Společnosti EVSELECT, s.r.o. a DEL a.s. se na letošním Amperu pochlubily jedinečnou novinkou. Je jí rychlonabíječka VECTOR DC 50, první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily československé výroby.
foto: EVSELECT
UPDATE 6.4.2018 14:44 – Do článku doplněno jméno společnosti DEL.
Krátce se o nové rychlonabíječce VECTOR DC 50 zmínil už Jaromír Marušinec na konferenci Perspektivy elektromobility X, která byla součástí doprovodného programu prvního výstavního dne veletrhu Amper. Konstruktéři společností EVSELECT a DEL zvolili unikátní řešení rychlého nabíjení, minimálně co se komplexnosti celého řešení týká.
NEPŘEHLÉDNĚTE EVMapa.cz pomáhá českým řidičům elektromobilů
Pánové z Moravy dokázali nejen dát dohromady moderní rychlonabíjecí stanici se třemi nejběžnějšími standardy AC Typ 2 + CHAdeMo + CCS Combo, ale navíc ji vybavili spoustou chytrých a užitečných funkcí a doplňků. Jedná se o populární modulární systém s kvalitními měniči a přesnou regulací, která dokáže pohodlně nabít vozidla až do 100 % kapacity baterie.
Samozřejmostí jsou Wi-Fi a OCPP komunikace i RFID autorizace. Nabíječce dominuje obrovský dotykový displej, který dává celé stanici patřičný šmrnc. Přímo do stanice je možné integrovat platební terminál, na kterém lze platit i za další stanice, pokud jich bude v místě více.
Přímo na Amperu bylo možné si jak na stánku EVSELECT, tak na stánku DEL, prohlédnout jeden kus, který byl rovnou vybaven systémem EVMAPA.cz, a jeden bez něj. Zákazník tím dostává úplně kompletní řešení a ne pouze nabíječku. Má tak zajištěn i back-end systém, placení, dohled, prostě všechno co s provozem stanice souvisí.
Další zajímavou vlastností nové rychlonabíječky VECTOR DC 50 je, že ke stanici lze připojit i bateriový pack a propojit ji třeba i se solární elektrárnou. Tím lze snížit požadovaný příkon ze sítě, a tak ušetřit na poplatcích za rezervovaný příkon.
Technická specifikace:
Rozměry: (h x š x v mm): 700 (970) x 900 (1170) x 1 800
Napájecí soustava: 3P + N + PE
Rozsah vstupního napětí: 400 VAC ±10 % (50 Hz nebo 60 Hz)
Max. jmenovitý vstupní proud a příkon: 110 A, 86 kVA
Účiník (plné zatížení): >0,96
Zkratová odolnost: 10kA
Účinnost: 94 %
Výstupní specifikace:
Typ 2: 22 kW 3x400V AC
CCS Combo-2: 50 kW 50-500V DC
CHAdeMO: 50 kW 50-500V DC
AC+DC souběžně: ANO
DC+DC soubežně: NE
Prostředí: Vnitřní i venkovní
Provozní teplota: −35 °C až +50 °C
Skladovací teplota: −40 °C až +70 °C
Normy: CE
RFID čtečka: na přání
Konektivita: LTE modem, 10/100/1G Ethernet
Displej: 17“ LCD kapacitní touch antivandal
Komunikační protokol: OCPP 1.5 / 1.6
Příkon naprázdno: 22 W
Krytí: IP54
Hladina provozního hluku: 45–50 dBA
Hmotnost: 310 kg
Relativní vlhkost: 5-95%
Prošli jsme Vector s panem Tinkou na Amperu velmi podrobně
Prošli jsme Vector s panem Tinkou na Amperu velmi podrobně zvenčí i zevnitř, včetně technologií, a ze zkušeností (DBT postupně jedno až třísystémové, ABB, Efatec) mohu jen chválit.
