Střední Evropu propojí síť 252 nabíjecích stanic, v Česku už rostou kolem dálnic

Řidiči křižující střední Evropu elektromobilem budou už brzy dobíjet své vozy na ultra rychlých stanicích. Ty během následujících dvou let vyrostou kolem hlavních páteřních tahů ve středoevropských zemích.

Na českých silnicích dnes jezdí kolem 2000 elektromobilů, většinou s dojezdem kolem 200 až 400 kilometrů na jedno nabití. Dojezdová vzdálenost vozů na elektřinu se postupně prodlužuje a rozšiřuje se i síť dobíjecích stanic.
foto: ABB

Šest států, včetně České republiky, se už nyní připravuje na novou generaci elektromobilů s prodlouženým dojezdem. Vůbec poprvé bude možné cestovat s elektrovozem na dlouhé vzdálenosti přes hranice.

14 nových dobíječek v Česku

Vybudovat nové nabíjecí stanice plánuje například projekt konsorcia NEXT-E. Za podpory Evropské unie vznikne 252 nových nabíjecích stanic, z toho 30 bude ultrarychlých, elektřinu doplní doslova během několika minut.

Celkem čtrnáct nových nabíječek přibude v České republice. Do projektu se zapojilo šest států střední Evropy – Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko a Chorvatsko.

V Česku staví v rámci tohoto projektu nové nabíjecí stanice společnost E.ON. „Plánujeme postavit deset rychlonabíjecích stanic a čtyři ultrarychlé nabíjecí stanice. Všechny vzniknou v blízkosti významných silničních koridorů, například u dálnic D1, D2, D5 nebo D8,“ uvádí Miloslav Fialka zodpovědný ve společnosti E.ON za elektromobilitu.

Energetická společnost se zapojuje do stavby nabíjecích stanic i v dalších projektech spolufinancovaných Evropskou unií, jako je FAST-E a EAST-E. Celkem v následujících letech postaví na území Česka 40 nových stanic pro elektromobily.

Výstavbu některých rychlonabíječek už společnost E.ON dokončila, nacházejí se v Praze Čestlicích, na pražském Lehovci, Jihlavě, Písku, Toužimi, Nýřanech, Třebíči a ve Vystrkově u Humpolce. Nově otevřené rychlonabíjecí stanice mohou elektromobilisté využívat v Ostrovačicích a ve Velké Bíteši u dálnice D1, dále v Trmicích u hypermarketu Globus u dálnice D8 a v obchodním domě Šestka v blízkosti pražského letiště Václava Havla.

Dotace 18,84 milionů euro

Vedle české společnosti E.ON jsou členy konsorcia NEXT-E také další energetické firmy: Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Hungary nebo E.ON Romania, skupina MOL, Hrvatska elektroprivreda a slovinský a chorvatský PETROL. Členskou základnu pak doplňují ještě automobilky Nissan a BMW.

Většina nových dobíjecích stanic bude mít výkon 50 kW, ultrarychlé dobíjecí stanice nabídnou výkon 150 až 350 kW. V obou případech zde budou moci energii načerpat všichni elektromobilisté, bez ohledu na typ vozu a druh přípojky. Práce na výstavbě některých stanic už začaly, přičemž montáž ultrarychlých nabíječek je naplánovaná na rok 2019. Projekt by měl být dokončen v roce 2020.

Evropská unie podpoří realizaci nabíjecích stanic částkou 18,84 milionů euro. Jde přitom o největší grant, jaký kdy v rámci Nástroje pro propojení Evropy udělila projektu zaměřenému na elektromobilitu. Záměrem projektu NEXT-E je vytvořit souvislou a efektivní síť dobíjecích stanic, která umožní jízdu na dlouhé vzdálenosti přes hranice.

„Vůbec poprvé tak bude možné cestování na dlouhé vzdálenosti s plně elektrickým pohonem ve všech šesti středoevropských zemích. Elektromobily se stanou životaschopnou alternativou vozů se spalovacími motory,“ konstatuje Miloslav Fialka.

tisková zpráva

137 Comments on “Střední Evropu propojí síť 252 nabíjecích stanic, v Česku už rostou kolem dálnic”

  1. včera přijedu do Vítkovic na rychlonabíječku a Tesla tam
    včera přijedu do Vítkovic na rychlonabíječku a Tesla tam již sosala 45 minut. Byla aktuálně nabita na 51% a vysosáno měla 25,8kWh. Tedy nabíjecí výkon byl necelých 35kW z možných 50. Nanic jsou ty výkony, stejně je žádný vůz nevyužije. Jen to zbytečně zdražuje nabíječky, kterých bude méně. Nejhorší je, že zdejší honiči pořád budou davově vzbuzovat neexistující poptávku a davový dojem, že někdo takový výkon potřebuje. Raději 3x tolik dnešních rychlonabíječek než pár kusů za astronomické ceny. Du blejt.

      1. Rychlonabíječka ČEZ Teplárna Ostrava-Vítkovice je tím
        Rychlonabíječka ČEZ Teplárna Ostrava-Vítkovice je tím pověstná, že si jede, jak chce.
        Bohužel jsem o víkendu testoval Ionem Zlín i Valmez a 5,1 kWh za 13 minut (výkon 23,5 kW), vypnutí v 76%, 2,64 kWh za 7 minut (výkon 22,6 kW) atp. Prostě bída.

                1. No ale musí je tam někdo dát a to se zpožděním, proto
                  No ale musí je tam někdo dát a to se zpožděním, proto jsem o tom psal, že je tam a funguje.

                2. Žádné nabíječky ČEZu se neovládají EV mapou a jsou tam
                  Žádné nabíječky ČEZu se neovládají EV mapou a jsou tam jen ty, které tam někdo zadal.

  2. Za 2 roky budou tyhle nabíječky stejně staré. Technologie
    Za 2 roky budou tyhle nabíječky stejně staré. Technologie jdou stále kupředu a tak je možná na místě počkat s čerpáním ke konci tohoto časového ubdobí – cena za tyto pomalé verze bude mnohem menši a také budou mnohem použitelnější technologie.

    1. To máte sice pravdu, ale i francouzské jednosystémové DBT,
      To máte sice pravdu, ale i francouzské jednosystémové DBT, později předělané na dvou a třísystémové na Slovensku fungují už od roku 2014, dodnes, píše se 2018. Takže 2 roky zase nehrají takovou roli. A vozidel schopných pobrat 100 kW výkonu je na prstech jedné ruky a ještě prsty zbydou. Vzhledem k tomu, jak dlouho se vleče pitomá stavební byrokracie, buďme rádi, že se s tím vůbec začalo.

      1. DBT síce fungujú doteraz, ale treba upresniť, že CCS
        DBT síce fungujú doteraz, ale treba upresniť, že CCS dávajú len 28kW výkon, na čo sme prišli po príchode prvých Ioniq-ov a ani za rok sa to GreenWay a výrobcovi nepodarilo poriešiť, tak to tak asi ostane. Nabíjanie trvá 50 minút namiesto 30 minút. Preto aj CCS stojany boli v zime zadarmo a teraz od 17.septembra sú znova na DBT nabíjačkách zadarmo.

