S novým motorem Scania představuje ještě další alternativní pohon pro novou generaci nákladních automobilů s Euro 6. Spotřeba paliva je rovnocenná s běžným vznětovým motorem.
foto: Scania
S novým motorem Scania představuje ještě další alternativní pohon pro novou generaci nákladních automobilů s Euro 6. Použití ED95 znamená snížení emisí CO2 až o 90% a současně přináší ovladatelnost a výkon, který zákazníci společnosti Scania očekávají od svých pohonných jednotek.
„Naším cílem je vždy nabízet alternativní řešení pro všechny naše zákazníky,“ říká Henrik Eng, produktový ředitel, Scania Trucks. „S tímto motorem přidáváme ještě další eso k ostatním našim trumfům v nabídce udržitelných řešení. Naše řada obnovitelných řešení pro novou generaci vozidel je širší než kdykoliv předtím.“
Oceňovaný třináctilitrový řadový šestiválec Scania posloužil jako základ pro nový výkonný motor ED95. Pohonné jednotky společnosti Scania na bioethanol používají kompresní vznícení (jako u konvenčních dieselů), což omezuje potřebu velkých úprav. Díky svým vlastnostem je vhodný jak pro dálkovou přepravu, tak stavební nebo městská vozidla.
„Motor na bioethanol je ideální pro řadu různých aplikací a bude dělat skvělou práci jak u stavebních sklápěčů, tak u tahačů pro dálkovou dopravu,“ říká Eng. „Na trzích, kde je ED95 k dispozici, to bude velmi zajímavá alternativa, a to bez ohledu na to, zda myslíte také na udržitelnost, nižší provozní náklady – nebo obojí.“
Významnější změny v motoru (DC13157) se týkají vstřikovacího systému paliva a upravených válců pro zvýšení komprese. Systém spalování je pak založen na stejné filozofii SCR, kterou Scania používá téměř pro všechny své motory Euro 6.
„Využitím vstřikování Scania XPI dosáhli naši inženýři skvělých úspěchů nejen z pohledu výkonů, ale i pokud jde o interval údržby,“ říká Eng. Nový motor ED95 potřebuje interval výměny oleje (za normálních podmínek) každých 45 000 km a vstřikovače potřebují údržbu po 90 000 km. Tato čísla jsou pro tento typ motoru a požadavky plně dostačující.
Bioethanol je snadno skladovatelný, je poměrně snadné a levné ho vyrábět a nedochází k jeho postupnému rozkladu. Nejdůležitější však samozřejmě je, že zajistí významné snížení emisí CO2 za rozumnou cenu.
Bioethanol v nejrůznějších formách je bezesporu nejdostupnějším obnovitelným palivem, a to jak z kvantitativního, tak i geografického pohledu. „Díky přidání motorů na bioetanol pro naši novou generaci nákladních vozidel plníme náš slib, že nabídneme nejširší paletu možností pohonů na alternativní paliva,“ říká Eng.
“Bez ohledu na trh, průmysl nebo aplikace bude společnost Scania vždy schopna nabídnout alespoň jedno udržitelné řešení, které má pro naše zákazníky smysl z hlediska celkové provozní ekonomiky“.
Motory společnosti Scania na bioetanol běží na ED95, což je ethanol, včetně 5% zlepšovače vznícení a maziv. Tato přísada umožňuje chod na principu dieselového motoru s kompresním zapalováním. Bioethanolová paliva mohou snížit emise CO2 až o 90%, přičemž mají také pozitivní vliv na emise částic NOx.
Je to to sameý palivo na který se jezdí v Brazílii a
Je to to sameý palivo na který se jezdí v Brazílii a vyráběj ho snad ze třtiny?
Sečteno a podtrženo = my chceme dál spalovat, produkovat
Sečteno a podtrženo = my chceme dál spalovat, produkovat jedy, hluk a vibrace. Všechno ostatní jsou jen kosmetické kecy okolo.
