Na Letiště Václava Havla Praha brzy vyrazí průběžně nabíjené elektrobusy!

Cestující na trase z pražského hlavního nádraží na Letiště Václava Havla Praha v budoucnu zažijí tichou jízdu v autobusech na elektrický pohon.

Takhle vypadá standard průběžného rychlonabíjení OppCharge ve švédském Göteborgu.
foto: OppCharge

Technologie průběžného čtyřpólového nabíjení elektrobusů se bude po vzoru jiných evropských měst testovat nejprve v pilotním provozu. Podobný test probíhá aktuálně například ve švédském Göteborgu, tamější bezemisní autobusovou linku byla navštívit primátorka Adriana Krnáčová letos na jaře.

Na pražském projektu se podílejí Magistrát hl. města, společnosti Operátor ICT, Český Aeroholding, Letiště Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy, České dráhy a Správa železniční dopravní cesty. Jedná se o další unikátní spolupráci městských společností a státních podniků, které jsou připraveny realizovat technologicky vyspělé projekty.

Hlavním organizátorem tohoto rozsáhlého pilotního projektu je městská společnost Operátor ICT, jejímž úkolem je mimo jiné koordinovat městské organizace pro realizaci strategických projektů a vizí chytré Prahy do roku 2030. Právě mobilita budoucnosti je jednou z priorit chytré Prahy do roku 2030 a vizi bezemisní expresní linky dnes všechny strany stvrdily ve společném Memorandu o spolupráci.

„Elektrobusy přispívají k ekologické mobilitě, tedy k čistějšímu ovzduší a menšímu hluku ve městě, což je jeden z hlavních cílů naší městské koncepce Smart Prague. Elektrobusy přinesou zejména větší komfort pro cestující, ale i pro samotné řidiče, protože jsou tišší. To nám potvrdili i švédští kolegové, kteří stejnou technologii právě testují. Jsem proto velmi ráda, že se nám dnes podařilo zahájit první krok, abychom mohli tyto autobusy nasadit na expresní lince na letiště. V následujících měsících bude zapotřebí, aby se všechny zapojené organizace domluvily na technických podmínkách tak, aby mohly elektrobusy začít jezdit co nejdříve,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Projekt je nyní na samém počátku. Na základě provedené studie proveditelnosti se počítá s tím, že v rámci testovacího období bude na trase nasazeno šest elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami.

Expresní linku z hlavního nádraží na letiště využije ročně podle průzkumů Dopravního podniku hl. m. Prahy necelých 800 tisíc pasažérů. Podle prognóz bude však cestujících na letiště přibývat.

Typ elektrobusů, který je pro trasu navržen, má oproti jiným elektrobusům tu výhodu, že vzhledem k opakovanému průběžnému nabíjení potřebuje baterie s menší kapacitou, které jsou menší také rozměrově, a nezabírají tak místo v prostoru pro cestující. Díky ušetřenému místu může elektrobus přepravit více osob a tím snižuje náklady na přepravený kilometr. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení.

„Záměr využití elektrobusů na trase z centra Prahy na letiště je krok správným směrem a plně v souladu také s naší politikou trvale udržitelného rozvoje. Již v roce 2012 jsme se připojili k mezinárodní iniciativě Airport Carbon Accreditation, která podporuje provozovatele letišť a jejich partnery ve snaze snížit emise skleníkových plynů. V roce 2016 postoupilo pražské letiště již do třetí úrovně tohoto programu. Ta se vyznačuje aktivním zapojením našich partnerů do snižování uhlíkové stopy. Společně s Letištěm Praha se do této fáze dostalo pouze dalších 18 z celkového počtu přibližně 140 zapojených evropských letišť,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

S technologií průběžného čtyřpólového nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti, mají zkušenosti i jiná evropská města. Příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko.

