Šéfkonstruktér EVC Group: projekty jako elektrifikace sněžné rolby jsou náš šálek čaje

Česká společnost EVC Group představila unikátní projekt přestavby původně naftové sněžné rolby na bateriový pohon. Elektrorolba byla až do konce lyžařské sezóny testována v krkonošské Černé Hoře-Peci, přičemž dosavadní výsledky testu jsou podle provozovatele velmi příznivé.

Foto z testovacích jízd s původně dieselovou obojživelnou sněžnou rolbou švédského výrobce Hägglund v úpravě na bateriový pohon společností EVC Group.
foto: EVC Group

Přestavbu původní naftové šestiválcové obojživelné rolby švédského výrobce Hägglund uskutečnila hulínská společnost EVC Group v rekordním čase tří týdnů. Firma je matadorem českého trhu na poli elektrifikace dopravních prostředků a zároveň výrobcem průmyslových lithiových baterií.

Jak k myšlence přestavby došlo a co obnášela, jsme se zeptali šéfa konstrukce a výroby v EVC Group, pana Ing. Martina Solaře (MS):

Náš magazín přináší zprávy o elektrifikaci všeho co má i nemá kola z celého světa. Jak ale došlo na pásovou sněžnou rolbu?

Martin Solař: S konceptem jsme byli osloveni krkonošským provozovatelem roleb firmou Montrago a též vedením SkiResortu Černá Hora-Pec. Motiv elektrifikovat jednu ze záložních naftových roleb přišel zejména z důvodu, že rolby nepoužívají pouze k úpravě sjezdovek, ale fungují tam jako univerzální vozidlo pro dopravu zboží a hostů mezi jednotlivými chatami a areály SkiTour. Hlukové a spalinové znečištění okolní přírody se tak v těchto chráněných místech příliš vysoké a zrodila se myšlenka, jestli by někdo dokázal takovou rolbu přestavět a v prototypovém provozu potvrdit technickou i ekonomickou proveditelnost.

Jak jste byli schopni projekt uskutečnit tak rychle, na závěr zimní sezóny?

MS: Předně, jsme tu banda šikovných kluků a holek (smích)… Ale vážně, za deset let působení máme nastřádánu řadu zkušeností a víme, co ze sériové výroby lze použít i v jiných aplikacích. Přestože máme nyní výrobu naplněnou (EVC Group vyrábí trakční lithiové baterie nebo celé elektrické pohony největším středoevropským výrobcům elektrobusů – SOR Libchavy, ŠKODA Electric, EKOVA, ROŠERO P – pozn. redakce), požadované technické parametry připomínaly řešení, které dodáváme pro elektrické midibusy. Také je nutno dodat, že se jedná o spartánské vozidlo, kde nebyl požadavek na hraní si s nějakými rafičkami. Jako trakční baterii jsme pak využili patentované řešení výměnné baterie pro dodávky EVC eVAN s kapacitou 60 kWh, která podle předběžných odhadů nabídne akční rádius 30 km na jedno nabití.

Jakou vidíte šanci, že k prototypu elektrorolby přibudou další sériové kusy? A jsou zde například možnosti navýšení specifikace, kdyby bylo zapotřebí pokrýt větší areál nebo vzdálenosti mezi chatami?

MS: Hodně bude záležet na výsledcích testování – nyní jsme dodali prototypové řešení, které se předně musí osvědčit jako spolehlivé. Souběžně s tím budou sbírány provozní údaje a ukáže se, jakých úspor je elektropohon ve tvrdých číslech ve sněžné rolbě schopen dosáhnout. Nabízené řešení vyšlo na cenu okolo 3 milionů Kč bez DPH, nabití 60kWh baterie bude otázkou okolo 200 Kč, což je při dnešních cenách ekvivalent 6-7 l nafty, na které původní rolba kvůli velmi ztrátovému pásovému pohonu určitě 30 km neujela. A to se nebavíme o dalších provozních nákladech dieselové verze, jako je olej, filtry, atd. Do budoucna je možnost navýšení kapacity baterie na 120 kWh a integrovaná 400V nabíječka. Díky existujícím elektrickým přípojkám 3x63A (výkon 40 kW) na svazích většiny lyžařských areálů pro krmení sněžných děl zde je reálná možnost nabíjet rolby z nuly do plna za 1,5-3 hodiny, vždy dle velikosti baterie.

