Česká republika dala zelenou investicím do CNG, vláda zachová daňové zvýhodnění

Vláda České republiky dnes schválila podporu rozvoje zemního plynu v dopravě až do roku 2025. Plynárenské společnosti budou pokračovat v budování sítě plnicích stanic a podpoří využití CNG v rámci městských samospráv.

Vláda se shodla na podpoře zemního plynu v dopravě do roku 2025, zachová daňové zvýhodnění CNG.
foto: Škoda

Jde o hlavní cíl memoranda předloženého ministerstvem průmyslu a obchodu, které inicioval Český plynárenský svaz (ČPS) spolu s největšími českými plynárenskými společnostmi. Stěžejním závazkem ČR je zachování daňového zvýhodnění stlačeného zemního plynu (CNG).

„Memorandum vnímáme jako významný krok k zajištění efektivního snižování emisí z dopravy v ČR. Zároveň je to pozitivní impulz nejen pro plynárenské společnosti, ale i další subjekty soukromého a veřejného sektoru, které zařadily CNG do svých dlouhodobých investičních strategií. Především jde o investice do budování sítě plnicích stanic a pořízení vozidel na CNG,“ řekl Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS, a dodal:

„Nejdůležitějším bodem memoranda je podle nás závazek Vlády ČR nezvyšovat sazbu daně zemního plynu v období 2020 až 2025. Daňovou podporu považujeme za zásadní pro růst poptávky po zemním plynu v dopravě. V tomto směru postupuje vláda ČR podobně, jako jsou nastaveny podmínky podpory rozvoje CNG v SRN, kde byla lhůta zvýhodněného zdanění CNG prodloužena z roku 2018 až na rok 2026.“

V rámci „Memoranda o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025“ se stát rovněž zavázal podporovat nákup vozidel na CNG a zkapalnělý zemní plyn (LNG) pro účely městské hromadné dopravy a linkové přepravy, nebo rozvoj veřejně přístupných plnicích stanic.

Dalším závazkem je podpora využití zemního plynu v dopravě na základě Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM). Podle něj by například v roce 2020 měly mít orgány veřejné správy ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až 5000 nových CNG vozů.

Energetické společnosti se zároveň v memorandu zavázaly, že budou postupně prosazovat tzv. ozelenění zemního plynu. „Naším cílem je postupně zvyšovat podíl biometanu v celkové spotřebě zemního plynu v České republice. To samozřejmě platí i pro CNG, jehož biosložka bude postupně zvyšovat obnovitelnost tohoto alternativního paliva,“ vysvětlil J. Ruml.

Praktický příklad významu státní podpory pro rozvoj alternativních paliv dokazuje aktuální situace na Slovensku, kde došlo k výraznému omezení již vybudovaných CNG kapacit. Důvodem bylo zavedení spotřební daně v plné výši navrhované Evropskou komisí již v roce 2011, bez dodatečného zvýhodnění ze strany státu.

Výsledkem je kontinuální pokles zájmu o CNG vozy a s ním související propad spotřeby stlačeného zemního plynu. Ta je v současné době již o více než 30 % nižší než v roce 2011.

Plynárenské společnosti se v memorandu zavázaly k marketingové podpoře využití zemního plynu v dopravě a také k zahájení přípravných kroků v rámci rozvoje využívání LNG a biometanu pro dopravní účely.

I po roce 2020 budou rovněž pokračovat s dalším rozvojem infrastruktury plnicích stanic CNG i LNG podle cílů definovaných v NAP ČM. Ty udávají jako ideální počet plnicích stanic pro ČR zhruba 300 v případě CNG a pět s LNG.

„Plynárenské společnosti se rovněž zavázaly motivovat municipality k rozvoji městské a příměstské dopravy s využitím stlačeného zemního plynu. Těm, které se rozhodnou pořídit alespoň čtyři autobusy na CNG, zajistí výstavbu místní plnicí stanice,“ doplnil J. Ruml.

Emise z dopravy se na celkovém znečištění ovzduší v ČR podílejí přibližně z jedné pětiny. Ve velkých městech a aglomeracích s vysokou hustotou osídlení je však podíl silniční dopravy na celkové produkci emisí několikanásobně vyšší.

V Praze se například v roce 2014 doprava podílela na celkových emisích poletavého prachu PM2,5 z více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56 %. Stlačený zemní plyn je nejšetrnějším řešením pro dopravu. Prokázaly to výsledky nezávislých studií, které v tomto roce přestavil ČPS.