Elektrobusy produkují až o 84 % méně hluku

Hlavní přidanou hodnotou elektrobusů je skutečnost, že jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Provoz plánovaných šesti elektrobusů celkově sníží emise CO2 až o 3800 tun. Podle studie proveditelnosti jsou také velmi tiché, oproti dieselovým autobusům vyprodukují až o 84 % méně emisí hluku.

„Nyní začne technické parametry řešit pracovní skupina složená ze všech zapojených stran. Musíme vyřešit zejména infrastrukturu, tedy výstavbu dvou nabíjecích stanic na letišti a na hlavním nádraží. Dále bude nutné vypsat výběrové řízení na nákup elektrobusů. Do budoucna bude výhodné, že bude již postavená infrastruktura, kterou budou moci využít další dopravci a rozšířit tak linky s elektrobusy,“ komentoval projekt Vladimír Zadina, ředitel divize Smart Prague v městské firmě Operátor ICT, která má v Praze na starosti zavádění inovací a projekt koordinuje.

Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Do budoucna se v Praze počítá s postupným rozšiřováním sítě bezemisních linek. Financování elektrobusů a potřebné infrastruktury nabíjecích stanic bude zajišťováno také z Operačního programu Praha – Pól růstu ČR.

Autobusy na elektrický pohon se v metropoli již na některých linkách vyskytují, fungují ale na bázi odlišné nabíjecí technologie.

„Projekty elektrifikace autobusové dopravy DPP dlouhodobě rozvíjí a realizuje, a to zejména s technologií dvoupólového nabíjení (elektrobusy i bateriové trolejbusy), kde lze velmi efektivně využívat synergické efekty se stávající napájecí infrastrukturou tramvají. Samozřejmě vítáme i připravované otestování čtyřpólové nabíjecí technologie a ve smyslu podepsaného Memoranda poskytneme veškerou nezbytnou součinnost,“ potvrdil generální ředitel DPP Martin Gillar.

tisková zpráva

50 Comments on “Na Letiště Václava Havla Praha brzy vyrazí průběžně nabíjené elektrobusy!”

  1. Nevím proč v Praze zase vymýšlí další standard, když
    Nevím proč v Praze zase vymýšlí další standard, když před nedávnem začali roztahovat troleje pro parciální trolejbusy, používání více a více systému bude ve finále celou MHD prodražovat. Líp by myslím udělali pokud zůstanou u parciálních trolejbusů, eventuálně by pro ně na letiště postavili částečně samostatnou silnici.

    1. Protože odpovědní lidé v dopravních podnicích buď
      Protože odpovědní lidé v dopravních podnicích buď nemají, nebo ani nechtějí získat vůbec žádné technické povědomí o současné technologii výzbroje bateriových vozů a tím pádem nevědí co můžou a hlavně mají po výrobcích vozů žádat! V ČR je spousta pracovišť, zejména akademických a výzkumných, kde by dostali taktně podanou informaci, že mají ABB s celou OppCharge poslat do patřičných míst, stejně tak odmítnout v dnešní době už naprosto nesmyslné konstrukce parciálních trolejbusů a prostě jen objednat elektrobus s pořádnou baterií která odjezdí min. 90% celodenních linek na jedno nabití a do garáží si pořídit sadu obyčejných 50kW DC stanic pro noční dobíjení.

        1. Myslím, že SEC ublíží mnohem víc všem ostatním
          Myslím, že SEC ublíží mnohem víc všem ostatním akcionářům než Muskovi a napáchá věští škody než co kdy způsobily všechny Elonovy tweety dohromady. Škoda, že teď nemám ani těch pitomejch 6000 korun, šel bych alespoň do jedné :).

            1. Díky za odkaz. Nevíš náhodou, jak to tam chodí? To jako
              Díky za odkaz. Nevíš náhodou, jak to tam chodí? To jako SEC rozhodne a tak to bude? Žádná presumpce neviny a dokazování, že ten tweet byl manipulace, ale naopak My si myslíme, že to byla manipulace, tak nám dokaž, že ne? A jsou nějaké možnosti odvolání (třeba k regulérnímu soudu)?

