Pozor na nelegální elektrokola, překračují maximální rychlost i výkon motoru

Neustále stoupající popularita elektrokol s sebou nese i častější porušování pravidel jejich provozu na silnicích. Na elektrokola se v zemích EU nahlíží v silničním provozu jako na běžná kola – avšak s určitými limity.

Pozor na nelegální elektrokola, překračují maximální rychlost i výkon motoru
foto: Apache

“Reálně se maximální rychlost s pohonem ve výši 25 km/h ani výkon motoru do 250 wattů nekontroluje, takže žádná statistika neexistuje. Na silnicích a cyklostezkách je to ale zcela evidentní,“ říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles, největšího prodejce elektrokol v ČR.

Pro všechna dvoukolá zařízení, která jsou zároveň vybavena motorem, řídící jednotkou a baterií, je vžitý termín e-bike. Ne všechny e-biky však můžeme na pozemních komunikacích provozovat tak, jako kola běžná.

Drtivá většina e-biků jsou tzv. „pedelec“ (Pedal Electric Cycle) kola, která jezdci pouze asistují při šlapání. Zbytek e-biků se blíží spíše skútrům nebo motocyklům a umožňují uživateli jízdu bez nutnosti šlapání. 

V případě pedelecu, neboli elektrokola, se tedy motor spíná pouze v momentě, když cyklista aktivně šlape.

Elektromotor lze uvést do provozu také ovládacím tlačítkem, neboli akcelerátorem, ale to jen do rychlosti 6 km/h. Tato funkce bývá označována jako asistent chůze a lze ji využít při rozjezdu, při chůzi, nebo při jakékoli další manipulaci s elektrokolem.

Jízda na takovém elektrokolo je snazší, uživatel ale přesto musí vyvíjet aktivitu. V takovém případě před zákonem neexistuje rozdíl mezi běžným kolem a elektrokolem, ale pouze za splnění určitých podmínek:

“Jmenovitý výkon pohonné jednotky v elektrokole nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru může být nejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti je výkon motoru postupně snižován až do úplného vyřazení z činnosti,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles.

Elektrokola, která tyto limity převyšují, jsou klasifikována jako malé skútry a také se na ně vztahují požadavky jako na skútry. Povinné je u nich provedení typových zkoušek, registrační značka nebo hrazení povinného ručení.

„Po nějaké zvýšené kontrole e-cyklistů v provozu nevoláme. Chceme jen upozorňovat na vysoké riziko postihu například v případě nehody, při jejímž vyšetřování se na takové nepovolené elektrokolo s vysokou pravděpodobností přijde,“ doplňuje Štěpán Pleskač.


Někteří výrobci přesto nabízejí elektrokola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o elektrokola vybavená motory s vyšším výkonem než 250 W (až 1000 W) a která jsou bez omezovače rychlosti nebo elektrokola vybavená akceleračními páčkami, tzv. boostery, které umožňují jízdu bez šlapání.

Taková elektrokola jsou nelegální a v případě jejich používání na veřejných komunikacích včetně cyklostezek se cyklista vystavuje nebezpečí finančního postihu nebo dokonce trestního stíhání – například v případě dopravní nehody.

„Někteří výrobci se snaží pravidla obejít různými nastavovacími páčkami, které při zapnuté poloze výkon omezují a při vypnuté poloze nikoli. I tato „kola“ a „koloběžky“ jsou na silnicích ovšem nepovolené a vystavují své uživatele postihu,“ vysvětluje Štěpán Pleskač.

Naopak pro jízdu na elektrokole, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, není nutný řidičský průkaz, může bez obav jezdit i po cyklostezkách a cyklistická přilba je povinná pouze do patnácti let věku.

Takové kolo musí být označeno povinnými údaji přímo na rámu. Mezi tyto údaje patří jméno a adresa výrobce, případně dovozce, dále informace o souladu s evropskou normou EN15194-1, symbol CE a znaky 250W, 25 km/h a EPAC nebo PEDELEC.

tisková zpráva

44 Comments on “Pozor na nelegální elektrokola, překračují maximální rychlost i výkon motoru”

  1. Pokud jde o cyklostezky či smíšení stezky, jsou všechna
    Pokud jde o cyklostezky či smíšení stezky, jsou všechna ta zákonná nařízení v pořádku. Na ostatních komunikacích už všechna vozítka mimo ony povolené na stezkách možné. Jsou vpodstatě na úrovni mopedů a to je též vpořádku. Nikdo z normálních lidí totiž nepotřebuje na stezkách závodní dráhu, stejně jako na chodnících..

