Britští těžaři BP očekávají, že v roce 2040 bude jen 15 % aut do zásuvky

Společnost BP, původně British Petroleum, patří mezi sedm největších petrolejářských firem světa. Její energetický výhled do budoucna proto má svou váhu.

Čerpací stanice společnosti BP.
foto: BP

BP si nechává každoročně zpracovat zprávu „Energy Outlook“. Ta pro letošní rok přichází s předpovědí, že v roce 2040 bude z celkového počtu asi 2 miliard aut pouze 15 % do zásuvky (tj. asi 300 milionů).

NEPŘEHLÉDNĚTE Ropný zlom už nastal

Zpráva ovšem připouští, že podíl ujetých osobokilometrů budou mít elektroauta mnohem vyšší, a to až 30 %! Takové zvýšení budou mít podle zprávy na svědomí především autonomní řízení a sdílená mobilita.

„Klíčovou nejistotou v období do roku 2040 je rychlost, s jakou se prodeje elektrických aut budou zvyšovat,“ píše se dále ve zprávě. Počítá proto ve svém fiktivním scénáři se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2040.

To bude znamenat snížení poptávky po tekutých palivech o 10 milionů barelů denně. I tak ale bude podle zprávy BP poptávka po nich v roce 2040 vyšší, než je dnes. A to i přes nižší spořebu spalovacích aut.

Celou 125stránkovou zprávu BP Energy Outlook 2018 si můžete přečíst zde (PDF).

BP

63 Comments on “Britští těžaři BP očekávají, že v roce 2040 bude jen 15 % aut do zásuvky”

  1. Auta do zásuvky budou ještě hodně dlouho vlhkým snem. Až
    Auta do zásuvky budou ještě hodně dlouho vlhkým snem. Až se jejich počet rozšíří, začnou první problémy a i ti fanatici si najednou uvědomí, že je nemají kde dobíjet. Stačí se mi podívat na souseda. Když je vážně zima jezdí místo Teslou focusem a když je teplo, přijede na firmu a z okna si na chodník natáhne prodlužovačku. Masové rozšíření nastane až po nějakém technologickém průlomu, kdy půjde baterii dobít stejně rychle jako natankovat nádrž, ideálně přímo za jízdy. Pak si koupím klidně elektro auto taky. Nechci plánovat cestu jak otrok a nechci cestou do termálů třikrát hodiny dobíjet.

        1. Tomu, že by ťahal predlžovačku k autu sa ešte veriť dá
          Tomu, že by ťahal predlžovačku k autu sa ešte veriť dá (asi to nevie inak vyriešiť), ale to s tým mrazom bol úlet, ale extrémny. Každý kto má EV (a to nemusí byť hneď Tesla) si predtopí zo zásuvky, ak má možnosť a vychádza z domu v pohodičke a teplúčku.
          Predpokladám, že anonym má nejaký mindrák z EV a chcel byť iba „zaujímavý“ a celé si to vymyslel.

    1. Jo takze kdyz mrzne tak radeji tyra spalovaka, kteremu se
      Jo takze kdyz mrzne tak radeji tyra spalovaka, kteremu se nechce startovat, a jehoz motoru ta jizda na studeno vylozene prospiva, a ve kterem klepe zimu dokud se motor neohreje a nezacne konecne topit namisto aby jel Teslou, ktera jezdi v mrazu stejne jako v teple a hlavne topi hned?
      No ten vas soused to musi bejt teda sichta. Pokud to neni nahodou vas sen resp. halucinace.
      Na pristi kontrole si nechte napsat silnejsi prasky, tyhle uz fakt nezabiraji. 🙂

      1. Víš, Mišeline. Ty máš tu kliku, že máš profesi, která
        Víš, Mišeline. Ty máš tu kliku, že máš profesi, která přesto že k jejímu vykonávání nepotřebuješ znalosti z českého jazyka ani matematiky z prvního stupně základní školy, Ti nese několikanásobek toho, co vydělává naprostá většina lidí. Tím pádem můžeš jezdit autem, které má několikanásobně vyšší provozní náklady. Buď za to rád a budiž Ti to přáno.
        Většina lidá musí počítat na kolik je vyjde ujetý kilometr a měsíc vlastnění auta. A pro ty je a ještě hodně dlouho bude jedinou možností spalovák.

