V síti Greenway přibude online 31 rychlonabíjecích stanic

Síť Greenway naroste téměř o jednu třetinu. Dne 27. července totiž přibude v Polsku 21 nových rychlodobíjecích stanic a v srpnu se k nim přidá ještě dalších 10.

Spolu s existujícími 33 stanicemi v Polsku a více než 30 na Slovensku, tak celkový počet nabíječek v síti Greenway dosáhne téměř magickou stovku.
foto: Greenway

Podle polského zákona o elektrické mobilitě, který nabyl účinnosti v únoru 2018, se každá veřejná nabíjecí stanice musela podrobit inspekci Úřadu pro technickou inspekci (UDT). Nicméně až donedávna neexistovala norma, která by upravovala povahu inspekce.

Dne 27. července vstoupí v platnost novela zákona o elektrické mobilitě, která obsahuje směrnice pro regulaci nabíjecích stanic pro UDT a poskytuje jim 12 měsíců na to, aby tak učinily.

Během této doby mohou být již existující nabíjecí stanice v provozu, což pro síť Greenway znamená možnost zpřístupnit desítky stanic, které již dlouho čekali na svůj den. Zbývajících 10 nabíječek je v konečné přípravě a v provozu budou koncem srpna.

„Od přijetí zákona o elektrické mobilitě jsme se s očekáváním připravovali na další krok a potěšilo nás, že tento okamžik přišel,“ řekl Rafał Czyżewski, generální ředitel společnosti Greenway Polska.

„Díky aktivování nových nabíjecích stanic enormně roste možnost nabíjení EV v Polsku. S novými lokalitami v síti Greenway si řidiči EV při cestování napříč Polskem budou moci užít své cestování pohodovější, jednodušší a s vyšším komfortem. „

Každá nová nabíječka, která v online síti přibude, bude prvních 30 dnů k dispozici řidičům EV bezplatně, aby se mohli s nabíjením na stanici seznámit. Podrobnější informace o jednotlivých nabíječkách, jejich umístění, jakož io způsobu registrace pro řidiče EV naleznete na greenwaypolska.pl.

Nabíječky sítě Greenway slouží řidičům EV i díky financování Evropské komise prostřednictvím nástroje k propojování Evropy, který podporuje budování infrastruktury nabíjecích stanic pro elektromobily v rámci transevropské dopravní sítě.

tisková zpráva

66 Comments on “V síti Greenway přibude online 31 rychlonabíjecích stanic”

  1. Když se tady píše o rozšíření sítě, tak mě napadlo
    Když se tady píše o rozšíření sítě, tak mě napadlo Podívat se jak roste Tesla Superchárger v Polsku 4 v provozu. Další 4 se připeravují na zprovoznění.
    Polsko umí mnohem lépe než ČR využit toho co EU nabízí a také je to tam vidět jak se Ekonomicky zvedá.

    https://www.tesla.com/en_EU/findus#/bounds/65,55,34,-11,d?search=supercharger&name=Europe

  2. Off topic
    majitelé čipu od čezu – řešili jste už někdo

    Off topic

    majitelé čipu od čezu – řešili jste už někdo s čezem, jak nám bude čez účtovat čip, když má teď stanice již pomalu třetí měsíc volně dostupné bez poplatků?

    Případně na koho se obrátit v čezu, děkuji 🙂

  3. Já v rychlonabíjecích sítích zásadní budoucnost
    Já v rychlonabíjecích sítích zásadní budoucnost nevidím. Když si to vezmeme kolem a kolem, tak pokud vynecháme obchodní zástupce, kteří brázdí Evropu a najíždí 60000 km ročně a více na cestách dlouhých přes 1000 km, tak auto se 100 kWh baterií a efektivitou podobnou Modelu 3 ujede zhruba 800 km. To prostě bude 95 % uživatelů stačit a nabíjet rychle na cestě budou tak jednou ročně, když pojedou někam dál, na dovolenou. A tohle nabíjení se odehraje za relativně vysokou cenu u specificky umístěné nabíječky. A bude jen jedno ROČNĚ. Jak by se tímhle mohl někdo uživit? Byznys s rychlonabíjením je podle mě fandovská záležitost s nulovou možností návratnosti, která se do budoucna bude spíš zhoršovat.