Pozná se to na takových detailech, jako krytá místa pro koncové nabíjecí konektory. V dešti a sněhu, o namrzajícím dešti nemluvě, je často odvaha brát je zmoklé s vodou uvnitř do ruky a strkat do auta.
Dále že kabel jde zprava stojanu a věší se vlevo, čímž se elegantně přimkne ke stojanu a nezůstává velkým kusem ležet na přilehlém parkovacím místě, kde na něj můžete dokonce najet. Jak bývá obvyklé. A spousty dalších věcí, zmíněných už v článku.
Osobně bych ještě překryl stojan shora šikmou stříškou se spádem dozadu, dopředu přečuhující a kryjící před nepřízní počasí alespoň trochu elektromobilistu, manipulujícího s displejem. Ideálně jedním FV panelem. Ne že by to něco nabilo, ale bude to vypadat dobře a funkci splní. Dokonce i jako placebo 🙂
Jihočeši už čekají :-). (Už docela dlouho a na hodně
Jihočeši už čekají :-). (Už docela dlouho a na hodně místech kromě Písku.)
Obrovsky dik EVMape a dalsim nadsencum, ze umoznili v CR
Obrovsky dik EVMape a dalsim nadsencum, ze umoznili v CR alespon zakladni elektromobilitu a to casto z vlastnich zdroju, bez podpory a bez dotaci. To, co predvedly velke energ. korporace s EU dotacema a naslednym nevybudovanim slibenych desitek rychlonabijecich stanic radeji ani nevzpominat. Pokud si mohu dovolit, poprosil bych o EV nabijecku na jiho-vyhode Moravy, kde nam citelne chybi v bermudskem EV trojuhelniku Brno, Breclav, Uherske Hradiste. Snad se tady najde majitel hotylku, restaurace, benzinky, motorestu, mycky atd., ktery si necha vybudovat alespon Type2 wallbox a pripoji ho do super funkcni EVMapy. Tyto nabijecky na morave instaluje a zapojuje treba LUKYsystem.cz nebo EVExpert.eu a dalsi.. Dekuji!
Hele mate tam Znojmo 50kW, je treba jihovychod, ale čech, CB
Hele mate tam Znojmo 50kW, je treba jihovychod, ale čech, CB je potreba jako swina.
Ale jak to vidim ja, tak drive koupim Leafa 40 ci 60, nez bude smysluplne cesko-moravsko-slezsko pokryto rychloDC stojany.
Znojmo je jiho-zapad.., na vychod od Brna smer Breclav a
Znojmo je jiho-zapad.., na vychod od Brna smer Breclav a Hodonin neni zadna monitorovana solidni placena dobijecka. EVMapa dava moznost kazdemu tu energii zpoplatnit, takze to majitel bude alespon teoreticky chtit udrzovat v chodu, jsem ochoten dat i 10kc za kWh, pokud bude nejaka jistota nabiti, navic pres EVMapu lze funkcnost overit. Neni nic horsiho, nez nefunkcni nabijecka na kterou dorazite s vybitym autem.
Vybitemu autu rozumim, lec za 4 roky se mi to nepodarilo, tak
Vybitemu autu rozumim, lec za 4 roky se mi to nepodarilo, tak to neznam.
Ale zeby Znojmo nefungovalo??
A co Kunovice, tam dobry, ne?
kucí měl byste někdo nějaký informace / znalosti proč
kucí měl byste někdo nějaký informace / znalosti proč NEkoupit v čechách prodávaný NISSAN LEAF původem z USA ?
…na čezkých SPZ, STK ok, rv 2013. Je s takovým autem už dovezeným a roky provozovaným v ČR pak nějaký možný budoucí problém ??
třeba s servise apodob.
Nějaký nápady?
