Češi vidí budoucnost v elektroautech, polovina populace ho chce do 10 let

Volkswagen chystá velkou elektromobilní ofenzívu. A se není moc co divit, že podle nového průzkumu Volkswagen Financial Services vidí 42 % Čechů budoucnost právě v elektroautech.

Elektromobil Volkswagen e-Golf koncernu ukázal, že elektromobily mohou být úspěšné. Teď chystá novou řadu elektromobilů I.D. a v roce 2025 chce mít až čtvrtinu prodaných aut elektromobilů.
foto: Hybrid.cz

Benzinové a naftové motory jsou na ústupu. Za 30 let budou podle aktuálního průzkumu Volkswagen Financial Services fosilní paliva pohánět auta jen podle 10 % Čechů. Češi ve 42 % vidí budoucnost v elektroautech, 28 % věří autonomním vozům. E-vůz si do 10 let plánuje pořídit polovina populace.

Elektrovozy jsou auty budoucnosti. Alespoň podle 42 % Čechů. Nejlákavější jsou přitom pro skupinu 27–35letých, kteří je jako budoucí dopravní prostředek vidí ve 49 %. Nejmenší důvěru naopak mají od lidí ve věku 54–65 let, a to jen ve 33 %.

Lidé v předdůchodovém věku do budoucna naopak nejvíce z celé populace očekávají rozvoj autonomních vozů. „Tato generace v životě zažila obrovský technologický pokrok, od televize po počítače. Zdá se, že umělá inteligence samořídicích aut je pro ně dobře představitelná,“ vysvětluje Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve Volkswagen Financial Services, a doplňuje:

„Překvapivě nejméně autonomním autům věří lidé mezi 27 a 35 lety, a to jen ve 23 %. Důvodem může být uvědomování si rizik spojených např. s hackerskými útoky či problematiky odpovídající legislativy.“

Vzdělání je silný faktor

Elektrovozy jsou zajímavé i z pohledu vzdělání. Zatímco pro respondenty se základním vzděláním je elektřina pohonem budoucnosti v 50 %, u vysokoškoláků je tomu tak ve 35 %. Elektroauto si do 10 let plánuje pořídit 56 % všech respondentů.

„Vzdělání má vliv také u názorů na samořídicí auta, která jako perspektivní vidí pouhých 15 % osob se základním vzděláním. Dá se to přikládat jejich obecně nižší obeznámenosti s komplexními technologiemi,“ dodává Cankař.

Vodíkový pohon? Pro muže nic nereálného

Ač vodíkové vozy nepatří mezi nejžhavější kandidáty na auta budoucnosti, zcela bez šance nejsou. Jako hlavní pohon je totiž vidí 12 % respondentů. Více jim přitom věří muži než ženy, a to v 16 % oproti 7 % případů. „Lze předpokládat, že muži se o technickou stránku dopravy zajímají více než ženy. Je však potěšující, že představa alternativních pohonů se všeobecně neomezuje pouze na elektřinu,“ uzavírá Cankař.

Průzkum byl realizován v listopadu 2017 prostřednictvím online nástroje Instant Research. Průzkumu se zúčastnilo 525 respondentů z českých domácností, které vlastní osobní automobil.

tisková zpráva

30 Comments on “Češi vidí budoucnost v elektroautech, polovina populace ho chce do 10 let”

  1. „Překvapivě nejméně autonomním autům věří lidé
    „Překvapivě nejméně autonomním autům věří lidé mezi 27 a 35 lety, a to jen ve 23 %.

    Řekl bych, že s tím souvisí mnohem nižší technická vzdělanost současné generace oproti té předchozí a z toho vyplývající nedůvěra k technice.

    Když zavzpomínám na staré sci-fi filmy byla technika to co nás posouvalo vpřed. Dnes v převážné většině takových filmů stroje vraždí lidi…

    1. zamyslite sa, prečo? pred viac ako desať rokmi mi učiteľ
      zamyslite sa, prečo? pred viac ako desať rokmi mi učiteľ (lego učebňa) vravel, že jeho manželka má niekoľkodesiatok ročnú štatistiku, ktorá ukazuje trend každých päť rokov pokles o jeden klasifikačný bod. teda, dnešní jednotkári by pred dvadsať rokmi totálne prepadli.
      dnešní sedemdesiatnici museli do hlavy natlačiť kvantum encyklopedických vedomostí a k nim ešte svoju špecializáciu. ako príklad uvediem počítanie na logaritmickom pravítku, kde museli VEDIEŤ ako sa posúva desatinná čiarka (teda odhadnúť výsledok). im sa nemohlo stať to, čo sa stalo v cerne, keď hmota PREDBEHLA svetlo!

  2. Už jsem myslel, že jsme v osvětě dál. Ale včera jsem byl
    Už jsem myslel, že jsme v osvětě dál. Ale včera jsem byl na STK, kde mne blondýna u okénka dlouho přesvědčovala, že musím nejdříve na emise. Poté zavolala technika, který zmateně hledal nějaké elektrokolo které přijelo na STK.