        1. Informaci o tom, že CCS stojany na DBT nabkách jsou zadarmo
          Informaci o tom, že CCS stojany na DBT nabkách jsou zadarmo najdu kde? Na stránkách GW jsem o nim nic nenašel, email mi od GW nepřišel a v drive zone, když se podívám např. na Žilinu Aupark, kde je DBT stanice mi to píše u všech konetorů „Dostupné, uplatňujú sa poplatky“.

          příští měsíc mám domluveného na víkend zápůjčku eGolfa a mám s ním v plánu jet na Slovensko, takže Vaše zpráva by mi mohla ušetřit peníze 🙂

            1. Presne toto sa píše v client.greenway.sk:
              Všetky CCS

              Presne toto sa píše v client.greenway.sk:

              Všetky CCS nabíjania na DBT staniciach sú od 17. septembra zadarmo
              Stanice: Bratislava, Dubrawa; Bratislava, Polus; Bratislava, Stará Vajnorská; Malacky, Tesco; Nitra, OC Max; Trnava-Modranka, empark; Piešťany, Aupark; Veľké Bierovce, Dalitrans; Púchov, Tesco; Žilina, Aupark; Volkovce, Motorest Zubor; Zvolen, Stop.Shop; Banská Bystrica, OC Europa; Ružomberok, Todos; Poprad, OC Max; Prešov, Tesco; Košice; Tesco; Košice; Aupark.

  3. Ahoj řidiči EV,
    spíše než překotné rozšiřování

    Ahoj řidiči EV,
    spíše než překotné rozšiřování nabíjecí sítě bych preferoval možnost nabíjení více EV najednou. To zatím Tesla zvládá briskně a nabíječky mají většinou 8 až 16 stojanů, kdežto ostatní stojany většinou umí 50 Kw jen na jedno EV.
    Mám Leaf 2 40 Kw a po republice i třeba Itálie k moři žádný problém. Ta Itálie z Ústí nad Labem na 4 nabití: Nýřany, Mnichov, Innsbruck, Verona, pak už moře. Zpět začínám nabíječkou v Padově nebo Boloni, podle toho z jakého směru se vracím..
    Předtím jsem měl Leaf 24 Kw a s tím se už Itálie musela dobře naplánovat a také přizpůsobit jízdu.
    Ještě musím podotknout, že za 40 000 km jsem nabíjel za peníze pouze jednou a to, když jsem koupil prvního Leafa a byl ještě vyplašený.
    Tak se těch delších cest nebojte a než vyjedete, tak cestu naplánujte.
    Zdraví Stanley 🙂

      1. Já jezdím do Italie z Brna přes Rakousko kde využívám
        Já jezdím do Italie z Brna přes Rakousko kde využívám siť nabíjecek Lidl. V nemilost u mne upadla nabiječka v Wienerneustadt – Johanes Von Nepomuk Stadt a Shell A2/Suedautobahn, 2870 Zöbern, Austria které mají na sobě nálepku s nepravdivou informaci o ceně !!!!! Pozor, společnost Evn informuje, že 30 minut nabíjení stojí 4 Eur, není to pravda, zmenili ceník a počítaji v minutách, 30 minut přijde na 25 Eur !!!!!! Mojí naopak oblibenou nabíjeckou je stroj v krásnem městečku Hartberg, nádherná stanice Efacec přimo na krásném náměstí, je zdarma a nabíjí excelentně čistým DC proudem. Dále tedy po Lidlech a dale pres Gratz a Villach do Via Valli di Carnia 2/A, 33020 Amaro, Udine, Italia. V itálii už v síti Enel, platí se pres aplikaci a prumérná cena nabiti na Chademu je 4-5 Eur.

              1. Nevím o jaké kartě ENV píšete, nabíječku provozuje
                Nevím o jaké kartě ENV píšete, nabíječku provozuje EVN.
                Na nabíječce je nálepka-ceník za nabíjení a na ní je napsáno:
                Pro angefangene halbe Stunde- CHAdemO EUR 4,00
                Jejich kartu nemám, nabíječku jsem spustik Keyhengrem od Plugsurfinu a z ůčtu si okamžitě strhli 25 Eur.
                Nevím o tom, že by si Plugsurfin něco přirážel, používám ho 3 roky a ještě jsem se s tím nesetkal.
                EVN prostě zklamalo a pokud to příště bude možné tak se jim vyhnu. O pár km dál ( Hartberg ) je super nabíječka a zadarmo.

                1. Nabijecku provozuje EVN a s jejich kartou je cena 18 EUR za
                  Nabijecku provozuje EVN a s jejich kartou je cena 18 EUR za hodinu nabijeni, tudiz 0,3 EUR za minutu. Tarifikace je po minute, takze je to v pohode. Pri spusteni te nabijecky pres Plugsurfing je cena 0,96 EUR za minutu. Tady vidite ten rozdil, ktery si uctuje Plugsurfing. Pokud tam ma EVN cenu 4 EUR za 30 min, je to stara cena, ktera platila do 31.7.2018. Meli by to odstranit, to je fakt. Hartberg je zadarmo, neni v Plugsurfing aplikaci vubec uvedeny. Z me zkusenosti vam doporucuji si stahnout appku Plugsurfing, tam vidite hned cenu za nabijeni (coz pri spusteni cipem nevidite), stanici muzete pustit/zastavit nejen Plugsurfing cipem, ale i primo appkou, coz je velice komfortni a pak nebudete prekvapen cenou, kterou ma Plugsurfing, ne EVN. Platba u Plugsurfing je pres kreditku, kterou vyspecifikujete v appce. Jednoduche, prehledne.

  4. Pane Fialko, drzim palce Vam i EONu, hlavne nezapomenout na
    Pane Fialko, drzim palce Vam i EONu, hlavne nezapomenout na CHAdeMO a stavet idealne nekde u restauraci, nakupnich center, letist, motorestu, parkingu.. Na jednom miste je urcite lepsi mit 2 stanice do 50kw nez jednu stanici >100kw nebo klidne i 50 kW rychlo nabijecka a 2 wallboxy k tomu, at muzou nabijet alespon 3 auta naraz. 478 milionu v dotacich, pocitejme 2 miliony na jednu nabijeci stanici, to mame teoreticky 239 nabijecek!

    1. Klidně jim ten hloupý argument nechte. Vždyť i Vy trpíte
      Klidně jim ten hloupý argument nechte. Vždyť i Vy trpíte stejným syndromem. Se svým vozem bez problému dojedu do Chorvatska, Itálie a dalších zemích již dnes. Nabíjím většinou ~20minut. Po ~2hodinách jízdy jde vždy o příjemné zastávky.
      Jinými slovy – ne, z mého pohledu nejde o novinku ani zlepšení a slovní spojení „rychlé nabíječky“ mi k tomu také nesedí… Také rozumím tomu, že jaždý máme jiné potřeby a jiné představy.

    2. Pro masové letní cestování elektromobilem do Chorvatska by
      Pro masové letní cestování elektromobilem do Chorvatska by musely být nabíjecí stanice po celé délce trasy těsně jedna za druhou a i tak by ty kvanta aut těžko zvládaly.
      Nebo aspoň rozmístit plynule po několik desítek kiláků před hranicemi nebo Lučkem. Pak třeba auta stojící v nekonečných zácpách využijou ztracený čas průběžným nabíjením.

      uf… otřesná představa…

      1. To je ale blbost, co jste napsal Anonyme, že? Opravdu si
        To je ale blbost, co jste napsal Anonyme, že? Opravdu si myslíte, že tam budou lidi jezdit mým Ionem s 16 kWh baterkou a 80-100 km dojezdu po dálnici?
        Asi ne, že? Spíše se 40, 60 kWh a podobně. Tak jako Hyundai Kona 64 kWh dala nedávno Frýdek-Místek – Praha na 1 baterku bez nabíjení cestou a ještě s rezervou.

