Volvo představilo robotický kamion Vera

Divize Volvo Trucks ukázala plně autonomní tahač nazvaný Vera. Vera je vlastně jen podvozek bez kabiny, který může tahat jakýkoliv náklad.

Koncept robotického tahače Vera od Volvo Trucks.
foto: Volvo Trucks

Autonomní tahač Vera je ovšem tak trochu polovičaté řešení, protože absence kabiny řidiče výrazně nabourává aerodynamiku. V tomto případě je zajímavé srovnání s naopak velmi aerodynamickým tvarem elektrického tahače Tesla Semi.

Claes Nilsson, prezident Volvo Trucks, k novému konceptu robotického tahače Vera řekl, že „plný potenciál přepravního průmyslu ještě zbývá odhalit“. Vše prý nasvědčuje tomu, že globální poptávka po přepravě bude v následujících letech výrazně růst.

Robotický tahač Vera

Robotický tahač Vera
foto: Volvo Trucks

Výhodou plně elektrického a plně autonomního tahače Vera je, že je možné díky bezhlučnému a bezemisnímu provozu používat prakticky kdekoliv, včetně například husté městské zástavby. Co se týká elektrické výzbroje, nejsou bohužel zatím k dispozici žádné podrobnosti.

tisková zpráva

37 Comments on “Volvo představilo robotický kamion Vera”

  1. V příspěvcích se pořád objevuje snaha donutit robotický
    V příspěvcích se pořád objevuje snaha donutit robotický tahač aby se choval jako jeho dědeček. Proč by musel umět tahat i ten nejstarší šrot když je mnoho přepravců kteří návěsy nemění. Když vynecháme tuto podmínku může být celý tahač pod návěsem a ten může být zavěšen klidně i před přední nápravou. Co se týče trakce tak hnané mohou být všechny nápravy, třeba i toho návěsu. To u elmotorů na nápravách (kolech) není problém včetně kontroly prokluzu. Aerodynamika návěsů může být podstatně lepší než kabiny. Ostatně když nebude muset stát kvůli povinným přestávkám řidiče tak si brzy vydělá na druhý návěs. Baterie umístěná pod návěsem se stačí nabít (vyměnit) během nakládky/vykládky. S takto vybaveným návěsem by se na stanovišti dalo pohybovat pomocí joystycku. Samotnému tahači stačí záložní baterka.

    1. Vyrazne se zveda vyteznost. Kdyz hospodaril muj deda (pred
      Vyrazne se zveda vyteznost. Kdyz hospodaril muj deda (pred vstupem do kolchozu), tak kdyz pole dalo 30 q psenice z 1 ha, tak tomu malem neveril. Dnes kdyz soused sklidi 100 q/ha, tak rika, ze je prumerna uroda. Asi chapete, ze deda nemel za kone zadny postrikovac, soused strika kazdy tyden.

    2. Naopak díky tomu, že se ušetří za řidiče, tak se bude
      Naopak díky tomu, že se ušetří za řidiče, tak se bude ještě více jezdit. Orné půdy je dost a pokud se bude oteplovat, tak jí hodně přibude v Rusku a Kanadě – více než se promění na poušť.
      Co je opravdu problém, je exponenciální růst populace především v Africe. Třeba v takové Nigérii má každá žena 8 dětí. Trend je stabilní a ani lepší vzdělání nepomáhá.
      Civilizace se úplně nezhroutí, pokud lidé nezhloupnou a nebudou schopni vymýšlet nové plodiny a léky.
      Ke zhloupnutí bohužel dochází. Chytří lidé mají málo dětí, další problém je rasové míšení. Černoši v Africe mají průměrné IQ 80, černoši v USA mají průměrné IQ 85, ale jen díky tomu, že jsou v 20% namíchaní s bělochy. Takový Obama je brán za černocha a přitom má bílou matku. Rasově smíšení jedinec není schopen vymýšlet nové druhy plodin, nové léky a hnojiva.

