Kia Sportage už letos jako naftový mild-hybrid s 48V elektromotorem

Kia ve druhé polovině roku 2018 představí svůj první naftový částečně hybridní pohon (tzv. mild-hybrid) pracující s napětím 48 V.

Oblíbené SUV Kia Sportage bude prvním modelem Kia s naftovým částečně hybridním pohonem ´Eco Dynamics+´
foto: KiaKia

Nové hnací ústrojí s označením ‚EcoDynamics+‘ snižuje emise CO2 tím, že při akceleraci vypomáhá spalovacímu motoru elektromotorem z přídavné 48 V baterie prostřednictvím nového startér/generátoru MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Technologie pohonu EcoDynamics+ ve srovnání s plně hybridními soustavami pohonu přináší atraktivní poměr cena/výkon, přesně v souladu se snahami automobilky Kia nabízet pokrokové vozy, které jsou cenově dostupné širokému spektru zákazníků.

Díky kompaktním rozměrům všech komponent se uvedenou technologii podařilo zabudovat do stávající architektury vozidel a hnacích ústrojí, a to bez jakýchkoli dopadů na praktičnost nebo způsob obestavění prostoru. Mild-hybrid Kia byl navržen tak, aby uživatele nijak neobtěžoval, a tak nevyžaduje žádné dobíjení ze zásuvky.

Prvním modelem, který ještě v roce 2018 nový naftový částečně hybridní pohon EcoDynamics+ nabídne, bude Kia Sportage. V roce 2019 bude následovat nová Kia Ceed třetí generace, stejně tak jako řada dalších modelů Kia.

48 V mHEV pohon je první novou technologií, která bude uvedena v rámci širšího strategického plánu Kia zaměřeného na elektrifikaci hnacích ústrojí. Uvedením tohoto ústrojí se Kia stane prvním výrobcem, který zákazníkům nabídne hybridní, plug-in hybridní, elektrickou (bateriovou) a 48 V mHEV technologii pohonu napříč svojí modelovou řadou.

Kia má v plánu do roku 2025 uvést 16 modelů s vyspělým hnacím ústrojím, vč. pěti nových hybridů, pěti plug-in hybridních modelů, pěti elektromobilů s bateriovým pohonem a (v roce 2020) nový elektromobil na palivové články.

Mild-hybrid Kia Sportage

Mild-hybrid Kia Sportage
foto: Kia

Prostřednictvím naftového mHEV pohonu EcoDynamics+ bude Kia schopna nabídnout ekologičtější vznětové motory. Soustava pohonu, která využívá i systém selektivní katalytické redukce (katalyzátor SCR), dokáže snižovat produkované emise CO2 až o 4 % dle nové metodiky WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), resp. až o 7 % dle metodiky NEDC (New European Driving Cycle)*. Uvedení naftového mHEV pohonu pomůže značce naplnit celosvětový plán snižovat průměrné flotilové emise vozů Kia.

Částečně hybridní technologie Kia využívá kompaktní Li-Ion baterii 48 V o kapacitě 0,46 kWh a nový mHEV startér/generátor MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Jednotka MHSG je elektronicky řízena a hladce se přepíná mezi dvěma režimy: ‚elektromotoru‘ a ‚generátoru‘. Jednotka MHSG je prostřednictvím řemene spojena s klikovým hřídelem naftového motoru, kterému při akceleraci v režimu ‚elektromotoru‘ vypomáhá elektrickou posilou až 10 kW, čímž snižuje zatížení spalovacího motoru a produkované emise.

V režimu ‚generátoru‘ pak systém zpětně získává z kinetické energie vozidla, během zpomalování se zařazeným rychlostním stupněm a při brzdění, elektrickou energii pro zpětné dobíjení akumulátoru.

Jak funguje EcoDynamics+ v reálném provozu

Hnací ústrojí bylo navrženo s cílem zvýšit provozní hospodárnost spalovacího motoru pomocí elektrické energie, která se získává hladkou rekuperací.