Na čem v EVC děláte letos, máte v rukávu nějaké další překvapení/neobvyklá vozidla?

MS: Pro nás je v současnosti adrenalinem samotná sériová výroba, na kterou firmy činné v e-mobilitě dlouho čekaly. Každý týden opouští brány EVC několik sad sériové vyráběných trakčních baterií, některé o kapacitě přes 250 kWh, číslo zajímavé i pro fandy značky Tesla. Díky přímé spolupráci s výrobci válečkových článků a zvládnutí technologie jejich integrace se nám rozšiřuje portfolio kapacit a druhů aplikací. Brzy nebude například problém navýšit kapacitu autobusových baterií nad 400 kWh! To už povede ke srovnání provozní praktičnosti bateriového elektrobusu s dieselovým. No, a pokud se bude dařit i nadále, budeme v druhé polovině roku informovat čtenáře (a třeba i naše budoucí kolegy) o dalším velmi zajímavém projektu!

vlastní

70 Comments on “Šéfkonstruktér EVC Group: projekty jako elektrifikace sněžné rolby jsou náš šálek čaje”

  1. Celá diskuze o dojezdu je v tomto případě trochu
    Celá diskuze o dojezdu je v tomto případě trochu mimo.
    Jasným záměrem Ski Resortu je nahradit naftové rolby na pendlu při přejezdu z Černé hory do Pece. Tam ta rolba najede přesně danou vzdálenost: 6,5h provozu á 15 minut = 26 jízd délky 1km tam a 1km zpět = 52km + 2×2,5km příjezd a návrat z Černé hory = 57km za den. Pokud je ověřený dojezd 60km s provozní rezervou pak je přesně vidět kam to míří.
    V dnešní době je to jednoznačně záležitost ukázat snahu firmy zlepšit vliv toho provozu na přírodu a okolí té trasy. Rolba tam hlučí a smrdí 8x za hodinu v okolí Kolínské a Pražské boudy a já bych z toho nebyl úplně nadšený být provozovatel těch bud. Takže nejde ani tak o to, jestli s to vyplatí čistě provozně finančně.

    1. Přesně tak. Zatím se dost těžko vysvětluje lidem,
      Přesně tak. Zatím se dost těžko vysvětluje lidem, kteří kouří, jezdí nafťákem s demontovaným filtrem, kravál mají všude kolem a jsou na něm závislí tak, že si musí hned po ránu pustit rádio nebo televizi naplno, aby to slyšeli v celém bytě/domě plus mají zdravotnictví mají zdarma, že je cosi špatně a toto všechno je out. Navíc na horách. Kde ovšem tím dýzlem dojedou, dají hned na parkovišti jednu a druhou v řadě na vlek, další o svačince, další o obědové pauze atd. atd., aby pak nahodili dýzl a 10 minut v kouři dýmu odmetali a pak vyrazili dovézt si ten kravál, smrad a jedy zase domů……
      A tady ve Ski Resortu to najednou chce někdo jinak. Hned mu spočítají, že se to nevyplatí. Páč klasicky nezapočetli externality.

          1. ak by išlo o trabiho, kombi, tak fajn, ale z leafa, ktorý
            ak by išlo o trabiho, kombi, tak fajn, ale z leafa, ktorý nie je pod 300tis … v prípade poštárskeho by bol dojazd 50km dostatočný na týždeň.
            pôvodná otázka by mala znieť – vopchali by do pôvodnej krabice pre batériu chladenie (a možno aj zohrievanie) článkov? v tom vidím problém.

