Německo chce po některých majitelích vozů Tesla vrátit státní dotaci na jejich nákup

Německý federální úřad pro ekonomické záležitosti a export chce po 1050 majitelích elektromobilů Tesla Model S vrátit část dotace v hodnotě 2000 eur. Tesla ji za ně chce zaplatit.

Německo sice zavedlo dotace na nákup elektromobilů, ale dlouho se o ně nikdo nezajímal. Teď, když se dotace konečně pořádně rozjely díky slušným a stále se zlepšujícím prodejům elektroaut u našich západních sousedů, měli by je někteří zákazníci zase vracet.
foto: Tesla

Německé dotace na nákup elektromobilů nabírají zajímavý obrat. Německé úřady hned ze začátku zastropovaly cenu elektromobilů, pro které dotace platí, na 60 000 eurech.

To znamená, že by do ní nespadaly vozy americké značky Tesla. Ta ovšem zapojila kreativní cenotvorbu, aby se do limitu vešla.

Teď ale německý federální úřad pro ekonomické záležitosti (BAFA) žádá po 1050 zákaznících, kteří si vozy Tesla koupili a dotaci obdrželi, nebo byli shledáni jako vhodní kandidáti na její přijetí, aby ji vrátili.

Úřad žádá, aby jí vrátili polovinu z celkem 4000 eur dotace, protože právě tuto polovinu platí stát. Druhou polovinu platí samotné automobilky.

Jako důvod uvádí úřad, že Tesla ve své nabídce de-facto klamala, když tvrdila, že auto lze pořídit za méně než 60 000 eur. A že zákazníci si museli za auto připlatit víc.

Vrácení dotace by mělo platit pro všechny, kdo si dotčené elektromobily Tesla Model S koupili před 6. březnem 2018.

Tesla pochopitelně není s tímto vývojem příliš spokojena. Už od začátku věří, že limit 60 000 eur byl zvolen právě proto, aby nebylo možné získat dotaci na vozy Tesla Model S a Tesla Model X. Navíc si v jednu dobu myslela, že s německou vládou dospěla k dohodě ve vztahu k ponechání Modelu S v nabídce tak, aby pro ni dotace byla dostupná.

Pro magazín InsideEVs se Tesla vyjádřila v tom smyslu, že jde o neoprávněné rozhodnutí, které je v rozporu s cíli programu a je nefér vůči zákazníkům. I proto se rozhodla za dotčené jejich část bonusu úřadu uhradit.

42 Comments on “Německo chce po některých majitelích vozů Tesla vrátit státní dotaci na jejich nákup”

  1. Je to zcela správné. Nevidím jediný důvod, proč by ti,
    Je to zcela správné. Nevidím jediný důvod, proč by ti, co si pořizují luxusní auto, měli dostávat nějakou dotaci bez ohledu na to, jestli je to elektromobil. Evidentně peněz mají dost, takže by si auto pořídili tak jako tak. A jestli ne, je tu celá řada mnohem levnějších elektromobilů.

    1. Ja som zasa presvedčený, že vela majiteľov Tesiel je
      Ja som zasa presvedčený, že vela majiteľov Tesiel je takých, že proste chceli elektromobil s normálnym dojazdom. A z tohto dôvodu si museli kúpiť Teslu. Nie preto, že chceli luxusné auto, ale preto, že chceli plnohodnotný elektromobil.
      A určite je pre ostatných ludí lepšie, že si vybrali elektromobil a nie rakovinomet.
      Takže ta dotácia by mala platiť na každý sériovo vyrábaný elektromobil.

        1. Velmi málo rozumíte lidské psychice.
          Napovím vám – není

          Velmi málo rozumíte lidské psychice.
          Napovím vám – není to dotace která přesvědčí o koupi EV ale vlastní žebříček priorit na pomyslných miskách vah, a tam záleží co na kterou stranu dáte.
          Alespoň ti majetnější mají tu výhodu nebýt zatíženi pouze rozhodováním podle ceny.

          A budu se opakovat – podpora elektromobility je to co je. Přesvědčovací strategie státu, ne nakazování. Tedy právě stačí tu a tam lehce pobídnout převážením jazýčku na té váze. Ono to procentuelně u někoho zabere, ne u všech ale rozhodně takováto pobídka funguje na všechny vrstvy. Kdyby to byla sociální dávka na to aby si každý měl šanci koupit EV tak měli dávat půl milionu každému, nebo radši milion. Pardon, ne každému, jen těm kterým stačí dojezd 150km.

          1. Tak to jste si ovšem naběhl. Naopak, psychice rozumím
            Tak to jste si ovšem naběhl. Naopak, psychice rozumím dobře, protože mám vystudovanou psychoterapii. OK, pojďme tedy na trochu odbornější úroveň debaty 😉

            Nejdřív k vašemu mylnému soudu: Dopustil jste se typického argumentačního klamu, kterému se říká argumentum ad hominem. Útočíte na mojí údajnou neznalost, přitom o mně vůbec nic nevíte, neznáte moje pohnutky, proč se vyjadřuji tak, jak se vyjadřuji, víte o mě jen to, co jste si chybně vydedukoval na základě vaší omezených kognice dané charakterem internetové diskuze.