V režimu ‚elektromotoru‘ se při zrychlování vybíjí baterie s cílem vypomoci spalovacímu motoru točivým momentem, a tak mírně zvýšit celkový výkon za prudké akcelerace, resp. snížit zatížení motoru při mírné akceleraci.

Při zpomalování, resp. v táhlém klesání nebo při dojíždění na křižovatku, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru‘, kdy dochází ke zpětnému získávání energie přes klikový hřídel k dobíjení baterie za pohybu vozidla.

Celkové řízení systému zajišťuje vyspělá elektronická řídicí jednotka (ECU), která vypočítává co nejúčinnější využívání dostupné energie se zohledněním zbývající kapacity baterií vozidla.

Energii z akumulátoru lze využít i k nové ‚dynamické funkci Stop & Start‘. Pokud je baterie dostatečně nabitá, spalovací motor se při zpomalování se zařazeným rychlostním stupněm nebo při brzdění automaticky vypíná. Jednotka MHSG poté může spalovací motor opět hladce spustit – za jakékoli situace – v okamžiku, kdy řidič sešlápne plynový pedál.

Kompaktní rozměry řešení a začlenění do stávající architektury

Díky kompaktním rozměrům celé technologie se podařilo částečně hybridní pohon EcoDynamics+ celkem snadno začlenit do stávající konstrukce vozidla. V závislosti na konkrétním modelu bude 48 V baterie zabudována pod podlahu zavazadlového prostoru, aby dopady na praktickou využitelnost vozidla byly co nejmenší.

Jelikož je jednotka MHSG v místě standardního alternátoru, kde pohání klikový hřídel prostřednictvím řemene, nebylo zapotřebí do motorového prostoru příliš zasahovat.

DC/DC měnič 48 V baterie umožňuje propojení nové baterie s palubním napájením vozidla, což se odrazilo ve výrazném zmenšení rozměrů 12 V baterie k napájení elektrického příslušenství vozidla.

Nasazení jednotky MHSG zároveň znamená zmenšení klasického startéru, který tak slouží především ke spouštění spalovacího motoru za nízkých teplot. Za většiny podmínek se spalovací motor spouští pomocí HMSG, tedy ze 48 V baterie.

Naftový mHEV pohon EcoDynamics+ automobilky Kia je možné kombinovat s manuální i automatickou převodovkou a lze jej také upravit pro různá uspořádání pohonu (předních, zadních, nebo všech kol). Hnací ústrojí bude dále upraveno pro nasazení se zážehovými motory.

tisková zpráva

10 Comments on “Kia Sportage už letos jako naftový mild-hybrid s 48V elektromotorem”

  1. Do klasického spalováku ( a naftového, ejhle, zplodiny
    Do klasického spalováku ( a naftového, ejhle, zplodiny přestaly být škodlivé) přidáme motorgenerátor, druhou baterku a výkonovou elektroniku, a spolehlivost nám co? Zajisté stoupne. A zákazník bude cálovat ještě víc jak doposud…spokojen jak chrání planetu i zdraví “skoroelektromobilem”. Jo, a Škodovka slibuje, zatímco Korejec to začne prodávat.

    1. Je to SUV, to by si nikdo, kdo jezdí často na dálnicích
      Je to SUV, to by si nikdo, kdo jezdí často na dálnicích neměl kupovat stejně.
      Jinak podvod nezáleží na výrobci, ale na nastavení normy pro měření spotřeby, ovšem WLTP už je docela dobrá, a každý si budoucí spotřebu může snadno přečíst.
      Větší podvody už můžou být jen u těžkých hybridů, kde bude velký rozdíl mezi prvními pár desítkami km na elektřinu a dalšími bez.

  2. Ideální uvedení na trh od korejské Hyundai-KIA, v Evropě
    Ideální uvedení na trh od korejské Hyundai-KIA, v Evropě nakonec převálcují i chronicky předčasně ejakulující Toyotu.
    Tohle je budoucí EU standard, akorát by ta nová baterie mohla být dvakrát větší 1kWh, a starou 12 V zrušit úplně.

Napsat komentář