            1. Když bude baterie v kabině tak si to ochladí/ohřeje klimou
              Když bude baterie v kabině tak si to ochladí/ohřeje klimou každý sám ;-D

              Mimochodem teď sonduji Leafy z UK a jsou od 200 tis.

              Samozřejmě žádný zázrak, první generace, a i dojezd podivný…
              Ale o to lepší kandidát na interní battery pack (+ možnost repasu za 60k, což teď budou dělat v Japonsku, snad se to rozšíří…)

                1. To ale není nic proti ničemu ne?
                  Přídavná baterie se

                  To ale není nic proti ničemu ne?
                  Přídavná baterie se nedělá kvůli tomu že stará je opotřebená ale pro prodloužení dojezdu = udržovat tu hlavní v použitelném stavu pomocí renovace a prodloužit si dojezd interiérovou (která bude mít tu výhodu že nebude potřebovat bateriové chlazení/ohřívání).

                  A kdo ví, třeba se ty renovované budou jednou dělat i s teplotním managementem.

                2. Tak už se v tom slušně ztrácím :-/
                  Ohledně repasu –

                  Tak už se v tom slušně ztrácím :-/

                  Ohledně repasu – mělo se jednat o doplněk, že původní Leaf s extend baterií v kabině bude mít stále původní baterii a ta jde repasovat za celkem normální cenu (v porovnání s výměnou za fungl novou za 125k).

                  Co se týče tohoto odkazu – možná čtu jako tatar, opravte mě… ale v tom odkazu jsou ceny celých vozů, ne jen dodaných baterií.

                  A předpokládám že ten první odkaz od pana Kubiše mi dáváte jako reakci na můj dotaz v jiném vlákně – děkuji 🙂

                3. toto je také porovnanie aké pálky možno očakávať pri
                  toto je také porovnanie aké pálky možno očakávať pri prestavbe. pravdupovediac, tá cena „obyčajnej 500e je pri novej USD30.000.00, dvojročnej 8-12.000.00, (s dovozom a dokladmi €12-17.000.00). výmena batérií, palubnej nabíjačky, elektroniky upravenej pre úniu je dosť drahá. a to 500e má pôvodnú elektroniku na úrovni tesly. akurát ho pre istotu zabili „pomalým nabíjaním“ (30A 31/2 hod, 10A 8 hodín)
                  takže leaf pri dostatočnej hustote CHADEMO (á80km) by ani doplnkovú batériu nepotreboval.
                  ps- k tomu „teplovodnému“ kúreniu leafa sa dá „implantovať“ bufík https://www.youtube.com/watch?v=3RHiDYGPZlY
                  http://300mpg.org/imiev-heater-installation/

                4. Výměna palubní nabíječky se nedělá. Homologace pro EU
                  Výměna palubní nabíječky se nedělá. Homologace pro EU spočívá v montáži mlhovky, instalace seřizování světlometů a zápisu výjimek.
                  Na nabíjecím kabelu je nutné předělat koncovku na francouzskou/shuko a možná vyměnit uvnitř napájení signalizace. Případně koupit nový kabel (cena max 10tis. Kč).

                5. odkazy NIE SÚ o úkonoch, ktoré je potrebné urobiť pred
                  odkazy NIE SÚ o úkonoch, ktoré je potrebné urobiť pred prihlásením v európe.
                  tá firma ponúka úplne iný f500e.

                1. Sonduji – je to důležité slovo 😉
                  Je totiž zvláštní

                  Sonduji – je to důležité slovo 😉
                  Je totiž zvláštní nepoměr mezi cenami na mobile.de a gumtree…
                  Tož jsem se tam pro osvětu porozhlédl.

