Český plynárenský svaz zahájí kampaň na podporu zemního plynu v dopravě a vytápění

Český plynárenský svaz zahajuje od září dlouhodobou kampaň, jež má upozornit na pozitivní a ekologické aspekty využívání zemního plynu.

Cílem kampaně je podpořit přechod domácností na vytápění zemním plynem a rozšíření povědomí o výhodách CNG v osobní dopravě.
foto: PublicDomainPictures, licence CC0 Creative Commons

Využívání kotlů na pevná paliva pro vytápění domácností patří k nejvýznamnějším zdrojům znečištění ovzduší v městech a obcích. Na následky nepříznivých vlivů zhoršené kvality ovzduší v roce 2016 v České republice podle Státního zdravotního ústavu předčasně zemřely 4 000 lidí. Zpráva Evropské agentury pro životní prostředí z roku 2017 řadí ČR do pětice evropských zemí, kde znečištění vzduchu představuje pro populaci významnou hrozbu.

„Téměř 90 % celkových emisí karcinogenního benzo(a)pyrenu a bezmála 40 % celkových emisí prachových částic PM10 pochází z lokálního vytápění domácnostmi. Jde o opravdu alarmující zjištění,“ zdůraznil Jan Valenta, předseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) s odkazem na data Národního programu snižování emisí ČR ministerstva životního prostředí.

V České republice je dosud v provozu přes 300 tisíc zastaralých a neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. třídy. Každý ročně vypustí do ovzduší až 300 kg prachu. Od září 2022 přitom začne platit zákaz používání těchto kotlů pod hrozbou finančního postihu v maximální výši 50 tisíc korun.

„I když je zemní plyn v tuzemsku nejvyužívanějším palivem pro vytápění rodinných domů, stále registrujeme také téměř tři sta tisíc neaktivních plynových přípojek. Do našeho bezprostředního okolí tak jdou tisíce tun prachu, které zbytečně otravují naše ovzduší. Připravili jsme proto kampaň, jejímž prostřednictvím chceme upozornit na fakt, že přejít na zemní plyn je výhodné, ekologické a odpovědné řešení,“ doplnil J. Valenta.

Výraznému zlepšení stavu ovzduší u nás v současnosti napomáhají tzv. kotlíkové dotace, jejichž druhá vlna aktuálně probíhá. V celém programu by měly být do roku 2020 vyhlášeny tři výzvy, stát plánuje přerozdělit ze zdrojů Evropské unie celkem devět miliard korun. Počítá se s výměnou až 100 tisíc zastaralých kotlů.

„Kotlíkové dotace jsou pro lidi jedinečnou příležitostí, jak ušetřit. Přesto, že mezi obyvateli České republiky výrazně narůstá zájem o plynové kondenzační kotle, stále je hodně těch, kteří při vytápění svých domovů vůbec neřeší, čím topí a co vypouštějí do okolí. Právě na možné dopady jejich chování v kampani upozorňujeme, stejně jako na úsporu místa, času a práce v případě, že přejdou na vytápění zemním plynem,“ vysvětlil J. Valenta.

Kampaň ČPS startuje v médiích od 1. září 2018. Její první vlna je naplánovaná na podzim letošního roku, druhá na jaro 2019. S rodinou, jejíž denní rutinou je přikládání do kotle, se veřejnost setká nejen v televizní reklamně, ale také na internetu, včetně sociálních sítí.

Třetí část kampaně v létě 2019 představí pozitivní dopady využívání stlačeného zemního plynu () v dopravě. Hovořit se bude o výhodách v podobě nízkých nákladů za ujetý kilometr i šetrnosti k životnímu prostředí.

„Lidé by měli vědět, že na CNG lze jezdit za polovinu. Pro každý rodinný rozpočet je to výrazná úspora a pro nás všechny každé auto na CNG znamená méně škodlivin v ovzduší. Navíc současná vláda poskytla dlouhodobé garance úspor, a to díky snížené sazbě spotřební daně na CNG. I to je důvod, proč právě nyní je v dopravě stlačený zemní plyn alternativním palivem číslo jedna,“ upozornil J. Valenta.

Zemní plyn představuje ekonomické i ekologické řešení také pro nákladní dopravu, a to nejen ve formě CNG, ale také v podobě zkapalněného zemního plynu (). Nákladní vozy na LNG mají dojezd až 1200 km a firmám mohou ušetřit až 25 % nákladů na pohonné hmoty.

tisková zpráva

31 Comments on “Český plynárenský svaz zahájí kampaň na podporu zemního plynu v dopravě a vytápění”

  1. Pánové, specialisti a jiní mudrcové, což takhle být
    Pánové, specialisti a jiní mudrcové, což takhle být více a více internetmobilní než automobilní? Na cestách je plno a je to rok od roku horší. Je úplně jedno, zda je pohon auta jakýkoliv „uhlovodík“ nebo accu, obě technologie drancují planetu. Nejlepší je nejezdit, když nemusím. To je ŘEŠENÍ. Jsme přemnožený druh.

