V Moravskoslezském kraji roste první veřejná nabíječka elektromobilů zásobovaná sluncem

V areálu karvinské firmy CDS Cars s.r.o. roste první veřejná solární nabíječka elektromobilů. Carport bude krytým stáním, jehož střechu tvoří fotovoltaické panely.

Dokončení Carportu v Karviné se plánuje na přelomu června a července 2018, slavnostní otevření za účasti elektromobilistů, místních i krajských politiků a dalších pozvaných hostů, ve čtvrtek 19.7.2018.
foto: archiv autora

autor: Radovan Burkovič

V rámci projektu Úřadu Moravskoslezského kraje “Chytrá řešení pro MS kraj” bylo ve městech Moravskoslezského kraje instalováno 10 pomalých veřejných nabíjecích wallboxů pro elektrovozidla, provozovaných pod systémem evmapa.cz.

V jedné z nejzatíženějších lokalit, na Karvinsku, k nim přibyla i rychlonabíječka v areálu karvinské firmy CDS Cars s.r.o. na příjezdu od Ostravy. Firma působí na českém a slovenském trhu, vyvíjí, implementuje a servisuje monitorovací zařízení určené pro silniční a kolejová vozidla, čerpací stanice, mobilní nádrže a různá strojní zařízení. V prosinci 2017 k nim přidala i elektromobilitu.

Ve svých aktivitách pokračuje dále a v areálu pomalu roste první veřejná nabíječka elektromobilů, zásobovaná sluncem. Carport bude krytým stáním, jehož střechu bude tvořit sluneční elektrárna.

Vyrobenou elektřinu pojme baterie umístěná v přilehlém objektu. Přijíždějící vozidla se tak ve slunném dni budou nabíjet přímo z elektrárny, při špatném počasí a v noci z akumulované elektřiny v baterii.

Cílem projektu je ukázat moderní přístupy k čisté mobilitě, která je neprávem osočována z toho, že používá pro provoz z 50 % uhlí. Ano, takový je energetický mix v ČR, ovšem elektromobilisté se snaží svá vozidla nabíjet právě v místech, kde tak činí voda, vítr nebo slunce. Což je i případ zmíněného Carportu.

Musíme si ovšem přiznat, že spalovací automobily jezdí rovněž na uhlí. Protože aby se z ropy stal v rafinerii 1 litr benzínu, je k tomu potřeba 1,3 kWh elektřiny, získané obvykle z nedaleké uhelné elektrárny.

Na to elektromobil ujede zhruba 10 km. A to se nebavíme o další elektřině, potřebné pro těžbu, skladování a dopravu ropy, a pak pro skladování, dopravu, opět skladování a čerpání benzínu či nafty do spalovacích vozidel.

Takové čerpací stanice se všemi stojany a zázemím jsou pěknými žrouty elektřiny ve dne v noci. Fotovoltaické panely bychom však na jejich rozložitých střechách obvykle hledali marně. Byť jsou i čestné výjimky z oněch 3.649 veřejných čerpacích stanic v ČR a celkem 7.020, včetně firemních areálů (statistika MPO k 12/2017).

vlastní

37 Comments on “V Moravskoslezském kraji roste první veřejná nabíječka elektromobilů zásobovaná sluncem”

    1. Oni si myslí, že tohle opravdu někdo koupíí za 600
      Oni si myslí, že tohle opravdu někdo koupíí za 600 tisíc? Za 10 let provozu auta s nájezdem 25 tis. km zaplatí spotřebitel 125 tis. Kč za elektřinu doma při spotřeba 20 kWh/100km. Když si spočítám 18 panelů za 90 tis. Kč, baterii za 60 tis. Kč a luxusní přístřešek za 150 tis. Kč, tak jsem na polovině té ceny.

      1. Velkoobchodně by to šlo udělat ještě asi trochu levněji.
        Velkoobchodně by to šlo udělat ještě asi trochu levněji. 18 x 300 Wp panel po 2000 Kč kus = 36000 Kč. 15 kWh repasovaná baterie (proč dávat do úložiště cokoliv nového) 33000 Kč, materiály na přístřešek zhruba 25000 Kč. K tomu ještě DC-DC měnič, ideálně opět repase ze zbořených EV za cca 20000 Kč, na prodej jich je dost. To vše bez DPH. Celkem tedy 114000 Kč bez DPH. K tomu je třeba připočíst práci, marži apod. Reálně cca 200 bez DPH?