            1. tak já osobně mám 10x raději Michelina kterému „nejde“
              tak já osobně mám 10x raději Michelina kterému „nejde“ matika a čeština, než různé „užitečné trotly“ kdesi na VŠ, státním úřadu nebo v armádě kterým ta matika a čeština krásně jde jak po másle a já jim z mých daní ještě přispívám na nadprůměrnou mzdu za to jak dřou jak koňové

              1. Dneska se mi otevřela kudla v kapse a samonabil samopal vzor
                Dneska se mi otevřela kudla v kapse a samonabil samopal vzor 58, když se mi dostala do ruky tahle nabídka „konference o elektromobilitě“ od „užitečných trotlů“. Jestli chcete vidět, jak se mlátí prázdná sláma za 7 litrů na účastníka, tak si to projděte tady a zejména na jejich webu. Perličkou je představení 4měsíčních zkušeností:
                Vážený pane,
                dovolte mi pozvat Vás jménem společnosti B.I.D. services na konferenci Elektromobilita pro města, kterou budeme pořádat dne 13. června 2018 v Praze.
                Konference je určena zejména pro zástupce měst a obcí, kteří zvažují pořízení elektromobilů a to ať pro využití v městské hromadné dopravě, pro oblast komunálních služeb, či vnitřní potřeby organizací veřejné správy. Zaměříme se zejména na představení prvních zkušeností z provozu aut na elektrický pohon v prostředí veřejné správy. Dozvíte se tak cenné informace o ekonomických, provozních i legislativních aspektech využívání elektromobilů přímo z praxe!
                Doprovodný seminář 14. 6. 2018 se zaměří na právní aspekty provozování elektromobility.
                Základní témata konference:
                Legislativní, ekonomické i provozní podmínky pro provozování elektromobility v ČR
                Podpora rozvoje elektromobility, podmínky pro financování provozu elektromobilů a infrastruktury dobíjecích stanic v podmínkách veřejné správy
                Stávající bariéry většího rozvoje elektromobility a jejich možná řešení
                Technologické podmínky pro rozvoj elektromobility, trendy v technologiích
                Jak si stojí elektromobilita v porovnání s dalšími alternativními pohony
                Infrastruktura dobíjení – aktuální situace v možnostech dobíjení v ČR, výhledy na další vývoj
                Zkušenosti provozovatelů vozidel na elektrický pohon v městské hromadné dopravě, komunálních službách i ve vnitřním provozu organizací veřejné správy
                Elektromobilita a řešení dopravní situace ve městech
                Kdo již přislíbil účast na konferenci:
                Vladislav Smrž, Ministerstvo životního prostředí
                Jan Bezděkovský, Ministerstvo dopravy ČR
                Jiří Kohout, Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.
                Jan Lebeda, Dopravní podnik Hlavního města Prahy
                Jan Barchánek, Dopravní podnik Hlavního města Prahy
                Antonín Tym, Město Litoměřice (v jednání)
                Lubomír Myslík, ČEZ ESCO, a.s.
                Více informací, program, poplatky a on-line registrace: http://www.bids.cz/elektromobilita

                1. nejsmutnější na tom je ,že ti „nejužitečnější
                  nejsmutnější na tom je ,že ti „nejužitečnější trotlové“ řídí tu naši krásnou malou zemičku, naštěstí příroda a to jak flora tak fauna jim na ty jejich všelijaké vyhlášky, zákazy, nařízení zvysoka kálí a mě osobně dokáže udělat radost i jeden obyčejný malý čmelák co maká od nevidím do nevidím na cizím a zadarmo

                2. On sbira nektar, takze si obstarava jidlo a to i do zasoby.
                  On sbira nektar, takze si obstarava jidlo a to i do zasoby. Bohuzel neni tak efektivni jako clovek, kteremu staci zlomek casu jeho prace na to, aby se nakrmil.Holt zemedelstvi je efektivnejis jak sberacstvi. Netvrdim ale, ze dela tvora stastnejsim.

                3. A čo vy si, Kefalín prectavujeťe pod takým slovou trol?
                  A čo vy si, Kefalín prectavujeťe pod takým slovou trol?