  2. mě se to líbí. Jen by se dál mohli zabývat ještě
    mě se to líbí. Jen by se dál mohli zabývat ještě návěsem, který by mohl jít s předním čelem až téměř k předku tohoto tahače, čím by se prodloužila ložná plocha návěsu i zlepšila aerodynamika – návěs by mohl mít aerodynamičtější tvar předního čela. Potom by i při stejné nosnosti jako současné návěsy, výrazně stoupla užitná hodnota takové soupravy.

      1. výrobce se žádných standardů držet nemusí – pouze
        výrobce se žádných standardů držet nemusí – pouze legislativou.
        Návěs přece nemusí jít „do špičky“ – může mít podobný tvar jako má přední čelo kabiny standartního tahače tzn bez čumáku. Neznám dopravce, který by si dobrovolně nechal někde ve skladovém areálu manipulovat se svým návěsem. Zapřáhnout za jiný tahač není třeba, toto se děje zcela vyjímečně / navíc pokud by někdo něco takového chtěl na skladech dělat, tak by to určitě dělal jen se svými návěsy a ve větších objemech a potom by bylo možné pořídit třeba nějaký přípravek nebo podvozek nebo ještě jeden robotický tahač… 🙂
        Ty cca 4 ložné metry navíc v návěsu by byla obrovská výhoda i třeba se sníženou výškou např. na 2-2,5m

          1. Hopi znám velmi dobře. Jistě, systém případného
            Hopi znám velmi dobře. Jistě, systém případného možného přepřahání popisuji výše a nechci se s vámi dostávat do rozporu. Každopádně pro dopravce je životně důležité dostat do soupravy co nejvíce zboží tzn pokud mi výrobce nabídne více jak 13,6ldm v jednom prostoru a s autonomním tahačem, tak je obrovská příležitost. Konkurence mezi výrobci souprav je obrovská.

    1. prodluzovat naves by prineslo hned nekolik problemu, spise by
      prodluzovat naves by prineslo hned nekolik problemu, spise by se dalo o vyuziti mista po kabyne vyuzit takto pro zkraceni soupravy

      ale tim presunem navesu takto dopredu by nastal problem pri zataceni kdy v tomto pripade ma ten tahac stale zaves v zadni casti a tedy osa rotace by naves v prednich rozich navesu dost vystrkovala do stran, aby se dal tedy vyuzit ten prostor po kabine, bylo by treba zaves na naves umistit nejak do toho prostoru po kabine, coz by ale zase byl problem s tezistem, kdy nyni je ten bod osy nad hnanou napravou/napravama, a presunem dopredu by se preneslo tohle teziste na predni napravu, v zime by tak z toho byli obri sanky s minimalni trakci na hnane napravy

      pokusy s takovym presunem teziste tu jiz byli, a vesmes to bylo spatne a neosvedcilo se to

      1. ale no tak. To že se něco v minulosti neosvědčilo
        ale no tak. To že se něco v minulosti neosvědčilo neznamená, že to v budoucnu nepůjde. Řešit by to určitě šlo, navíc jde přece o tlaky na nápravy a nikdo neříká, že se na čelo návěsu bude nakládat 10t. Může tam být stejná hmotnost jako je nyní, tak aby se předepsané tlaky na nápravy dodrželi…

        1. jsem spolumajitel autodopravy a verte ze na nakladkach casto
          jsem spolumajitel autodopravy a verte ze na nakladkach casto neco jako rozlozeni vahy opravdu neresi a ne kazda nakladka pouziva software ktery jim to idelane naplanuje pro nakladku tak aby nad zavesem k tahaci byl co nejtezsi naklad, nejvetsi vaha nad hnaci napravou tahace je zadouci, zajisti se tak nejlepsi mozna trakce hnane napravy a zaroven se ta vaha nachazi v nejpevnejsi casti navesu

          pokud to ma dobre fungovat, musi to bejt univerzalni reseni kam pujde zapojit jakykoliv frigo naves, a v soucasnosti je standardem naves ktery ma ukotveni k tahaci maximalne 1.7 metru od predni hrany navesu, tim se zajisti ze zadny naves na zadnem tahaci ktery v soucasnosti prodava nemuze kolidovat s kabinou 😉 kratsi previsy se delaji bezne, delsi ne, protoze by hrozilo to co je popsano nahore, ze by predni hrany navesu pri zataceni prilis vycnivali ven abyli tak nebezpecne

