TEST: Kia Optima SW PHEV – Rodinný manažer do zásuvky

Rok se s rokem sešel a doba dovolených je opět v plném proudu. Mnoho českých rodin migruje na jih, okusit slanost moře. Ani my jsme nelenili a osedlali jihokorejské plug-in hybridní kombi. Jak si vedla téměř dvoutunová Kia Optima SW PHEV na cestě k Jadranu? A co spotřeba?

Na jedno nabití ujede plug-in hybridní Kia Optima SW v reálu až 50 km.
foto: Karel Štochl

Kia Optima SW PHEV je poměrně nenápadné jihokorejské kombi. Designéři se nepouštěli do žádných výstředních kreací. Na autě nacházíme spíše aerodynamické prvky. Inovovaná maska chladiče patří výhradně elektrifikovaným modelům rodiny Optima a opticky navazuje na adaptivní LED světlomety.

Kombi měří skoro pět metrů

Kombi měří skoro pět metrů
foto: Karel Štochl

Tvarovaná příď usměrňuje obtékání vzduchu okolo karoserie a zajišťuje stálý přísun kyslíku do sání spalovacího motoru. Nízkému koeficientu odporu obětovali technici přední mlhovky a kameru. Ta při manipulaci s téměř pětimetrovým kombi v úzkých ulicích občas chyběla.

Ani vzadu nečekejte divočinu. Na dnešní ostře sečenou dobu působí zakulacené lampy trochu staromódně. Opět tu hraje svoji roli aerodynamika i jistá dávka konvence. Boky karoserie zdobí emblém plug-in hybridního provedení.

Plug-in hybrid Kia Optima SW PHEV

Plug-in hybrid Kia Optima SW PHEV
foto: archiv autora

Specifickými 17“ disky z lehkých slitin a prahovými lištami v bílo-tyrkysové kombinaci vyjadřuje Kia Optima SW PHEV svoji šetrnost k životnímu prostředí. Do zavazadelníku se pohodlně vejdou dvě velké sportovní tašky, dva batohy, laptop, foťák, nabíjecí kabely i povinná výbava.

V řeči čísel mluvíme o objemu 440 litrů. Vzadu se komfortně usadí i vyšší lidé. Optima SW nabídne dostatek prostoru pro nohy i hlavu. Posádka vpředu také nebude trpět. Pro řidiče a spolujezdce jsou připravena ergonomická elektricky nastavitelná sedadla s výhřevem i odvětráváním.

Do kufru se vejde 440 litrů nákladu.

Do kufru se vejde 440 litrů nákladu.
foto: archiv autora

Na dnešní dobu má displej multimediálního systému malou úhlopříčku 4,3 palce. Díky střídmému grafickému rozhraní je však příjemně svižný. Po cestách nás provázela vestavěná palubní navigace Tom Tom.

Mapové i směrové podklady byly občas nepřesné, takže jsme se museli vracet nebo hledat jinou cestu. Především pobřeží italského Rimini se hemžilo jednosměrkami a podivnými uličkami, které navigace neznala.

Ergonomický interiér auta

Ergonomický interiér auta
foto: archiv autora

Na střídačku

Pohonné ústrojí se skládá z atmosférického zážehového dvoulitru a elektromotoru, který čerpá energii z baterií s kapacitou 11,26 kWh. O řazení se stará šestirychlostní automat. Kia Optima SW PHEV dosahuje celkového systémového výkonu 205 koní při 6000 otáčkách za minutu. Auto jezdí primárně na elektřinu, benzínový čtyřválec se připojí po vyčerpání užitečné kapacity nebo při prudkém zrychlení.

Rychlonabíjení by Optimě prospělo

Rychlonabíjení by Optimě prospělo
foto: archiv autora

Základem cestování s hybridem je umět akumulovanou energii správně využít. Jízda po dálnici předpisovou rychlostí vysaje baterie během několika kilometrů. Na „autobahnu“ i „autostradě“ jsme aktivovali hybridní režim a nechali počítače dělat svoji práci. Elektromotor v tomto případě přitakával motoru s vnitřním spalováním při stoupání nebo během decelerace.

Zásobu proudu i adaptivní tempomat jsme ocenili hlavně v mnichovských kolonách. Pomalé poskakování a neustálé rozjezdy rapidně zvyšují spotřebu paliva. Díky elektromotoru se nám podařilo držet průměr stále pod šesti litry.