        1. No nevím, ale kdo by dělal nové zařízení a ještě ho
          No nevím, ale kdo by dělal nové zařízení a ještě ho chtěl prodávat a přitom používal staré nebo po bouračce používané věci?
          To by ho ten servis v záruce přišel pěkně draho.

          Ty by jsi místo nového auta, raději koupil bazarové opravené s jiným motorem po bourače nebo zatopené a chtěl aby vypadalo a jezdilo jako to nové!

          Fakt by to chtělo uvažovat rozumně a reálně a ne jen, ať je to za co nejlevnější peníz a nejlépe a nejraději „zadarmo“.

          1. Josef ukázal extrém a i tak ta návratnost je 15 let.
            Josef ukázal extrém a i tak ta návratnost je 15 let. Rozumnější cena je za nový přístřešek Carport XXL 15 panelů P60 za 250 tis. Kč.

            Pokud by měl člověk zároveń využívat energii v domě, tak se dá ušetřit dalších 10-15 tis. ročně (nepočítám vytápění). Ty návratnosti jsou dost zoufalý a to se nebavím o systémech typu ČEZ, kde jen pronájem 15 kWh baterie je 15 tisíc Kč měsíčně. Na modelovém příkladu ČEZ je vidět, že při minimalizovaném řešení a výkonu FV elektrárny 3kWp je měsíční splátka 1590,- Kč na 120 měsíců. S akumulací do 4 kWh baterie to je 3681,- Kč. Něco takového si udělám z důvodu nezávislosti na vnější energii (tomu naprosto rozumím), ale nemá to nic společného s ekonomikou a šetřením, zvláště s naším počasím a výškou Slunce nad obzorem.

            www . cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/5858.html

            www . cez.cz/cs/sluzby-pro-zakazniky/fotovoltaika.html

            Energeticky nezávislý dům bych viděl jako soustava EFV, baterií, vodní akumulace, kogenerční jednotky na štěpku a EV auto v garáži s možností použití jeho baterie jako dalšího zdroje energie.

          2. Kdokoliv, kdo na tom chce vydělat. Repas baterií je
            Kdokoliv, kdo na tom chce vydělat. Repas baterií je myšleno, že se vezmou použité ověřené články s jasně danou kapacitou. Vy si myslíte, že v úložištích jsou vždy nové články? Ani náhodou, ti lidé by byli blázni, kdyby to dělali s novými.

  1. Mám elektrárnu cca dvojnásobného výkonu mnoho let. Takže
    Mám elektrárnu cca dvojnásobného výkonu mnoho let. Takže pro představu v létě ve slunečných dnech zde uvedena FVE vyrobí cca 20 – 30kwh za den bude li zataženo 1- 5kwh. V zimě pak slune dny 3 – 10kwh zatažené 0,2 – 2kwh. Čísla jsou orientační.

  2. Jak píše Kuk: „Každej nahrazenej spalovák se
    Jak píše Kuk: „Každej nahrazenej spalovák se počítá“….

    A každá možnost dobít elektromobil taky.

    Určitě těch 18 panelů svým výkonem pojistky nevyrazí, ale kluci uznejte, že nadšenci si udělali radost a ještě na mapě přibude další bod, kde unavený elektromobilista určitě rád sosne šťávu ….:-)
    Palec nahoru.

      1. No to ja vôbec netuším… Na Hybrid chodím dlhé roky rád
        No to ja vôbec netuším… Na Hybrid chodím dlhé roky rád aj kôli tomu, že v diskusii sa dá zabaviť a poučiť častokrát viac, ako čítaním článkov…. A keď človek nemá už toľko radostí zo života, tak je to super …:-) (Dúfam že nemám v slovenčine žiadne gramatické ani syntaktické chyby)

  3. Radovane, mohl bych poprosit o kvalitní zdroj informace, že
    Radovane, mohl bych poprosit o kvalitní zdroj informace, že je potřeba 1,3 kWh ke získání 1 litru benzínu? Snažím se to už dlouhou dobu dohledat a moc se mi nedaří. Z dostupných zdrojů mi totiž vychází maximálně o řád méně. Ta čísla sice nejsou úplně přesná, ale kde vzít desetinásobek netuším. Průmysl v ČR spotřebovává ročně cca 23 TWh a vzhledem k spotřebě pohonných hmot by to vycházelo na více než 10 TWh jen pro výrobu benzínu/nafty, což je dost nepravděpodobné.