          Volvo jako jeden z prednich vyrobcu tahacu je si toho vedomo a proto zrejme tento tahac navrhli ve stejne koncepci jako u bezneho tahace s kabinou 😉

          1. jsem také spolumajitelem autodopravy a máte pravdu. To
            jsem také spolumajitelem autodopravy a máte pravdu. To neznamená, že v budoucnu by to nemohlo být jinak Pokud budu mít možnost používat návěs v délce 13,6m anebo např. 20ldm, třeba jen na jedno první autonomní auto, tak to určitě budu zvažovat a tohle ví i výrobci. Jistě víte, že jde především o peníze tzn dostat do návěsu co nejvíce zboží a tohle ví výrobci také.. 🙂

      1. Ku podivu ne. Nejspíš nejsem připraven na novou dobu. Dokud
        Ku podivu ne. Nejspíš nejsem připraven na novou dobu. Dokud si to jezdí a má vlastní rozum budiž, ale když ho začne řídit nějaký centrální systém s umělou inteligencí, tak to ve mně nebudí důvěru. A při pohledu na tento stroj jsem si vybavil několik sci-fi o umělé inteligenci, tak asi proto.

        1. Hlavní problém lidí, jako vy, je v tom, že míchají
          Hlavní problém lidí, jako vy, je v tom, že míchají dohromady dvě věci. Umělou inteligenci jako opravdovou „inteligentní osobnost“ z hororových-scifi příběhů a umělou inteligenci v technické smyslu slova, kdy to není nic více než druh počítačového algoritmu, který nekoná činnosti na základě lidmi tvrdě nastaveného algoritmu, ale ten algoritmus samotný je výsledek optimalizační úlohy, kde se minimalizuje rozdíl mezi počítačovou a žádanou odezvou na vstupní údaje.

          1. A je to umělá inteligence? To je pouze optimalizace. Já
            A je to umělá inteligence? To je pouze optimalizace. Já jsem měl na mysli umělou inteligenci „inteligentní osobnost“ jak píšete. Vzhled tohoto tahače ve mně vyvolal asociaci se sci-fi, kde to skutečně řídí UI. To je jen můj pocit i když vím, že v tomto případě tomu tak není. Zkrátka se ten stroj svým designem hodně blíží sci-fi a proto to ve mně vyvolává takové pocity. Nic jiného zatím nehledejte.

                1. Bohužel bych tu měl jeden z mnoha faktů. Přednádraží
                  Bohužel bych tu měl jeden z mnoha faktů. Přednádraží Ostrava-Přívoz. V nejbližší době půjde k zemi. Jo a samozřejmě další fakta. Centrum Zlína. Část Přerova. Sídliště Chánov..…
                  Vlastně by bylo jednodušší vypsat, kde je klid.
                  To takhle bratr zastavil na hranici Přívozu u nákladního nádraží s Fiatem Brava a krásnými ALU koly. Bohužel bez pojišťovacích šroubů. V obchodě pro kutily byl zhruba 10 minut, auto stálo za bílého dne na parkingu za rohem. Už nemá ALU kola. Ale byli to slušňáci, měli úctu k cizímu majetku. Nechali auto stát na cihlách, ne rovnou na nápravách. 🙁

                2. PČR konstatovala pachatel neznámý, ale nikdo jiný v
                  PČR konstatovala pachatel neznámý, ale nikdo jiný v okolních domech nebydlel. Náhoda že by tam zrovna zavítala parta bílých mechaniků z pneuservisu a nutně potřebovala kola s ALU je pravděpodobností rovná nule, spíše záporná. 🙁

            1. Nemá. Dle toho co prohlašoval u vyšetřování nebo u soudu
              Nemá. Dle toho co prohlašoval u vyšetřování nebo u soudu je navíc nesvéprávnej a společensky nebezpečnej. Někteří jedinci vod kulatý lopaty maj rozum na nule. Klidně jedou na dálnici v protisměru jen proto že blbě odbočili.

Napsat komentář