Češi chtějí nakupovat auta přes internet, budoucnost vidí v elektromobilech

Pořízení vozu přes internet je stále populárnější, umí si ho představit již 29 % Čechů (oproti 18 % v roce 2016). Plyne to z nového průzkumu poradenské společnosti EY.

Téměř dvě třetiny zákazníků mají zájem o elektromobil. Odrazuje je vysoká pořizovací cena (38 %) nebo krátký dojezd na jedno nabití (27 %).
foto: Renault

Třetí ročník průzkumu poradenské společnosti EY ukazuje, že Češi mají stále menší potřebu vyrazit do tradiční kamenné prodejny. Dnes si již téměř třetina zákazníků (29 %) dokáže představit nákup auta po internetu a desetina by si auto vyzkoušela formou virtuální testovací jízdy.

Podle třetiny respondentů budou za 10-15 let na silnicích běžná autonomní auta a 31 % Čechů si již nyní umí představit nákup samořízeného automobilu. Ideálním místem pro nákup zcela nového automobilu jsou stále autosalony. Pro nákup vozu by tam vyrazilo téměř 8 z 10 Čechů.

Průměrný zájemce o koupi auta dnes navštíví autosalon před samotnou koupí pouze dvakrát. Ojetý vůz nejčastěji Češi zvažují koupit u autorizovaného prodejce (39 %). Do autobazaru by vyrazila téměř pětina dotázaných řidičů. Dovézt ojetý vůz ze zahraničí by zvažovalo 16 % Čechů.

„Při pořízení automobilu je pro téměř tři čtvrtiny Čechů nejdůležitější jejich dosavadní zkušenost se značkou, následuje design kupovaného vozu. Cena je na pomyslném žebříčku priorit až na třetím místě,“ říká Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy.

Při výběru autosalonu se více než polovina Čechů řídí především vlastní zkušeností. Dají ale také na doporučení známých (38 %), nebo se rozhodují podle služeb poskytovaných prodejcem (34 %). Vzrostla i preference vzhledu samotného showroomu.

„Vzhled prodejny je pro Čechy stále důležitější. Loni si prodejce auta na základě tohoto kritéria vybírala pouze dvě procenta oslovených, letos je to sedm procent,“ dodává Petr Knap.

Zájem o online koupi roste, pomoct může virtuální realita

Stále více se při pořízení auta prosazuje nákup po internetu. Dokáže si jej představit již 29 % respondentů (oproti 18 % v roce 2016), desetina řidičů dokonce nákup vozu online preferuje.

„Při nákupu po internetu je důležitá důvěra, proto většina respondentů jedním dechem dodává, že online by si auto koupili zejména od autorizovaného prodejce,“ vysvětluje Petr Knap. Jen jeden ze sta řidičů by byl ochotný si koupit auto na e-shopu typu Amazon nebo eBay.

Čechům by při koupi auta online nejvíce chyběla možnost osobní prohlídky vozu, testovací jízda a přímý kontakt s prodejcem. I proto 95 % respondentů s testovací jízdou před koupí počítá, a to i v případě online prodeje.

„Testovací jízda není požadavkem, který by nešel vyřešit prostřednictvím moderních technologií. Až desetina Čechů by si bez problémů otestovala auto formou 3D virtuální jízdy, pokud by taková možnost existovala. V roce 2016 přitom tuto formu testování nezvažoval téměř nikdo,“ říká Petr Knap. Pro české řidiče je zároveň velice důležité rychlé dodání vozu i možnost podrobnější konfigurace.

Více než čtvrtina Čechů by si ráda připlatila i za samotné připojení jejich nového auta k internetu. Vedou zájemci o auta s alternativním pohonem, internet by ve voze chtělo až 43 % z nich.

Průzkum dále ukazuje, že ženy by uvítaly možnost dokoupení služby související s jejich bezpečností, např. dovolání se na tísňovou linku či upozornění na potřebu servisu. Muži jsou naopak ochotni utrácet za pohodlí a komfort (dálkové odemčení vozu nebo zapnutí topení).

Češi uvažují o elektromobilech i autonomním řízení

S rozvojem technologií alternativních pohonů se zároveň stabilizoval zájem Čechů o jejich pořízení. 64 % respondentů má o elektromobil zájem (oproti 67 % v roce 2017), polovina z nich by si jej v případě příznivé ceny již dnes koupila. Právě cena je přitom největší překážkou (38 % respondentů), následuje omezený dojezd na jedno nabití (27 %) a dostupnost dobíjecích stanic (19 %).

