Autosalon Ženeva 2018: Toyota urychlí vývoj elektromobilů

Evropská premiéra řady nových koncepčních modelů na ženevském autosalonu naznačuje designový směr, který Toyota uplatní ve svém urychleném programu vývoje elektrifikovaných vozidel.

Toyota ve zkoumaných návrzích a konstrukci využívá dosavadní poznatky k maximálnímu využití potenciálu budoucích elektromobilů s bateriovým pohonem a vozidel FCEV.
foto: Toyota

Řada elektromobilů s bateriovým pohonem Concept-i a elektromobilů TOYOTA FINE-Comfort Ride poháněných palivovými články (FCEV) naznačuje možnosti využití nových technologií ke zlepšení osobní mobility a budování udržitelné společnosti.

Na konci roku 2017 oznámila Toyota Motor Corporation svůj záměr zvýšit tempo vývoje elektrifikovaných vozidel s cílem prodávat kolem roku 2030 více než 5,5 milionů těchto vozidel ročně. Očekává se, že z nich budou více než jeden milion tvořit elektromobily s bateriovým pohonem nebo elektromobily poháněné palivovými články (BEV, resp. FCEV) s nulovými emisemi.

TOYOTA FINE-Comfort Ride Concept je elektromobil na palivové články (FCEV), který naplňuje vizi mobility s nižší uhlíkovou stopou, v tomto případě s pokročilým využitím vodíku a obnovitelné energie.

Byl navržen jako „nová podoba prémiového sedanu“ s flexibilním uspořádáním, které mohou nabídnout pouze vozidla s elektrickým pohonem. Rovněž dokáže využít vysoké kapacity elektrické energie získávané z vodíkového paliva.

Koncept v Evropě poprvé odhalený na ženevském autosalonu se pyšní příkladnými ekologickými parametry, neboť neprodukuje žádné provozní emise CO2 či jiných škodlivých látek. Je rovněž pohodlný z hlediska běžného použití. Nabízí totiž velkorysý dojezd a rychlé tankování vodíku, které nežádá více než 3 minuty.

Kabina má tvar diamantu, tj. od přední části směrem doprostřed se rozšiřuje a následně směrem dozadu opět zužuje. Uvedené řešení přispělo k co největšímu prostoru na zadních sedadlech při zachování výhodné aerodynamiky.

Flexibilní uspořádání kabiny je přímým důsledkem elektrického pohonu – jelikož vozidlo používá elektromotory zabudované do kol namísto jednoho motoru pod kapotou, bylo možné umístit kola až do samotných rohů karoserie. Zakrytováním podvozku se podařilo dosáhnout vysoké úrovně stability a tichého prostředí, které přísluší prémiovému sedanu.

TOYOTA FINE-Comfort Ride Concept zhmotňuje myšlenku budoucí mobility, přinášející další přidanou hodnotu nad rámec přesouvání cestujících z místa na místo, kdy nejde o ‚jízdu‘ samotnou, ale i o kultivovaný pohyb ve velmi pohodlném prostředí.

Vůz je vybaven funkcí digitálního asistenta s dotykovým displejem v pohodlném dosahu řidiče a cestujících, aby všichni na palubě měli snadný přístup k informacím. Samotná sedadla nabízejí široké možnosti nastavení k uspokojení potřeb pasažérů nejrůznějšího vzrůstu.

Uspořádání sedadel je možné upravovat, a tak koncept TOYOTA FINE-Comfort Ride využívat jako individuální prostor i místo k pohodlnému převozu a komunikaci více lidí. Šestimístné vozidlo měří na délku 4 830 mm, je široké 1 950 mm a vysoké 1 650 mm při rozvoru 3 450 mm.

Tiše a hladce se pohybující vůz plně využívá své vysoké kapacity výroby elektřiny z vodíkového paliva. V interiéru zaujme bohatá výbava, stejně tak jako dojezdová vzdálenost cca 1 000 km (dle japonského testovacího cyklu JC08).

tisková zpráva

50 Comments on “Autosalon Ženeva 2018: Toyota urychlí vývoj elektromobilů”

  1. Zajímavé, tak Toyota je v elektrických autech minimálně 3
    Zajímavé, tak Toyota je v elektrických autech minimálně 3 roky možná až 5 pozadu za stejně velkým molochem VW.
    Dá se říct, že když se více soustředí v prodeji na Ameriku a Afriku tak je to možná i logické, ale proč pak zase utápěla ty miliardy ve vodíku?