Z vlastni zkusenosti, EV ti tady nikdo neodservisuje, zvlast
Z vlastni zkusenosti, EV ti tady nikdo neodservisuje, zvlast ne to, ktere ti sami neprodali. Pouze ve velkych mestech, ale tam se ceka na servis i nekolik mesicu a stari auto mechanici od toho davaj ruce pryc.. EV je pro nadsence, kteri si to umi servisovat sami dle servisniho manualu, maji na to prostor, cas, vybaveni.. Klidne se ti muze stat, ze auto bude ostavene v servisu i nekolik mesicu.., ‘odborne zasahy’ prespolniho mechanika pujdou do desetitisicu…, zvlast se modlete, aby nedoslo k poruse trakcni barerie.
Nissan v ČR díly na USA verzi standardně
Nissan v ČR díly na USA verzi standardně nedodává.
Vezměte VIN kód, zajděte někam do Nissanu a poptejte třeba zrcátko. Nedostanete nic.
DOT vs ISO…
#Sorryjako
Leaf 2013 původem z USA (ovšem už s našima papírama) jsem
Leaf 2013 původem z USA (ovšem už s našima papírama) jsem koupil loni v létě.
Servisuji v Unicars Zlín – Malenovice, bez problémů, ovšem zatím šlo o drobnosti: očista klimatizace, montáž zadní mlhovky (tu totiž auto nemělo – u nás je povinností), test baterky, dodání v myčce poničeného horního brzdového světla.
Na evidenčce (Dekra) jsem byl upozorněn, že i přes všechny výjimky v techničáku ( a že jich je teda hodně: svítilny, zasklení, odrazky, zpětná zrcátka, pásy, atd.) musím dodělat výše uvedenou mlhovku a regulaci náklonu předních světel.
Tu regulaci jsem prozatím obešel spřátelenou STK, ale do budoucna to asi bude nákladnější problém.
Ještě písnu, pokud si na něco vzpomenu.
týbrdo dík, tak toho koukám je teda dost. stěží by mě
týbrdo dík, tak toho koukám je teda dost. stěží by mě to napadlo jako začátečníka co zaslintal nad celkem hezkou cenou zámořskýho dovozu
Pozor odkud je. Napr. kalifornie – bal bych se baterky
Pozor odkud je. Napr. kalifornie – bal bych se baterky vzhledem k teplote. Tzn. zkontrolovat baterku pred koupi dukladne.
Z Kalifornie brát určitě Fiat 500e, ten má aktivní
Z Kalifornie brát určitě Fiat 500e, ten má aktivní chlazení. To je bez problémů. Už jsem slyšel o pár Leafech a vím jedno, že bych do toho nejspíš nešel. Z Francie se dá pořídit Leaf za hodně zajímavé peníze.
A plati to i pro Leafa 40, treba model Tekna v zakladu? Dík.
A plati to i pro Leafa 40, treba model Tekna v zakladu? Dík.
Nissan leaf nemá chlazení baterie. Pro nový leaf 40kwh to
Nissan leaf nemá chlazení baterie. Pro nový leaf 40kwh to platí také. K té Francii ano, koupíte levně, jen musíte předtím projít hromadu inzerátů, které jsou s pronájmem baterie. Často to zjistíte až po telefonu.
Potvrzuji, je to tak. Díky za upřesnění.
Potvrzuji, je to tak. Díky za upřesnění.
Potvrzuji, můj Leaf je z Kalifornie a baterka je celkem v
Potvrzuji, můj Leaf je z Kalifornie a baterka je celkem v háji.
V Japonsku teď nabízejí novou (stejné kapacity jako
V Japonsku teď nabízejí novou (stejné kapacity jako původní) jen asi za 3000USD. Snad to přijde i do Evropy. Slyšel jsem na YT: E for Electric.
a jak by se dala zkontrolovat baterka? čím, kde
a jak by se dala zkontrolovat baterka? čím, kde
LeafSpy se myslím jmenuje ta aplikace a komunikuje to s OBD
LeafSpy se myslím jmenuje ta aplikace a komunikuje to s OBD „zástrčkou“.
jo dík
youtube.com/watch?v=cgE8lmySdMI
a kdepak se sežene
jo dík
youtube.com/watch?v=cgE8lmySdMI
a kdepak se sežene ten konektorový vysílač??
youtube.com/watch?v=TK8oM9zLW6Y
Zkoušel ste to už někdo?
