Volvo elektrifikuje a robotizuje důlní stroje

Nedaleko švédského Göteborgu má Skanska svůj důl Vikan Kross. Volvo tam aktuálně zkouší několik prototypů autonomních elektrických důlních strojů.

Elektrický bagr má společně s dalšími elektrickými stroji přinést 95% snížení emisí a 25% snížení celkových nákladů. Hybridní elektrický bagr EX1 je ve vývoji už od října roku 2015. Základem je klasický bagr Volvo EC750, který je možné připojit kabelem ke zdroji elektrické energie – pak pracuje v elektrickém módu. Pokud ne, zapojí se běžný dieselový motor.
foto: Volvo CE

Ve švédském dole Skanska se po dobu 10 týdnů bude prohánět osm malých autonomních plně elektrických nákladních vozidel HX2, 70tunový hybridní elektrický bagr EX1 a hybridní nakladač LX1. Na projektu spolupracují Volvo CE, Skanska, Švédská energetická agentura a dvě tamní univerzity.

Prototypový hybridní nakladač Volvo LX1

Prototypový hybridní nakladač Volvo LX1
foto: Volvo CE

„Museli jsme zcela přehodnotit způsob jakým pracujeme a jak vnímáme efektivitu strojů… Řešení pro celý důl, které bylo vyvinuto ve spolupráci se Skanska, není zatím komerčně prodejné a my budeme i nadále vyhodnocovat výsledky testů. Naučili jsme se nicméně už tak obrovské množství nových věcí, jejichž prvky budeme zapracovávat do našeho budoucího produktového vývoje,“ řekl k tomu Melker Jernberg, prezident Volvo CE.

Plně elektrické robotické nákladní vozidlo HX2

Plně elektrické robotické nákladní vozidlo HX2
foto: Volvo CE

Elektromobilita proniká také do oblasti strojního vybavení čím dál tím víc. A na novém projektu Volvo CE, součásti Volvo Group, je to jasně vidět.

tisková zpráva

7 Comments on “Volvo elektrifikuje a robotizuje důlní stroje”

        1. Nechci Vám brát iluze, rok jsem brigádně fáral do 650 m a
          Nechci Vám brát iluze, rok jsem brigádně fáral do 650 m a níže na dole Rudý říjen, později Důl Heřmanice v Ostravě a setsakra se odvětrávalo, aby se přežila jedoucí mašinka s vozíky. Ale to se bavíme o chodbách zhruba do 2 metrů výška a šířka necelé 3. Ne jako v Kiruně, kde „Autobus Vás nabere v centru města a jede v něm nejen do areálu dolů, ale i hluboko do podzemí, což je úžasné. Prohlídka sama je celkem krátká. Ve dvou chodbách jsou technika, plánky, fotky. Součástí jsou také staré snímky a ukázka historické kanceláře.“ viz https://www.tripadvisor.cz/Attraction_Review-g189815-d2251520-Reviews-LKAB_s_Visitor_Centre-Kiruna_Norrbotten_County.html

  1. offtopic: Tak Mercedes EQC je „venku“, má to mít 80kWh
    offtopic: Tak Mercedes EQC je „venku“, má to mít 80kWh baterii, ale u Daimlera mají stále ještě hokej mezi Ah,V a kWh takže kdoví kolik ta kapacita vlastně bude. Rozměrově (rozvor, délka šířka) to pasuje na I-Pace.

    A standardní „přesdržku“ jim posílám za 7,4kW nabíječku.

Napsat komentář