Tesla už testuje nový AI čip pro plně autonomního Autopilota, zákazníkům ho vymění zdarma

Před půl rokem Elon Musk potvrdil, že Tesla pracuje na vlastních AI čipech. Mají konečně umožnit plně autonomní řízení, které Musk už léta slibuje.

Interiér elektromobilu Tesla Model S má být v blízkém budoucnu ještě minimalističtější, podobný tomu v Tesla Model 3. Právě proto, aby auta byla lépe připravena na plně autonomní řízení.
foto: Tesla

Když začala Tesla přetahávat designéry čipů z AMD, bylo jasné, že se něco chystá. Teď už víme o co jde.

Ani současná generace hardwaru od Nvidie totiž asistenčnímu systému Tesla Autopilot nestačí pro plnou autonomnii. Dokáže zpracovávat pouze 200 snímků za sekundu.

Tým, který nyní vede v Tesle Pete Bannon (původně z Applu), už má nicméně na silnicích v testovacím provozu třetí generaci hardwaru, která má umět zpracovat až 2000 snímků za sekundu.

Nový čip, resp. celý počítač, funguje jako „akcelerátor neuronových sítí“ pro neuronovou síť, kterou buduje divize Tesla AI and Vision. Musk i Bannon potvrdili, že nový počítač bude k dispozici jako upgrade pro všechny vozy vybavené hardwarem Autopilot 2.0 a 2.5.

Navíc půjde o upgrade zdarma, protože Tesla dlouhodobě propaguje Autopilot 2.0 jako plně autonomní. Majitelé elektromobilů Tesla by se měli dočkat už příští rok, možná ruku v ruce s novým interiérem Modelu S a X?

127 Comments on “Tesla už testuje nový AI čip pro plně autonomního Autopilota, zákazníkům ho vymění zdarma”

  1. to je pekne. cituji: „současná generace hardwaru od Nvidie
    to je pekne. cituji: „současná generace hardwaru od Nvidie totiž asistenčnímu systému Tesla Autopilot nestačí pro plnou autonomnii“. dale „nový počítač bude k dispozici jako upgrade pro všechny vozy vybavené hardwarem Autopilot 2.0 a 2.5.“ a veta hned za ni „Tesla dlouhodobě propaguje Autopilot 2.0 jako plně autonomní“ a nakonec „Majitelé … by se měli dočkat už příští rok“. takze si to zrekapitulujme. tesla od verze 2.0 tvrdi, ze vuz je pripraven na plnou autonomii. plna autonomie znamena vymenu hardware, a nakonec majitele by se meli dockat. tahle automobilka vodi lidi za nos, jak se ji zachce a porad ji to vsichni zerou. ja jsem jenom zvedavy jak tahle spanila jizda skonci.

    1. Já bych ocenil, kdyby mě výrobci mobilů takhle vodili za
      Já bych ocenil, kdyby mě výrobci mobilů takhle vodili za nos. Při upgradu na novou verzi Androidu bych předal mobil do servisu a zanedlouho bych dostal mobil zpět se současným Androidem. Dnes? Při dotazu na upgrade si klepou na čelo, ti otrlejší se mi snaží prodat nový mobil.

      A schválně – jak se staví ostatní výrobci automobilů k upgradům částí?
      🙂

      1. A tim jste obhajil, ze je spravne slibovat nesplnitelne? Plna
        A tim jste obhajil, ze je spravne slibovat nesplnitelne? Plna autonomie pocas zivotnosti soucasne generace tesel je sen, kteremu neveri ani nejvetsi najivky. Ale lide zjevne chteji byt klamani. Myslite, ze je v poradku obhajovat nekoho, kdo vam slibuje neco, co v case, kdy vam to slibuje netusi jak a kdy to splni tim, ze kekdo jiny vam nic takoveho neslibuje?

  2. OT: Leaf z USA
    Má tu někdo osobní zkušenost z úpravou a

    OT: Leaf z USA
    Má tu někdo osobní zkušenost z úpravou a přihlášením Leafu z USA?

    Předpokládám: výměna předních lamp, přidání zadní mlhovky, zadní lampy (?), úprava blinkrů – aby jen blikaly a nesvítily.
    Nabíječka funguje v naší síti 230V?
    Lze (je nutné?) změnit počítadlo a rychloměr na kilometrové měření?
    Co dalšího se musí ještě upravit?
    Řeší se tam podání žádosti o udělení výjimek z neplnění určitých technických požadavků?
    Je nutné mít od Nissan ČR (jakožto akreditovaného zástupce) dokument s technickými údaji? Vydá tohle Nissan ČR?

    Díky za jakékoli zkušenosti

    1. Největší zásah je instalace seřizování
      Největší zásah je instalace seřizování světlometů.
      Budíky na mph mohou dostat výjimku, ale to seřizování světel, když vám to náhodou projde bez toho, tak vás v budoucnu vyhodí z STK.
      Palubní nabíječka v naší síti funguje.
      Úplně největší riziko je ocenění vozu při havárii. Pojišťovna může říct, že je auto bezcenné, když ho tady servisy neopravují, to je problém hlavně při havarijním pojištění.
      Nakonec samozřejmě zapomeňte na levnou výměnu baterie za 120000Kč od Nissanu. Pro USA dovoz vám ji takhle dotovat nebudou.
      Nabídka zajímavých ojetin je na našem trhu prakticky nulová, takže po případném dovozu přeji mnoho šťastných kilometrů.

