Toyota se zase vytáčí z elektromobility, solid-state baterie až za 10 let

Japonská Toyota k elektromobilům nikdy netíhla a v budoucnu ani příliš nebude. Potvrdil to aktuálně v rozhovoru pro Wards Auto její generální manažer pohonů.

Toyota je dnes prakticky jedinou světovou automobilkou, která zatím nenabízí žádný elektromobil a ani neohlásila žádný konkrétní model. Místo toho se soutředí na hybridy a vodíkový pohon (Toyota Mirai).
foto: Toyota

Šinzuo Abe, generální manažer pohonů automobilky Toyota, předestřel v aktuálním rozhovoru vizi do roku 2030. Podle ní bude v Evropě, Japonsku i USA převládat zájem o hybridy. Co by také automobilka, u které v roce 2017 bylo 41 % prodaných aut právě hybridy, měla říkat jiného.

V roce 2030 bude z 10 milionů globálně prodaných aut Toyota celkem 4 miliony hybridů, několik stovek tisíc plug-in hybridů a několik stovek tisíc elektromobilů.

Abe věří, že největší zbraní Toyoty pro vyrovnávání se se spřísňujícími emisními regulacemi budou i nadále standardní hybridy. Ty proto i nadále zůstanou pro automobilku prioritou. Ačkoliv v Číně tomu může být trochu jinak…

Podle Abeho zůstává stále největší překážkou na cestě k elektromobilitě (zřejmě hlavně pro Toyotu) baterie – její cena, velikost, hmotnost a životnost. A také rychlost nabíjení.

Přitom hned v další odpovědi Abe říká, že pro auto s dojezdem 400 km jsou potřeba baterie o kapacitě 40 kWh až 50 kWh. Což je dnes už docela běžná praxe.

Nakonec Abe řekl, že Toyota sice původně slibovala baterie s pevným elektrolytem (solid-state) na počátek 20. let tohoto století, ale jejich masovou výrobu a nasazení očekává spíš kolem roku 2030. Prý je potřeba je pořádně otestovat.

53 Comments on “Toyota se zase vytáčí z elektromobility, solid-state baterie až za 10 let”

  1. je ironii, ze redaktor servru s nazvem hybrid hanobi toyotu
    je ironii, ze redaktor servru s nazvem hybrid hanobi toyotu jako nejvetsiho a nejuspesnejsiho prodejce hybridu. toyota je, pane horciku, jedna z tech automobilek, ktere neslibuji elektromobilni zijtrky. vsichni si prejeme mit cistou, tichou, bezpecnou dopravu. elektromobilita je mozna jedna z realnych vizi. kazdopadne vsichni, co jsme se nekdy pokusili o seriozni uvahu v tomhle smeru, ne uvahy typu rakovinotvorne dinosari brani pokroku, vsem nam je jasne, ze ten elektromobilni sen se nebude konat zijtra. ani pozijtri a rekneme si na rovinu, ani za deset let, a timhle tempem ani za patnact. a co bude potom budeme moct rozumne predpovedet mozna 5 let predtim. jinymi slovy, kdyz vam nekdo rika, ze do r.2030 neplanuje zadnou elektrickou revoluci a ze na rozvoji baterii pracuje, jedna s vama uprimne. ocente to, prosim. a jeste jedna poznamka. to, cemu se ted moderne rika elektrifikace dopravy, tomu se nedavno rikalo hybridizace. a v ty toyota udelala a dela obrovsky kus prace.

      1. jenze to toyota rozhodne neudelala. to je jenom vas pocit.
        jenze to toyota rozhodne neudelala. to je jenom vas pocit. elektromobilu vyrobila uz dost ve sve historii na to, aby mohla mit s nima dost zkusenosti. toyota ale nema za sebou zadnou dieselgate aby potrebovala neco odcinit a malovat elektromobilni zijtrky za cenu nesplnitelnosti slibu. a neni to automobilka vizionarskeho multimilionare, plniciho si sve sny z detsvi. je to automobilka, ktera stoji nohama pevne na zemi, myslim druha nejvetsi na svete, a pritom podle nekterych anket nejekologictejsi automobilka, hybridy patri k nejspolehlivejsim autommobilum na trhu. za co, ze ji pranyrujeme? za pouhy pocit. argumenty v tom opravdu zadne nejsou.