      1. Tak mi napište v čem přesně jsem se spletl, jediné co mě
        Tak mi napište v čem přesně jsem se spletl, jediné co mě napadá je nepochopení ohledně hybridů, kde Toyota sice je nejlepší, ale malá evropaká auta na benzín a střední na naftu měla dosud často menší spotřebu než ty předražené Toyoty.
        Ale já mluvil primárně o čistých elektrikách.

        Google my vyhledal jen to, že anonymům se nemá moc věřit, protože často lžou nebo se ztrapňují svou blbostí.

        1. Toyota používá ve svých autech souhrnně největší
          Toyota používá ve svých autech souhrnně největší kapacitu baterií ze všech automobilek, chytře jí ale rozdělí do více než milionu aut ročně místo aby vyráběla jen 100 tisíc čistých EV a zbytek spalováků. Ani Tesla v roce 2017 v kapacitě instalovaných baterií neporazila Toyotu. No uvidíte sám za pár let, jestli bude mít Toyota větší problém zbavit se spalovacího motoru a přidat pár baterek navíc nebo VW se sbíráním zkušeností s několika miliony EV, které už Toyota má dávno na cestách.

            1. Na nějakou dobu (snad skoro 2 týdny) byla téměř zastavena
              Na nějakou dobu (snad skoro 2 týdny) byla téměř zastavena produkce kvůli přípravě verze s pohonem všech kol, proto ten pokles, ale už je zase na normálu. Pak je taky nějaký čas na cestě ta nová mašinka z Německa na sestavování baterií, takže ještě během března by se produkce měla vytáhnout na dvojnásobek. Mimochodem Bloomberg může odhadovat pouze dodávky aut, produkci nikdo pořádně ani netuší, takže ty data jsou tak 4-6 týdnů pozadu za produkcí.

        2. Zrovna mi konci zivotnost spalovaku… mam jeden milion kc a
          Zrovna mi konci zivotnost spalovaku… mam jeden milion kc a kousek s DPH na hybrida a svete div se nejlepe mi vysel VW passat GTE… kde jsou schopni zakladni cenikovou cenu dodrzet i s dobre vybavenym autem :)… Mam dum, jezdim cca 20km max denne po meste do prace a na teslu nemam a hlavne jsme 4-ri lidi a chci taky nake pohodli a nepremyslet na cestach do 200km, kde po 100km je nabijecka… reknete co jineho je realne ted k dispozici… Ravka je proste horsi… a hlavne zde neni ta moznost jet pohodlne 35-50km jen v Emodu… druhe auto az budu menit bude elektrika a pockam si na Konu nebo neco takoveho… diky LF

          1. Tak evidentně chceš větší sedan, to je pak výběr hodně
            Tak evidentně chceš větší sedan, to je pak výběr hodně zúžený, dnes letí SUV a Crossover, já osobně bych v takovém případě šel do Toyota Auris Touring Sports (výrazně větší než sedan verze) za poloviční cenu co Passat. Toyota uvádí reálné spotřeby, tedy 3,5l/100km bude odpovídat. VW uvádí ve spotřebě nesmysly, 1,9l/100km je na papíře, skutečnost se bude blížit 5 litrům, záleží na použití. Pokud chceš šetřit životní prostředí, tak OK, že bys ušetřil na palivu oproti klasické verzi Passat, která bude o 200 tis. levnější, to asi ne.

                1. Jde o to ze ja jsem modelov pripad – 180 jizd do 35km za rok,
                  Jde o to ze ja jsem modelov pripad – 180 jizd do 35km za rok, barak s D45 sazbou na topeni 🙂 a nad 200km letam 🙂

                2. Ovšem pak je nesmysl hybrid a koupil bych na větší čisté
                  Ovšem pak je nesmysl hybrid a koupil bych na větší čisté elektroauto. Ioniq nebo Leaf musí vyhovět.