  2. Vyhlášky reagují až za tech.pokrokem.Příklady:babka si v
    Vyhlášky reagují až za tech.pokrokem.Příklady:babka si v Beskydech půjčila el.kolo (250W) jela na vrchol a nedala to!To samé chlapík 120kg se stejným kolem a nedal to.Z jiného soudku:klučina 25let ve městě půjčil si el kolo(250W) a hned jej vrátil,že jestli nemají silničku,jede to pomalu..Legislativu se musí přepracovat!1-všichni bez vyjímek musí mít ochr.prostředky,reflexní prvky a prvky-výbava, jako klas.jízdní kolo!2-podle věku rozdělit výkony motorových konstrukcí s maximálkou.3-vydat závazný manuál,co všechno musí mít zpevněné při koupi motoru(a stupně-500W,1kW,2KW).Tech.normy a vyhlášky mají lidem pomáhat,pokud jsou neznalí,a chránit je,pokud neznají všechna rizika!Nejsem jen teoretik-11let na el.scootru a rok na el .koloběžce…

  3. Všem chytrým, kteří volají po zvýšení výkonu nad
    Všem chytrým, kteří volají po zvýšení výkonu nad 250W, bych doporučil objednat se na zátěžové EKG, sednout na to kolo a nechat si postupně navýšit zátěž na těch 250W. A pak si dejte čtvrthodinku v tomto tempu. I pokud náhodou nezkolabujete, začněte si těch 250W jinak považovat 🙂

  4. Když čtu většinu těchto blábolů tak se většina z Vás
    Když čtu většinu těchto blábolů tak se většina z Vás hodí do vlády
    (taky taková paka). Proč něco udělat rozumně a dořešit když můžete vymýšlet kraviny.
    Podstatné jsou dvě věci – využití a příslušná legislativa.
    Neumím si představit sebe (120 kg / 200 cm / 58 let / s pohybovými problémy) řítícího se 40 a více kilometrovou rychlostí po jakékoli
    komunikaci. A to nezmiňuji, že nosnost takového zařízení by v mém případě musela být 150 kg. Posledně mě smetl menší náklaďák zrcátkem
    na normálním kole a ani nezastavil. Byl problém dostat se vůbec s cesty a domů se zbytky kola.
    Když máte tyto problémy tak většinou nemůžete moc šlapat a pokud nemáte v domě bezbariérový přístup nebo zahradu tak akorát sponzorujete zloděje. Potřebujete lehké kolo nebo koloběžku s nosností kolem 150 až 200 kg (mizerné cesty dobré mít rezervu), které jste schopni po vstupním schodišti dostat do domu. Pár přibližovadel jsem vyzkoušel a mohu konstatovat, že pokud nemáte všude rovinu tak v mém případě potřebojete 800 až 1200 W motor
    nebo pořádný převod a ten zase sníží rychlost a dojezd.
    Když vezmu cenu originálních výrobků tak za ty prachy koupím starší auto.
    Takže k legislativě:
    1 Omezení rychlosti ano při srážce vina na uživateli zařízení.
    2 Vybavení zařízení ano v předpisu.
    3 Přilba na cestě musí být – jinak na uživateli.
    4 Vyblokování omezovače ano – zařízení může využívat více osob.
    Použití jen na příslušné komunikaci / sportovišti dle předpisu.
    5 Omezení výkonu motoru ne – je to nesmysl, výkonnější motory
    paradoxně umožňují stavět lehčí stroje.
    6 Pokud máte pohybové problémy tak příspěvek na doporučená a
    certifikovaná zařízení.

    Není každý teenager nebo cvok, je dost různých zařízení bohužel však jen spíše pro zdravé nebo ty co jsou se svým stavem s invalidním vozíkem schopni dostat se na proti do obchodu. Pro ty starší co by potřebovali při problémech tato univerzální zařízení používat do práce toho tak moc není.