Privátní nabíječka u Modeny

Privátní nabíječka u Modeny
foto: archiv autora

Další radost nás čekala na hranicích s Itálií. Klesání z brennerského průsmyku nám rekuperací nabilo skoro 15 % kapacity akumulátorů. U hybridní Optimy však postrádáme silnější brzdný režim. Častokrát jsme museli (zbytečně) zapojit do akce i kotoučové brzdy.

Elektrifikované kombi jde nabít buď ze zásuvky nebo pomocí dobíjecí stanice. Malá dvířka na levém předním blatníku ukrývají konektor Mennekes druhého typu. Nejrychleji načerpáte „plnou“ za několik hodin. Z toho důvodu jsme po cestě vynechali dobíjecí přestávky. Možnost rychlého nabíjení by Optimě určitě prospěla.

Hybridní Kia do zásuvky evokuje spíš ekonomickou jízdu

Hybridní Kia do zásuvky evokuje spíš ekonomickou jízdu
foto: archiv autora

Itálie tíhne k LPG

V severní Itálii elektromobilů nebo hybridů moc nepotkáte. I proto, že litr benzínu stojí zhruba 1,6 – 1,9 euro (42-49 korun), volí řidiči raději pohon na . Dobíjecí stanice jsou většinou provozovány energetickými společnostmi, se kterými musíte mít podepsaný kontrakt, jinak nenabijete.

Jako cizinci jsme to s hledáním použitelné nabíječky neměli lehké. Řešení jsme našli nedaleko Modeny. Přímo v areálu hotelu stály nabíječky Tesla a jedna privátní nabíječka, kterou náš Sportswagon okupoval po dobu pobytu.

Auto nabízí komfortní posez

Auto nabízí komfortní posez
foto: archiv autora

Na jedno nabití ujede Kia podle homologačních testů až 62 kilometrů. V reálných podmínkách italských měst a venkova se nám podařilo zvládnout necelou padesátku. S přístupem k elektrické energii projela hybridní Optima silnice Marenella i Modeny s téměř nulovou spotřebou benzínu. S přibývajícími kilometry klesl celkový průměr na 4,2 l/100 km.

Konstrukce podvozku odpovídá nárokům na komfort auta střední třídy. Zvlášť u plug-in hybridního kombi se nepočítá s řezáním zatáček nebo závoděním. Na silnicích občas platí „kdo uteče, vyhraje“. Spolupráce obou pohonů má za následek svižnou akceleraci a zavěšení si poradí i s rozbitými silnicemi.

Řidič Optimy SW by měl zvolnit v ostrých zatáčkách. S provozní hmotnostní 1850 kilogramů dosahuje auto fyzikálních limitů daleko dříve. Sportovní jízda nesvědčí pneumatikám s nízkým valivým odporem, které dávají najevo svou nespokojenost kvílením.

Z manažera tatínkem

Přepracovaná Kia Optima PHEV SW se částečně odklonila od profesní dráhy manažerského auta. Karoserie typu kombi se těší oblibě především v rodinách. Plug-in hybridní varianta vyniká v zastavěných oblastech, kde s využitím elektrické energie výrazně snižuje benzínový apetit.

Emblém plug-in hybridní verze

Emblém plug-in hybridní verze
foto: archiv autora

Na delších trasách postačí upravit poměr dávkování elektřiny i benzínu a hravě překonáte průměrnou spotřebu většiny rodinných „kombíků“ s naftovým motorem. S Kiou jsme při testu ujeli skoro tři tisíce kilometrů za 4,52 litru na sto kilometrů.

Cestování hybridem mění uvažování řidiče a učí ho přemýšlet ekonomicky. Spousta majitelů elektrifikovaných aut má tendence překonávat i laboratorní podmínky spotřeby paliva, a proto mnohdy jezdí až zbytečně pomalu.

A samozřejmě unikátní maska

A samozřejmě unikátní maska
foto: archiv autora

Kia Optima SW nabízí očekávanou míru komfortu a příjemně nízkou spotřebu bez omezení cestovní rychlosti. Stačí se držet předpisů a o zbytek se postará sofistikovaná technologie dvou pohonů.

Ujeli jsme skoro 3000 km se spotřebou 4,52 km/100 km.