          1. Přesně tak, je to banda kašparů, hlavně že s tím
            Přesně tak, je to banda kašparů, hlavně že s tím přišli těsně před ohlášením výsledků, to je ale náhodička! Elon nesmí ani tweetnout, ale SEC může cenu ovlivňovat jak libo, že? Nenažranci, vůbec se nedivím že je chce Elon poslat do řitě!

  2. SOR NS12 Electric má při plné konfiguraci baterií 242 kWh
    SOR NS12 Electric má při plné konfiguraci baterií 242 kWh (což už je slušná porce na 160-200km) sedačkouvou kapacitu dokonce 35 míst, interiér není nijak omezen. Průběžné nabíjení a zvýšení denního dojezdu nabízí taky.

    1. Nemam elektrobus, pouze elektricke osobni auto. Rozdil v
      Nemam elektrobus, pouze elektricke osobni auto. Rozdil v hlucnosti je zasadni. A mnoho lidi se divi, ze ani neslyseli ze prijelo nejake auto. A kocky pred autem neprchaji. V rakousku dokonce zvazuji, aby na dalnici kde je omezeni rychlosti kvuli hluku mely EV povolemou vyssi rychlost. Ale klidne muzete vse zpochybnit. Brzy budete za hlupaka.

      1. No, jak ktere elektroauto. Prispevatel ma pravdu ze kdyz
        No, jak ktere elektroauto. Prispevatel ma pravdu ze kdyz jedete pres 30 tak prevlada valivy odpor od pneumatik. V luxusnim EV aute to ticho bude znat hodne ale v beznem jen nekdy. Treba pri jizde do kopce bude rozdil znat, ve meste po kostkach ne. Cili jako obvykle mate pravdu v zasade oba.

        1. Vite proc si lidi kupujou do spalovaku sileny zesilovace a
          Vite proc si lidi kupujou do spalovaku sileny zesilovace a repraky? Protoze chteji prehlusit ramus motoru. Zatim jsem nevidel ani jedno EV s dodatecnym zesilovacem a repraky. V EV je klid a obycejne radio uplne staci. Ve spalovaku je hluk od motoru a ten se jeste zvysuje aby bylo slyset radio. To delaji dobrovolne a jeste si rochnaji. Co dodat.

          1. Mam Prius PHV a i kdyz jedu jen na baterii, valivy odpor
            Mam Prius PHV a i kdyz jedu jen na baterii, valivy odpor pneumatik slyset proste je. Ve vetsi rychlosti se pridava jeste hluk vzduchu. Kdyz jedu brachovym Fordem Mondeo, v takove 70 km/h a vic nepoznam rozdil. Ale i presto je EV lepsi. Je tissi v nizsich rychlostech, je tisti (neslysny) pri zrychleni, pri jizde do kopce atd. Ale NENI proste pravda ze EV auto je tiche za vsech okolnosti. Jsem velky fanda elektromobility ale nekteri nekriticti prispevatele zde pisi opravdu nepravdive veci.

                1. To je mozne. Ja si zas nepoustim radio ve sve 550 konove v8.
                  To je mozne. Ja si zas nepoustim radio ve sve 550 konove v8. To ovsem nepotvrzuje ten nesmysl ze si lide kupuji radio aby prehlusili hluk. Pa.

                2. Nevim jak jste si ten v8 zaslouzil, ale hlavou urcite ne. Pisu
                  Nevim jak jste si ten v8 zaslouzil, ale hlavou urcite ne. Pisu o dodatecnem zesilovaci s vykonem 1500 Watt spice a ne o autoradiu. Takovy blbosti si montuji jen zoufalci ve spalovaci kare. Do EV to montovat nikdo nehodla.

                3. A a na tom 1500w systémj se nedá pustit rádio? Už toho
                  A a na tom 1500w systémj se nedá pustit rádio? Už toho nech. Jsi trapný.