            2. S tou cestinou mate pravdu. Ke svemu oboru ji nejak zasadne
              S tou cestinou mate pravdu. Ke svemu oboru ji nejak zasadne nepotrebuji a ano s pravopisem obcas trochu valcim.
              K te matematice nevim jak jste dosel. Patrne to vychazi z vaseho presvedceni, ze elektromobil je neekonomicky a tak musim byt spatny poctar, kdyz tu obcas obhajuji opak.
              Nu, prit se s vami nebudu. Casem na to prijdete take, ze nejste tak bohaty aby jste si mohl kupovat levne veci/auta.

              1. Ad posledni veta – pokud ma auto, ktere rocne najede par
                Ad posledni veta – pokud ma auto, ktere rocne najede par tisic, tak ze mu na nizsich provoznich nakladech nemusi vyssi porizovaci cena EV zaplatit nikdy (i kdyz pro takove pouzivani by nejspis bylo idealni). A klidne muze lip vyjit ta Dacia u ktere se vyflajzne na servis uplne a bude jezdit, dokud neco draheho nekiksne.

                1. No prave. Dokud neco draheho nekiksne. A to neni prave u
                  No prave. Dokud neco draheho nekiksne. A to neni prave u dnesnich aut zadny problem.

                2. Tesla se nevyplatí ani kdyby najel 200tis. ročně.
                  Jen

                  Tesla se nevyplatí ani kdyby najel 200tis. ročně.
                  Jen odhadem první rok vlastnění:
                  úroky z financování : 300tis.
                  amortizace: 500tis.
                  pojištění : 250tis.
                  Odhadem 1Mega. Při opravdu velkém Mišelinovském nájezdu 60tis. je to 17kč/km
                  Při standardním nájezdu průměrného motoristy 15 tis. ročně je to 67kč/km.
                  bez elektřiny, servisu a spotřebního materiálu

                3. me tady michelin spocital, ze se mu tesla vyplati pri najezdu
                  me tady michelin spocital, ze se mu tesla vyplati pri najezdu 70tis rocne.

                4. Tak určitě existují auta, oproti kterým se Michelinova
                  Tak určitě existují auta, oproti kterým se Michelinova Tesla vyplatí.
                  Já osobně mám se stejně velkým autem náklady při nájezdu 15 tis. ročně zhruba dvacetinové.

                5. prepocitaval to vuci audi q7 tusim. nemam ani jedno. nemuzu
                  prepocitaval to vuci audi q7 tusim. nemam ani jedno. nemuzu porovnat. co mate vy?

                6. Ona ta cisla nahore vypadaji trosku prestrelene – pujceni cele
                  Ona ta cisla nahore vypadaji trosku prestrelene – pujceni cele castky na temer 10% urok, pojistka za 250 (nekdo tu psal 70), hodnota (alespon podle ceny ojetin) taky tak rychle klesat nebude.

                  Ale dvacetina zas vypada sakra malo (pokud neporovnava Dacia x Model X P100DL)

          1. Nebo spis soucasti naseho vzdelavaciho systemu neni predmet
            Nebo spis soucasti naseho vzdelavaciho systemu neni predmet „jak nekomu prodat neco, co vlastne nepotrebuje“ nebo „jak z nekoho dostat penize, ktere vlastne nema“, ve kterych by excelovali ti budouci podnikatele a stavajici „vedatori“ by meli trojky a ctyrky, protoze to v sobe nemaji… 🙂

