Mercedes-Benz představil budoucnost městské dopravy: je elektrická, robotická a sdílená

V Kodani se aktuálně konala globální premiéra konceptu Vision Urbanetic, spadajícího pod Mercedes-Benz Vans. Koncern Daimler v ní předvádí své lehce utopické představy blízké budoucnosti.

Elektromobily Urbanetic mohou dobře fungovat jako robotické letištní shuttly.
foto: Mercedes-Benz Vans

ision Urbanetic je podle zástupců značky Mercedes-Benz Vans odpovědí na čím dál palčivější otázky městské mobility. Zároveň jde o využití konceptu „skateboardu“ jako základu pro elektromobily téměř v jeho doslovnosti.

Nově představený elektromobil je totiž výsostně flexibilní. Jeho základ tvoří právě skateboard se zabudovanou baterií a elektronikou, na který je možné nasadit jakýkoliv typ přepravního modulu – nákladního, osobního nebo jiného typu.

Celý systém je propracovanou koncepcí integrovaného dopravního systému budoucnosti. Protože moduly na skateboardech lze snadno měnit, je možné skateboardy využívat 24/7/365 (kromě doby nabíjení, která by neměla být nijak dlouhá vzhledem k bateriím optimalizovaným pro městský provoz).

Zároveň jde o systém dopravy na vyžádání, kterou si objednáte přes chytrou mobilní aplikaci. Díky tomu by měl výrazně poklesnout počet na silnicích a v ulicích.

Výsledkem maximálního vytížení robotických elektrických skateboardů by měl být i výrazný pokles ceny dopravy, a to jak nákladu, tak lidí. Například do nákladního modulu se vejde až 10 europalet, do „autobusového“ modulu pak až 12 lidí.

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic
foto: Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans počítá s tím, že první testy systému Vision Urbanetic brzy začnou v továrnách, kampusech či letištích, tedy ohraničených oblastech. Pak se rozšíří do měst, ale pouze na předdefinovaných dopravních trasách jako je MHD či spedice.

Teprve až se osvědčí na v těchto aplikacích, bude možné je nasadit celoplošně na volných trasách. Celá prezentace se v Kodani nesla ve velmi futuristickém a nadšeném duchu. Po pěti podrobnějších workshopech ale začalo být jasné, že Daimler pojímá problém holisticky a s pověstnou německou pečlivostí.

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic
foto: Mercedes-Benz Vans

Volker Mornhinweg, šéf Mercedes-Benz Vans, věří, že mezi světovými velkoměsty dnes zuří boj o to „kdo bude první“, tedy například kdo první vyřeší problém městské mobility. I proto je údajně o systém Urbanetic značný zájem.

Zároveň dodal, že samozřejmě bude souběžně potřeba budovat infrastrukturu, jako jsou například mobilní sítě páté generace (5G). Ale že Mercedes-Benz Vans nebude na infrastrukturu čekat.

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic
foto: Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic

Mercedes-Benz Vans Vision Urbanetic
foto: Mercedes-Benz Vans
vlastní

32 Comments on “Mercedes-Benz představil budoucnost městské dopravy: je elektrická, robotická a sdílená”

  1. Jinak je vidět, jak klasické automobilky superdraze
    Jinak je vidět, jak klasické automobilky superdraze ztrácejí čas a obří zdroje s módními nepraktickými koncepty.

    Jediné, co má ještě jakž takž cenu je, jak do konceptů investuje Škoda, všechno navíc je neskutečným plýtváním, které takovým automobilkám i při produkci velmi drahých vozů sráží ziskovost pod úroveň i té Škody, ale daleko horší je ten jejich úpadek a zaostávání v produkci skutečně futuristických aut, která se budou prakticky vyrábět.

    1. Tenhle koncept jednotného podvozku a nasazovacích vršků
      Tenhle koncept jednotného podvozku a nasazovacích vršků byl v ábíčku (ABC mladých techniků a přírodovědců) už hodně dávno, někdy +- v roce 1978. Ostatně trochu z něho čerpal Multicar a například celé série nákladních autíček Igráček jsou totéž https://www.mall.cz/detska-auta/igracek-multigo-velka-sada-mesto nebo https://www.mall.cz/detska-auta/igracek-multigo-city-popelarske-auto-s-popelarem nebo https://www.mall.cz/detska-auta/igracek-multigo-fire-cisterna-s-hasicem.