CNG má pozitivní vliv na snižování emisí oxidů dusíku (NOX) oxidu uhličitého (CO2), polycyklických aromátů a dalších polutantů s nejhorším dopadem na lidské zdraví a životní prostředí, které produkují automobily.

Asi nejzajímavějším výsledkem analýzy zpracované českými univerzitami je možnost snížení emisí NOX o více než 90 % při provozu na CNG ve srovnání naftovými automobily.

Mezinárodní vědecký tým zase upozornil na fakt, že ve srovnání s benzínovými motory vzniká spalováním CNG o téměř čtvrtinu méně CO2. Obě studie prokázaly, že i ty nejmodernější motory spalující benzin a naftu se emisím CNG přiblíží vždy pouze v jedné z měřených kategorií.

tisková zpráva

63 Comments on “Česká republika dala zelenou investicím do CNG, vláda zachová daňové zvýhodnění”

    1. Jako jediný pozitivum toho je současně s tím se snad
      Jako jediný pozitivum toho je současně s tím se snad odsune zdenění elektřiny k pohonu vozidel.

      Bylo by poměrně absurdní, když by stát zdanil elektřinu jako pohonnou hmotu dříve než zemní plyn, ale u nás je snad možný všechno…

      1. no a co jako? bez ní se neobejdeme a LPG je alespon využitý
        no a co jako? bez ní se neobejdeme a LPG je alespon využitý český odpadní produkt při zpracování ropy na plasty z Kralup, 20 let zavedený v českých zemích 😉 Ty už snad nebudeš používat plasty? tak vidíš :)))))))

        kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-lpg/

                1. Ses zase přežral žaludů a mezitím zvracením blábolíš.
                  Ses zase přežral žaludů a mezitím zvracením blábolíš.

                2. Prvním plně syntetickým plastem byl bakelit na VyKukovic
                  Prvním plně syntetickým plastem byl bakelit na VyKukovic Tráboše ;))

  1. Mohli jsme Vám dát čisté a tiché ulice bez vibrací a
    Mohli jsme Vám dát čisté a tiché ulice bez vibrací a jedů. Mohli jsme využít brutální přebytky ve výrobě elektřiny místo jejich vývozu. Mohli jsme podpořit elektromobilitu, zvláště pak ve veřejné dopravě. Mohli jsme Vám dát čisté vlaky, tramvaje, parciální trolejbusy, elektrobusy. Mohli jsme trvat na elektromobilech v taxi službách. Mohli jsme trvat na elektromobilech v státem vlastněných institucích a municipalitách. Mohli jsme zakázat vjezd spalovacích vozidel do center měst.
    ALE MY JSME SI ŘEKLI NE!
    Budeme dál nakupovat plyn, který nemáme, budeme ho dál dopravovat, skladovat, stlačovat. Budeme dál vyvážet za hubičku přebytečnou elektřinu. Abychom to mohli dělat, nebudeme rušit už dnes nepotřebné uhelné elektrárny. Nebudeme ani příliš podporovat elektřinu ze slunce, větru a vody, když už tak ji máme děsný přebytek. A k tomu Vám dodáme plynobusy, plynonáklaďáky, plynoauta a postavíme mraky plynoplniček. Ale ne ty ošklivé vraždící plynoauta, co dělali kdysi fašisti. Tyhle naše plyňáky rozptýlí své jedy hezky po celém městě. Stejně jako hluk a vibrace. A Vy si to všechno pěkně užijete a z daní zaplatíte.
    KDYŽ SRAČKY, TAK PRO VŠECHNY!
    Vláda ČR.
    ANO, to se vyplatí.

    P.S. Na Slovensku měli rozum. Ví, na kom jsou v topení plynem závislí. Alespoň dopravu tedy závislou mít nechtějí, když už skoro všechnu elektřinu mají z vody a jádra. U nás jsme v tom topení závislí taky. A nově budeme i v dopravě. Má ty prostoto!

    P.P.S. Jinak dát přechodné daňové zvýhodnění na plyn, současně podporovat nákupy plyňáků dalšími dotacemi (viz 105 CNG busů do Ostravy v 11/2016 výměnou za sešrotování naftových) a pak daň za doslova pár let zvednout na úroveň daní z benzínu a nafty, by byla stejná vládní prasárna, jako solární daň neblahé paměti. Jenže ta prošla i u ústavního soudu (tam sice všichni chodili v předklonu a zvraceli, ale poslušně státní krádež posvětili). Takže si nedělám iluze, že by to vládě dnes s plynem prošlo taky. Ostatně podporu topení elektřinou domácnostem a následné zdražení jsme si zažili stejně, jako brutální plynofikaci vytápění domácností a domů (včetně zapadlých samot) se stejným následným zdražením, kdy se spousta lidí odpojilo nebo k vybudované dodnes nepřipojilo.

