Středoškolští studenti po roce opět změří síly v závodě modelů aut na vodíkový pohon

V dejvickém kampusu se o víkendu 14. a 15. dubna 2018 po roce opět setkají týmy středoškolských studentů, aby změřily svoje síly při šestihodinovém závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem.

Již 4. ročník projektu Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) společnosti Horizon Educational přináší letos řadu novinek. Závodní dny jsou veřejnosti otevřeny každý den od 9:00.
foto: Horizon Educational

„Vzhledem k většímu počtu týmů bude letos závod rozdělen do dvou dnů. Každý závodní den se na startovní čáru postaví 12 soutěžních tymů, celkem z 21 českých středních škol,“ říká Václav Bystrianský, manažer projektu. Partnerem celého finálového víkendu je letos automobilka Hyundai.

„Partnerství značky Hyundai s touto soutěží je zcela přirozené, protože Hyundai jako první zahájil sériovou výrobu aut s vodíkovým pohonem a je v tomto oboru ze všech automobilek nejdál,“ říká Petr Vaněk, ředitel vnějších vztahů společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech.

„Každý závodní den pak určí vítězný tým, který bude v květnu reprezentovat nejen svou školu, ale i Českou republiku na mezinárodním finále v místě jednoho z partnerů, v německém Chemnitzu,“ dodává Bystrianský.

Závod lze vnímat jako vyvrcholení vzdělávacího programu, který si klade za cíl vzbudit větší zájem mládeže o technické a vědecké obory. Během čtyř měsíců získávají studenti pomocí řady vzdělávacích pomůcek a studijních materiálů nové poznatky, které posléze aplikují při navrhování a sestavování hybridního vodíkového vozidla v měřítku 1:10. Program si dává rovněž za cíl i učení studentů skrze objevování, posílení týmové spolupráce a v neposlední řadě i přípravu studentů na jejich budoucí kariéru.

Zájem o účast v projektu H2AC rok od roku roste napříč celou Českou republikou. „V letošním ročníku máme soutěžní týmy ze středních odborných škol, automobilních škol, ale i gymnázií,“ sděluje Václav Bystrianský a dodává, že soutěž se exponenciálně rozrůstá i celosvětově.

Soutěžní vodíkové auto

Soutěžní vodíkové auto
foto: Horizon Educational

Na mezinárodním finále mají české týmy šanci potkat se například se slovenskými, polskými, nizozemskými či americkými kolegy. Ruku v ruce se zájmem škol roste i zájem sponzorů a partnerů.

Celý program mohl proběhnout především díky podpoře společnosti Moravia Steel a dalších partnerů, kterými jsou Nadace Unipetrol, Hello bank!, BNP Paribas Cardif a Hyundai Motor Manufacturing Czech. Projekt H2AC je podpořen i řadou vysokých škol jako je ČVUT, VŠCHT v Praze či Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.

„Jde o podporu nadaných a talentovaných středoškolských studentů spolupracujících úzce s vysokoškolským pracovištěm. V přípravě RC modelu s hybridním pohonem palivového článku a baterie k soutěži se tak mohou skloubit dosavadní znalosti, dovednosti a technologie vysokoškolského týmu s nadšením mladých studentů. Tato symbióza je významným prvkem při jejich rozhodování o budoucím směru jejich studia a určitě i života,” shrnuje doc. Ing. Bohumil Horák, Ph.D. z VŠB-TUO.

tisková zpráva

14 Comments on “Středoškolští studenti po roce opět změří síly v závodě modelů aut na vodíkový pohon”

  1. Osobně jsem měl možnost prohlédnout si u Doc. Horáka
    Osobně jsem měl možnost prohlédnout si u Doc. Horáka nedávno stavebnici vodíkového RC modelu včetně plničky a výrobny vodíku s náhradními „bombičkami“ a musím říci, že něco tak vysoce sofistikovaného a v tak profi balení bych od Číňanů fakt nečekal. Vypadalo to spíše jako originál Němec a poctivá ruční výroba k tomu.
    Na roční přebytky z mojí 9 let staré FVE 3,6 kWp, které mám díky chybějící akumulaci a orientaci na jih, +-2.200 kWh, ujedu Peugeotem Ion teoreticky až 16.920 km (spotřeba 13 kWh/100 km), prakticky celý můj roční nájezd včetně nabíjecích ztrát.
    Teď je jednoduchá otázka – pokud budu tuto přebytečnou elektřinu akumulovat ne do baterie, ale do výroby vodíku z vody z vlastní studny a používat v palivovém článku, kolik najedu kilometrů v elektromobilu vybaveném palivovým článkem se stejnu spotřebou elektřiny?

          1. Rád se pak ozvu, prozatím řeším s ERÚ problematiku dvou
            Rád se pak ozvu, prozatím řeším s ERÚ problematiku dvou výroben na 1 objektu, jelikož chci další FVE východ/západ ke stávající jižní a k tomu baterku a bojler a chytré řízení. Nerad bych se novou FVE připravil o starou FVE se Zeleným bonusem.

  2. VW: Když města zakážou diesely, vrátíme vám peníze.
    VW: Když města zakážou diesely, vrátíme vám peníze. Má to háček!

    :))))))))) co byste poctivýho taky čekali vod konzervy že :DDD

    auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/vw-kdyz-mesta-zakazou-diesely-vratime-vam-penize-ma-to-hacek.html

      1. Oficiání spotřeba v kombinovaném režimu je 0,76 kilogramu
        Oficiání spotřeba v kombinovaném režimu je 0,76 kilogramu vodíku na sto kilometrů. Naši redaktoři měli sice 1,4 kg na sto kilometrů, ale to bych bral s rezervou, stejně jako jim pak vychází vyšší spotřeba u elektroaut, než je běžné. Například v jiném zahraničním testu jim vyšlo 1.1 kg.

        1. Toyota Mirai má oficiální dojezd dle EPA 502 km, tedy 1
          Toyota Mirai má oficiální dojezd dle EPA 502 km, tedy 1 kg/100 km a reálně je to opravdu o ještě něco méně a ostrou/dálniční jízdou se dá dostat i jen někam ke 350 km (vycházím ze zahraničních testů). Těch 0,76 kg/100 km bude ta japonská norma ještě víc mimo realitu než NEDC, ne?

  3. říkám vykopněte toho joudu redaktora co sem pod anonymním
    říkám vykopněte toho joudu redaktora co sem pod anonymním podpisem „redakce“ píše nejspíš dobře podmazaný zaručený moudra vodíkových krávovinách a vobtěžuje zdejší inteligentní elektrický studovaný vosazenstvo soudruzi hybridi :)))

    Vodík je BULŠIT řekl Elon a HYBRID.cz to 29.10.2013 zvopakoval !! :))

    hybrid.cz/elon-musk-palivove-clanky-jsou-kravina

Napsat komentář