Jak stárnou baterie vašeho elektromobilu?

Otázku stárnutí baterií zajímá snad každého elektromobilistu. Opotřebovávají se trakční baterie u elektromobilu?

Graf stárnutí baterie elektromobilu Volkswagen e-Up!
foto: archiv autora

A právě otázky využitelné kapacity a stárnutí trakční baterie budou jedny z hlavních témat elektromobilního srazu v Boskovicích, který se koná 22. 9. 2018. Titulní graf je jen malá ochutnávka informací, které zde zájemci o elektromobilitu získají.

Elektromobilisty úbytek kapacity baterie zajímá hlavně z důvodu dojezdu. Kapacita baterie je však důležitá také při prodeji vozu. Neelektromobilisty stav a výdrž trakční baterie zajímá hlavně z toho důvodu, jestli má význam pořídit si jetý elektrovůz.

Vždyť podle některých průzkumů každý třetí řidič uvažuje o tom, že jeho příští automobil bude právě na elektřinu a ne všichni v ČR kupují zcela nové auto. U prodejců nových elektromobilů tyto informace nezískáte. Obchodníci jsou vyškoleni odpovídat na tuto otázku velmi vyhýbavě.

„Stárnutí baterie? Velmi pomalu – prakticky to ani nepoznáte.“ U autorizovaných prodejců lze dokonce zaslechnout, že: „Tato informace prakticky nikoho nezajímá – vždyť na baterie je osm let záruky.“ Nebo: „Pane Nováku, kupujete u nás automobil každých pět let – když budete pořizovat další – vaše „ojetina“ bude ještě v záruce“.

A některé jiné odpovědi znáte možná i z vlastní zkušenosti. Na programu srazu v Boskovicích je i hodnocení vlivu odlišných jízdních stylů na životnost baterie. Málo napoví i následující grafy čtrnáctidenního využití elektromobilu v běžném provozu.

Takhle jezdí paní učitelka (dle stavu baterie/zůstatku PHM v nádrži):

Graf využití trakční baterie

Graf využití trakční baterie
foto: archiv autora

A takhle využívá trakční baterii servisní technik:

Graf využití trakční baterie

Graf využití trakční baterie
foto: archiv autora

Elektromobil již není ,,velkou neznámou”. Už není problém vidět vůz na elektrický pohon na našich silnicích. I když počet elektromobilů nestoupá takovým tempem, jakým by si jeho příznivci přáli, nemusí se už na elektromobily jezdit dívat na výstavy vozů „budoucnosti“ do zahraničí.

Teď stačí udělat si výlet na jižní Moravu do krásného Westernového městečka v Boskovicích. Dne 22.09.2018 se tam koná První elektro westernový sraz. Přijede několik desítek elektrovozů a tak se i běžný návštěvník srazu může seznámit s několika typy automobilů na elektrický pohon.

Budete mít také možnost se zeptat na všechny vaše dotazy. Elekromobilisté vám vše rádi vysvětlí a někteří se vždy nechají přemluvit i k demonstrační jízdě a někoho z vás svezou po okolí Boskovic. Můžete se kochat krásnou přírodou a nic vás nebude rušit.

Sami zjistíte, jak pohodlná a tichá auta to jsou. Nejlepší zkušenost je vždy ta vlastní. Na internetu i v časopisech se píše mnoho, ale máte tu jedinečnou možnost si to všechny zjistit a vidět sami. Organizátoři spolu s Asociací pro elektromobilitu České republiky a partnery srazu, připravili několik soutěží o hodnotné ceny.

Můžete například vyhrát malou ostrovní elektrárnu, LED svítilnu a mimo jiné i bezplatné zapůjčení elektromobilu VW na celý týden. Pro sraz se vždy snažíme vybrat nějaké hezké prostředí a Westernové městečko v Boskovicích je krásné místo, také proto, že je zde od rána až do noci bohatý westernový program. Tady vás atmosféra pohltí a vrátí do časů přestřelek a zvuků kankánu.

Jasné je, že všichni z rodiny nemusí být elektromobiloví nadšenci. Mysleli jsme i na ně, proto když zrovna nebudete mít chuť si povídat o elektromobilech, můžete se vy i vaše děti skamarádit s indiány, povozit na koních nebo si zapůjčit kozičky či navštívit divadlo.

Na koho nezbudou indiáni a zvířátka, má na výběr ještě spoustu jiných možností. Pro budoucí horolezce a adrenalinové nadšence je připravené lanové centrum, vršek pokladů, půjčovna kostýmů, rýžování zlata, nebo se můžete jít podívat na novou ohnivou show.

Ti, kteří se chtějí zúčastnit připravených soutěží přímo na místě, mohou se registrovat již nyní. Vyhrávají už při registraci. A jaká je jejich výhra? Vstupenka na celodenní program a večeře u Šedýho vlka – to vše na 22.09.2018. Registrovat se můžete již nyní ZDE.