„I přes mírný pokles zájmu, způsobený především medializovanými případy nehod, vidí Češi v autonomních vozech budoucnost. Více než třetina věří, že samořízené vozy budou za deset až patnáct let běžně k vidění na cestách,“ říká Petra Kyjonková manažerka oddělení podnikového poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR. Autonomním vozům věří nejvíce mladí, téměř polovina již s napětím očekává jejich příchod.

Češi chtějí stále více autem především jezdit, nepotřebují jej vlastnit

Průzkum potvrzuje také trend pronájmu aut. „Mladí začínají vnímat auto spíše jako službu. Díky operativnímu leasingu odpadá řidiči byrokracie spojená s koupí a prodejem auta, nemusí řešit servis, pojištění nebo výměnu pneumatik. Na konci dlouhodobého pronájmu auta se řidič rozhodne, zda auto vrátí, nebo si ho odkoupí,“ vysvětluje Petr Knap. Až desetina mladých by nové auto financovala právě operativním leasingem.

Oblibě se těší i carsharing. Více než dvě třetiny (69 %) českých motoristů ho preferují před klasickou autopůjčovnou. „Stejně jako v ostatních odvětvích se ukazuje, že existuje nemalá cílová skupina, která je ochotná si za pohodlí a rychlost při přepravě připlatit,“ uzavírá Petra Kyjonková. Více než třetina (36 %) dotázaných je ochotna za možnost vyzvednout a vrátit vůz na jimi vybraném místě připlatit o 15 % více než u autopůjčovny.

O průzkumu

Třetí ročník průzkumu mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu 2018 za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu.

Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 503 respondentů z České republiky. Podmínkami pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.

Výsledky demonstrují především rozdílné potřeby jednotlivých skupin zájemců o koupi automobilu s důrazem kladeným na kritéria procesu výběru obchodníka, preference poskytovaných doplňkových služeb a způsoby financování. Sledován byl také příklon k moderním technologiím, například k samořídícím vozidlům, elektromobilům, propojení automobilů s okolím, carsharingu a nákup vozu na internetu.

tisková zpráva

42 Comments on “Češi chtějí nakupovat auta přes internet, budoucnost vidí v elektromobilech”

  1. To Radovan: Ve vámi zmiňovaném odkazu
    To Radovan: Ve vámi zmiňovaném odkazu elektrickevozy.cz/clanky/jake-jsou-provozni-naklady-elektromobilu není zohledněno následující: 1) Průměrné stáří automobilu je u nás již přes 14 let, nejspíš díky malé kupní síle obyvatel. Takže u dražších EV to bude platit dvojnásob. Vydrží baterie 14 let? A pokud ne, proč nejsou další baterie započítány v ceně nákladů na provoz EV?
    2) Podle posledních statistik cca 75% vozidel nově vyrobených v ČR kupují firmy. Ten zbytek kupují soukromé osoby a to většinou na leasing/úvěr a z důvodu co nejnižší ceny nijak moc vybavené. Jak se přede mnou vyjádřila jedna prodejkyně v autosalónu, cituji: „většinou holátka“. Že by těmto zákazníkům nevadila vyšší vstupní cena EV, považuji za Vaše snění.

    1. 1) Ona na tom ani Evropa není o moc lépe, osciluje to kolem
      1) Ona na tom ani Evropa není o moc lépe, osciluje to kolem 10 let stát od státu. a je to určitě otázka nájezdu, pokud někdo s autem naběhá 10-15 tis. km ročně, tak za 10 let má 100-150 tis. km na tachometru, teprve tehdy přicházejí první opravdu velké a drahé výměny (tedy donedávna to tak u spalovacích aut bylo, proto hodně lidí raději koupí starší model, jak se dočtete na fórech, jsou méně šizené). Baterie původní NiCD u Peugeotu 106 na VŠB z roku 1999 má naběháno přes 300 tisíc, stáří 19 let a úbytek 20% kapacity, místo původních 100 km je dojezd 80 km. Baterie auto spolehlivě přežívá. proto ji do nákladů nezapočítáváme a už vůbec ne ty fantasmagorické úlety petrolheadů „výměna co 3 roky v ceně půlky vozu“, protože znají jen baterku v mobilním telefonu a občas v notebooku. Což je něco úplně jiného.
      2) Ano, je to tak, trh táhnou firmy a prodejci se jim neskutečným způsobem podbízejí. Jednak nízkou nákupní cenou, doplněnou o servisy v ceně, druhák výhodnými operativními leasingy. Občan by se divil, za kolik se vlastně dá ta Fabka pořídit a provozovat. Ovšem je to o množství auta a desítkách tisíc km nájezdu ročně. Jakmile firmy vstoupí naplno do segmentu elektrovozidel, budou z toho profitovat všichni. V Německu to zkoušela Deutsche post, a když s nimi vyběhli všichni dodavatelé dodávkových aut, tak si prostě poradili sami a koupili si výrobce elektrododávek. I ten jejich Streetscooter je holátko, prostě užitkový vůz na přesun balíků z A do B. Pak budou tato auta moci kupovat z druhé ruky i občané a mít za nízkou cenu svá holátka. Určitý pokus o holátka sice u BEV najdete, viz výbavy Leafu nebo nejlevnější Ioniq bez rychlonabíječky, ale není to jako u spalováků, kde základ může stát 200 a plně vybavená verze 500 tisíc Kč. BEV není o snění, ale o počítání. Já za 4 roky jen na palivu ušetřil u 1 auta 140 tisíc Kč. U druhého po 2 letech 48 tisíc.

