V Praze bylo k vidění vodíkové auto Hyundai Nexo. Vyzkoušeli jsme ho!

V sobotu se v Praze na Fakultě stavební ČVUT jel další ročník soutěže vodíkových autíček na ovládání. Při té příležitosti Hyundai ukázal i své vodíkové Nexo.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců – včetně těch z magazínu Hybrid.cz!
foto: Hybrid.cz

Na start letošního ročníku Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) – závodu modelů aut na vodíkový pohon se s podporou Nadace Unipetrol o víkendu postavily hned tři týmy středoškoláků z Neratovic, Ostravy a Litvínova.

Rozhodně tím nejzajímavějším, co bylo v sobotu v Dejvickém univerzitním kampusu k vidění, ale bylo vodíkové auto Hyundai Nexo. Předvýrobní prototyp bylo možné si z každé strany prohlédnout a dokonce se i krátce svézt.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Čistý interiér, kterému vévodí displej přístrojového panelu a velký centrální displej. Pod ním je ale na centrální konzoli ještě nálož tlačítek.
foto: Hybrid.cz

Vodík v osobní dopravě má své příznivce, ale především řadu odpůrců. Důvodem je výrazně horší energetická bilance vodíkového pohonu v porovnání s čistě bateriovým. Vodíkové auto de-facto je elektromobil – jen kromě (menší) baterie obsahuje také vodíkové palivové články.

Přesto nás Nexo zaujalo. Zejména svým bezchybným zpracováním, pohodlným ovládáním i podle všeho příjemnými jízdními vlastnostmi (mohli jsme ale sedět pouze na sedadle spolujezdce, a to jen kolem bloku).

Kdyby se automobilka Hyundai odhodlala nabídnout Nexo také v čistě bateriové verzi, nepochybujeme, že by o auto byl obrovský zájem. Ostatně, model Hyundai Kona Electric už mnohé naznačuje.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Kufr je slušný, v základu má objem 461 litrů.
foto: Hybrid.cz

Podle našich informací se v současné době připravuje vybudování dvou veřejných vodíkových čerpacích stanic – jedné v Litvínově, jedné v Praze. Ani to ale nejspíš nebude dost na to, aby i běžní řidiči začali uvažovat o vodíkových autech. Není ostatně vůbec jisté, zda bude Hyundai vlastně vodíkové Nexo nabízet.

Zájem o vodíkové závody je čím dál větší

Studenti ze Střední odborné školy a středního odborného učiliště Neratovice vyhráli v kategorii nováček a v sobotním závodě obsadili čtvrté místo. Studenti se na tuto soutěž, která proběhla v kampusu ČVUT Dejvice, připravovali ve svém volném čase a pro jejich vedení bylo nezbytné nalézt nadšené pedagogy.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Závodů vodíkových autíček na ovládání se zúčastnily desítky členů týmů.
foto: Hybrid.cz

V prvním ročníku soutěže pro studentské týmy středních a vysokých škol Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) v roce 2015 stály na startu tři přihlášené týmy. Rok na to se soutěže zúčastnilo již 15 týmů z České republiky a pět týmů ze Slovenska.

Do letošního ročníku se přihlásilo již 24 českých týmů, což překročilo propustnost tratě. Soutěž se tedy letos konala jako dvoudenní s tím, že každý den soutěžilo 12 týmů. Právě z důvodu narůstajícího zájmu a příchodu nových účastníků byla vytvořena také soutěžní kategorie „Nováček“.

Studenti SOŠ a SOU Neratovice byli asi největším překvapením, když se v sobotním závodě umístili na čtvrtém místě a zvítězili právě v kategorii nováčků. V nepřetržitém šestihodinovém závodu ujeli skoro 560 kol.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Pocity z jízdy? Jako v elektromobilu – tiché, plynulé, bez vibrací.
foto: Hybrid.cz

Také ostravský tým se v letošním ročníku postavil na start jako nováček, a to pod vedením docenta Bohumila Horáka, který vede jako jeden z našich nejvýznamnějších odborníků na palivové články a elektromobilitu středoškolský kroužek. Při přípravách závodního automobilu studenti optimalizovali všechny třecí a valivé odpory, aby dosáhli při daném výkonu co nejmenší spotřeby energie.

