Baterie z elektroaut Mitsubishi poslouží jako velká domácí baterka

Mitsubishi, Hitachi Europe a ENGIE představily průkopnický projekt s cílem zkoumat využitelnost elektromobilů k ukládání obnovitelné energie pro kancelářské budovy.

Mitsubishi Motors poskytuje SUV Outlander PHEV v roli úložiště energie, které může sloužit systémům pro zásobování budovy elektrickou energií k zajištění stabilních dodávek obnovitelné energie.
foto: Mitsubishi

Pro účely projektu propojilo sdružení firem první dobíjecí stanici typu V2X (konektivita „vozidlo-cokoli“) s kancelářskou budovou společnosti ENGIE v nizozemském městě Zaandam.

Pokroková dobíjecí stanice V2X od Hitachi je prvním zařízením svého druhu, které dokáže nejen dobíjet elektromobily, ale také pouštět energii zpět do sítě budovy či veřejné rozvodné sítě, a tak podle potřeby sloužit k různým účelům.

Kromě toho se dobíjecí stanice může připojit přímo na fotovoltaické panely a externí úložiště energie, což dává prostor k mnohem účinnějšímu zásobování budov elektrickou energií.
 
Dnešní budovy společně s dopravou mají cca 75% podíl na celkových emisích CO2 produkovaných firmami poskytujícími služby, a tak technologie V2B (konektivita ‚vozidlo-budova‘) může zásadním způsobem přispět k celosvětovému snížení uhlíkových emisí a současně napomoci snížit náklady na energie v rámci budov i celých firem.
 
Mitsubishi Motors, ENGIE a Hitachi spojují své odborné znalosti a věří, že pokroková dobíjecí stanice typu V2B (konektivita ‚vozidlo-budova‘) může vést ke vzniku chytřejších a účinnějších systémů pro hospodaření s energiemi v budovách.
 

Dobíjecí stanice V2X je propojena se systémem dodávek energie do budovy; když daná budova produkuje více sluneční energie, než potřebuje, přebytečná energie se ukládá do baterie elektromobilu. Tuto energii lze poté podle potřeby pouštět zpět do elektrické rozvodné sítě. Baterie vozidla se tudíž chová jako úložiště energie a zároveň jako zásobník pro nouzové napájení elektřinou.

Hitachi poskytuje dobíjecí stanici V2X umožňující obousměrné dobíjení mezi baterií elektromobilu a budovou nebo elektrickou rozvodnou sítí. Rovněž poskytuje technologii umožňující předávání elektrické energie mezi vozidlem a budovou, resp. mezi vozidlem a elektrickou rozvodnou sítí.

ENGIE stojí za vytvořením tzv. ‚chytré budovy‘ propojením baterie elektromobilu prostřednictvím dobíjecí stanice V2X se systémem zásobování budovy elektřinou, včetně integrace s fotovoltaickými panely nebo dalšími zdroji obnovitelné energie v rámci chytré sítě.
 
V další fázi projektu bude sdružení firem zkoumat možnosti společného využití elektromobilů, obnovitelné energie a systémů pro hospodaření s energiemi k zajištění energetické neutrality budov.

To vede ke koncepci inteligentních a hospodárnějších mikrosítí, které dokáží spolupracovat se systémy budov pro hospodaření s energiemi (BEMS). Výsledkem optimálního využívání dostupné energie jsou nižší produkované emise a náklady firem.
 
Výhody zavádění digitálních technologií v energetice komentuje Ram Ramachander, ředitel pro digitální technologie ze společnosti Hitachi Europe:
 
„Tento projekt názorně ukazuje, jak naše podpora IoT a digitálních technologií může zákazníkům pomoci k dosažení energetické neutrality budov v rámci zvyšování energetické účinnosti a snižování nákladů cestou optimalizace dobíjecí infrastruktury elektromobilů. Naše technologie může rovněž napomoci vytvořit nové obchodní případy napříč celým hodnotovým řetězcem elektromobilů, včetně technologie V2G (Vehicle-to-Grid), která přináší flexibilitu v otázce distribuce energií.“

tisková zpráva

12 Comments on “Baterie z elektroaut Mitsubishi poslouží jako velká domácí baterka”

      1. To je podle mě promarněný potenciál, ja bych ji dokonce
        To je podle mě promarněný potenciál, ja bych ji dokonce dával i někam třeba vedle nabíjecí zasuvky – např myslivec má chaticku v lese, prijede tam a s 40 ke baterii může normálně používat cely víkend elektřinu. Nebo jedu grilovat, tak zaparkuju poblíž a můžu klidně provozovat třeba el. gril nebo jiné příslušenství, třeba světlo v noci.

          1. Pokud použijete v článku zmíněný Mitsubishi Outlander
            Pokud použijete v článku zmíněný Mitsubishi Outlander PHEV, tak zcela jistě ano. Protože ten má baterku jen 8 kWh, což vystačí max. na 50 km ve městě, osobně otestováno. Chatička sice nebude brát tolik – pokud tam zrovna nebude řezat dřevo o106 – ale takový rodinný domek schroustá ze den klidně 10 kWh. Malobaterkáč nemá šanci, pokud se bavíme o 40, spíše 60 kWh a více, pak to smysl dává. On ten číňan se zásuvkou je B.Y.D. 6 s 60 kWh baterkou.

        1. 200W zvládnou ostatní auta pomocí běžného 12v/220v
          200W zvládnou ostatní auta pomocí běžného 12v/220v měniče. Měnič auta, který dobíjí 12v baterii by to měl utáhnout.
          Opravdová 220v zásuvka na autě by měla alespoň 10A a byla by napájena měničem z HV baterie. To je věc, kterou běžné elektromobily zatím nenabízí.

          1. Pro pracovní el. pick up dobrý nápad. Do normálních
            Pro pracovní el. pick up dobrý nápad. Do normálních produkčních osobních EV a hybridů těch 200 w . Na nabíjení mobilů tabletů, televize bohatě stačí.

            Jinak výkon měniče dc-dc na 12V palubní je v malém městském i-Miev 80A /12V což je slušný, takže není problém tam dát i kilowatový měnič na 230V Když to nějdo potřebuje, nebo 2 Kw s tím že spičky pobere olověná baterka. Pak stačí dát jen auto do režimu ready a může vrtat brousit ….

            Kia niro má měnič o výkonu dokonce 140 A , přes 12 V dokonce i dotápí kabinu. Sem včera dofukoval dodávaným kompresorem na 12V gumy a protože se mi to zdálo trochu líný, tak sem jen aktivoval auto, napětí vyskočilo na 14,4 a to pak jelo jak po másle a spalovák samozřejmě stál.

Napsat komentář