    1. Ano, minulý týden jsem se tam v rámci testu Nissanu Leaf 40
      Ano, minulý týden jsem se tam v rámci testu Nissanu Leaf 40 kWh stavil a trochu fotil. Budují tu patentovanou speciální základovou desku, která má reagovat na pohyby podloží, respektive eliminovat je. Páč vše, co je tam pod zemí, je po letech těžby uhlí děravé víc, než originál ementál.

      1. Včera jsem ten nový Leaf také řídil. Je to žůžo
        Včera jsem ten nový Leaf také řídil. Je to žůžo využívat s citem e-vychytávky! Je to pokutomat – 150km/h jak nic, prostě super! Ale výrobce řekl: NE, MY VÁM JEŠTĚ NEDÁME AKTIVNÍ CHLAZENÍ BATERIÍ A ROVNOU STÁHNEME U TEPLÝCH BATERIÍ VÝKON NABÍJENÍ NA POLOVINU … A 3f nabíječku také NE! Je to škoda.

    1. Bude to možné zjistit z technického listu plničky.
      Bude to možné zjistit z technického listu plničky. Doufám, že to alespoň nebude tak tragické, jako z vodíkem. Kdy na stejnou elektrickou energii, co je potřeba k jeho výrobě v daném množství, já ujedu baterkovým elektromobilem trojnásobek vzdálenosti než vodíkový elektromobil. Ale nedělám si moc iluze.

    1. Ahoj. Tiez mam Prius III, ale to CNG podla mna nie je az tak
      Ahoj. Tiez mam Prius III, ale to CNG podla mna nie je az tak zly napad. vid toto porovnanie Leonov (1.4TSI; 1.4TSI ACT; 1.4TGI CNG a 2.0TDI):

      https://www.youtube.com/watch?v=5kPZdegx-E0
      (v 8. minute je vysledok testu a prevadzkovych nakladov)

      CNG Leon za 16 720 EUR, je fajn cena s prevadzkovymi nakladmi 0,048 EUR na 1km v zime, co je lepsie ako moj Prius (0,065 EUR/1km). Pravdaze Prius ma vyhodu najma v spolahlivosti, no pre beznych ludi je to ovela lepsia volba ako nafta ci benzin.

      Ja o nejake 2 roky vymenim Priusa za full elektro, pravdepodobne jazdeny Ioniq.

  2. Toto měli dělat nejpozději v roce 2000, spíše 1995. Dnes
    Toto měli dělat nejpozději v roce 2000, spíše 1995. Dnes jsou to vyhozené peníze. Kdo chce změnu, ten buď montuje LPG které je skoro na každém kroku, nebo jde hned do elektřiny. Přišli příliš pozdě. Ale zase umět utratit fůru peněz, na to jsme v ČR machři.

        1. nejlepsi by bylo nedotovat nic a zdanit vypoustene co2 a
          nejlepsi by bylo nedotovat nic a zdanit vypoustene co2 a hlavne nox a saze. v obydlenych oblastech podstatne vic, nez mimo ne. elektromobily by se rozsirili pro mestsky provoz daleko vic. i ty diesly by jezdily v optimalnejsich provoznich podminkach. a skodili by mene.

          1. už vidím ty kecy jak zdaněním CO2 fosilové dotují
            už vidím ty kecy jak zdaněním CO2 fosilové dotují elektromobily a co bude potom až všichni přejdou na elektřinu – kdo bude platit tyto daně?(viz. dnes debata o spotřební dani PHM) Z čeho pak bude placen stát? Je to pořád dokola. Jedni jsou proti dotacím a současně s druhými proti zdanění. Zvýšené náklady na boje v ropných oblastech jako externalitu – to je ovšem něco jiného, to sem netahejte…. tyto debaty nemají díky předresovávačům řešení. (kdo neví co krosdresink dobře mu tak.)

              1. to máš pravdu,ale tím vlastně nákupem elektromobilu
                to máš pravdu,ale tím vlastně nákupem elektromobilu dotujeme tu potencionální verbež co by věčně seděla u doktora a léčila se tam zadarmo z rakoviny. Najednou nebude muset. A co z toho budeme mít my? Ještě si pak dovolí chodit po trhu práce a dělat nám tam konkurenci…

              2. Na rope snad castecne ano (vyrabi se z ni spousta dalsich
                Na rope snad castecne ano (vyrabi se z ni spousta dalsich veci). U zdravotnictvi bych byl spis skepticky – myslim, ze zadny dlouhodoby efekt nebude (spis kratkodoby pokles) – kdyz nekoho neskoli rakovina plic dneska, tak ho dost mozna (je na ni nachylnejsi) za „par“ let skoli nejaka jina, ktera ne nutne musi byt levnejsi na leceni. Pripadne prijde s vekem jina „draha“ nemoc. Nez se na me nekdo vrhne, ano, je jiste lepsi tu mit sve blizke o par let vic, reaguji na „stat usetri“.