                  Tím neříkám že masochista nejsem 😀

          1. NEmuselo by sa (protizávažie) pridávať iba v dvoch
            NEmuselo by sa (protizávažie) pridávať iba v dvoch prípadoch – pohon zadnej nápravy, kolesá „v rohoch“ vozidla.
            fyzika nepustí – „kufor“, kam sa aku pridá je ZA zadnou nápravou, nejedná sa o zanedbateľnú hmotnosť, takže prítlak na prednú nápravu sa ZMENÍ. a na také tvrdenie si netreba sadať do vozidla, stačia foto profilu a pohľad do kufra.
            pred 55 rokmi do predných kufrov tatraplánov na rallye monte carlo pridali 50kg závažie, aby mali kolesá potrebný prítlak.

              1. bol som konštruktérom, o.i. som pracoval na kabíne 122mm
                bol som konštruktérom, o.i. som pracoval na kabíne 122mm dana.
                prečítajte si s pochopením ačiatok – pochybujem o vhodnosti umiestniť doplnkové batérie do kufra leaf-u.
                kde sú moje vývody nesprávne?
                v ktorom postupnom ročníku sa deti v česku učia o páke?

                1. To jste se ztratil v konverzaci. Já jsem odpověděl na
                  To jste se ztratil v konverzaci. Já jsem odpověděl na nemožnost jezdit s Hyundaiem Ioniq v patrových garážích.

                2. vyhľadajte si na hybride hyunday hodnotenie – nie to
                  vyhľadajte si na hybride hyunday hodnotenie – nie to dvojdielne, predchádzajúce.
                  a japonské jútube.
                  chýba mu tenspaľovací motor vpredu. naviac väčšia batéria vzadu.

                3. Právě v tom sedím, jezdím a chová se podobně jako
                  Právě v tom sedím, jezdím a chová se podobně jako Octavia cng.

                4. hm, ja som si to nevymyslel, autora považujem za
                  hm, ja som si to nevymyslel, autora považujem za pravdovravného.
                  Bohužel, IONIQ je v tomto ohledu na tom špatně. Kvůli modularitě HEV, PHEV a EV na jednom podvozku. V elektrické verzi, kdy je lehký motor s měničem na přední hnané nápravě a těžší baterie pod zadními sedadly, si už na troše štěrku na cestě nebo v zatáčce kola prohrábnou
                  http://www.hybrid.cz/test-hyundai-ioniq-electric-soused-z-boleslavi-nema-jen-problem-je-uplne-v-pytli-2

                5. Doporučuji vyzkoušet na vlastní kůži a udělat si
                  Doporučuji vyzkoušet na vlastní kůži a udělat si vlastní názor.

  2. Tak uvidíme, jak se osvědčí v praxi. Výhody to určitě
    Tak uvidíme, jak se osvědčí v praxi. Výhody to určitě mít bude. Ta cena je šílená. Takový akční rádius v horách znamená dobře plánovat. Jak svědčí baterce, když pracuje jen polovinu roku? Osobně bych to spíš předělal na LPG, což by i s vlastní plnící stanicí vyšlo na desetinu ceny.

        1. Tak konkrétně tohle vozidlo je původně vojenské,
          Tak konkrétně tohle vozidlo je původně vojenské, obojživelné, určené prakticky do jakéhokoli terénu. Ale v Krkonoších jezit v létě po cestách je nesmyslné a v terénu zakázané. Možná tak na jeden výjezd za x let v přípaně nějaké živelné pohromy.

  3. Když člověk jede na týden do hor lyžovat, tak se vždy
    Když člověk jede na týden do hor lyžovat, tak se vždy diví, jak tam řádí ty spalovací rolby každý podvečer a někdy i po ránu. O hluku, smradu a jedech z naftových motorů nemluvě. Jelikož tato vozidla pracují pravidelně denně pár hodin, jsou pro elektrifikaci jako stvořená. Většinu dne se mohou pomalu nabíjet.
    Přes léto, pokud nebudou jejich velké baterie využity jako úložiště fotovoltaik nebo vyrovnávací baterie pro rozvodnou síť, by se mohly jejich baterie jako výměnné používat v dodávkách a minibusech v rámci letní sezóny.
    Ostatně jejich výměnnost by byla ideální i pro úpravy svahů a ono vožení turistů a zásob. Pár sad by se mohlo pomalu nabíjet a ostatní sloužit ve vozidlech. Mohly by být i zálohou pro horská střediska místo naftových agregátů. O napájení pendlujících skibusů nemluvě.
    Prostě stálo by za to uvažovat o uceleném ekosystému s místní výrobou elektřiny (fotovoltaika, vítr, voda, kogenerace).