    1. Tady je krásný a hlavně pochopitelně a názorně napsaný
      Tady je krásný a hlavně pochopitelně a názorně napsaný článek na dané tema:

      https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

      Zhruba jsem to nasál.. Jeden zajímavý fakt :
      Při slídění kolik kw elektriky se spáli na na výrobu 1 litru benzínu je nutno brát v potaz, že benzín není jediný produkt, který rafinerie vyprodukuje z ropy. ( Vyrobí se i další frakce)

      Jakej je to energetickej masakr je zřejmé z nasleudjícího odstavce:

      Četl jsem pozorně a pro jistotu propočítal. Výsledek skutečně bere dech…

      In 2005, US refineries processed 6,250,625,000 barrels of crude oil, and 48% of the output was gasoline.
      They used 48,891,000,000 kWh of electricity to do so …
      …resulting in 89.4 Wh electricity consumed for every gallon of refined gasoline produced.

      Propočteno ale jenom na benzín…uvádí se tam tento údaj:

      Na 1 galón se spáli 5 kw energie takže výsledek:

      5:3,785= cca 1,3 kw na litr benzínu

    2. Šaman v jinejch diskuzích říkal, že „ČEPRO uvadělo
      Šaman v jinejch diskuzích říkal, že „ČEPRO uvadělo jistou dobu že
      na každý litr paliva co zrafinuje spotřebuje 1.5-1.6kWh elektřiny.“ Zdroj nemám, ale údajně rafinérie odebírají asi 22 % výroby el. energie což je kolem 18 TWh ročně. Totálně bez záruky.

      Jednou jsem natrefil na tuto polskou studii…

      EMISSION OF POLLUTANTS AND ENERGY CONSUMPTION
      IN LIFE CYCLE OF DIESEL OIL
      http://www.jeeng.net/pdf-70-59?filename=EMISSION%20OF%20POLLUTANTS.pdf

      …a teď už nevím kdo z vás tu z toho vypočítal zhruba stejný výsledek, akorát že to je myslím údaj well to wheels a ne jen rafinérie.

      „It was calculated that the production and delivery of 10 000 litres of diesel requires 45.7 GJ. That fuel provides 430 GJ for a transport company.
      Refining petroleum was the most energy-intensive of all designed processes. It is also this process that caused the biggest amount of pollutants emitted among the processes of production and transportation.
      V tabulce pak: rafinace 10 tisíc litrů nafty vygeneruje 5150g CO2, 20600g NOx a 363g SOx.
      Pozn. 1 watthodina = 3 600 joulů.
      45,7 GJ = 15 194 kWh = 1,5kWh na litr
      Vyšlo to!“

      1. Přehled rafinérií v ČR
        „Rafinérský průmysl v České

        Přehled rafinérií v ČR

        „Rafinérský průmysl v České republice tvoří tři rafinerie s roční souhrnnou produkcí 9,2 milionu tun. Dominantní postavení zde má společnost
        Česká Rafinérská, která vlastní rafinerie v Litvínově (s roční kapacitu
        5,1 milionu tun) a v
        Kralupech nad Vltavou (s roční kapacitou
        3,1 milionu tun).
        Vlastníkem této společnosti je z 51,22 % Unipetrol, držiteli zbylého podílu akcií pak jsou Eni International (32,44 %) a Shell Overseas Investments (16,33 %).
        Třetí rafinerií je pak menší
        Paramo v Pardubicích s roční produkcí 1 milion tun výhradně vlastněná společností Unipetrol.“

  4. Proč nejsou v článku uvedeny takové základní věci jako
    Proč nejsou v článku uvedeny takové základní věci jako jsou parametry FVE, baterie a kolik aut to dokaže za den nabít atd.??? To je jak článek z masmediálního plátku, kde se ani nepředpokládá že by tomu někdo rozuměl natož aby to někoho zajímalo. Ale že narazím na takovoudle věc zrovna na Hybridu je opravdu tristní. Radovane, Radovane!!!

