Hyundai chce během pěti let uvést do provozu 1000 vodíkových náklaďáků

Hyundai Motor uvede ve spolupráci se společností H2 Energy v letech 2019 až 2023 na švýcarský trh užitkových vozidel 1000 elektricky poháněných nákladních vozidel s palivovými články.

Nové nákladní vozidlo s elektrickým pohonem napájeným palivovými články bude mít dojezd cca 400 km v reálných provozních podmínkách.
foto: Hyundai

Hyundai na veletrhu IAA Užitkové vozy 2018 v Hannoveru potvrdila, že uzavřela memorandum o shodě se švýcarskou společností H2 Energy (H2E), která se specializuje na výrobu a využití vodíku, vyráběného trvale udržitelným způsobem.

Společnosti Hyundai Motor a H2 Energy poskytnou v průběhu pěti let od roku 2019 zákazníkům 1000 těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem napájeným z palivových článků a současně zajistí jejich dostatečné zásobování vodíkem z obnovitelných zdrojů.

Memorandum o shodě bylo slavnostně podepsáno na veletrhu IAA Užitkové vozy 2018 za účasti předních představitelů obou společností. Společnost Hyundai Motor reprezentoval In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedoucí divize užitkových vozidel, společnost H2E zastupoval Rolf Huber, předseda představenstva.

Specifikace

Celková hmotnost: 18 tun (celková hmotnost soupravy 34 tun s přívěsem)
Vnější délka: 9745 mm
Vnější šířka: 2550 mm
Vnější výška: 3730 mm
Rozvor: 5130 mm
Dojezd:přibližně 400 km
Doba čerpání vodíku do nádrží : 7 min
Kapacita/tlak palivových nádrží: 32,86 kg H2/350 barů
Výkon sady palivových článků: 190 kW (2 x 95 kW)
Elektromotor: 350 kW (471k)/3400 N.m
Bezpečnostní systémy: FCA, LDW **

„Oznámením naší ambice poprvé na světě komercializovat elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články činíme další významný krok ve vývoji techniky palivových článků pro automobilový průmysl,“ řekl výkonný viceprezident In Cheol Lee. „Budeme i nadále vyhledávat příležitosti pro vstup na další trhy důsledným sledováním různých faktorů, mezi něž patří infrastruktura plnicích stanic nebo programy vládní podpory.“

Nákladní vozidlo s elektrickým pohonem napájeným palivovými články je vyvíjeno v souladu s evropskými předpisy. Je vybaveno novým systémem palivových článků na vodík o výkonu 190 kW, v němž jsou paralelně propojeny dvě sady palivových článků, což je řešení používané také modelem NEXO.

Nákladní vozidlo bude mít na jednu náplň palivových nádrží dojezd přibližně 400 km. Dostatečný dojezd zaručuje osm velkých nádrží na vodík, uložených prostorově úsporně v místech, jako je prostor mezi kabinou a pevnou nástavbou.

Společnost H2 Energy se specializuje na výrobu a prodej vodíku z obnovitelných zdrojů ve Švýcarsku a má obchodní zastoupení v Německu, Norsku a Rakousku. Společnost disponuje zkušenostmi se zaváděním optimalizovaného vodíkového „ekosystému“, který se zaměřuje na komerční realizovatelnost pro všechny zúčastněné strany.

H2 Energy plánuje poskytnout elektricky poháněná nákladní vozidla Hyundai s palivovými články svým švýcarským zákazníkům, mezi něž patří členové sdružení Swiss H2 Association, včetně několika provozovatelů čerpacích stanic, maloobchodních řetězců a dalších společností, které se zaměřují na ekologická inovativní řešení pro logistiku a distribuci zboží.