Jestliže jste soutěživí a toužíte po skvělé výhře, už nyní můžete trénovat. Ve Westernovém městečku svoje dovednosti prověříte v hodu tomahawkem a bude se také střílet z luku na terč. Třetí disciplínou bude soutěž v těžbě LITHIA.

Na regulérnost všeho dohlédne místní Sheriff, který vyhlásí výsledky na večerním elektrobále. Hrát se budou písničky k poslechu, tanci i ke zpěvu a před půlnocí dojde také na hity skupiny, která odedávna propaguje elektromobilitu – AC/DC.

Stejný program je i v neděli (akorát bez soutěží a bálu), takže když přijedete v sobotu večer na bál a máte kde přespat, v neděli si celý den ještě můžete zařádit. Program elektrosrazu ve Westernovém městečku v Boskovicích dne 22.09.2018 naleznete zde.

Mapa Western parku Boskovice

Mapa Western parku Boskovice
foto: Western Park Boskovice

Nemůžete do Boskovic? Organizátoři mysleli i na vás a nachystali on-line elektromobilní soutěž. Stačí zodpovědět tři otázky a z těch, kteří je zodpoví všechny správně, vylosuje zástupce westernového městečka večer na srazu vítěze.

Hlavní výhra je týdenní zapůjčení druhého elektromobilu VW (včetně energie na 10.000 km). Zkrátka nepřijde ani dalších šest výherců v pořadí. Na tyto výhry můžete dosáhnout i vy z tepla svého domova. Zahrát si naši online soutěž můžete ZDE.

Pro ty příznivce elektromobility, kteří se již nemohou dočkat na sobotu, proběhnou v pátek (21.09.2018) v 17 hodin v saloonu 1870 (areál WMB) dvě přednášky s promítáním na zajímavá témata. Jak se jezdilo s EMOU – krátké zavzpomínání s účastníky projektu prvních československých elektromobilů.

Elektromobilita v současném Norsku. Reportáž přímých účastníků z festivalu v Arendalu, kde proběhlo minulý měsíc vyhodnocení soutěže o Hlavní město Norské elektromobility 2018. Tuto soutěž pořádala Norská EV asociace, která je největším sdružením vlastníků elektromobilů na světě.

Krásných zážitků i zajímavých překvapení bylo na elektromobilní cestě Norskem spousta. Rádi se o některé historky a zajímavé situace podělíme. I na tuto přednášku jste samozřejmě srdečně zváni. Přednášky jsou zdarma, bez nutnosti registrace a po jejich ukončení proběhne malé občerstvení v norském stylu.

Těšíte se? Tak tedy na shledanou v Boskovicích!

placená inzerce

66 Comments on “Jak stárnou baterie vašeho elektromobilu?”

  1. Byli jsme v Boskovicích v sobotu a lepší sraz jsem
    Byli jsme v Boskovicích v sobotu a lepší sraz jsem nezažil. Užili jsme si to dosyta, ať už šlo o perfektní jezdeckou show zkombinovanou s historií koní na americkém kontinentě, nebo soutěž v těžbě Lithia, oběd za zpěvu Šedého Vlka a Tornádo Lou, až po seminář o trakčních bateriích, nebo proměření stavu baterky elektromobilu a samozřejmě diskuze s ostatními elektromobilisty, to vše doplněné nejen věcnými, ale často i vtipnými komentáři a glosami Mirka Matyáše.

    Mirkovi Matyášovi patří velký dík od celé naší rodiny, byl to pěkný den. 🙂

    Už se těšíme na 2.sraz, který je plánován na 21.9.2019.

    1. Odpovim vicemene presne na dotaz… Ucinnost nabijeni
      Odpovim vicemene presne na dotaz… Ucinnost nabijeni nesouvisi se zdravim baterie. Takze novy 24tkovy leaf pojmul na DC 20kWh, po letech jiz jen 19kWh pri delta SOC +100%. Zdanlive tedy stoupa ucinnost, nebot se zkracuje doba nabijeni; zkusenosti a praxe ridice pak kompenzuji ubytek fyzicke kapacity baterie.
      Nejaky slozitejsi dotaz?

  2. Bez masivní dotace(pokřivení trhu) se elektromobilita ve
    Bez masivní dotace(pokřivení trhu) se elektromobilita ve velkém u nás nerozjede! V tisku jsou málo publikovány tyto otázky na výdrž baterie různých značek v různých obdobích, jaký je nejoptimálnější battery pack(volty,ampéry,měniče).Je nutné balancovat jednotlivé články,která automobilka dle testů je s bateriemi nejdál, co pronajímat si baterii, platí pravidlo vždy :nabij a jeď, neuvažuje se o stavebnicovém packu, jaké jsou systémy battery manageru-a které jsou nejlepší,co nám hlídají, atd.
    V médiích toto by se mělo zveřejňovat spolu s modelem,a né kecy interiér,exteriér atd.

