Toyota chce v Austrálii výrazněji prosazovat vodík jako palivo pro auta

Australská Toyota založila společně s devíti dalšími firmami organizaci Hydrogen Mobility Australia (HMA), která urychlí ústup fosilních paliv z motorismu a zavedení vodíkových technologií.

Od uvedení na trh v roce 2015celkem Toyota prodala už téměř 5 000 vodíkových aut Toyota Mirai. Drtivou převahu v prodejích má Japonsko a USA, Evropa výrazně zaostává.
foto: Toyota

Jejím hlavním úkolem bude spolupráce soukromých firem s orgány veřejné správy na tvorbě právních předpisů využívání vodíku. HMA se bude také zabývat výzkumy, vzděláváním a náborovými programy, a šířit povědomí o technologii palivových článků a ekonomice založené na vodíku.

Zakladatelskými členy Hydrogen Mobility Australia jsou kromě Toyoty i zástupci motoristické a energetické branže a také infrastruktury: BP Australia, Caltex Australia, BOC, Coregas, Hyundai Australia, CNH Industrial, ITM Power, Siemens a Viva Energy Australia.

V současné době se již připravuje řada investic, které rozvíjejí vodíkovou infrastrukturu, a to především v Jižní Austrálii, v Canberře a v okolí melbournské aglomerace.

Prodeje vodíkové Mirai vzrostly, v ČR si s ní nezajezdíme

Toyota hodlá v nejbližší době ve svých australských salónech nabízet sedan Mirai, první vůz na světě vybudovaný od základu jako auto poháněné vodíkovými palivovými články. Loni firma vyrobila a dodala zákazníkům 3 000 těchto vozů.

vodíkové auto Toyota mirai v austrálii

Vodíkové auto Toyota Mirai v Austrálii.
foto: Toyota

Do roku 2020 má v plánu zvýšit produkci modelu až na 30 000 kusů ročně. Prodeje loni vzrostly ve srovnání s rokem 2016 o téměř 15 procent. V Česku si vodíkovou Mirai zatím řidiči nekoupí, zejména kvůli chybějící infrastruktuře vodíkových plnicích stanic.

„Angažmá Toyoty jako zakladatelského člena HMA je součástí globální snahy společnosti v oblasti popularizace udržitelné dopravy. Toyota má v úmyslu hrát i nadále hlavní roli v široce založené transformaci ekonomiky na nízkouhlíková řešení,“ řekl Mike Rausa, viceprezident Toyota Australia a ředitel HMA.

„Vodík má potenciál sehrát v budoucnu klíčovou roli, neboť může pohodlně sloužit jako nosič k ukládání a přepravě větrné či sluneční energie i energie pocházející z dalších obnovitelných zdrojů, může také sloužit jako pohonná hmota v řadě různých hospodářských odvětví, včetně automobilového průmyslu. Čím rychleji naše společnost upustí od emise zplodin a skleníkových plynů, tím lépe. Toyota, stejně jako ostatní partneři sdružení Hydrogen Mobility Australia, usilují o realizaci tohoto cíle,“ dodal Mike Rausa.

Průkopník vodíkových technologií

Toyota, jako jeden z průkopníků vodíkových technologií, investuje v řadě světových měst značné částky do rozvoje infrastruktury výroby a tankování vodíku a do vývoje dalších modelů na vodíkový pohon značek Toyota a Lexus.

Ve vodíkovém autě Toyota Mirai jsme se už krátce svezli - a příliš nás nenadchlo.

Ve vodíkovém autě Toyota Mirai jsme se už krátce svezli – a příliš nás nenadchlo.
foto: Toyota

Firma nezapomíná ani na potřeby hromadné dopravy a průmyslu. Od roku 2017 má ve své nabídce městské autobusy na palivové články, postupně zařazované do systémů městské hromadné dopravy v japonských městech.

Mnoho průmyslových závodů a skladů obsluhují vodíkové vysokozdvižné vozíky této značky, v kalifornském námořním přístavu Long Beach byl zase zahájen pilotní program nákladního vozu Toyota na vodíkový pohon.

Elektromobily napájené palivovými články představují jeden z hlavních prvků rozsáhlého plánu Toyoty na výměnu konvenčních vozů za automobily s ekologickým pohonem. Tento plán zahrnuje rovněž hybridy, plug-in hybridní vozy a elektromobily na baterie.

Toyota předpokládá, že do roku 2030 budou elektrifikované vozy tvořit 50 procent celkového prodeje značky a do roku 2050 budou všechny modely k dispozici výhradně s elektrifikovaným pohonem, jako je tomu v současné době u modelů Prius nebo Mirai.