      1. Ono stejně lidí, kteří by VYMĚŇOVALI akumulátorovou
        Ono stejně lidí, kteří by VYMĚŇOVALI akumulátorovou baterii bude minimum. Pro majitele bude vždy výhodnější tu starou prodat fotovoltaikářům případně lidem akumulujícím si elektřinu z nítkého tarifu do zbytku dne.(pokud ji za stejným účelem neužije motorista sám)

        1. Výhodnější je ta výměna od automobilky, protože
          Výhodnější je ta výměna od automobilky, protože maloobchodní cena takové baterie je asi jako cena celého auta.
          Podívejte se kolik stojí jeden automotive článek Samsung SDI a vynásobte počtem článků v baterii.
          Nissan ale samotnou baterii stejně nenabízí.
          A kdyby nabízel, na USA VIN by vám ji nedodal. Ledaže byste ji objednal v USA + doprava, clo a DPH…

    2. Můj Leaf (r. v. 2013) jezdil 3 roky v Americe, rok v Praze a
      Můj Leaf (r. v. 2013) jezdil 3 roky v Americe, rok v Praze a teď brázdí Moravou. V TP je spousta výjimek, klidně pošlu foto, v Nissanu Zlín mně dodělávali zadní mlhovku, cca 3000 Kč. Počitadlo v Km se nastavuje v menu. Regulace náklonu předních světel je nutno dodělat, dle vyjádření Dekry. Americká verze ji nemá a na toto výjimku nedostanu. Prozatím to lze obejít spřátelenou STK. Převod dělal předešlý majitel, takže v tom neporadím. O blinkrech nic nevím, mně prostě blikají. Požadované zabarvení různých světel vyřešil předchůdce vhodnou volbou barevných žárovek.
      Jinak auto servisuji bez problémů v Nissan Zlín, někdo tu psal, že to tu nikdo nebude servisovat – nechápu, moje zkušenost hovoří jasně.

      1. Ptal jste se ve Zlíně na případnou výměnu/repasi 400V
        Ptal jste se ve Zlíně na případnou výměnu/repasi 400V baterie? Byly by schopni to udělat, kdyby na to přišlo?
        Jsou ve Zlíně schopni vidět v databázi Nissanu vašeho Leafa podle USA VIN? Pokud ano – zjistil jste nějaké informace z historie vozidla?
        Znáte cenu nových předních lamp v ČR?
        Díky

        1. Mimo Nissan jsem našel ceny předních lamp Valeo -> levá +
          Mimo Nissan jsem našel ceny předních lamp Valeo -> levá + pravá => 12 640 Kč s DPH

          autokseft.cz/Nahradni-dily/NISSAN-80/LEAF-9010/Electric-80kw-ccm-650/Dily-karoserie/Svetlomety-blikace-a-zadni-svetla-Predni-svetlomety-skla-a-motorky-100192_100198

          1. S tím Valeo bych byl opatrný…
            Mě na férovku napsali že

            S tím Valeo bych byl opatrný…

            Mě na férovku napsali že světlomety (které uvádějí na Leaf) není vhodný O_o.
            Ale třeba budete mít štěstí, víc jsem nezjišťoval.

            Mohu se zeptat jaký typ sháníte ? LED/obyč ?
            Myslím takové to „26010-3NA1C“.

            p.s. všichni dealeři na které jsem se obrátil svorně chtěli 50% zálohu a skoro 20k za kus

        2. Před koupí jsem je poprosil o proklepnutí VIN-u, no
          Před koupí jsem je poprosil o proklepnutí VIN-u, no zjistili pouze kdy byl Leaf dovezen a kolik měl najeto. Ovšem v databázi Nissanu ho nedohledali.
          Po nějaké době jsem tam byl měnit brzdové světlo a díl pán dohledával podle VIN. Na mou otázku jestli je USA – verze nějaký problém, tak prý vůbec ne. Ale to už byl jiný člověk, tak možná je to jen o lidech.
          Světlomety vůbec neřeším, zatím to jde obejít.
          Pokud budu muset řešit baterky, tak mě intuice navádí spíš na Pardubice. Tak nějak si říkám, že budou mít nejvíc zkušeností, když s Leaf-y začali u nás jako první. A přeci jen baterky jsou zásadní díl auta a nedělají to všude každý den, že ?
          V dohledné době se tam chystám zastavit, tak se poptám.
          Dám vědět.

        3. Po delší době dávám vědět, jak jsem pochodil s
          Po delší době dávám vědět, jak jsem pochodil s požadavkem na výměnu baterie.
          Pardubice, Brno, Zlín, všude to byl neřešitelný problém: když my nevíme jaká baterie tam patří, krčení ramen, výmluvy apod.
          Tak jsem oslovil jednoho šikovného pana inženýra, který výměnu provedl a co víc, šoupl mně tam 40kWh baterku, což dle Nissanu není možné. Je !
          Komunikace baterie s autem ještě není úplně ideální, ale nepochybuji, že se to podaří doladit.
          Každopádně už teď s autem normálně funguju.

                1. Nekrmte ho, naftobarona zahradního.
                  Nekrmte ho, naftobarona zahradního.

      2. bacha na výjimky v TP – co jsem se dozvěděl z kuloárů
        bacha na výjimky v TP – co jsem se dozvěděl z kuloárů motorkářů, tak už je to dost omezeno. Než se někdo pustí do dobrodružství, tak doporučuji konkrétní konfiguraci požadavků prověřit a nenechávat to na stav „to se zařídí“

  3. Auto má mít čip na úrovni pračky, spolehlivy, bez
    Auto má mít čip na úrovni pračky, spolehlivy, bez neustalych obnov softwaru, bez nutnosti komplikovaneho olejoveho heatsinku a bez padání systému za jízdy automobilu.. Jedinou chytrou funkci, kterou mozna potrebuji, je ten adaptivni tempomat s obyč ultrazvukovym (spolehlivym) radarem.

    1. Auto má mít to, co lidi vyžadují a ne, to co možná
      Auto má mít to, co lidi vyžadují a ne, to co možná potřebuje jeden Čech. Za mě ten „složitý“ čip může být opravdu super, zkuste si třeba najít videa „tesla collision avoidance“. Pokud by všichni přemýšleli jako vy, tak se nikdy nepřiblížíme ani tomu adaptivnímu tempomatu.

  4. To vám takhle čumim na americkou tv a co vám tam nevidím,
    To vám takhle čumim na americkou tv a co vám tam nevidím, ropáckou reklamu která začíná slovem OIL!!! No to mě teda po*er :)))))
    Ty ropáci už jsou tak zoufalí, že se snažej do lidskejch hlav naládovat baječný obrázky a ropě a zemním plynu, aby tomu sajrajtu vyčistili renomé co to jen jde. :)))
    Přes 90 % ropy se různými způsoby spálí tak jako tak, takže tím zbytkem to fakt nevytrhnou.
    https://www.youtube.com/watch?v=B6YX3tZqOgM

    Vědci reagují
    https://www.youtube.com/watch?v=b_fqHVB0dyM

    Jamie Oliver je za to vyfakoval už v roce 2016
    https://www.youtube.com/watch?v=fMqbKO6BdxM

    1. Tak já mám zase ze dneška jednu positivní: Koupil jsem si
      Tak já mám zase ze dneška jednu positivní: Koupil jsem si dnes při nabíjení nový Top Gear (do teď jsem vůbec netušil, že se to vydává i jako časopis).