        1. už minulé leto cestovali s raz tak veľkou baterkou
          už minulé leto cestovali s raz tak veľkou baterkou rakúšania a nemci bez problémov, niektorí to aj online vysialali. slováci podobne, diskusia o funkčných a nefunkčných nabíjačkách pretekalainformáciami.
          skutočný problém vidím v negatívnom postoji výrobcov, ktorí (nissaan) urobili celkom fajn auto okolokomínovým! skrátka rýchlonabíjanie (DC) iba RAZ, potom už iba AC. tak, ako jeden diskutujúcinapísal – je v záujme mesta, aby sa v ňom nabíjajúci zdržal tie tri hodiny a nechal nám tu nejaké peniažky.

          1. Promiňte, nechápu. S raz tak veľkou myslíte 32 nebo 128
            Promiňte, nechápu. S raz tak veľkou myslíte 32 nebo 128 kWh? S tou první je to na hranici, s tou druhou jste více než Tesla 100.
            Ano, problémy s nabíječkami v jižních zemích jsou, zaznamenal jsem. Prostě nedostatek konkurence.
            Na rapidgate Nissanu jsou názory různé. Kolega ho má a zatím to neřešil. Já při testu částečně ano, ale nemohu potvrdit zda šlo vysloveně o auto nebo i o nabíjecí stojany, přeci jen šlo o letité DBT předělané na třísystémové. Na ABB jsem nabíjel minimálně, ale i tam mne čas překvapil po testu 150 km dálniční rychlostí v hezkém počasí.
            Zájem města je hezký, ale asi převáží zájem majitele rychlonabíječky, aby se tam vystřídalo co nejvíce aut a nabilo co nejvíc.

            1. ionik s 30kWh-odinami.
              už zrejme skúsený majiteľ leaf1

              ionik s 30kWh-odinami.
              už zrejme skúsený majiteľ leaf1 prešiel na 2 a zažil to, potvrdili ten fakt aj ďalší, jeden z nich prezentoval skúsenosť so striedaním DCsAC pri výlete zo západu do košíc.
              a pri ceste do chorvátska bol (vtedy) problém v maďarsku.to leto ho preliezli a zdokumentovali viacerí.

              1. Je to tak, ja som robil tie Košice. Celý problém mám už
                Je to tak, ja som robil tie Košice. Celý problém mám už niekoľkokrát otestovaný. Nezáleží ani tak koľké je to nabíjanie, ale aká je teplota baterky a pozor – vonkajšia teplota. V lete nad 27 až 28 stupňov aj keď je baterka chladná z garáže, výrobca zakomponoval spomalenie nabíjania asi preventívne. Pri vysokých letných teplotách sa baterka zahreje už jazdou napr. 130 po diaľnici a aj prvé rýchlonabíjanie je polovičnou rýchlosťou. Ale je to len leto, jar alebo jeseň, či dokonca zima tento problém značne odsúva.

          1. A to předpokládáte, že se od října 2018 do května 2019
            A to předpokládáte, že se od října 2018 do května 2019 všech více než 5 milionů aut vymění za elektromobily? Nebo kde myslíte, že by se vzalo příští léto desetitisíce EV na cestě z ČR do Chorvatska v jeden den?

            1. Musíte si milý Anonyme nejprve trochu zjistit fakta. Třeba
              Musíte si milý Anonyme nejprve trochu zjistit fakta. Třeba že průměrné stáří osobního vozu je v ČR +-15 let, což je horizont obnovy autoparku. V okolích zemích je to podobné, někde kapánek lepší. Za 15 let se toho stane hodně.
              A že spalovací dinosauři to brzdí jak mohou, aby se ty roky ještě protáhly na další desetiletí. Třeba VW přiznal, že denně vyrábí 2.000 spalovacích Golfů a jen 72 eGolfů. Po prudkém zvýšení výroby v březnu 2018 z 36 na 72. A to má plně elektrická auta ve svém obrovském portfoliu typů od roku 2014 jen 2 – eGolf a eUp. Takže řady elektroaut opravdu nikdo nečekáme, ani my, věční optimisté :-(.

              1. Pánové trochu vám uniká kontext. Nebavíme se co bude za
                Pánové trochu vám uniká kontext. Nebavíme se co bude za patnáct let ale co je teď. Já přece na začátku reagoval na tvrzení LuSochra že „už i ti největší odpůrci elektromobilů nebudou moci používat argument, že s tím nemohou jet do Chorvatska“

                Vycházím z předpokladu, že pokud by měli mít elektromobily i ti největší odpůrci, budou je logicky mít i všichni zastánci a tím pádem už opravdu půjde o masy. Což by při dnešní úrovni techniky – tedy kombinace nedostatečného dojezdu a omezených možností nabíjení během cesty bylo skutečně masově neřešitelné.

                Ta situace se samozřejmě časem nějak vyvine, ale momentálně se LuSochr ve svém tvrzení mýlí.

                1. Vy jste fakt mimo. Hypotetických kecalů tady máme dost. Co
                  Vy jste fakt mimo. Hypotetických kecalů tady máme dost. Co když naráz všichni začnou do Chorvatska létat letadlem, co budeme dělat s dálnicemi? Chcete další absurdity?

                2. A Lu Sochr, Radovan a já si zase myslíme, že se mýlíte vy
                  A Lu Sochr, Radovan a já si zase myslíme, že se mýlíte vy :).
                  Jsem přesvědčený, že pouze se současnou technologickou úrovní by absolutně nebyl problém, aby toto bylo masově řešitelné.

                3. Samozřejmě odlišné názory respektuji a vážím si
                  Samozřejmě odlišné názory respektuji a vážím si hlavně takových, které se opírají o nějaké logické zdůvodnění.
                  Mohl bych tedy požádat o nástin jak by v praxi vypadalo masové dobíjení běžného spektra elektromobilů někde v půli cesty za použití současných technologií? Děkuji

                4. Těch cca třicet nabíjecích pozic určených pro Tesly mám
                  Těch cca třicet nabíjecích pozic určených pro Tesly mám považovat za řešení pro masové nabíjení elektromobilů různých typů během letní dopravní špičky ?? To má být prosím vtip ?

                5. No dobrá. Předpokládejme, že na velmi vytížené silnici
                  No dobrá. Předpokládejme, že na velmi vytížené silnici projede v jednom směru jedno auto každé dvě vteřiny, tedy 1800 aut za hodinu, počítejme průměrnou rychlost 100 km/h a průměrnou spotřebou 20 kWh/100 km. Při této extrémní situaci je „průjezdní“ spotřeba aut 36 MW rovnoměrně rozdělených v úseku 100 km. Nejméně polovina z nich bude mít nabito na začátku „z domova“ a pojedou trasu, kde buď nabijí v cíli nebo jim baterie stačí na cestu tam i zpět. Pokud tedy polovina aut, co projíždí, bude potřebovat nabíjet (ve skutečnosti to bude tak desetina), je potřeba 18 MW rovnoměrně v úseku 100 km, tedy současnou technologií 150 stojanů Tesla SC (po 120 kW), neboli 5 stanic na každém odpočívadle po 20 km, každá se 30 stojany (největší SC stanice mají 40 stojanů, takže je to proveditelné).