                3. Premyslim o Leafu ale proste nekupuju auto ve kterem jsem
                  Premyslim o Leafu ale proste nekupuju auto ve kterem jsem nesedel… tak snad se dealer ozve…

                4. Nevím jestli se dealer ozve, ale lze si ho u kteréhokoliv
                  Nevím jestli se dealer ozve, ale lze si ho u kteréhokoliv půjčit na víkend, když si ho chceš vyzkoušet, před koupí.
                  Zajdi si k nebližšímu a domluv se.

                5. Mají ho všude, tak nečekej že ti ho přiveze až pod nos a
                  Mají ho všude, tak nečekej že ti ho přiveze až pod nos a utíkej si ho rychle omrknout. Čím dřív, tím líp, začíná z nich být horké zboží.

                6. Taky to mám tak 300 jízd ročně do 40 Km manželka a já
                  Taky to mám tak 300 jízd ročně do 40 Km manželka a já 300 do 60 Km já. S tím se nedá nic dělat univerzální auto neexistuje.
                  Auto se vybírá i srdcem, takže za mě ja pašík OK , možná KIA OPTIMA PHEV,

                  OUTlANDER jen pokud chceš SUV případně nutně potřebuješ 4x4x protože v benzínový režimu žere tak, že to jízda na elektriku nevyváží.

                  Jinak pokud jde o peníze 180*35 je 6300 km zde nemá smysl cokoliv řešit protože jen havarijní pojistka za drahý PHEV vůz převýší případné úspory.

        3. Dobrý den, shrnul bych to asi takto.
          Toyota je několik let

          Dobrý den, shrnul bych to asi takto.
          Toyota je několik let konkrétně už 21 let lídrem v nových technologii co se týče pohonu vozů. Právě 21 let již podotýkám seriově vyrábí hybridy, kterých již prodala přes 12mil. Toyota vlastní nejvíce patentů ohledně elektromobility jakož to takové nejen u vozů ale vozíků, robotů a dalších produktů jelikož nevyrábí jen auta. Vlastní velké množství patentů vztahujících se k alternativním pohonům. Což ji také stálo spousty peněz ale může z toho těšit i nadále. Drtivá většina uživatelů hybridů již jiný vůz nechce a jde znovu při výměně do hybridu. Něco na tom asi bude. Také bych rád zmínil že hybrid není jen o spotřebě jak si tu všichni stále jen myslí.
          Jedna zajímavost zkuste se zamyslet co ostatní automobilky seriově prodávali v roce 1997 a čím jste jezdili. Toyota v té době měla investované odvážně obrovské peníze do vývoje a byla schopna prodávat seriově již hybridní vůz.
          Jelikož ale doba jde a půjde rychle dopředu tak další peníze začala před několika lety investovat do vývoje vodíku a i opět je mnohem napřed.
          Nějaký ten rok na určitých trzích již prodává opět sériově vyráběný vůz(elektromobil) na vodík. Není třeba nikde nic dobíjet a čekat. Jen natankujete a jezdíte.
          Zde jeden z článků, který byl zde. http://www.hybrid.cz/prvni-dojmy-vyzkouseli-jsme-vodikove-auto-toyota-mirai
          opět se prodalo již velké= množství těchto vozů ale prozatím je to omezené kvůli dostupnosti vodíku což se ale snaží změnit. O vodík projevili zájem i další automobilky převážně japonské, které tomu věří a zasazují se o jeho rozšíření. Spojují s Toyotou síly a brzy budeme koukat co se bude dít. Baterkové dobíjecí elektromobily jsou hezké ale neefektivní a určitě to není budoucnost. Spíše také přechodné období krátkodobé. I když se teď všichni chvástají jak budou mít do tří let v nabídce 15 elektromobilů. Tak držím palce aby to bylo prodejné jako třeba hybrid a cenově dostupné. Hybrid jde stále dopředu a limity splňovat bude i nadále i případně jako plug-in ale stále budou součástí spalovací motor aby se člověk nemusel bát o dojezd.
          Nejen osobák na vodík který se tedy již prodává a stál obrovské peníze vývoje ale i nakláďák na vodík Toyota testuje a je to na dobré cestě. Opět jeden z článků který byl i zde http://www.hybrid.cz/nakladaky-chce-po-tesle-take-toyota-ale-na-vodik
          Takto asi vše jen ve stručnosti k Toyotě a k hybridům které dokáži emisní normy splnit, jsou cenově dostupné oproti elektromobilů, nejsou omezené dojezdem jelikož se nemusí dobíjet a jsou za těch 21 let opravdu dokonalé i když v příštím roce přijdou od Toyoty další hybridy zas ještě lepší 🙂
          Ale držíme palce i ostatním aby měli v roce 2025 15 elektro aut 😀 tak jak se všichni chvástají. Jinak není elektromobil jako elektromobil to je také důležité jelikož vím že tu různé značky s různými technologiemi hází všichni do jednoho pytle. Stejně tak jako hybrid není jako hybrid. Každá značka má jinačí systém. Jo a poslední věc možná bych tomu množství aut konkurenci věřil, otázkou je kolik jich tu budou prodávat jestli to bude více nežli Toyota hybridů a tím nemyslím jen u nás ale po celém světě. Ono vyrobit elektro auto je jednoduché i celkem. Baterka elektromotor a auto je na světě.