        1. mě by zajímal Váš 😉 anebo tvůj nezávyslý pragmatický
          mě by zajímal Váš 😉 anebo tvůj nezávyslý pragmatický názor na blízkou budocnost tesla druhu za předpokladu masívní mediální předávačky zkušeností o TM3 centimetrech 180+ nad hlavou na zadních, kerá „by“ se rozjede jen co do toho konečně ve velkým začnou lidi sedat. Jak moc si myslíte hypotecicky je to plůser? 😉

            1. přesně tak, 180+ bude mít vzadu problém jak sem v Sku
              přesně tak, 180+ bude mít vzadu problém jak sem v Sku rv2017 osobně testoval a čuměl jak puk, tak prý i v 3jce kterou testoval vyKuk. A bylo by to i celkem logický páč 3jka je zmenšenina Ska. Jenže je to zároveň neuvěřitelný a přesto vypadá to že je to tak 😉 A nemyslím si že všichni o „tom“ už vědí…

            2. Sledoval jsem na tohle téma docela dlouhou diskuzi na Redditu
              Sledoval jsem na tohle téma docela dlouhou diskuzi na Redditu a překvapilo mě, jak moc velké byly rozdíly ve zkušenostech. Bylo tam hodně dlouhánů (195+ cm), co prý bez problému vepředu i vzadu a pak zase pár lidí i menších, co se bouchaj o hlavou o střechu při každé díře na silnici. Tak asi nezbývá než vyzkoušet na vlastní kůži.

              1. jéé tak ten link na tu výživnou dizkuzi by mě když tak
                jéé tak ten link na tu výživnou dizkuzi by mě když tak zajímal plíz 😉 Jinak není to žádná věda:
                180 cm poprvé v životě vlezl na zadní sedačku do TESLY S (přední je něco úúúplně jiného) a okamžitě cítil nepříjemný pocit kontaktu vlasů krátkého střihu s prosklenou střechou. No a to je celý, tam už pak není víc co zkoumat, když nad hlavou zbývá pár cenťáků že. Ano možná časem až se sedačky prosedí a pldel klesne centáky přibydou. ale to už opravdu nechci rozpitvávat páč f káře za 2 mega se mi zvedá pak kufr 😉

                1. diskuze
                  Bude se k tomu hodit:
                  6’3″ = 1,905 m
                  6’4″ = 1,93

                  diskuze
                  Bude se k tomu hodit:
                  6’3″ = 1,905 m
                  6’4″ = 1,93 m
                  6’5″ = 1,955 m
                  6’6″ = 1,98 m

                2. hm dik. Jak tak koukám bylo toho napsáno docela
                  hm dik. Jak tak koukám bylo toho napsáno docela dost:

                  Příplatková prosklená střecha sice trochu snižuje strop, ale to pocítí pouze osoby vyšší než 185 cm…

                  echo24.cz/a/izmny/elektromobil-tesla-s-budoucnost-v-pritomnosti

                  každopádně těsná je, kdo nemá rád nepříjemný pocit nad hlavou … 😉 A TM3 se uvidí, typuju že ještě víc

                3. „Platí to i na zadních sedadlech, kde je sice dost místa
                  „Platí to i na zadních sedadlech, kde je sice dost místa pro nohy, ale hlava vyšších cestujících se výrazně přibližuje stropu…“

                4. 23.10.2016 – „S čím se však musíte smířit, je málo
                  23.10.2016 – „S čím se však musíte smířit, je málo místa nad hlavou na zadních sedadlech. Pokud vzadu budete často vozit lidi vyšší než 180 cm, tak vznikne problém.“ :))))))))))

                  fdrive.cz/clanky/tesla-model-s-70d-320

                  někde asi soudruzi udělali chybu 😉

    1. Spíš se Mercedes utopil v bezobsažném luxusu, a
      Spíš se Mercedes utopil v bezobsažném luxusu, a progresivnější je teď jeno nákladní divize, ovšem stejně tenhle vhodný koncept pro robotická auta má tu zásadní chybu, že robotické řízení si v žádném případě nezvládne Mercedes vyvinout sám, a bude muset při takto prezentované brzké budoucnosti mozek takových aut a většinu zisků přenechat někomu jinému.

Napsat komentář