                6. Myslím že tahle úvaha není správná. Za prvé pokud je
                  Myslím že tahle úvaha není správná. Za prvé pokud je cesta do Chorvatska dlouhá cca 900 km, museli by se současnými auty nabíjet úplně všichni. A za druhé pokud budeme předpokládat že nabíjení jednoho auta bude trvat se vším všudy jednu hodinu – nepojedou všichni Teslama – tak při průtoku 1800 aut za hodinu bychom potřebovali právě těch 1800 nabíjecích pozic. Což je číslo mnohem větší, mám pravdu ?

                7. Vaše úvaha by platila, pokud by bylo zadání: Každé dvě
                  Vaše úvaha by platila, pokud by bylo zadání: Každé dvě sekundy vyjíždí stejné auto z Prahy stejnou cestou do Splitu. Jenže tak jednoduché to není, Češi jsou v počtu turistů v Chorvatsku až na 5. místě (za Němci, Slovinci, Rakušany a Poláky) a i z té ČR to bude všude možně z celé republiky do různých míst v Chorvatsku. Dále tam bude nemalé procento Chorvatů, kteří budou chtít jet po té dálnici třeba jen kousek, Poláci jistě většinou v autobusech, Slovinci to zvládnou bez nabíjení… Takže opravdu z 1800 projíždějících aut rozhodně nebude nabíjet 1800, ale jen malý zlomek. A také jsem mluvil o 100km úseku a 300 nabíjecích stojanů, takže na 500 km dálnice samozřejmě 5x více, ale stále platí co 20 km odpočívadlo, to 30 stojanů a pokryje to 100 % elektrifikované osobní – tedy v pohodě uskutečnitelné i s tímto nereálným příkladem, že bude nabíjet každý druhý.

                8. Přijde mi poněkud nelogické předpokládat, že
                  Přijde mi poněkud nelogické předpokládat, že elektromobily by do Chrovatska jeli pouze češi zatímco němci, poláci, holanďani nebo rakušáci jeli spalovákem. Tj. počítejme že prakticjy všechna auta by byla na elektriku.
                  A za druhé skoro nezáleží na které konkrétní cílové místo jedou protože naprostá většina provozu se koncentruje do úseku Graz – Maribor – Zagreb, který je zhruba v půlce cesty. Stejně tak neobstojí argument že poláci pojedou v autobusech protože doteď bereme v úvahu reálný vzorek aut a tam poláci bezpochyby jsou v hojném počtu.
                  Tj. určitě nebude nabíjet jen malý zlomek aut ale pořádná masa

                9. Připomínáte mi profesory na ekonomické fakultě mikro a
                  Připomínáte mi profesory na ekonomické fakultě mikro a makro ekonomiky. Vždy si stanovili 2-3 nereálné předpoklady absolutně odtržené od praktického života, pak z nich vyrobili graf a posouvali v něm křivkou nahoru dolů a vpravo a vlevo a z toho vyvozovali chování trhu. Po studentech pak chtěli vysvětlování pohybů. Občas přidali další nereálnou proměnnou, aby si to trochu zkomplikovali. Proto tam dodnes „učí“ a proto je jejich produkt absolvent k ničemu.

                10. Na ja nevim, vetsinou (ne zrovna v tomhle vlakne) tu formulaci
                  Na ja nevim, vetsinou (ne zrovna v tomhle vlakne) tu formulaci „uz dneska bychom mohli nahradit vetsinu…“ vytahne nejaky pro-EV fanousek. A kdyz nekdo spocita, ze tezko, tak prijde protiargument „ale to tu prece jeste 15 let nebude“.

                11. Jo souhlas, vidím to úplně stejně
                  Jo souhlas, vidím to úplně stejně

                12. Vidíte to oba špatně. Mohli a s přehledem
                  Vidíte to oba špatně. Mohli a s přehledem https://www.asep.cz/proc. Chorvatsko není žádný argument, to je prostě hovadina. To můžu stejně používat Balt, kde jsem byl za posledních 50 let 3x, z toho jednou spalovákem a lodí, po druhé letadlem a vlakem a potřetí spalovákem.

                13. Zkouste si to vzít čistě ekonomicky.
                  za současných

                  Zkouste si to vzít čistě ekonomicky.

                  za současných technologií rychlodobíjecí stojan obslouží max. 24 aut za den. Počítám hodinu nabití 100 Kwh baterie na dojezd 400-500 Km.

                  A kolik stojí Milión a životnost fyzická a morální?

                  Naproti tomu benzínový stojan obslouží denně při výdeji 20 litrů paliva na 400 Km. Aut cca 400 ?

                  Stojí jistě třetinu a vydrží klidně i 10,20 let.

                14. Zavoz kamionem, cisteni nadrzi, odpareni, obsluha, pojistka
                  Zavoz kamionem, cisteni nadrzi, odpareni, obsluha, pojistka proti ekologicke havarii, … Nic z toho u nabijecky neni potreba.

                15. To není to máte pravdu ,ale u stojanu na PHM také nic z
                  To není to máte pravdu ,ale u stojanu na PHM také nic z toho co píšete není potřeba.

                16. Suchy stojan fakt nic takoveho nepotrebuje. Brzy budou stojany
                  Suchy stojan fakt nic takoveho nepotrebuje. Brzy budou stojany odpojovat, tak bude i eko-likvidace.

                17. Zato elektřina se vlasně vyrábí v zásuvce, já
                  Zato elektřina se vlasně vyrábí v zásuvce, já zapoměl.

                  Ale teď vážně užívejme si elektromobility dokud to jde je levná a dospupná. Až nám to zdraží kvůli masivní stavbě nabíjecích stanic a daní nebo mýtem bude to v háji.

                  Ale na Chorvastko mi nešahejte 🙂

                18. až nám to zdraží, tak holt budeme nabíjet doma z FVE.
                  až nám to zdraží, tak holt budeme nabíjet doma z FVE. Jako před odpuštěním plateb. Stejně si myslím, že potřebují v ČEZu vědět kolik je reálná potřeba elektřiny pro elektromobilitu. No a po znovuzavedení paušálu zjistí kolika lidem se onen paušál nevyplatil.

                19. Potřebu proudu si asi umí spočítat.
                  Já třeba u čezu

                  Potřebu proudu si asi umí spočítat.

                  Já třeba u čezu nenabíjím ani když to je zadarmo. Můj čas je dražší než tam 20 minut čekat a nabít proud v hodnotě 20-30 Kč.

                  Když bych měl nabíječku u firmy, to bych to tam asi zapojil 🙂

                  Pokud se budeme bavit v horizontu 50 let, tak zevedou míto a nabíjení ze solárů moc nepomůže. Z něčeho ty silnice budou muset stavět.

                20. Na vas jiste vysoky plat mate nejak male EV, kdyz nabiji tak
                  Na vas jiste vysoky plat mate nejak male EV, kdyz nabiji tak pomalu.

                21. Pro nezasvědcené vysvětlím protože mám dojem, že
                  Pro nezasvědcené vysvětlím protože mám dojem, že diskuze sklouzává nějak kam by neměla.