Ujeli jsme skoro 3000 km se spotřebou 4,52 km/100 km.
foto: archiv autora

V Česku se Kia Optima Sportwagon Plug-in hybrid prodává pouze v nejvyšší výbavě Premium za cenu 1 199 980 Kč. Pro srovnání, hybridní kombík Toyota Auris Hybrid Touring Sports, který nelze nabíjet ze zásuvky, je asi o půl milionu levnější s průměrnou spotřebou kolem 5 až 5,5 l/100 km.

vlastní

29 Comments on “TEST: Kia Optima SW PHEV – Rodinný manažer do zásuvky”

  1. Jak to bude s diesely? Rozhodne se do konce září, říká
    Jak to bude s diesely? Rozhodne se do konce září, říká Merkelová

    tyden.cz/rubriky/auta/jak-to-bude-s-diesely-rozhodne-se-do-konce-zari-rika-merkelova_489572.html

    auto.idnes.cz/diesel-stuttgart-zony-zakaz-vjezdu-dbk-/automoto.aspx?c=A180717_072413_automoto_Fdv

    umwelt-plakette.de/cz/informace-o-nemecka-ekologicka-plaketa/ekologicke-zony-v-nemecku/nemecke-ekologicke-zony.html

  2. Německé spiknutí VW, BMW, Daimler, Audi a Porsche podle
    Německé spiknutí VW, BMW, Daimler, Audi a Porsche podle magazínu Der Spiegel v minulosti domluvily na tom, že své benzinové vozy nevybaví filtry DPF !!

    tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/nemecke-spiknuti-automobilky-blokovaly-casticove-filtry_489860.html

    1. „Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například
      „Na zasedání 18. května 2009 ve Wolfsburgu tak například dospěli k tomuto usnesení: „Nasazení částicových filtrů u spalovacích motorů je třeba bezpodmínečně zabránit“.“

      tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/nemecke-spiknuti-automobilky-blokovaly-casticove-filtry_489860.html

      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/benzin-jed/

  3. Soudruzi nějak se to srrr 😉 Tesla chce po dodavatelích
    Soudruzi nějak se to srrr 😉 Tesla chce po dodavatelích zpět část vyplacených peněz, aby vykázala vyšší zisk

    e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/tesla-chce-po-dodavatelich-zpet-cast-vyplacenych-penez-aby-vykazala-vyssi-zisk-1349180

    a produkce TM3 jede na polovině ;((

    bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

    1. Mám NIRO už delší dobu a myslím , že při dodržování
      Mám NIRO už delší dobu a myslím , že při dodržování předpisů tj. 130 Km /h na dálnici by jste jel tím Nirem tak za 5,5 l/100 Km. Naposledy jsem jel s Nirem po dálnici za Kasselu a zpět tj 1000 Km v kuse a jel jsem za 4,5l ,ale musel jsem jet na tempomat 110-115 Km/h max. obcas jsem kvuli předjetí kamiónu musel zrychlit na 130 samozřejmě. Takže kupovat PHEV na dálky je blbost.

      PLUG-IN HYBRID je ale jiný kafe hlavně na denní cesty, tady máte možnost dobít zásobu proudu a tím ušetřit benzín.

      Z toho důvodu budu měnit NIRO HEV za NIRO PHEV, takže pak napíšu reálné zkušenosti, ale podle specifikací by to mělo i vybitou baterkou jet v HEV režimu za 4,2 l , moje stávající NIRO má v techničáku 4,4 l. Na Sprintmotoru jsou uživatelé, co jim stačí 37 litrů benzínu na ujetí 2700 Km při denním nájezdu 50-150 Km a dením dobíjení.

      1. Spotrebu mam lepší než jsem očekaval, např.včera 66km za
        Spotrebu mam lepší než jsem očekaval, např.včera 66km za 3,8 l ,po dálnici ted před 14 dny evropa-slovinsko,rakousko 4,7 v plnem obsazení, známá trasa 18″kola, píšu hlavně ohledně toho jestli jste nezjištoval zda se nechají použít na verzi Exclusive 16″ disky, budu muset sehnat zimaky ,nebudete se jich zbavovat?

        1. Jo s Nirem se opravdu není problém dostat na tabulkovou
          Jo s Nirem se opravdu není problém dostat na tabulkovou spotřebu. Ale problém jsou krátké cesty po městě se studeným motorem 4 Km tam čekat 8 hodin a zase zpět, tak to bere kolem 7 litrů, ale je fakt, že koncenční auto bere v tomo režimu 9-10l.
          Jsem zvědavej na PHEV to by to mohlo řešit v létě uplně a snad i částečně v zimě.