Twe. Nechápu tyhle ortodoxní názory. Jo bylo by krásný
Twe. Nechápu tyhle ortodoxní názory. Jo bylo by krásný všichni jezdit za pár let na elektrinu, ale to postě není reálné. Komu přijde snížení emisí od 90% již dnes za stejnou cenu jako u nafty jako kosmetický kecy je fanatik nebo ignorant. Spalování ethanolu je čistý jak lilie. Ethanol se dá vyrobit kvačením všeho co obsahuje cukr. Od popadaného nahnilého ovoce, odpadů z restaurací i z trávy. Dnes ho i u nás vyrábí každý druhý cukrovat z odpadu vznikajícího při výrobě cukru. Tak zvaná biopaliva druhé generace se vyrábí z odpadů ne přímo z plodin.
A navíc to pro určité skupiny řidičů nikdy nebude výhodné jezdit na elektřinu. Spalovací motory v nějakém měřítku zůstanou ještě desetiletí. Např ti co najezdí třeba 1000km a méně za rok tím že jeodu 2x za měsíc někam.a přesto chtěj to auto mít. U těch je blbost mít auto s baterkou nechat jí stárnout vybíjet a dát za ni majlant. Dalších příkladů vymyslíš spoustu.
To není nic ortodoxního, natožpak názor. To je hodnocení
To není nic ortodoxního, natožpak názor. To je hodnocení reálného přístupu Scania k alternativním palivům. Pokud nám to dovolíte, budeme spalovat.
To že ethanol je čistější je fakt, ovšem účinnost motoru stejná, hluk, vibrace a odpadní teplo také.
Je pravdou, že zdroje jsou. Třeba včera jsem (stejně jako loni) míjel dlouhou alej dozrávajících třešní a o kus dál další. Na obecních pozemcích, vedle ve vesnici, které roky nikdo nečeše. A mohl by. Taková zásobárna krmiva pro ptáky a hnojiva pro pozemky kolem. A tahle situace se opakuje, kamkoliv dojdete.
Že je nutno pohon přizpůsobit potřebám, to je jasné.
1000 km jedí tak 3 % řidičů.
„Dalších příkladů
1000 km jedí tak 3 % řidičů.
„Dalších příkladů vymyslíš spoustu“
Jaký?
Stavební, užitkový nebo speciální stroje… Možná. Jenže toho není aní 1 % ze všech vozidel, takže tím je to jasně daný. Už těch 75 % co najezdí jen pár kiláků denně je ohromný kvantum aut.
Tady bych čekal o trochu lepší povědomí o ethanolu.
Tady bych čekal o trochu lepší povědomí o ethanolu. Povědomí o biopalivech první a druhé generace. O tom že si ho každý může vyrobit sám doma z odpadu atd. Rozvedu později teď nemám čas. Jinak vyrobni cena lihu je u nás cca 20kc. E85 se prodává na pumpách za 26kc.
Historie Ethanolu E85
BTW Už za první republiky se v Československu vyráběly a prodávaly lihobenzinové směsi. Ropnému benzinu konkurovala směs 50% etanolu, 30 % benzenu a 20 % benzinu, vyráběná pod obchodním názvem Dynakol, až do roku 1932. Od roku 1926 do roku 1936 bylo v Československu zavedeno ze zákona povinné přidávání 20% etanolu. Již tatíček T. G. Masaryk si spočítal, že je lepší palivo vyrábět a dát práci u nás než draze kupovat benzin z arabského poloostrova a Ruska. To samozřejmě po únoru 1948 neplatilo, proto se na ethanol zapomnělo
Za komunistů se ethanol hojně vyráběl, důvod proč ho
Za komunistů se ethanol hojně vyráběl, důvod proč ho nedávali do benzínu byl třeba jiný, než že by se zapomnělo. Kdysi stál benzín 7 Kč a stát si nebral 16 korun daň z každého litru.
www . autorevue.cz/studie-ethanol-se-jako-palivo-nevyplati_1
Podívejte se ale zase jak to bylo tehdy s ekonomikou, ropa
Podívejte se ale zase jak to bylo tehdy s ekonomikou, ropa byla skoro zadarmo, snad v Ralsku se do půdy vypustil celý vlak paliva ze SSSR protože nalhali na velitelství že cvičení bylo a ono nebylo. Ropa byla levná. Jo a abych připomenul, sjeďte si tu cenu inflační kalkulačkou,
Ano, ropa byla levná v letech 1930-1970, průměrně 15 USD
Ano, ropa byla levná v letech 1930-1970, průměrně 15 USD za barel. Ovšem v letech 1970-1985 byla průměrná cena 50 USD za barel. Naopak v letech 1985-2000 byla ropa v průměru za 30 USD za barel. Od poloviny roku 2017 ale trvale cena roste (s mírnými výkyvy). Inflaci bych nehodnotil právě kvůli velkému pohybu cen a různým zdaněním. Jak vidno, ceny benzínu se vůbec nepohybují podle cen ropy.
