Toyota plánuje zdesetinásobit prodej vodíkových aut, chystá nové modely

Toyota se připravuje na masivní nárůst prodejů vodíkových aut. Postavila novou továrnu na sériovou výrobu palivových článků a vybudovala nové linky ve stávajícím závodu, kde se vyrábí vysokotlaké vodíkové zásobníky.

Vodíkového auta Toyota Mirai se zatím po světě prodaly jednotky tisíc kusů.
foto: Toyota

Automobilka předpokládá, že po roce 2020 ročně prodá 30 000 elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV). Loni to bylo 3 000 vozů. Elektřinu k pohonu vozidel produkuje z vodíku a kyslíku sada palivových článků.

Tyto vozy proto jezdí s nulovými emisemi, protože čerpají vodíkové palivo uložené v zásobníku. Masová výroba obou komponent je zásadní podmínkou k dosažení nižších nákladů celého systému.

S cílem zvýšit produkci palivových článků přesune Toyota výrobu do zbrusu nového high-tech zařízení v závodu Honša, a to poblíž místa, kde od roku 1938 působil vůbec první automobilový závod Toyota.

Vysokotlaké vodíkové zásobníky bude vyrábět na nové lince, která bude postavena v prostorách nedalekého závodu Šimojama ve městě Mijoši. Vyrábí se z extra silných karbonových vláken a jejich konstrukce odolá i mimořádně silným nárazům.

Nová zařízení by měla výrazně napomoci ke snížení emisí CO2 produkovaných během výroby. Jde o jednu z iniciativ výzvy Závod s nulovými emisemi CO2 v rámci strategického programu Toyota Environmental Challenge 2050, vyhlášeného v říjnu 2015.

Výstavba této nové linky se právě spouští, exteriéry nového výrobního zařízení na palivové články jsou už dokončeny a začíná se pracovat na interiérech. Další podrobnosti k uvedeným zařízením budou oznámeny později, výroba by měla být spuštěna kolem roku 2020.

Toyota rozšiřuje vodík i do dalších zemí

Palivové články jsou už vyzrálou technologií připravenou k nasazení v masovém měřítku. Toyota už v prosinci 2014 uvedla na trh sériově vyráběný sedan Mirai poháněný palivovými články. Objem výroby a prodeje rok od roku rostou, z původních asi 700 kusů v roce 2015 na cca 2000 vozidel v roce 2016 a přibližně 3000 vozidel v roce 2017.

Pokud se však bezemisní vozidla na vodík mají skutečně rozšířit v masovějším měřítku, je nutné ve 20. letech tohoto století podpořit jejich intenzivnější popularizaci. Cílem Toyoty je navýšit roční prodeje vozidel FCEV v uvedeném období na 30 tisíc kusů.

Toyota Mirai se dnes prodává v 11 zemích: Japonsku, Spojených státech a devíti zemích Evropy. Automobilka usiluje o vytvoření takových podmínek, aby se vozidla typu FCEV jednou mohla prodávat ve větším počtu zemí a regionů.

V rámci těchto snah již probíhají poloprovozní zkoušky modelu Mirai v Austrálii, Kanadě, Číně a Spojených arabských emirátech. Toyota zkoumá poptávku po vodíkových automobilech a současně pomáhá prosazovat iniciativy zaměřené na rozvoj vodíkové infrastruktury.

Na japonském trhu chce Toyota zhruba do roku 2020 dosáhnout prodejů nejméně 1000 vozidel FCEV měsíčně a více než 10 tisíc ročně. V komerční sféře Toyota v únoru 2017 začala prodávat autobusy na palivové články metropolitní správě Tokia a v roce 2018 uvedla finální verzi s označením Sora se třemi dalšími jednotkami. Cílem Toyoty je ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 prodat nejméně 100 takových autobusů.