„Trvale udržitelná vodíková ekonomika vyžaduje jasně definovaný ekosystém pro vodík. Proto je spolupráce společností Hyundai Motor, H2 Energy, sdružení Swiss H2 Association a největších výrobců elektrické energie ve Švýcarsku strategická a velmi smysluplná,“ řekl Rolf Huber, předseda představenstva společnosti H2 Energy.

Technika elektrického pohonu s palivovými články má ve velkých vozidlech, jako jsou nákladní vozidla nebo autobusy, oproti systému napájenému z akumulátorů, značné výhody. Technika palivových článků zabírá méně prostoru, snižuje hmotnost, a čím je vozidlo větší, tím je nákladově efektivnější. Proto se právě u této technologie uvažuje o širokém uplatnění na trhu užitkových vozidel.

Vzhledem k zavádění stále přísnější ekologické legislativy na celém světě se očekává radikální růst globální poptávky po ekologických užitkových vozidlech. Hyundai se připravuje na využití rostoucích příležitostí v segmentu užitkových vozidel diverzifikací produktové řady užitkových vozidel s palivovými články.

Hyundai Motor v současnosti vyvíjí středně velké elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články (užitečná hmotnost: 4 až 5 tun) určené pro komunální služby, jako je čištění ulic.

Hyundai Motor také představil v únoru 2018 elektricky poháněné dálkové autobusy s palivovými články, které jezdily během Zimních olympijských her 2018 v jihokorejském Pchjongčchangu. V současnosti organizuje zkušební provoz s těmito autobusy v největších jihokorejských městech.

Zároveň připravuje plány na zahájení jejich velkosériové výroby v roce 2020. V ulicích měst Ulsan a Kwangdžu již jezdí vozidla taxislužby s palivovými články a také vozidla FCEV v rámci služeb sdílení automobilů.

Společnost Hyundai Motor začala jako první na světě nabízet elektricky poháněná vozidla s palivovými články na leasing v USA a podporuje americké odvětví dopravy, včetně dodávek vozidel FCEV pro taxislužby a poskytování služeb sdílení vozidel, ve snaze přispět k širšímu využívání ekologické techniky.

tisková zpráva

27 Comments on “Hyundai chce během pěti let uvést do provozu 1000 vodíkových náklaďáků”

    1. Že to podvodníkům z Hyundai fakt není trapný takhle
      Že to podvodníkům z Hyundai fakt není trapný takhle uplácet, aby se psaly lži do diskuzí. Ať si udělá obrázek každý sám (výtah stejně psaných příspěvků z posledních 5 článků s Hyundai):
      Marek:
      Už jen to, že vymysleli vodíkový kamion je bomba, ale to že do 5 let jich bude jezdit celý tisíc, to je prostě neskutečné! Jde vidět, že Hyundai zkrátka umí!
      Láďa Burtel:
      Náklaďák na vodík? To je už něco. Nemluvě o tom designu, ten se dost povedl! Korejci zkrátka ví jak na to. Pěkná práce!
      Michal:
      auta na vodík bych čekal, ale zrovna nákladak, tak to už je jiný level 😀 takový tah jsem od hyundae nečekal, povedený
      Maty93:
      Takže nejen, že je Hyundai špička co se týče elektromobility? Teď už se šplhá nahoru i díky vodíku? Co to bude příště? Opravdu se nestačím divit, pěkná práce!
      Indroš:
      jako vodíkový kamion, to už by bylo uplně mega revoluce, kdyby se to povedlo hyundai!
      Jindra H.
      Je až k neuvěření co Hyundai vymýšlí, náklaďák na vodík? Takže už nebudou špičkou jen v oblasti elektromobility, ale teď i v oblasti vodíku? Páni, jen tak dál!
      Petr:
      Vodíkový náklaďák? Tak to čumim, co ještě ti korejci nevymyslí, opravdu skvělá práce!
      Jindra Solner:
      Je to masakr. Téměř 400KM na jedno nabití? To je úctihodné číslo. Tohle se Hyundai opravdu povedlo!
      Trnka:
      autonomní řízení a vodík bych prostě čekal u osobních aut, ale nečekal bych, že to udělají u kamionu, to jako dobrá věc!
      Bára:
      Auto je to velice pěkné a ten dojezd? Parádní. Už jen počkat, kdy v česku bude pořádná infrastruktura a hurá do ní. Velmi povedená práce od Hyundai