      Je tam recenze na I-Pace, Teslu 3 a další elektrokáry…

      A jako fakt jsem čuměl, jak tam 3ku vychválili, pěkný čtení, ale neřekl bych, že je to přislazený.

      To mi udělalo dneska kua radost. Co se člověk u tý nabíječky nedoví 🙂

      Ale hlavně si myslím, že to hodně moc znamená, protože když se člověk zakecá dneska s průměrným občanem, tak je to vesměs jen kritika EV, ale zase když člověk někoho sveze a něco trochu vysvětlí, tak spousta lidí mění názor. Nebo internetový diskuze je jedna velká tragedie, třeba na Hyundai foru jsou 50let za vopicema. A můj švagr žije v Norsku (Trondheim) teď tady byl na dovolený a padla řeč na tu kolabující nabíjecí infrastrukturu, tak úplně kroutil hlavou co se tady šíří za hoaxy.

      Takže pokud je už schopná poměrně silná motoristická autorita psát a vysílat positivně o EV, tak pro mě je to další velmi důležitý milník jejich novodobé historie.

  5. Autonomní řízení je otázka nejbližších pár let. Za 7
    Autonomní řízení je otázka nejbližších pár let. Za 7 let bude ai běžné za 10 let bude muset mít a. řízení každé auto.
    V tomhle je tesla hodně napředu a evropští výrobci ji a asijské automobilky nikdy nedoběhnou. S evropskými výrobci je konec.

  6. Inu po včerejší reálné zkušenosti z rodiny, kdy se
    Inu po včerejší reálné zkušenosti z rodiny, kdy se obyčejný mobil – u kterého zas tak moc a hlavně ne v takovém počtu nezáleží na lidských životech jako u aut odmlčel a nebyl v GSM síti viditelný, aby po restartu sice v GSM viditelný byl, ale na příchozí volání nijak nereagoval ač GSM síť jasně zvonila jako o duši, aby poté po hodině začla smršť SMS…. Po celou dobu se tvářil jako by nic….
    Na takovou ZBYTEČNOU elektroniku jakou popisuje článek není lidstvo připraveno a s její bezpečností bude neustále hůř. Lidé rádi a s nadšením strkaj hlavu do oprátky. Pravda klasik pravil: „Lidí je jak sraček“. Pak bude jednoduché eliminovat cokoli – klidně i celou Čínu. Kolik dáváte času než bude zakázáno prodávat čtyřkolky bez AI? (Samozřejmě s bohulibým vysvětlením proč…..)

    1. Ze zkušeností s mobilem předpovídat zkušenosti s
      Ze zkušeností s mobilem předpovídat zkušenosti s autonomním řízení je nesmysl. To je ještě větší nesmysl jako řešit problémy s baterky v mobilu s baterkou v autě. Přirovnal bych to s porovnáním cihlového baráku s železobetonovou modernou.

      1. Anziku, kdybych nebyl 20 let sysadminem a správcem sítí,
        Anziku, kdybych nebyl 20 let sysadminem a správcem sítí, tak bych možná na Tvé nepochopení skočil. Projeď si buglist libovolného otevřeného OS. A udělej si analýzu kdy byly bugy do SW vneseny, tedy jak dlouho byl jedním kritickým bugem SW otevřený pro ty co věděli dříve, jen se tím nechlubili. Dále si projeď něco o napadených IP kamerách. Ještě jsi s AI spokojen a klidný?

        1. Netvrdím, že to bude bez chyby. Zcela jistě tam nějaké
          Netvrdím, že to bude bez chyby. Zcela jistě tam nějaké budou a již jsou, viz problémy autopilota s statickými objekty a náklaďáky ala billboard.
          Tvrdím ale, že predikovat zkušenosti s autopilotem podle zkušeností s nějakým telefonem je nesmysl.
          Když jste 20 let sysadminem a správcem tak víte, že Vaše síť nakonec nějak běží. I díky Vašemu úsilí. To samé předpokládám u tohoto systému. Někdo, programátor a následný správce, bude důsledně dbát aby to nějak běželo. U telefonu na to po vydání nikdo už nešáhne.

            1. OS telefonů updatuje tak 1% uživatelů (a to jsem ještě
              OS telefonů updatuje tak 1% uživatelů (a to jsem ještě optimista), toto číslo beru podle vzorku okruhu svých přátel a kolegů
              nejde často ani tak o to, že by o update neměli zájem nebo nevěděli o této možnosti, ale někteří by i chtěli, ale výrobce update neposkytuje
              já musel telefon rootnout, abych získal novější verzi OS, protože Lenovo jen slibovalo a nakonec se na nic nezmohli, čímž mě odradili od nákupu dalších telofonů této značky a výrobce procesoru

              1. Asi záleží co od daného zařízení chcete.
                Buď aby

                Asi záleží co od daného zařízení chcete.
                Buď aby „nějak“ fungoval a dalo se s ním zacházet v nezbytných funkcích.
                Nebo využívat všech jeho funkcí a podpory tak aby se na dané zařízení mohl člověk spolehnout.
                Telefon vás vkročit do vozovky nedonutí (tedy většinou), tak to neřešíte.
                Tedy je vše v rukou uživatele.

                Také byste se na plné prozkoumání možností a bezpečnosti vykašlal kdyby na nějakém zařízení byla citlivá firemní data ?
                Což teprve když na tom závisí váš život (ovládání bezpečnostních systémů v domě, či přímo kardiostimulátor..).

