Autosalon Ženeva 2018: Škoda Vision X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu

Česká automobilka poprvé představí vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie Škoda Vision X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí.

Studie městského crossoveru umožňuje nahlédnout do budoucnosti české automobilky. Škoda Vision X je prvním hybridním vozem v historii značky Škoda poháněným zemním plynem, benzinem a elektřinou.
foto: Škoda

„Ve společnosti Škoda Auto běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje.

„S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube.

Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na , resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm.

pohonný systém konceptu Škoda Vision X

Pohonný systém konceptu Škoda Vision X
foto: Škoda Auto

Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

Vision X je prvním automobilem značky Škoda s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory.

Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému.

Díky rekuperaci se ion- lithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje Vision X kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu.

Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena. Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol.

Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu Škoda Vision X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.

Strategie elektromobility

V globální růstové strategii společnosti Škoda Auto hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky Škoda odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu Škoda Superb s plug-in-hybridním pohonem. Vedle toho bude Škoda Auto v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu Volkswagen.

Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.

tisková zpráva

29 Comments on “Autosalon Ženeva 2018: Škoda Vision X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu”

    1. týbrďo !! 1* 🙂 šáde to fakt po 10ti letech jenom
      týbrďo !! 1* 🙂 šáde to fakt po 10ti letech jenom voprášila! místo 10 bar LPG s 1000x čerpačkama tam foukla sibiřský 200 bar CNG s 100x čerpačkou a navíc je to furt jen vižn. To teda pánové čumím na ten úúúúžasný Boleslavský Šádepokrok :)))) teda pardon VIŽN :))))))))

      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-lpg/

      seznamlpg.cz/

  1. Aneb „Jak Pejsek s Kočičkou vařili dort“.
    “ A ještě tam

    Aneb „Jak Pejsek s Kočičkou vařili dort“.
    “ A ještě tam dáme turbo, to mají pejskové rádi“
    “ A kočičky mají rády CNG“
    „A taky hybrid, ten mají pejskové i kočičky rády“.
    „Jen diesel tam nedáme. Ten pejskové a kočičky moc rády nemají“

  2. Urcitou vyhodu to auto ma. Kdyz nenastartuje spalovak, tak se
    Urcitou vyhodu to auto ma. Kdyz nenastartuje spalovak, tak se to nemusi roztlacovat. Staci se rozjet na elektromotor a pak tam kopnout trojku rychlost a pustit spojku a hura, auto zase smrdi. Skoda, ze se to nedelalo pred 20-ti lety, to jsem se musel nechat nekolikrat roztlacovat, starter nejak nesepinal. Bohuzel u dieselu preskocil pri roztlacovani ozubeny remen a motor jel jak mlaticka. tenkrat jsem dokonce dostal ze Skodovky zaplacenou opravu, protoze jsem v navodu nenasel, ze se diesel nesmi roztlacovat.

        1. Metan se dá vyrábět ať už jako biometan vyčištěním
          Metan se dá vyrábět ať už jako biometan vyčištěním bioplynu (//hybrid.cz/cesti-vedci-vyrabi-z-odpadu-alternativu-zemniho-plynu),
          nebo jako syntetický metan tzv. metanizací vodíku (//hybrid.cz/audi-rozjizdi-vyrobu-umeleho-zemniho-plynu)

    1. O zvyseni palubniho napeti se mluvi uz dlouho (kvuli
      O zvyseni palubniho napeti se mluvi uz dlouho (kvuli zjednoduseni kabelaze – vsechny moduly na „sbernici“ rozvadejici napajeni a data). Potiz je, ze je s tim spousta problemu (od zpetne kompatibility komponent pocinaje, 48V prislusenstvim konce), tak nikdo asi nechce byt ten prvni (dokonce i Tesla to puvodne planovala pro Y a pak zavrhla/odsunula).

      Ale prakticky si myslim, ze to v tomhle pripade bude stejne jako ostatni hybridy – velka 48V trakcni baterie pro startovani/pohon a mala 12V pro zbytek palubni elektroniky.

      1. Kdo je nejlepší na světě v improvizaci?
        Tak nevím proč

        Kdo je nejlepší na světě v improvizaci?
        Tak nevím proč by první masoví výrobci 48V automobilových komponentů nemohli být taky z Česka.
        Rozhodně pravděpodobnější než mexičani z USA nebo černoši a arabové z Francie. Čína se soustředí na čistá elktra, a Japonci šli u hybridů jinou cestou.

  3. nj k této koncernové reklamě by se slušelo stejně jako u
    nj k této koncernové reklamě by se slušelo stejně jako u dokonale čistýho dízlu tedy doplnit ještě HISTORII posledního desetiletí JAKže TO ŠÁDE VIŽN :))))))

    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2016-vw-skoda-superb-electric/

  4. ŠÁDEVOLE ááá šáde už néé, už zase ta vižn
    ŠÁDEVOLE ááá šáde už néé, už zase ta vižn slibotekna natahovágn s falešnejma emisema a českým nápisem Š :))))))) hele:

    1) zemák patří na hrad a pod zem jasánek :))))))))))
    2) 200 barový bomby patří do válečný zóny, ale to je vlastně €jropa taky :)))))))))
    3) tam je takových zbytečných serepetiček co se může pokazit až se chce blejt :)))) ta Šáde má snad Elona za vola :))))))))))))))

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

      1. to není o chlastu žádný strachy 😉 jediný kdo začnou
        to není o chlastu žádný strachy 😉 jediný kdo začnou chlastat budou evropský automobilový papaláši páč voblbovací reklama jim nestačí jak je čínan elektro převálcuje tu evropskou zhovadilou sebranku :)))) nebo tys snad myslel že s západním vzděláním kopu za €jropu?? ;))

Napsat komentář