        1. Sorry jako, ty rakovinomety hybridy od Toyoty smrdej o neco
          Sorry jako, ty rakovinomety hybridy od Toyoty smrdej o neco mene, to je fakt, ale uz jsme se posunuli a prohledli, mozna v roce 2008 byly tyto spalovaky jeste technologicky relevantni, ale v roce 2018 kaslat na elektromobilitu a mit pritom naskudleno tolik penez z prodeju spalovaku, to je trochu silna kava.

  2. Podle mě Solid State baterie budou mít největší problém
    Podle mě Solid State baterie budou mít největší problém s tím, že prostě nebudou potřeba. Pokud by se do TMS 100D daly baterie z TM3, tak jsme již dnes někde na 120 kWh, pokud bereme to co je v plánech na rok 2020 (od CATL, LG, Panasoniku i Samsungu), pak se dostáváme až někam ke 150 kWh.
    Je sice hezké, že se SSB by se do auta vešlo v pohodě 300 kWh, ale pokud bude cena za kWh dvojnásobná, už jsme na 4násobku ceny za baterii, takže to nikdo nebude chtít. Časem se ceny srovnají, nebo budou i levnější, ale je opravdu možné, že to bude až ten rok 2030.
    Jak píše Kuk, je to stejné jako s OLED – jejich největší problém byl, že ty mrchy LCD se nepřestaly zlepšovat a dovolily si dokonce i zlevňovat a podobné to asi bude i tady. Ani se nenadějeme a budeme tu mít se starou známou Li-Ion skoro 500 Wh/kg resp. 1 kWh/l a produkce SSB ve velkém, která by zlevnila výrobu, se může přesunout na přetrvávající „za 5 let“.
    Ale hrozně rád bych se ve svých předpovědích mýlil :).

        1. To je problém velkokapacitní výroby. Ještě mají
          To je problém velkokapacitní výroby. Ještě mají problémy s nasazením jedné technologie, a ž jsou tu další perspektivnější. Myslím, že teď půjde o to snižovat náklady i za cenu toho, že T nebude implementovat špičkovou technologii. V šuplíku, ale už mohou být další 2-3 slibné inovace, nebo jiné technologie. Za poslední rok se toho vyrojilo celkem dost. Kromě SSB, grafénové, Li-S a bude toho ještě asi víc.

          1. Li-S baterie sledujem uz nejaku dobu (asi 3-4 roky) a vypada
            Li-S baterie sledujem uz nejaku dobu (asi 3-4 roky) a vypada to tak ze je to technologia na urovni HE3DA. Cize sluby sluby uz uz idu vyrabat ale ked ten rok nastane tak ho posunu. LiS clanky uz mali vyrabat v roku 2016. Zatial som videl iba PPT prezentacie a organizovanie konferencii. Ale tak nieco musia za EU dotacie vykazovat aj ked nie produkt ale aspon kecy okolo neho.

            1. Je tam problém se stabilizací síry. Je to prvek, který
              Je tam problém se stabilizací síry. Je to prvek, který snadno oxiduje a snadno se rozpouští. Pořád nevědí, do čeho to deponovat nebo jakou membránu použít. Ale má to vysokou hustotu energie. Oproti HE3DA, která má nízkou hustotu, ale pokud technický list nelže, tak celkem slušnou trvanlivost.

        1. Tak SSD 512 GB M.2, asi 2-3 měsice starý, Maximálně 1-2TB.
          Tak SSD 512 GB M.2, asi 2-3 měsice starý, Maximálně 1-2TB. Úplně nabořený, neustále CRC Error, Opravím to chkdsk, a je to tam zase znovu a někde jinde. Výrobce úmyslně neuvádím. Je to už třetí v řadě. Na desce byl podle všeho na sběrnici nabořený řadič. Výrobce (Intel) mi vyměnil celý comp (NUC), ale strávil jsem s tím už asi tak 50 hodin, něž jsem zjistil, že to chybnou SSD pamětí z výroby nebude, že je ničí něco jiného.