    1. A jste presvedcen, ze auta na fosilni paliva nejsou (skryte)
      A jste presvedcen, ze auta na fosilni paliva nejsou (skryte) dotovana? Platime v poriazeni auata a v palivu vsechny externality, ktere provoz takoveho prostredku vyvolava? Jsem rpesvedcen ze nikoliv. I kdyby spalovaci motory nezpusobovaly zdravotni potize (o cemz vsichni jiste pochybujeme), pak by se jiste mohl do cena paliva zahrnout i cichovy vjem. Me osobne pul dne pali nos a boli hlava, kdyz jedu do mesta a dycham ten hrozny vzduch. Pokud je nas vic, pak svym nepohodlim dotujeme vsechny aktivity, ktere zhorsuji kvalitu ovzdusi. A prevedte to na postupne nicujici zdravi vsech dotcenych.

              1. Zalezi, zda v blizke (nebo i vzdalenejsi) buducnosti nebudeme
                Zalezi, zda v blizke (nebo i vzdalenejsi) buducnosti nebudeme mit tolik (samozrejme ciste) energie, ze nejakych 500 ci 1000% navic nebude hrat zadnou roli. Pak letani jiste prevazi nad nutnosti budovani a predevsim uprav komunikaci, ktere zatim neumim delat ekologicky (v celem zivotnim cyklu). Pak by stacilo jen mit chodniky (a ty take ne, pokud budeme mit litajici „koberce“ – prkna) a parkovaci mista (pri sdilene mobilite jich bude potreba daleko mene jak dnes).

                1. Myslím, že v té době, která odpovídá vašemu popisu tu
                  Myslím, že v té době, která odpovídá vašemu popisu tu už nebude nikdo, vymřeme na blbost.

                2. 🙂
                  Vubec bych se tomu nedivil. Staci, kdyz masa lidi prestane

                  🙂
                  Vubec bych se tomu nedivil. Staci, kdyz masa lidi prestane naslouchat a financne podporovat ty nejchytrejsi. Treba nevymreme, jen se vyrazne zredukuje nas stav, rozpadne se nase spolecnost a prestaneme byt technicky vyspeli. Pak budeme cekat jak dinosauri…

                3. I to je možný scénář. Asi i více pravděpodobný.
                  I to je možný scénář. Asi i více pravděpodobný.

          1. To jako chcete rict, ze ty silence jako ridic eliminujete lepe
            To jako chcete rict, ze ty silence jako ridic eliminujete lepe nez samoriditelne auto? Mate rychlejsi reakce a pri nich dokazete rychleji zjistit vzdalenost? Jedine, v cewm clovek vynika je umeni predvidat situaci, ale lze dostatecne dobre predvidat tech 25% silencu? Predvidate u vsech, kdo Vas predjizdi, ze Vas budou vybrzdovat, kdyz se pred Vas zaradi, predvidate, ze Vam na dalnici vbehne pod auto srnka, takze radeji jedete 50 km/hod, neustale predvidate, ze Vam praskne pneumatika? Tema otazkama Vas nechci nejak ponizit, jen chci poukazat, ze lide maji tendenci se hodne precenovat. A rozhodne vim, ze se nikdy nedokazi ucit tak rychle jako stroj. My lide mame jen nejakou intuici, ale co to vlastne je? Neni to jen nejaky vice ci mene kvalifikovany odhad ve chvili, kdy jsme lini nad necim premyslet a zduvodnit nebo jen neco chceme a nemame pro to logicke vysvetleni, apod.?
            Priznam se, ze ja nechci sedet ani v aute (ci autobuse), ktere ridim nebo ridi nekdo jiny. Mozna jeste tak v tanku, BVP a nebo ve vlaku bych se citil bezpecne.

            1. Jezdím normálně. Samozřejmě s Vámi souhlasím. Myslím
              Jezdím normálně. Samozřejmě s Vámi souhlasím. Myslím si však, že lidská bezohlednost je velká a tak to bude vždy.
              Podstatu mého příspěvku jste přesně vystihl v posledním odstavci, jsem rád, že jsme vlastně zajedno.

        1. „Autonomní auta, která nebudou bourat“, to je ovsem vtip
          „Autonomní auta, která nebudou bourat“, to je ovsem vtip dne.

          Windows (nebo jakekoliv jine programy) se nikdy po aktualizaci nezblaznily. Tesle (jakozto reprezentantu aktualizovatelnych aut) se nikdy nepovedlo poslat do sveta verzi, kde neco prestalo fungovat nebo se chovani neceho zhorsilo…

          Nehody se deji i v „dobre definovanem“ prostredi typu zeleznicni nebo letecka doprava, natoz v beznem provozu, kde z principu budou nepredikovatelne elementy (chodci, zvirata, diry, …).

          Mozna budou bourat min (ale ani tomu, alespon ze zacatku, moc neverim), ale bourat proste budou. At vlastni vinou nebo vinou nekoho jineho.

          Ale ano, autonomni auta muzou byt „jednodušší, lehčí, úspornější a ekologičtější“ (vykuchane bezpecnostni prvky), pokud se smirime s urcitym procentem ztrat – smrtaku, kterym by airbagy/vyztuhy/… zabranily. Ale to ostatne plati i o neautonomnim provozu.