        1. No a těmi se mi stavitelé nepochlubili, nicméně na
          No a těmi se mi stavitelé nepochlubili, nicméně na otevírače už budou muset s barvou ven.
          Kdysi jsem přístřešek pro jedno auto za 12 tisíc Kč (bez FV panelů) chtěl koupit z i4wifi.cz, ten měl myslím jen 6 panelů, což by dělalo podle výkonu mé 9 let staré FV elektrárny 6x240W=1440 kWp, tedy maximální hodinovou výrobu 1,44 kWh za ideálních podmínek. Je to málo, ale když nabíjíte kabelem od výrobce 10A z 230V zásuvky, tak do auta za hodinu nacpete max. 2,3 kWh.
          Otázkou ještě je, zda budou panely i na domečku s bateriemi a na vedlejším administrativním domku. Pak už by to mělo mít větší grády.

    1. Máte pravdu, ale je to tak směšný výkon, že jejich
      Máte pravdu, ale je to tak směšný výkon, že jejich uvedením by nadšení neznalých kleslo…
      Podle počtu panelů odhadnete že to bude tak max. 4,8kWp, takže když bude svítit, aby jste nabíjel přímo ze sluníčka, jak se píše, tak bude nabíjet max. 3,6kWh. Pokud přijde mráček, tak musí dodat baterie. Nabilo by to tak jedno menší EV za den, trojčata možná dvě.
      Předpokládám ale, že tam budou větší baterie, které se nabijí, když tan nebude EV a pak to snad bude dávat 6,8 (7,2)kWh, možná nás překvapí i 3f-22kWh. Přez zimu to ale v průmětu za den vyrobí v průměru 3-5kW, takže přes zimu nepoužitelné.
      Ale i tak chválím snahu a každé nabíjecí místo se počítá.

      1. Jde mi naopak o předcházení tomu, aby se vyvolávali
        Jde mi naopak o předcházení tomu, aby se vyvolávali jakékoliv falešné naděje, protože po poznání reality se to jen obrátí proti dobrému úsilí nadšenců. Radši sázím na transparentnost. Lidé nejsou hloupí a falešných slibů ze všech stran už maj plný zuby. Lepší je lidi vzdělávat než je balamutit. Později se vám to 10x vrátí.
        Pokud řekneme lidem že se tím vyrobí a zároveň ušetří 10 % spotřebované energie je to pozitivnější než když se později pokoutně dozví, že to zdaleka nestačí na spotřebu a končí to jen deziluzí případně odmítáním vašich dalších byť jakkoliv pravdivých argumentů.

      2. Tie kW a kWh máte úplne poprehadzované…
        Ďalej 4,8kWp

        Tie kW a kWh máte úplne poprehadzované…
        Ďalej 4,8kWp elektráreň môže cez leto za celý deň vyrobiť aj 25kWh energie a v zime za slnečného dňa možno aj 10kWh. Nabíjací výkon nebude závislý od výkonu elektrárne, ale od batérií a meniča. Ak to bude dobre nadimenzované, tak aj pri nulovom výkone slnka to môže kludne nabíjať aj 7kW-vým výkonom a možno aj viac.
        A nápad je to fakt dobrý, súhlas.

      3. Mě by to naopak smysl dávalo… kdyby to bylo krapet
        Mě by to naopak smysl dávalo… kdyby to bylo krapet levnější, takových 200-250k s baterkou 10-15kWh… a s aktuálním info na netu (kolik má aktuálně kapacitu a zda tam právě někdo nabíjí).

        Prostě by to nebylo na nepřetržité tankování ale takový záchranný bod. Stačí natankovat na dosažení další nabíječky, ne tam tvrdnout do 80%.

        A samozřejmě předpokládám že by se baterie dobíjely i normálně ze sítě, určitou dobu po vycucnutí (podle denního odhadu).

  5. Každých 10 km ujetých elektromobilem vyrobíme 1 LITR
    Každých 10 km ujetých elektromobilem vyrobíme 1 LITR benzínu,to by chtělo připomínat spalovákům.
    Díky, za info a článek a tedy i funkční propagaci k lepšímu, jen škoda, že stříška na panely nebyla koncipována jako garážové stání, využilo by se to prázdné místo. Otázka, jak probíhalo přihlášení této stavby?

Napsat komentář