  3. Mě se na elektrice líbí ta vidina možného pokroku. Tj.
    Mě se na elektrice líbí ta vidina možného pokroku. Tj. že třeba za 10 let, bude možné mít baterie s 2x větší kapacitou a poloviční hmotností za stejnou cenu jako dnes. Když si vzpomenu před 15ti lety na mobilní telefony s baterkama, že se sotva vešly do kabelky…
    U Spalovacích motorů tuhle možnost pokroku nevidím, že by za 15let přišel někdo s motorem, co žere polovinu paliva než dnes a konstrukce byla o polovinu jednodušší?
    Takže za mě, je to opravdu jen otázka času.

    Ono se stačí podívat na Teslu. první model S se začal nabízet s 40kWh baterkou (brzy byl pro nezájem vyřazen z nabídky), takže rok 2012 byl ve znamení 60kWH baterie. Dnes je maximum 100kwH a to máme teprve rok 2018. Pokud tedy beru top nabídku tak za 5 let by neměl být problém v top nabídce najít 150kwH a 80-100 mít jako standard. Uvidíme. Už teď se těším.

    1. Ten příklad s Teslou máte úplně špatně. V roce 2012
      Ten příklad s Teslou máte úplně špatně. V roce 2012 měla Tesla k dispozici články s jmenovitou kapacitou 3200mAh a jmenovitou energii 12Wh (reálně ty články mají max. 11,5Wh a to ještě v ideálních podmínkách). Tyto články měly tvořit základ všech baterií „40,60,85“. Kde ta „85“ baterie tak má max. 83kWh v ideálních podmínkách.

      „100“ baterie vznikla přepracováním původních modulů s články (do stejného rozměru se naskládalo více článků) a vůbec nic nebránilo tuto modifikaci udělat rovnou v roce 2012. Takže už v roce 2012 mohla Tesla vyjet na trh s baterií s reálnou kapacitou 95kWh!

      Jediný pokrok v technologii samotných článků dosud přišel s navýšením kapacity na jmenovitých 3450mAh a jmenovitou energii 12,6Wh (u těchto článků to ale jsou již reálně dosažitelné hodnoty) a tak dnešní „100“ baterie má reálně dosažielnou kapacitu 102,4kWh.

      Na signifikantní pokrok v energetické hustotě článků se tak stále čeká. Současné články 21-70 v TM3 ten pokrok nepřinesly, ale tím nevylučuji že do roku 2020 se to konečně neprotrhne a dočkáme se navýšení energetické hustoty o dalších 15-20%.

    2. Problém EV není v technicky možném, ale ekonomicky
      Problém EV není v technicky možném, ale ekonomicky výhodném v současné době je koupě EV ztrátový podnik , takže z ekonomického hlediska si to nikdo kupovat nebude. Za 5 let bude dojezd a penetrace nabíječek naprosto dostačující pro většinu prodávaných EV, pokud ovšem zůstanou ceny na dvojnásobku běžného auta bude návratnost v nedohlednu nebo někdy na konci životnosti auta. Pak EV zůstanou jen alternativou, ale nestanou hlavním proudem. Kdyby ale zlevnily na úroveň běžných aut se spalovacím motorem, pak by naopak tato auta byla neprodejná prudce by spadly i ceny ojetin, protože by bylo nevýhodné je kupovat a platit benzín.

      1. Právě kvůli ekonomické výhodnosti jsem si elektromobil
        Právě kvůli ekonomické výhodnosti jsem si elektromobil kupoval. Tyto ničím nepodložené zobecňující žvásty jsou opravdu k popukání. To s tím benálem platí již dnes. Je důležité si uvědomit, že již dnes funguje trh s použitými akumulátory z elektromobilů. Jediný psychologický problém dnešních elektromobilů je dojezd 150km.

  4. Omlouvam se moc za off topic ale…. Nissan Leaf test. Druhe
    Omlouvam se moc za off topic ale…. Nissan Leaf test. Druhe rychlonabijeni temer vybite baterie… jen 13.5 kW. Horsi nez jsme cekali. Vsak taky ten prvni test byl v zime. Jakou rychlosti bude Leaf nabijet v tropickem vedru? Level 2?

    youtu.be/f0qedxuuCfg

    1. A ono to ještě někoho překvapuje? Nissan od prvopočátku
      A ono to ještě někoho překvapuje? Nissan od prvopočátku do svých elektrovozů montoval jedny z nejhorších technologií na trhu (doufám, že byly také nejlevnější a Nissan na každém voze nehorázně vydělal, protže jeslti ne tak je to fakt smutné břídilství).