    1. Tak pro pracovní rolby pro úpravu svahů by byla
      Tak pro pracovní rolby pro úpravu svahů by byla elektrifikace určitě vhodnější. Přes den může baterie sloužit k vyrovnávání sítě. V prudkých svazích jsou rolby zavěšené na laně, takže by se mohly dobíjet i při práci.
      Ale do stroje, který má dojet z místa na místo a vozit pohodlně a bezpečně kaštany to moc není.
      Problém je, že tohle je stará rolba s emisně i jinak nevhodným motorem, která se pro přestavbu nabízí, zatímco ty denodenně makací stroje na svahu jsou nové, moderní drahé stroje, které nikdo upravovat nebude.

  4. Podle všeho to vozí baterie na přívěsu, kde je normálně
    Podle všeho to vozí baterie na přívěsu, kde je normálně kabina pro lidi, což nechápu k čemu to je dobré. Tím pádem klesá přepravní kapacita na polovinu a méně.

    Rád bych se něco dozvěděl o systému vytápění,protože předpoklad je že toto má primárně sloužit v zimě a težkých podmínkách.

        1. Samozřejmě. Jde o prototyp. Ty baterie tam v reálu nebudou
          Samozřejmě. Jde o prototyp. Ty baterie tam v reálu nebudou jen na paletě, jako je tomu dnes, ale určitě hezky rozloženy v místě bývalého motoru a palivové nádrže, případně v podlaze kvůli trakci a těžišti. Akční rádius je otázkou, jaký byl předtím na naftu. Ono to docela dost žere. Nehledě na fakt, že elektřinu mají v každé chalupě, kdežto tu naftu tam musí neustále odněkud vozit a 2x přelévat – do kanystrů a do rolby. Navíc i tu naftu musí na nejbližší čerpačky do těch středisek někdo dovézt. Prostě zatím porovnáváme desítky let budovanou infrastrukturu a logistiku s prototypem.

            1. Takže jaký je ten starý dojezd? Jak se k tomu starému
              Takže jaký je ten starý dojezd? Jak se k tomu starému dojezdu k rolbě dostávala nafta? Napršela? Nebo jsem pro ni někam musel dojet? Jak se k starému dojezdu dostávaly oleje a filtry? Odkud jsem je musel přivézt? Věci nejsou jednoduché, jen se tak jeví.

              1. Původní nádrže 2x 80 l spotřeba 15-35 dle terénu.
                30km u

                Původní nádrže 2x 80 l spotřeba 15-35 dle terénu.
                30km u nového není dojezd, ale akční rádius.
                Čerpání nafty do rolby zas takový problém není. Existují autocisterny s výdejním zařízením a firmy, které jimi dodávají palivo např. do stavebních strojů.
                A za 3 mega bez DPH by byla nafta i servis asi tak na 200 let.
                Ale třeba za pár let zvládnou přestavbu, která bude efektivnější a levnější.
                Přemýšlím, jak se asi takováhle rolba vleče vybitá terénem druhou dieselovou rolbou.

