Plug in hybrid ?
                  BMW i3 REX Hlavně jde o to, že Spalovací

                  Plug in hybrid ?
                  BMW i3 REX Hlavně jde o to, že Spalovací motor není mechanicky propojen s poháněnou nápravou Otácky motoru nejsou „nijak“ závislé na rychlosti jízdy .
                  Jak už jsem výše napsal je škoda, že ani ztrátové teplo které motor vytvoří Není využito pro temperování interiéru ( motor je chlazený vzduchem )
                  Je fajn, že zákazník má možnost volby Komu to stačí bez pomocného generátoru, tak si za něj nepřiplatí.
                  Naproti tomu, ten kdo jezdí častějí delší trasy a nevěří si, že né vždy si s kapacitou akumulátoru vystačí a chce mít pod kapotou pomyslný záchranný kruh, tak ten si pomocný generátor nechá namontovat .
                  ps:
                  Dle mého názoru je nejpraktičtější elektromobil na trhu
                  https://www.nissan.cz/vozidla/nova-vozidla/e-nv200-combi.html

                3. Aha, tak že je to vlastně generátor elektřiny pro baterku.
                  Aha, tak že je to vlastně generátor elektřiny pro baterku. Už je mi to jasný, díky za objasnění.
                  No stejně si myslím, že si to skoro nikdo nekoupí. Je něco jiného to mít pro prodloužení dojezdu ze 130 na 230 km a dobíjením 100 km/půl hodiny, kde to ještě jakž takž chápu, ale rozhodně to nechápu u této novinky z 260 na 360 km a dobíjením 200 km/půl hodiny.

                4. Tu možnost pustit si REX, „kdykoliv se vám zachce“ mají jen
                  Tu možnost pustit si REX, „kdykoliv se vám zachce“ mají jen EU verze. Verze pro US zapnou REX automaticky až po vybití baterie pro nouzový dojezd. Je to dáno emisemi, které jsou v EU benevolentní.

                5. Jenže si koupím aplikaci Bimmercode a v mobilu pěkně
                  Jenže si koupím aplikaci Bimmercode a v mobilu pěkně změním parametry zapínání rexe stejně jako EU verze.

                6. Vzhledem k údajné poruchovosti REXe je to spíš jen
                  Vzhledem k údajné poruchovosti REXe je to spíš jen nepohodlný přivažek než dobrý sluha.

                7. Podle me generator el, je super vec, nikdy nevite co se kde
                  Podle me generator el, je super vec, nikdy nevite co se kde muze posrat a tohle je zaloha pro pripad nouze… jen to zbytkove teplo jeste nejak vyuzit, ale nac delat slozitosti kdyz to ma byt spis jen zaloha a ne pro kazdodenni pouziti… osobne bych strcil takovej nebo i mensi generator do kazdyho EV…

                8. Ako zálohu by som radšej volil hliníkovú batériu, skôr
                  Ako zálohu by som radšej volil hliníkovú batériu, skôr hlinikový palivový článok. HUstota energie 8kWh/kg. autobild.pluska.sk/clanok/190717/dojazd-elektromobilov-znasobia-baterie-hlinik-vzduch-ma-to-hacik/
                  Určite to je lepšie , ako cpať do čistého EV zasa ten špinavý spalovák.

                9. Za deset let mozna, ále porad je to prechodovy obdobi
                  Za deset let mozna, ále porad je to prechodovy obdobi benzin/el. Ted je vsude benzinek hafo tak proc v nouzi nepustit generator 😉

                1. Mluvil jsem o použití na prodloužení dojezdu, tedy když
                  Mluvil jsem o použití na prodloužení dojezdu, tedy když je baterie úplně vybitá. Našel jsem toto: „i3 REx owners largely confirm that 70 MPH is the max speed the car can maintain when the battery is depleted“, tedy max. 112 km v hodině ustálená rychlost, bez možnosti rozumného předjíždění i třeba v rychlosti okolo stovky.

                2. Zjevně vůbec nechápete, že to je nezávislý výrobník
                  Zjevně vůbec nechápete, že to je nezávislý výrobník elektřiny, který se dá spustit kdykoliv.

                3. Viz moje reakce 2 příspěvky níže 🙂
                  Viz moje reakce 2 příspěvky níže 🙂

            1. 22kWh měla v 65% rexe.
              33kWh už jen 22%.
              Lidi mají s

              22kWh měla v 65% rexe.
              33kWh už jen 22%.
              Lidi mají s větším dojezdem na baterii menší obavu, že nedojedou. S další verzí předpokládám další pokles prodejů verzí rex.
              Pro mě ovšem rex má smysl jako pohon budoucnosti. Auto jako Superb je použitelné prostorově a pohodlím pro velký okruh lidí. Ale stejně od pondělí do čtvrtku jezdí jen pár km do práce a po okolí, proč mít tedy drahou velkou baterku s dojezdem 500km, když každý den můžu nabít těch pár kWh.
              V pátek jede do práce a potom na víkend a na posledních několik desítek km na chatu nebo k rodině se zapne rex, protože nebude přece stát frontu u nabíječky To samé v neděli a přes týden zase čistě na baterku.
              Emise jsou o 90% nižší a mimo město. Cena rexe je směšná proti ceně baterie 75kWh a vyšší. A navíc ušetřené čas na drahých rychlonabíječkách. Dojede až domů a tam nabije za levno pomalu v nízkém tarifu.

Napsat komentář