                  Max výkon běžných stanic je cca 0,8 Kwh za minutu.

                  za 20 minut cca 16 Kwh při ceně cca 2 Kč /Kwh (tarif na noční dobíjení pro elektromobilisty) se jedná o 32 Kč.

                  Ale chápu že jsou lidé co si myslí, že u té zelené krabice za 20 mitut z toho vytáhnu za 500-1000 Kč a pak na mě závistivě koukají.

                  Zkuste si prosím o tom něco přečíst.

                22. Jezdim 2 roky elektricky a nabijim na cestach take tak dlouho.
                  Jezdim 2 roky elektricky a nabijim na cestach take tak dlouho. Ja si zase cenim elektrinu ze stojanu na 10 kc. Domaci cena je sice hezka, ale mimo domov je jaksi iluzorni. Nevim jak vy, ale Teslu jeste nemam a dojezd mam tudiz omezeny. Jsem vdecny za kazdou externi zasuvku, treba i Schuko.

                23. ale o tom nejsme ve při. Ale až zase zavedou platby, tak se
                  ale o tom nejsme ve při. Ale až zase zavedou platby, tak se vrátím k praxi 90%nabíjení doma. Teď je to o tom vysát si od nich pokud možno to co jim dávám na krytí jejich ztrát v soustavě a oni to prodávaj 10x dráž sousedovi.

                24. rád si najdu 30 minut denně abych si sednul na lavičku,
                  rád si najdu 30 minut denně abych si sednul na lavičku, vzal knihu a po očku koukal po kolemjdoucích žabkách. Posledních 20 let mi relax tak trochu chyběl. Je to o osobních preferencích každého jednotlivého soudruha. Někdo nemá nikdy dost a svou prací živí Kalousky a jemu podobné existence. Čím méně vydělám, tím méně podpořím takováto žvanivá netáhla. Tak tak je to o tom drahém čase. Dám Ti radu. Kdybys nespal, tak můžeš makat u vydřiducha i v noci.

                25. Obávám se že pro stát nebude problém zdražit i
                  Obávám se že pro stát nebude problém zdražit i nabíjení z vlastní FVE. Ostatně z něčeho se výpadek daňových příjmů státu krýt musí a samozřejmě to má i logické důvody protože současné elektromobily se prakticky nepodílejí na nákladech silniční sítě a jen ji zdarma využívají. Což je perspektivně neudržitelný stav.

                26. Ja verim, ze si zvolime takove predstavitele, kteri si
                  Ja verim, ze si zvolime takove predstavitele, kteri si uvedomi, ze pri jizde eektromobilem nebude zadna nahrada spotrebni dane na paliva potreba prave kvuli odstranenim negativnich externalit spalovani fosilnich paliv. Stejne tak mate spotrebni dan na tabak a alkohol, protoze tam jsou taky vicenaklady na zdravotni peci konzumentu.
                  Jo pripadny a argument, ze lide se pak doziji delsiho veku, kdyz nebudou nemocni a bude potreba jim davat duchody, neni relevantni pro presmerovani spotrebni dane do jine.
                  Mimochodem, kdyz by najednou svichni zmoudreli a prestali kourit a chlastat, tak nam da stat spotrebni dan na co? Vodu a kyslik?

                27. Neni to tak davno, co se nekde zavadela dan „z cukru“ (sladke
                  Neni to tak davno, co se nekde zavadela dan „z cukru“ (sladke limonady). Az nastane doba, kdy z vody bude vzacna komodita, tak se pro ni urcite nejaka „protiplytvaci“ dan taky najde. A „vzdusne“ uz se od turistu vybira skoro vsude.

                28. No stačí se podívat jací představitelé byli voleni za
                  No stačí se podívat jací představitelé byli voleni za posledních padesát let. Nemám žádný důvod se domnívat, že by to teď najednou mělo být nějaké lepší. Daňová politika je krátkozraká a žije jen z roku na rok, resp. v rámci volebních období. A pak ať klidně přijde potopa

                29. Bohuzel nemaji slusni lidi zaludek na to jit do vysoke
                  Bohuzel nemaji slusni lidi zaludek na to jit do vysoke politiky. No a pokud se tam nejaky dostane, bud jej vystipaji, nebo jej zkazi. Cest vyjimkam, ktere asi nedostanou medialni prostor (a uz vubec ne takovy, aby mohli neco zmenit), protoze jsem je nezaznamenal.

                30. až nebude nabíjení zadarmo jako je dnes, tak lidé budou z
                  až nebude nabíjení zadarmo jako je dnes, tak lidé budou z ekonomistických důvodů ve většině nabíjet doma. Ano na dlouhých cestách bude zapotřebí docucnout. I já dnes na cestě na východ SK dobíjím pouze nejnutnější energii. Třeba jen deset minut. Takže Tvé výpočty jsou matematicky přesné, to jim nelze upřít. A tím to končí. Realita je jinde.

                31. Také trávím na rychlonabíječkách jen tolik času, co je
                  Také trávím na rychlonabíječkách jen tolik času, co je nutné k dojezdu na místo. Typicky o tomto víkendu a počátkem týdne 13-20 minut. I když je to zdarma. Jinak prostě běžná zásuvka při nějakém stání nebo přes noc.

                32. Pokud chcete porovnávat ekonomickou návratnost čerpací vs.
                  Pokud chcete porovnávat ekonomickou návratnost čerpací vs. nabíjecí stanice, pak zadávejte skutečné náklady na vybudování. U čerpací stanice opravdu nejsou třetinové (tedy statisíce), ale u větších klidně i 20 milionů. Když už, tak bych počítal maximálně stejně.
                  Pak se stačí podívat na průměrnou denní výtoč čerpacích stanic, která je něco přes 4000 litrů a aby se to hezky počítalo, tak bereme, že zisk z 1 litru bude stejný jako zisk z jedné kWh a tedy nabíjecí stanice bude vydělávat stejně při dodání 4000 kWh/den, tedy pokud pojede průměrným výkonem 166 kW. Tedy u stanice o 5 stojanech s průměrným výkonem 100 kW stačí 33% zatížení, aby vydělávala stejně.

                33. Když připustím, že výstavba stanice včetně prodejny a
                  Když připustím, že výstavba stanice včetně prodejny a zázemí bude stát stejné peníze jak píšete.

                  Tak benzika při 5 stojanech a 5 minutovém tankování a 40 l má při Vaší udávané výtoči 4000 l /24 hod. zatižení jen 7% /exel/.

                  Takže prosím neporovnávejte se zatížením 33% /váš údaj jsem nepočítal/ není důvod se domnívat že někdo bude stavět bussines plán na tak rozdílných číslech.

                  Další věc je , že moderní auto ujede na litr paliva cca 20 Km . Kdežto na 1 Kwh proudu jen 6 Km.

                  Takže pokud by byl zisk stanice na obou palivech stejný at bude jakýkoliv, tak by marže na elektřině byla 3x taková na jeden Km jízdy a to bych si jako elektromobilista do budoucna rozhodně nepřál.

                  Takže stejný zisk kalkulujete x3 takovou marží a 5x vetší obsaditelností , takže jste 15x jinde v zisku což asi tak sedí.