          1. Toyota je líder v technologiách a samozrejme sa vyzná v
            Toyota je líder v technologiách a samozrejme sa vyzná v elektromobilite, s tým súhlasím.
            Ale takú somarinu ako to, že bateriové elektromobily sú neefektívne som počul iba od ľudí ktorí o tom nevedia vôbec nič. Vy zrejme k nim patríte. „Vyrobiť elektroauto je jednoduché…“ to je pekná sranda 🙂

            Inak pre vašu informáciu Celková energetická účinnosť vodíkového elektromobilu je priemerne 18-19% oproti celkovej účinnosti elektromobilu ktorá je 70% (straty vo vedení, transformácii, premene z AC na DC, z DC na AC).
            V praxi to znamená, že keď zoberieme 100kWh energie z elektrárne, tak vo vodíkovom elektromobile sa nám dostane na kolesá iba 19kWh !!!
            V bateriovom elektromobile to je 70kWh, čo je viac ako trojnásobok !!!

              1. Vodík vyrobený někde zadarmo mi nikdo zadarmo nedoveze na
                Vodík vyrobený někde zadarmo mi nikdo zadarmo nedoveze na čerpačku v nebližším okolí. A nikdy ho nevyrobí dost pro všechny. Bude to jen takový „odpadní“ produkt.

                Jediné využití takového „odpadu“ je, změnit ho na tom stejném místě zpět na elektřinu jakmile ji bude potřeba.

                1. A voda bude taky zadarmo. ČR vysychá tak jí budem zadarmo
                  A voda bude taky zadarmo. ČR vysychá tak jí budem zadarmo tahat z moře :)))))

              2. Zadarmo nebude určitě. Nějak se bude muset zaplatit ta
                Zadarmo nebude určitě. Nějak se bude muset zaplatit ta obrovská a složitá infrastruktura okolo (elektrolyzéry, tlakování, distribuce, vodíkové plnící stanice, …). To je děsně drahé. Elektropohon je ve výhodě, že se sveze na již existující infrastruktuře, kterou bude v nejhorším případě nutné trochu upgradovat. Vodík má šanci v situacích, kdy přináší nějaké významné výhody, třeba jako extrémně čistá chemická surovina, apod. Sama neexistence vodíkové infrastruktury je téměř zárukou toho, že z toho nakonec nebude nic pro běžné spotřebitele. Průmyslové aplikace (amoniak, plasty, metalurgie, …), kde se na jednom místě operuje s tisícovkami tun materiálu budou z tohoto pohledu mnohem průchodnější. Vodík lze sice částečně pouštět do plynovodů, ale jen v dost omezené míře.
                A BTW, asi si fakt našel svůj trh. Těch 15MW, o kterých jsem psal nedávno bledne před čerstvě zveřejněným plánem rovněž v Jižní Austrálii – 150 MW větrná farma + 150 MW FV farma + 400 MWh baterie + 50 MW elektrolyzér.