  3. Já to říkal, že ty Toyotí solid state baterky jsou jen
    Já to říkal, že ty Toyotí solid state baterky jsou jen mediální vějička a že hned tak nebudou.
    Stejně to má i Dyson, koupil Sakti, ale po pár mediálních slibech taky vzal zpátečku. To bude jak s OLEDem, samej hype že budoucnost je za rohem a pak prd prd cililink. Cha chá, jitrnice nebudou. Zpátky k rýsovacím prknům a pěkně vylepšovat co máme, revoluce nejsou na objednávku.

  4. Víte, zatímco vy sem vespolek vykřikujete jak je Toyota
    Víte, zatímco vy sem vespolek vykřikujete jak je Toyota blbá a jak si počkáte na (pro vás) dostupný elektromobil, tak já si už rok vozím svoje vážené pozadí v hybridním Priusu. A jsem moc moc spokojenej. A takhle se mi na ten čistokrevný EV čeká mnohem příjemněji. Jo a mezikrok bude určitě plugin Prius, až se pro mě stane dostupným. Tak hezký den.

        1. Prius je pro mě posvátný, je to jediné auto schopné
          Prius je pro mě posvátný, je to jediné auto schopné jezdit na elektriku, na které se zmůžu. Proč bych ho měl kurvit tažným, když mám vedle Peugeota? Co je špatného na pípání zpátečky to taky netuším. No a přístroje, to je kapitola sama pro sebe. Toto mě dlouho odrazovalo, protože na videích to vypadá divně. Jenže v reálu to je o něčem hoooooodně jiném. Navíc když tam většinou k tomu je taky ještě HUD. Už nikdy nechci auto s budíkama za volantem. Toto řešení je nesmírně komfortní a praktické. A vůbec, ten kosmický interiér i exteriér, to mě rajcuje.

            1. tyvole to byly informace i pro jiný lidi co sem přijdou dnes
              tyvole to byly informace i pro jiný lidi co sem přijdou dnes anebo za rok. Probíráme zrovna Prius tak se prošoustáváme faktama a ty jsou jaký jsou. Někomu líbí jinýmu nejede vlak bez tažnýho, mimochodem může mít NISSAN LEAF tažný??

          1. Na pipani je spatne to ze to pipa v aute a nie vonku. Ak ides
            Na pipani je spatne to ze to pipa v aute a nie vonku. Ak ides niekde s rodinou a deti spia tak toto pipanie ich len zobudi. Tazne je ties obmedzenie. Nie kazdy ma 2 auta. Pozrel som si aj najnovsi plugyn prius. No a to je katastrofa. Akoze natlacili baterky do kufra a tam sa uz nevojde nic. Niekto pri tom nerozmyslal. Tak debilne riesenie som nevidel uz davno. Absolutne nepouzitelne auto pre rodinu.

      1. Nemám to auto primárně kvůli spotřebě. Většinou jezdí
        Nemám to auto primárně kvůli spotřebě. Většinou jezdí za papírovou spotřebu. Víc si vezme na dálnici, při 130-140 až 5,5 litru. A nejvíc když se vozím 1km tam zpět do práce v zimě, to si vezme i 6,5.
        No, když to srovnám s Peugeotem s úplně stejným spalovákem 1,8i, tak nevím nevím, kde dělají ostatní automobilky chybu.