                1. Schvalne jsem si vyhledal na internetu clanek, kde je uvedeno,
                  Schvalne jsem si vyhledal na internetu clanek, kde je uvedeno, ze rolba za 8 hodin prace zpapa 350 litru a jezdi 10 – 12 km/hod. Takze jednoduchym propoctem mame cca 10 litru na 1 km. Kde jste vzal spotrebu 15 – 35? To nema ani autobus 🙂
                  Pokud budu pocitat, ze denne pracuje rolba 4 mesice rocne, tak mi to vyjde na 1,2 milionu rocne. Za 200 let nespotrebuje 3 miliony ale 240 milionu. Ani to Vase „asi“ neni na miste.
                  Premyslim, ze ridici rolby jsou Ridici s velkym R. Ti musi umet hodne predvidat, takze si urcite umi i spocitat, kam dojedou ci nedojedou.
                  Jak zde nekdo zminil, pokud by se baterie pouzila v ucelenem reseni i mimo sezonu, jedna se o idealni pouziti.

                  https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/za-volantem-snehove-rolby-osm-hodin-prace-350-litru-nafty/r~03842b36c98a11e4a4c00025900fea04/

                2. A jakou kapacitu musí mít baterie aby uskladnila
                  A jakou kapacitu musí mít baterie aby uskladnila energetický ekvivalent 350 litrů nafty ?

                3. K čemu 350 L, už jste viděl rolbu s nádrží velikosti 2
                  K čemu 350 L, už jste viděl rolbu s nádrží velikosti 2 koupelnových van?

                4. + 1
                  Připomnělo mi to taky jeden argument spalovačů.
                  Že

                  + 1

                  Připomnělo mi to taky jeden argument spalovačů.

                  Že prý s elektromobilem nedojde do nemocnice když náhodou přijede domu a nebude mít večer nabito.
                  Že prý když má spalováky tak zajede na benzínku a na načerpání za pět minut a pak může do ty nemocnice.

                  Ale jaksi už tohle jejich spalovací myšlení už nedokáže pochopit, že za těch 10 minut co musel jet k benzínce dobije z domácí zásuvky na několik 10-tek kilometrů, které mu bohatě do té nemocnice stačí! Protože do ní nepojede přes půl republiky ale maximálně pár kilometrů.

                5. Anebo, že dojezdové časy sanitek jsou 20(?) minut. 😉 A
                  Anebo, že dojezdové časy sanitek jsou 20(?) minut. 😉 A zdarma! 😀

                6. Jo viděl. Například Pisten Bully 600 má dvě nádrže
                  Jo viděl. Například Pisten Bully 600 má dvě nádrže 220+80 ltr. tj celkem 300 litrů. A samozřejmě dotankovat jdou za pár minut.
                  Vy jste to opravdu nevěděl ?

                7. Jo a max.výkon má 360 kW. Takže i kdyby motor jel
                  Jo a max.výkon má 360 kW. Takže i kdyby motor jel průměrně jen na třetinu výkonu, dělalo by to 120 kW.
                  A 120 kW x 8 hod. směna vychází ekvivalentní akumulátor kolem 1000 kWh.

                8. Myslíte tuhle, že Kässbohrer PistenBully 600 W
                  Myslíte tuhle, že Kässbohrer PistenBully 600 W https://klinovec.cz/novy-stroj-pistenbully-600-w. Ovšem tam se píše jen 220 L. Těch 80 L je volitelná přídavná https://auto.idnes.cz/snezny-kamion-ktery-seka-travu-dmu-/automoto.aspx?c=A060324_001448_automoto_fdv. A těch 220 L má na jednu směnu, začíná po 16 hodině a končí kolem 21. Takže papá velmi mnoho, ono 11 tun s radlicemi a navijáky není ve svahu žádná maličkost.
                  A když už to rozebíráme detailně, někomu se zdálo 3 miliony za baterky moc. Ovšem tenhle spalovací drobek prý stojí 9 milionů nový.

                9. Tak jste už konečně pochopil, že rolby skutečně mají
                  Tak jste už konečně pochopil, že rolby skutečně mají několikasetlitrové nádrže ?

                  A co ta odpovídající kapacita akumulátoru, odhadl jsem ji správně na 1 MWh ? Kolik by v reálu takový aku stál, pět mega nebo ještě víc ? To by se v ceně původně devítimiliónové rolby projevlo asi více, ne ?