          1. Jenže to že síť běží není samozřejmé. Taky mám
            Jenže to že síť běží není samozřejmé. Taky mám několik příkladů zahlcení sítě PC v nadnárodní korporaci jen tím, že managoři nedbali apdejtů a zapojili neošetřené noutbůky do sítě aby si pak již nestačili v nedošlém ímejlu přečíst že to nemají dělat do doby než bude jejich stroj prohlášen za připojitelný.
            A opakuji že sítí PC s ekonomickou agendou se lidské životy nedají v počtu milion ničit úmrtím ve svodidlech a to v jeden okamžik po celém světě. Takže za mne nepředpokládat, ale být si jistý, že mám možnost ovlivnit a že jsem k tomu nucen. Protože můj mozek není heknutelný teď hned případně má lidstvo možnost a čas na obranu jako u Brejvika.

            1. netuším jak je programován autopilot, ale pokud by to bylo
              netuším jak je programován autopilot, ale pokud by to bylo pomocí nějakého PLC systému odzkoušeným z průmyslu kde to běží nonstop 24h denně, 365dní v roce, tak bych vůbec neměl žádné obavy, systém na úrovni Windows,Linux a spol nebude bezpečný nikdy

              1. A jak se vypořádáš s nynějším hitem – chyba
                A jak se vypořádáš s nynějším hitem – chyba hypertradingu u Intel procesorů zneužitelná již od prvních takovýchto procesorů? A další chyby zasahující i architekturu ARM? Tedy úplně rozdílné architektury. Prostě tam kde je mikroprogram, tam se patrně najde způsob. Nehledě na to, že vozy mají spolu komunikovat, takže megaprůser.

          1. A jaký? Je snad některý, který nedělá chyby? Nebo
            A jaký? Je snad některý, který nedělá chyby? Nebo takový, který si raději než vývojové prostředí firmy napíše své vlastní tak dokonalé, že žádné chyby neobsahuje? A prosadí jej v té firmě ve které je obyčejným joudou? Nenech se vysmát! Kvalita jejich práce je stejná – všechny programy obsahují chybu – stejně jako produkty kuchaře či člověka. Opakuji ale, že produkt kuchaře znechutí max. jednotky lidí. Produkt programátora v autě bez účinné lidské kontroly může po úspěšném činu psychopata zabít třeba miliony lidí a to třeba najednou.

            1. Dobry den, jako programator bych si dovolil Vam oponovat.
              Dobry den, jako programator bych si dovolil Vam oponovat. Samozrejme vsichni programatory delaji chyby a veskery kod, ktery neprosel alespon semiformalni verifikaci obsahuje chyby (vetsina lidi leta a nikdo moc nepremysli nad SW v letadle a v ridicich strediscich). Kazdopadne je obrovsky rozdil mezi programatory. Ti lepsi delaji mene chyb a vetsinou jde o zkompilovatelne preklepy (zpusobene treba kopirovanim, nebo spletenim si promenne, ti mene schopni dokazi udelat chybu, ktera se neodhali ani beznym testovanim a vyvstane az pri soubehu vice operaci v jeden okamzik (napriklad nezamknutym daty). Take delaji kod mnohem neefektivnejsi, kdy zbytecne vyuzivaji zdroje (pamet, procesor, disk), takze pri vetsi zatezi je jejich kod pricinou zatuhnuti systemu. A v cem hodne vidim rozdil je vyuziti jiz existujiciho otestovaneho kodu misto psani vlastniho (to je dost velky nesvar). Me se stane, ze treba za tyden napisu jen 4 radky kodu.
              Vase zkusenosti a namitky jsou super, pojdme misto duvodu, proc to nebude fungovat, hledat zpusoby, jak to udelat provozuschopne? S hekovanim mate pravdu a bude to orisek, ale vyresi se. Ja bych rekl, ze takove telefonovani za volantem nebo alkohol jsou horsi hacek jak nejakej pomatenec v Rusku. Diky profersionalni deformaci verim vice umele inteligenci a senzorum, nez vetsine lidi za volantem (vcetne sebe, taky sem tam udelam kopanec, nebo se zahledim na spore odenou cyklistku 🙂 )

              1. vše co píšeš krom jedné části věty sedí. Můžeš
                vše co píšeš krom jedné části věty sedí. Můžeš naznačit jak se vyřeší heking? A proč již není oříšek vyřešen? Také pomatenec – z Tvého pohledu není problém? Co Tě k tomu výroku vede? Opravdu Tě netankuje, že v jeden okamžik může řekněme milión aut jedoucích aktuálně rychlostí vyšší než 60km/h zabočit doleva? To Ti připadá jako malý problém? A nepiš zde prosím že heking bude jednou zakázán zákonem. Jo a jen tak namátkou root.cz/clanky/postrehy-z-bezpecnosti-vysledky-pentestu/ Propojené vozy nebudou odlišitelné od dnešních podnikových sítí. O blůtůtu a bezpečnosti se už snad nemá cenu bavit.

                1. Heking se vyřeší prostě tím, že tato část systému
                  Heking se vyřeší prostě tím, že tato část systému vůbec nebude z vnějšku přístupná online. Nebo se snad teď bojíš, že milion vozů s adaptivním tempomatem hromadně zabočí v jednu chvíli doleva? Samořízení je v podstatě to samé, co se již nějaký čas používá (adaptivní tempomat, hlídaní pruhů, změna pruhu a rozpoznávání značek a semaforů) jen s tím rozdílem, že iniciátorem změny nebude člověk, ale mapové podklady.
                  Beztak už teď spousta lidí v Teslách hlásí okolo 95 % všech jízd na autopilota. K úplnému samořízení to samozřejmě chce ještě dost zamakat, ale klidně bych se vsadil, že od toho nejsme dále než nějaké 2 roky.
                  A mimochodem pokud milion aut zabočí náhle doleva, zemře tak 10 tisíc lidí, to je přibližně počet lidí na světě, kteří zemřou na silnicích každé 2-3 dny z důvodu lidské chyby. Zatímco tebe „tankuje“ potenciální nebezpečí s pravděpodobností menší, než že na tebe spadne meteorit, mě „tankuje“, že můžu umřít již teď kvůli jednomu z milionů volů na silnici, kteří nám tvoří tyto krásné statistiky.

                2. Jen pro zajimavost, „vira tva“, ze „od toho nejsme dále než
                  Jen pro zajimavost, „vira tva“, ze „od toho nejsme dále než nějaké 2 roky“vychazi alespon z par set km najetych s AP(2) idealne mimo dalnice nebo jen z toho, co se povida na internetu?
                  Ja bych na to teda sve prachy na zaklade pravidla „80:20“ a soucasneho stavu a rychlosti/stability vyvoje nedal.