Do budoucna se Toyota chystá nabídnout více modelů vodíkových aut. Toyota bude rovněž v rámci Toyota Group a ve spolupráci s dalšími společnostmi rozvíjet infrastrukturu pro zásobování vodíkem.

tisková zpráva

58 Comments on “Toyota plánuje zdesetinásobit prodej vodíkových aut, chystá nové modely”

      1. A kerej trouba ti nakecal, že to nevím? :)))
        To, že ty si

        A kerej trouba ti nakecal, že to nevím? :)))
        To, že ty si teprv včera objevil že FCEV je taky EV neznamená že lidé okolo tebe to nevědí už dávno. :))) Ale jseš na dobré cestě, vzdělávej se dál. ;-D
        btw. Jelikož vodíkový auta nemaj žádnou zásuvku tak se těžko můžou počítat mezi elektrikáře. Protože kdyby jí měli tak jejich majitelé velmi rychle zjistí, že to vodíkový harampádí co furt vozej sebou vlastně nepotřebujou 😛

  1. Tak sem opět hodím trochu statistiky:
    ČR má něco přes 1

    Tak sem opět hodím trochu statistiky:
    ČR má něco přes 1 promile obyvatel Země, tedy vychází na nás tak 50 FCEV ročně, když budeme počítat i ostatní automobilky. Kolik jich pak můžeme mít celkem do roku 2030? Asi i ti největší vodíkoví optimisté by nehádali víc jak 2000 kusů (já tipuju že přes ty dotace projde tak 20 ročně, celkem tedy 200 kusů). No a kvůli těmto pár autům utratíme krásných 42 miliard korun. Tedy několik milionů (dle výpočtu něco mezi 2 a 20) na jednoho člověka (auto). No nebylo by lepší každému, kdo o vodíkovém automobilu vážně uvažuje, dát doživotně auto s řidičem a za ušetřené peníze postavit třeba pár kilometrů dálnic?
    Zdroj: http://ekonomicky-denik.cz/stat-mozna-investuje-desitky-miliard-rozvoje-vodikove-dopravy/
    No ještě přidám pokračování:
    Pokud počítáme, že 1 kg H2 nahradí 5 litrů pohonných hmot, bylo by potřeba pro kompletní přechod na vodík přibližně 4 240 000 kg H2/den. Nejvýkonnější vodíková stanice v Evropě (v Hamburgu) dá maximálně 750 kg/den, tedy bychom jich potřebovali více než 5650 při 100% vytížení (více než 7530 při 75% vytížení), jenže běžnější stanice dají 250-350 kg H2/den a to už bychom jich potřebovali skoro 20 tisíc a celé by to sluplo okolo 100 TWh ročně.
    Mně se to asi nestane, ale pokud byste se někdo dostal k někomu, kdo o tom rozhoduje, prosím předejte mu tato čísla a ušetřete naší malé zemičce hromadu miliard. Pro zájemce rád dodám postupy výpočtů, případně to můžete překontrolovat. Ke všem číslům mohu dodat i zdroje.

    1. Naštěstí všichni takhle nepřemýšlí, protože by to
      Naštěstí všichni takhle nepřemýšlí, protože by to zabetonovalo veškerý pokrok.
      To je jakoby se nikdy nezačaly vyrábět auta, protože po prvním vyrobeném kusu by někdo spočítal, že je to blbost, že by se jich musela vyrobit miliarda, že dle aktuálních výpočtů se to nedá do roku 3000 stihnout, ani kdyby výroba byla 1000x rychlejší než dnes. A že není ani tolik ropy, protože teď se těží xy, a při miliadách aut bude jistě stát litr xy, a že ropa stejně dojde. A že není tolik silnic a jsou jen dvě čerpací stanice na planetě, a kdo by dokázal servisovat miliardu aut, když automechanici jsou jen dva …..
      A že je levnější každýmu dát koně a oves na 10let.

  2. Dokud nebude možné nabít baterku v EV z 0% na 100% do 5min,
    Dokud nebude možné nabít baterku v EV z 0% na 100% do 5min, má smysl řešit EV alternativy. Přece si nekoupím auto, který mi bude neustále diktovat, kde mám zastavit, na jak dlouho, jak často …. a já mu nebudu dělat poskoka?

        1. Nemám a nemám… plánuji ale nabíjet tam kam jedu (tzn v
          Nemám a nemám… plánuji ale nabíjet tam kam jedu (tzn v práci, u bráchy, u rodičů, v hotelu…). Když to nebude stačit, cucnu si někde po cestě na rychlonabíječce.