                10. Nepochopil, dohledal jsem si, že ta skoro největší rolba
                  Nepochopil, dohledal jsem si, že ta skoro největší rolba má 220 L, aby při své žravosti mohla fungovat.

                  A pochopil, že neustále jsou mezi námi lidé, kteří pro denní dojíždění 30 km vyžadují dojezd na jedno natankování/nabití Praha Chorvatsko. Ale to je v podstatě pořád dokola. Nepotřebuji to, ale co kdyby? Něco jako pojištění proti pádu letadla na dům. Ti pak potřebují baterku 1 GWh. Jinak samozřejmě nafta/benzín do jejich aut a vše ostatní při provozu je zdarma.

                11. z 1 litra nafty sa dá získať asi 3,42kWh energie, takže
                  z 1 litra nafty sa dá získať asi 3,42kWh energie, takže celkom 1200kWh. To je 100 Tesiel ?!

                12. Jenže v případě spalovacího motoru cca 65% této
                  Jenže v případě spalovacího motoru cca 65% této získané energie vylijete, ( vyletí pryč výfukem , dále teplo atd), kdežto u elektromotoru vylijete jen cca 10 %.

                13. To už je energia bez tých 65%
                  To už je energia bez tých 65%

                14. bez urážky – k akémuúčelu bolo postavené toto vozidlo?
                  bez urážky – k akémuúčelu bolo postavené toto vozidlo? ak predpokladáme že pre armádu a k bojovému nasadeniu, tak tie nádrže auvažovaná spotreba sú výsledkom zadania generálov pre PRVÁ DEŇ bojov, kedy nikde nenatankuje a musí splniť plán útoku.
                  a rovnako bez urážky – ten, kto zadával čo od elektro vyžaduje nevie ani, že v zásuvkách majú400V. vedel akurát, koľko denne najazdila tá rolba.

                15. Bez urážky – můj dotaz na kapacitu aku se vůbec netýkal
                  Bez urážky – můj dotaz na kapacitu aku se vůbec netýkal vozidla z článku. Týkal se příspěvku Pavel K, Pá, 2018-04-13 14:16. Je třeba sledovat kontext diskuze

                16. Především, tohle není rolba v pravém slova smyslu. Je to
                  Především, tohle není rolba v pravém slova smyslu. Je to vojenský obojživelný pásový speciál.
                  Těch 350litrů spotřebovává rolba na práci. Po té sjezdovce si nejezdí jen tak, ale drtí, hrne a přemísťuje masy sněhu.
                  Spotřebu 15-35 litrů benzínu udával tenhle článek: auto.idnes.cz/terenni-vojensky-pasak-hagglunds-dq9-/auto_testy.aspx?c=A130226_001008_auto_testy_fdv
                  Tahle byla původně dieselová, takže asi nepatrně míň.

                17. Víte, to je pořád spalovací myšlení. „Původní nádrže
                  Víte, to je pořád spalovací myšlení. „Původní nádrže 2x 80 l spotřeba 15-35 dle terénu.“ K čemu rolba, která najezdí denně pár desítek km max., potřebuje 160 L paliva, když má 15-35 L dle terénu, tedy plná nádrž vystačí na 457-1.066 km? Protože sice „Čerpání nafty do rolby zas takový problém není. Existují autocisterny s výdejním zařízením a firmy, které jimi dodávají palivo např. do stavebních strojů.“, ale jaksi musíme do systému přidat takové auto nebo zbudovat v horách nádrže, kde se bude palivo pro rolbu uskladňovat. To jsme pořád vy myšlení jezdím denně 20 km, o víkendu 100 tam a zpět k rodičům, ale potřebuju auto, co na jednu nádrž dojede jednou ročně do Chorvatska.
                  Ano, 30km u nového není dojezd, ale akční rádius. Tedy minimálně 60 km tam a zpátky a to v jakémkoliv terénu, v lehčím zřejmě více. Viz ona spotřeba 15-35 L dle terénu.