  2. Střízlivý odhad. Pokud máme u nás průměrný věk
    Střízlivý odhad. Pokud máme u nás průměrný věk vozidel 15 let, tak se všechna dnešní v průměru obmění v roce 2033. Ovšem ofenziva spalovacích automobile je brutální. Nejenže nestíhají vykrývat poptávku po elektromobilech a nabízejí je navíc (oproti Tesle) v malobaterkovém provedení, ale současně chrlí spalováky a vnucují je firmám i lidem všemožnými akcemi.
    Včera jsem zhlédl na televizi pár pořadů a převažovaly reklamy na auta. Slevy, pakety navíc, speciální edice. Dokonce spalovací automobilky, v reakci na „elektromobil prakticky nepotřebuje servis, ušetříte“, začaly i u běžných vozů nabízet servis 5 let zdarma.
    Jinými slovy nástup elektromobility bude tak rychlý, jak to spalovací mastodonti milostivě umožní. Zatím poptávka převyšuje nabídku. Nabídka je drahá.
    A v Čezku, na rozdíl od třeba Německa, investují firmy masivně do spalováků. Naposledy 40 nových spalovacích Renault Kangoo ve žluté barvě České pošty, později i s polepem tmavou pošťáckou trubkou, v Ostravě-Porubě před novým autosalonem na Opavské ulici. Ano, těch Kangoo, které se už roky vyrábějí v elektrické verzi Z.E.. To vše v době, kdy si Deutsche Post koupila výrobce doručovacího elektromobilu a do pár let hodlá svou flotilu celou obměnit. Česká tak má na pár dalších let opět vystaráno – spalovacím způsobem. 🙁

    1. dovolím si tvrdiť, že nástup elektromobility bude tak
      dovolím si tvrdiť, že nástup elektromobility bude tak rychly, ako rýchlo sa podarí vyrábať 50-60 kwh baterky v cene lacnejšieho spalovacieho motora + spojky

      inými slovami, minimálne na úrovni Octavia a vyššie už musí byť ten rozdiel medzi EV a ICE takmer nulový.

      kdežto zatiaľ sme niekde na cene 200 USD/kwh (Tesla vraj okolo 150).
      to je stále 10-12k len za baterku, čiže približne rovnaká suma, ako je celé výrobné náklady zrovna tej Oktávky.

      jasné, môžeme sa baviť o tom, či výrobná cena batérií nie je tak vysoká práve pre to, že „tradiční výrobcovia“ prdia na vývoj, ale fakt je ten, že EVčka nastupujú pomali kvoli výrobnej cene, nie kvoli tomu, že by dinosaury tlačili spalováky

        1. K ceně baterie zjištoval jsem v SK koncovou cenu 40 Kwh
          K ceně baterie zjištoval jsem v SK koncovou cenu 40 Kwh baterky do R ZOE. Protože jsem si chtěl koupil ZoE bez baterie.

          22…. 12871,- bez DPH

          41…. 14823,- bez DPH

          Cena prace je 124,- bez DPH

          Takže u té větší to vychází 375€ za Kwh

          Podle mého kamaráda co dělá v tomto oboru je cena 100€ snová nákupka při milonových seriích pro automobilku a bez obalu a BMS jen za články.

          Takže ZOE bez baterky je drahý i zadarmo 🙂

      1. A Vy nějaké nespalovací, kromě Tesly, znáte?
        Špatně

        A Vy nějaké nespalovací, kromě Tesly, znáte?

        Špatně jste to pochopil, píši o jejich strategii, jak udržet spalovací vozy co nejdéle na trhu. Prostě prodat jich co nejvíce, penetrovat trh na dlouhé roky dopředu. Na jejich místě bych dělal totéž, peníze jim nesmrdí. I když výrobky ano.

    2. Ano, spravny postreh, spalovaku se hned tak nezbavime, ale je
      Ano, spravny postreh, spalovaku se hned tak nezbavime, ale je dobre, ze Nemecko je za rohem a ne za elektrickym plotem. Bohuzel v Nemecku to zacali myslet vazne s EV az kdyz jim doslo, ze automobilky mohou mit zajisten staly prijem z nabijecek tarif “Audi Mezimesto” za €100 mesicne apd., takze ted otocili o 180 a urputne buduji za nase EU dotacni penize ty jejich slavne CCS stanice.

  3. V podstatě se toho moc následujících 20 let nezmění.
    V podstatě se toho moc následujících 20 let nezmění. Movitější lidé budou jezdit sice v EV, ale i přes pokles prodeje spalováků (tedy absolutní počet spalováků se bude stále zvyšovat) hravě vyrovná snížené emise z EV. U nás 80% lidí na EV stejně nedosáhne, stačí si uvědomit, že přibližně 1 mil. aut, které si lidé dovezou nebo koupí ročně v bazarech mají průměrnou hodnotu 200 tis. Kč.