            Teď k věci: Dotace jako taková jistě má svůj psychologický efekt v procesu rozhodování ať už svou velikosti, nebo jen svou samotnou existencí, která napovídá, že společnost/stát nějaký segment trhu propaguje a tedy zvýhodňuje, z čehož plynou určité benefity. Na druhou stranu je nepopiratelný fakt, že čím dražší je produkt a čím nižší podíl z ceny daná dotace dělá, tím se snižuje její efekt a hraje menší roli v rozhodovacím procesu. Teneto efekt bude dále o to menší, o co víc je na trhu levnějších konkurenčních produktů, na které se dotace také vztahuje. Samozřejmě za předpokladu, že se dané produkty mají plus mínus podobné parametry. V případě Modelu S, který v základu stojí (jestli se nepletu) milion a půl, tvoří dotace jen patnáctinu ceny. Přičemž je známo, že Model S se častěji prodává v dražších variantách, tedy dotace činí ještě menší podíl. Logicky z toho vyplývá, že většina těch, co si kupují Model S, se pro něj nerozhoduje na základě faktu, že se na něj vztahuje dotace a pokud ano, tak hraje v rozhodování zcela marginální roli (její existence spíš zapřičiňuje, že se na její úkor pořídí o něco lepší výbava). Nelze vyloučit, že u jistého malého procenta těch, co si pořídilo Model S v základní verzi, dotace hrála větší roli. Nicméně toto dle mého soudu není dostatečný důvod k tomu, aby podpora elektromobility formou dotací měla být aplikována i na luxusní třídu a zbytečně se tak mrhalo veřejnými prostředky, když efekt je nevýznamný, spíše sporný.

            1. Dobrá, přiznávám že jsem to vztáhl na Vás a přitom
              Dobrá, přiznávám že jsem to vztáhl na Vás a přitom komentuji vlastní pocity. V tomto máte pravdu, nebo spíše – nepředpokládám že někdo, něco. Jen říkám že Váš názor je v přímém rozporu s tím mým. Tedy bod pro vás, jestli chcete 🙂

              Nicméně v duchu „podle sebe, soudím tebe“ (což není úplně argumentačně silný bod, přiznávám) docházím k přesvědčení že dotace jako taková, a zejména ta fixní je právě to co je na té dotaci správné. Levnější auto zlevní hodně, dražší málo. „Chudí“ (chcete-li) budou motivování více a „bohatí“ méně.

              Toto je podle mě základní argument proč je… divné? zbytečné… chtít dotace jen pro chudé. Zde je můj výrok – není to sociální dávka a jako motivační „produkt“ funguje tak jak má a jak si vlastně přejete i Vy (dle předchozího odstavce).

              Ano, stavím na vlastním pocitu ale také na přesvědčení že každý člověk je v jádru ovládán egem a do jisté míry na něj i nepřímo fungují marketingové praktiky a slůvko „zdarma“ funguje na každého, i kdyby to mělo být v duchu „nechci slevu zadarmo“ :-D.

              p.s. v momentě, kdy většina populace má mylné představy o EV (a to včetně „bohatých“) je pobídka na místě ve všech vrstvách „bohatství“. Další bod k zamyšlení je schopnost si spočítat cokoliv… opravdu věříte že když si jen málo lidí dokáže spočítat jestli se jim vyplatí EV tak si dokáže spočítat výhodnost dotace?
              Dotace jsou pobídka, přesvědčovací mechanismus, rozjížděcí síla… nebo aspoň měly být. A z tohoto pohledu není možné chtít omezovat její vliv na jakoukoliv skupinu.

  2. Nechapu proc se porad pise o dotaci 4000 kdyz davaj skopcaci
    Nechapu proc se porad pise o dotaci 4000 kdyz davaj skopcaci pouze ze sveho 2000, pak to v mediich vypada uplne jinak a dementi na diskuzich pisou takovy srac.ky az to neni normalni… davaj podelany 2000 a jeste to chce ted muzatka Merkl zpet? Zvracim… jeste ze Musk je frajer a doplati to ze svyho…
    A vod skopcaku si uz nekoupim ani bratwurst !!! Hlavne ze na tu svoloč emigrantskou maji miliardy 🙁

        1. Marry Shelley se sekla, strach ne že nepochází z Německa,
          Marry Shelley se sekla, strach ne že nepochází z Německa, strach je Německo. Je něco od roku 1850 co ten stát nespískal?! Vždyť snad všechny problémy a zvěrstva mají kořen v Bismarckovi a Hohenzollernech. Bez nich by nebylo všech těch Uljanov, Džugašviliů, světových revolucí, děsivých průmyslových válek a nakonec takové hanby že se snaží Němci o sebevraždu a možná s tím stáhnou vše kolem.