Určitě se někdo ozve
Popis
OBD na Elektroforu
Určitě se někdo ozve
Popis
OBD na Elektroforu
Zajímala by mne cena podobného řešení. Přijde mi, že na
Zajímala by mne cena podobného řešení. Přijde mi, že na cenu to totiž zaměřené moc není. Dovedl bych si představit mnohem minimalističtější řešení za výhodnější cenu.
Jako dost problematický parametr vidím rozsah provozních
Jako dost problematický parametr vidím rozsah provozních podmínek, konkrétně 5-95% relativní vlhkosti. To činí stanici nepoužitelnou ve venkovním prostředí. Škoda.
Proč ne? Má to krytí IP 54, dle normy „Chráněno proti
Proč ne? Má to krytí IP 54, dle normy „Chráněno proti stříkající vodě. Stejné jako u IP x3, jen s rozdílem, že voda stříká ve všech úhlech.“
Krytí může mít, jaké chce, ale venkovní vzduchu může
Krytí může mít, jaké chce, ale venkovní vzduchu může mít relativní vlhkost běžně 100 %.
To bys nesměl používat venku prakticky nic, protože
To bys nesměl používat venku prakticky nic, protože žádné zařízení až na vyjímky 100% vlhkost.
vlhkost co?
vlhkost co?
IP 54 neznamená hermetické uzavření. A i kdyby, tak je
IP 54 neznamená hermetické uzavření. A i kdyby, tak je jasně napsáno, že RH nesmí přesáhnout 95% a to neokecáš. Po první „rose“ ti padá záruka!
Dobrý den,
naše stanice je určena stejně tak pro venkovní
Dobrý den,
naše stanice je určena stejně tak pro venkovní i vnitřní prostředí.
Pokud srovnáte s ostatními výrobci, z nichž někteří tento paramater také uvádějí, zjistíte dle Vaší úvahy, že není možné mnohé další taktéž používat. Tu naši rozhodně můžete.
Pěkný den
Asi se pletu, ale nepředstavila náhodou firma Casablanca
Asi se pletu, ale nepředstavila náhodou firma Casablanca svojí nabíjecí stanici NIKOLA už na minulém Amperu? A pokud vím, tak je také ČESKÉ výroby. Takže počítáme novinky až od letoška? Nebo jak to je? 🙂
Dobrý den pane Tomáš,
ano pletete se 🙂 Jedná se
Dobrý den pane Tomáš,
ano pletete se 🙂 Jedná se skutečně o první „československou“ nabíjecí stanici. Navíc oproti uvedené jde o zcela jinou koncepci. Opravdu jsme se snažili, aby obsahovala maximum českého a slovenského. Díky
Myslím si, že se nepletu. Ale chápu to. Na Hybridu kdo si
Myslím si, že se nepletu. Ale chápu to. Na Hybridu kdo si zaplatí, tomu výjde článek. Ale vím, že první česká stanice od české firmy byla již zmiňovaná Nikola.
Nejde mně o nic jiného, než o popisek. Samozřejmě palec nahoru pro EVmapu za snahu a hodně zdaru s montováním, ale mohl by se Hybrid trochu zamyslet nad nadpisem 🙂
Vy i pan z evmapy máte pravdu.
Nikola = 1. česká
Vektor =
Vy i pan z evmapy máte pravdu.
Nikola = 1. česká
Vektor = 1. československá
Takže nám už chybí jen x
1. čekomoravská
1.