          1. Já jsem si nevšimnul, že by se cena aut v průběhu i 10
            Já jsem si nevšimnul, že by se cena aut v průběhu i 10 let nějak zásadně změnila. Stojí prakticky pořád stejně, přestože je všude umělá hmota a 1 litrové motory. Růst platů dokonale smázla inflace a růst cen služeb a bydlení. Výrobci určitě nebudou prodávat spalováky a EV v cenách 1:1, to by si káleli do vlastníhio hnízda, stejně jak to nedělají dnes. A jak tady někdo zmínil, o 10 let staré EV už nikdo nestojí.

                1. Tak ne před 10, ale před 15 nebyla.
                  Tak ne před 10, ale před 15 nebyla.

                2. To máš jedno, před válkou byly auta mnohem dražší 🙂
                  To máš jedno, před válkou byly auta mnohem dražší 🙂

          2. Ciste srocvani cenove porovnatelnych aut
            Tesla S, 5 let stara

            Ciste srocvani cenove porovnatelnych aut

            Tesla S, 5 let stara z puvodnich cca 65 tisic eur dnes stoji cca 40 tisic eur

            Audi 6, 5 let stara z puvodne cca 55 tisic eur dnes stoji cca 15 tisic eur

            obrazek o spekulacich cen at si kazdy udela sam

      1. No myslim že tady zatím není zájem ani o staré EV,viz
        No myslim že tady zatím není zájem ani o staré EV,viz sauto.cz ceny IONů na 200tis, a nikdo nekupuje nic. je to celé o uvažování šedou kůrou v kebuli, to tady ale asi nefunguje jak má. Hlavně že jezdí tihle rádoby spořiči 10-15km autem se spotřebou 8-10l na nákup a myslí jak to všechno pěkně vojebali

          1. Není zas tak moc třeba se bát, ty ojetinky jsou docela
            Není zas tak moc třeba se bát, ty ojetinky jsou docela dobře zmapované, víse, co od nich čekat. Posledních 3 Iony doprodává carsharing emuj.cz (s DPH):
            iON #1 Brno stříbrný STK do 6.4.2019 rv 2011 34000 km 205000 Kč (Celoroční pneu), iON #2 Brno bílý STK do 11.4.2019 rv 2011 52000 km 165000 Kč (letní + zimní obutí), iON #5 Brno stříbrný STOK do 16.5.2019 rv 2011 41000 km 185000 Kč (Celoroční pneu).
            Má i poslední 3 Leafy:
            Leaf #8 Brno bílý STK do 24.6.2019 rv 2015 20000 km 401100 Kč(Visia radio s navigací + sada zimních pneu), Leaf #10 Brno bílý STK do 28.8.2019 rv 2015 16000 km 402200 Kč (Visia, pouze radio + sada zimních pneu), Leaf #23 Praha bílý STK do 27.4.2019 rv 2013 59000 km 375 000 (Acenta). Kontakt miroslava.sulcova@eldaco.cz

            1. Ceny dobré, ale Peugeot u nás ani snad ani jinde nenabízí
              Ceny dobré, ale Peugeot u nás ani snad ani jinde nenabízí možnost výměny akumulátoru jako Nissan za pár korun ,jen nový kus za 15000€.

              Je tu sice možnost výměny případných vadných článků,ale zase nyní se vyrábí s jinou chemií a to nejde kombinovat takže získat články jen z vraku.

              takže tyto inzerované vozy mají před sebou max 50 tis. Km života, na konci s max dojezdem 80 Km ,ale když to někomu stačí
              tak do města dobrá volba .

              Amortizace vozu 4 Kč/Km a pak se to dá ještě určitě prodat za 50 na díly.

  4. Neodporují si trochu? Pokud počítají, že v roce 2040 bude
    Neodporují si trochu? Pokud počítají, že v roce 2040 bude zákaz prodeje spalováků, tak se musí prodat v té době okolo 150 milionů jiných aut za jediný rok, tak jak jim mohl vyjít celkový počet 300 milionů? Mně to vychází, že musí počítat s tím, že ještě v roce 2030 bude podíl prodejů aut do zásuvky menší než 10 %.

Napsat komentář