S novými technologiemi budou vozy Toyota fungovat jako smartphony

Motoristické odvětví prochází hlubokou transformací. Vedle nových pohonů se soustředí také na vyspělý software využívající “big data” z automobilů propojených v cloudu.

Aby auta mohla fungovat autonomně, musí být propojená a komunikovat
foto: Toyota

V reakci na tyto změny provádí Toyota od roku 2015 velkou restrukturalizaci a zakládá nové výzkumné firmy, které se zaměřují na zpracování a zavádění nových informačních technologií do automobilů.

Toyota již dlouho vyvíjí pokročilé informační technologie, což nejlépe dokládají systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a Lexus Safety System, všeobecně využívané v koncernových vozech. V roce 2015 Toyota v Japonsku ve vybraných modelech jako první výrobce na světě zavedla systém ITS Connect.

Komunikace mezi automobily a silniční infrastrukturou i mezi vozy umožňuje vzájemně si předávat informace o situaci na silnici a následně automaticky reagovat na nebezpečné situace bez účasti řidiče.

Toyotě pomáhají tempo rozvoje nových digitálních technologií udržovat nově vznikající výzkumné firmy jako Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development nebo Toyota AI Ventures.

Stále blíž autonomním automobilům

Funkční komunikace v rámci cloudu je nezbytnou podmínkou rozvoje technologie autonomního řízení. Toyota Research Institute, který působí od roku 2015, se zaměřuje na systémy autonomní a poloautonomní jízdy, robotiku a umělou inteligenci. V současné době firma pracuje na komercializaci systémů aktivní bezpečnosti nové generace – Guardian a Chauffeur.

Systém Guardian podporuje řidiče v bezpečné jízdě, dokáže zasáhnout v riskantních situacích a snaží se zabránit kolizi. Chauffeur představuje režim plně automatizované jízdy, během níž se uživatel o řízení auta nestará.

Souběžně s těmito technologiemi pracuje Toyota Research Institute na dalších generacích domácích robotů, které pomáhají osobám s pohybovými obtížemi, a také se zabývá novými materiály s využitím umělé inteligence a strojového učení. Firma podporuje rovněž budování systému Car Learning to Act (CARLA), simulátoru automatizované jízdy s otevřeným zdrojovým kódem.

Automobily jako smartphony

V roce 2016 vznikla společnost Toyota Connected, která se věnuje výzkumům využití a zpracování velkých databází v osobních automobilech. Toyota Connected už na samém začátku navázala spolupráci s Microsoftem, který jí zpřístupnil svoji cloudovou technologii Microsoft Azure.

Výsledkem budou nová řešení v oblasti ICT služeb v automobilu, včetně spolupráce inteligentního automobilu s inteligentním domem a internetem věcí, stále více personalizované multimediální systémy a nové bezpečnostní systémy a také integrace se systémy smart city.

Nejnaléhavější úkol, který před sebou Toyota Connected má, je standardizace technologie propojení automobilů a bezproblémové přihlašování do telekomunikačních systémů v různých regionech.

Přichází už druhá generace

Toyota se zabývá propojováním automobilů od počátku století. V Japonsku už řadu let funguje systém zpracování anonymních dat zasílaných vozy Toyota, vytvořený touto značkou. Firma na trh brzy uvede jeho druhou generaci, která vznikla ve spolupráci s japonskou telekomunikační společností KDDI.

Nový systém bude pracovat v Japonsku a Spojených státech, postupně se pak bude zavádět i do dalších regionů. Služeb budou využívat půjčovny aut, carsharingové a ridesharingové služby, taxikářské korporace nebo pojistné společnosti. Hlavní výhodou bude možnost využívat místní mobilní sítě bez roamingu.

Spolupráce Toyoty s KDDI přinesla první ovoce v dubnu 2017. Obě japonské firmy začaly společně s Tokyo Hire-Taxi Association testovat systém sběru a zpracování dat, který bude sloužit k vytvoření systému taxikářských služeb nové generace.

Prostřednictvím mobilní sítě a modulu TransLog bude tento systém shromažďovat údaje o vozidle a jeho chování během jízdy, bude využívat i nahrávky z palubní kamery. Tyto informace poslouží k vytváření dynamických map a pokročilých mobilních služeb pro taxikáře.

Odměny za ekologickou jízdu

V roce 2016 uvedla Toyota na japonský trh v automobilech instalovaný modul DCM (Data Communication Module), předávající údaje z vozidla digitální platformě Mobility Services Platform. Ta slouží k integraci mobilních služeb různých firem a operátorů.

Jedním z prvních ji a také modul DCM využil bodový systém PHV Connected Power Service, který poskytuje těm, kdo si koupili vůz Toyota Prius Plug-in Hybrid, různé výhody podle vzdálenosti, jakou ujedou v elektrickém režimu (EV). Energetické společnosti připisují řidičům Priusu body za jízdu v režimu EV, jimiž mohou zákazníci platit za spotřebovanou energii nebo je mohou vyměňovat za různé výrobky.