                3. To je v pohodě. Když se člověk podívá na to, co umí
                  To je v pohodě. Když se člověk podívá na to, co umí Waymo (vyčleněné do samostatné společnosti, tzn. se předpokládá, že produkt nevyžaduje žádné další velké investice mateřské společnosti) tak jsem si jistý, že vážně nejsme nijak daleko od použitelného autopilota 3. nebo 4. úrovně.

                  Mimochodem, nedávno Google vydělil do samostatné společnosti projekt Loon, zahajuje !!komerční!! provoz. Podařilo se jim vyřešit hromadu problémů s balóny, mají zmapované proudění…

                4. 3. úroveň už má Audi A8, byť omezenou 60 km/hod. Tesla by
                  3. úroveň už má Audi A8, byť omezenou 60 km/hod. Tesla by měla mít úroveň 3 s nadcházejícím updatem softwaru na V9.0 přelomu srpna a září.

                5. Google/Waymo na tom maka nejakych 20 let pod relativne
                  Google/Waymo na tom maka nejakych 20 let pod relativne stabinim vedenim, takze tam verim, ze L4/L5 (bez odpovednosti pasazera) relativne brzy do komercni podoby (ve smyslu zacnou licencovat automobilkam) dotahnou.
                  Naproti tomu soucasny AP je vzasade vyvijeny dva tri roky, kazdeho pul roku se vykopne vedouci projektu, mizerne regresni testovani, takze tam mam v kratkodobem horizontu vetsi pochybnosti.

                6. Má víra vychází z počtu kilometrů najetých na
                  Má víra vychází z počtu kilometrů najetých na autopilota u Tesly (aktuálně přes 2,1 miliard kilometrů), z diskuzí, kde spousta lidí ukazovala statistiky nájezdu na autopilota – běžně okolo 95 %, někdo až 98 % a z videí, kde vidím, jak hezky to funguje. Samozřejmě se můžu mýlit a bude to až za 3 roky 🙂 ale nemůže každý vyhrát všechny sázky. Každopádně máte pravdu, je to o víře, vyzkoušeno nemám, budu mít do roka do dne, tak dám vědět, jestli přežiju 🙂

                7. A jak přesně zajistíš tu nedostupnost? Jak zajistíš,
                  A jak přesně zajistíš tu nedostupnost? Jak zajistíš, že se Ti někdo bez Tvého vědomí nebude snažit přehrát firmware? Takže buď budeš mít systém apdejtovaný na veřejně známé chyby – to v případě, že se např. Tesla snaží procpat apdejty do svých vozů po dobu jejich „životnosti“ a otevřený pro ty co znají „neznámé chyby“, nebo v případě že apdejty bude muset majitel/řidič potvrdit budou systémy otevřené i již „odstraněnými“ chybami – viz. dnešní mobily kterým a jejich bezpečnosti vlastně nikdo nerozumí. A co se stane po krachu automobilky? Kdo bude vydávat bezpečnostní apdejty?
                  Tempomat zrychluje/zpomaluje pokud vím, nemění trajektorii vozu adaptivní neznám. A úspěšné pokusy o ovlivnění jedoucího vozu existují, nedělej ze sebe neznalého.
                  Pokud jede někdo více než 60km/h a v náhodný okamžik jízdy náhle odbočí doleva, nemá pouze 1% šanci na smrt, to dost hodně podceňuješ. Nehledě na okolí. Takže zase další plkal tahající snopel až z paty.

                8. A musime to s panem Svarcem vyresit my dva? Snad se neurazi,
                  A musime to s panem Svarcem vyresit my dva? Snad se neurazi, ale jsem presvedcen, ze automobilky zamestnavaji chytrejsi lidi, kteri toto dlouho studovali a zivili se tim, takze to na urcite urovni vyresi. Stejne jako se resi, jak zabranit nemocnym lidem, aby nakladaky prejizdeli lidi na trzich. Bude se neustale vest boj. I pres Vase obavy si velice rad sednu do samoriditelneho auta, abych mohl cestu vyuzit smysluplneji (spankem, praci, kochanim se).

                9. No prozatím mi bude stačit když majitel vozidla bude i
                  No prozatím mi bude stačit když majitel vozidla bude i nadále zodpovědný za jeho provoz a lidský řidič za škody způsobené třeba touto AI. Odpovědnost nesmí přejít na zkrachovatelné nadnárodní korporace od kterých nikdo nic nevysoudí.

                10. A od člověka snad něco vysoudíte? Ve většině případů
                  A od člověka snad něco vysoudíte? Ve většině případů to stejně platí pojišťovna a pokud do vás napálí ožrala, co jede z hospody ve své 30leté škodovce, tak nevysoudíte ani za ty pomačkané plechy, natož třeba za zdravotní následky. Stačí tedy, aby alespoň jedna pojišťovna byla v pohodě s pojištěním samořiditelného auta a pokud vám jde jen o to vysouzení peněz, tak vás nemusí vůbec trápit, jestli je pojištěný řidič, auto, automobilka nebo třeba software.

                11. Dokud bude muset byt pasazer ridicem s odpovednosti, nejde to
                  Dokud bude muset byt pasazer ridicem s odpovednosti, nejde to seriozne povazovat za vyssi stupne autonomie (L4/L5).

                12. Adaptivní umí zrychlovat/zpomalovat sám podle auta před
                  Adaptivní umí zrychlovat/zpomalovat sám podle auta před sebou, takže podle vás by stačilo nahrát software, který při náhlém zpomalení auta přede mnou „sešlápne“ plyn naplno a nehoda je jistá. Jenže takový systém má už miliony aut a nic takového se neděje.
                  Mimochodem pokročilé asistenční systémy umí nejen samy zrychlovat/zpomalovat, ale i měnit trajektorii (udržování v pruhu), umí i přejet do jiného pruhu jen na pokyn uživatele (už si samy zjistí, ve který okamžik tam mohou přejet), umí zastavit na červenou a rozjet se na zelenou, umí i zabránit nehodě, když „ucuknou“ pokud je vedle volno a někdo je v kolizním kurzu (viz třeba Tesla collision avoidance). To co popisujete už je tady, už se to děje a ne moc překvapivě toho, čeho se bojíte vymýšlí spousta chytrých hlav tak, aby se to nestalo.