                34. Opravdu Vam to trva 5 minut od zabrani mista u stojanu po
                  Opravdu Vam to trva 5 minut od zabrani mista u stojanu po uvolneni mista, kdyz natankujete 40 litru a pujdete zaplatit? Muzeme si dat sraz, z ebych se na to podival? Ja kdyz to meril, tak mi to trvalo 10 minut (je pravda, ze jsem tankoval 60 litru). U zaplaceni byl prede mnou clovek a nez vse probehne pres CCS, tak jsou to taky 2 minuty.
                  Driv jsme nekde cetl, ze benzinky diky velke konkurenci nemaji na benzinu vic jak 2 kc/l. Pokud bude rychlonabijecka za 5 kc/kWh, pak se provozovatel dostane na 2,5 – 3 kc/kWh a ta prodejni cena se nikomu jako predrazena zdat nebude.
                  S tou marzi na kilometr si neuvedomujete, ze pro vetsinu jizd si natankujete doma a rychlonabijecky pouzijete jen na dlouhych cestach. Vas treba nestve, ze musite jednou za cas na benzinku? Me silene (a to jezdim max 2x do mesice).

                35. Ovsem celkem zasadni je, jestli ty 2Kc/litr jsou cisty zisk
                  Ovsem celkem zasadni je, jestli ty 2Kc/litr jsou cisty zisk (muj tip je ze ano, za 8000Kc denne pred zapocitanim nakladu by to snad ani neslo provozovat).

                  Kdyz to toho „hrubeho zisku“ 2.5Kc/kWh zapocteme nejake naklady, tak mam nedobry pocit, ze moc nezbyde. Pokud dobre pocitam, kdyz stojan bude 33% casu dodavat 50kW, tak za tri roky vyda cca pul milionu kWh. Takze minimalne dalsi korunu a neco sezere jen jeho cena.

                36. Prvni clanek na netu, co jsem ted vyhledal
                  Prvni clanek na netu, co jsem ted vyhledal obsahuje:
                  „Pumpaři na litru nafty při prodejní ceně kolem třiceti korun dosahují průměrné hrubé marže mezi třemi a deseti procenty,“ tvrdí Jan Duspěva, předseda představenstva státem ovládaného distributora paliv, společnosti Čepro.
                  Pletu se, kdyz si myslim, ze marze je jen rozdil mezi prodejni a nakupni cenou a nejsou do ni zahrnuty investicni ani provozni naklady?

                  Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/benzinove-pumpy-cerpaci-stanice-benzinky-palivo-nafta-diesel-natural-1k4-/ekonomika.aspx?c=A180219_180121_ekonomika_amu

                37. Mela by. Ovsem pak mam problemy verit te (prumerne?) vytoci
                  Mela by. Ovsem pak mam problemy verit te (prumerne?) vytoci 4000 litru denne.
                  EDIT: Kdyz nad tim premyslim, 4000 litru je cca 100 tankovani, to je jedno auto za ctvrt hodiny. To mi u stredne velke pumpy prijde jako nesmysl. U nejake vesnicke to mozne je, ale to kompenzuji pumpy, kde se 12 stojanu nezastavi.

                38. Zato ekonomové s praxí jsou odborníci na slovo vzatí a
                  Zato ekonomové s praxí jsou odborníci na slovo vzatí a díky tomu naše ekonomika funguje tak perfektně, že při plných výkonech hospodářství jsme furt v mínusu.

                  Nicméně pro naší diskuzi bohatě stačí zdravým rozumem zhodnotit omezené možnosti současných elektromobilů. Ty holt v dnešních podmínkách nedovolují masové nasazení na delší cesty. Tečka.

                39. To si pletete zlodějské politiky s ekonomy. Firmy jsou na
                  To si pletete zlodějské politiky s ekonomy. Firmy jsou na tom dobře, díky těm ekonomům taky, odvádějí daně jak divé, přesto je zlodějští politici dokáží prošustrovat. Viz nějaký Sobotka a největší zářez při nejlepším výběru daní vůbec. Ale i ten minulý a ta nynější jsou k ničemu.

                  Nikdo od elektromobilů nepožaduje masové nasazení na delší cesty. Jednak se jich masově díky výrobcům nedostává, druhák většina spalovacích automobilů dnes najede max. desítky kilometrů denně.

                40. Máte i když si to kolegové nechtějí přiznat. Vše
                  Máte i když si to kolegové nechtějí přiznat. Vše záleží na kolik Km nabijete za hodinu.

                41. Počítejte, že nabíjení je cca 60x pomalejší než
                  Počítejte, že nabíjení je cca 60x pomalejší než tankování kapalných paliv.

                  Takže si vezměte současný počet stojanů je fakt, že je bohatě dimenzován,ale také se i tak ve špičkách dělají fronty na tři auta ve stojanu.

                  A vynásobte si 60 ti. To znamená že současné velké dalniční čerpací stanice s 10-12 stojany by museli mít kolem 60-100 nabíjecích bodů při dnešní technologii.

                  Neříkám že to není reálné,ale kdo to zaplatí? Ty investice? Mám obavy že jezdit na elektřinu bude jednou dost drahé. Viz . článek zde na hybridu o cenách jendorázového nabítí PRE.

                42. Oprava 600-1000 nabíjecích bodů na jedná stanici
                  Oprava 600-1000 nabíjecích bodů na jedná stanici samozřejmě a tomu hodně hohatě dimenzované záchody restaurace hřiště atd.

                  Protože na jedná velké stanici by hodinu muselo čekat ve špičce i několik tisíc lidí.

                43. Schvalne jsem pri poslednim tankovani meril cas. Tankoval jsme
                  Schvalne jsem pri poslednim tankovani meril cas. Tankoval jsme do plna a trvalo mi to od prijeti po odjeti 8 minut. Kdyz budu pocitat, ze nabijeni na 80% bude trvat 40 minut, jsme na petinasobku (+ pripadne minuty na nastup, vystup, napojeni / vypojeni kabelu, takze max sestinasobku). Takze dle meho nazoru je Vas predpoklad chybny a podelte mnozstvi minimalne deseti.
                  Toto je navic teoreticky model pro dnesek. Vsichni predpokladame, ze se dostane do komercniho pouziti LiS clanky, nebo jeste lepsi a pak nebude problem mit dojezd u aut 1000 km a tahle diskuze nebude mit zadny smysl.

                44. no jo,ale to jste si natankoval na 14 dni. U EV dobíjíte 30
                  no jo,ale to jste si natankoval na 14 dni. U EV dobíjíte 30 minut každý den.

                  Asi jsem to přehnal pravda bude někde uprostřed, u takování PHM dá čas na zaplacení , toaletu umytí rukou od smardavé nafty více času než vlastní naplnění nadrže.

                  Já bych taky někdy zkusím, ale v současné době moc často k pumpě nemusím 🙂

                45. Myslím že majitelé Tesel v USA využívaji SC jen asi z 15
                  Myslím že majitelé Tesel v USA využívaji SC jen asi z 15 % z celkového nabíjení. Jinak většina nabíjení probíhá doma.
                  Pokud budeme předpokládat cestování většího množství elektroaut na větší vzdálenosti, třeba do tý Jugošky, tak nejspíš první část trasy bude skoro u všech z domácího nabíjení a pak teprv cestou po nabíječkách. Kdežto se spalovákem budu muset jet už i na to první čerpání k pumpě.