      1. Všiml jsem si,že nenecháte na Nissanu ani nit suchou,ale ne
        Všiml jsem si,že nenecháte na Nissanu ani nit suchou,ale ne vždy se pokrok vytváří jen úplně nejnovějšími technologiemi,alespoň ne v automotive odvětví.Toyota způsobila hybridní revoluci také technikou,která nebyla úplně na špici(invertory,Ni-mh aku od 1997 většinou dodnes)S každou novou generací HSD přišlo i vylepšení invertoru (účinnější,tišší,menší,lehčí,levnější),ale dopadlo to tak,že přestože první a druhá zastaralá generace invertorů nemá špičkové parametry,má naprostou spolehlivost a spoustu těch nových sice na špici,ale poruchových už teď přežila bezproblémově o patnáct let.Stejně chlazení/ohřev baterií,dokud se používalo vzduchem a jen vyjímečně,nebyl problém.Začalo se chladit víc a v baterii se hromadil prach(což není při 220-450V,změnách teplot,kondenzaci moc legrace),začalo se chladit ještě víc,přidal se filtr a je věčně ucpaný.Tam,kde je chlazení/ohřev baterie kapalinou,nebo chladivem klima,zase elektromobil dost ztrácí jednu ze svých výhod a tou je jednoduchost.Je třeba přidat další výměníky,čerpadla,ventily,hadice,náplně,senzory,řízení toho všeho,kvůli možnosti,že bude minimum uživatelů občas jezdit dlouhé trasy po dálnici ve vedru a několikrát za sebou rychlodobíjet a jen tehdy to všechno využije.V jednoduchosti,ale kvalitě byla vždy největší výhoda japonských strojů,vždycky za cenu spousty kompromisů a nemožnosti různých nastavení a změn,ale dle mého soudu to vždy mělo své důvody a skoro vždy to dlouhodobě stálo za to.Kdyby čas ukázal,že Nissan invertory,motory atd.sice ne zrovna nejúčinnější budou ale nejspolehlivější,vybral bych si rozhodně cestu jistoty.To samé tolik opěvovaný teplotní management baterie se vším ostatním léta omývaný zimním solným roztokem.Je hodně pravděpodobné,že u ojetiny si nakonec spousta lidí bude přát,aby ve voze vůbec nikdy nebyl.Najezdím Leafem cca 25000 kilometrů za rok a zatím mi teplotní management chyběl párkrát při rychlodobíjení v zimě,kdy jsem kvůli jeho absenci musel na nabíječce strávit celkem asi hodinu navíc za rok.Při mém provozu v létě  teplota baterie neroste nad nějakých 45 stupňů,takže jestli čas ukáže,že baterie nevydržela,teplotní management by na tom pravděpodobně stejně nic nezměnil,v teplejších oblastech je taková teplota běžná.Pro většinu uživatelů je výhodnější nemít teplotní management a spoustu jiné výbavy,ale mít stále relativně jednoduchý elektromobil.Že to v ceníku není moc znát je jiná věc,ale přeci jen se dá Nissan pořídit nový nebo zánovní se slušným náskokem nejlevněji.Prostě bych Nissan úplně nezatracoval,dodnes je to jedno z nejdostupnějších elektrických aut,která se dají pořídit,a nebýt Tesly,Nissanu,Mitsubishi,Dieselgate a trochu také Toyoty,dodnes si můžeme o sériových elektromobilech pravděpodobně nechat jen zdát.

        1. Děkuji za krásný příspěvek. Ani já si nemůžu na
          Děkuji za krásný příspěvek. Ani já si nemůžu na NISSAN stěžovat. Zvládl v pohodě v létě cestu Praha Poprad na jeden zátah a patero rychlonabíjení po sobě. Přestože teplota baterie již lezla do červeného, jízda i dobíjení Beze změny. 2016/30 kWh. Takže, i když kdekdo píše, že tento rok byl problém s baterií, nevím o něm. Možná mám jen své pověstné štěstí.
          Každopádně Nissanu děkuji, donafurt mě dostal ze spárů spalováků.
          A že se jim něco nepovedlo ???
          Kdo nic nedělá, nic nepokazí. Tak to prostě je.

        1. Mě na tomto mrzí akorát to, že na trhu donedávna nebyla
          Mě na tomto mrzí akorát to, že na trhu donedávna nebyla pořádná konkurence a tak se to jmenovitě Nissanu (žádný jiný výrobce elektrovýzbroj svých vozů tak strašlivě nemrší jako právě Nissan) odpouštělo. Podívejeme se do historie:

          2011 Leaf 24kWh: průser s bateriemi, nahrazeny jiným typem
          2016 Leaf 30KWh: průser s bateriemi, nahrazeny jiným typem
          2018 Leaf 40kWh: průser s bateriemi, budou nahrazeny 60kWh

          Když to ale udělá někdo 3x po sobě tak už je to opravdu na pováženou.

  5. A opět dokola (asi tak 700 x do roka): VW zamýšlí ……..
    A opět dokola (asi tak 700 x do roka): VW zamýšlí …….. Kdo tomu u této firmy ještě věří?
    A to autonomní řízení — no, americká armáda se o to snaží již dlouhá léta. Zatím naučila létat letadla a rakety, ale s automobily se to spolehlivě né a né povést. Myslím, že automobily ještě dlouho bude řídit člověk sám.

Napsat komentář