  2. Pořád čekám, kdy si někdo z diskutujících všimne
    Pořád čekám, kdy si někdo z diskutujících všimne vtípku redakce s doprovodným obrázkem k článku „Češi chtějí nakupovat auta přes internet, budoucnost vidí v elektromobilech“. A POŘÁD NIC.

    Tak jen na okraj, na obrázku je Renault ZOE, který se tady nikdy nedovážel, a nabíjecí stojan v pozici, v jaké jej u nás také nikde nenajdete 🙂

      1. Tam jsou zcela vážně uvedená v EU dostupná vozidla. proto
        Tam jsou zcela vážně uvedená v EU dostupná vozidla. proto všechny Renaulty a třeba i iMiev, který se u nás taky neprodává.
        Mně se třeba hrozně líbí elektrický Citroen eMéhari. Vtípek jsem zažil, když jsem se na něj na několika akcích a v prodejnách Citroen zeptal. Jen výjimky věděly, vo co gou. Jinak čisto, vymalováno, myslím, že 2 exoti znali Méhari z grotesek o četnících a říkali, že to musím na srazy veteránů 🙂

        P.S. Když jsem sháněl elektrický Partner/Berlingo na výstavu Elektrokrásky, tak nakonec bez jakékoliv podpory (stál celou dobu sám v jednom místě, časem na něm došly i letáky) jeden na poslední chvíli dovezli. Víc jich prý v ČR není, ale výstavka je putovní 🙂

        1. S panem Šrámem se znám osobně. Profesionálně se zabývá
          S panem Šrámem se znám osobně. Profesionálně se zabývá vlivem prostředí na poškozování genů. A na to je opravdu odborník. O ochraně ovzduší sice povědomí má, ale dost povrchní.
          To, co je v článku citováno jako jeho výrok je pravda. Ale zbytek je o PM2.5 a PM1, s čím je opravdu problém a ano, auta na to mají významný vliv.
          A taky to správně identifikuje hlavně problém prašnosti z dopravy – zvířený prach. Takže šup, šup a čistit silnice. U nás v Ostravě posbírají čistící vozy ročně tisíce tun prachu.

          1. Máme to v Ostravě dobře pořešené a dělá se to už
            Máme to v Ostravě dobře pořešené a dělá se to už dlouho, viz https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/zivotni-prostredi-old/boj-s-prachem-v-ostrave.
            Ještě by mne potěšilo, kdyby ty autovysavače jezdily na elektřinu a dělaly menší kravál. Máme malé i velké, viz Smetík http://www.technicke-sluzby.cz/smetik-maly-bojovnik-s-jemnym-prachem/.
            Ostatně nedělá se to pocitově, ale vědecky http://www.ostravak.cz/vase-nazory/co-v-ostrave-dychame-jak-to-skodi-nasemu-zdravi-a-co-s-tim-dal.html.
            Je to u nás jak o průmyslu, viz http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/boj-arcelormittal-s-prachem-vyjde-na-tri-miliardy-hut-spustila-prvni-cast-odpraseni-1182502, tak i o dalších zdrojích. Ke zlepšení hodně přispělo vysazení půl milionu stromů a keřů v uplynulých pár letech, to jsou doslova houby na prach.

            1. Mě když se někdo ptá, jestli to má smysl, tak jsem mu
              Mě když se někdo ptá, jestli to má smysl, tak jsem mu schopen odpovědět statistikou. Dnes jsou na nejhorších místech Ostravy/MS kraje takové koncentrace PM10 jako byly před 10 lety v Porubě nebo ve Studénce (tam je monitorovací stanice za městem). V Porubě (u ulice 17.listopadu) a ve Studénce je to dnes stejné nebo lepší než před 10 lety na Čeladné.
              Teď jsou na řadě PM2.5 a polyaromatické uhlovodíky (benzo(a)pyren), po nich to budou oxidy dusíku.