          Alespoň dokud nenajdu vhodné místo v paneláku kde si nechat zřídit elektroměr a vyhazovat kabel ze sklepního okénka 😉
          Reálněji to ale vidím že udělám dohodu s družstevníkem co už ten elektroměr má a koupím jen domácí měřák abych mu mohl proplácet spotřebu.

    1. Vaše podmínky ale vodík rozhodně nesplňuje. V roce 2025
      Vaše podmínky ale vodík rozhodně nesplňuje. V roce 2025 má být v ČR 12 vodíkových stanic (a vsadím se, že se to i přes dotace nestihne) vs. stovky nabíjecích míst, přičemž dojezd budou mít EV lepší (aktuálně je to plichta). Co se týče rychlosti „tankování“, tak než dojedete na nejbližší vodíkovou stanici a zpět, tak byste měl u EV doplněno 0-100% nejmíň dvakrát.

  3. No co Toyota ještě nezmínila je cena a výdrž palivového
    No co Toyota ještě nezmínila je cena a výdrž palivového článku. Cenově se zatím pohybují na několikanásobku ceny baterií a životnost je na nějakých 100 000 ujetých kilometrech.

    A dokud tohle nedořeší, tak se vodíková auta nerozšíří. Protože kdo by si koupil auto, jehož životnost je pod 10 let a cena se díky palivovému článku nemůže dostat pod milión.

      1. Tak:
        drahá prevádzka je začiatok, časom môže byť

        Tak:
        drahá prevádzka je začiatok, časom môže byť lacná
        životnosť je dostatočná
        vodíkovka nemá nič spoločné so stlačeným vodíkom
        škaredé – vodík nemá vplyv na design auta

        Mne sa autá an vodík páčia. Pár atómových elektrární vyrobí vodík. A v mestách bude čistý vzduch… pecka

          1. Zareagujem ja ak dovolíš.
            Životnosť FCEV je garantovaná

            Zareagujem ja ak dovolíš.
            Životnosť FCEV je garantovaná výrobcov na minimálne 10 rokov. Zhodnotiť si či je to “dostatočne” alebo nie si môže každý sám. Samozrejme, na zlepšení technológie sa pracuje.

            Vodík je stlačený v FCEV uložený v nádrži z karbónových vlákien. Tlak vodíku v nádrži je do 10 000 psi. Nádrž je veľmi odolná, nie je možné ju ani prestreliť štandardnou muníciou. Je potrebné použiť protipancierove strely, a to tiež obvykle až 2 na rovnaké miesto, aby došlo k penetrácii nádrže.
            Ak aj dôjde k narušeniu nádrže, nedôjde k explózii , len k úniku vodíka do atmosféry.
            Toto je samozrejme preukázané rozsiahlymi testami, ktoré sú dostupné na internete.
            Teda pre tých ktorí sa naozaj zaujímajú o tuto problematiku, a nie o zosmiešňovanie ľudí na internetových fórach.

  4. Existuje palivovy clanek na zemni plyn. Ten vodik je jen
    Existuje palivovy clanek na zemni plyn. Ten vodik je jen kourova clona. Az to bude otestovane tak staty to prosadi a bude se jezdit na cerpadla s plynem a platit dane jako ted. Mozna to nebude cisty zemni plyn aby to neslo natlakovat doma.

    1. Mám dojem, že to naopak musí být velmi čistý metan,
      Mám dojem, že to naopak musí být velmi čistý metan, jinak se článek zničí. Proto taky se raději zkouší a provozuje H2, který se vyrábí(čistí) mnohem snadněji. Jinak je pravda, če tyto články existují a mají dokonce vyšší teoretickou (současnou dosaženou ale neznám) účinnost.

  5. Od 09.2018 musí mít DPF každý nový model s benzinovým
    Od 09.2018 musí mít DPF každý nový model s benzinovým motorem
    Od 01.2019 ho musí mít všechna nově prodávaná auta

    auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/prisnejsi-pravidla-i-benzinova-auta-budou-muset-mit-filtry.html

    12.2019 v ČR končí NATURAL95 (E5%) a nahradí ho E10% 😉

    auto.idnes.cz/benzin-natural-e10-0zk-/automoto.aspx?c=A160729_112558_automoto_fdv

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/benzin-jed/

  6. Pro ty, kteří všude vykřikují, že to není bezemisní a
    Pro ty, kteří všude vykřikují, že to není bezemisní a že elektromobil má výfuk v elektrárně. Lidi to jste opravdu tak natvrdlí? Vždyť i kdyby to mělo STEJNÉ emise, jako čmoud, tak to bude pořád ta lepší varianta. Zmizí smrad ze silnic, z podzemních garáží. A vysmrdí se ve fabrice. A to je zdůrazňuju, ten nejhorší případ. Protože ve skutečnosti to bude mít emise vždy menší, než čmoud a to i v součtu s tím komínem fabriky.