Statistika poptávky po studijních oborech v posledních letech ukazovala nepříznivý trend zájmu o technické a přírodovědní obory. Jako reakce na tento vývoj vznikl program H2AC, který chce vzbudit u studentů zájem právě o tyto obory, vyvolat zájem o alternativní zdroje energie a nabídnout studentům vlastní zkušenost s jejím využitím.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Design vodíkového auta Hyundai Nexo zaujme – mimo jiné i díky matně šedivému laku.
foto: Hybrid.cz

Středoškolští studenti se během čtyřměsíčního programu seznamují s obnovitelnými zdroji energie. Teoretické znalosti pak použijí při sestavení RC modelu závodního auta v měřítku 1:10 poháněného vodíkovými palivovými články.

Letošní ročník H2AC v prvním závodním dni vyhrál tým SOŠ Třineckých železáren. Spolu s nedělním vítězem ze Středního odborného učiliště Škoda se na začátku května zúčastní mezinárodního finále v německém Chemnitzu.

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Hyundai Nexo – pohodlné a prostorné SUV.
foto: Hybrid.cz

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Systém vás navede na zatím jedinou vodíkovou čerpací stanici v Česku – tu ve Spolaně Neratovice. Má ale jen poloviční tlak, než auto vyžaduje, a tak nádrž naplníte zhruba na polovinu. NEDC dojezd je 800 km, WLTP kolem 700 km.
foto: Hybrid.cz

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Tohle kromě uvidíte jen v málokterém autě – napadá nás ještě Toyota Mirai.
foto: Hybrid.cz

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Digitální postranní zrcátko.
foto: Hybrid.cz

Vodíkové auto Hyundai Nexo v obležení zvědavců - včetně těch z magazínu Hybrid.cz!

Couvací kamera vám přehledně ukáže celé okolí vozu.
foto: Hybrid.cz
vlastní

30 Comments on “V Praze bylo k vidění vodíkové auto Hyundai Nexo. Vyzkoušeli jsme ho!”

  1. Paneboze na co ma tolik tlacitek?
    Tuhle jsem musel v manzelky

    Paneboze na co ma tolik tlacitek?

    Tuhle jsem musel v manzelky aute tapat jak preridit letni cas. Ona se o to radeji ani nepokousela. Pritom iPhone, kdyz dostala poprve do ruky nepotrebovala zadnou radu, hned vsechno ovladala.

    A kdyz uz o tech tlacitkach tak se mi vybavila jedna historka.
    Kdyz jsme byli na Amperu tak jsem si dobiral (trochu v nalade, pri navratu z nocniho tahu) brnenskeho taxikare v Mercedesu na co ma tolik cudliku, jestli se v tom vyzna. Pak mu rikam “jo tu packu pod volantem mam taky” a on “no a padla, zejo” tak mu rikam “ ne, na co?” a on trochu udivene “no kdyz vas nekdo nastve tak si podradite a ujedete mu” a ja na to “kdyz chci nekomu ujet tak slapnu na plyn”. Nejak ho to vydrazdilo, bo zacal rezat Brnenske ulice jako by to ukradl. Asi mi chtel ukazat jak mu to jede. Kluci vzadu se jen smali. Kdyby chudak tusil. 🙂

  2. Jen dobre, ze helmuti dostavaji trochu na frak a korejci je
    Jen dobre, ze helmuti dostavaji trochu na frak a korejci je tlaci k inovacim, dalsi panika ve Vlkohradu jen veci prospeje, uz pry planuji vlastni megatovarny na baterie, cha.. a mimochodem, ta reklama na “predrazenou klasiku”, tak to jsem se po ranu pobavil, diky za kazdy novy ne spalovak Hyundai

  3. Zašel jsem na kukačku a opravdu zážitek. Moc se mě tento
    Zašel jsem na kukačku a opravdu zážitek. Moc se mě tento model líbí,tak třeba i časem pořídím,protože mě tento vůz i přesvědčil i ten vzhled je parádní, což hodně lidí odsoudilo co jsem tak zaslech, mě naopak nadchl.

      1. „kára s těžkými kovy z laufu“ – to jako vodíkové auto?
        „kára s těžkými kovy z laufu“ – to jako vodíkové auto? Tak to je bomba! Tohle auto má v laufu jenom vodní páru ze syntézy vodíku a kyslíku, ty experte! Fakt jsem si myslel, že na Hybrid.cz chodí lidi, kteří se o moderní technologie zajímají a něco o nich vědí…

  4. Ad veřejné H2 stanice: doufám, že ta (ty) pražské budou
    Ad veřejné H2 stanice: doufám, že ta (ty) pražské budou hódně daleko od stávajících stojanů pro BEV. A doufám, že H2EV nejsou (nebudou) plugin, abychom se u stojanů nepotkávali. Ale budou-li, tak potkáme-li se tam, ihned mu uvolním místo.

Napsat komentář