              1. No a z čeho je tedy ten prach na silnicích? Jaké je %
                No a z čeho je tedy ten prach na silnicích? Jaké je % složení zdrojů toho prachu?
                Kolik % jde z výfuků benzínů, nafty, CNG, LPG, kolik z brzd, kolik z oděru pneumatik, kolik % z průmyslu, kolik z topenišť, kolik z jinech zdrojů? Pokud to chceme eliminovat tak musíme vědět co omezit.

    1. Vy jste se úplně zbláznil, přeci jak to nemá dojezd na
      Vy jste se úplně zbláznil, přeci jak to nemá dojezd na jednu nádrž 1000 km plus, nevrčí to, nesmrdí a nevypouští jedy, tak to není auto pro ně, to je naprosto nevyhovující. 🙂
      Logiku v tom nehledejte. Víra je mocná čarodějka.

  3. A kdyby se ta viruální realita posunula ještě dál, mohla
    A kdyby se ta viruální realita posunula ještě dál, mohla by i ta auta být virtuální. Nasadím si virtuální oblek. Sednu do virtuálního auta. Dojedu do virtuální práce, kde mě virtuální šéf virtuálně zjebe. Pak do obchodního centra a potom vyzvednout děti z virtuální školy. Nebo možná rovnou virtuální děti.
    V sobotu na oběd k virtuální tchýni…
    A problémy s dopravou máme vyřešené.

  4. V dnešní době není potřeba auto kupovat Buď si stačí
    V dnešní době není potřeba auto kupovat Buď si stačí auto pronajmout a nebo nějaký operativní leasing, často to bývá výhodnější stačí jen si to dát do tabulky a spočítat. V případě nákupu je dobré vědět že, pokles ceny BEV auta rapidně nižší než pokles ceny klasického auta. Dobře Prahy Vás odveze jakékoli BEV auto protože z Liberce do Prahy to ujede bez nabíjení standardní auto s baterií do 30 kWh, do Brna stačí auto typu eGolf, Leaf 2, BMW i3, Ioniq, Soul, stačí si dát jenom 20 minutovou přestávku v Praze a 20 minutovou přestávku ve Vystrkově. Jde o to změnit jenom svoje návyky. Pokud se někomu nechce po cestě nabíjet tak si musí počkat ještě aspoň rok nebo dva, pak si může koupit auto s dojezdem 400 km za ceny dnešních s dojezdem 200 km.

  5. Jezdím v EV třetí rok, děláme akce, pořád je ukazujeme
    Jezdím v EV třetí rok, děláme akce, pořád je ukazujeme a předvádíme, vozíme lidi, donekonečna vysvětlujeme ale často jdu ke svýmu autu, u něj lidi tak dělám že auto není moje…
    ty komentáře, ty moudra poslouchat je výsledek greenwaschingu a nezájmu automobilek je skutečně vyrábět a prodávat…..

        1. Možná to neví 90% nevzdělaných lidí. Pokud se zeptám
          Možná to neví 90% nevzdělaných lidí. Pokud se zeptám kohokoliv ve svém okolí, tak to vědí všichni, pokud bych měl dělat anketu na ulici, tak věřím že 50% to bude vědět. Pouze 99% lidí netuší výhody jako například parkování zdarma v Praze, ceny údržby nebo cena 1 km jízdy.

            1. BEV není průměrný diesel, to poznáte, jakmile s ním
              BEV není průměrný diesel, to poznáte, jakmile s ním začnete jezdit (a stačí si ho jen na týden dva půjčit). To je prostě jiná kvalita.

              Liberec Praha je 110 km po dálnici, tedy v dojezdu Nissanu Leaf 40 kWh baterie. A pokud nepojedete celou cestu 130, tak se i vrátíte zpět. Rovněž tak vyhoví silnější BMW i3, Kia Soul EV a další, jen budete muset v Praze 20-30 minut rychlonabíjet nebo dát auto do zásuvky v průběhu jednání.

              Podobně to je s trasou Praha-Brno 206 km po dálnici, s jedním rychlonabíjením po cestě v Jihlavě (dokonce zdarma) či u Humpolce na Vystrkově.

              A zda se vyplatí vyšší vstupní cena? Ano, do pár let při dostatečném ročním nájezdu https://elektrickevozy.cz/clanky/jake-jsou-provozni-naklady-elektromobilu

Napsat komentář