    1. Bez dotaci je v to urcite na hrane existence. Dalsi moznost je
      Bez dotaci je v to urcite na hrane existence. Dalsi moznost je premena EVMapa, Greenway na neziskovky, coz by jim mohlo otevrit dalsi dotacni moznosti. Predstava, ze jsme zavisli na vecne nefukcnich nabijeckach u supermarketu nebo predrazenych pausalech od plesounka mne desi.

      1. Ty dotace tam nyní tečou po106 a síť se zahušťuje. Pokud
        Ty dotace tam nyní tečou po106 a síť se zahušťuje. Pokud si firmy budou pořizovat elektriky, tak jistě dají rády své rychlonabíječky k dispozici veřejně, ostatně již dnes si v Polsku můžete rezervovat dobu nabíjení za mírný poplatek, takže na své rychlonabíječce to ovládám já sám. Malobaterkáče na rychlonabíjení budou odkázány ještě dlouho a to i při jízdách po městě, pokud v 1 jednom dni uděláte sousední město a jízdy po tom svém, pro další pohyb nebudete stát 2-6 hodin na pomalé s příkonem 3,6 kW. Sám to tak praktikuji už 4 roky a rychlonabíečka je v této situaci jediné řešení. Sice ne časté, ale potřebné. Jenom pokud stojí auto v řádu hodin, lze použít pomalé nabíjení.

          1. Ano, nejezdí jich mnoho, o to se dinosauři postarali
            Ano, nejezdí jich mnoho, o to se dinosauři postarali šrotováním a stahováním leasingů zpět z oběhu. I v Evropě, kde jich třeba francouzská pošta měla 7 tisíc.
            Tady na Ostravsku máme minimálně 2 malé pežotíky, 1 Berlingo a Tatra Beta stojí ve vedlejší budově od mojí kanceláře, zkušebním automatickém parkovacím a skladovacím domě. Je prosklený, auto je hned nad vjezdem v druhé poschodí. Trabanta má kolega z jižní Moravy.

        1. Jakmile budou ekonomicky přijatelné ceny za EV „Octavku“
          Jakmile budou ekonomicky přijatelné ceny za EV „Octavku“ nebo „Passat“, tak do toho půjdou firmy a tam se nebude řešit nabíjení doma, ale buď ve firmě, nebo z veřejných nabíječek. Vzhledem k tomu, že přes 70% veškerých aut kupují firmy, tak tomu bude odpovídat poptávka nabíjení. Fyzické osoby budou nabíjet doma, ale ty budou v drtivé menšině. Firmy rozhodně nebudou nakupovat Tesly bez servisního zázemí po celém území, v drtivé většině budou nakupovat u standardních výrobců do 600-700 tis. bez DPH jako dosud.

          1. To „jakmile“ (a predevsim v dostatecnem mnozstvi) je, jak psal
            To „jakmile“ (a predevsim v dostatecnem mnozstvi) je, jak psal Radovan, zalezitost desitek let. Cili daleka budoucnost pro nekoho, kdo meni auta po 3-5 letech. Neboli (a na to jsem reagoval), jeste nejakou netrivialni dobu to rozhodne bez tezby dotaci „zní jako blbej business“.

            1. U nás se o elektromobilitě v pravém slova smyslu nedá
              U nás se o elektromobilitě v pravém slova smyslu nedá mluvit auta si koupilo pár nadšenců a rozvoj přijde až se bude prodávat 20-30000 aut EV ročně. Teď se budou obsazovat místa pro nabíjení a výdělky přijdou za 5-10 let.