                1. Asi musím souhlasit. Asi je pravda, že zdravotnictví
                  Asi musím souhlasit. Asi je pravda, že zdravotnictví vyrábí nemocné. Řekl bych, že pokud by zmizel tento jeden problém, tak se určitě najde něco co tu díru zaplní a nebo se ty peníze dají do nějaké prevence, která odhalí spoustu dalších nemocných. 😀

                2. Tady to generalizování je naprd. Skoro všechno to lze
                  Tady to generalizování je naprd. Skoro všechno to lze přepočítat na peníze. Čím později občané umřou tím víc přinesou do státní kasy a tím víc stihnout vytvořit nějaký hodnoty.

      1. copak to zas meleš, LPG v ČR jezdí na 600.000 a funguje s
        copak to zas meleš, LPG v ČR jezdí na 600.000 a funguje s 1.000 ks plniček skvěle. Za to trapný 200 bar CNG jen 20.000 s sotva 2 stovkama pumpiček :))))))))) tak proč asi tak myslíš že lidi dávají přednost 10 bar LPG? :)))))

        kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/

        seznamlpg.cz

                1. závist, že mají prostor a nápad jak přitáhnout do krámu
                  závist, že mají prostor a nápad jak přitáhnout do krámu lidi s elektromobily? Najednou trh a boj o zákazníka vadí?

                2. Ne ne kdepák vo závist v ČR nezakopneš. 😀
                  Ne ne kdepák vo závist v ČR nezakopneš. 😀

                1. S tím souhlasím. Mě taky ušetří spoustu peněz, když
                  S tím souhlasím. Mě taky ušetří spoustu peněz, když dostanu něco zadarmo.
                  Mě děsí Tvůj přístup. Když je něco zadarmo, je to v pořádku. Když někdo chce za svou službu platit, je to lump.

                2. Vkládáte mi do úst něco, co jsem neřekl. Jestli si
                  Vkládáte mi do úst něco, co jsem neřekl. Jestli si myslíte, že jste jediný spravedlivý, tož dál nečtěte. Nechci platit paušál, který nevyužiji. Jak jsem uvedl, nedovolil bych si nabíjet u Lidlu bez nákupu. A u EV mapy se fakt nenabíjí zadarmo. Ale lze to dělat KREDITOVĚ. Nemusím platit měsíční paušály. Mě nevadí ani cena 10 Kč/kWh, považuji ji za normální, amortizace a provoz rychlonabíječky něco stojí. A ČEZ sliboval kreditový provoz od minulého léta, pak od nového roku a hle, máme tu 12. dubna a kde nic tu nic.

                3. Pokud jste ochotem platit 10 Kč/kWh , tak to by se Vám
                  Pokud jste ochotem platit 10 Kč/kWh , tak to by se Vám možná ten paušál Čezu jak je v současné době nastaven, tak možná i vyplatil, 55 kWh za měsíc by jste asi dal, alespoň tedy v Létě na zimu se podle mě dá zrušit smlouva.

                  Já doufám že až zavedou placení podle odebrané energie, tak to bude někde kolem 5 Kč, jinak to nemá moc smysl, leda to brát jako opravdu nouzovou rezervu.

                4. Jsem ochoten to platit jednorázově a v nouzi, ne
                  Jsem ochoten to platit jednorázově a v nouzi, ne prvoplánově. Uvidíme, já zpravidla rychlonabíječky potřebuju jako nouzovou rezervu a Lidl rychlonabíječka v HK a Pardubicích pro mě řeší vše.

  3. jo kdybyste to alespon pořádně opsali že?
    jo kdybyste to alespon pořádně opsali že?

    tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/zvyhodneni-zemniho-plynu-v-autech-zustane-ujistuje-vlada_475352.html

    Rovnou řekněte že :

    1 kg CNG = cca 1,4 m3 CNG = 1 litr benzín / nafta

    že spotřební daň na 1 m3 CNG je 1,44 Kč
    že spotřební daň na 1 litr Narural je 12,84 Kč

    … ale zase parádně bouchá to jo :)))) ctrl+c

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

Napsat komentář