                46. I palivo (biolih) se necha delat po domacku (a „jet prvni cast
                  I palivo (biolih) se necha delat po domacku (a „jet prvni cast trasy z domaciho nabijeni“). Neni to zadna kosmicka technologie, alespon podle videi je to celkem popularni u americkych pestitelu kukurice. Jen se to beznemu cloveku ekonomicky nevyplati, stejne jako se vetsine lidi nevyplati svepomocna vyroba elektriny.

                47. A nemají to jenom jako zástěrku? Litr sem, litr tam. to se
                  A nemají to jenom jako zástěrku? Litr sem, litr tam. to se ztratí…

                  Ta svépomocná výroba elektřiny je dnes otázka, záleží na tarifu, místě odběru a možnostech. Bydlet někde kde mi k domu nevede kabel z trafostanice napájené kabelem z velké trafostanice za městem, tak o poloostrově uvažuji a kdybych měl nedej bože zřizovat rovnou trafo z 22kV, tak se na to se na to vykašlu a jdu rovnou do ostrova s podporou třeba plynového agregátu.

                48. Tak to nevim, ale aparatury vypadaly celkem verohodne.
                  Tak to nevim, ale aparatury vypadaly celkem verohodne. Koneckoncu v principu to neni nic jineho nez paleni jakehokoliv jineho chlastu.

                  Proto jsem psal „pro vetsinu“, urcite budou pripady, kdy to vyjde lip (bez dotaci). Ale nemyslim si, ze jich u nas bude moc.

                49. Domácím nabíjením nemyslím domácí výrobu.
                  Domácím nabíjením nemyslím domácí výrobu.

    1. Ta nabijecka v OC Sestka me take zajima. Eon ty sve nabijecky
      Ta nabijecka v OC Sestka me take zajima. Eon ty sve nabijecky ma pod poklickou. Asi statni tajemstvi. Ale napsal jsem jim dotaz. Dam zde vedet, pokud vubec neco prozradi. Vsechny firmy ktere nabijecky provozuji se snad za to stydi. Nikde nejsou odkazy ze to vubec existuje. Ho wa da.

    2. Emailem z Eonu:
      Rychlodobíjecí stanice v Toužimi (adresa:

      Emailem z Eonu:
      Rychlodobíjecí stanice v Toužimi (adresa: Toužim 1537/8) – otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlobobíjecí stanice v Jihlavě (adresa: ul. Romana Havelky 5508/1, 586 01 Jihlava) – otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Čestlicích (adresa: Obchodní 111, 251 01 Čestlice )- otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Písku (adresa: Na Výstavišti, parkoviště P1 – Hřbitov, 397 01 Písek )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Nýřanech (adresa: U Mexika; 330 23 Nýřany )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Třebíči (adresa: veřejné parkoviště na náměstí v Třebíči )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Ostrovačicích (adresa: Veveří 212, Ostrovačice 664 81)– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice ve Velké Bíteši (adresa: Kpt. Jaroše 279; 595 01 Velká Bíteš )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Trmicích (adresa: Tyršova 869; 400 04 Trmice )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Měříně (adresa: parkoviště u základní školy )– otevřené nabíjení bez RFID karty; PROZATÍM NEFUNKČNÍ – BUDE UVEDENA DO PROVOZ DO KONCE ZÁŘÍ
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Opavě (adresa: Těšínská 2830/83; 746 01 Opava, Předměstí )– otevřené nabíjení bez RFID karty; PROZATÍM NEFUNKČNÍ – BUDE UVEDENA DO PROVOZ DO KONCE ZÁŘÍ
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v OC Šestka (adresa: Fajtlova 1090/1; 161 00 Praha, Ruzyně )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice v Čakovicích (adresa: Kostelecká 823/77; 196 00 Praha, část obce Čakovice )– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice na Zličíně (adresa: Sárská 133/5; 155 00 Praha, Třebonice)– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Rychlodobíjecí stanice u Penny Marketu (adresa: Kolbenova 1094, Praha 198 00, Praha)– otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: CCS Combo 50 kW DC; ChadeMO 50kW DC; Mennekes-Type 2 – 43 kW AC

      Wallbox Lipno – RFID karta k dispozici na servisním centru E.ON
      Možnost dobíjení, konektory: 3,7 kW 230V/16A

      3x Wallbox Vranov – kontakty k možnosti nabíjení jsou na http://www.kdenabíjet.cz
      Možnost dobíjení, konektory: 3,7 kW 230V/16A

      Dobíjecí stanice Brno letiště – RFID karta k dispozici na vrátnici
      Možnost dobíjení, konektory: 400V/3x32A 22 kW, 230V/16A 3,7 kW

      Dobíjecí stanice Brno OC Vaňkovka – otevřené nabíjení bez RFID karty
      Možnost dobíjení, konektory: 230V/16A, 400V/32A

      Dobíjecí stanice Golf Resort Karlštejn – RFID karta je k dispozici na recepci
      Možnost dobíjení, konektory: AC 2x 20 kW

      Vystrkov – zpoplatněno dle tarifu viz http://www.evmapa.cz
      2x nabíjecí stanice– nabíjecí standard CCS (50kW DC), CHAdeMO (50kW DC), Typ 2 (43kW AC)
      2x nabíjecí stanice – 50kW DC
      1x nabíjecí sloupek – 3,7kW AC běžná zásuvka + 22kW zásuvka AC 400V/32 A
      1x nabíjecí sloupek – 3,7kW AC běžná zásuvka + 22kW zásuvka Typ 2
      6x nabíjecí stojan Tesla

  5. Doufam ze ty nabijecky uvadene jako pobliz dalnic budou
    Doufam ze ty nabijecky uvadene jako pobliz dalnic budou pristupne i bez placeni dalnicniho poplatku. Jinak by byly ne uplne verejne. Mozna ze se dockame bezplatneho jezdeni po dalnicich. Ale to jen na omezenou dobu nez nas bude vic. Tak uvidime s cim prijdou.

        1. A v Ostravě na gymnázium PORG taky Xkem děti jezdí.
          A v Ostravě na gymnázium PORG taky Xkem děti jezdí. Další vozí Toyoty Prius HEV a PHEV, sem tam Volvo XC90 PHEV, Nissany první i druhé generace, Peugeot Ion….
          Bohužel tam jsou i nevědomí rodiče. Čerstvě tam jedna patnáctiletá dívčina jezdí sama Aixamem. Spalovacím. Krkavčí rodiče….
          A všechno nově kazí mamky z Koreje, co vozí děti na mezinárodní školu různými spalováky Hyundai, obvykle SUV. Samozřejmě vojensky odstupňováno podle toho, jak vysoko dělá tatínek. V i20 ale žádná 🙂

  6. A jak bude řešeno placení u těch nabíječek? Konečně
    A jak bude řešeno placení u těch nabíječek? Konečně normálně platební kartou, jak je to v 21.století běžné v drtivé většině benzinek a onchodů? Nebo zase nějakou obskurní kartičkou, kterou na nic jiného člověk nevyužije?

    1. Přesně, to je ono – nabíjení by se mělo platit klasicky
      Přesně, to je ono – nabíjení by se mělo platit klasicky kartou s tím, že i ceny za nabití by se měly pohybovat v nějakém rozumném rozpětí, stejně jako ceny benzínu.. Aby někdy nestála kilovata 5 Kč a někde 15 Kč.