                13. Bohuzel nejsem odbornik na bezpecnost, znalosti mam jen
                  Bohuzel nejsem odbornik na bezpecnost, znalosti mam jen teoreticke, takze toto necham chytrejsim. I kdyz je mi jasne, ze dostudovani by mi mohlo hodne prinest, jen to ted casove nezvladam.
                  Klienti s bankama komunikuji online a intenretove bankovnictvi se rozvinulo i presto, ze tam existuje riziko heknuti. Jen kvuli te obave nezacneme zase chodit na pobocky, ne?

                14. Při vykradení konta ti neproletí kulka hlavou jako v
                  Při vykradení konta ti neproletí kulka hlavou jako v případě havárie auta (obrazně). Potom máš možnost se bránit a pokud je chyba u banky, tak Ti to banka z pojištění vrátí. Ale pokud ležíš studený v konzervě vedle silnice tak Ti je odškodnění tak jako řekl bych prd platné.

                15. Stejne jako mi bude prd platne, kdyz tam budu lezet kvuli
                  Stejne jako mi bude prd platne, kdyz tam budu lezet kvuli ozralovi, kteremu vzali ridicak. A jiste dobre vite, ze nekterym lidem tak rupe v … hlave, ze dokonce i druhe vytlacuji ze silnic.
                  Ja tim prikladem chtel ukazat, z ejsou lide, kteri se bezpecnosti zabyvaji a dokazi navrhnout dobra reseni. Bohuzel se na svete stale najde spousta lidi, co maji za cil ublizovat druhym. Kvuli nim se ale nevzdame pokroku, ne?

                16. Pokroku se nevzdávejme, ale nenechme se připravit o
                  Pokroku se nevzdávejme, ale nenechme se připravit o bezpečnost a svobodu tam, kde nekoliduje se svobodou jiných. Těch ožralů je ale minimum oproti množství AI ovlivnitelné NAJEDNOU v JEDEN OKAMŽIK třeba jedním psychopatem.

                17. Část lidí autopilotům věří a část ne.
                  Jako v každé

                  Část lidí autopilotům věří a část ne.
                  Jako v každé demokratické společnosti nechme tu první část jezdit ve vozech s autopilotem a tu druhou ve vozech bez.

                  Každý je zodpovědný za míru rizika s kterou souhlasil.
                  Nedávno tu byla diskuse o tom mít svou svobodu chodit po vozovce pěšky bez reflexních prvků… takže asi tak. Nemůžete svými obavami měnit svobodu druhých.

                18. Ten priklad chuze bez reflexnich prvku nepovazuji za stastny.
                  Ten priklad chuze bez reflexnich prvku nepovazuji za stastny. Jak by se Vam libilo, pokud byste nezavinene srazil „neviditelneho“ chodce? Ja bych mel problemy pak za volant sednout a hlavne bych byl pri rizeni hodne napjaty. Neni to jen o svobode se nechat prejet, je to i o svobode ridice, ze vse na silnici je v poradku, o neotravovani zachranru pri pokusu o Vase osetreni. Je tam toho vic.

                19. To nebyl „příklad“ v pravém slova smyslu. Ale ano, je to
                  To nebyl „příklad“ v pravém slova smyslu. Ale ano, je to příklad kerý se tu probíral a jako příklad je validní.

                  Není asi ani důležité tu diskusi celou číst, důležitý je závěr – vy neovlivníte rozhodnutí druhých ani kdyby to bylo dáno zákonem A TUDÍŽ byste měl za volant sedat napjatý a předpokládat takovéto možnosti. Vaše svoboda řidiče myslet si že vše na silnici je v absolutním pořádku a nikdo vám nevjede do protisměru je jen blažená nevědomost. Prakticky jste vyměnil svou pohodlnost za nemožnost ovlivnit extrémní případy na silnici.

                  A já, jako vy, mohu po vás snad žádat abyste byl obezřetnější, protože tak budu více klidnější já ?

                20. Uz chapu.
                  Vsichni bychom meli po druhych zadat, aby se plne

                  Uz chapu.
                  Vsichni bychom meli po druhych zadat, aby se plne venovali rizeni. Bohuzel jsme lidi a dokazeme se plne venovat jen par minut a najdou se taci, co jezdi 800 km v kuse (protoze nemaji cas na nabijeni 🙂 ). A kdyz pozoruju nektere ucastniky provozu, tak kdokoliv, kdo se priblizi silnici, riskuje sve zdravi. I diky tomuto budu rad, az se budou auta umet ridit sama. Nebudu muset aspon vozit deti do skoly 🙂

                21. 😀
                  Teď si sice nejsem jistý jestli to není ironie ale budu

                  😀
                  Teď si sice nejsem jistý jestli to není ironie ale budu se tvářit že ne 😉

                  Kdybych to měl uvést do extrému tak bych každému přál zažít nezaviněnou autonehodu, protože pak a jen pak dotyčný „prozře“ a zjistí že jeho bezpečnost na silnici nezávisí na tom jak dodržuje silniční pravidla, že na té vozovce není sám a že by se za volantem měl chovat tak, jako by se ho ostatní účastníci silničního provozu snažili zabít.

                  Nejsem zastánce AI, nemám nic proti lidským řidičům.
                  Nejsem ani pro plné rozšíření autopilotů, chápu lidi co si to chtějí řídit sami.
                  Ale asi budu vážně klidnější když se tato technologie více začlení.
                  Pro městskou pomalejší dopravu určitě, může tam pak například docházet k optimalizaci provozu a menším zácpám.
                  Nebo pro lidi co nevím jak dostali řidičák a oni si také nejsou jisti (vyloženě nechtějí a neumí řídit, jenže musí).
                  I ti ožralové by pak byli na vozovce méně nebezpeční jak sobě tak okolí… atd.