Případně budou mít vedle konvenčních motorů alespoň jednu takovou pohonnou jednotku v nabídce. V roce 2017 činily hybridní vozy a auta na vodíkový pohon bezmála 15 procent globálního prodeje firmy.

tisková zpráva

27 Comments on “Toyota chce v Austrálii výrazněji prosazovat vodík jako palivo pro auta”

  1. Austrálie si může risk s vodíkem dovolit jenom protože
    Austrálie si může risk s vodíkem dovolit jenom protože má dost slunce a energetiku tam ovlivňují totálně nekompetentní tro(t)llové, kteří pády soustav svedou na zdroje které se chovaly přesně dle nařízení dříve zmíněných. Teď tam dělají nějaký experimentální generátor vodíku či snad celý pokus co vyjde nejlépe (generátor plynová turbína, palivový článek), psalo se o tom myslím tady, nebo na o energetice.

    Ovšem vodík je v osobních autech hloupost, elektromobily mají podstatné výhody v jednoduchosti dobíjení, rozšířených standardech a pod. Vodík se hodí tak do lokomotiv, na lokálky a podobně. Na hlavní tratě patří zásadně elektrické lokomotivy a dokonce patří i tam kde dnes náklad nejezdí pro nízký normativ hmotnosti (elektrické jsou asi 6-10x výkonnější). Pak samozřejmě pro statické aplikace v hutích, chemii a pod.

  2. Já tady čtu jasné sdělení Toyoty, ještě v r. 2050
    Já tady čtu jasné sdělení Toyoty, ještě v r. 2050 budeme dělat ropáky: „a do roku 2050 budou všechny modely k dispozici výhradně s elektrifikovaným pohonem, jako je tomu v současné době u modelů Prius nebo Mirai.

    Případně budou mít vedle konvenčních motorů alespoň jednu takovou pohonnou jednotku v nabídce.“. To se nám ty termíny posouvají… A jak říká Radovan, proč auto pohánět magnety na hřídeli se dvěma ložisky a napájet baterií přes desku s elektronikou, když může být plné úžasných technologií, složitých jak žebřiňák!

  3. Já nevím jak Vy, dámy a pánové, ale já se podívám na
    Já nevím jak Vy, dámy a pánové, ale já se podívám na ten průřez tím hnusným autem (ano, je to záležitost vkusu každého soudruha, ale mně se prostě nikdy tyto tvary nelíbily) a vidím všude samou technologii. Kde budou lidi a zavazadla, moc místa tam nezůstalo?

    1. No vidíte a mě se zase taková auta líbí 🙂 Ale bohužel
      No vidíte a mě se zase taková auta líbí 🙂 Ale bohužel to dělají překombinované a budou s tím jenom problémy.

      Akorát nechápu jednu věc, proč je pro automobilky takový neřešitelný problém poslat člověka na zkušenou k Siemensovi, nebo do CZ Loko a podívat se jak se dělá elektrodynamický přenos výkonu. Celá ta potvora by byla hned o řád jednodušší a bylo tam víc místa.

            1. CHLAPI SRRRR NA SVĚTOVÝ ŘÁD !!!
              NANDEJTE JIM TO

              CHLAPI SRRRR NA SVĚTOVÝ ŘÁD !!!
              NANDEJTE JIM TO KRYPTOMĚNAMA !!
              TĚŽÍME NICEHASH !!!

              nicehash.com

              na každým počítači s výkonnou grafickou kartou NVIDIA i AMD program NICEHASH automaticky změří výkon grafiky a automaticky spustí těžbu té kryptoměny kterou grafika nejlíp bude umět těžit :)))))

              coinmarketcap.com

              TÓOONDA BLÁNIK, TONDÁÁÁ FOR PREZIDENT :))))))

              youtube.com/watch?v=PsYF9RJR9Gc

          1. No tak tak masivní únik plynu by byl podezřelý všem a…
            No tak tak masivní únik plynu by byl podezřelý všem a… no methan stoupá vzhůru, takže by se to nedrželo dole, ale možná by tam byla překročena výbušná koncentrace, tedy by se nám asi pán podíval za Elvisem na Měsíc, ale je to zajímavé. Minimálně z pohledu jak to nafakeovat. V zásadě by stačilo nakoupit v železářství, PB bomby jsou dost těžké na to aby se udržely pod vodou, tlak také vyvinou stačí pak nakoupit hořáky a je to. (ovšem to nemění nic na tom že frakovat mělká ložiska je risk a já bych do toho nešel)

        1. prostuduj si celý stophf s kterým sme nakopali americký
          prostuduj si celý stophf s kterým sme nakopali americký frakaře do jejich tlustých degenerovaných geneticky modifikovaných bílých prdelí a vypakovali ten planetární odpad z naší země, zjisti co za lidi za tim stojí a uvidis že australie neni fejk 🙂 jen si rikam jesi za tvou neinformovanosti stoji jen ta lenost v dnesni dobe internetu…

Napsat komentář