    1. Tohle už je šestý příspěvek jen tady na Hybridu, který
      Tohle už je šestý příspěvek jen tady na Hybridu, který má naprosto shodný formát – vychvalování značky do nebes, vykřičník za každou větou, vždy věta, kde je zároveň Hyundai a pak něco pozitivního (Hyundai jednička v elektromobilitě, Hyundai revoluce, Hyundai špička v oblasti vodíku…) + závěr ve stylu Hyundai umí, skvělá práce Hyundai apod.
      Ty příspěvky jsou tak okatě shodné i ve vymýšlení co nejobecnějších nicků (Marek, Michal, Petr, Láďa…), že musí i slepý poznat, že je to jeden člověk. Pokud to děláte pro SEO, pak vám do vyhledávačů také s něčím pomohu:
      Opravdu má Hyundai potřebu lhát? Hyundai podvádí a platí si lidi v diskuzích. Hyundai se snaží manipulovat – klame takto i své zákazníky? Nekalé praktiky Hyundai v diskuzích, šidí takto i auta?

  1. Tak menší blbost než vodíkové osobáky většinou pro
    Tak menší blbost než vodíkové osobáky většinou pro jednoho pasažéra, ale tady zase ty nejtěžší náklaďáky často nesmí do center měst.
    Perspektivněji se mi jeví od Hyundaie ta střední nákladní auta.

    Ale stejně se s vozy na vodík zbytečně spěchá, nakonec možná bude snazší vyrábět metan.
    Ekonomické nasazení i v nejideálnějším případě Japonska pokud bude problém se surovinami na baterie vychází vodíkové náklaďáky a autobusy nejdřív za 15 let.

    1. jaký spalování furt? jaký vyrábění?? svět čeká leda
      jaký spalování furt? jaký vyrábění?? svět čeká leda supertajfun / hurikán 6stý kategorie co polovinu průmyslu smete, změna klimatu nepředstavitelných následků, stačí když příští týden naskočí z léta rovnou zima 10 až 15 stupnů, v alpách v noci -20.
      Jaký spalování? Svět musí přestat spalovat fosílije ikdyby měl chodit pěsky, jinak to bude ještě horší soudruhu ;))

      PS: a z japlek si neber příklad, to sou leda kamikadze vysávači a flezdoprdelkové ;))

  2. Trochu čísílek: Předpokládejme, že kamion za den projede
    Trochu čísílek: Předpokládejme, že kamion za den projede celou nádrž (400 km, což je na kamion dost málo), tedy spotřeba na 1000 kamionů je 32860 kg H2. K výrobě 1 kg H2 je potřeba (mimo jiné) 65 kWh elektrické energie. Máme tedy 2,1 GWh denně, 780 GWh ročně, což je 1,1 % spotřeby celé(!) ČR. Kupříkladu přes ČR denně projede 50 tisíc kamionů, takže být všechny na vodík, tak nám nějakých pár Temelínů vysosnou.

    1. Z toho mi vychází spotřeba kamionu cca..4 kg H2/100 km –
      Z toho mi vychází spotřeba kamionu cca..4 kg H2/100 km – když teda 32680 kg H2 je spotřeba těch 1000 kamionů, každý na 400 km. Pokud je pravda, že na 1 kg H2 je potřeba 65 kWh el. energie, tak pak „spotřeba“ toho kamionu je cca. 520 kWh/100 km a to jenom výroba H2 kterou pak spotřebuje k jízdě. Kolik má spotřebu ten kamion od Tesly, k porovnání?

Napsat komentář