  7. Já jim nakonec i fandím. Sice bych si vodíkomobil nikdy
    Já jim nakonec i fandím. Sice bych si vodíkomobil nikdy nekoupil, protože nevidím žádnou možnost, jak by se to mohlo stát někdy rentabilní (s výjimkou toho, že to bude nařízeno), ale jestli to chtějí zkoušet, tak směle do toho.

    1. Jedna pozitivní zpráva tu je. Pokud se bude vyrábět cca
      Jedna pozitivní zpráva tu je. Pokud se bude vyrábět cca 30000 ks ročně, tak je tady určitá garance, že ty FC články mají už nějakou rozumnou životnost a střední doba do poruchy by měla být také nějak ošetřená. Jsou to totiž právě tyto 2 parametry, které výrobci H2EV nijak ochotně nezmiňují. Stejně tak cenu za nový FC. S cenou to může být stejně dost divoké. Je možné, že cena je silně dotovaná, a pak se nějakého většího rozšíření výroby jen tak nedočkáme.

  8. Na silnicích výrazně přibylo elektromobilů, jejich počet
    Na silnicích výrazně přibylo elektromobilů, jejich počet přesáhl 3 miliony

    zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/na-silnicich-vyrazne-pribylo-elektromobilu-jejich-pocet-presahl-tri-miliony-1347292

    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

    1. „Co se týče spotřeby elektřiny, růst počtu vozidel na
      „Co se týče spotřeby elektřiny, růst počtu vozidel na elektrický pohon se zatím prakticky neprojevil.“ jj :))))))))))))))))))

      zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/na-silnicich-vyrazne-pribylo-elektromobilu-jejich-pocet-presahl-tri-miliony-1347292

  9. už stojí fasáda.
    realita bola taká, že vyrobili a predali

    už stojí fasáda.
    realita bola taká, že vyrobili a predali rádovo jednotky kusov áut a stop, pretože čerpacie stanice stíhali obslúžiť jedno auto za dva dni – vodík vyrábali „v mieste“.
    a moja výhrada – vodík, jeho výroba je zviazaný s ropným lobby. teda peniaze idú tým istým kanálom.

      1. http://www.hybrid.cz/cista-vyroba-vodiku-z-vody-obnovitelne-ene
        http://www.hybrid.cz/cista-vyroba-vodiku-z-vody-obnovitelne-energie

        beží to už?
        a
        Vodík může být vyráběn mnoha způsoby z širokého spektra vstupních zdrojů. Roční světová produkce vodíku je přibližně 55 milionů tun. V globálním měřítku dominuje v současné době výroba z fosilních paliv.

        Zdroj: https://technet.idnes.cz/jak-se-vyrabi-palivo-budoucnosti-vodik-pro-auta-i-elektroniku-p6d-/tec_technika.aspx?c=A080127_234744_tec_technika_vse

        1. Tuším, že v Německu se dělají kontejnery P2G (Power to
          Tuším, že v Německu se dělají kontejnery P2G (Power to Gas), které se naloží na vagón nebo Truck a přivezou přímo na místo. Stačí tam mít jen základovou desku a inženýrské sítě (vodu a alektřinu). Ale neznám cenu a nevím, jaká je produkce a jak se to vyplácí. Ale staví se minimálné pilotní projekty. Kromě toho, bude muset nějak být zajištěn transport (plnící stanice, příp. kompresor). Pokud by to byl systém, PGP – reverzibilní, tak není kromě zásobníku (který může být uvnitř) potřeba asi nic dalšího.