      1. nesouhlas! TESLA nesmrdí raka v ulicích a proto má
        nesouhlas! TESLA nesmrdí raka v ulicích a proto má přednost před popelnicemi BMW 5/7 a tudíž si zaslouží dotaci vlády ku likvidaci rakovinometnýho bramborovýho svinstva 😉 Na druhou stranu je TESLA jaksi americká a jelikož tam šéfuje nekámoš trumpeta co vyhrožuje 20% cly na evropský (germánský) popelnice (nedivím se mu), germánská náklonnost se zamítá ;))

      2. to je vidět, že jsi to vůbec nepochopil. Dotace mají smysl
        to je vidět, že jsi to vůbec nepochopil. Dotace mají smysl jen jako divadlo, aby si hloupí lidé jako ty mysleli, že se stát stará o ovzduší, takže je cílili hlavně rakovinovým výrobcům, kteří prodávají podřadné šmejdy za obrovskou cenu z hlediska cena/kvalita, čímž by se zajistilo, že skutečná EV auta nikdy neprorazí. Dotace nikdy neměly být pro skutečnou EV automobilku, proto se tak brání. Takže naštěstí je tu Tesla, a ta dotace vůbec nepotřebuje, ta za chvíli ovládne svůj segment luxusních velkých sedanů z 50 %, všichni ostatní padají. Otázka času, kdy Tesla X ovládne z 50 % i luxusní SUV.

    1. Rozhodně souhlasím s tím, že dotovat nákup luxusních aut
      Rozhodně souhlasím s tím, že dotovat nákup luxusních aut je absurdní. Nicméně Tesla těžko může za to, že němci si stanovili strop pro dotaci na 60k€ a přesto propláceli dotace těm, co si koupili dražší variantu, takže nejspíš vůbec nekontroloval kolik kdo za to auto dal.

      1. Co jsem videl fakturu z Nemecka, tak tam fakt je neco jako
        Co jsem videl fakturu z Nemecka, tak tam fakt je neco jako 59999 auto, 5k dual drive, 5k comfort, 5k premium, 5k barva, 5k janevimco (cisla jsou smyslena). Takze papirove to asi bylo ok (moralni stranku limitu ani jeho obchazeni komentovat nebudu), aktualne to hadam spis bude pravnicina o tom, co je prislusentsvi a co soucast auta.

        Na nejakem foru jsem cetl, ze ta „holobyt verze“ byl celkem dobry kauf – comfort veci (navi, parkovaci kamera…) pry fungovaly i kdyz si nepriplatil.

      1. Třeba Austrálie daňově rozlišuje limit na luxusní
        Třeba Austrálie daňově rozlišuje limit na luxusní spalovací auta ve výši 57 tis. dolarů. V Itálii je limit daný výkonem auta, tedy nad 185 kW se za každý kW platí speciální daň 20 Eur. Tedy u Tesly S a X to budou tisíce Eur. Z luxusu se platí daň a ne že stát za to platí občanům.

        1. hochu nechápavý, takže vlastně chtějí, aby si lidi
          hochu nechápavý, takže vlastně chtějí, aby si lidi čisté EV vůči přírodě nekupovali ani bohatší, protože normálni lid na EV nemají … už chápeš, že vůbec nechápeš? Takto se EV díky „dotacím“ NIKDY neprosadí… stále nechápeš?

    2. Tvl, ty nejbohatsi vetsinou odvadi na danich (a myslim ti
      Tvl, ty nejbohatsi vetsinou odvadi na danich (a myslim ti vsechny dane, ne jen dan z prijmu) nejvic, tak proc by nemeli mit narok na smradlavy 2000eu uz jen z principu? Vzdyt jen na dph zaplati x vic…
      Horsi nez komunismus tyhle zvraceny dotace… bud nikomu nic a nebo vsem stejne…!!! A vubec nechapu proc by se meli automobilky podilet na dotaci polovinou…??? Delate ekokary tak za to jeste zaplatte??? Tvl to je logika…Kocourkov…

            1. A lze zjistit že to opravdu nikdo z nich nedělá ?
              Žel bohu

              A lze zjistit že to opravdu nikdo z nich nedělá ?

              Žel bohu těžko někomu jako charitu uzná příspěvek na nákup Tesly.
              Nebude to spíš tak že tyto částky chodí na cílená místa z kterých benefituje okolí => tento typ „charity“ je dost placebo-idní 😉

  3. Chcete parkovat po celé Praze za stovku ročně? tn nova vám
    Chcete parkovat po celé Praze za stovku ročně? tn nova vám poradí fígl! kerý spočívá v koupi HYBRIDU !! :))))))))))))))))))))

    auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/chcete-parkovat-po-cele-praze-za-stovku-rocne-poradime-vam-figl.html

    1. Tak pokud planujete obmenu auta cca co 4 roky, tak to vidim
      Tak pokud planujete obmenu auta cca co 4 roky, tak to vidim 50/50, ze by to mohlo vyjit. Dlouhodobeji se takove narizeni zrusi, protoze kecy o tom, ze to je ke snizeni emisi jsou jen kecy. Ve skutecnosti to je o tom, jak zase nekoho okrast a pokud bude moc hybridu, tak se rekne, ze to slouzi ke zklidneni nebo jina blbost. Duvod proc okrast ovcana se vzdy najde.

Napsat komentář