    1. Elektrokola maji podobne fungovat jako klasicke slapaci kolo.
      Elektrokola maji podobne fungovat jako klasicke slapaci kolo. Na rovine prumerny clovek jede take max. 25km/h a do kopce treba jen 10km/h nebo mene. Elektrokolo ma umoznit podobnou jizdu s mensi fyzickou namahou. Urcite to nema poslouzit k jezdeni 40citkou do kopce a nebo konkurovat zavodnikum na Tour de France. Pokud pozadujete jiny rychlostni profil nez pro ktery je jizdni kolo urcene, musite si vybrat jiny dopravni prostredek.

  5. Je novější Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014,
    Je novější Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014, konkrétně část z přílohy č. 12, část C), prakticky říká pořád to samé – pro elektropohon nebo spalovací do 1000 W výkonu , do 25 km/h , do 50 cm3 , bez řidičáku . Výkon pouze elektrokola ne spalováku nám omezila úžasná SĚRNICE z Evrpské unie . V podstatě s homologovaným pomocným spalovacím motorkem namontovaný na jízdní kolo mohu jezdit s výkonem do 1000 W a na zakoupeném elektrokole mohu mít jen 250 W výkon na kterém mohu jezdit bez řidičáku , prostě Kocourkov EU ! Ještě jeden výklad jednoho distributora přestaveb na elektrokola v ČR – EVBIKE – Rozlišuje elektrokolo vyrobené z fabriky mezi jízdním kolem s později domotovaným pomocným motorkem .
    https://www.evbike.cz/EVbike-a-legislativa/ S elektrokolem do výkonu 1000 W se česká vyhláška 341/2014 neporušuje , možná jen v některých případech ta nadřazená EN norma a jaké jsou za to postihy ? A kdo vám ten výkon elektromotoru na silnici změří ? Možná jen v nějakém zkušebním ústavu.

  6. Příloha č. 13 k vyhlášce č.341/2002 sb. (kompletní
    Příloha č. 13 k vyhlášce č.341/2002 sb. (kompletní znění)

    8. Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

    bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle čl. 1, 2),
    pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
    jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
    v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
    maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1,
    montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.
    Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.

    Má pravdu teda článek nebo tahle vyhláška?

    1. Pravdu má článek i vyhláška. Taková vozítka na cestách
      Pravdu má článek i vyhláška. Taková vozítka na cestách jezdit mohou, na cyklostezkách a smíšených NE. A buďme rádi že je to tak, jinak by se mohl někdo správně naštvat a nechat tam jezdit POUZE VOZÍTKA MEZ MOTORU poháněná vlastní silou. Cyklisti, chodci, běžci, kočárky a t.d. totiž zpravidla žádný motor nemají.

  7. „Naopak pro jízdu na elektrokole, které svými vlastnostmi
    „Naopak pro jízdu na elektrokole, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě EN 15194-1, není nutný řidičský průkaz, může bez obav jezdit i po cyklostezkách a cyklistická přilba je povinná pouze do patnácti let věku.“

    Pokud vím, v zákoně je to psáno jinak. Tak si to nejdříve prostudujte a pak sem nepište bludy.

  8. Je to jako u automobilů. Auto má nějakou maximální
    Je to jako u automobilů. Auto má nějakou maximální rychlost, kterou je schopné vyvinout a ta je ve většině případů vyšší než ta max. povolena.Řidič vozidla musí dodržovat dopravní předpisy a mezi ně patří i přizpůsobení rychlosti vozidla předepsané rychlosti v daném úseku ve kterém se pohybuje .

    U kola které nemá pomocný el. pohon se rychlost neřeší.
    Na silničním kole je fyzicky zdatný člověk schopen jet i přes 40Km/h. U jedné zakládaní Školy měřili Policisté dodržování předepsané rychlosti 50Km/h
    Protože jde okolní komunikace z kopce, řidiči nechávají vozidla plachtit. To samé platí i u cyklistu Policisté jim mnoho krát naměřili okamžitou rychlost vyšší než 50km/h

    Nevím o nikom kdo by na obyčejném kole dostal pokutu za překročení rychlosti . Kolo nemá jako předepsanou výbavu kalibrovaný měřič rychlosti, Podle kterého by se cyklista musel řídit . Takže nelze pokutovat ?