          1. Jasně že se bude bourat i nadále, jenže tady jde o to, že
            Jasně že se bude bourat i nadále, jenže tady jde o to, že se bude bourat 2x méně, pak 5x méně, pak bude nehod desetina atd. I ta blbá polovina smrťáků už stojí za to nasazení autonomních vozidel. Zatím probíhá fáze trénování neuronových sítí v Teslách a autonomie je ve fázi jednoduchého asistenta, na kterého musíte stále dohlížet. I tak ale vidí najednou kolem sebe a co se děje před několika auty, dokáže zareagovat rychleji než člověk a dokáže zabránit nehodě jak se může každý přesvědčit z několika videií na Youtube.

            Slabou stránkou nyní třeba je neschopnost spolehlivé detekce stacionární překážky. Aby se eliminovaly false positives, tedy nechtěné reakce na dojem překážky které ovšem ve skutečnosti neohrožuje auto, a tím nenadálé brždění které by mohlo ohrozit ostatní řidiče, tak od určité rychlosti není aktivní. Nicméně doufám, že se to podaří úspěšně vyladit.

            1. Problém není ve schopnosti autonomního systému nebo v
              Problém není ve schopnosti autonomního systému nebo v neprůkaznosti statistiky.

              Problém je v odevzdání se technologii. Většina lidí věří (a já jim to nemám za zlé, je to prostě lidské… řekněme) že oni dobře řídí a tudíž by autonomii potřebovali jen ti horší řidiči. Že oni by na tom byli jen hůře protože oni mají šanci na nehodu 0% kdežto autonomie by jim to zvedla na 0.001%.

          2. Co je tedy lepsi? Auta rizena lidmy s urcitou mirou
            Co je tedy lepsi? Auta rizena lidmy s urcitou mirou nehodovosti, travlych nasledku a umrti, nebo autonomni auta s desetinou stejnych dusledku?
            Ja vim, otazka muze byt zavadejici, protoze si muzete rici, ze ac bude nehoda vyrazne mene pravdepodobnejsi, muze se stat, ze s autonomnim autem byste zazil nehodu, ktera by se pri rizeni Vami nestala. Takze se znovu ptam, je lepsi vice obeti pri lepsim pocitu, nebo desetina obeti pri horsim pocitu?

            Divim se, ze jako programator jste vypustil srovnani kritickych procesu s aktualizacema Woken ci podpurnych systemu Tesel. To jako byste chtel rici, ze kdyz se aktualizuje autopilot v letadle, ze se to testuje stejne fadne jako uprava formulare v SAPu (nebo s cim delate)? Je mi jasne, ze samoriditelna auta nemuzou prochazet zadnou verifikaci, ale bude probihat nespocet virtualnich simulaci a i tech fyzickych. Byt vyvojar, tak bych testovani otevrel siroke verejnosti, umoznil bych vsem zadat jakekoliv podminky simulace (treba naledi, kutalejici se mic, ctyrlete dite…) a nechal bych odpurce samoriditelnosti, at se snazi muj produkt znefunkcnit. Urcite vite, ze testovat se nema, ze to funguje, ale testovat se musi, ze nejake hranicni situace SW nezvlada. A treba bych to spojil i s nejakejma cenama, at se fakt co nejvice odpurcu ale i fandu snazi a tim produkt vychytaji do mantinelu, ktere i nejvetsi pesimiste schroupnou jako snesitelne.

            1. Nedávno jsem četl o sociologické studii, která se
              Nedávno jsem četl o sociologické studii, která se zabývala tím jak moc musí být autonomní auta bezpečnější, aby se stala všeobecně akceptovatelnými. Odpověď je, že musí být cca 10x bezpečnější než vozidla řízená lidmi. Je to přibližně úroveň bezpečnosti vlaků a letadel, tj. hromadné dopravy, kde se taky lidé vzdávají pocitu kontroly nad situací.
              P.S.: O víkendu jsem se těsně vyhnul velmi nebezpečné havárii. Idiot v SUV nebezpečně předjížděl a jen přirozená inteligence několika řidičů, kteří zareagovali správně na situaci mu neumožnili stát vrahem/ničitelem cizích životů/vězněm. Počítač by se takhle idiotsky nechoval.

                1. To verim, zvlast kdyz clovek pred Teslu vidi a nepredpoklada,
                  To verim, zvlast kdyz clovek pred Teslu vidi a nepredpoklada, ze by byl duvod k prudkemu brzdeni, pak se muze nalepit bliz, nez je zdravo. V tomto prikladu chapu, jak nasazeni AP je bezohledne vuci ostatnim ucastnikum provozu, kteri musi predvidat jeste tu idiocii. Dekuji za nej.