      1. Na jedné straně LIDL chápu, že dávají rychlonabíječky
        Na jedné straně LIDL chápu, že dávají rychlonabíječky tam, kde už jsou a tudíž je i jistota elektromobilové komunity, která k nim bude jezdit nakupovat, na druhou stranu při spojení a ve spolupráci s ASEP nebo APEL není zas tak těžké zjistit, kde by byly potřeba daleko více a vděční místní elektromobilisté (i projíždějící) u nich rádi nakupovali.
        Je otázkou, který z těch dvou přístupů má větší smysl a výsledky pro LIDL. Ten první už zkusili 5x a zkouší do šestice, možná by nebylo od věci zkusit alespoň jednou ten druhý. A rovnou v Jižních Čechách. Byť teď mají osazovat Kroměříž a tam by to byla prvotina.
        Ovšem jsou to jejich peníze a oni rozhodují.

        1. Ale Lidl tady není od toho, aby zaplňoval prázdná místa
          Ale Lidl tady není od toho, aby zaplňoval prázdná místa na mapě. Ať si dá nabky kam se mu zachce. My buďme rádi, že nějaké jsou a že jsou zdarma.
          Já mít možnost něco ovlivnit, tak donutím výrobce aut, montovat do EV palubní nabíječku 22kW.
          A ten zvuk pro chodce ať tam klidně je, vždyť jde vypnout.

          1. Prázdná místa na mapě zatím doplnila pouze Billa, byť ne
            Prázdná místa na mapě zatím doplnila pouze Billa, byť ne nějak moc výrazně, tak ukazuje, že i obchodní řetězec je schopný milostivě dát jednu zásuvku do malého města, kde nic nebylo. Takže to není zcela nemožné. Že nás Lidl nespasí je ale zatím opravdu fakt.

    2. Musím s vámi nesouhlasit. I když tak trochu máte pravdu.
      Musím s vámi nesouhlasit. I když tak trochu máte pravdu. Pro hodně lidí, co jezdí na dovolenou tak budou nabíjet 99% doma, nebo v práci, či na nějakém destination chargerech.
      Ale na druhou stranu, podle mne zapomínáte na to, že v budoucnu, o které se bavíme, bude elektromobilů o hodně více a bude také o hodně víc těch lidí co 1-5x nabijí na rychlonabíječce. Ve výsledku ta rychlo nabíječka na vhodném frekventovaném místě se podle mne uživí sama o sobě, protože i ti lidi co tam nabijí jednou ročně jich bude hodně, takže ji vytíží. Vemte si jen v době dovolené projede kolem jedné nabíječky 10-50 aut a pak stačí, když tam zastaví na nabíjení jen 10-20 a máte nabíječku vytíženou.
      A to se bavíme stále jen o těch co jedou jednou za rok na dovolenou.

      Pak tu máme firmy, a 50% lidí, co nemá vlastní garáž, ti dnes elektromobil nemají a ani o něm neuvažují, protože se bojí, že nikde nenabijí. ti právě čekají na vetší síť nabíječek.
      Stejně jako ty firmy s flotilou, kteří jezdí po republice tak také budou více využívat rychlonabíječky, než dnes. ti také čekají na hustší síť rychlonabíječek.

      Čím víc elektroaut, tím víc bude potřeba rychlonabíječek, i když ty auta budou mít dojezd větší než dnes a budou využívat rychlonabíječky i jen z 10-20 % a zbytek někde na své nabíječce.

    1. Spis tenhle teoreticky sen kulha na obe nohy jednak kvuli
      Spis tenhle teoreticky sen kulha na obe nohy jednak kvuli dostupnem vykonu (bezne zasuvky jsou na pripojce neco jako 3x25A – 16kW, ovsem majitel bude chtit i neco pro sebe) kombinovanem s malym vykonem vestavene nabijecky (neprakticky pomale pro dalko-cestovni nabijeni), druhak na obchodnim modelu (proc by je majitele zasuvek meli zpristupnovat – „co z toho krome problemu“ – a jak jim za to nekdo zaplati).
      O otazce ochoty platit smysluplnou cenu ani mluvit nebudu, na tu odpovidaji jine prispevky o vydridusich.