      1. Pak určitě vznikne aplikace jako je teď Pumpdroid, kde bude
        Pak určitě vznikne aplikace jako je teď Pumpdroid, kde bude možnost zjistit nejbližší nabíječky (všechny, nejen tyto nové) i s informací o ceně dobíjení a člověk si vybere. No… i když s tím výběrem to bude ze začátku slabší.

          1. Jo, něco takového. Akorát tam u většiny není info o
            Jo, něco takového. Akorát tam u většiny není info o placení. A taky koukám, co je různých typů konektorů, to asi není tak, že každý EV podporuje všechny konektory? Nebo pak musí řidič vozit různé redukce, kabely? Chtělo by to nějak sjednotit, jak to mají spalováky.

            1. Ale je – navic se da filtrovat – jestli chci jen napr CCS/3f
              Ale je – navic se da filtrovat – jestli chci jen napr CCS/3f zasuvky atp. Totez s infem o placeni. Pochopitelne jde o uzivatelsky projekt a ty data tam proste nekdo musi dat.
              Da se naplanovat trip a mnoho dalsiho (napr okruh podel me trasy ktery ma nabizet nabijecky).

  7. „Většina nových dobíjecích stanic bude mít výkon 50 kW“
    „Většina nových dobíjecích stanic bude mít výkon 50 kW“ takže přeložím: dáme jim, abychom vypadli, že se snažíme, ale pro reálný život bude nepoužitelné, prostě jste pro nás blbečci, co na to skočí (0,00001 %), takže reálně použitelné EV bude nadále jen Tesla 😛

      1. Kazdy normalny clovek co si moze dovolit EV si moze dovolit aj
        Kazdy normalny clovek co si moze dovolit EV si moze dovolit aj Teslu. Takze ano je to ludove auto s ohladom na ceny konkurencie.

        Nez celu siet dostavaju, uz sa im tu bude premavat par TM3 a z roka na rok ich bude viac a viac.

        50kW nabijanie povazujem uz skor za nudzove.

        1. Průměrná mzda v ČR je něco pod 32 000 Kč měsíčně
          Průměrná mzda v ČR je něco pod 32 000 Kč měsíčně hrubého. Nebudeme troškařit, vezmeme rovnou trojnásobek a zaokrouhlíme to rovnoých 100 000 kč hrubého měsíčně (tím odfiltrujeme asi 97-98% občanů). To je téměř 71 000 Kč čistého. Pokud tedy Tesla stojí např. 2 300 000 Kč, tak k tomu i člověk vydělávající vice než trojnásobek průměrné mzdy potřebuje ušetřit 32 čistých platů. Je zjevné, že Teslu si může dovolit opravdu každý 😉

          1. Jsem si vzpomnel na jednoho Jahelku:
            Už vězňové v

            Jsem si vzpomnel na jednoho Jahelku:

            Už vězňové v Boleslavi na škodovky brousí hlavy
            a já toužím v duše skrytu taky po tom Favoritu,
            chce to žít jen trochu skromně, za deset let je i pro mě,
            našetřím pro Mototechnu, ať si hlady proto zdechnu,
            vždyť v životní úrovni prý všichni jsme si tu rovni.

            http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/jahelka-ivo/balada-ceskoslovenska-166595

          2. Je dost lidí, co dává za auto tolik. Běžně 20 % z platu
            Je dost lidí, co dává za auto tolik. Běžně 20 % z platu splátky auta na 7 let (to je celkem 17 platů) + to samé tu dobu za palivo a další poplatky, takže bych asi i pochopil ty 2-3 % občanů, co dají za auto svých 32 vysokých platů + 0 za palivo.

        2. Dostupné EV stojí kolem 850 tisíc (Leaf) až milion (Kona).
          Dostupné EV stojí kolem 850 tisíc (Leaf) až milion (Kona). To už jsou docela použitelné EV pro denní použití většiny řidičů. Tesla S stojí kolik? Dva a půl mega? Takže tvoje logika je, že každý, kdo si může dovolit EV za 850 tisíc, si může dovolit i EV za dva a půl mega? Hm… to jsem nějak nepobral, zkus to vysvětlit 🙂

      2. Jeden ze zivota:
        Poslednich 5 let jsem mel najezd 20k/rok.

        Jeden ze zivota:
        Poslednich 5 let jsem mel najezd 20k/rok. Pote jsem zacal pocitat a teorie se ukazala: 7l/100km * (200000/100)*33czk_litr => 46200,- kazdy rok x10 let => 462k CZK jen benzin.
        Pak prisla praxe: ModelS za 2,3M a najezd 6k/mesic (pocitano za posledniho 1/2 roku) => ~72k/rok (nic se nezmenilo, jen proste vice jezdim – samo).

        Budu skepticky a 1. vypocet pouziji pouze s 60k km/rok => dostanu 138k/rok a tedy 1,38M /10let provozu. I kdyby mi nekdo chtel tvrdit, ze nektery dil bude mimo zaruku a nebo straaasne drahy a vsechny me staly za tech 10let o 380tis vice nez u fosilu (pocitam ROZDIL, protoze fosil po 10ti letech s takovym najezdem take bude vyzadovat [pru]bezne opravy) – porad mi vychazi, ze jsem usetril 1M czk.

        Ma Tesla ma zaruku bez najezdu km 8let na baterie a motory a pohonnou jednotku.

        Uz je videt ten rozdil? Pokud jej nekdo nevidi – at klidne jde a koupi si zebrinak typu Neue Schade ci Fu_kwagen a podobne kraxny – kazdy mame jiny use-case a styl. Muze pak kazdych 15k km nechat v servisu dalsi ‚kapesne‘ – ja NEMUSIM. NE-MU-SIM!

        (Disclaimer: pokud se nekdo ze zde pritomnych neboji prace a ma zajem vydelat na takovyto vuz – necht zanecha v diskuzi email ci telefon – predam kompetentni osobe a nekdo se ozve – platne pro CR/SR a dalsi zeme).

          1. Osobne nikoli. Znamy s najezdem 230k vsak jiz ano. Tak zda jde
            Osobne nikoli. Znamy s najezdem 230k vsak jiz ano. Tak zda jde o luxusni vuz – takto bych to nehodnotil. Cena oprav ale luxusni je 🙂 Nektere dily jenz jsou po 80k km jiz mimo zaruku tak kupuje primo od vyrobcu (Lotus, Audi…) je to skladacka 😉

            Uznavam, ze je potreba mit asi nejaky ten kapital – ale s nejakym rozumnym najezdem 2k km/mesic kdy za benzin opravdu vyhodim 50k CZK /rok => tak snad opravu budu resit az za ~4 roky (to je tech 80k km) – uz mam nasetreno 50×4 => 200k. To si preci opravdu klidne tu nejakou udrzbu preci dovolit mohu, nebo se mylim?

            Taktez za 4 roky kdy NEMAM ZADNE auto jsem usetril 200k jen za neexistujici palivo + zrejme dalsi naklady na provoz. Kazdy mame jiny use-case chapu, ale 1 auto v domacnosti (nebo zadne) nemusi byt nic divneho – pokud jen trochu mohu a pojedu MHD (pokud je k dispozici) – prekousnu i to brzke probouzeni a pozdejsi navrat domu. 200k uz je slusny zaklad pro EV (i kdyz ojety) – ale je to slusny zaklad!

            Nechci kazat vodu, kdyz sam piju vino, jen chci poukazat na ruzne moznosti.

Napsat komentář