                2. Bude to znit trochu cynicky, ale treba je to feature –
                  Bude to znit trochu cynicky, ale treba je to feature – autonomni vybrzdovac 🙂

                3. Ze by se Trpisovsky podilel na vyvoji AP a zakomponoval tam
                  Ze by se Trpisovsky podilel na vyvoji AP a zakomponoval tam svuj styl jizdy? 😀

                4. Na to mají v Německu už inteligentní semi-autonomní
                  Na to mají v Německu už inteligentní semi-autonomní řešení.
                  Ten vepředu zvedne telefon a udá lepiče na policii 😀

                5. To asi problém je, ale mluvíme tu o plošném zavedení
                  To asi problém je, ale mluvíme tu o plošném zavedení autonomie.
                  Tedy auto by vzalo do úvahu i brzdné možnosti auta za ním a rozhodla se které škody budou menší. Nemluvě o tom že s vyšší pravděpodobností pak bude i auto za ním také autonomní a začne také brzdit dříve než by člověk byl schopen.

                  Nebo ještě lépe – auta komunikují a vysílají si navzájem pokyny k dodržení bezpečných odstupů. To si dokážu představit jako první úroveň semi-autonomie. Jako je adaptivní tempomat, tak by mohlo fungovat domluvené brždění… takový anti-štrůdl.
                  Nemusí mít všichni komunikaci a autonomii, ale čím více lidí v štrůdlu ji bude mít, tím méně škod.

            2. Ano, statistika je hezka vec a ve velkych cislech to fungovat
              Ano, statistika je hezka vec a ve velkych cislech to fungovat bude (koho zajima jednotlivec krome nej samotneho).
              Ale unikla softwarova „chybka“ muze znamenat, ze naraz naboura sto/tisic/milion aut najednout, takove „masove silenstvi“ se typicky u lidskych ridicu nestava.

              Ty Windows nebo Teslu jsem zminil zcela umyslne, prave kvuli masovemu dopadu kazde chyby. Ostatne u Tesly aby se (minimalne posledniho pul roku) clovek docela bal, co zase prestane fungovat s novou verzi (nemluve o slibovane „major“ verzi 9). A pokud maji na haku testovani JEDNODUCHYCH „podpurnych“ systemu (ovladani radia z volantu je pekny priklad z posledni doby), co me ma presvedcit o tom, ze u tech kritickych je to lepsi? Nebo ze to bude lepsi u komplexni FSD, kde vlastne ani nejde overit, co software (neuronka) dela a jak se rozhoduje…

              „Crowdsource“ testovani je presne to, co s AP provozuji, ne? Posle se to zakaznikum s tim, ze zodpovednost je na nich. Nakolik reaguji na zpetnou vazbu samozrejme nikdo z vnejsku firmy netusime.

              1. Nastesti o nasazeni plne autonomie nerozhoduje vedeni Tesly
                Nastesti o nasazeni plne autonomie nerozhoduje vedeni Tesly ale nejaky urad, ktery jiste nechce byt zrusen ci by se to pripadne nestesti mohlo tykat prave tech, co rozhoduji, nebo jejich znamych.

                Nabourani tolik aut najednou bych nevidel na chybu v SW (kazde auto ma jinou dopravni situaci, takze rozlisne instrukce vychazejici ze zpracovani te situace), ale na nejaky (snad ne jednoduchy) hackersky utok. Coz povazuji za stejne, jako kdyz nejaka skupina fanatiku unese letadla a narazi do mrakodrapu nebo vojenskeho velitelstvi.

                Ja si myslim, ze nynejsi AP ma pro Teslu daleko vetsi vyznam ve sberu dat z dopravnich situaci a jejich reseni prave pro potreby simulace, nez aby si uzivatel (a pak potazmo Tesla) overil, zda to tu ci onu prekazku spravne rozpozna a spravne zareaguje.

              1. Nemyslim, ze „největší brzda plně autonomních aut“ jsou v
                Nemyslim, ze „největší brzda plně autonomních aut“ jsou v soucasne dobe jemne filozoficke nuance o tom, koho (ne)zabit. Kez by. 🙂

                Ale spis neschopnost resit spoustu zakladnich ukolu, ktere lidsky ridic zvlada (no dobre, Waymo je o neco dal, ale porad jeste tam nejsou). Treba takove parkovani jinam nez mezi auta nebo jasne viditelne cary. Komunikace s ostatnimi ucastniky provozu. Netrefit svodidla. Nenabrat bokem autobus ve vedlejsim pruhu. Neprejet babu v cernem. …

                1. Byl jsem nedávno v Norsku a přijel trochu „okouzlen“
                  Byl jsem nedávno v Norsku a přijel trochu „okouzlen“ tím jak se tam jezdí a jaké mají silnice. Tam by Tesla s autopilotem neměla mít problém.

              2. Vadí vám něco na tom, jak je to nastavené teď? Tzn.
                Vadí vám něco na tom, jak je to nastavené teď? Tzn. zabránit nehodě, chránit v prvé řadě posádku vozu? Představa, že bude mít automobil rozpoznávání osob či odhadování jejich věku je úplně zcestná, to by neúměrně prodloužilo reakční čas systému, který je zde stěžejní. Je to prostě jen funkce zabránění střetu s překážkou (bez ohledu na to, jestli je živá, či kovová. Myslím, že v tom hledáte zbytečně něco víc.