          1. v tom idnes článku to popisovali. iba neviem, ako ďaleko sa
            v tom idnes článku to popisovali. iba neviem, ako ďaleko sa dostali v reálnom svete. pretože aj zemný plyn si môžem doma, rádovo za stotisíc kč z prípojky natlačiť. čo sa s vodíkom pre články nedá. a medzi nami – tú niekoľkonásobnú konverziu energie … ale každému súdruhovi „dle libosti“.

            1. Tak jednoduše to nepůjde. Už malé množství CO, možná i
              Tak jednoduše to nepůjde. Už malé množství CO, možná i CO2, případně další jiné uhlovodíky to rychle zničí. Vyčistit je to složité (podobné fyzikálně-chemické vlastnosti). Možná jsou na to nějaké membrány, to nevím, ale i pak se to musí asi dočistit. Jednodušší (a pravděpodobně i levnější) je vyrobit metan z H2+CO2, no to jsme tam, co jme byli.
              Jo, ješte reverzibilní technologie se vyplatí, pokud je cena za elektřinu nízká nebo i záporná. A to se stává. V létě, nebo pokud fouká i dost často.

  10. No a pak že se Toyota vykrucuje z elektromobility. Opak je
    No a pak že se Toyota vykrucuje z elektromobility. Opak je pravdou, jen prostě Toyota nechce spoléhat na kapacity eletrické distribuční sítě. Jinak pro elektromobilitu udělala zatím úplně nejvíc ze všech, včetně Tesly. Její Mirai a všechny hybridy jsou převlečené elektromobily. Jenomže se NEMUSÍ dobíjet ze zásuvky. A protože jsou na trhu už přes 20 let, tak jsou jako ojetiny dostupné každému. S bonusem extrémní bezporuchovosti, měřeno očima Evropského spotřebitele upadajících evropských značek.

    1. No ale to bude musiet, kedze vodik sa bez el. energie nevyraba
      No ale to bude musiet, kedze vodik sa bez el. energie nevyraba 😉

      FCEV ma oproti BEV iba dve vyhody. Vodik ma vyssiu energeticku hustotu, preto je rychlejsie natankovatelny a cely pohonny system je o trochu lahsi (v zavislosti na hmotnosti uloziska vodiku). Potom ma uz ale iba same nevyhody.

      1. To je možné, ale jen pokud bude chtít ten vodík vyrábět
        To je možné, ale jen pokud bude chtít ten vodík vyrábět přímo na těch stojanech.
        Jinak Toyota na to šla velmi chytře. Nejprve vyrobila elektromobily, které si s sebou vozí elektrárnu na benzín. Pak to lehce modifikovala tak, že tu elektrárnu vyměnila za palivové články na vodík. Má otevřené dveře tam lehce přehodit tu elektrárnu na cokoli jiného. A až přijde čas, tak tam dá jenom větší baterii. Absolutně geniální. Všechny investice do vývoje se už vrátily.

        1. No isla na to sikovne ale to bolo ine tisicrocie. Teraz uplne
          No isla na to sikovne ale to bolo ine tisicrocie. Teraz uplne zaspala. Vyrobit dnes EV dokaze uz hocikto a nestoji to velke peniaze na vyvoj. Vacsi problem je baterka a to iste plati aj o palivovych clankoch. Toyota nema ziadny prelomovy FCEV. Cele mi to skor pripada, ze dostali dotacie a BEV robit nesmu.

  11. No, když se to srovná s produkcí Tesla (nějak si nemohu
    No, když se to srovná s produkcí Tesla (nějak si nemohu pomoci), která sice zatím neúspěšně, ale atakuje 5000/týden, tak mi to přijde poněkud zábavné. Asi jako by říkali: My tyhle hračky umíme, ale moc se nám to nevyplácí.

  12. Nejsem si tedy stoprocentně jistý ale Honša bude spíš
    Nejsem si tedy stoprocentně jistý ale Honša bude spíš znamenat 本社, tedy něco jako headquarters, čili hlavní závod. Nevím z jakého článku jste to překládali.

    To jsem vám chtěl napsat ale vidím že oni opravdu tak tu továrnu nazývají. Prostě ji nazvali „hlavní továrna“. Takže máte pravdu vy a koukám že se člověk přiučí z českého internmetu i když v Japonsku žije uz 19 let….

Napsat komentář