                1. Ja to myslel spis pro spotrebu na miste nez s nejakou
                  Ja to myslel spis pro spotrebu na miste nez s nejakou distribucni infrastrukturou.
                  Vubec si nemyslim, ze je to idealni reseni vseho, ale spis, ze musou byt situace, kdy to proti bateriovemu ulozisti bude davat smysl.
                  Ze to muze byt natlaceno vsude i tak je uplne jina otazka.

                2. Power2Hydrogen2Power elektřina vyrobená z elektřiny, která
                  Power2Hydrogen2Power elektřina vyrobená z elektřiny, která na vstupu stojí ~0 USD/MWh dnes cenově vyjde cca jako elektřina z dieselagregátů. Žádné terno, ale už to má svoje využití. Je to zdroj do situací, kdy je zle (potrhané dráty, super špičky spotřeby, …). Lze samozřejmě předpokládat, že když se rozběhne a standardizuje výstavba vodíkových jednotek, půjde cena všeho dolů a účinnost nahoru. V EU, USA a Japonsku je dost etablovaných firem, které jsou tyhle chemické provozy schopny stavět na klíč (Siemens, Uhde, Dow, …).

              3. Zatial jediný spôsob kedy by vodík dával zmysel na výrobu
                Zatial jediný spôsob kedy by vodík dával zmysel na výrobu elektriny je, ak by sa vyrábal priamou premenou slnečného žiarenia. T.j. termickým rozkladom vody pomocou slnečnej energie. Vtedy by sa účinnosť premeny slnečného žiarenia na elektrinu dostala niekde na úroveň 20%. To je účinnosť dnešných najlepších komerčne dostupných fotovoltických článkov. Otázna by bola ale cena celého procesu.

                Ak sa elektrická energia vyrába z vodíka, ktorý bol vyprodukovaný z el. energie z fotovoltiky, tak je celková účinnosť premeny slnečnej energie na elektrickú v najlepšom prípade 4%.(20% FV články a z toho 20% el.-vodík-el.) A to je fakt, kde sa velké pokroky určite neudejú, lebo v celom reťazci je vela jednotlivých procesov z ktorých každý má určitú reálnu účinnosť)

                Na klasické BEV nebude mať, čo sa týka účinnosti, vodíkový elektromobil nikdy. Možno dojazdom a rýchlosťou dotankovania, ale iba dovtedy kým sa nodarí vyrobiť baterie s pevným elektrolytom alebo superkapacítory s použiteľnou hustotou energie.

            1. Dobrý den, špatně jsem se asi vyjádřil. Měl jsem na
              Dobrý den, špatně jsem se asi vyjádřil. Měl jsem na mysli efektivní z pohledu ekologie. Získat surovinu pro výrobu baterií následně baterii vyrobit dále tu baterii živit a následně zrecyklovat. Bohužel pořád jsou státy kde nám zásuvky krmí především né zrovna ekologické elektrárny.
              Takto jsem to myslel. V součtu je tedy dále méně ekologické chrlit elektro auta nežli vodíkové auta.
              Čas Vám ukáže co za pohon bude schopný v roce 2028 plnit emisní limity.

          2. Takže Toyota je pomalý moloch přesně jak jsem psal, to že
            Takže Toyota je pomalý moloch přesně jak jsem psal, to že se před 20 lety rozhodli být co nejmodernější, je pouze zasekalo s patenty v zastaralých niklových bateriích a pro osobáky neefektivním vodíku.
            Přičemž o obou těchto technologiích je to už minimálně 5 let všem inteligentním známo.

          3. Na to s dovolením také zareaguji.
            Naprosto souhlasím s tím

            Na to s dovolením také zareaguji.
            Naprosto souhlasím s tím že Toyota je lídrem v hybridech. A nyní i ve vodíku.
            Nicméně mi její namyšlenost velmi připomíná Nokii. Ta si také myslela, že se svět říci jen kolem jejich telefonů a nemusí se přizpůsobovat trhu. A všichni víme jak skončila. Toyota jestli nezmění svůj postoj tak může dopadnout úplně stejně. Podle mne je jasné že vsadili na špatnou kartu. Vodík je možná dobrá technologie, ve sci-fi se dobře prodává, ale realita je bohužel jiná.