    Elektrokolo je vnímáno jako dopravní prostředek pro starší lidi
    a těm i tech 25km/h často postačuje,a tak to bylo i zamýšleno. Starší lidé Jsou rádi, že jim samotné elektrokolo pomáhá .
    Dle mého názoru je limit 25km/h u elektrokol příliš přísný (Alespoň 35km/h)
    Na druhou stranu je cyklista nejméně chráněným účastníkem silničního provozu. Čím vyšší rychlost, tím horší zranění v případě nehody .
    Z jiného pohledu je Pomalu jedoucí cyklista brzdou v provozu a díky pomalé jízdě může být více ohrožen rychleji jedoucími vozidly.
    Podobné potíže zažívají majitelé jednostopých motorových vozidel, které mají konstrukční rychlost do 45km/h V běžném provozu opakovaně narážejí na nepochopení ostatních účastníku silničního provozu, kteří nechápou proč jede tak pomalu. Proč se tak vleče když to má Motor …….???

    1. Mně je to vcelku jasné to omezení. Představte si, že by
      Mně je to vcelku jasné to omezení. Představte si, že by povolili třeba výkon 1 000 W, do rychlosti 50 km/h a akceleraci i páčkou (nejen pedelec). To je už v podstatě skútr a ne kolo, co se zrychlení a maximální rychlosti týká. Na takovém ekole/skútru bych opravdu třeba jako chodec / běžec po kombinované cyklostezce a stezce pro chodce nerad potkal člověka, který nemá řidičák vůbec na nic, fyzicky je tak zdatný, že by na obyč. kole vytáhl stěží 20 km/h a teď sedne na takovouto věc a pojede 50 km/h, pak mu tam vběhne pes, on se lekne a srazí nějakého jiného chodce. V takovém případě můžou být následky fatální oproti tomu, kdyby ten člověk jel 25 km/h. Takže asi z tohoto důvodu to omezení udělali.
      Je fakt rozdíl, když fyzicky zdatný jedinec, který sám svými silami dokáže jet na obyč. kole 40 km/h tak má většinou i adekvátní reakce na to aby to kolo zvládal. A taky musí mít rozum, aby těch 40 nejel mezi maminkami s kočárky. Oproti tomu, když neřidič a nesportovec vstane z gauče od televize, sedne na 1000 W ekolo a pojede těch 40 taky, tak se jako chodec budu sakra víc bát toho druhého případu…

      Jinak samozřejmě jako aktivního cyklisty a technického nadšence by mě lákalo se na e-kole s 1000 W svézt. O tom žádná. Údajně 750 W motor v zadním kole, akcelerace páčkou a bez šlapání takové kolo jede i 45 km/h se 120-kilovým chlapem.

      A jeden konkrétní případ z praxe: byli jsme se ženou na dovolené ve Valticích, jedna paní sedla na e-bike, dvakrát šlápla a jak ten motor v tom kole zabral, chytla nějaký vangl a měla co dělat, aby se nám obloukem vyhnula – spíš jí ten oblouk náhodou vyšel, že nás objela. Mít 1000 W, tak možná jsme se vraceli z dovolené v sanitce, asi tak.

      1. PS : Když na kole nemusíte šlapat, aby to jelo . Tak to už
        PS : Když na kole nemusíte šlapat, aby to jelo . Tak to už spadá do kategorie moped a je to nejméně bezpečné tech řešení.
        Akcelerátor a mnohdy i aktivovaný tempomat zvyšuje nebezpečí nehody .

        Naproti tomu když pomocí intenzity šlapání řídíte rychlost jízdy, tak je to to řízení výkonu mech. asistence intuitivní a mnohem bezpečnější .
        Navíc je u lépe vybavených elektrokol montován snímač kroutícího momentu. Díky tomuto snímači dokáže řídicí jednotka mnohem přesnější regulovat výkon motoru asistence a tím zvyšovat komfort jízdy .

    2. Spolužák dostal pokutu za překročení 60ky za komančů na
      Spolužák dostal pokutu za překročení 60ky za komančů na skateboardu. Jel po 4proudovce z Hladnovského kopce kolem stadionu Baníku na Bazalech dolů k řece Ostravici a trošičku se mu to rozjelo. Ostatně jako vždy, když jel domů ze školy. Ale ten den měřili…..