      1. Průměrná výkonová potřeba domácnosti je 300-500W.
        Průměrná výkonová potřeba domácnosti je 300-500W. Menekes má krásný pin zvoucí se PP kterým lze dočasně při vzniknuvší špičce omezit nabíjecí příkon EV. Takže „chtít něco pro sebe“ je zcela a jednoduše řešitelné.

        1. Prumer je krasna vec, ale ne kdyz zapnes rychlovarku a ve
          Prumer je krasna vec, ale ne kdyz zapnes rychlovarku a ve vedlejsi mistnosti manzelka zehlicku a obe ty zasuvky jsou zrovna shodou okolnosti na stejne fazi.
          Omezovani proudu podle odberu ale uz prece neni jen o zasuvce, nybrz o kompletnim wallboxu za minimalne 10k, mereni proudu na hlavnim privodu, propojeni tech dvou krabicek… A jsme zase u toho „co mi to prinese krome starosti“. Protoze pokud si to na sebe ma vydelat, tak to neni uplne malo prodanych kWh.

          1. Vzhledem k tomu, že zásuvkový okruh je běžně jištěn 16
            Vzhledem k tomu, že zásuvkový okruh je běžně jištěn 16 A, tak i kdyby to bylo na stejném okruhu, tak by žehlička společně s rychlovarkou musely mít 3600 W, aby dosáhly aspoň na hodnotu jističe. A jelikož ohřátí vody rychlovarkou trvá asi 2 minuty a vypnutí jističe při 100 % přetížení trvá něco přes 2 minuty, tak i kdybyste zapnul na tom okruhu něco s odběrem 7200 W, tak dvě minuty ten jistič pojede. Pak vybaví tepelná spoušť… Kdyby všechny jističe vylítávaly při překročení jejich nominální hodnoty, tak nebudeme dělat nic jiného, než je furt nahazovat.

                1. Já mám praxi v oboru přes 40, tak se nikam nemusím dívat,
                  Já mám praxi v oboru přes 40, tak se nikam nemusím dívat, aby věděl jak to funguje.

                1. Vypínací charakteristiky, neboli meze vypínacích proudů,
                  Vypínací charakteristiky, neboli meze vypínacích proudů, jsou uvedené v ČSN EN 60898 (35 4170). Společná hodnota pro všechny charakteristik y (B, C, D) je, že jistič nesmí vypnout do 0,1 s, při 3xIn pro „B“, 5xIn pro „C“ a 10xIn pro „D“. Časy, do kdy musí jistič vypnout, jsou rozdílné podle charakteristik y a velikosti jmenovité hodnoty.

                2. Zapomněl jste uvést hodnoty. Společná hodnota všech
                  Zapomněl jste uvést hodnoty. Společná hodnota všech charakteristik, při které musí vypnout do 0,1 s je pětinásobek In a do které musí vypnout nad 0,1 s je trojnásobek In. Časů vypnutí se charakteristika jističe v našem případě nedotkne, ta se týká až vyššího násobku nárazových přetížení (zhruba od 3násobku jmenovitého).

                3. Věřím že máte vyhl. 50, § 7 nebo 8 (v lepším
                  Věřím že máte vyhl. 50, § 7 nebo 8 (v lepším případě 9) a praxi nad 30 let jako my ostatní a věřím, že jste si doma nedělal rozvody sám (ale podle toho co píšete asi jo).

                4. Překvapivě jen umím číst to, co je napsané ve
                  Překvapivě jen umím číst to, co je napsané ve vypínacích charakteristikách jističů od výrobce. To jsem se naučil ve 2. třídě na základní škole.