          Zimní pneu jsem řešil pouze koupí zimních pláštů a nechávám to přehazovat, mám známého v pneuservisu dělá mi to za 500 Kč.
          Měl jsem obavu jak to bude jezdit na těch 18 hlavně jsem měl strach o trakci. Byl jsem v zimě spokojenej jezdí to bezvadně značku myslím že KUHMO vzorek u nové skoro 10 mm vydadá jak na offroada, ale hlučnost i spotřeba super. Budu je dávat k autu protože PHEV má jen 16″ a tam zase bohužel nejdou dát 18″.
          Když postavím NIRO a NIRO PHEV vedle sede, tak to „obyčejný“ na 18″ kolech vydadá mnohem lépe.

          Na exklusive 16″ legálně dát nejdou, leda udělat zápis do TP.
          Ale jak jsem se trochu pídil v servisním manuálu NIRA , tak 16″ a 18″ mají odlišné tlumiče.

          1. při koupi prodejce rikal ze 16″ tam pravdepodop. nejdou ale
            při koupi prodejce rikal ze 16″ tam pravdepodop. nejdou ale od te doby jsem to nezjistoval.
            Samotné pneu je lepší prodat samostatně ne s autem to je financne lepsí.
            mam doma obuté 17″ 215/60 po Quashgai – 5šroub, myslim že by mohli pasovat na Leafa

        2. Mám tu první postřehy s Nirem PHEV myslím že by Vás to
          Mám tu první postřehy s Nirem PHEV myslím že by Vás to mohlo zajímat.

          Včera jsem jezdil v okolí Liberce a Smržovky na trati s spřevýšením kolem 400 metrů, většinou v obcích tedy 50 KM/h ,ale byly tam i přejezdy po silnici 1 třídy 90-100.

          Prostě taková klidná jízda, kdy Mievem v tomto režimu dám 100-110 Km. Ale bylo 32 st. a měl jsem klimu dost naplno i odvětrávání sedačky, takže s tou klimou bych Mievem dal max 100 Km.

          Vyzazil jsem s bat 100% (8,9 Kwh) a celou cestu se mě spalovák ani jednou nezapnul spotřeba nula. Zapnul se po 52 Kilometrech s tím že to má normu 58 Km takže za mě dobrý. Spalovák se zapíná když baterka má 15% (to ukazuje EV dojezd 0 Km) takže trochu mate když Vám ukazuje baterka 50% tak to nezmamená že jste dojezdově na půlce. Půlka dojezdu je zhruba když má baterka 60%.
          Domů jsem to měl ještě asi 15 Km a pak to jede jako klasický Niro baterka chodí v rozmezí 10-18% s tím zozdílem že v EV módu to jezdí malinko dýl a má větší zátah při rozjezdu.

          Konečná spotřeba po 67 Km byla 0,8 L/100 .
          Spotřeba elektřiny na nabití včetně ztráty v nabíječce je 9 Kwh.

          Překvapilo mě že to bere poměrně málo elektřiny 18 Kwh/100 Km včetně klimatizace (ze zásuvky) není o moc víc než čisté EV (u Mieva mám dlouhodobý průměr 15)

            1. Máte pravdu cenový rozdíl ze šílený i zdůvodu , že v u
              Máte pravdu cenový rozdíl ze šílený i zdůvodu , že v u nás se prodává jen ta vybavená verze s paketem co stojí 80 tis.

              Jinak v Německu se dá koupit NIRO PHEV předváděčka s pár kilometry co cenu co u nás stojí HEV. Taky jsem to nekupoval za mega u nás samozřejmě…

              Vždy jsem chtěl nový auto ,ale cenově to nešlo a tak jsem prodal NIRO s 22 tis. a koupil s 4 tis. Km takže mám pocit nového auta.

        1. A znas tu o holubu na strese a vrabci v hrsti? 🙂
          Jinak auto v

          A znas tu o holubu na strese a vrabci v hrsti? 🙂
          Jinak auto v US za $49k (bez dane) v Evrope za 1.1M CZK (taky bez dane) temer urcite nebude, staci se podivat na pomer evropskych a americkych cen u S nebo X. A to ani neuvazuju Trump cla.
          EDIT: Tedy to vse samozrejme pri soucasnem kurzu.

Napsat komentář