  9. Trochu trapna inzerce, žádný pojednání o
    Trochu trapna inzerce, žádný pojednání o bezpečnosti.
    Jedu ve vozovce mimo obec, v obci, v zóně 30 v obytné zóně, v pěší zóně … tak mám dodržovat rychlost dle zákona o provozu na pozemních komunikacích. Na chodníku by se samozřejmně jezdit nemělo …
    (nevím jak je to s povolenou rychlostí na cyklostezce)
    Myslím, že pokud se máme bavit o bezpečnosti je nejlepší způsob prostě ohleduplnost, čili výchova … nevím jak se přišlo na těch 25 km/h… vlítnout do pěší zóny s povoleným průjezdem cyklistů 25 km/h může podle mě jenom hovado (v 15ti jsem takhle v Plzni v sadech málem sundal dítě a od té doby bych to neudělal), na druhou stranu když jedu ve městě po místní komunikaci v cyklopruhu, nevím proč bych neměl mít možnost to pálit 45 …
    Je jasný, že je třeba nějakym technickym opatřením odělit a definovat kola, koloběžky, další a další vozítka (která mají určitě pozitivní vliv na městskou mobilitu) od klasickejch jednostopejch vozidel … asi bychom se shodli, že taková crosska 250pajda nemá co dělat mezi cyklistama i když je to taky v podstatě tintítko.
    Pak je otázka jak …

  10. Debilní PR článek, o „jen my jsme prodejci těch
    Debilní PR článek, o „jen my jsme prodejci těch legálních?“!!! Mám 130+nákup 10-15 + Kolo 24=170kg. 250W se hodí na 70-80kg, i střeďák se mnou do kopce jede na maximum. Zpřevodovaným do náboje bych za chvíli očesal planetky. Znám pána co má takž nad 120kg a už takhle oddělal 3 motory, než si ode mě nechal poradit a koupil 750W. Mám MagicPie
    Motor 56 magnetů, 63 slotů, 56 pólů – 750W bez převodů s Rekuperací v předním stole, naprogramovaný – používaný na 500W, najeto přes 27000km i po polňačkách, kamením kopcovým lesem,s prognózou bez poruchy nejméně do 100 000km. Nejmenší spotřeba mezi 30 – 37km.

    1. Já mám 100kg a na kole jezdím do práce 17km při
      Já mám 100kg a na kole jezdím do práce 17km při průměrné rychlosti 22km/h. To vše bez baterek. Myslím že i vám by jen prospěl pohyb a né si jen ten pohyb předstírat.
      Výměna řetázku a zadních pastorků jednou za rok není zase takové finanční utrpení abych se vymlouval a okecával důvod koupě elektrokola.

        1. Přesně tak, problém je v tom že těch 250 W je hrozná
          Přesně tak, problém je v tom že těch 250 W je hrozná mizérie. Z kopce je to k ničemu, vlastními silami jedete rychleji, je to jen zbytečná zátěž. Po rovině je to tak že pokud se nespokojíte s rychlostí do 20 km/h tak stejně větší část energie vydáte ze svého. Kde to pomůže je mírný kopec, naopak střední a zvláště prudší kopce jsou opět k ničemu, protože se v nich motor neskutečně trápí, jede naprosto mimo optimální otáčky a spíš jen pálí proud ve vinutí na teplo. V prudším kopci se pak takový motor zastaví úplně a tak nezbyde než to rvát do pedálů ze všech sil a nebo slézt a tlačit. A přitom stačí zvýšit výkon na 350-500 W a máte naprosto bezkonkurenční městský dopravní prostředek, který má v porovnání s autem tolik předností, že jakmile je jen trochu slušné počasí, nemá skoro smysl tím autem vůbec jezdit.

  11. „Někteří výrobci se snaží pravidla obejít různými
    „Někteří výrobci se snaží pravidla obejít různými nastavovacími páčkami, které při zapnuté poloze výkon omezují a při vypnuté poloze nikoli. I tato „kola“ a „koloběžky“ jsou na silnicích ovšem nepovolené a vystavují své uživatele postihu,“ vysvětluje Štěpán Pleskač.

    Proč by to mělo být nelegální? Těm hlupákům ani nefunguje stránka: eur-lex.europa.eu/ (EUR-Lex is temporarily not fully available. You can however access the OJ of the day.), aby si člověk našel přesné znění.

    Je to příliš mírné, když člověk na kole jezdí běžně čtyřicítkou+. Značně to omezuje vyžití kola pro legální dojízdění. Asi lobby automobilek/motorek. Ten výkon mohl být klidně dvojnásobný, 100kg lidem to do kopce na 25 km/h stačit nebude (bohužel ani lehčím).