                1. Cenově dostupná auta = auta masově vyráběná = jeden typ
                  Cenově dostupná auta = auta masově vyráběná = jeden typ do spousty zemí.
                  Jestliže jsou v každé zemičce jiná pravidla, tak se plně autonomních aut nedočkáme.
                  Jen malá poznámka pro některé čtenáře – Tesla s autopilotem není autonomní auto.
                  Plně autonomní auto je to, že samo přijede, vy dáte na zadní sedadlo kytici růží a zadáte adresu, kde je nyní vaše manželka – a auto tam dojede, popřípadě upraví samo cestu, když se manželka pohybuje.
                  Dnešní technologie to už umí (i to rozeznávání obličejů už funguje – ale to ani není potřeba, když je dnes již každý prakticky on-lin).
                  Dnešní legislativa to dnes neumí a umět nebude ani za 10 let.
                  V ČR zatím ani není jasno o tom, jaká má být značka u nabíječek, aby tam neparkovaly čmoudy.
                  Dnes jsem navštívil šest nabíječek a viděl šest různých druhů značení pro stání elektromobilů.
                  Tak asi tak 🙂

                2. Rekl bych, ze v tomto nase zakonodarce „zachrani“ nenavidena
                  Rekl bych, ze v tomto nase zakonodarce „zachrani“ nenavidena EU 🙂

                3. Jestli se budou používat autonomní auta způsobem který
                  Jestli se budou používat autonomní auta způsobem který naznačujete, tak jsme na plnou autonomii připraveni už teď. V podstatě stačí parkovací asistent a následnovat auto v koloně před sebou.

                4. Asi jsem tam nenapsal, že to auto bude bez řidiče.
                  Asi jsem tam nenapsal, že to auto bude bez řidiče.

            3. Auta řízení lidmi – protože autonomní auta neumí a
              Auta řízení lidmi – protože autonomní auta neumí a nebudou umět spoustu věci – jako první předvídat a improvizovaně řešit problém, stejně jako vypadává mobilní signál, vypadává GPS, vypadávají čidla – což jsou vnitřní problémy, pak jsou vnější problémy – tzn silnice bez značení, silnice typu tankodrom, uzavírka, neznačená uzavírka (česká specialita), omezení silniční provozu z důvodu xy (to nikdo, do žádného systému nezaznamená).
              Než řešit autonomní osobní auta, tak by bylo fajn mít napřed autonomii na jasně definovaných prostředcích – železnici – jezdí to po jasné trase a podle grafikonu – vnější podnětů to má řádově méně než osobní auto, až se to osvědčí, potom lze řešit silniční vozidla, co jezdí po stejné trase a podle grafikonu a nakonec osobní auta – stejně to nakonec půjde tak po velkých městech nebo po dálnici – zajíždění na hory horní dolní atd budou takřka nepřekonatelný problém.
              Před 14 dny jsme na to testovali navigace a byla to prča – cíl byl splněn, ale s papírovou mapou a v autě tři mrtvé navigace – ani jedna test nedala…

              1. Nerekl bych, ze improvizace v radu sekund je lepsi, jak
                Nerekl bych, ze improvizace v radu sekund je lepsi, jak analyzu a propocet strojem. Pokud by tomu tak bylo, nebylo by na svete tolik nehod. Mam dojem, ze kazdy srovnava samoriditelna auta s idealnim stavem, kdy se neboura. Na rizeni je ale nejslabsi clanek vzdy ridic. Pred mesicem pres nasi vesnici byl zakaz vjezdu, mel jsme dojem, z etakovy provoz tady nebyl ani v dobe bez zakaznu. Toto by si samozriditelne auto nedovolilo. A vyrovnani se s neoznacenou slepou… To jako ze by vyvojari nenaucili auto rozeznat plochu, po ktere jezdit muze a po ktere uz ne? To je pro me nemyslitelne.
                Navigace jsou jen grafy s uzly a cesty a navic zadane v minulosti. Samorizeni se rozhoduje okamzite.
                Naprosto souhlasim, ze idealni adept pro zacatek jsou kolejova vozdila a tim myslim nejen vlaky ale i saliny.

                1. „To jako ze by vyvojari nenaucili auto rozeznat plochu, po
                  „To jako ze by vyvojari nenaucili auto rozeznat plochu, po ktere jezdit muze a po ktere uz ne?“

                  Zkusenosti z rady robotickych soutezi ukazuji, ze treba takovy kmen stromu casto pro algoritmy na rozpoznavani obrazu vypada jako perfektni cesta. Zvlast kdyz se do toho zamicha ostre svetlo a stiny.

                  „Toto by si samozriditelne auto nedovolilo.“

                  Urcite se najdou situace, kdy ignorovani zapomenuteho (nebo schvalne spatne umisteneho) znaceni je jedina moznost, jak se z ni „zdravym rozumem“ dostat, striktni dodrzovani pravidel nefunguje.