Avis Budget Group využívá platformu Toyoty k tomu, aby uživatelům dodal pokročilejší funkce a zvýšil efektivitu služeb, mimo jiné zkrátil dobu přihlašování do pronajímaného vozidla. V rámci spolupráce dodala Toyota půjčovně Avis 10 000 automobilů propojených do cloudu.

Platformu MSPF Toyoty již využívá řada firem a systémů, jako jsou carsharingové programy, servisy vyhodnocující náklady na pojištění ojetých vozů nebo servisy obsluhující vozové parky, mimo jiné k identifikaci a přihlašování uživatelů, vybírání poplatků a správě.

Například firma Getaround ze San Franciska, která vede systém carsharingu vozů soukromých majitelů, založila na MSPF svůj systém rezervace, lokalizace a startování vozů Toyota, jejichž majitelé se do programu zapojili.

Aktuálně se Mobility Service Platform využívá jako první systém pro dohled nad stavem silnic, založený na datech sbíraných z automobilů propojených v cloudu, vypracovaný Toyotou ve spolupráci s úřady Toyota City. V srpnu byla spuštěna testovací etapa.

Systém bude automaticky hodnotit míru opotřebení vozovky na základě chování automobilu. V testovací fázi bude Toyota srovnávat údaje z automobilů s dříve shromážděnými informacemi o stavu silnic ve městě. Systém budou využívat služby zodpovědné za údržbu silnic v Toyota City.

Toyota sází na carsharing

Toyota navazuje spolupráci s carsharingovými a ridesharingovými firmami po celém světě, tím to však nekončí: spouští i vlastní programy tohoto typu. Nejnovějším příkladem je systém YUKÕ v Dublinu, Forli a Benátkách, systém Hui na Havaji nebo carsharing automobilů a elektrických jednostopých vozidel v indickém Bengaluru vybudovaný firmou Toyota Mobility Foundation. V Tokiu, Toyota City a Grenoblu fungují systémy pronájmu elektromobilů i-Road a COMS počítaného na minuty, integrované s komunikačním systémem.

Cloudová technologie a zpracování datových souborů nacházejí uplatnění i v motoristických sportech. Toyota a Microsoft spolupracují na platformě sloužící ke sběru, vizualizaci a analýze dat dodávaných Yarisy WRC během závodů a testů. Platforma urychluje technický rozvoj závodních vozů a představuje další nástroj pro zdokonalování techniky jízdy pilotů těchto vozů.

Nové výzvy v síti

Připojení automobilů do telekomunikačních sítí vyžaduje skokový rozvoj infrastruktury. Podle odhadů dosáhne internetová komunikace mezi automobily v roce 2025 úrovně miliardy gigabajtů měsíčně, tedy desetitisíckrát více než v současnosti.

Aby Toyota předešla přetížení sítě, vytvořila s partnery konsorcium, které vybuduje adekvátní infrastrukturu a vypracuje standardy a nejlepší praktiky na národní i globální úrovni.

Zavádění nových produktů a řešení vyžaduje analýzu zohledňující zkušenosti uživatele. K tomu slouží výzkumný program Next provozovaný od června 2017 centrem Toyota Collaborative Safety Research Center.

Zaměřuje se na otázky autonomního řízení a automobilů propojených v síti s přihlédnutím k bezpečnosti jejich používání a zkušenosti uživatelů. Tým se zároveň soustředí na monitorování stavu zdraví řidičů se zjištěnými závažnými zdravotními problémy. Projekt zacílený na centra lékařské záchranné služby vzniká ve spolupráci s americkými lékařskými fakultami.

Pokrok potřebuje nové talenty

Aby Toyota dosáhla co nejrychlejšího rozvoje nových technologií, sází na podporu start-upů. V roce 2017 vznikl fond venture capital Toyota AI Ventures.

Narozdíl od většiny fondů investujících do mladých firem působí Toyota AI Ventures v modelu “call and response” – určuje nejdůležitější výzkumné výzvy a podporuje vznik a rozvoj firem, které mají za cíl řešení právě těchto problémů a nabízí jim nejen kapitál, ale také meritorní a organizační podporu. Centrem zájmu je umělá inteligence, robotika, autonomní řízení, zpracování velkých databází i cloudové technologie.

tisková zpráva

6 Comments on “S novými technologiemi budou vozy Toyota fungovat jako smartphony”

    1. Neni to jejich system a nedaji za 100% fungovani ruku do ohne.
      Neni to jejich system a nedaji za 100% fungovani ruku do ohne. Nemec ma hafo blbosti ale kazdou chvilku nejaky problem se stabilitou a pripojenim. Takova je informace primo z Panasonicu. Idealni by pry bylo zkombinovat Japonce s Nemcem 😀

Napsat komentář