Volkswagen vstupuje do nové éry v motoristickém sportu. V neděli značka představila čistě elektricky poháněný supersportovní vůz I.D. R Pikes Peak.
foto: Volkswagen
TISKOVÁ ZPRÁVA
S výkonem 500 kW (680 k), točivým momentem 650 N.m a hmotností necelých 1100 kg se 24. června 2018 zúčastní legendárního závodu do vrchu na Pikes Peak v Colorado Springs (USA). Cílem je překonat v „závodě do oblak“ stávající rekord 8:57,118 minuty v kategorii elektromobilů.
Nový závodní elektromobil přitom do budoucnosti doslova sprintuje: hodnota zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,25 sekundy je lepší než u monopostů Formule 1 a Formule E. I.D. R Pikes Peak byl odhalen ve francouzském městě Alès a následně oslavil svůj debut na závodním okruhu.
„Cílem značky Volkswagen je dosáhnout s rodinou modelů I.D. vrcholu elektrické mobility. Účast Volkswagenu v závodě do vrchu na Pikes Peak ukazuje směr vývoje pro naši budoucnost v motoristickém sportu, ale zároveň se jedná o skutečně mimořádně symbolickou událost,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj.
„Zákazníci odjakživa profitují z poznatků získávaných v motoristickém sportu. A my si z toho slibujeme cenné impulzy pro vývoj budoucích modelů I.D. Účast v závodě do vrchu na Pikes Peak bude v každém případě skutečně nejnáročnější zkouškou elektrického pohonu.“
foto: Volkswagen
„Tento vůz vypadá fantasticky a již několik týdnů se těší velkému zájmu médií a sociálních sítí,“ říká Jürgen Stackmann, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, zodpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby.
„Tento projekt také ukazuje, že Volkswagen kráčí svou velkou elektrickou ofenzivou a uvedením rodiny modelů I.D. správným směrem. I.D. R Pikes Peak a start v nejlegendárnějším závodě do vrchu na světě nabízí značce Volkswagen velkolepou příležitost k tomu, aby dodala tématu elektrické mobility emocionální a sportovní náboj.“
Šlachovitý atlet, nikoli svalovec: I.D. R Pikes Peak
Nejvyšší cílem vývoje závodního vozu Volkswagen I.D. R Pikes Peak bylo nalezení ideální rovnováhy mezi energetickou kapacitou a hmotností. V popředí nebyl maximální výkon, jak je u závodních vozů obvyklé.
Prototyp Volkswagen pro Pikes Peak nese proto oprávněně dvě pečetě kvality. „R“ symbolizuje vysokovýkonná vozidla. „I.D.“ je nový symbol chytré elektrické techniky Volkswagen.
„Podobně jako u sériově vyráběných vozidel značky Volkswagen budou hrát i v motoristickém sportu stále větší roli elektricky poháněné závodní vozy,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport.
„Vzhledem k velmi vypjatému časovému plánu nám při vývoji závodního vozu I.D. R Pikes Peak velmi pomohla interní spolupráce v rámci koncernu. Podpořila nás například výroba akumulátorů Volkswagen v Braunschweigu a společně jsme pracovali s oddělením technického vývoje ve Wolfsburgu.“
Stejně jako u vozu Golf s dvěma motory, který byl senzací v letech 1985, 1986 a 1987, vsadili inženýři pro Pikes Peak na řešení se dvěma zdroji hnací síly. V závodním voze I.D. R Pikes Peak pracují dva elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 500 kW (680 k).
Důmyslný zdroj energie: akumulátorová technika
Stejně jako v sériově vyráběných vozidlech s elektrickým pohonem je elektrická energie uložena v lithium-iontových akumulátorech. Požadavky na akumulátorové články jsou vysoké. Jejich hustota energie je rozhodujícím kritériem vysokonapěťového systému.
foto: Volkswagen
Na rozdíl od sériové výroby nebyl cílem inženýrů v oblasti motoristického sportu maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon na cestě k vrcholu hory Pikes Peak. Přibližně 20 % potřebné elektrické energie bude vyrobeno během 20 kilometrů dlouhé jízdy zpětným získáváním kinetické energie (rekuperace).
Při zpomalování je část kinetické energie přeměňována elektromotory, které v tomto případě pracují jako generátory, na elektrickou energii a ukládána do akumulátorů.
Začíná testovací program – I.D. R Pikes Peak vstupuje do rozhodující fáze
Jednou z mimořádných výzev na Pikes Peaku je skutečnost, že testovací jízdy na celkem 19,99 kilometru dlouhém úseku pro závod do vrchu v Colorado Springs jsou možné jen na některých úsecích, a to ještě ve velmi omezeném rozsahu.
Většina testů proto nebude realizována na skutečné trati, ale na závodních okruzích. Program Pikes Peak značky Volkswagen tak s představením v Alès přechází do další fáze.
Jezdec: vítěz z Le Mans a přemožitel Pikes Peaku Romain Dumas
Jezdec světové úrovně a obhájce titulu z Pikes Peaku Romain Dumas bude řídit Volkswagen I.D. R Pikes Peak při pokusu o překonání stávajícího rekordu v kategorii elektromobilů.
Devětatřicetiletý Francouz miluje výzvy, jako je tato, a kromě tří triumfů na Pikes Peaku zvítězil také dvakrát v závodě 24 h Le Mans. Dumas, jehož vzorem je závodní legenda Jacky Ickx, se ostatně narodil v Alès.
Velký den: 24. června 2018
Start v nadmořské výšce 2862 metrů, převýšení 1440 metrů, 156 zatáček, 100 procent asfaltu a jen jeden jediný pokus. Při honbě za rekordem v kategorii elektromobilů musí být 24. června 2018 v absolutně nejlepší formě nejen technika a jezdec, ale svou roli sehrají také vnější podmínky. Na vrcholu Pikes Peak v nadmořské výšce 4302 metrů, který je zároveň cílem, panují koncem června nezřídka teploty pod bodem mrazu.
Tuším že Formule 1 dosahuje maximálního zrychlení až v
Tuším že Formule 1 dosahuje maximálního zrychlení až v rychlosti po zvýšení přítlaku protože v nízké rychlosti je omezena trakcí jedné hnací nápravy. Takže například 100-200 dělá rychleji než 0-100. Auto s pohonem všech kol logicky může mít počáteční akceleraci trochu vyšší.
Pri cteni tohoto clanku jsem s usmevem vzpominal, jak VW jeste
Pri cteni tohoto clanku jsem s usmevem vzpominal, jak VW jeste pred cca 2 roky stale dokola tvrdil, ze elektromobilita je nesmysl….
Řekl bych že vzpomínáš blbě…
Řekl bych že vzpomínáš blbě…
Ano, Anonym vzpomíná blbě — já jsem např. nikoliv před
Ano, Anonym vzpomíná blbě — já jsem např. nikoliv před dvěma lety, ale v lednu 2018, slyšel Vratislava Kulhánka jak prohlásil: “ … počkáme, až to Teslu přejde.“ (rozumějme: až Teslu to blbnutí s elektromobily přejde). A ještě navíc k tomu tlumočil slogan p.Hrdličky (kostruktér Škoda): “ … v elektromobilu se v zimě neohřejete a v poušti nikam nedojedete“. Tak takto já vnímám náhled firem Škoda+VW na elektromobilitu. (rád se budu mýlit, pokud tomu takto nebude)
Jednou spalovák, navždy spalovák.
Jednou spalovák, navždy spalovák.