                5. Číst a chápat je velký rozdíl, to ale ve druhé třídě
                  Číst a chápat je velký rozdíl, to ale ve druhé třídě neučí 🙂

                6. Nerad bych se někoho dotknul, ale ani „vlastnictví“ vyhl.
                  Nerad bych se někoho dotknul, ale ani „vlastnictví“ vyhl. 50, § 7 nebo 8 (v lepším případě 9)ani praxe nad 30 let neznamená, že dotyčný neplká, případně nezavádí diskuze směrem „tak se to dělá a basta“. Pro kšeft dobrý postoj, pro vyjasnění situace je to jed.

                7. To může být, ale „vyhřátý jistič“ ze slovníku našich
                  To může být, ale „vyhřátý jistič“ ze slovníku našich babiček bych opravdu nepoužíval 🙂

                8. Byl byste radši, kdybych použil termín „unavená tepelná
                  Byl byste radši, kdybych použil termín „unavená tepelná spoušť“? Faktem je, že staré bakelitové jističe prostě časem spínaly dříve, než měly určeno vypínací charakteristikou.

                9. Závada vůbec nemusí být jen v jističi, u starých
                  Závada vůbec nemusí být jen v jističi, u starých rozvodů jsou hliníkové vodiče, které je nutné po nějaké době dotahovat, protože přechodové odpory na přívodech pak mohou způsobit vypínaní jističe i při menším proudu, než je definováno výrobcem. Rovněž může být v jističi i jiná závada, která se nevztahuje k bimetalovému systému vypínání. Termín „vyhřátý jistič“ inklinuje k myšlence, že všechny jističe se hřejou tak dlouho, až se vyhřejou.

  4. Bylo by dobré, kdyby existoval celoevropský projekt, který
    Bylo by dobré, kdyby existoval celoevropský projekt, který by zastřešil všechny národní roztříštěné a mnohdy i různě drahé nabíjení pod jednou pokličkou na 1 kartu (čip), tak aby to bylo user friendly. Dejme tomu strop 5 Kč za kWh nabít kredit za 5000 Kč na 1000 kwh a brázdit Evropu v EV vehiclu 😉 nevím zda takové kapacity a plány má česká Evmapa, ale určitě to časem někoho napadne. Třeba Lukaševič (Seznam a mapy.cz) by mohl přidat a Evmapu koupit a zařídit to nebo nějaká chytrá hlava, nebo bohatý bussinesman. Co si o tom myslíte?

    1. Rakouska Smatrics karta funguje i na Slovensku(Greenway
      Rakouska Smatrics karta funguje i na Slovensku(Greenway roaming), Slovinsku(Petrol)… Problem ja ta roamingova cena, nakonec stejne nabijis lokalni appkou nebo kartou mistniho operatora, nez platit predrazeny roaming. Jakekoliv dalsi sjednocovani je cesta do pekel pro nas, co cerpame. Uz tedka si CEZ dela skoro monopol a vytlaci EVMapu, eLuky stehuje nabijecku z Rousinova, kde to CEZ obsadil vyssim vykonem hned vedle. Jakmile padne EVMapa, tak si CEZ bude zase delat co chce, maximalizovat profit na ukor vsech. Jeste budem vzpominat na zlate EV casy s levnou EVMapou. Spis nez odkup mogulem bych preferoval premenu EVMapy na neziskovku, poslal bych jim penize jednorazove jako dar neziskovce a usetril na dani.

        1. Kolik může stát měsíční provozní poplatek za provoz
          Kolik může stát měsíční provozní poplatek za provoz takové platební brány. To by se vyplatilo asi jen na protěžovaných dopravních tepnách .

          Jsou lidé kteři by si to dali před svou provozovnu (dům), ale neví jak na to ?
          U Ostravského dopravního podniku na ty platební brány v MHD asi dostali nemalou Dotaci ? Protože jih mají mnoho, tak předpokládám že budou mít vyjednaný i nákladově přijatelný měsíční poplatek .

Napsat komentář