            A žádné nesouhlasím s tím co píšete o elektromobilu. A podle mne ten kdo o elektromobilech něco ví bude říkat to samé. Eauta mají o proti vodíku už dávno návrh. Vodík se v podstatě za 10 let nijak neposunul. Natlakování vodíku na 600 barů umí jen pár plniček a nijak zvlášť rychle se nerozšiřují. Protože postavit takovou plničku je snad ještě dražší než postavit benzínku. A nevím jestli víte, ale ty plničky, které dneska stojí, sice umí naplnit pár aut za 5 minut, ale přijede 4. A čekáte 2 hodiny na doplnění zásobníku s vodíkem! Tak kam se potom ztratila ta výhoda rychlého nabíjení? Navíc naplnění na 1000 km nebude také za 5 minut. Dnešní vodíkové auta kvůli tomu že mají nádrže a plničky umí nižší tlaku, dojdou okolo 300-500 km. Tj opět žádná velká výhoda o proti BEV. A je toho mnohem víc. Nádrž s vodíkem nevzbuzuje zrovna moc nadšení.

            O proti tomu BEV už se začíná vyrábět ve větších sériích. Jestli na světě přišla Toyota přes 12 mil. hybridů, tak na světě už je prodaných přes 2 mil. BEV. Jen Nissan jich už přidal o 300 tisíc, Tesla minimálně 150 tisíc. A další.

            A co hlavně každý rok se počet zdvojnásobuje! Tj. Stačí lehká predikce a zjistíte, že maximálně za 2 roky bude na světě 10 miliónů elektromobilů. Ale spíše to bude více, protože se prodeje spíše stoupají než klesají.
            Výroba se v podstatě teprve rozjíždí, ale ten proces už začal a nikdo rozumný kdo do toho dali peníze to nezastaví. O proti tomu vodík je stále na začátku.

            Kdo by taky chtěl auto které si bude moci „nabit“ zase jen na „benzínce“, místo toho aby si ho nabyl doma, nebo prakticky kdekoli kde to auto stojí. Na parkovišti před OC, doma, na parkovišti v práci, v hotelu, u restaurace, ….
            Ten vodík si nabije zase jen na specializovaný plničce. A na to lidí nedostanete.
            Každý kdo jednou vyzkoušel elektromobil BEV, jo chce. A je prakticky jen o cenu, která půjde dolů až se spouští velkosériová výroba a o dobíjení, které se rozšiřuje každým dnem. Jen Tesla na po světě 1000 nabíječek s minimálně 6 stojany.
            V Americe v Číně už postavila nabíjecí stanice se 40 stojany na jednom místě!
            A dál po světě už stojí přes 10000 dalších nabíjecích míst.
            Vybudovat nabíječku je mnohonásobně levnější než plničku na vodík.
            Další“nabíječky“ resp. zásuvky na 230V, 400V, se staví na parkovištích, u hotelů, obchodů, restaurací atd.

            Elektromobil už dnes je použitelný pro konkrétní lidí mne zatím pro všechny ale nic nejde přes noc. Ale je jasné že to nyní vyhrávají na plné čáře nad vodíkem.

          4. Napsal jste to pekne, bohuzel na druhe strane barikady stoji
            Napsal jste to pekne, bohuzel na druhe strane barikady stoji fanatici, presvedceni, ze vodik je zlo. Pokud to nebude rikat, ze jedine spravne reseni je elektromobil, tak to bude spatne. To je ale obecna vlsastnost drtive vetsiny nabozenstvi.

  2. To sem se těm Kevin zasmál hlavně že tučné velkorysí
    To sem se těm Kevin zasmál hlavně že tučné velkorysí dojezd a o kus dál 1000km:))) se prověřte aby se to dalo říct musí to být aspoň 1600km líp přes dva tisíce. Doufám že se vidím neprosadí ten si doma jen tak neudělám.

Napsat komentář