    Nejhorší je to, že podle české legislativy je možné na kolo přidat spalovací motorek o výkonu 1 kw, v případě, že maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1

    Takže Evropská Unie svým nařízením obelhává elektrola a podporuje spalovací motokola. To aby si rozumný člověk (elektrokolista) pořídil spalovací mikromotorek s 1 kw startérem.

      1. Ale… to je pro mě novinka, 40 není žádný extrém, to se
        Ale… to je pro mě novinka, 40 není žádný extrém, to se dá i do středního kratšího kopce rozjet na trekovém kole… na silničním se dá bavit o úplně jiných rychlost a zvlášť pokud jste natrénovaný a jedete z kopce… to pak vidíte i u profi jezdců 100 km/h… jasně, že dlouhé strmé kopce nebudete držet těch 40…. ale právě to běžné jezdění po městě bude pravděpodobně složeno z rovin a mírných kopců – u toho se člověk, co bude pár měsíců pravidelně jezdit snadno dostane na slušnou rychlost…
        Tím samozřejmě neříkám, že všichni můžou jezdit 100 na ebiku… ale limit by přeci jen mohl být volnější – těch 750W (maximální samočinná rychlost by však měla být omezena) se mi zdá pro většinu dostačující i do strmějších škrpálů i pro větší jedince 🙂

        1. Rozejet se na 40 na par vterin mozna.
          Podle me vykonovy limit

          Rozejet se na 40 na par vterin mozna.

          Podle me vykonovy limit je ptakovina. Samozrejme to chce primerene, kolo vystrelujici neocekavane prudce dopredu neni idealni pro predvidani okolojedoucich (vetsina cyklistu movc nesleduje provoz za sebou), ale tech 25 rychlostni limit jizdy na motor mi prijde tak akorat pro lidi, co chteji na kolo, ale neuslapou to. Uz jen s ohledem na lidi kolem.
          Kdo chce jezdit rychleji, at si koupi skutr nebo motorku a ne*ere se s tim na cyklostezku mezi „deti a duchodce“ (nadsazka, ale ne moc).

  12. ANO, zase regulace a opět regulace, omezení a pořád
    ANO, zase regulace a opět regulace, omezení a pořád dokola. Všechny ty zákony regulace, vyhlášky, nařízení, omezení, překážky… by se měly dávat narozeným dětem ve formě „bible“ rovnou v porodnici. Co..že neumí číst , nezajímá, neznalost zákona neomlouvá.

  13. typickýý aktivizmus – nájdenie jednej nezhody s predpismi a
    typickýý aktivizmus – nájdenie jednej nezhody s predpismi a ZAKÁZAŤ, pokutovať, … jedna vec je „kolobežka S POHONOM, druhá aktuálne predpisy, tretia BEZPEČNOSŤ cyklistu v premávke.
    skúste sipredstaviť, že v obci, kde je limit pohybovať sa na jednostopom vozidle v premávke. pretože na chodník NESMIETE! aj tých 30 je málo.
    na svoj vek mám dosť síl, aby som na bicykli, využijúc sprevodovanie, vyštartoval na zelenú a aj v rozľahlej križovatke NEbyť prekážkou. lenže, vyštartujete, naberiete rýchlosť a zrazu oproti vám sa zjaví auto, ktoré dorazilo v plnej rýchlosti – ako máte odbočiť vľavo? šmykom, s malou dušičkou.

  14. Podívejte se na web a videa http://www.ikbike.cz, nebo
    Podívejte se na web a videa http://www.ikbike.cz, nebo https://www.rid-e.cz/ nebo přímo na jeho videa o suprovým dopravním prostředku pro invalidy, na kterém si zařádí i zdravý člověk – vlastní zkušenost. A hned budete vědět, jakže je to s tou legislativou. Legální rychlost „motorová“ je 25 km/h (jak říká Ivo Kaštan). Z kopce přece jedu rychleji i na kole bez šlapání.

      1. Na videu mluví někde o 150ti tisících a záleží, jak
        Na videu mluví někde o 150ti tisících a záleží, jak chci vybavit stroj. Já mám osobní zkušenost z návštěvy přímo ve firmě, kde jsem si mohl stroj vyzkoušet a info o ceně bylo někde kolem 180 tisíc, což tedy odpovídá tomu, co si objednám za výbavu. Invalidní vozíky ovládané joystickem jsou asi 2x dražší.