Ceny benzínu v Kč
1959 – 4,-
1969 – 2,-
1979 – 6,-
1989 – 8,-
1998 – 22,-
2009 – 24,-
ten benzín za dve koruny bol už skôr a cenu vyvažovala
ten benzín za dve koruny bol už skôr a cenu vyvažovala daň za auto, ktorá doplknila cenu benzínu na 4 koruny (už si nespomeniem od koľkých km bol človek „nie stratový“.
off
Daimler v Americe následuje Teslu a představil svoje
off
Daimler v Americe následuje Teslu a představil svoje elektrický tahače, náklaďáky a školní busy.
Jde o překopávky spalováků s komickejma falešnejma chladičema. Dojezd 400 km. Do výroby 2021.
Jen houšť.
https://byznys.ihned.cz/c1-66161180-nemecky-daimler-jde-do-primeho-stretu-s-teslou-vyrobce-mercedesu-predstavil-nove-elektricke-kamiony-ujedou-az-400-kilometru
Daimler v Americe platil tučnou pokutu za nepravdivé údaje o svých naftový motorech v náklaďákách a autobues. Taky je to podvodník.
Scania se podílí na projektu elektrifikované dálnice v
Scania se podílí na projektu elektrifikované dálnice v Německu
auto.cz/scania-podili-projektu-elektrifikovane-dalnice-nemecku-122334
Bioethanol co vůbec není bio. Nebo se pletu?
Takže obilí
Bioethanol co vůbec není bio. Nebo se pletu?
Takže obilí místo na chleba budem pálit v motorech?
Místo chlastu 😉
Místo chlastu 😉
dáávno pred prevratom som v mesačníku/ročenke TECHNICKÝ
dáávno pred prevratom som v mesačníku/ročenke TECHNICKÝ MAGAZÍN čítal článok o možných zdrojoch energie a autor (už vtedy) hodnotil kvalitu obilia v zmysle pokosiť, lisovať a páliť v elektrárni, zrno ako energetická surovina (čssr) je hodnotnejšie ako krmivo a už vôbec nie potravina.
tuná sa nepestovali TVRDÉ zrniny, pretože tie nedávali tzv vysoké hektárové výnosy. kvalita chlaba bola FUJ!
Jako náklaďák pro tropickou většinou řídce osídlenou
Jako náklaďák pro tropickou většinou řídce osídlenou Brazílii jistě zajímavé, ale protlačovat to dotacemi EU je příšerná blbost.
no tak to bude mít ejdžnt Bureš jistě radost
no tak to bude mít ejdžnt Bureš jistě radost ;))
tyden.cz/rubriky/byznys/svet-miliardaru/babisuv-agrofert-koupil-vyrobce-biolihu-ethanol-energy_201416.html
To je strašný, zpracovávat „jídlo“ na biopaliva je
To je strašný, zpracovávat „jídlo“ na biopaliva je rouhání.
Horší účinnost paliva ED95 si už těžko umíme
Horší účinnost paliva ED95 si už těžko umíme představit, navíc česká legislativa nepovažuje ethanol za ekologické palivo (na rozdíl od bionafty a CNG) a stát proto nevrací spotřební daň, alespoň uvádí zdroj.
https : //dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/11926/2012_BP_Kubik_Jan_115761.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Chybí mi informace kolik to bude stát. Denaturovaný líh
Chybí mi informace kolik to bude stát. Denaturovaný líh bez jakékoli daně stojí kolem 90kč/litr.
A také kolik zemědělské půdy bude třeba zkurvit pro jeden ujetý kilometr. Nebo se snad ty plodiny začnou pěstovat rozumným způsobem, aniž by se z ornice udělala poušť do které se cpe chemie, aby v tom alespoň něco rostlo jako je to dosud s řepkou nebo kukuřicí?