Takže nám už chybí jen x
1. čekomoravská
1. moravskoslovenská
1…
… no dost lacinej márketing provinčního charakteru, který jak vidíte nakonec výrobce v očích veřejnosti spíše poněkud ztrapní než povznese. Ale kdo chce kam…
tady na hybridu se už vážně píšou poslední roky
tady na hybridu se už vážně píšou poslední roky populistický voloviny a pak se pochopitelně rejpá v kdejakých krávovinách soudruzi 😉
nuda 😉 co takhle sem hodit návod na množírnu peněz aby si každý mohl koupit elektromobil za mega 🙂
A já si myslím, že ani Nikola není první česká
A já si myslím, že ani Nikola není první česká rychlonabíjecí stanice, protože jednu jsem viděl na výstavě v Letňanech už v roce 2013 – Elektron, v expozici Asociace pro elektromobilitu ČR a ta byla od fy. Skybergtech z Tehovce. Někde bych doma našel i nějaké foto.
(http://spolek-elektromobily.rajce.idnes.cz/Elektron_2013/#P1010001.jpg)
Nabíječka měla ,doufám, výkon 50kW a konektor Chademo.
Oslovujeme voláme „pane Tomáši“. ZŠ tak druhá třída.
Oslovujeme voláme „pane Tomáši“. ZŠ tak druhá třída.
ale pokud to je příjmení, je už výklad pravidel trochu
ale pokud to je příjmení, je už výklad pravidel trochu „volnější“ 😉
Ale vypadala trochu (úplně) jinak… také jsem tam loni byl.
Ale vypadala trochu (úplně) jinak… také jsem tam loni byl.
off
Vyňuchal jsem fotku instalace Tesla
off
Vyňuchal jsem fotku instalace Tesla tašek
https://twitter.com/Toblerhaus/status/980629548730433537?s=20
Letecké záběry ukazují „pohřebiště“ naftových
Letecké záběry ukazují „pohřebiště“ naftových Volkswagenů. Je to drsný pohled
automix.cars.cz/magazin/video-letecke-zabery-ukazuji-pohrebiste-volkswagenu-po-afere-dieselgate-20180403.html
Nikola-evc tedy není česká (československá) výroba,
Nikola-evc tedy není česká (československá) výroba, prosím?
Dobrý den,
Odopověď na Vaši otázku je, že dle deklarace
Dobrý den,
Odopověď na Vaši otázku je, že dle deklarace výrobce to není československá, ale pouze „česká“ výroba.
stanice VECTOR DC 50 a její výkonnější modifikace například 150kW je produktem obsahujícím české a slovenské komponenty a zejména Know-How. Dohromady s EVMAPou, tvoří ucelené řešení pro provozovatele nabíjecí infrastruktury.
díky
Tenhle typ „čerpací stanice“ je v přílišné konkurenci a
Tenhle typ „čerpací stanice“ je v přílišné konkurenci a bude potřebný spíš na 150kW.
Větší díru na trhu vidím v platebním terminálu k 5-10 nabíjecím bodům 22-50kW pro obchodní centra.
Palec nahoru pro partu z EV mapy. Řekl bych,že pro
Palec nahoru pro partu z EV mapy. Řekl bych,že pro elektromobilitu a nás elektromobilisty dělá hodně. Teď bych jí přál,aby na trhu s nabíjecími stanicemi také uspěla a její stanice se postupně rozšířily a nahradily v prvním kole místa,kde není plně zastoupen trojsystémový konektorový standard. Já vím,ne všechny stavice jsou jejich. Viz Vyškov.Ještě jednou EV mapě děkuji a přeji,ať se jí daří.
Ted je otázkou, jak se stanice bude chovat, pokud bych si
Ted je otázkou, jak se stanice bude chovat, pokud bych si navolil na stanici, ze bych si rad dobil auto na 90% a prijel tam se svým iOnem, který dava prikaz nabijecce nejpozději v 82% „stop nabijeni“ a pokud uživatel to znovu zapne, tak ten stejny prikaz nasleduje nejpozději v 96%, kdy opet auto rekne nabijecce „stop“.
Otázkou je, zda se VECTOR zachova jako nabíječka zn. Delta (pouzivana v Polsku), kde auto v 82% rekne „stop“, vypne nabijeni a nabíječka sama, bez zasahu uzivatele okamzite znovu zapne nabijeni a nabiji az do 96%.