  2. 300 tisíc domácností, tedy asi 5 %, vypouští 90 %
    300 tisíc domácností, tedy asi 5 %, vypouští 90 % karcinogenního benzo(a)pyrenu. 5 % aut (s odmontovanými filtry apod.) způsobuje 90 % emisí dopravy ve městech.
    Takže i když 95 % lidí přejde na EV a elektrické/plynové vytápění, budeme ve stejný řiti jako doteď, pokud neuděláme něco s těmi 5 % sobeckejch idiotů.

    1. Napadlo Vas nekdy, ze tech 5% sobeckejch idiotu obraci v kapse
      Napadlo Vas nekdy, ze tech 5% sobeckejch idiotu obraci v kapse korunu a je pro ne nepredstavitelne (a existencne nemozne), z eby v plybu protopili o 5000 rocne vice jak v uhli? Chce to lepsi koncepci, ne jen kotlikovou dotaci, ale nastavit velkou spotrebni dan na uhli a zaroven umoznit nizkoprijmovym skupinam topit plynem a ne jen temperovat.

      1. Napadlo. Ale nic nikoho nenutí, aby bydlel v baráku, když
        Napadlo. Ale nic nikoho nenutí, aby bydlel v baráku, když na to nemá. A ještě se sluší dodat, že dnes lze prakticky za nic dostat nový automatický, nízkoemisní kotel na pevná paliva nebo tepelné čerpadlo. Obojí má nižší provozní náklady než ty prastaré všepaly.

        1. Ten dum muze byt na vesnici s minimalni prodejni cenou, kterej
          Ten dum muze byt na vesnici s minimalni prodejni cenou, kterej ziskal od rodicu, nebo si vybudoval za komunistu, kdy nebyl problem postavit. Navic pro cloveka, ktery se neboji prace, nemusi byt zivot v dome drazsi, muze si spoustu veci vypestovat, chodit do lesa na haluze…
          Osobne mam tepelne cerpadlo uz 10 let a vsichni okolo se na me divaji skrz prsty, co jsem to za blazna, ze to nemuze fungovat. Uvedomte si, ze ne vsichni lide veri novym technologiim, zvlast, kdyz je nechapou. A u nich to chce hodne trpelivosti a presvedcovani, ze ekologicky nemusi znamenat neekonomicky. A rozhodne nemusi byt sobci.

          1. V případě pálení kusového dřeva není problém. ALE
            V případě pálení kusového dřeva není problém. ALE musí se pálit dobře proschlé dřevo v dostatečném množství spalovacího vzduchu. Ideální jsou dnes běžně sehnatelná krbová kamna s recirkulací spalin. Ani moc nestojí. Tyhle detaily dělají v případě PMx a B(a)P klidně 100 až 1000 násobný rozdíl v emisích.
            Doporučuji najít si na YTB videa mého kolegy Jirky Horáka alias Smokemana.

            1. Hmm, a co zapocitat celou uhlikovou stopu co zanecha blbej
              Hmm, a co zapocitat celou uhlikovou stopu co zanecha blbej vidlak co kdyz an to nema nema bydlet v dobe a co chytrej mestak?

              Doporucuju tedy shrnout cely svuj zivot a co vytvoris a zanechas a to porovnej vuci tomu kotlu a pak pis…
              Jak jsem psal vys, jestli jsi jenom jednou sedl do letadla, pak uz muzes jenom drzet hubu, protoze jsi vytvoril tolik bordelu co starej kotel neda ani za 1000let…

          2. Vlastní příklad je nejlepší věc. U nás jsem byl za
            Vlastní příklad je nejlepší věc. U nás jsem byl za podivína, i když jsem popsal co a jak do obecních novin. No a uplynulo 5 let a už to na střechách začalo přibývat. Nejprve solární ohřev vody, pak i FVE. Elektrokola už lidi tady taky mají, sem tam hybridní auto. PHEV a elektroauto zatím nikdo.

      2. To, že někdo nemá peníze je neopravňuje k tomu, aby
        To, že někdo nemá peníze je neopravňuje k tomu, aby kvůli nim předčasně zemřelo ročně 4000 lidí. A co si budeme povídat, těch co obrací každou korunu bude zanedbatelné minimum a drtivá většina jsou opravdu sobečtí idioti, co mají peníze a kontakty na to, aby zaplatili kamarádovi přidělání filtru jen na 5 minut jen aby prošli technickou nebo ti, co se ani neštítí pálit pneumatiky nebo plasty. Pro to opravdu není žádná chudoba výmluvou.