                2. Ale copak strom to je pohoda, ale taková silnice 3.třídy
                  Ale copak strom to je pohoda, ale taková silnice 3.třídy během orby, kdy se po ní přesunují traktory, nebo je na silnici po lijáku vyplavená polní cesta z boku. V podstatě – pokud vezmu analogii doma s robotickým vysavačem – pruhovaný koberec, pokud obsahuje černý pruh ho zaručeně vypne, najede na něj a už neví, co dál, stejně jako pravidelně nespadne ze schodů, ale spadne do schodové mezery v patře..či zabloudí mezi nohama židle – cokoli, co pro něj není dokonale předvídatelné je fail – ano auto bude dokonalejší, nicméně princip překážek bude vznikat podobně – jak bude třeba autonomní auto řešit rychlost a překážky? Přefičí sérii děr, nebo potom, co do jedné spadne zpomalí? Na jak dlouho, jak pozná, že už může zase jet.. to jsou triviální věci, ale můžou snadno končit nehodou a stav silnic je známý..

                3. Ten strom je priklad neceho co „pozna i blbec“, ale presto se
                  Ten strom je priklad neceho co „pozna i blbec“, ale presto se na to prakticky kazdy rok neci ridici system chyti.

                4. Jsem plne presvedcen, ze Vami i predrecnikem popsane situace
                  Jsem plne presvedcen, ze Vami i predrecnikem popsane situace budou otestovane, jelikoz jsou docela „normalni“. Mimochodem, oba silne naznacujete (a ja Vam v tomto verim), ze kamery budou silne nedostacujici. I clovek bez problemu padne do diry na silnici, zvlast kdyz s eplne nevenuje rizeni. Neni pro spoustu ani problem prohucet odfrezovany schod. I proto jsme presvedcen, ze rozhodovani na zaklade pouze vizuelnich podnetu je nedostatecne a cloveka vlastne limituje.

                5. Ja verim, ze testuji 🙂 Ale to je obecne nesvar zpracovani
                  Ja verim, ze testuji 🙂 Ale to je obecne nesvar zpracovani obrazu v nekontrolovanem prostredi, ze priroda obcas vytvori neco, na cem si software vylame zuby (je to neco jineho nez treba kontrola dilu na lince pod kontrolovanym osvetlenim, zname velikosti predmetu…).
                  Ostatne „oblbnout“ lidsky zrak taky neni tak tezke.

                  EDIT: A ano, nemyslim, ze kamery+radar(+ultrazvuk) je dostatecna sestava senzoru pro plnou L5 autonomii (spolehlive jezdeni, parkovani,… vpodstate kdekoliv a za jakychkoliv rozumnych podminek). Kdyz nekdo ukaze, ze se pletu, tim lip.

                6. A ted si uvedomte, ze clovek nema radar ani ultrazvuk. Proto
                  A ted si uvedomte, ze clovek nema radar ani ultrazvuk. Proto jsem presvedcen, ze my jsme v rizeni brzda a stroj nas casem nekolikanasobne predci.

                7. Takovych pripadu se da najit vic. Nahrazku kone pro praci na
                  Takovych pripadu se da najit vic. Nahrazku kone pro praci na poli neumime udelat tak, si taky pro pohon vystacila se senem a vodou. Pocitac o vypocetni sile (umyslne nepisu rychlosti) mozku taky neumime udelat se spotrebou par wattu.
                  Tak by me zajimalo, proc nekteri lide tak moc lpi na tom, ze umela navigace v „nepratelskem“ prostredi dopravy musi jit udelat stejnymi prostredky, jako se osvedcily prirode.

                8. Robotický vysavač musí být opravdu robotický. Takže
                  Robotický vysavač musí být opravdu robotický. Takže kromě iRobot Roomba a vytírač Scooba jsou všechny ostatní parodie.

                9. Když už jsme u toho, ty zkušenosti mám s iRobotem Roomba –
                  Když už jsme u toho, ty zkušenosti mám s iRobotem Roomba – a to ještě jednou z nejvyšších řad, takže pokud se takto chová „to nejlepší na trhu“, tak jsem velmi skeptický k dalším nasazením