                18. Radovane, rozlišovat myšlení na spalovací a baterkové je
                  Radovane, rozlišovat myšlení na spalovací a baterkové je nesmysl. Elektické rolby možná jednou najdou uplatnění u části provozovatelů, ale rozhodně ne v této podobě a s těmito parametry. V tomto případě dojezd neznamená dojet do Chorvatska, ale přežít v horách.

                19. 30 km v našich horách jedním směrem a 30 zpět je
                  30 km v našich horách jedním směrem a 30 zpět je poměrně dost velká vzdálenost. Stále se bavíme o prototypu, jak píše článek, jsou schopni to obratem navýšit na dvojnásobek.
                  Rozlišovat to myšlení je naprosto nutné. Všichni si totiž u nás myslí, že palivo nikdy nemůže dojít a navíc je benzinka za každým rohem, otevřená a má ho. Zvykli jsme si na to hlavně ve velkých aglomeracích a pak stačí trochu pojezdit mimo hlavní tahy, kde zavírají v 18 nebo 20 hodin a otevírají až ráno a ejhle, problém. Legrace je, že pak se chodí po domech a žadoní o benál (plus kanystr s trubkou nebo alespoň petku, když není trychtýř či jiná nálevka), což tak trochu vzdáleně připomíná naše krizové řešení s prosbou o zásuvku, kdy si nosíme prodlužovačku sebou. 🙂

                20. Radovane sorry, ale vy normálně trpíte pertofóbií.
                  Radovane sorry, ale vy normálně trpíte pertofóbií.

                21. Petrofóbií. Nějaxemimotaj prsty
                  Petrofóbií. Nějaxemimotaj prsty

                22. Jo, jo, a je nás více, co si uvědomují, že nechat se 100
                  Jo, jo, a je nás více, co si uvědomují, že nechat se 100 let denně pomalu trávit jedy spalováků kamkoliv přijdeme není to pravé ořechové. Nehledě na obrovské plýtvání energiemi při jejich provozu a účinnosti. O výrobě paliva pro ně nemluvě.

            1. Kéž by to bylo tak jednoduché. Ne. Tím myslím spalovací
              Kéž by to bylo tak jednoduché. Ne. Tím myslím spalovací ekonomiku. od průzkumných vrtů až po čerpací pistoli benzínky a od rudy až po spalovací motor. O desítkách navázaných věcí typu servisy nemluvě.
              U běžné elektromobility se můžeme opřít o rozvodnou síť. Tady potřebujeme trošku větší výkony a v odlehlých oblastech. Pokud tam jsou vleky, obvykle něco k dispozici je. Ovšem cucejte baterky, když je svah plný lidí a celé středisko musí makat naplno, o poledním obědě pro všechny nemluvě, to taky stojí spoustu elektřiny. A to tam není, to se musí dodělat. Ne že by to nešlo, stačí chytré řízení a v době chybějících požadavků pouštět do baterií, ale pořád jsme závislí na nějakém dovozu zvenčí. Když bychom mohli vyrábět na místě. Tahle infrastruktura tam chybí.

              1. Jak tam říkají , příkon není problém, mají velkou
                Jak tam říkají , příkon není problém, mají velkou přípojku kvůli zasněžování, to bude velký žrout.
                Potenciální problém, tedy vidím, pokud budou během dne zasněžovat a zároveň bude potřeba nabíjet rolby na večerní úpravu svahu, ale to jsme už o dva kroky dál než jsme dnes.

                1. Budou si muset řídit odběr, tedy rolby nabíjet
                  Budou si muset řídit odběr, tedy rolby nabíjet průběžně stále „přebytky“ rezervovaného příkonu. To zasněžování během dne moc reálné není, lyžaři to neradi a mrznoucí ledové kapky na brýlích, helmě, bundě a výstroji prostě neskousnou. V noci určitě děla pojedou a možná i hned po uzavření vleků, takže cca od 17 hodin v kuse, pak odběr vystřídají rolby, co mezitím upravovaly svahy, prostě poradí si s tím.

Napsat komentář