                4. Jetli on „do EV to montovat nikdo nehodla“ jednoduse proto, ze
                  Jetli on „do EV to montovat nikdo nehodla“ jednoduse proto, ze cilova skupina jsou vetsinou ridici aut do 50k a takove EV proste zatim neexistuji. Az bude siroce dostupny levny elektricky ekvivalent ojeteho Golfu, snu to kazdeho tuzera, tak si o tom promluvme znovu…

          2. A na to jste prisel jak? Osobne jsem se s nicim takovym
            A na to jste prisel jak? Osobne jsem se s nicim takovym nesetkal a ani me to nikdy nenapadlo. Vite proc si do auta kupuji kvalitni audio? No protoze mam rad kvalitni zvuk hudby. Jinak treba manzelcino Cls v rychlosti nad 40km je lepe odhlucnene nez moje Tesla. Zvlastne v dalnicnich rychlostech je to znat.

            1. Diskuze zacala o hlucnosti elektrobusu vs. Dieselbusu. A vy
              Diskuze zacala o hlucnosti elektrobusu vs. Dieselbusu. A vy tady operujete s cls. Ja pisu o dodatecnych zesilovacich s fantasmagorickym vykonem do golfu a vy operujete s kvalitnim audio od Bose atd. Moc hezky ze to mate, ale s tematem se to neshoduje. Klepaci a brucici dieselbus je oproti elektrobusu dinosauri vykopavka.

                1. Tak já bych dodal jen maličkost, už 10 let starý Citroen
                  Tak já bych dodal jen maličkost, už 10 let starý Citroen Berlingo měl funkci, která při zvyšující se rychlosti – a tím i hluku ve spalováku – přidávala na hlasitosti rádia/CD. A zase ubírala. Což jí občas nešlo a pak ještě chvíli řvalo rádio, i když už jsme jeli skoro krokem. Takže ano, rádio musí spalovák vždy přeřvat.

                2. Fakt záleží nejvíc na autě a ne na tom jestli je to
                  Fakt záleží nejvíc na autě a ne na tom jestli je to spalovak. V bmw 330e tedy phev poznám zapnutý benzínový motor tak max do 70 kmh. Když budu hodně moc vnímat tak možná do 100, ale to se fakt snažím. Elektro je pecka hlavně v nižších městských rychlostech. Ve vysokých moderní motory fakt slyšet nejdou pokud neotocim k omezovači.

                3. Proto vždy, když přijde někdo s tím, že by elektroauta
                  Proto vždy, když přijde někdo s tím, že by elektroauta produkovala umělý hluk (protože většinou jezdí v nějaké plečce, co rámusí už na volnoběh – to není dehonestace – to je prostě fakt) aby nebyla nebezpečná, tak mu řeknu, ať se sveze v moderních odhlučněných spalovácích pomalou rychlostí. Dokud nebude startovat nebo zrovna nesešlápne více plyn nebo nebude člověk stát hned vedle kapoty motoru, tak jsou podobně tichá, jako elektromobily.
                  A k tomu hluku uvnitř auta – elektromobil má ticho ze své podstaty, spalovák díky dodatečnému odhlučnění. To je něco jako dodatečně zaizolovaný starý dům versus moderní, kde je izolace součást celkového projektu a provedení zdí jako takových, bez oplácání domu zvenčí.

          3. “ Zatim jsem nevidel ani jedno EV s dodatecnym zesilovacem a
            “ Zatim jsem nevidel ani jedno EV s dodatecnym zesilovacem a repraky.“

            Co takhle premium audio packet od Tesly? 🙂
            Pripadne na TMC se da najit rada vlaken o tom, jak narvat vetsi zesilovac, lepsi repraky nez dava vyrobce.

            EDIT: A aby si to chudak cipisek nemusel hledat sam, tak treba: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/upgrading-standard-sound-on-model-s-and-using-chromecast.83960/#post-1910137
            nebo https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/light-harmonic-upgraded-speakers.122941/#post-2950985
            Nebo asi dve stranky dalsich odkazu, staci dat do vyhledavace na TMC „amplifier“.