  15. obmedzenie vykonu na 250W je len v EU. inde to maju na 350W
    obmedzenie vykonu na 250W je len v EU. inde to maju na 350W alebo aj viac. chapem obmedzenie do rychlosti 25km/h vsak kto chce ist rychlejsie nech pekne slape. Ale na co je dobre obmedzit vykon na 250W? co taka 60 rocna dochodkyna s nadvahou, ktora len potrebuje odniest nakup zo stredu dediny domov na koniec dediny no ma to hore kopcom? ma ist len kvoli tomu autom? ci staci na to 250W? kto ma s tym realnu skusenost?
    fakt clovek so slabou az ziadnou kondickou, s nadvahou a plnym bikom roznych potravin, flias a neviem coho vsetkeho vylezie s obycajnym ebikom bezproblemov hore kopcom?

    1. 60ti letá důchodkyně s nadváhou, by měla chodit pěšky
      60ti letá důchodkyně s nadváhou, by měla chodit pěšky aby zhubla… Kvůli vyžranosti části populace nebudeme zmírňovat bezpečnostní opatření. Nikdo obézní paní nebrání pořídit si elektroskútr, když je na ekolo moc tlustá.

  16. na cyklostezkách a ve městě je to docela rozumný
    na cyklostezkách a ve městě je to docela rozumný požadavek. Já takto jezdím a efekt to mám ten, ze stabilně jezdím 25 v hodině po rovině i do mírného kopce. Když překročím rychlost tak motor vysadí a když klesne, tak motor plynule přidá takže vlastně člověk jede stabilní rychlostí že ani není potřeba měnit převody.

  17. No neviem ako je vo v CZ ale na SK mozu existovat aj eBiky s
    No neviem ako je vo v CZ ale na SK mozu existovat aj eBiky s vyssim vykonom nez 250W akurat sa nesmu pouzivat na ceste. Toto je LEGALNE, takze ta posledna citacia od p. Pleskaca je nepravdiva (v CZ to bude asi podobne ako v SK lebo je to EU vyhlaska). Male kolobezky mozu mat vykon do 1000W ale ryclost je obmedzena na 25km/h ako pri eBikoch.

    Vlastne vobec netusim preco je tam nejake obmedzenie vykonu. Preco aj eBike nemoze mat vykon tych 1000W na ceste ale obmedzenu rychlost. Pripada mi to, ze hlavne preto aby sa v kopcovitom terene nedal pouzit ako kazodenny dopravny prostriedok. Rovnako rychlost 25km/h je dost nizka a myslim ze vo Svajciarsku su obmedzenia 350W vykon a nejakych 30km/h rychlost. Takze rychlost 30km/h ocividne nie je problem. Tiez system pedelec je nezmysel. Preco by nemohla existovat plynova packa a fungovat do plnej dovolenej rychlosti?

    1. „…aby sa v kopcovitom terene nedal pouzit ako kazodenny
      „…aby sa v kopcovitom terene nedal pouzit ako kazodenny dopravny prostriedok.“

      Ano, vidím to naprosto stejně. A oproti „nelegalnosti“ Dieselgate, u které se nic moc nestalo, tady to není už vůbec žádný problém. Ale hlavně, že votravujou…

        1. Ano, firma pede-lec straší. Je to diskutabilní, pokud to
          Ano, firma pede-lec straší. Je to diskutabilní, pokud to chápu, tak výkon motor udává i dojezd, a pokud vemu v potaz i hmotnost typu kola, kolobezky a viz jiný druh přibližovadla, tak těch 250W je jen takové odstrkovadlo.
          Pokud pojedu na svém udělátku, které bude vypadat jako koloběžka s motorem a v podstatě nepřekročím rychlost označenou značkou na komunikaci, nemůže mne policista stavět.
          Na kole není problém překročit 25 v hodině vlastníma nohama, to mne jako policista zastaví?

          1. pokial sa nestane nehoda, alebo ten cyklista nebude jazdit po
            pokial sa nestane nehoda, alebo ten cyklista nebude jazdit po ceste agresivne, nebude to podla mna nikoho zaujimat.
            Ak vsak dojde k nehode, cyklista s tymto pohonom moze byt na vine rovnakym sposobom ako sa to berie pri poziti alkoholu – vzdy vinny.
            Autor clanku asi len chcel upozornit cyklistov, aby s tym ratali.

Napsat komentář