Uprimne se mi tento systém delty nabíječky libi, neboť clovek když cestuje, tak oceni, když mu nabíječka nabije co nejvic, aby mohl zase pokracovat v ceste, aniz by stravil cely cas u nabíječky hlidanim, zda mu to třeba v 30%, 40% nebo nastesti az v 82% auto samo nevyplo, jak to byva zvykem ostatních nabijeckach za chladného počasí 🙂
Osobní zkušenost z této zimy – jel jsem v zime (bylo něco lehce pod nulou) do Polska, do Katowic, kde mají nabíječku (Deltu) venku před obchodnim centrem, normalne by se iOn vypinal kazdou chvili, ale u delty jsem prisel, dal nabijet a sel do tepla obchodaku a když jsem se za hodinu vratil, mělo auto nabito 95% a stanice porad nabíjela a nez jsem nalozil věci do auta, naskočilo 96% a nabijeni se vyplo, ani jsem nemusel hledat kartu a vypínat to rucne.
Kdybych nabijel za stejnych podmínek v CR, tak bych byl rad, pokud by se iOn nabil v zime na max 60% bez zastaveni.
(tezko rict, kde je chyba u iOna, proc to porad stopuje)
Poznamka na zaver – bavim se o Chademu 😀
(AC samozrejme jede pomalicku az doplna)
V tom je právě EVMapa geniální. Také mám iOna. Když se
V tom je právě EVMapa geniální. Také mám iOna. Když se nabíjení v 80% vypne, dostanu notifikaci na mobil a opět přes mobil zapnu nabíjení. U auta být nemusím. S vypínáním nabíjení v zimě se nesetkávám, jen občas pozoruji delší nabíjecí čas.
Tak to je dobrá zpráva, nevěděl jsem, že to jde přes
Tak to je dobrá zpráva, nevěděl jsem, že to jde přes mobil u evmapy znovu zapnout. Děkuji za info. Kolegové mi totiž tvrdili (ale je to informace staršího data), že to nejde a sám jsem to nikdy nezkoušel, neboť evmapu využívám sporadicky. Patřím mezi šťastlivce, kteří mají před panelákem ČEZ nabíječku.
@ Hybrid
Vieme aj ci sa chysta EVmapa niekde tieto stanice
@ Hybrid
Vieme aj ci sa chysta EVmapa niekde tieto stanice nainstalovat?
Poptáme se a dáme vědět.
Poptáme se a dáme vědět.
Dakujem. Dalej naivne dufam, ze na tom EVMapa vidi mozne zisky
Dakujem. Dalej naivne dufam, ze na tom EVMapa vidi mozne zisky a za „vlastne“ zopar takych stanic postavi a bude na nich, dufam, aj zarabat.
Za tu dardu co za to chtějí to nikdo nechce.
Za tu dardu co za to chtějí to nikdo nechce.
Je pravda, že jestli věří, že hlavní výhodou jejich
Je pravda, že jestli věří, že hlavní výhodou jejich nabíječky je dlouhá životnost, tak by to měli spíš pronajímat. Ale zase teď je doba dotací provozním firmám na přímý nákup.
Ovšem kdyby stát nechtěl přednostně vyhodit 100-200 milionů na dotaci pro 1-2 nesmyslné vodíkové stanice, tak mohl daleko smysluplněji podpořit tenhle domácí projekt.
Když naznačujete, že je to drahé, tak by mne opravdu
Když naznačujete, že je to drahé, tak by mne opravdu zajímalo, kolik ten výdejní stojan stojí a to vč montáže. (mimo přívody elektriky a mimo vybudování parkoviště)
Víme nějakou konkrétní specifikaci na kolik by přišla?
Dále by mne zajímalo, zda bude v prodeji i verze s větším výkonem (tedy minimálně větší trafo) a ideální by bylo, kdyby bylo možné nabíjet souběžně 2x DC o výkonu alespoň 2×100 kW.