              1. Jo, to je další věc v elektromobilu, benefit. I když má
                Jo, to je další věc v elektromobilu, benefit. I když má ten dement, co se mu otřásá celé auto, zavřená okýnka, takže okolní auta na křižovatce na červenou, pokud nemají aktivní star&stop systém neslyší nic, tak my v elektromobilech a spalováci s vypnutými motory si užíváme hudby zdarma (no hudby, jak se to vezme, že?) 🙂

      2. nepravda!
        o hluku ma tu už raz lynčovali, neprečítali si s

        nepravda!
        o hluku ma tu už raz lynčovali, neprečítali si s pochopením čo som napísal.
        ak chcete operovať s vyhláseniami typu „mnoho lidi se divi, ze ani neslyseli ze prijelo nejake auto“, tak okolo 1956 babky na dedine nepočuli prichádzať škodu 445, spartaka. ten nebol nijak tichý, takže jediné vysvetlenie je nedoslýchavosť.
        autá na diaľnici ak nejdú do kopca vytvárajú iba aerodynamický hluk. viem to, pretože bývam do dvoch kilometrov od diaľnice a dostávam nielen priamy, ale aj od kopcov odrazený hluk.
        detto je to s „inovovanou“ železnicou – nepočuť hluk od spojov koľajníc, ale inak všetko ostatné – akceleráciu, aerodynamický hluk, …
        bavme sa o reálnych nižších emisiách – smrade.

        1. Máte měření na úrovni třídy přesnosti, ale pokud vezmu
          Máte měření na úrovni třídy přesnosti, ale pokud vezmu nějakou střední hodnotu, což je poněkud nepřesné, protože jde o logaritmickou křivku, tak 84,5 – 82 je rozdíl 2,5 dB, přesnější asi bude vzít ty horní hodnoty (maxima), tj. rozdíl 3 dB. Nárůst hluku o 3 dB znamená nárůst o stejné množství energie. Tj. fosilní autobus produkuje dvojnásobného množství energie (v podobě vlnění zvuku) oproti bateriovému. Zkoumat to moc exaktně nemusíte. Mám vyzkoušené z praxe, že v běžném autobusu se nedá moc mluvit, zatímco v tom elektrickém celkem dobře.

  3. Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly,
    Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm.

        1. Hodně informací v této oblasti poskytne
          Hodně informací v této oblasti poskytne http://www.busportal.cz/. Jsou tu ty potěšující – Elektrobusy SOR v Bílině http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=14751&secid=7 – i ty v dnešní době nepochopitelné, zaklínající se EURO6, ale samozřejmě neřešící vibrace, hluk a jedy – Minibusy Rošero First FCLLI v MHD v Říčanech http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=14760&secid=7 – přestože řešení v horším případě plynem – v DP Ostrava Dekstra Bus LE37 CNG na podvozku IVECO, minibus má 33 míst, klimatizaci, jedno místo pro invalidní vozík nebo kočárek, USB porty v salónu pro cestující a přípravu na montáž Wi-Fi routeru – v lepším elektřinou – také v DP Ostrava elektrominibus Rošero-P F?E FCLLI na podvozku IVECO, kterému taktéž nechybí klimatizace, jedno plnohodnotné místo pro invalidní vozík nebo kočárek, USB porty a příprava na Wi-Fi. Celková kapacita elektrominibusu je 26 míst https://www.dpo.cz/soubory/aktuality/tz/18_05_15/01v.jpg – samozřejmě dávno je.

          Co je prakticky zločin na dětech na příští 2 desítky let je ovšem Litva – IVECO BUS dodal do Litvy 50 minibusů Iveco Daily http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=14761&secid=7. Moderní, výkonný, úsporný a ekologický třílitrový motor splňuje normu Euro 6C, jeho výkon je 150 HP a točivý moment 350 Nm 🙁

Napsat komentář