              2. Jako programator bych si troufnul tvrdit, ze umela inteligence
                Jako programator bych si troufnul tvrdit, ze umela inteligence je za volantem podobny zdroj prusvihu jako ta lidska – nikdo netusi, co se ji muze „vylihnout v hlave“ (co udela v situaci, ktera se i jen nepatrne lisi od te otestovane).
                Na akademicke pude si pokud vim hraji s verifikovatelnymi neuronkami (umi vysvetlit, proc se nejak rozhodly), ale od aplikace v aute je to hoooodne daleko.

                1. Hm, já mám dojem, že neuronová síť se trénuje. A do
                  Hm, já mám dojem, že neuronová síť se trénuje. A do auta se následně nahrává jen vytrénovaná „mapa“. Ta sama od sebe nic moc nevymyslí, maximálně si nebude vědět rady.

                2. Nic noveho nevymysli, ale nejde prokazat/zjisit co je v ni
                  Nic noveho nevymysli, ale nejde prokazat/zjisit co je v ni schovaneho, pokud neotestuju absolutne vsechny kombinace vstupu, coz je u zpracovani obrazu dost nerealne.

                3. Netvrdim, ze je bezchybna, ale budu tvrdit, ze seku udela
                  Netvrdim, ze je bezchybna, ale budu tvrdit, ze seku udela mnohonasobne mene, nez lidsti ridici. Umela inteligence se muze ucit a to ucit o nekolik radu rychleji, muze sbirat zkusenosti od vsech ridicu, takove moznosti zadny clovek nema. Umela inteligenmce je velky posun v bezpecnosti a propustnosti dopravy. A az casem se budeme vsichni dopravovat letecky, tak bez autonomnich stroju to uz vetsina lidi nezvladne.
                  Nemuzeme prece ustrnout na miste kvuli nejakym obavam, musime problemy resit, ne od nich utikat, nemyslite?

                4. Kéž by jsi měl pravdu že se budou řešit problémy.
                  Kéž by jsi měl pravdu že se budou řešit problémy. Zatím to vypadá, že místo problémů se řeší jak ještě zrychlit kola a udržet všeobecnou zaměstnanost. A tak např. místo dostatku úředníků na stavebních úřadech aby stíhali dělat svou práci bez zbytečných prostojů z důvodu jejich přetížení raději vymýšlíme náhradu za řidiče v osobní přepravě.

                5. Pokud bude „samoucici“ AI, bude sbirat nejen zkusenosti, ale i
                  Pokud bude „samoucici“ AI, bude sbirat nejen zkusenosti, ale i zlozvyky.

                  „A az casem se budeme vsichni dopravovat letecky“ – to ma byt vtip, utkvela predstava, ze scifi jsou obraz budoucnosti nebo je to minene vazne? Takove hlasky jsme cetli v abc v osmdesatych letech o roce 2000 🙂

                6. mě bude plně postačovat když umělá inteligence nebude
                  mě bude plně postačovat když umělá inteligence nebude řezat zatáčky a půlkou vozu bude narvaná v protisměru, když nebude předjíždět na plné čáře, v mlze atd. když bude dodržovat bezpečný odstup, když při objíždění vedle sebe jedoucích pumpičkářů jim dá výchovný pohlavek(elektrošok)atd atd..

      1. Nevim, jak android, ale presne tohle chovani jsme zazili u
        Nevim, jak android, ale presne tohle chovani jsme zazili u iPhone – nekomu jsem volal, na mem konci to zvonilo, na jeho iPhone ne. Byli jsme tak 100m od sebe (pred a za barakem, ne ze by to hralo roli), na obou mistech pokryti siti dostatecne.

    2. Tohle jsem teď našel :-D.
      Podejte si ruce

      Tohle jsem teď našel :-D.
      Podejte si ruce 😉

      CITACE:

      Klidně si elektromobil koupím, ovšem až

      1/ nebude stát 3x tolik co benziňák

      2/ dojedu s ním na jedno nabítí alespoň dvě třetiny vzdálenosti jako s benzínovým

      3/ nebudu si muset vybrat mezi tím, zda ujedu víc kilometrů nebo zda si budu v zimě topit či v létě klimatizovat; obojí totiž je na baterky

      4/ nebudu se muset plazit po dálnici max. stovkou, protože při vyšší rychlosti stoupá odpor vzduchu

      5/ nebude účinnost LiOn baterií klesat tak rychle, že po dvou letech mají 60% až 70% kapacity

      6/ nebude domácí rychlonabíječka stát 35 a víc tisíc a nebudu muset kvůli ní zvýšit draze placený příkon

      7/ nebude mít každá firma jiný typ zásuvky na rychlonabíjení, takže nebudu muset vozit s sebou redukce

      8/ bude možno rychlonabít skoro u každé pumpy a to během 10 až 15 minut, tedy než vypiju kafe

      9/ nebude mi v případě dopravní nehody hrozit exploze LioN baterií

      KONEC CITACE

      Snad ani nemusím dodávat že to je z idnesu…

        1. Pouze se na to dívám širší optikou než vy.
          Nemohu za to

          Pouze se na to dívám širší optikou než vy.
          Nemohu za to že na námět k diskusi reagujete jako hulvát 😉
          Přiznávám, bylo to trochu konfliktní ale záleží na každém jak na danou situaci reaguje – vy jste si vybral ten negativní směr.

          Ale k tématu – lidstvo není připraveno nikdy, kdybychom čekali až ano (tj. poslouchali konzervatisty a zpátečníky) tak žijeme v jeskyni.
          Jistě, není každý konzervatismus špatný, všeho je potřeba vyvážené množství ale hudrovat že svět spěje do záhuby protože xxx… takových tu máme 12 do tuctu, a nejvíce po hospodách.