        1. Jasně typickej ynteligent typu Fidela kastra, bohatej blbec
          Jasně typickej ynteligent typu Fidela kastra, bohatej blbec radi chudymu coma delat, protoze bohatej je omezenej na svych pravech, ze ten chudej najezdi malo km, nekupuje furt dokala veci, nelita letadlem a v dusledku bohatej tupan Švarc má za sebou vypusteno 1000xvic se uz rict nesmi…

          Miluju kdyz tupani jako ty promluvi, ale nereknou B, ze jednou sednou do letadla a pak zanechaj stopu co v tom starym kotlu neda clovek ani kdyby zil 500let, ale tupan mu bude rvat jak ho starej kotel pomalu zabiji…

          1. Nejsem ani zdaleka bohatej, jsem ve spodní třetině
            Nejsem ani zdaleka bohatej, jsem ve spodní třetině příjmů, v bytě v nájmu, auto vlastní už nemám. Přesto všechno se snažím být ohleduplný ke svému okolí. Abych měl emisí tolik, jako auto s odstraněným filtrem pevných částic (tedy tisíce procent navíc), musel bych asi létat sám svým vlastním Boeingem 747, tedy opravdu 1000x víc nemám, to má právě těch několik málo nezodpovědných lidí. A většina z nich zas tak strašně chudí nejsou, vždyť jen odstranění filtru v autoservisu stojí 5000, takže si stojím za tím, že to jsou jenom idioti a sobci. Stejně tak starý kotel přeci není oprávnění tam pálit plasty, oleje,… to snad uznáte (doufám) i sám.
            Zvláštní, že vám auto technicky nezpůsobilé k provozu, které zabíjí 10x víc lidí než autonehody, jenom „pomalu“ vůbec nevadí. Co třeba ti „chudí“, kteří mají sjeté pneumatiky a špatné brzdy a řekněme srazí někoho z vaší rodiny. Stále je to v pořádku, nebo už je to něco jiného a najednou tito lidé už od vás omluvu pro nedostatek peněz nemají?

        2. Na chripku zemre kazdy rok 2000 lidi. Tech tvych 4000 lidi
          Na chripku zemre kazdy rok 2000 lidi. Tech tvych 4000 lidi jsou jen odhady zelenych mozku.Zadna takova statistika neexistuje, aby bylo napsano v umrtnim listu zemrel na vysokou koncentraci Nox apod.Takze jen zelene kecy a vymylani mozku.Hladem ve svete denne zemre daleko vice lidi nez nake respiracni choroby, tak hlavne ze jsi spokojeny-)

        1. Lojzíku drtivá většina lidí – voličů jsou ovce kterým
          Lojzíku drtivá většina lidí – voličů jsou ovce kterým stačí ke štěstí koblížek, už jen neustále zvyšující se věk nutný pro odchod do důchodu svědčí o příkladném hospodaření státu!!
          věk do důchodu se má snižovat a ne zvyšovat ale stát dělá z lidí jen větší a větší otroky, respektive otroci jsou nuceni otročit stále déle a déle , tomu říkám pokrok v 21 století v době pokročilé automatizace a robotizace

    2. apríla už bylo ne …?
      300 000 pidikotlíků s nízkým

      apríla už bylo ne …?
      300 000 pidikotlíků s nízkým komínem jako vypouští za topnou sezonu víc svinstva než obří uhelné elektrárny, spalovny, teplárny s vysokými komíny co jedou nonstop 24h celý rok?
      tomu se můj selský rozum zdráhá uvěřit…

      enzo(a)pyren (PaB) je polycyklická aromatická látka (PAU) přirozeně vznikající při spalování organických materiálů (300 až 600 °C). BaP nemá žádné využití, jako vedlejší a nechtěný produkt ale vzniká v řadě průmyslových provozech. Za běžných podmínek jde o nažloutlou krystalickou látkou, špatně rozpustnou ve vodě, dobře rozpustnou v tucích a olejích. Přirozeně vzniká BaP při požárech, nebo vulkanické činnosti. Mezi hlavní antropogenní zdroje BaP patří především spalování fosilních paliv. BaP nalezneme v emisích uhelných elektráren, ve výfukových plynech spalovacích motorů, v tabákovém kouři, ale i na grilovaných, uzených i smažených potravinách. BaP je běžným kontaminantem vnitřních prostor; rizikovým je především cigaretový kouř.