    1. Nazdar.
      Tiez sa pridam. Mam prousa z 2004 roku. Ja ho mam 4-ty

      Nazdar.
      Tiez sa pridam. Mam prousa z 2004 roku. Ja ho mam 4-ty rok. Najazdil som 50 000km. Auto ma celkovo 352 000km
      Ci som spokojny?
      1. Ziadne poruchy
      2. Interier-sedacky, palubna doska,….. ako nove
      3. Motor bez oleja, vsetko ciste
      4. Spotreba na dlhu jazdu plne auto 470 mil do rezsvietenia rezervy a to nikoho nepbmedzujem svojou pazdou
      5. Aku. stale robi 2km v ev mode-inak povedane 100%kapacity a to pri cca 17C
      6. Aby som nezabudol- v zaklade tempomat, multifunkcny volant, dotykova obrazovka
      Ziadne rozvody, alternator, starter, soojka, dvojhmota….
      Druhe auto je TOYOTA AVENSIS VERSO2003 2l benzin-potrebujeme 7 miest niekedy

  5. Je jen na Toyotě rozhodnout se jakou cestou se vydá!
    A je

    Je jen na Toyotě rozhodnout se jakou cestou se vydá!
    A je jen na zákazníkovi výběr z aut které jsou nabízena!
    Za sebe vím ,že si pořídím EV a to s pohonem 4×4 a s cenou do 700000,- možná nové,možná starší,možná evropské,možná čínské,možná za 3 roky nebo až za 8 let – uvidíme!?
    Zatím za mé Suzuki Ignis 4×4 ani Nissan Navara náhradu na trhu z EV nevidím,a tak nové nic nepořizuji!!!

      1. no to jistě ji subvencují, s ropákama nejspíš peče ale
        no to jistě ji subvencují, s ropákama nejspíš peče ale každopádně to je rejžák a ten má problém soudruzi, třeba by mohla odvádět víc daní… 😉

        ekonomika.idnes.cz/dluh-japonska-je-neudrzitelny-dej-/eko-zahranicni.aspx?c=A130329_115300_eko-zahranicni_fih

        linuxexpres.cz/novinky/bitcoin-uznan-v-japonsku-jako-legalni-platidlo

    1. Pokud se Toyota snaží držet toho co má vyzkoušené,
      Pokud se Toyota snaží držet toho co má vyzkoušené, odladěné a zcela funkční a navíc prodává se to, tak proč se má hnát někam kde je zatím poměrně malá poptávka ?. Aby byla oblíbená mezi diskutujícími na hybrid.cz -:)?. Toyota je dle mne v oblasti alternativních pohonů stále nejdál a vyrábět čisté EV nebude asi pro atomobilku co má zkušenosti s bateriemi přes 20 let snad problém. Jen čas ukáže co se opravdu prosadí.

      1. Proto aby nebyla za japonskýho vola, třeba jako EU že
        Proto aby nebyla za japonskýho vola, třeba jako EU že žrát z plastu není normální i když nám to koncerny podsouvali 😉 mysli palicí ane jelitem 😉

        blesk.cz/clanek/zpravy-evropska-unie/545239/brusel-chce-zakazat-plastova-brcka-talire-i-uchostoury-zamoruji-oceany.html

      2. Ne. Protože budoucí důvěra zákazníků, že automobilka
        Ne. Protože budoucí důvěra zákazníků, že automobilka zvládne nové technologie, se rodí již mnoholet před tím, kdy se technologie stane masově přijímanou. Kde myslíte, že se vzala důvěra zákazníků v řadu Prius? Proč Prius prodává miliony hybridů a ostatní skoro nic? Celé jedno desetiletí vyvíjela Toyota hybrid, ještě když se ostatní hybridu smáli, ještě když ho nikdo nechtěl. A právě z toho dnešní zákazník ví, že Toyota hybrid je technologie odladěná a Toyota jí rozumí. S elektromoily to bude naprosato stejné.

    2. Toyta, která si za 20 let vybudovala pevnou pozici co se
      Toyta, která si za 20 let vybudovala pevnou pozici co se týče emisí flotily teď nemusí naprosto nic řešit a postupně jen umrtvuje dízly a přidává hybridy. Nemá emisní skandály a nejspíš ani finanční problémy. Toyota nemá kam spěchat, cokoliv dokazovat a žádná bota jí netlačí. Její hrad stojí za relativně solidním vodním příkopem, takže si může hrát třeba s vodíkem ještě dalších pár let jen tak pro imidž a občas přihodit i nějaké to elektroauto, kdyby náhodnou někdo moc tlačil.

Napsat komentář