          1. jaké zpátečnictví? Je zajímavé, že o počítačové
            jaké zpátečnictví? Je zajímavé, že o počítačové bezpečnosti v softvéru který je v masovém měřítku distribuován mezi běžný lid hovoří někdo, kdo si myslí, že čím dále rychlejším během lze utéct. Nárůst výkonu pouze zrychlí ničivý účinek útoku. Nemáme žádné kontrolní systémy (pro softvér) kterým se lidé učí do dosažení plnoletosti. A kolik lidí je v base? Mezi řidiči jeden kriminálník udělá lokální problém, ne celoplanetární……

            1. „Je třeba zdůraznit, že je nezbytné potlačovat
              „Je třeba zdůraznit, že je nezbytné potlačovat samoúčelné novoty, neboť našim vyzkoušeným a osvědčeným tradicím mohou neodborné zásahy jen uškodit. Proto je třeba udržovat rovnováhu mezi starým a novým, mezi ustáleností a změnami, mezi tradicí a novotami.
              Protože některé změny směřují sice k lepšímu, jiné se však postupem času ukážou být výsledkem chybného úsudku.
              Soustřeďme se na zachovávání toho, co by se mělo zachovat, zdokonalování toho, co je třeba zdokonalit, a odstraňování všeho, co by raději mělo být zakázáno.“

              😉

  7. Kulové se v tom vyznám ale je počet snímků za sekundu tak
    Kulové se v tom vyznám ale je počet snímků za sekundu tak limitní ? Dyť i při rychlosti 250 km/h ujede auto za pět tisícin sekundy pouhých 34 centimetrů.
    Opravdu je 200 nedostatečně málo ? Pochybuju že člověk dokáže zpracovat více.

    1. ty snimky je ale treba rozdelit mezi vsechny kamery a senzory,
      ty snimky je ale treba rozdelit mezi vsechny kamery a senzory, a tech je na autonomnich autech i vice nez 20, takze 200 snimku za vterinu je pak ve skutecnosti 20 snimku za vterinu na kazdy senzor ci kameru, a to je jiz jako kdys se divate na trhany film

      clanek ale neuvadi celou pravdu, dany cip je veskutecnosti ten slabsi co ma kazda Tesla s moznosti zakladnich funkci autopilota, Drive PX2 ktery byl a je za priplatek, umi tech snimku za vterinu zpracovat 2800, a nove chystany HW na bazi novejsich cipu Volta, Drive XP Xavier pak slibuje predbezne s osminovou spotrebou zpracovani az 4200 snimku za vterinu

      Tesla tedy bude vymenovat pouze tu zakladni cast kterou ma kazda Tesla s moznosti zakladniho autopilota, pro tu nastavbu na lepsi autonomii nahradu nema a zrejme nebude jeste dlouho dobu mit, nahradi vesmes jen jednoduchy ARM za ktery plati v radu asi $30/kus jinym vlastnim ARM s levnejsima porizovacima nakladama

        1. Nemá, protože to jsou naprosté bláboly. HW je stejný,
          Nemá, protože to jsou naprosté bláboly. HW je stejný, vyšší úrovně autopilota jsou pouze softwarový unlock. Ostatně je to Teslou jasně řečené a rovněž to plyne z toho, že je lze s přirážkou dokoupit později (bez servisního zásahu).

          1. proc nema? kdys si to rozeberete postupne, zjistite ze asi moc
            proc nema? kdys si to rozeberete postupne, zjistite ze asi moc daleko od pravdy nebude

            specifikace DrivePX2 jsou normalne dostupne na strankach Nvidie, a 2800 frame per second tam uvadi, polozky Endhanced Autopilot v konfiguratoru Tesly jsouza $5000 a Full Self-driving Capability za $3000 , ale nikdy ho Tesla zakaznikum neaktivovala, ma to bejt ve finale autonomie 4 urovne a aktivni ma byt az od roku 2021, nikde se tam nepise ze se jedna o HW v podobe Nvidie DrivePX2, ale tim ze Tesla kdysi prezentovala video s modelem X ktery sam odjel cestu k pobocce Tesly a po vystoupeni operatora si sama nasla parkovaci misto, a to rozhrani a detekce segmentu obrazu ze senzoru a kamer se napadne podobalo tomu co prezentuje Nvidia na svych zkusebnich Lincolnech s PX2 ktere jezdi uplne stejne, a vzhledem k tomu ze se Tesla s Nvidii rozesla „ve zlem“, tak se da predpokladat, ze Tesla nahradi v soucasnych Teslach i ARM Tegru 3 ktera funguje ve vsech Teslach se soucasnym Autopilotem

            lide ktere tesla pretahla z AMD a Apple se venovali prevazne prave architekture ARM, a tak se da predpokladat ze ji vyuziji i pro tento vyvyjeny cip Teslou, do roku 2021 maji dost casu na to, aby vyvynuli i cip a cely zbytek HW ktery by nahradil i DrivePX2, tim Nvidia ostrouha uplne a Tesla splni to co slibila, co je na tom tedy nerealneho v tom textu co pise pisatel nahore?

            dava to smysl i s ohledem na setreni nakladu, protoze o Nvidii je znamo ze si necha Tegru slusne zaplatit ikdys je zastarala, tedy Tesla ma asi hodne argumentu tento relativne jednoduchy cip nahradit a diky tomu ze se jedna o ARM to pujde i relativne rychle, coz se potvrzuje, a zrejme jim to zabere cca jen 1 rok nez ho od zacatku vyvoje nasadi a vymeni i stavajicim majitelum Tesel

            1. > proc nema?
              Z důvodu, který jsem napsal, vy ale bohužel

              > proc nema?

              Z důvodu, který jsem napsal, vy ale bohužel nečetl. Není pravda, že by PX2 byla příplatková. Tesla montuje STEJNÝ hardware (custom deska někde mezi oběma variantami PX2) bez ohledu na to, které možnosti jsou softwarově odemknuty. Platí to pro kamery i počítač. Ten se liší v AP2 a AP2.5 Teslach, ale to není volba kupujícího: v nějakém okamžiku (2017 myslím, ale možná už 2016) se AP2 verze přestala dělat a všechny nové kusy jsou AP2.5.

              Tesla se nerozesla ve zlem s Nvidii, ale MobilEye (AP1 a všichni ostatní), proto naopak to rychle použití PX2 a více než roční období novych S/X s horším Autopilotem.

  8. „Musk i Bannon potvrdili, že nový počítač bude k
    „Musk i Bannon potvrdili, že nový počítač bude k dispozici jako upgrade pro všechny vozy vybavené hardwarem Autopilot 2.0 a 2.5.
    Navíc půjde o upgrade zdarma, protože Tesla dlouhodobě propaguje Autopilot 2.0 jako plně autonomní.“

    Cha cha cha chá to sou mi věci. Kam se hrabou dinosauři.

Napsat komentář