                10. Tak to je velmi zvláštní. Já už mám Roombu a Scoobu od
                  Tak to je velmi zvláštní. Já už mám Roombu a Scoobu od roku 2008 a plná spokojenost. Letos jsem je po 10 letech používání měnil. U Roomby odešly postupně vysávací věci (trochu jsme ji přetěžovali, uklízela třeba i garáž nebo terasu) plus elektronika a cena opravy se blížila ceně té nové, nejjednodušší. Scooba se nám rozbila mechanicky, popraskaly postupně nejpoužívanější části nádrže. Uklízí obě skoro každý týden bytové jednotky 4+1 a 2+1, kombinace plovoucí podlaha, koberce, čistící zóny, marmoleum, dlažba, litý beton. Zatím mne robotičtí uklízeči stáli za 10 let provozu celkem 21 tisíc pořizovací cena a zhruba do 4 tisíc pozáruční opravy a výměnné díly typu kartáče.
                  S navigací a čidly Roomby je to v pohodě, pravidelně uklízí jak schody (světle hnědé dřevo a tmavě zelené kobercové dílce), tak koberce čistící zóny (tmavě hnědá a černá, takové ty hrubé co se používají na vstupech). Možná by to chtělo poslat tu Vaši do servisu nebo jen pravidelně otírat vlhkou hadrou všechny spodní čidla. Stejně jako navigační černobílé kolečko a čidlo pod ním, kde je nutné aby černá a bílá byly kontrastní. Měří si jimi vzdálenosti.
                  Letos tedy jedeme s modernějšími, ale ne těmi nejvyššími řadami s dálkovým ovládáním atp., například infra závory jsme přestali používat už záhy po koupi těch prvních. Oba byty jsou rovněž co možná nejvíce Roomba Friendly, což bereme jako pozitivní, vedlo to směrem ke skandinávské střídmosti v interiéru :-).

                11. Roomba to má i v návodu, že jí tmavé věci můžou vadit.
                  Roomba to má i v návodu, že jí tmavé věci můžou vadit. Roomby máme v rodině tři – vzhledem k problémům jsme to zkoušeli a dopadly všechny tři stejně na tom samém místě (ta poslední to zvládla do hodiny od vybalení a prvního nabití). Ano jednoduchý interiér to určitě umí dokonale (jenže stůl a čtyři židle jsou i v jednoduchém interiéru), ten vytírák máme v rodině jeden a hrubá nespokojenost- kloudně to vytře jenom plovoucí podlahu a to ještě jen nějakou, navíc za tři roky svého života už to má za sebou dvě garančky a dvě mimogarančí opravy a přístup servisu není úplně příkladný (jediné, co ten vytírák ospravedlňuje, že byl tenkrát v cenově zajímavém setu s Roombou). Takže za mě ano, něco to vylepší, ale rozhodně to není všespásné a je (jako u všeho) uvážit na co to chci použít, jinými slovy – klasický vysavač a mop poslední slovo neřekly

    1. Všude je k dispozici Schuko 230V 16A (snad 40 zásuvek –
      Všude je k dispozici Schuko 230V 16A (snad 40 zásuvek – každá má svůj jistič a svoji RISku 40A)

      Zítra se budou montovat dva wallboxy Mennekes Typ 2 3x16A – ty tam budou už na stálo a k dispozici bude ještě jeden přenosný Mennekes Typ 2 3x32A.

      Westernové městečko v zimě topí elektřinou, počítáme tedy s tím, že přívodní kabel se při 40 elektromobilech ani nezahřeje.

      Jinak nejbližší DC 44kWh (CCS/Cheademo) je Kuřim u TOSky (31 km od Boskovic)
      o 500 metrů dál je DC 44kWh (CCS/Cheademo) – Kaufland Kuřim (31,5 km od Boskovic) – ta ale není nonstop – na noc zavírají parkoviště – přesnou dobu ještě zjistím.

      Nejbližší Supercharger
      Olomouc (Amigo) 69 km
      Vystrkov 119 km
      Praha (U Krbu) 237 km

      Proudu ZDAR!

      1. No to je fajn, hlavne ty nove nabky zapojte do nejakeho
        No to je fajn, hlavne ty nove nabky zapojte do nejakeho monitorovani, nejlepe EVMapa.cz a zpoplatnete alespon 5kc/kWh, zadarmo nabijecky byvaji nespolehlive, casto blokovane a drancovane taxiky, pujcovnama a podobnyma, ztrata casu tam pak zajizdet..

        1. Na srazu bude všechno nabíjení zdarma.
          Po srazu jedna bude

          Na srazu bude všechno nabíjení zdarma.

          Po srazu jedna bude zdarma Mennekes Typ 2 x 16A.

          Druhá se zpoplatní přes EV mapy a navýší se její výkon a 3 x 32A

          Tedy 22kW = poloviční výkon rychlonabíječky = pro toho kdo to umí využít, nabije značnou část baterie i přes oběd.

          Jinak wallboxy na Westernu budou přibývat postupně – tak jak tam bude přibývat elektromobilistů. 🙂

              1. Moje řeč. Nejdražší nabíječka vůbec s brutálním
                Moje řeč. Nejdražší nabíječka vůbec s brutálním dopadem do peněženky i do zdraví elektromobilisty 🙂
                A úplně nejhorší je, že pak člověk lituje, že už si nemůže dát ještě tu další pochoutku. Protože oči by jedly, ale …..

      2. Kaufland Kuřim – přístup k nabíječce je:
        Pondělí až

        Kaufland Kuřim – přístup k nabíječce je:
        Pondělí až Neděle
        7 – 22 hod

        A když jsou porouchané závory, nebo je zapomenou zavřít, tak je to nonstop – ale moc bych s tím nepočítal.
        O 500 metrů dál je druhá Terra volně přístupná – a v noci tam moc frmol nabývá.

Napsat komentář