      1. Máš-li rozum sedláka, jdi pěstovat brambory. My, technici,
        Máš-li rozum sedláka, jdi pěstovat brambory. My, technici, víme, že B(a)P vzniká při nedokonalém spalování. Pokud by tohle někdo provozoval třeba v elektrárně nebo teplárně, tak ho osobně přijde vyhodit pan generální. Nedokonalé spalování totiž znamená, že se zvyšuje spotřeba paliva a tedy i úplně zbytečně zhoršuje ekonomika provozu. Proto má každý takový kotel velín, kde trvale sedí služba a hlídá provozní parametry. A ta troška B(a)P, která vznikne se přirozeně navazuje (adsorpce) na tuhé částice. Jenže elektrárny a teplárny už dnes povinně mají prachové filtry s účinností na úrovni 99.9%.
        Oproti tomu stačí pár maniaků, kteří neumí topit. Když totiž topíte blbě, mohou vylítnout emise B(a)P klidně 1000x oproti situaci, kdy by někdo topil správně. A ani to se nedá s kotly elektráren vůbec srovnávat.

  3. Nemudruj když nic nevíš….
    Já používám Ev ke své

    Nemudruj když nic nevíš….
    Já používám Ev ke své podnikatelské činnosti denně zcela realně už 3 roky a bez sebemenšího problému !!!!
    Kdyby vlády za něco stáli tak dávno by jezdit na elektřinu nařizoval zákon, zejména všem méstským xopravcum a rozvážkovým sluzbám a hlavně rozvozu pizzy těm bych uzámonil bycykl neboť jejich neustálé stání s nastartovaným motorem nme fakt štve a ješté víc když má na auté čislo 97. Když si predstavim že 97 nezamestnanych co na černo rozvaží pizzu nebo dáme jidli a 97 téchto huli jedy po mésté je mi z toho na zabijení.

    1. A cim vyrobis elektrinu? Jádro se nestavi, uhli není, takže
      A cim vyrobis elektrinu? Jádro se nestavi, uhli není, takže to pojede na zemni plyn=CNG, jinak řečeno budeš jezdit na plyn, když se splni tvoje přání přikazovat lidem na co maj jezdit. Se podivej do nemecka, kde stavi nove plynove jako zalohy, protoze 24hodin denne nefouka a nesviti 😀

      Takze jsi asi produkt noveho solstvi, v hlave nastalano, ale sebevedomi jak co delat na rozdavani 😀

    1. A z ceho je LPG? Prekvappive z toho co ti tece ropovodem
      A z ceho je LPG? Prekvappive z toho co ti tece ropovodem druzba 😀 Takze podle tve logiky sam o sobe pises, ze jsi agent vychodu…
      Boze co dnes je za blby, ze politika jim tak vybrakovala mosky, ze ani nevi odkud kupujou vetsinu ropy, ale pisou o druhych neco o agentech…
      Co krome studií sociologie, si precist i neco technickeho a neco odkud se kupujou suroviny, nez zacnes psat blůaboli pri kterych se sam nazves agentem…

  4. Pozdě, 25 let po rozšíření LPG v dopravě, v době
    Pozdě, 25 let po rozšíření LPG v dopravě, v době nástupu elektromobilů se začínají snažit? Ať si tak nějak….. chuchnou. Chlapci, mužik patří z5 do zemljamky a ne že nám sem bude cpát další plyn. Stačí, že jsme s plynem až nad míru přiměřenosti závislí s topením.

    1. No, nez se EV rozsiri a stanou opravdu realne pouzitelne,
      No, nez se EV rozsiri a stanou opravdu realne pouzitelne, uplyne cela radka let. A ten cas je mozne preklenout s CNG. Mezi tim se technologie amortizuje a pak se prejde na vodik nebo EV (pripadne kombinace ci neco uplne noveho o cem jeste nemame tuchy).

        1. A z čeho je LPG… Z toho co zbyde po rafinaci ruské ropy z
          A z čeho je LPG… Z toho co zbyde po rafinaci ruské ropy z ropovodu družba 😀
          Takže blb co slouží rusku spalováním plynu je na nakopnutí, ale tupánek co neví, že jezdí vlastně taky na to co mu prodá rus je v klidu, protože je tak blbej že o tom ani neví 😀

      1. EV se dají reálně používat. Kdyby měly takovou
        EV se dají reálně používat. Kdyby měly takovou infrastrukturu jako LPG, není vůbec žádný problém. Bohužel je infrastruktura zatím dost nedostatečná, tak musíme jen doufat, že se dožijeme doby, kdy i dodavatelé energie začnou brát EV vážně. I přesto ale EV používám na vše, na co jsem dříve používal nafťák. S jedinou výjimkou, což je dovolená v Bulharsku.

Napsat komentář